Středa 28. června 1967

Generel rozvoje služeb byl projednán a schválen a stal se hlavní směrnicí rozvoje služeb až do r. 1970. Smyslem projednání bylo konkrétní realizování rozvoje jednotlivých služeb do r. 1970, a to z hlediska sítě služeb, zvýšení stavu pracovníků apod.

Projednáním rozvoje služeb na tak široké platformě šlo především o posílení funkce NV nižších stupňů a realizaci nové soustavy plánování a rozšíření pravomocí těchto NV v otázkách komplexního rozvoje služeb vjejich odvodech a o zvýšení demokratičnosti.

Generel rozvoje služeb řeší především rozvoj těchto profesí:

autoopravárenství, stavební údržbu, čištění šatstva, praní prádla a některé osobní služby.

Významných úspěchů dosáhly národní výbory v okrese při zajišťování výroby stavebních hmot. V průběhu loňského roku a vr. 1967 zahájily výrobu cementových výrobků komunální služby Holešov, Zdounky, Koryčany, Bystřice a z NV Hulín, Vitonice, Chvalčov a další. ONV se podílel na znovuotevření 2 cihelen v Morkovicích a Dřínově, které jsou ve správě JZD, a v letošním roce jsou připraveny podmínky pro zahájení výroby cihel v dalších obcích. Národní výbory se podílí rovněž na těžbě kamene a písku v znovuotevřených kamenolomech.

Tímto opatřením řeší si národní výbory svou ekonomickou samostatnost hospodaření finančními prostředky a co hlavní, řeší částečně otázku zabezpečení dostatku těchto materiálů a surovin pro stavebníky nebo MNV. Za rok 1966 a za první pololetí 1967 bylo vyrobeno 18 700 ks betonových rour, 5000 m2 betonové dlažby a stejné množství kusů obrubníků. Ve znovuotevřených cihelnách Morkovice a Dřínov za rok 1966 bylo vyrobeno 2 240 000 ks cihel a letos se výroba podstatně zvýší.

Iniciativa některých národních výborů se projevila i při zajišťování zpracování kalamitního ovoce. Národní výbory spolu s místními skupinami zahrádkářů budou budovat za finančního přispění ONV místní pracovny ovoce pro drobné pěstitele, jako sušárny ovoce, moštárny a povidlárny.

Snahou NV, které řídí podniky KS a drobné provozovny, je dosáhnout v jednotlivých provozovnách co největší rentability. Některé nerentabilní provozovny budou z podniků postupně převáděny do přímého řízení MNV. Jde převážně o takové provozovny, kde pracuje 1 pracovník a jejichž řízení z centra podniku se ukazuje málo účinné, ale přitom nákladné.

Posílení pravomoci a odpovědnosti NV otevírá prostor pro další upevňování jejich spojení i odpovědnost vůči občanům a současně vytváří podmínky pro aktivní účast pracujících na řešení problémů souvisejících s životním prostředím, rozvojem služeb a celospolečenského života v našich vesnicích a městech.

Za neméně významnou otázku považuji také řešení rozvoje výstavby a zlepšování životního a pracovního prostředí využíváním sdružování prostředků; je možno říci, že se nám soustřeďování úsilí na tomto úseku začíná dařit.

Pokud jde o nadstavbu, přispěly k ní některé podniky na výstavbu jeslí a mateřských škol, na rekonstrukci širokoúhlého kina, v Kroměříži na rekonstrukci okr. domu pionýrů a mládeže. Sdružováním prostředku se řeší též rozvoj a zkvalitňování obchodní sítě v Kroměříži, v Hulíně a dalších obcích, kde už zčásti probíhá realizace a na tyto akce bylo dohodami sdruženo více jak 5 miliónů Kčs.

Je prakticky nemožné provést zde výčet akcí a bylo by to také zbytečné, protože případů je mnoho. Považuji však za nutné se zmínit o řešení této otázky na našich vesnicích. Sešli jsme se v malých skupinách se zástupci národních výborů, družstev i státních statků, abychom v souvislosti s problémy životního a pracovního prostředí prohovořili systém spolupráce na sdružování sil a prostředků. Prošli jsme společně obce i zemědělské objekty a mnohde už se v závěrečné diskusi objevily první návrhy vzájemných dohod. Znovu jsme tyto otázky projednali v každé obci se značným aktivem zástupců národních výborů a zemědělských závodů a počet konkrétních vzájemných dohod roste.

