Zvláštní pozornost věnují v poslední
době národní výbory venkovským
sídlištím, která jsou hodně zanedbána.
Ve většině těchto sídlišť
není dosud jasná koncepce ani nejsou zpracovány
územní plány. Následkem této
situace často uskutečňované investice
neodpovídají základním zásadám
tvorby a ochrany životního prostředí,
potřebám správného územně
technického umístění, potřebám
provozního efektu, hospodaření zemědělskou
půdou apod.
Aktuálnost přestavby vesnice vyplývá
ze základních změn v zemědělské
výrobě a z nutnosti rozšířit
a zkvalitnit bytový fond a úroveň bydlení
nejen ve městech, ale i na vesnicích, zvláště
ve střediskových obcích.
Vážným nedostatkem v účelném
využívání prostředků ke
zlepšení životního prostředí
je dosavadní struktura osídlení a rozdrobenost
sídlištní sítě. I v malých
obcích chtějí mít lidé lepší
životní prostředí. Problém však
spočívá vtom, že při velké
roztříštěnosti se rozmělňují
společenské prostředky, kterých by
mohlo být využito daleko účelněji.
Tato roztříštěnost je dědictvím
minulosti, musíme to vzít na vědomí
a i zde v rámci možností jsou povinny národní
výbory občanům zde žijícím
za jejich aktivní pomoci zpříjemňovat
život hlavně v oblastech zajištění
pitné vody, prováděním kanalizací,
regulací potoků probíhajících
vesnicemi, bezprašností vozovek, vylepšováním
kultury dopravy apod.
Půjde však o to, abychom v současné
době nepřipouštěli další
roztříštěnost, aby v souvislosti s výstavbou
rodinných domků byly tyto domky umisťovány
v střediskových obcích a aby výjimek,
které povolují ONV, bylo co nejméně.
Pokračování ve výstavbě rodinných
domků v malých obcích by mělo za následek
stále větší narůstání
disproporcí a vedlo by to k nežádoucím
hospodářským problémům.
Vážným nedostatkem pro řízení
výstavby zejména venkovských obcí
je nedostatek odborných urbanistických kádrů
na odborech výstavby ONV a také kvalitních
techniků ve stavebních úřadech na
městských a místních národních
výborech, na jejichž iniciativě a odborném
řízení výstavby velmi záleží.
Na to má vliv i otázka jejich odměňování.
Je pochopitelné, že přestavba sídlišť
bude procesem dlouhodobým a trvalým, který
se bude ve svém průběhu neustále přizpůsobovat
vývoji společnosti a ekonomiky.
Pokud se jedná o pracovní prostředí,
je nejvíce zanedbáno v zemědělských
závodech. JZD a státní statky věnovaly
doposud hlavní pozornost investicím zemědělského
provozu, tj. ekonomice, technologii a kvalitě výroby,
čímž byla zanedbávána hygiena
a kulturnost pracovního prostředí. Zapomínalo
se na to, že pracovní prostředí má
nejen vliv na vývoj lidí, kteří v
závodě pracují, ale i přímý
vliv na ekonomické výsledky výroby. Je pravda,
že mnohá konsolidovaná JZD i státní
statky začínají tyto problémy odpovědně
řešit, o čemž jsem se osobně přesvědčil
v JZD Polešovice, okr. Uherské Hradiště,
v JZD Lukov a na státním statku ve Valašských
Klobúkách, okres Gottwaldov. Vtěchto závodech
jíž vybudovali moderní sociální
zařízení, jídelny, řeší
dláždění a údržbu nádvoří
farem, údržbu cest uvnitř i vně zemědělských
provozen apod. Tyto zatím řídké případy
dobrého pracovního prostředí jsou
důkazem toho, že i na těchto úsecích
se začíná již mnohé uskutečňovat
což je správné a nevyhnutelné. Proto
národní výbory by měly ze všech
sil napomáhat vylepšování pracovního
prostředí nejen v provozovnách místního
hospodářství a služeb, ale i na zemědělském
úseku.
Nakonec chci vyjádřit připomínku k
vytváření předpokladů v národních
výborech při tvorbě vlastních finančních
a materiálových prostředků.
Řada Měst NV a MNV i v mém volebním
obvodu využívá již daných možností
a iniciativně přistupují k vytváření
podmínek ke zvýšení příjmových
zdrojů. Projevuje se socialistická podnikavost a
kladné výsledky jsou tam, kde jsou schopní
a progresívní funkcionáři, kteří
přemýšlejí a pro dobré záměry
získávají podporu občanů. Jsou
však národní výbory, kde pro iniciativu
předpoklady jsou, ale nic se tam neděje. Proto si
myslím, že v tomto směru musí sehrát
důležitou úlohu jak poslanci, tak i pracovníci
KNV a ONV. Tito by měli městským a MNV více
radit, zajišťovat odbornou pomoc, organizovat výměnu
zkušeností apod.
