Středa 28. června 1967

Tak například na zpřístupnění Plešného jezera obdržel Jihočeský kraj téměř 3/4 mil. Kčs, pro zařízení na přehradě Skalka u Chebu v Západočeském kraji bylo přiděleno půl mil. Kčs, na vybudování hraničního přechodu ve Varnsdorfu v Severočeském kraji 591 000 Kčs, na koupaliště ve Stříbrném rybníku ve Východočeském kraji 600 000 Kčs, na přístupové cesty k horským objektům Solária a Velký polom v Severomoravském kraji 1 mil. 270 tis. Kčs atd.

Stejně tak v letošním roce jsou určeny další prostředky pro rozvoj materiálně technické základny cestovního ruchu. Z mimořádných zdrojů, které obdržely z Fondu cestovního ruchu, zabezpečují pak komise cestovního ruchu NV akce v celkové hodnotě přes 71 mil. Kčs, z toho na Slovensku téměř za 28 mil. Kčs. V českých krajích zabezpečují komise cestovního ruchu přímo akce v hodnotě téměř 21 mil. Kčs a v součinnosti s ústředními orgány pak akce v hodnotě 22 mil. Kčs.

Soudružky a soudruzi, uvedené údaje ukazují, že stanovení péče o cestovní ruch jako práva a povinnosti NV odpovídá rozsahu činnosti, kterou NV na tomto úseku vykonávají. Chtěl bych zdůraznit, že jsou to úkoly nemalé a že se také nejedná jenom o akce investičního charakteru. NV péčí o obchodní činnost přispívají nejen ke zlepšení komerčních služeb obyvatelům svých obcí, nýbrž i dočasným návštěvníkům, turistům, tedy účastníkům cestovního ruchu. Na druhé straně pak zlepšování kvality i kvantity poskytovaných služeb cestovního ruchu má zpětný odraz i v lepším uspokojování potřeb místních občanů. Lepší komerční podnikavost, lepší obchodní aktivita, rozvíjení iniciativy, vyšší hospodářské výsledky přinesou prospěch celé dané oblasti, danému místu.

NV mají významnou úlohu ve výchově našeho obyvatelstva k pochopení významu cestovního ruchu. V tomto směru mají rozhodující význam jak výchovné akce tisku, rozhlasu, televize apod., tak vlastní aktivní práce všech orgánů cestovního ruchu a mezi nimi také příslušných komisí NV.

Rozsah činnosti, kterou NV přispívají a také mají přispívat k úspěšnému rozvoji cestovního ruchu v naší zemi, je velmi široký a není technicky možno se všemi těmito úkoly zabývat. Chtěl bych však zdůraznit, že letošní rok byl vyhlášen Mezinárodním rokem cestovního ruchu. Stalo se tak právě proto, že si jednotlivé státy i jejich občané uvědomili, jaký význam v životě národů cestovní ruch má, a aby mu věnovali takovou pozornost, jaká mu právem náleží. Mezinárodní rok cestovního ruchu však není akcí jednorázovou, nýbrž předpokladem k tomu, aby i v dalších letech byly pro rozvoj cestovního ruchu vytvářeny potřebné podmínky. Mám za to, že současný, v převážné většině kladný postoj pracovníků NV k otázkám cestovního ruchu bude v tomto směru účinnou pomocí a právní norma, kterou dnes projednáváme, pak jejím legislativním vyjádřením.

Soudružky a soudruzi, snad málokterý zákon se stal předmětem tak velikého zájmu široké veřejnosti a odpovědných funkcionářů jako právě projednávaný návrh zákona o NV. Jsem přesvědčen, že to bude dobrý zákon a že za předpokladu jeho správného uplatňování poslouží k dalšímu zkvalitnění práce našich politických lidových orgánů státní moci a že účinně bude napomáhat dalšímu rozvoji naší socialistické společnosti, a proto budu pro něj hlasovat. Děkuji.

(Potlesk.)

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji s. posl. Rejhonovi, promluví nyní poslanec Zedník.

Posl. Zedník: Soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, lze oprávněně říci, že zvýšená pravomoc NV vytvoří nyní novým zákonem předpoklady k tomu, aby dosavadní, často formální stránka rozhodování se přeměnila v novou kvalitu. Jednak tím, že občané budou o věcech právoplatně v součinnosti s NV nejen jednat, ale i rozhodovat a dále pak, že NV vytvoří předpoklady k tomu, aby občané se mohli na řešení místních otázek skutečně aktivně podílet a k jejich řešení přistupovat se znalostí.

NV se musí stát místem, v němž se prakticky uskutečňuje proces rozporů a konfliktů mezi zájmy individuálními, skupinovými a celospolečenskými. Prohlubování vzájemného sepětí mezi NV a obyvatelstvem musí na jedné straně vést k poznání zájmů potřeb občanů i k řešení a překonání rozporů mezi různými potřebami a zájmy lidí. Na straně druhé však je nutno dosáhnout výraznějšího ovlivňování názorů a postojů obyvatel ve vztahu k celospolečenským potřebám, k rozvíjení socialistických vztahů mezi lidmi a vztahů lidí ke společnosti. V tomto poměru NV všech stupňů k občanům spočívá praktické využití mezi obecnějšími a celospolečenskými zájmy a místními i skupinovými zájmy a potřebami.

Proto zákon opírajíc se o významná ustanovení § 3 a 4 klade důraz na konkrétní činorodé rozvedení součinnosti NV se společenskými organizacemi NF a s občany.

Již lednové plénum ÚV KSČ v roce 1965 zdůraznilo aktuálnost základní koncepce a činnosti NF a rovněž XIII. sjezd KSČ znovu podtrhl význam i úlohu NF, všech společenských organizací a druhých politických stran v období rozvinuté socialistické společnosti. I jim bylo přitom uloženo, aby ještě lépe vyjadřovaly společné zájmy všech pracujících, aby svou činnosti přispívaly k prohlubování socialistické demokracie a rozvíjely politickovýchovnou práci tak, aby se její výsledky ještě více projevily v budovatelském úsilí pracujících.

Nejde však a nesmí jít jen o teoreticky propracovaně záměry. Proto se podívejme na praxi, která sice není všude stejná, ale přece jen vcelku lze hodnotit dosavadní výsledky spolupráce NV s organizacemi NF, jak jsem ji poznal v našem Jihomoravském kraji, dobře. Lze říci, že dosavadní činnost společenských organizací a politických stran sdružených v NF vykazovala až dosud v našem kraji řadu úspěchů jak ve vnitřní činnosti, tak i při zabezpečování společných úkolů. Nezapomínáme na skutečnost, že NF se jako celek významně podílela na združstevňování vesnic a při plnění dalších politických úkolů.

Velká péče je věnována ze strany všech společenských organizací a druhých politických stran účastí svých členů při zvelebování měst a vesnic. O tom mluví dost přesvědčivě skutečnost, že kupříkladu vr. 1966 vytvořili občané v našem kraji při organizátorské a koordinační činnosti NV v akci Z investiční povahy hodnotu díla za 109 mil. Kčs při finančních a osobních nákladech zhruba 60 mil. Kčs. Při všech nedostatcích základních stavebních materiálů bylo dokončeno a odevzdáno 94 320 m vodovodů a kanalizací, 160 000 m místních komunikací včetně chodníků, 128 autobusových čekáren, 43 dětských hřišť, 6 zdravotnických středisek, 2 malotřídní školy pro 75 žáků, 17 mateřských škol pro 592 dětí, 15 kulturních domů pro 4062 návštěvníků, 40 osvětových zařízení, 7 tělocvičen s 872 m2 plochy na cvičení, 7 stadiónů cca pro 15 000 diváků, 15 budov NV, 43 vodovodních nádrží.

To je jen velmi stručný výčet výsledků iniciativy občanů, převážně organizovaných ve společenských organizacích a druhých politických stranách, jejichž členové při správném organizování akcí NV odevzdali společnosti obrovské množství hodnot. K tomu přistupuje významný podíl organizací Národní fronty při přípravě a zajišťování politických akcí, jako jsou volby do národních výborů a Národního shromáždění, jako je spoluorganizování významných lokálních i celostátních masově politických akcí i rozvoj mírového hnutí.

Přes tyto kladné výsledky je však nutno, a to ke škodě věci, konstatovat, že zdaleka není ve všech obcích a na všech okresech dobrá spolupráce NV s organizacemi sdruženými v Národní frontě a co více, v mnohých místech je úloha společenských organizací dokonce vážně podceňována.

Těmito otázkami se zabýval náš Jihomoravský KNV na jednom z posledních plenárních zasedání a uložil také nižším organizačním složkám NV, aby se k těmto otázkám vrátily a znovu prověřily vztahy mezi NV a společenskými organizacemi. Zlepšit tuto situaci je jistě společným úkolem NV všech stupňů, výborů NF i všech společenských organizací a politických stran. K tomu směřují ustanovení zmíněných paragrafů.

Národní fronta představuje v našich podmínkách velikou sílu, neboť jednotlivé společenské organizace nepůsobí pouze na své členy, ale i na ostatní občany nejrozmanitějšími a přitažlivými formami své zájmové činnosti.

Proto by měli funkcionáři NV taktně a dovedně v plné míře využít činnosti společenských organizací při zabezpečování rozvoje jednotlivých měst a obcí.

Soudružky a soudruzi poslanci, všechna opatření, která k dalšímu prohlubování socialistické demokracie uskutečňujeme, otevírají cestu k uvolnění tvůrčích sil a schopností i k rozmachu iniciativy při plnění cílů vytyčených XIII. sjezdem KSČ. Proto je prohloubení spolupráce společenských organizací a NV přímo zákonitou nutností dnešního období. Organizování této spolupráce je třeba vidět jako prostředek k zajištění užšího sepětí NV s nejširšími masami pracujících na jedné straně; na straně druhé je však třeba, aby také byla poskytována ze strany společenských organizací účinná pomoc poslancům NV všech stupňů a aby s nimi byly projednávány všechny závažné otázky rozvoje okresů a obcí.

Zlepšit ne všude dobrý stav vyžaduje také informovanost společenských organizací o hlavních úkolech NV prostřednictvím společných aktivů funkcionářů podle místních podmínek, přičemž úlohu hlavního koordinátora a organizátora by měly sehrávat místní a městské národní výbory.

Podle mých získaných zkušeností neplní všude svou úlohu ani plenární zasedání NV, která mají být zásadně veřejná. Uzavřená jednání pléna, zejména MNV, nemohou plnit úlohu iniciátora ani na budovatelském, ani na kulturním úseku činnosti NV, ale musí zákonitě docházet k izolovanosti NV od občanů, a tím i k pasivitě, což má mnohde za následek i nečinnost orgánů NV. Naproti tomu tam, kde má NV s občany organizovaný živý styk, je plnění úlohy NV snadnější a výsledky práce radostnější pro občany i funkcionáře.

Proto bude třeba dát podnět k tomu, aby při projednávání zákona o národních výborech v jednotlivých obcích a městech se pod vedením místních organizací KSČ sešli funkcionáři NV a společenských organizací Národní fronty a na společném aktivu projednali vzájemnou spolupráci při zabezpečování budovatelských a politickovýchovných cílů, jejichž uskutečňování zabezpečí rychlejší rozkvět naší socialistické vlasti.

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji posl. Zedníkovi.

Dnešního dne promluvilo v rozpravě 13 soudružek a soudruhů poslanců. Do zítřejší rozpravy zbývá 5 přihlášených, kteří promluví vtomto pořadí: posl. Hofman, Šejna, Krček, Latner a Fleyberk.

Přerušuji nyní schůzi do 9.00 hodin zítra ráno.

(plenární schůze přerušena v 17.05 hod.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP