Soudružky a soudruzi poslanci, vládní návrh
zákona o národních výborech dává
maximální možnost národním výborům
všech stupňů, aby zabezpečovaly trvalý
růst a rozvoj služeb ve všech směrech
tak, jak jim to uložily závěry Xlll. sjezdu
Komunistické strany Československa, a proto doporučuji,
aby vládní návrh zákona byl Národním
shromážděním přijat. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Černému. Promluví posl. Turečková.
Posl. Turečková: Soudružky a soudruzi
poslanci, přítomní soudruzi! Kulturní
výbor NS se stejně jako ostatní výbory
podrobně návrhem zákona o národních
výborech zabýval. Poslanci vycházeli i z
toho, že většinu škol, to znamená
prakticky všechny školy kromě vysokých
a většinu kulturních zařízení
řídí národní výbory,
a že tedy i z tohoto pohledu je důležitost zákona
o národních výborech pro kulturní
výbor značná. Vždyť i ty nejmenší
národní výbory pečují kromě
jiného o stav a údržbu školních
budov, která stále přes velkou snahu a péči
národních výborů je na mnoha místech
velmi nedobrá, budovy jsou ve stavu neutěšeném,
naprosto v nesouladu se vzhledem soukromých domů
a s vybavením domácností. Zcela zodpovědně
tvrdím, že při současném tempu
a cenách bude trvat mnoho let, než se stanou školní
budovy už samy o sobě svým estetickým
vzhledem a vybavením místem, kde kromě výuky
bude mládež získávat i smysl pro krásu.
Hodně se v poslední době hovoří
- a právem - o zlepšování pracovního
a životního prostředí. Domnívám
se, že i škola je pracovní prostředí
a tak bychom sní měli i zacházet. O tom,
že tomu tak všude není, svědčí
velké množství dokladů okresní
hygienicko-epidemiologické stanice v každém
okrese. I když národní výbory spolu
s rodiči a ostatními příznivci mnoho
zlepšily, skutečnost je stále neutěšená
a není dosud v ekonomických silách většiny
národních výborů závaznější
nedostatky řešit podstatně rychleji, než
tomu bylo dosud.
Velkou pozornost věnuje kulturní výbor již
po několik let řízení školství.
Zabýval se zjednodušováním administrativy
se snahou oprostit ředitele škol od všech úkonů,
které nejsou nezbytně nutné a odvádějí
je od vlastní práce, tj. řízení
pedagogického procesu. Něco se podařilo vyřešit,
dosud jsme však nepronikli k celé podstatě
problémů. Kulturní výbor hledal cesty,
jak postavit řízení školství
na kvalitativně vyšší stupeň, jak
najít co nejracionálnější systém.
Přes tříleté úsilí,
které kulturní výbor vyvíjel, se nepodařilo
sjednotit názory na to, jak by mělo vypadat komplexní
ideové, pedagogické a ekonomické řízení
školství, nepodařilo se najít způsob,
který by zkvalitnil a výrazně zjednodušil
celé řízení tak, jak to uložilo
usnesení ÚV KSČ v říjnu 1964.
Dnes musíme tedy konstatovat, že se toto usnesení
neplní, že na jeho realizaci jsou mezi ministerstvem
školství na straně jedné a některými
národními výbory na straně druhé
protichůdné názory, že i z výkladu
pojmu komplexnost vzniká názor, jako by každý
stupeň byl schopen řídit všechny části
naprosto ve své pravomoci. Bude zcela nezbytné,
abychom při dalším posuzování
vycházeli z jakési inventarizace činnosti
ředitelem školy počínaje a ministerstvem
školství konče a zcela jasně určili,
co musí zůstat v řízení celostátním
a jaké záležitosti mohou řešit
s konečnou platností jednotlivé stupně
národních výborů a ředitelé
škol.
