Generel rozvoje služeb byl projednán a schválen
a stal se hlavní směrnicí rozvoje služeb
až do r. 1970. Smyslem projednání bylo konkrétní
realizování rozvoje jednotlivých služeb
do r. 1970, a to z hlediska sítě služeb, zvýšení
stavu pracovníků apod.
Projednáním rozvoje služeb na tak široké
platformě šlo především o posílení
funkce NV nižších stupňů a realizaci
nové soustavy plánování a rozšíření
pravomocí těchto NV v otázkách komplexního
rozvoje služeb vjejich odvodech a o zvýšení
demokratičnosti.
Generel rozvoje služeb řeší především
rozvoj těchto profesí:
autoopravárenství, stavební údržbu,
čištění šatstva, praní prádla
a některé osobní služby.
Významných úspěchů dosáhly
národní výbory v okrese při zajišťování
výroby stavebních hmot. V průběhu
loňského roku a vr. 1967 zahájily výrobu
cementových výrobků komunální
služby Holešov, Zdounky, Koryčany, Bystřice
a z NV Hulín, Vitonice, Chvalčov a další.
ONV se podílel na znovuotevření 2 cihelen
v Morkovicích a Dřínově, které
jsou ve správě JZD, a v letošním roce
jsou připraveny podmínky pro zahájení
výroby cihel v dalších obcích. Národní
výbory se podílí rovněž na těžbě
kamene a písku v znovuotevřených kamenolomech.
Tímto opatřením řeší si
národní výbory svou ekonomickou samostatnost
hospodaření finančními prostředky
a co hlavní, řeší částečně
otázku zabezpečení dostatku těchto
materiálů a surovin pro stavebníky nebo MNV.
Za rok 1966 a za první pololetí 1967 bylo vyrobeno
18 700 ks betonových rour, 5000 m2 betonové
dlažby a stejné množství kusů obrubníků.
Ve znovuotevřených cihelnách Morkovice a
Dřínov za rok 1966 bylo vyrobeno 2 240 000 ks cihel
a letos se výroba podstatně zvýší.
Iniciativa některých národních výborů
se projevila i při zajišťování
zpracování kalamitního ovoce. Národní
výbory spolu s místními skupinami zahrádkářů
budou budovat za finančního přispění
ONV místní pracovny ovoce pro drobné pěstitele,
jako sušárny ovoce, moštárny a povidlárny.
Snahou NV, které řídí podniky KS a
drobné provozovny, je dosáhnout v jednotlivých
provozovnách co největší rentability.
Některé nerentabilní provozovny budou z podniků
postupně převáděny do přímého
řízení MNV. Jde převážně
o takové provozovny, kde pracuje 1 pracovník a jejichž
řízení z centra podniku se ukazuje málo
účinné, ale přitom nákladné.
Posílení pravomoci a odpovědnosti NV otevírá
prostor pro další upevňování
jejich spojení i odpovědnost vůči
občanům a současně vytváří
podmínky pro aktivní účast pracujících
na řešení problémů souvisejících
s životním prostředím, rozvojem služeb
a celospolečenského života v našich vesnicích
a městech.
Za neméně významnou otázku považuji
také řešení rozvoje výstavby
a zlepšování životního a pracovního
prostředí využíváním sdružování
prostředků; je možno říci, že
se nám soustřeďování úsilí
na tomto úseku začíná dařit.
Pokud jde o nadstavbu, přispěly k ní některé
podniky na výstavbu jeslí a mateřských
škol, na rekonstrukci širokoúhlého kina,
v Kroměříži na rekonstrukci okr. domu
pionýrů a mládeže. Sdružováním
prostředku se řeší též rozvoj
a zkvalitňování obchodní sítě
v Kroměříži, v Hulíně
a dalších obcích, kde už zčásti
probíhá realizace a na tyto akce bylo dohodami sdruženo
více jak 5 miliónů Kčs.
Je prakticky nemožné provést zde výčet
akcí a bylo by to také zbytečné, protože
případů je mnoho. Považuji však
za nutné se zmínit o řešení této
otázky na našich vesnicích. Sešli jsme
se v malých skupinách se zástupci národních
výborů, družstev i státních statků,
abychom v souvislosti s problémy životního
a pracovního prostředí prohovořili
systém spolupráce na sdružování
sil a prostředků. Prošli jsme společně
obce i zemědělské objekty a mnohde už
se v závěrečné diskusi objevily první
návrhy vzájemných dohod. Znovu jsme tyto
otázky projednali v každé obci se značným
aktivem zástupců národních výborů
a zemědělských závodů a počet
konkrétních vzájemných dohod roste.