Dalo by se říci, že každý začátek je těžký, avšak tady to snad ani není třeba. Lidé pochopili a už letos věnuji zemědělské závody miliónové částky na vnitropodnikové komunikace, hledají řešení v ozelenění farem, společně s národními výbory sdružují značné prostředky na zvelebení obcí a na druhé straně občané na to přispívají tisíci dobrovolných hodin na úpravu obcí, jak jsme toho svědky ve vyznamenané obci Roštění k 20. výročí osvobození.

Přes uvedené úspěchy není ještě všechno v pořádku a bylo by nutné, abychom se tím zabývali i my, poslanci, zde v parlamentě.

Řada závodů dosud uvažuje postaru a staví se negativně k společnému problému místních komunikací, přestože slouží mnohdy téměř úplně pouze jejich potřebě. Podle mnou získaných poznatků by bylo potřebné vymezit řešení těchto otázek zákonným opatřením vtom smyslu, že takové investice, které jsou prakticky vyvolány činností podniků, budou muset podniky vybudovat a pokud se podílí určitou částí, budou povinny tuto část hradit. Podíl potřeby se v souvislosti s účelovými komunikacemi stanovit dá, takže zde není překážek.

Toto opatření by velmi prospělo k upevnění pravomoci národních výborů a také ke zlepšení našich měst i vesnic.

Nyní tedy schválíme v plénu Národního shromáždění zákon, který dále prohlubuje naši lidovou demokracii v naší socialistické republice a plně potvrzuje ústavní zásadu, že veškerá moc v našem státě patří lidu. Národní výbory, jak jsme slyšeli, udělaly na tomto úseku v posledních letech kus úspěšné práce. Ovšem zvykli jsme si před nastoupením nové soustavy na určitý způsob řešení, tj. čekali jsme, co nám z centra doporučí. A zvyk někdy je železná košile, brání důslednému prosazování nových věcí.

Nový zákon dává prostor, iniciativu poslancům národních výborů i z ekonomického pohledu jako hospodářů obcí a měst. A to je správné, to si nejvíce na novém zákoně ceníme. V novém zákoně se promítají všechny změny a zkušenosti z naší činnosti od r. 1960, roku schválení socialistické ústavy.

V zemědělském výboru jsme důkladně hovořili a prodiskutovali nový zákon a mnoho prospěšných připomínek bylo do zákona zapracováno. Nám, pracovníkům hlavně v zemědělských oblastech, kde je široká škála problémů místních NV, v místním hospodářství, problémů sloučených a střediskových obcí, jde především o to, aby nový zákon se stal dobrým nástrojem a osvědčeným pomocníkem v jejich každodenní práci.

Proto se domnívám, že schválením zákona o národních výborech dnes v plénu NS podpoříme dobrou a potřebnou věc pro nás všechny. Děkuji za pozornost.

Předs. NS s. Laštovička: Děkuji s. poslanci Krejčímu. Promluví nyní s. posl. Rudolf.

Posl. Rudolf: Vážené Národní shromáždění, soudružky a soudruzi poslanci. Rozvoj naší socialistické společnosti v posledních letech zaznamenal další růst nejen na úseku politickém a hospodářském, ale také na úseku řízení celého státu. Je proto správné a nutné, že podle směrnic Xlll. sjezdu KSČ přistupujeme dnes po dlouhé přípravě a několikerém jednání k projednání a schválení zákona o národních výborech.

Domnívám se, že bylo naprosto správné, že byly včas zpracovány zásady návrhu zákona o národních výborech, a bylo tak dost času k tomu, aby mohly být projednány s funkcionáři NV všech stupňů, tedy nejen velkých, ale i malých NV, jejichž činnosti se také vládní návrh zákona dotýká.

Vycházím ze zkušenosti z mého volebního obvodu, to je z okresu Znojmo, kde projednávání zásad a návrhů zákona byla věnována důkladná péče a také náš okres podal celou řadu připomínek a podnětů, z nichž některé jsou skutečně ve vládním návrhu zákona zakotveny.

Nový zákon o NV skutečně pamatuje na to, že bude podstatně rozšířena pravomoc MNV, že národní výbory se stanou samostatnou základní složkou orgánů státní moci a správy ve městech a na vesnici. Toto vyvěrá ze základních ustanovení zákona. Toto postavení národních výborů jako nejširších zastupitelských orgánů lidu vykonávajících státní moc a správu v obcích, okresech a krajích je předurčuje k tomu, aby se v podmínkách zdokonalené soustavy plánovitého řízení národního hospodářství plněji než dosud podílely na uskutečňování programů a cílů, jež KSČ vytyčuje v zájmu lepšího života pracujících a rozkvětu naší socialistické republiky.