Kulturní výbor je si vědom, že škola
vychovává dnešní mládež
pro příštích 40-50 let, že tedy
musí položit důkladné základy
ve vědomostech i morálních vlastnostech příští
generace pracujících. Nejde nám o neprověřené
a neopodstatněné zásahy do stávající
struktury, ale o takové řešení, které
by v souladu s obdobnými snahami v celém našem
národním hospodářství vyústilo
v systém trvalejšího charakteru a s nejefektivnějšími
výsledky.
Po mnoha diskusích i se členy jiných výborů
přijal kulturní výbor závěr
vycházející z toho, že nový zákon
o národních výborech ani stávající
školský zákon neřeší v dostatečné
míře některé specifické podmínky
školství, a že tedy bude nutno přistoupit
buď k novelizaci školského zákona, nebo
k vytvoření samostatného zákona o
správě a řízení škol.
Nechceme postupovat ukvapeně. Vedle skupiny poslanců
z kulturního výboru i poslanců z výboru
pro národní výbory a výboru ústavněprávního
bude pracovat skupina z ministerstva školství, ministerstva
vnitra, národních výborů, výzkumných
ústavů a ředitelů škol, která
připraví rozbor současného stavu.
Komise poslanců společně s národními
výbory a na základě vlastních poznatků
se pak k předloženým materiálům
vyjádří a podle výsledků předloží
návrh na potřebnou zákonnou úpravou.
Nechceme nahrazovat ministerstvo školství, domníváme
se však, že je nutno zcela objektivně a v zájmu
dalšího vývoje školství uvážit
současný stav i perspektivní vývoj
školství s vyloučením všech subjektivních
aspektů.
Bude také nutno uvést v soulad vžité
termíny používané ve školství,
jako správa a řízení, s obsahem, který
je jim dáván v zákoně o národních
výborech. Naší teoretické frontě
pak přísluší vyjasnit rozsah pojmu "výkon
státní správy", protože nejasnosti
mohou při jejich použití v praxi způsobit
například ve školství některé
problémy i neoprávněná rozhodnutí.
Velmi významnou oblastí činnosti národních
výborů je kulturně výchovná
práce. Dovolím si zde konstatovat, že přes
všechna přijatá usnesení trvá
stále stav, že kulturní výchovná
práce je ve stínu naléhavých ekonomických
úkolů, které si vyžadují každodenní
pozornost. Konstatujeme-li, že došlo k podstatným
změnám v politickém, ekonomickém i
sociálním životě celé naší
společnosti, musíme vidět, že tato společnost
klade nové požadavky na způsob života
i na využití volného času. Kulturní
výbor na svém posledním zasedání
konstatoval, že je nezbytně nutné předložit
koncepci kulturně výchovné práce,
která se připravuje téměř dva
roky. Teprve po vyjasnění všech hlavních
cílů a úkolů v koncepci bude možno
přistoupit k budování nových či
k reorganizaci stávajících kulturních
zařízení. Opačný postup by
byl naprosto chybný a výsledek by měl pravděpodobně
jepičí život. Domnívám se, že
v budoucnu nebude již nutno přesvědčovat
společenské organizace a podniky, že je nutno
budovat a dále pečovat o společná
kulturní zařízení s národními
výbory, protože po pracovní době život
občanů se uskutečňuje zpravidla v
místě bydliště. Každá resortnost
v této oblasti vede ke tříštění
sil a prostředků a ve výsledku oslabuje kulturně
výchovnou práci.
Nová koncepce musí vycházet z různorodých
zájmů lidí, musí respektovat místní,
skupinové i jiné potřeby. Bylo by bláhové
předpokládat, že se všem lidem budou líbit
stejné filmy, že budou například všichni
hrát šachy, sbírat známky apod. Znalost
zájmů a potřeb obyvatel je základním
předpokladem pro úspěšnou kulturně
výchovnou práci. Všude tam, kde se vycházelo
jen z představ a globálních odpadů,
dochází k nezájmu a neúčasti
na sebelépe připravovaných programech.