Dalo by se říci, že každý začátek
je těžký, avšak tady to snad ani není
třeba. Lidé pochopili a už letos věnuji
zemědělské závody miliónové
částky na vnitropodnikové komunikace, hledají
řešení v ozelenění farem, společně
s národními výbory sdružují značné
prostředky na zvelebení obcí a na druhé
straně občané na to přispívají
tisíci dobrovolných hodin na úpravu obcí,
jak jsme toho svědky ve vyznamenané obci Roštění
k 20. výročí osvobození.
Přes uvedené úspěchy není ještě
všechno v pořádku a bylo by nutné, abychom
se tím zabývali i my, poslanci, zde v parlamentě.
Řada závodů dosud uvažuje postaru a
staví se negativně k společnému problému
místních komunikací, přestože
slouží mnohdy téměř úplně
pouze jejich potřebě. Podle mnou získaných
poznatků by bylo potřebné vymezit řešení
těchto otázek zákonným opatřením
vtom smyslu, že takové investice, které jsou
prakticky vyvolány činností podniků,
budou muset podniky vybudovat a pokud se podílí
určitou částí, budou povinny tuto
část hradit. Podíl potřeby se v souvislosti
s účelovými komunikacemi stanovit dá,
takže zde není překážek.
Toto opatření by velmi prospělo k upevnění
pravomoci národních výborů a také
ke zlepšení našich měst i vesnic.
Nyní tedy schválíme v plénu Národního
shromáždění zákon, který
dále prohlubuje naši lidovou demokracii v naší
socialistické republice a plně potvrzuje ústavní
zásadu, že veškerá moc v našem státě
patří lidu. Národní výbory,
jak jsme slyšeli, udělaly na tomto úseku v
posledních letech kus úspěšné
práce. Ovšem zvykli jsme si před nastoupením
nové soustavy na určitý způsob řešení,
tj. čekali jsme, co nám z centra doporučí.
A zvyk někdy je železná košile, brání
důslednému prosazování nových
věcí.
Nový zákon dává prostor, iniciativu
poslancům národních výborů
i z ekonomického pohledu jako hospodářů
obcí a měst. A to je správné, to si
nejvíce na novém zákoně ceníme.
V novém zákoně se promítají
všechny změny a zkušenosti z naší
činnosti od r. 1960, roku schválení socialistické
ústavy.
V zemědělském výboru jsme důkladně
hovořili a prodiskutovali nový zákon a mnoho
prospěšných připomínek bylo do
zákona zapracováno. Nám, pracovníkům
hlavně v zemědělských oblastech, kde
je široká škála problémů
místních NV, v místním hospodářství,
problémů sloučených a střediskových
obcí, jde především o to, aby nový
zákon se stal dobrým nástrojem a osvědčeným
pomocníkem v jejich každodenní práci.
Proto se domnívám, že schválením
zákona o národních výborech dnes v
plénu NS podpoříme dobrou a potřebnou
věc pro nás všechny. Děkuji za pozornost.
Předs. NS s. Laštovička: Děkuji
s. poslanci Krejčímu. Promluví nyní
s. posl. Rudolf.
Posl. Rudolf: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci. Rozvoj naší socialistické společnosti
v posledních letech zaznamenal další růst
nejen na úseku politickém a hospodářském,
ale také na úseku řízení celého
státu. Je proto správné a nutné, že
podle směrnic Xlll. sjezdu KSČ přistupujeme
dnes po dlouhé přípravě a několikerém
jednání k projednání a schválení
zákona o národních výborech.
Domnívám se, že bylo naprosto správné,
že byly včas zpracovány zásady návrhu
zákona o národních výborech, a bylo
tak dost času k tomu, aby mohly být projednány
s funkcionáři NV všech stupňů,
tedy nejen velkých, ale i malých NV, jejichž
činnosti se také vládní návrh
zákona dotýká.
Vycházím ze zkušenosti z mého volebního
obvodu, to je z okresu Znojmo, kde projednávání
zásad a návrhů zákona byla věnována
důkladná péče a také náš
okres podal celou řadu připomínek a podnětů,
z nichž některé jsou skutečně
ve vládním návrhu zákona zakotveny.
Nový zákon o NV skutečně pamatuje
na to, že bude podstatně rozšířena
pravomoc MNV, že národní výbory se stanou
samostatnou základní složkou orgánů
státní moci a správy ve městech a
na vesnici. Toto vyvěrá ze základních
ustanovení zákona. Toto postavení národních
výborů jako nejširších zastupitelských
orgánů lidu vykonávajících
státní moc a správu v obcích, okresech
a krajích je předurčuje k tomu, aby se v
podmínkách zdokonalené soustavy plánovitého
řízení národního hospodářství
plněji než dosud podílely na uskutečňování
programů a cílů, jež KSČ vytyčuje
v zájmu lepšího života pracujících
a rozkvětu naší socialistické republiky.