Je proto naprosto správné a logické, že v současných podmínkách zachováváme soustavu NV a že NV jsou diferencovány podle svého významu a že je diferencovaně vymezena úloha, pravomoc a odpovědnost NV podle jednotlivých stupňů a je vymezena odpovědnost jednotlivých orgánů NV. Jsou vymezeny vzájemné vztahy NV i vztahy k jiným územním státním orgánům a k orgánům ústředního řízení.

V návrhu zákona si obzvláště cením těch pasáží, ve kterých je zdůrazněna odpovědnost poslanců vůči svým voličům a vůči orgánům, ve kterých pracují. Je naprosto správné, i když se nám to snad zdá samozřejmé, že poslanec vyššího stupně NV má právo se zúčastnit s hlasem poradním zasedání NV nižšího stupně; to je velmi důležité nejen pro poslance okresních a krajských NV, ale i pro nás, poslance NS, kteří se zúčastňujeme zasedání pléna ať místních nebo okresních NV ve svém volebním obvodě. Tato naše pravomoc však nás na druhé straně zavazuje, abychom skutečně aktivně pracovali se svými voliči, abychom se s nimi o všech problémech radili a abychom je mohli seznamovat se všemi důležitými opatřeními, které projednáváme a navrhujeme.

Podle nového zákona NV všech stupňů budou mít širokou samostatnost na úseku našeho národního hospodářství. To znamená, že NV je dána taková možnost, aby ve svém obvodu zabezpečovaly všechny hospodářské potřeby v rámci komunálních služeb pro své občany.

V tomto směru je třeba již dnes ocenit úsilí mnoha místních a městských NV, které nespoléhají jen na pomoc vyšších orgánů, ale samy iniciativně využívají některých možností, jako je sdružování prostředků se závody a družstvy, úvěrů od Státní spořitelny k zavádění a rozšiřování místní výroby a služeb, zvláště pak výroby stavebních hmot. Kladně možno hodnotit skutečnost, že místní a městské NV, které při používáni úvěrů získávají své první zkušenosti, se nebojí podnikat a iniciativně řešit ty palčivé problémy ve svých obcích, na jejichž zabezpečení se v minulém období nedostávalo prostředků. Využití úvěrů by bylo daleko širší, kdyby tu nebyly vážné problémy zvláště v materiálně technickém zásobování. Národní výbory jen s velkými potížemi získávají potřebný stavební materiál, a proto jejich snaha zajistit si potřebný stavební materiál i tvorbu dalších nadplánovaných finančních zdrojů vede podnikavé NV k tomu, že se při využití úvěrů v širší míře orientují na výrobu potřebných materiálů z místních zdrojů, zvláště stavebních hmot, jako jsou cihly, kámen, štěrkopísek a stavební materiál.

O tom, jakých výsledků bylo dosaženo na tomto úseku v Jihomoravském kraji, hovořil již posl. Červinka a Krejčí.

Na našem okrese Znojmo MNV Jiřice znovu otevřel cihelnu, ve které loni vyrobil přes 1 mil. cihel, a přispěl tak k uspokojení požadavků mnohých občanů a přitom navíc získal do svého rozpočtu 60 000 Kčs. V tomto roce počítají se zvýšením výroby na 1,4 mil. cihel.

V místním hospodářství se vcelku úspěšně rozvíjejí drobné služby na venkově, nejen širším využíváním místních zdrojů pracovních sil, ale i poskytováním služeb jednotlivců na základě povolení národního výboru. Tato povolení v Jihomoravském kraji byla vydána již více než 2000 občanům. Provozovny MNV pokrývají široký rozsah služeb, jejichž hodnota činila v minulém roce více než 37 mil. Kčs. Přes tyto skutečnosti však rozsah a úroveň služeb dosud zdaleka nestačí pokrýt potřeby občanů.

Předností nového zákona o národních výborech je ta skutečnost, že jsou zakotveny zásady pro stabilitu hospodářsko-organizátorské činnosti národních výborů. Další rozvoj iniciativy národních výborů souvisí však s dořešením souhrnných finančních vztahů, které ve formě dlouhodobě závazných dotací a účelových subvencí z ústředního rozpočtu do rozpočtu národních výborů mají národním výborům zaručit určitou stabilitu a jistotu v jejich finančním hospodaření. Zatím se však centrálním orgánům nepodařilo toto propočíst a zajistit. Věřím však, že pro plánování finančního hospodaření pro příští rok toto bude již z centrálních orgánů zajištěno, a tím vytvořena základna pro plné využití socialistické podnikavosti národních výborů.

Dalším kladem návrhu zákona o národních výborech je vyřešení vztahů územních orgánů lidové kontroly k národním výborům, a to tak, že orgány lidové kontroly se stávají součástí NV. Tím se odstraňuje duplicita, která na tomto úseku až dosud existovala.

Tím, že komise lidové kontroly bude pracovat na půdě NV, dojde k dalšímu procesu prohlubování socialistické demokracie a na tomto procesu se budou podílet pracující tím způsobem, že půjde o lepší a kvalitnější prosazování celospolečenských zájmů a upevňování státní disciplíny.

Domnívám se, že lidová kontrola na půdě NV prokáže schopnost při rozvoji socialistické podnikavosti účinně a preventivně čelit možnému nesprávnému působení v systému hmotné zainteresovanosti, zvláště pokud jde o cesty a zdroje tvorby důchodů a jeho užití.

Z pozice pléna NV je pak nutná aktivní součinnost lidové kontroly, která může dobře formulovat stanoviska k řadě problémů, jež dosud nebyly řešeny, nebo byly řešeny jen dílčím způsobem.

Přitom je nutno zdůraznit, že komise lidové kontroly ONV nijak nesnižuje nebo se nedotýká funkci ostatních komisí NV jako orgánů s vlastní kontrolní pravomocí.

Podle nového zákona o národních výborech je samozřejmé, že postavení jednotlivých komisí NV, a tedy i komise lidové kontroly, bude vyžadovat daleko důslednější provádění koordinace práce, a to nejen s ostatními orgány, ale především uvnitř národního výboru.

Příprava zákona o národních výborech byla vedena snahou, aby co nejpřesněji a v jasných a srozumitelných formulacích vyjádřila nové vývojové tendence v postavení a úloze národních výborů. Zákon se má stát spolehlivou základnou pro cílevědomý, postupný proces posilování společenské funkce národních výborů, který se samozřejmě nemůže přijetím zákona o národních výborech ukončit, ale bude probíhat dále, jak to naznačila rezoluce Xlll. sjezdu strany.

Přijetí návrhu zákona ve znění, jak je navržen, správně vystihuje úkoly a cíle, kladené na národní výbory, a bude znamenat opět další krok vpřed na naší cestě. Z tohoto důvodu budu tedy pro navržené znění zákona o národních výborech a pro jeho přijetí hlasovat. (Potlesk).

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji posl. Rudolfovi. Promluví posl. Hanzlík.

Posl. Hanzlík: Súdružky a súdruhovia poslanci, vážení hostia! Zákon o národných výboroch, ktorého návrh dnes v pléne Národného zhromaždenia prerokovávame, je jedným z významných dokumentov, ktoré uskutočňujeme v realizácii uznesení XIII. zjazdu KSČ.

Nový zákon má v oblasti štátno-politickej a ekonomickej vytvárať predpoklady, aby národné výbory v súlade s koncepciou sústavy riadenia a plánovania boli skutočne zastupiteľským orgánom ľudu, ktorý s plnou právomocou a autoritou spravuje svoje územie.

V našom výbore pre investičnú výstavbu a stavebníctvo sme veľmi starostlivo prerokovali návrh zásad a návrh paragrafovaného znenia zákona. Vzniesli sme rad konkrétnych pripomienok. Môžem konštatovať, že pripomienky zásadného charakteru sú v podstate v poslednom znení návrhu zákona uplatnené.

V našom výbore sme osobitne podčiarkli skutočnosť, že základná koncepcia zákona v súlade a jednote spojuje postavenie národných výborov ako orgánov štátnej moci a správy s ich charakterom občianskej samosprávy. To umožní plne uplatniť zásadnú jednotu celospoločenských a miestnych záujmov v činností národných výborov.

Významné je ďalej to, že zákon rozširuje a konkretizuje právomoc a samozrejme i zodpovednosť národných výborov v najcitovejších otázkach života občanov. Na základe zákona o národných výboroch budú tieto vykonávať štátu správu na úsekoch, ktoré sú rozhodujúce pre ďalší rozvoj životnej úrovne, životného prostredia a socialistického štýlu života.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP