Dále je to otázka spřízněnosti
v malých obcích, kde prakticky vládne jedna
skupina druhé. Je to tak z kmotříčkováno
v takové malé obci, že o nějaké
socialistické demokracii se nedá hovořit.
Když to vyhrají ve volbách Nováci, vládnou
Svobodům, a obráceně. Tak to bývá
v těchto malých obcích.
Dále je to otázka neznalosti základních
zákonných norem a přirozeně i chybných
rozhodnutí. Tak dochází k řadě
konfliktních situací. Pak se přistupuje krušení
rozhodnutí, a to buď vlastním, nebo vyšším
orgánem. To je pak příčinou kritiky
shora, kde se říká, že na MNV nedělají
dobře apod.
Další poznámka se týká diferencované
pomoci vyšších národních výborů.
O tom se zde také hovořilo, tato otázka byla
několikrát řečena přímo
na adresu ONV, já s tím plně souhlasím,
ovšem dochází tu mnohdy k takové situaci,
že diferencovaná forma prakticky není pomocí,
nýbrž nahrazováním místního
orgánu, protože když to za ně neuděláte,
tak to není. Tak někdy vypadá naše pomoc
MNV, a to by být nemělo.
Je zde i problém sousedské politiky, která
mnohdy zabraňuje získávání
mládeže do zemědělství, a to
vtom smyslu, že když radního dítě
se v minulém roce dostalo do zemědělství,
je jasné, že se to nemůže udělat
také místopředsedovi nebo tajemníkovi,
aby se mu děcko neuvolnilo. To je další problém
malých obcí.
Kulturní život až na výjimky neexistuje,
nebo je velmi nepatrný.
Pokud jde o využití místních zdrojů
a o tvorbu vlastních mimorozpočtových počtových
příjmů, tyto možnosti jsou minimální,
protože není dostatek sil k rozvoji, i když tam
může nějaká místní surovina
být, není mnohdy ani zákazníků,
nějaká provozovna se nedá v obci, která
má 50 obyvatel zřídit, odtamtud se vždycky
musí chodit pro služby do větší
obce, do obce spádové.
Pravomoc v těchto obcích je chápána
jen v rozhodování o zdrojích přisunutých
shora a přirozeně v právu rozhodnout o sloučení
se s větší, tj. se spádovou obcí.
To vše vede k závěru, vytvářet
cílevědomě podmínky pro utváření
větších správních celků.
Zákon o národních výborech na tyto
otázky pamatuje stejně jako vládní
usnesení č. 100 o dlouhodobé koncepci osídlení.
Je přirozené, že vytváření
větších celků vybavených kvalifikovanými
pracovníky, nelze dělat bez souhlasu občanů
a orgánů národních výborů
malých obcí. Avšak jak toho postupně
dosáhnout, to ukazuje § 37 navrhovaného zákona
o národních výborech, v němž
se umožňuje sdružování prostředků
nejen různých organizací uvnitř obce,
ale i několika národních výborů
v zájmu vybudování potřebných
společných zařízení.
Myslím si, že vedle vznikajících sdružení
zemědělských závodů je to cesta,
jak vytvářet dobré soudružské
vztahy, a tím i podmínky pro vytváření
takových celků, jimž nebude obtížné
plně zákonem danou pravomoc a samostatnost uplatnit.
- To je jedna připomínka.
Druhá připomínka směřuje k
§ 32 zákona, v němž se hovoří
o tvorbě rozpočtu. Nemám námitky proti
znění tohoto paragrafu, jen praktickou poznámku
týkající se přípravy plánu
a rozpočtu na rok 1968 a do roku 1970.
Jde o jedno procento odvodu z hrubého důchodu hospodářských
organizací do rozpočtu národních výborů.
Je mi jasné, že jde o experiment. To 1 % otázky
rozpočtu neřeší. Vyvolává
mnohdy další a mnohem složitější
administrativu v podnicích i v národních
výborech. Velkým národním výborům
to 1 % potřeby zdaleka nekryje, u některých
malých národních výborů naopak
vznikají velké odvody do vyšších
rozpočtů. Tak např. z našeho okresu
mohu uvést příklad obce Rožná,
kde máme velký důl. Těží
se tam uran 1 % hrubého důchodu dělá
800 000 Kčs, ovšem obec má rozpočet
70 000 Kčs. Čili oni 730 000 odvádějí
do vyššího rozpočtu, z čehož
je pochopitelně mnoho zlé krve, protože říkají,
že živí okres a nevím koho, i když
nikdy předtím tento odvod nebrali.
Jde o to, soudružky a soudruzi, - a já využívám
včerejší debaty, že bychom měli
říci některé názory na různé
otázky - zvážit, zda nebude jednodušší
směrovat odvody do centra a odtamtud doplňovat rozpočty
- řekl bych - postaru, nebo odvádět v okrese
nebo kraji takové procento hrubého důchodu,
aby plně pokrylo potřeby národních
výborů, bez nároků na dotace z centra,
protože to zase teče mnoha potůčky do
rozpočtu národních výborů.
Čili věc se nezjednodušila. V každém
případě by měly být vztahy
hospodářských organizací k národním
výborům řešeny určitým
odvodem, byť zlomku procenta hrubého důchodu,
který by byl součástí fondu rezerv
a rozvoje národních výborů. To je
to, s čím NV mohou disponovat, co není pevnou
součástí rozpočtu. (Jedno procento
z hrubého důchodu bylo stanoveno především
proto, aby se zde vytvořily vztahy národních
výborů a hospodářských organizací.)
Toto by národní výbory ocenily. Přitom
však je potřeba zachovat zásadu, o které
několik soudruhů poslanců hovořilo,
tj. dobrovolného sdružování prostředků.
Přirozeně, že mohou být i jiné
cesty, než navrhuji. Jen ukazuji na problém jednoho
procenta odvodu hrubého důchodu, který prakticky
více některé věci zbytečně
komplikuje, než aby je řešil. Sama praxe ukáže,
která cesta bude nejvýhodnější;
ale měla by to být cesta jednodušší,
než je současná, i když i ta je velikým
pokrokem v porovnání s minulostí.
Třetí poznámka: měl by se zvážit
způsob rozpisu a plnění zemědělské
výroby u jednotlivě hospodařících
rolníků. Soudruh Mestek je zde přítomen
a jsem rád, že to uslyší.
Se socialistickými závody uzavírá
zemědělský nákupní závod
smlouvy o dodávkách zemědělských
produktů. Ten starý direktivní způsob
rozpisu u socialistických závodů zmizel.
U jednotlivě hospodařících rolníků
se nezměnilo nic, i když výměra půdy,
kterou v celostátním globálu obhospodařují,
je minimální. Každým rokem rozepisujeme
těmto jednotlivě hospodařícím
rolníkům úkoly, oni je odmítají
převzít, my to řešíme direktivními
výměry. Často výměr, který
dostane poštou doporučen, nepřevezme a nepotvrdí.
Když hodnotíme plnění zemědělských
produktů soukromého sektoru v radě ONV, tak
prokurátor, který má poradní hlas,
říká: Musíte neplniče trestat.
A my tedy vyvíjíme tlak směrem na MNV a říkáme:
Musíte je potrestat. Proč neplní? Většina
z nich je zaměřena v celé své praxi
na domácí porážku. Splní jen
ty produkty, které umožní domácí
porážku a o ostatní se nezajímají.
Podle toho soukromý zemědělec dodávky
usměrňuje, aby dosáhl porážky.
Místní národní výbory pod tlakem
ONV k postihu neplničů přikračují.
Jestli se tento soukromý zemědělec odvolá
k prokurátorovi, žádá prokurátor
od národního výboru důkazy, zda byly
vytvořeny pro plnění dostatečné
podmínky. To je velmi obtížné dokázat,
protože každý rok buď moc prší,
nebo je moc sucho. Většinou mají pozemky na
okrají katastru. To všechno jsou důvody proto,
aby nemohli plnit. To vše je vis major. Dokázat, že
splnit nemohl je lehčí než opak. Národní
výbor je ve velké nevýhodě. Zdá
se, že MNV zde vykonávají zbytečnou
činnost. Dodávky od jednotlivě hospodařících
rolníků by mohly zajišťovat smluvně
jako u JZD s určitou penalizací při neplnění
smluvního množství. Zmizela by celá
složitá procedura kolem otázky, která
nebyla ani jeden rok úspěšně vyřešena.
Nepamatuji se, že by soukromníci jeden rok všechno
splnili. Vždycky chodíme na JZD, aby dalo nad plán,
aby okres splnil. Tímto bychom funkcionářům
MNV značně uvolnili ruce pro další úkoly.
Jistě se musí z celostátního měřítka
zvážit, jestli je rozhodující, aby se
dávaly výměry, anebo se produkty u JZD smluvně
zajišťovaly. Myslím, že zbytečně
ztrácíme mnoho času u něčeho,
čeho stejně nedosáhneme.
Plně se stavím za ustanovení § 61, odst.
4, ve kterém se zmocňuje vláda k vydání
směrnic, jaké odbory a jiné útvary
národní výbory mají zřizovat
jde o opatření velmi správné, protože
v současné době, která je poznamenána
tolika různými experimenty, je struktura odborů
v okresech tak rozdílná, že je nemožné
zkraje a centra dosáhnout jednotného řízení
anebo působení. Všude to mají jinak.
I uvnitř jednoho kraje jsou odbory na okresech udělány,
jak si to kdo usmyslí. - Přes velkou pravomoc a
samostatnost, která se národním výborům
dává, musí být zásada demokratického
centralismu zachována.
Závěrem bych chtěl požádat soudruha
ministra vnitra, aby v zájmu rychlého a plného
působení zákona o národních
výborech nebylo ztraceno příliš času
na přípravu kádrů pro práci
v národních výborech. Od nich je odvislé
praktické naplnění všech demokratických
zásad zákona, pro nějž budu s plnou
odpovědností a s radostí hlasovat. (Potlesk).
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Voráčovi. Promluví posl. Rejhon.
Posl. Rejhon: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi poslanci!
Zabýváme-li se dnes zákonem o národních
výborech, dovolte mi, abych na chvíli zaměřil
Vaši pozornost na jeden - sice z dílčích
úkolů národních výborů,
ale podle mého soudu na úkol velmi významný
z hlediska mezinárodně politických aspektů
i z hlediska ekonomického.
Mám na mysli aktivní i pasivní cestovní
ruch, jehož hlavní sezóna letošního
roku právě začíná. Letošní
rok nám ukáže, jak se naše organizace
i obchodní složky připravily, aby uspokojily
naše turisty i zahraniční návštěvníky.
Chci využít této příležitosti
k tomu, abych vás informoval, v jaké míře,
v jakém rozsahu a jakým způsobem právě
národní výbory přispěly a přispívají
k rozvoji cestovního ruchu v naší zemi a co
by na tomto úseku ještě mohly vykonat.
Považuji za nutné uvést v této souvislosti
některé základní údaje, které
objasní, čeho naše republika v rozvoji cestovního
ruchu již dosáhla a jak se tyto výsledky promítají
v porovnání s ostatními zeměmi.
Rozvoj účasti obyvatelstva ČSSR na cestovním
ruchu je ovlivňován celou řadou ekonomických
a mimoekonomických činitelů. K nejdůležitějším
z nich patří růst životní úrovně,
projevující se zvyšováním reálných
příjmů obyvatelstva, rozšiřováním
fondu volného času a zkracováním pracovního
týdne, a rozvojem motorismu. Účasti na cestovním
ruchu v ČSSR dosáhla v roce 1966 cca 30 mil. osob.
Každý občan se tedy v průměru
zúčastnil v rámci své dovolené
nebo ve dnech pracovního klidu cestovního ruchu
přibližně 2,5krát během roku.