Je proto naprosto správné a logické, že
v současných podmínkách zachováváme
soustavu NV a že NV jsou diferencovány podle svého
významu a že je diferencovaně vymezena úloha,
pravomoc a odpovědnost NV podle jednotlivých stupňů
a je vymezena odpovědnost jednotlivých orgánů
NV. Jsou vymezeny vzájemné vztahy NV i vztahy k
jiným územním státním orgánům
a k orgánům ústředního řízení.
V návrhu zákona si obzvláště
cením těch pasáží, ve kterých
je zdůrazněna odpovědnost poslanců
vůči svým voličům a vůči
orgánům, ve kterých pracují. Je naprosto
správné, i když se nám to snad zdá
samozřejmé, že poslanec vyššího
stupně NV má právo se zúčastnit
s hlasem poradním zasedání NV nižšího
stupně; to je velmi důležité nejen pro
poslance okresních a krajských NV, ale i pro nás,
poslance NS, kteří se zúčastňujeme
zasedání pléna ať místních
nebo okresních NV ve svém volebním obvodě.
Tato naše pravomoc však nás na druhé straně
zavazuje, abychom skutečně aktivně pracovali
se svými voliči, abychom se s nimi o všech
problémech radili a abychom je mohli seznamovat se všemi
důležitými opatřeními, které
projednáváme a navrhujeme.
Podle nového zákona NV všech stupňů
budou mít širokou samostatnost na úseku našeho
národního hospodářství. To
znamená, že NV je dána taková možnost,
aby ve svém obvodu zabezpečovaly všechny hospodářské
potřeby v rámci komunálních služeb
pro své občany.
V tomto směru je třeba již dnes ocenit úsilí
mnoha místních a městských NV, které
nespoléhají jen na pomoc vyšších
orgánů, ale samy iniciativně využívají
některých možností, jako je sdružování
prostředků se závody a družstvy, úvěrů
od Státní spořitelny k zavádění
a rozšiřování místní výroby
a služeb, zvláště pak výroby stavebních
hmot. Kladně možno hodnotit skutečnost, že
místní a městské NV, které
při používáni úvěrů
získávají své první zkušenosti,
se nebojí podnikat a iniciativně řešit
ty palčivé problémy ve svých obcích,
na jejichž zabezpečení se v minulém
období nedostávalo prostředků. Využití
úvěrů by bylo daleko širší,
kdyby tu nebyly vážné problémy zvláště
v materiálně technickém zásobování.
Národní výbory jen s velkými potížemi
získávají potřebný stavební
materiál, a proto jejich snaha zajistit si potřebný
stavební materiál i tvorbu dalších nadplánovaných
finančních zdrojů vede podnikavé NV
k tomu, že se při využití úvěrů
v širší míře orientují na
výrobu potřebných materiálů
z místních zdrojů, zvláště
stavebních hmot, jako jsou cihly, kámen, štěrkopísek
a stavební materiál.
O tom, jakých výsledků bylo dosaženo
na tomto úseku v Jihomoravském kraji, hovořil
již posl. Červinka a Krejčí.
Na našem okrese Znojmo MNV Jiřice znovu otevřel
cihelnu, ve které loni vyrobil přes 1 mil. cihel,
a přispěl tak k uspokojení požadavků
mnohých občanů a přitom navíc
získal do svého rozpočtu 60 000 Kčs.
V tomto roce počítají se zvýšením
výroby na 1,4 mil. cihel.
V místním hospodářství se vcelku
úspěšně rozvíjejí drobné
služby na venkově, nejen širším využíváním
místních zdrojů pracovních sil, ale
i poskytováním služeb jednotlivců na
základě povolení národního
výboru. Tato povolení v Jihomoravském kraji
byla vydána již více než 2000 občanům.
Provozovny MNV pokrývají široký rozsah
služeb, jejichž hodnota činila v minulém
roce více než 37 mil. Kčs. Přes tyto
skutečnosti však rozsah a úroveň služeb
dosud zdaleka nestačí pokrýt potřeby
občanů.
Předností nového zákona o národních
výborech je ta skutečnost, že jsou zakotveny
zásady pro stabilitu hospodářsko-organizátorské
činnosti národních výborů.
Další rozvoj iniciativy národních výborů
souvisí však s dořešením souhrnných
finančních vztahů, které ve formě
dlouhodobě závazných dotací a účelových
subvencí z ústředního rozpočtu
do rozpočtu národních výborů
mají národním výborům zaručit
určitou stabilitu a jistotu v jejich finančním
hospodaření. Zatím se však centrálním
orgánům nepodařilo toto propočíst
a zajistit. Věřím však, že pro
plánování finančního hospodaření
pro příští rok toto bude již z
centrálních orgánů zajištěno,
a tím vytvořena základna pro plné
využití socialistické podnikavosti národních
výborů.
Dalším kladem návrhu zákona o národních
výborech je vyřešení vztahů územních
orgánů lidové kontroly k národním
výborům, a to tak, že orgány lidové
kontroly se stávají součástí
NV. Tím se odstraňuje duplicita, která na
tomto úseku až dosud existovala.
Tím, že komise lidové kontroly bude pracovat
na půdě NV, dojde k dalšímu procesu
prohlubování socialistické demokracie a na
tomto procesu se budou podílet pracující
tím způsobem, že půjde o lepší
a kvalitnější prosazování celospolečenských
zájmů a upevňování státní
disciplíny.
Domnívám se, že lidová kontrola na půdě
NV prokáže schopnost při rozvoji socialistické
podnikavosti účinně a preventivně
čelit možnému nesprávnému působení
v systému hmotné zainteresovanosti, zvláště
pokud jde o cesty a zdroje tvorby důchodů a jeho
užití.
Z pozice pléna NV je pak nutná aktivní součinnost
lidové kontroly, která může dobře
formulovat stanoviska k řadě problémů,
jež dosud nebyly řešeny, nebo byly řešeny
jen dílčím způsobem.
Přitom je nutno zdůraznit, že komise lidové
kontroly ONV nijak nesnižuje nebo se nedotýká
funkci ostatních komisí NV jako orgánů
s vlastní kontrolní pravomocí.
Podle nového zákona o národních výborech
je samozřejmé, že postavení jednotlivých
komisí NV, a tedy i komise lidové kontroly, bude
vyžadovat daleko důslednější provádění
koordinace práce, a to nejen s ostatními orgány,
ale především uvnitř národního
výboru.
Příprava zákona o národních
výborech byla vedena snahou, aby co nejpřesněji
a v jasných a srozumitelných formulacích
vyjádřila nové vývojové tendence
v postavení a úloze národních výborů.
Zákon se má stát spolehlivou základnou
pro cílevědomý, postupný proces posilování
společenské funkce národních výborů,
který se samozřejmě nemůže přijetím
zákona o národních výborech ukončit,
ale bude probíhat dále, jak to naznačila
rezoluce Xlll. sjezdu strany.
Přijetí návrhu zákona ve znění,
jak je navržen, správně vystihuje úkoly
a cíle, kladené na národní výbory,
a bude znamenat opět další krok vpřed
na naší cestě. Z tohoto důvodu budu
tedy pro navržené znění zákona
o národních výborech a pro jeho přijetí
hlasovat. (Potlesk).
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Rudolfovi. Promluví posl. Hanzlík.
Posl. Hanzlík: Súdružky a súdruhovia
poslanci, vážení hostia! Zákon o národných
výboroch, ktorého návrh dnes v pléne
Národného zhromaždenia prerokovávame,
je jedným z významných dokumentov, ktoré
uskutočňujeme v realizácii uznesení
XIII. zjazdu KSČ.
Nový zákon má v oblasti štátno-politickej
a ekonomickej vytvárať predpoklady, aby národné
výbory v súlade s koncepciou sústavy riadenia
a plánovania boli skutočne zastupiteľským
orgánom ľudu, ktorý s plnou právomocou
a autoritou spravuje svoje územie.
V našom výbore pre investičnú výstavbu
a stavebníctvo sme veľmi starostlivo prerokovali návrh
zásad a návrh paragrafovaného znenia zákona.
Vzniesli sme rad konkrétnych pripomienok. Môžem
konštatovať, že pripomienky zásadného
charakteru sú v podstate v poslednom znení návrhu
zákona uplatnené.
V našom výbore sme osobitne podčiarkli skutočnosť,
že základná koncepcia zákona v súlade
a jednote spojuje postavenie národných výborov
ako orgánov štátnej moci a správy s
ich charakterom občianskej samosprávy. To umožní
plne uplatniť zásadnú jednotu celospoločenských
a miestnych záujmov v činností národných
výborov.
Významné je ďalej to, že zákon
rozširuje a konkretizuje právomoc a samozrejme i zodpovednosť
národných výborov v najcitovejších
otázkach života občanov. Na základe
zákona o národných výboroch budú
tieto vykonávať štátu správu na
úsekoch, ktoré sú rozhodujúce pre
ďalší rozvoj životnej úrovne, životného
prostredia a socialistického štýlu života.