Jsou však mnohé malé obce, kde při nejlepší
vůli nebude možné získávat finanční
prostředky navíc, kromě nějakých
drobných místních poplatků, protože
jiné možnosti zde nejsou. Stojí za úvahu,
zda v budoucnu by neměla být přehodnocena
otázka těchto problémů tak, že
by ono 1 % z hrubého důchodu z velkých měst
bylo alikvotní částkou poskytováno
těm obcím, z jejichž obvodu lidé dojíždějí
do zaměstnání do měst, aby i v tomto
směru došlo k nápravě.
Myslím si, že má-li nový zákon,
který dnes budeme schvalovat, dobře působit,
bude nutné, aby národní výbory ve
větším rozsahu projednávaly s občany
všechny důležité otázky, které
se dotýkají jejich zájmů, protože
na jejich aktivitě budou závislé také
úspěchy té či oné obce jen
tak se zvýší zájem a aktivita lidí
pří provádění prospěšných
akcí, prohloubení se soc. demokracie, což prospěje
každému městu, vesnici, celé společnosti.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji.
Dále promluví poslanec Toman.
Posl. Toman: Vážené Národní
shromáždění! Od nového zákona
o národních výborech, který právě
projednáváme, se právem očekává,
že v nové soustavě plánovitého
řízení národního hospodářství
umožní národním výborům,
aby ještě lépe plnily všechny úkoly,
které jsou jim na úseku státní správy
svěřeny.
Sociální komise našeho zdravotního výboru
velmi podrobně sleduje úkoly národních
výborů na úseku sociálního
zabezpečení. Chtěl bych proto při
této příležitosti poukázat na
některé skutečnosti, které vyplynou
v tomto směru po přijetí a vydání
tohoto zákona.
V prvé řadě je si třeba uvědomit,
že úsek sociálního zabezpečení
je v oblasti našich národních výborů
důležitý nejen svým rozsahem, nýbrž
i svým celospolečenským významem a
posláním. Totiž kvalita výkonu těchto
služeb podstatně ovlivňuje pocit osobní
spokojenosti, ohlas veřejného mínění
a úroveň socialistického humanismu.
Dovolte mi proto, abych pro ilustraci politického a společenského
významu a rozsahu těchto služeb uvedl alespoň
některé údaje z minulého roku. Tak
v roce 1966 odbory sociálního zabezpečení
našich národních výborů zpracovaly
přes 275 000 nových žádostí o
důchody starobní, invalidní, vdovské
a sirotčí. Roční výplata všech
důchodů činila v uplynulém roce přes
16 mld korun.
Jednotlivé orgány národních výborů
provedly na úseku sociálního zabezpečení
v roce 1966 asi 77 000 zjišťovacích lékařských
prohlídek, přes 120 000 kontrolních lékařských
prohlídek a vydaly asi 80 000 rozhodnutí týkajících
se komplexní péče o občany se změněnou
pracovní schopností, lázeňské
péče a mimořádných výhod.
Orgány národních výborů poskytly
v roce 1966 přes 260 000 peněžitých
i věcných příspěvků,
přes 11 000 000 obědů za zlevněné
ceny, dále víc než 12 000 občanů
obdrželo tuberkulózní příspěvek
a asi u 5000 osob byla zajištěna pečovatelská
služba.
To je jen fragmentní výpočet některé
činnosti našich národních výborů
na úseku sociálního zabezpečení.
Rozsah těchto činností nebude v budoucnu
klesat, ba naopak, tato práce bude i po stránce
kvalitativní čím dále náročnější.
Odpovídá to také tendenci o zvyšování
pravomoci našich národních výborů
a o prohlubování sociálního zabezpečení
v naší vyspělé socialistické
společnosti.
Chtěl bych zase alespoň informativně upozornit
na některé nové úkoly, které
budou muset naše národní výbory řešit
v tomto směru kromě dosavadní agendy.
Především půjde v těchto dnech
o úpravu nízkých důchodů, jejichž
příjemci nemohou dosáhnout zvýšení
důchodu pro pracovní neschopnost a u nichž
je nízký důchod jediným nebo převážným
zdrojem jejich obživy.
O této problematice jsem hovořil na říjnovém
zasedání NS v minulém roce a naše sociální
komise uvítala rozhodnutí vlády o uvolnění
finančních prostředků na řešení
některých sociálně obtížných
případů již v tomto roce. Jsme rovněž
rádi, že jsou vytvářeny předpoklady,
aby tento problém nízkých důchodů
byl v souladu s našimi ekonomickými možnostmi
do roku 1970 zcela vyřešen.
Poněvadž nemůže jít v žádném
případě o nějaké lineární
a jednorázové řešení, bude právě
záležet na národních výborech,
aby v tomto směru postupovaly výběrově,
diferencovaně a spravedlivě. Úspěšné
zdolání tohoto tak závažného
úkolu však vyžaduje, aby všechny národní
výbory měly přehled o sociálně
potřebných osobách a aby se stabilně
staraly o jeho správnost a úplnost. Vždyť
nedostatky v této evidenci jsou příčinou
nejen obtížného řešení sociální
situace poživatelů nízkých důchodů,
které zapříčiňují nedostatečné
řešení i jiných sociálních
případů, které by se v naší
společnosti již neměly a nemusely vyskytovat.
S tímto např. souvisí otázka, jak
národní výbory budou využívat
v rámci nové rozpočtové samostatnosti
finančních prostředků určených
na doplňkovou péči a na sociální
zabezpečení vůbec. Vždyť i v minulosti
se vyskytovaly případy, že těchto prostředků
bylo používáno k zcela jiným účelům.
Naše sociální komise se již několikrát
přesvědčila, že tyto prostředky
nejsou řádně využívány
a svědčí o tom konečně i ta
skutečnost, že v minulém roce naše národní
výbory nevyčerpaly na tomto úseku přes
51 mil. Kčs.
Totiž mnohdy je pohodlnější nikomu nic
nedat než objektivně a spravedlivě vyšetřit
a rozdělit.
Upozorňuji na tyto skutečnosti zvláště
nyní, kdy národní výbory budou naprosto
samostatně hospodařit v rámci souhrnného
finančního vztahu a nebylo by správné
řešení potřebných sociálních
případů pomíjet. Příslušné
orgány našich národních výborů
budou muset věnovat této důležité
problematice systematickou pozornost.
Neméně závažným problémem,
který národní výbory očekává,
je připravovaná úprava sociálního
zabezpečení družstevních rolníků.
Jak je již známo, nejvýznačnější
změnou této chystané úpravy je zavedení
nemocenského a podpory při ošetřování
člena rodiny pro všechny družstevníky
od prvého dne pracovní neschopnosti ze státních
prostředků.
Krajské a okresní národní výbory
budou muset pochopitelně o všech těchto změnách
nejen informovat sociální komise JZD a jejich ekonomy,
ale i místní a městské národní
výbory musí pečlivěji sestavovat rozpočty,
budou muset sledovat vývoj pracovní neschopnosti,
provádět příslušné rozbory
a zajistit správnost evidence práce neschopných
družstevníků.
Orgány národních výborů na
úseku sociálního zabezpečení
budou muset vyřešit celou řadu dalších
závažných problémů. Tak půjde
o podstatné zlepšení služeb sociálního
zabezpečení na úseku ústavní
péče. V budoucnu by se národní výbory
měly vůbec dostat k určité koordinovanosti
a komplexnosti sociálních služeb, které
jsou roztříštěny do několika
resortů.
S tímto vším však také souvisí
vyřešit otázku dostatečného počtu
odborně kvalifikovaných pracovníků,
pro které by sociální práce nebyla
jenom zaměstnáním, ale službou v pravém
slova smyslu. Dosud mnohé národní výbory
kádrovou politiku na úseku sociálního
zabezpečení podceňovaly a mnohá místa
i funkce byla obsazována s tím, že dotyčný
nemůže zde nic pokazit.
Nový zákon o národních výborech
vytváří předpoklady, aby po stránce
morálně politické byl úsek sociálního
zabezpečení společensky hodnocen. Pomáhejme
i my poslanci Národního shromáždění
našim národním výborům v této
odpovědné práci. Naše sociální
komise plánuje ve III. čtvrtletí výjezdní
zasedání do Severomoravského kraje, kde chce
zasedat na okrese Místek v obci Skalice, aby spolu se sociální
komisí místního národního výboru
a sociální komisí JZD se vzájemně
poznaly a vyměnily si a zevšeobecnily některé
zkušenosti a poznatky v tomto směru.
Podle dosavadního uspořádání
národních výborů na úseku sociálního
zabezpečení měly kraje, okresy, města
i obce pro řešení těchto úkolů
jednak komise sociálního zabezpečení,
řadu užších komisí (posudkové,
dávkové) a samostatné odbory sociálního
zabezpečení.
Nový zákon o národních výborech
rovněž připouští na úseku
sociálního zabezpečení zřizování
těchto orgánů, avšak místo užších
komisí zavádí tzv. správní
komise. Návrh nového zákona však nestanoví,
které z těchto orgánů mají
národní výbory povinně zřizovat
a ponechává to jejich vlastnímu rozhodnutí.
Pokud jde o odbory, bude tato otázka řešena
příslušným vládním nařízením.
Je jistě správné, aby si národní
výbory operativně, podle svých potřeb
a podle místní situace vytvářely příslušné
správní komise. Na úseku sociálního
zabezpečení se jeví nutné, aby všude
tam, kde dávky nebo služby jsou závislé
na zdravotním stavu nebo pracovní schopnosti, byly
tyto okolnosti posouzeny ve speciálních komisích
složených ze zástupců pracujících,
z lékařských a jiných odborníků.
Aby i za účinnosti nového zákona nebyla
působnost národních výborů
v tomto směru ztížena a aby nebyla poškozena
práva a zájmy občanů, bude úkolem
prováděcích předpisů, aby takto
vytvořily náležitý právní
podklad, tj. aby určily, které orgány sociálního
zabezpečení se u národních výborů
jednotlivých stupňů vytvářejí
a jaká je jejich působnost. Znovu připomínám,
že jde o speciální problematiku našich
národních výborů a že by prováděcí
předpisy měly opravdu na tuto skutečnost
pamatovat.
Pokud jde o odbory sociálního zabezpečení,
je podle názorů zdravotního výboru
i jeho sociální komise potřeba, aby připravovaným
vládním nařízením bylo krajským
a okresním národním výborům
uloženo zřizovat samostatné odbory sociálního
zabezpečení a aby takto byla vyloučena možnost
slučování odboru sociálního
zabezpečení s jinými odbory. Různé
experimenty v tomto směru se neosvědčily.
Závěrem bych chtěl vyzvat naše národní
výbory, aby v budoucnu při praktickém provádění
nového zákona o národních výborech
nepovažovaly sociální zabezpečení
za málo pro ně atraktivní oblast, nýbrž
aby si uvědomily v pravém slova smyslu jeho celospolečenské
poslání.
V žádném případě nelze
pohlížet na sociální zabezpečení
jako na odbytou oblast státní správy, ale
je potřeba, aby jeho orgány na národních
výborech a příslušná zařízení
byly vybaveny svědomitými a kvalifikovanými
pracovníky v takovém počtu, aby mohly vzrůstající
úkoly na úseku sociálního zabezpečení
dobře a odpovědně plnit.
Vládní návrh nového zákona
o národních výborech vytváří
pro to všechny předpoklady, a doporučuji tedy
jeho přijetí.
Předseda s. Laštovička: Děkuji
poslanci Tomanovi. Nyní promluví poslanec Krejčí.
Posl. V. Krejčí: Soudružky a soudruzi
poslanci! Předložený konečný
návrh zákona o národních výborech
je svědectvím toho, že se vyplácí
včasná příprava zákonů,
mají-li správně vyjadřovat potřeby
naší společnosti.
Nový zákon o národních výborech
se začal rodit vlastně už před XIII.
sjezdem KSČ a na dvou celostátních konferencích
funkcionářů stranických orgánů
a národních výborů. Tehdy se ukázalo,
že některé zamýšlené změny
v práci národních výborů nejsou
reálné, neodpovídají skutečným
potřebám a že nesly pečeť ještě
dřívějšího období, kdy
byla práce národních výborů
nedoceňována. Účastníci konferencí,
funkcionáři z krajů a okresů to dokumentovali
svou diskusí k této problematice. Diskuse, která
byla organizována k tezím XIII. sjezdu strany toto
stanovisko plně potvrdila a dala značné množství
námětů na konečnou formulaci návrhu
zákona. Velkým přínosem pro vyjasnění
problematiky národních výborů bylo
březnové zasedání ÚV KSČ
loňského roku, jež podstatnou měrou
ovlivnilo předsjezdovou diskusi, která potvrdila,
že v podstatě závěry pléna ÚV
odpovídají i představám našich
pracujících.
Konečnému znění návrhu zákona
o národních výborech jistě prospěla
i další připomínková řízení
národních výborů všech stupňů
a zejména i jednání ve výborech NS.
Domnívám se proto, že tento zákon, který
dnes máme schvalovat, díky jeho dobré přípravě
za aktivní účasti širokého okruhu
funkcionářů a ostatních občanů,
správně vystihuje a vyjadřuje poslání
NV v současných historických podmínkách.
Respektuje i změny v řízení našeho
národního hospodářství a vytváří
současně i možnosti v jeho uplatnění
na delší časové období.
Chtěl bych nyní na několika málo poznatcích
ze svého volebního obvodu dokumentovat, že
národní výbory již v duchu nového
zákona o národních výborech řeší
řadu naléhavých otázek, jako např.
úsek služeb.
Na podzim m. r. byli svoláni v 9 okrskových obcích
okresu všichni předsedové a tajemníci
MNV, kde za účasti funkcionářů
ONV a ředitelů podniků místního
hospodářství a předsedů výrobních
družstev byl projednán návrh generelu rozvoje
služeb jednotlivých podniků, podle hlavních
profesí.