Významná je i účast našeho obyvatelstva
na cestách do zahraničí. Jestliže porovnáme
počet účastníků pasívního
cestovního ruchu některých evropských
států s celkovým počtem jejich obyvatel,
pak zjistíme, že do zahraničí například
odjíždí ročně 16 % obyvatel do
Holandska, 13 % obyvatel do Švédska, 8 % obyvatel
do Francie a Británie. ZČSSR odjelo do zahraničí
za stejné období 14 % obyvatelstva, tj. prakticky
každý sedmý občan, což znamená,
že se ČSSR v tomto směru řadí
mezi přední evropské státy. Vyjádřeno
v poměru k rozsahu celkového pasívního
zahraničního cestovního ruchu ve světě
to znamená, že vr. 1966 z celkového počtu
128 miliónů účastníků
světového cestovního ruchu bylo téměř
2 milióny Čechoslováků, což představuje
podíl 1,53 %.
Rovněž tak rozsahem aktivního zahraničního
cestovního ruchu se řadí Československo
mezi přední evropské státy.
Jak jsem již uvedl, cestovalo vr. 1966 na celém světě
asi 128 miliónů osob a z tohoto počtu přijelo
celkem 3 518 456 osob do Československa, což představuje
podíl 2,75 %. Není bez zajímavosti, že
Československo bylo například rozsahem aktivního
zahraničního cestovního ruchu v roce 1965
na osmém místě mezi evropskými státy
- za Itálií, Španělskem, Francií,
Skandinávií, Rakouskem, Německou spolkovou
republikou a Švýcarskem.
Při hodnocení rozvoje cestovního ruchu je
třeba stejně jako ve všech ostatních
odvětvích našeho hospodářství
posuzovat i dosažené ekonomické výsledky.
Určitým měřítkem výsledků
aktivního zahraničního cestovního
ruchu je devizový příjem. V roce 1966 činil
345 miliónů devizových Kčs, tj. cca
48 miliónů US dolarů a zvýšil
se proti roku 1965 téměř o 22 %. Kdybychom
k těmto údajům připočítali
podíl cestovního ruchu na tržbách dopravy,
pak by byly ještě o cca 30 % vyšší.
Z uvedeného celkového příjmu činil
devizový příjem z cestovního ruchu
s kapitalistickými státy včetně podílu
Tuzexu téměř 150 miliónů devizových
Kčs, tj. 21 miliónů US dolarů.
Rozvoj cestovního ruchu má značný
vliv i na růst maloobchodního obratu. Podle provedených
propočtů se v minulém roce podílel
jak domácí, tak zahraniční cestovní
ruch na maloobchodním obratu 4,1 %, což znamená
tržbu ve výši asi 4,8 miliard Kčs. Z uvedených
údajů vyplývá, že cestovní
ruch získal v dosavadním vývoji socialistické
společnosti velmi významné místo.
Je důležitým nástrojem zvyšování
životní úrovně obyvatelstva, výrazně
přispívá k upevňování
jeho zdravotního stavu, umožňuje účelné
využívání fondu volného času
pracujících a vede ke zvyšování
úrovně vědomostí občanů
o vlastní zemi, případně o světě.
Cestovní ruch působí i pozitivně na
hospodářský rozvoj společnosti. Ovlivňuje
proces výroby a spotřeby a tím i tvorby národního
důchodu, vytváří prostor pro realizaci
kupní síly obyvatelstva a přispívá
k ekonomickému vyrovnávání oblastí.
Představuje efektivní zdroj produkce deviz. Na poli
mezinárodním pak přispívá k
šíření myšlenky mírového
soužití a plodné spolupráce mezi národy.
Všestranný význam cestovního ruchu vyžaduje,
aby při rozvoji socialistické společnosti
byla zejména v souvislosti s uplatňováním
principu nové soustavy řízení národního
hospodářství věnována otázkám
cestovního ruchu přiměřená
pozornost a aby byly vytvořeny organizační
a ekonomické předpoklady k cílevědomému
usměrňování jeho dalšího
rozvoje v souladu se společenskými představami
a cíli.
V soustavě řízení cestovního
ruchu se dostalo velmi významného postavení
národním výborům vydáním
zákona č. 104/64 Sb. o zřízení
a pravomoci Vládního výboru pro cestovní
ruch. Tímto zákonem bylo stanoveno, že krajské
národní výbory zřizují krajské
komise pro cestovní ruch, které rovněž
rozhodují o tom, v kterých okresech, případně
místech zřizují okresní, případně
městské a místní národní
výbory komise pro cestovní ruch.
Statut Vládního výboru vydaný ve smyslu
uvedeného zákona pak stanoví, že Vládní
výbor se ve své činnosti soustřeďuje
především na projednávání,
usměrňování a koordinaci koncepčních
otázek rozvoje domácího a zahraničního
cestovního ruchu a působí k tomu, aby cestovní
ruch správně plnil svou úlohu v rozvoji národního
hospodářství ČSSR, zejména
při zvyšování životní úrovně
obyvatelstva v ČSSR a při propagaci socialistického
Československa v zahraničí. Při této
své činnosti Vládní výbor úzce
spolupracuje s komisemi cestovního ruchu krajských
národních výborů, při čemž
národní výbory jsou pak zase naopak povinny
napomáhat Vládnímu výboru při
plnění jeho úkolů.
Předkládaný návrh zákona o
národních výborech přihlíží
k významnému postavení cestovního
ruchu a uvádí cestovní ruch jako jeden z
úseků, na nichž národní výbory
vykonávají státní správu. Národní
výbory mohou v tomto směru velmi významným
způsobem přispívat k tomu, aby se úroveň
našeho jak domácího, tak i zahraničního
cestovního ruchu dále a trvale zlepšovala.
Jedním z předpokladů je při tom plná
aktivita hospodářských organizací,
které v tomto odvětví podnikání
pracují. Na výsledcích takovéto velmi
aktivní hospodářské činnosti
záleží nejen úroveň poskytovaných
služeb, ale do značné míry i zabezpečení
finanční základny pro potřebný
a nutný rozvoj materiálně technické
základny cestovního ruchu. Je třeba přiznat,
že se dosud nepodařilo vyřešit a přizpůsobit
dlouhodobě působící nástroje
nové ekonomické sestavy tak, aby zabezpečovaly
podnikům cestovního ruchu a veřejného
stravování relativní stabilitu, na jejím
základě by mohly cílevědomě,
podle promyšlené koncepce, a v souladu spotřebami
turistického trhu svoji činnost rozvíjet
s perspektivou delší než jeden rok.
V tomto směru bude nevyhnutelné, dopracovat celou
řadu otevřených problémů tak,
aby v hospodářské činnosti v cestovním
ruchu byly podstatně omezeny dosavadní vlivy administrativně
direktivních zásahů a aby byly i v tomto
úseku vytvořeny pro podniky takové podmínky,
ve kterých se budou moci projevovat ekonomicky normálně.
Národní výbory se na rozvoji cestovního
ruchu v současné době podílejí
významným způsobem. Komisím cestovního
ruchu národních výborů všech
stupňů jsou svěřovány značné
prostředky k tomu, aby se kvalitativně zlepšovala
materiálně technická základna v oblasti
jejich působnosti.
Tak například v minulém roce obdržely
komise cestovního ruchu pro organizace řízené
národními výbory z Fondu cestovního
ruchu příspěvky v celkové výši
42,6 miliónů Kčs. Mimoto byly poskytnuty
dotace přímo ústředním orgánům
ve výši 42,3 mil. Kčs.
K těmto záměrům se komise cestovního
ruchu vyjadřovaly z hlediska koordinace výstavby
zařízení cestovního ruchu a s přihlédnutím
k pořadí a významu a důležitostí
předkládaných záměrů.
A jak národní výbory s těmito prostředky
hospodařily?
V uplynulém roce realizovaly organizace národních
výborů celkem 278 různých akcí
ve prospěch rozvoje cestovního ruchu, přičemž
náklady na jednotlivé akce se pohybovaly v rozpětí
od 5000 Kčs až do 10 740 600 Kčs. Nemělo
by smysl uvádět zde všechny akce již realizované,
ale nicméně mi, soudružky a soudruzi, dovolte,
abych uvedl alespoň některé z nich, které
jsou významné pro jednotlivé kraje. Uvedu
přitom i některá čísla, která
ukáží, že prostředky uvolněné
na jednotlivé akce nejsou nikterak malé.