Také účelné spojení místních
i okresních kulturních zařízení
s činností rozhlasu, televize, filmu a tisku se
jeví nezbytně nutným. Není možné
nebrat tyto účinné prostředky masového
působení na vědomí nebo jen jako konkurenta
a silnějšího partnera. Zvlášť
významným pomocníkem mohou být masové
sdělovací prostředky při mimoškolním
vzdělávání pracujících,
které má významnou měrou přispívat
k osvojování si metody soustavného vzdělávání
i k získávání praktických znalostí
a dovedností.
Často se u nás hovoří o pasívním
přejímání kulturních hodnot
a o sklonech některých lidí k tzv. spotřebitelskému
způsobu života. Zde by mohla účinně
pomoci zájmová činnost, která by svým
tvořivým charakterem některé tyto
sklony potlačovala a vyrovnávala. Vždyť
u většiny lidí je zájem i snaha něco
vymyslet, vytvořit, poznat, ověřit si své
schopnosti, znalost i důvtip.
S rozšiřujícím se volným časem
u části našich obyvatel, a zvláště
mládeže, rostou i požadavky na rozsah a kvalitu
společenské zábavy a na rekreaci, které
jsou přirozenou potřebou člověka a
jejichž naplnění se příznivě
odráží na aktivitě, zájmech a
životních pocitech lidí a svými specifickými
prostředky příznivě ovlivňují
lidské síly a schopnosti.
Stále více se budeme muset zaměřovat
na adaptaci člověka v moderní společnosti,
pomoci mu přizpůsobit se všem změnám,
které vznikají v soudobé technické
civilizaci v oblasti výroby, životního rytmu,
ve vztazích mezi lidmi apod.
Dosud jsem hovořila o některých úkolech
kulturně výchovné práce. Nesporně
sem patři i další, jako např. péče
o tělesnou výchovu, kterou se velmi podrobně
kulturní výbor na svém nedávném
zasedání ve spolupráci s ÚV ČSTV
také zabýval.
Nyní bych chtěla říci, jaké
nástroje máme v kulturně výchovné
práci k dispozici. Dovolte uvést několik
čísel, i když jsem si vědoma, že
není rozhodující jen mluva čísel.
Osvětových besed a klubových zařízení
v řízení národních výborů
je v republice 7458, řízených ROH 957 a JZD
403, lidových knihoven celkem 12 667, divadel 63, muzeí
278, kin 3700, parků kultury a oddechu 19, zoologických
zahrad 12, dále lidové hvězdárny,
galerie apod. Kvantitativně se tedy jeví síť
kulturních zařízení velmi široká
a bohatá. Půjde nyní o to, soustředit
všechny nástroje působení na člověka
a zaměřit je k plnění základních
úkolů kulturně výchovné práce.
Značný význam zde budou mít tisíce
dobrovolných pracovníků, kteří
v převážné většině
uvedených zařízení pracují.
Jim a především školským a kulturním
komisím národních výborů bychom
měli v dalším období věnovat
mnohem více péče, a to již kádrovým
výběrem, systémem dalšího vzdělávání
i společenským oceněním jejich práce.
V závěru bych chtěla vyjádřit
svůj názor na to, jaké předpoklady
mají národní výbory pro úspěšné
plnění rezoluce Xlll. sjezdu KSČ o úkolech
národních výborů a pro plnění
zákona, který právě projednáváme.
Všichni víme, že o plnění i neplnění
každého usnesení rozhodují odborné
i osobní kvality organizátorů, v tomto případě
národních výborů. Z praxe znám,
že autoritu NV v místě vytváří
kolektiv funkcionářů i pracovníků
NV. Při velkém množství početně
velmi malých obcí se obtížně
zajišťují funkcionáři, kteří
by byli schopni a ochotni po pracovní době zvládnout
rozsáhlou problematiku národních výborů
a zajišťovat denní potřeby občanů
s přihlédnutím k celospolečenským
potřebám. Ani při velké snaze řídit
místní národní výbory diferencovaně
nelze postihnout všechny odlišnosti a specifičnosti
daného místa. Nevidím jiné východisko
než postupné vytváření větších
národních výborů vybavených
malým kvalifikovaným aparátem s určitým
minimem právnických znalostí. Pak podle vlastních
zkušeností jsem přesvědčena,
že národní výbory jsou schopny řešit
ve své pravomoci většinu konkrétních
situací. Bylo by tedy správné, aby se centrální
orgány zaměřovaly především
na koncepční otázky, jejichž nevyřešení,
případně zdlouhavé řešení
brzdí často práci národních
výborů. Z mého oboru mohu uvést např.
nevyjasněnost jednotlivých odvětví,
která má svůj důsledek v neznalosti
počtu absolventů vysokých a středních
škol a z toho vyplývající buď nedostatek,
nebo přebytek. Stejně je tomu i s umísťováním
patnáctileté mládeže, zvláště
děvčat. Roztrpčenost dětí i
rodičů se obrací proti národním
výborům a jejich funkcionářům.
Soudružky a soudruzi, vedle zákona o národních
výborech a k němu připravovaných vládních
usnesení bude tedy nutné, abychom neustále
pečovali o zlepšování ekonomických
i kádrových podmínek národních
výborů, aby se tyto mohly stát opravdovými
orgány státní moci a správy na svém
území, jak je stanoveno v základním
ustanovení dnes projednávaného zákona.
Za kulturní výbor doporučuji návrh
zákona ke schválení. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Turečkové a přerušuji schůzi
do 15 hod.
(Schůze přerušena ve 13.07 hod.)
(Schůze opět zahájena v 15.02 hod.)
Předseda NS s. Laštovička: Pokračujeme
v přerušené schůzi. Jako první
promluví posl. Červinka Vincenc.
Posl. Červinka V.: Vážený soudruhu
předsedo, soudružky a soudruzi poslanci! Vládní
návrh zákona o národních výborech,
který dnes projednáváme, bude mít
po schválení velký význam pro prohloubení
činnosti místních zastupitelských
orgánů lidu, národních výborů.
Důležité je, že na zásadách
návrhu tohoto zákona se podílely ve velké
míře NV všech stupňů, vědecké
instituce, všechny výbory NS a především
výbor NS pro národní výbory, který
sehrál v tomto směru velmi pozitivní úlohu.
Ve svém diskusním příspěvku
chci se dotknout pouze dvou úseků činnosti
NV, a to zvelebování obcí a otázky
zlepšování životního prostředí.
V Jihomoravském kraji vedle příznivých
hospodářských výsledků v podnicích
řízených národními výbory
v roce 1966 probíhala velmi iniciativně také
soutěž na počest Xlll. sjezdu KSČ, které
se zúčastnilo 1420 obcí, tj. 93,5 %. Zásluhou
organizačního úsilí poslanců
NV, za podpory organizací KSČ, za spolupráce
společenských organizací a obětavostí
občanů bylo docíleno v rámci této
soutěže nemalých výsledků. Bylo
odpracováno 15 mil. brigádnických hodin a
vytvořena hodnota díla rovnající se
231 mil. Kčs. Soutěž o nejlepší
obec kraje probíhá již třetí
rok a má kladný vliv mezi občany v provádění
veřejně prospěšných akcí.
To se stalo v Jihomoravském kraji již trvalou metodou
práce NV a prostředkem účasti lidí
při řešení otázek správy
měst a obcí.
Soutěž příznivě ovlivňuje
činnost a zlepšování životního
prostředí, přispívá ke zlepšení
úrovně bydlení, pomáhá k dalšímu
zkvalitnění a rozšíření
služeb, a vytváří tak lepší
soudružské vztahy mezi lidmi. Akce zvelebování
obcí je také jednou z forem, které bez velkých
investičních prostředků účinně
napomáhají ke zvyšování úrovně
životního prostředí, a to i na úseku
občanské a technické vybavenosti.
Touto cestou bylo již dosaženo pozoruhodných
výsledků při budování obecně
prospěšných zařízení,
jako například při budování
a rekonstrukci mnoha vodovodů a kanalizací, komunikací
a veřejných prostranství, výsadbě
zelených ploch. Dále bylo dáno do užívání
mnoho mateřských škol, mezi jiným v
mém volebním obvodu v poslední době
se budují různá osvětová zařízení,
koupaliště, sportovní hříště,
zbrojnice požární apod. V novém způsobu
hospodaření NV bude účelné
touto cestou rozšiřovat iniciativu nejen NV samých,
ale i občanů.
V této činnosti je třeba ocenit úsilí
mnoha místních a městských NV, které
nespoléhají jen na pomoc z vyšších
orgánů, ale samy iniciativně využívají
mnohých možností, jako je sdružování
prostředků se závody, JZD a společenskými
organizacemi, úvěru od Spořitelny, zavádění
a rozšiřování místní výroby
a služeb a obzvláště výroby stavebních
hmot.
V Jihomoravském kraji v I. čtvrtletí letošního
roku tyto sdružené finanční prostředky
činily částku 27 mil. Kčs. Společenské
a hospodářské organizace společně
s NV se v mnoha obcích podílejí aktivně
na rozvoji kulturních, sportovních i sociálních
zařízení, jsou zpracovávány
společné plány kulturního rozvoje
v místech a pravidelně je hodnoceno plnění
těchto akcí.
Toto jsou bezesporu nové formy aktivní účasti
závodů, JZD a společenských organizací
na zvelebení a výstavbě obecně prospěšných
akcí. Proto si myslím, že bude třeba
ze strany vyšších orgánů dát
této iniciativě plnou podporu. Chci podotknout,
že iniciativa městských a místních
národních výborů by byla daleko větší,
kdyby zde nebyly vážné problémy zvláště
v materiálně technickém zásobování.
Národní výbory jen s velkými potížemi
získávají potřebný stavební
a jiný materiál, zvláště u monopolních
dodavatelů, kteří především
uspokojují velké odběratele. Právem
je v této souvislosti poukazováno na rostoucí
případy úplatkářství.
Proto je třeba ocenit snahu mnoha NV, které si potřebné
stavební hmoty i tvorbu nadplánovaných finančních
zdrojů zabezpečují vlastní iniciativou.
Používají možnosti využít
úvěry na výrobu potřebných
materiálů, zvláště stavebních
hmot, jako jsou cihly, cementové zboží apod.,
dále zavádějí těžbu kamene,
štěrkopísku apod.
Do konce I. čtvrtletí bylo v Jihomoravském
kraji vybudováno 79 různých provozoven městských
a místních NV, které si řeší
současné materiálové problémy
a vedle toho v určité míře pomáhají
uspokojovat i požadavky občanů. V našem
kraji bylo otevřeno 17 cihelen plus 5 v JZD, které
ročně vyrobí zhruba 15 mil. cihel. Pochopitelně
to nestačí. Všichni víme, že občané
jsou krajně nespokojeni s tím, že si nemohou
opatřit materiál na údržbu svého
domovního majetku nebo na výstavbu rodinného
domku, která jim byla povolena. Nářky slyšíme
na každé schůzi, kterou s občany pořádáme.
Národní výbory, spotřební družstva
i centrální orgány jsou pod neustálou
palbou kritiky, nadávek a výčitek spotřebitelů.
Gottwaldovské spotřební družstvo Jednota
nemá ve svých prodejnách stavebnin skoro
co prodávat, omezuje prodejní dobu na 2-3 dny v
týdnu a je nebezpečí, žo bude nuceno
některé prodejny uzavřít. Občané
to nelibě nesou. Proto vítám opatření
vlády, které směřuje k vylepšení
této situace rekonstrukcí a novou výstavbou
cihelen a zvýšeným dovozem stavebnin ze socialistických
států, jakož i různé úlevy
těm, kteří stavební hmoty budou vyrábět.
Akce zvelebování obcí těsně
souvisí s koncepcí rozvoje životního
prostředí, a to by se mělo stát jedním
z podkladů hospodářského plánování
a náplně územních plánů.