Tak například na zpřístupnění
Plešného jezera obdržel Jihočeský
kraj téměř 3/4 mil. Kčs, pro zařízení
na přehradě Skalka u Chebu v Západočeském
kraji bylo přiděleno půl mil. Kčs,
na vybudování hraničního přechodu
ve Varnsdorfu v Severočeském kraji 591 000 Kčs,
na koupaliště ve Stříbrném rybníku
ve Východočeském kraji 600 000 Kčs,
na přístupové cesty k horským objektům
Solária a Velký polom v Severomoravském kraji
1 mil. 270 tis. Kčs atd.
Stejně tak v letošním roce jsou určeny
další prostředky pro rozvoj materiálně
technické základny cestovního ruchu. Z mimořádných
zdrojů, které obdržely z Fondu cestovního
ruchu, zabezpečují pak komise cestovního
ruchu NV akce v celkové hodnotě přes 71 mil.
Kčs, z toho na Slovensku téměř za
28 mil. Kčs. V českých krajích zabezpečují
komise cestovního ruchu přímo akce v hodnotě
téměř 21 mil. Kčs a v součinnosti
s ústředními orgány pak akce v hodnotě
22 mil. Kčs.
Soudružky a soudruzi, uvedené údaje ukazují,
že stanovení péče o cestovní
ruch jako práva a povinnosti NV odpovídá
rozsahu činnosti, kterou NV na tomto úseku vykonávají.
Chtěl bych zdůraznit, že jsou to úkoly
nemalé a že se také nejedná jenom o
akce investičního charakteru. NV péčí
o obchodní činnost přispívají
nejen ke zlepšení komerčních služeb
obyvatelům svých obcí, nýbrž
i dočasným návštěvníkům,
turistům, tedy účastníkům cestovního
ruchu. Na druhé straně pak zlepšování
kvality i kvantity poskytovaných služeb cestovního
ruchu má zpětný odraz i v lepším
uspokojování potřeb místních
občanů. Lepší komerční
podnikavost, lepší obchodní aktivita, rozvíjení
iniciativy, vyšší hospodářské
výsledky přinesou prospěch celé dané
oblasti, danému místu.
NV mají významnou úlohu ve výchově
našeho obyvatelstva k pochopení významu cestovního
ruchu. V tomto směru mají rozhodující
význam jak výchovné akce tisku, rozhlasu,
televize apod., tak vlastní aktivní práce
všech orgánů cestovního ruchu a mezi
nimi také příslušných komisí
NV.
Rozsah činnosti, kterou NV přispívají
a také mají přispívat k úspěšnému
rozvoji cestovního ruchu v naší zemi, je velmi
široký a není technicky možno se všemi
těmito úkoly zabývat. Chtěl bych však
zdůraznit, že letošní rok byl vyhlášen
Mezinárodním rokem cestovního ruchu. Stalo
se tak právě proto, že si jednotlivé
státy i jejich občané uvědomili, jaký
význam v životě národů cestovní
ruch má, a aby mu věnovali takovou pozornost, jaká
mu právem náleží. Mezinárodní
rok cestovního ruchu však není akcí
jednorázovou, nýbrž předpokladem k tomu,
aby i v dalších letech byly pro rozvoj cestovního
ruchu vytvářeny potřebné podmínky.
Mám za to, že současný, v převážné
většině kladný postoj pracovníků
NV k otázkám cestovního ruchu bude v tomto
směru účinnou pomocí a právní
norma, kterou dnes projednáváme, pak jejím
legislativním vyjádřením.
Soudružky a soudruzi, snad málokterý zákon
se stal předmětem tak velikého zájmu
široké veřejnosti a odpovědných
funkcionářů jako právě projednávaný
návrh zákona o NV. Jsem přesvědčen,
že to bude dobrý zákon a že za předpokladu
jeho správného uplatňování
poslouží k dalšímu zkvalitnění
práce našich politických lidových orgánů
státní moci a že účinně
bude napomáhat dalšímu rozvoji naší
socialistické společnosti, a proto budu pro něj
hlasovat. Děkuji.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. posl. Rejhonovi, promluví nyní poslanec Zedník.
Posl. Zedník: Soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, lze oprávněně
říci, že zvýšená pravomoc
NV vytvoří nyní novým zákonem
předpoklady k tomu, aby dosavadní, často
formální stránka rozhodování
se přeměnila v novou kvalitu. Jednak tím,
že občané budou o věcech právoplatně
v součinnosti s NV nejen jednat, ale i rozhodovat a dále
pak, že NV vytvoří předpoklady k tomu,
aby občané se mohli na řešení
místních otázek skutečně aktivně
podílet a k jejich řešení přistupovat
se znalostí.
NV se musí stát místem, v němž
se prakticky uskutečňuje proces rozporů a
konfliktů mezi zájmy individuálními,
skupinovými a celospolečenskými. Prohlubování
vzájemného sepětí mezi NV a obyvatelstvem
musí na jedné straně vést k poznání
zájmů potřeb občanů i k řešení
a překonání rozporů mezi různými
potřebami a zájmy lidí. Na straně
druhé však je nutno dosáhnout výraznějšího
ovlivňování názorů a postojů
obyvatel ve vztahu k celospolečenským potřebám,
k rozvíjení socialistických vztahů
mezi lidmi a vztahů lidí ke společnosti.
V tomto poměru NV všech stupňů k občanům
spočívá praktické využití
mezi obecnějšími a celospolečenskými
zájmy a místními i skupinovými zájmy
a potřebami.
Proto zákon opírajíc se o významná
ustanovení § 3 a 4 klade důraz na konkrétní
činorodé rozvedení součinnosti NV
se společenskými organizacemi NF a s občany.
Již lednové plénum ÚV KSČ v roce
1965 zdůraznilo aktuálnost základní
koncepce a činnosti NF a rovněž XIII. sjezd
KSČ znovu podtrhl význam i úlohu NF, všech
společenských organizací a druhých
politických stran v období rozvinuté socialistické
společnosti. I jim bylo přitom uloženo, aby
ještě lépe vyjadřovaly společné
zájmy všech pracujících, aby svou činnosti
přispívaly k prohlubování socialistické
demokracie a rozvíjely politickovýchovnou práci
tak, aby se její výsledky ještě více
projevily v budovatelském úsilí pracujících.
Nejde však a nesmí jít jen o teoreticky propracovaně
záměry. Proto se podívejme na praxi, která
sice není všude stejná, ale přece jen
vcelku lze hodnotit dosavadní výsledky spolupráce
NV s organizacemi NF, jak jsem ji poznal v našem Jihomoravském
kraji, dobře. Lze říci, že dosavadní
činnost společenských organizací a
politických stran sdružených v NF vykazovala
až dosud v našem kraji řadu úspěchů
jak ve vnitřní činnosti, tak i při
zabezpečování společných úkolů.
Nezapomínáme na skutečnost, že NF se
jako celek významně podílela na združstevňování
vesnic a při plnění dalších politických
úkolů.
Velká péče je věnována ze strany
všech společenských organizací a druhých
politických stran účastí svých
členů při zvelebování měst
a vesnic. O tom mluví dost přesvědčivě
skutečnost, že kupříkladu vr. 1966 vytvořili
občané v našem kraji při organizátorské
a koordinační činnosti NV v akci Z investiční
povahy hodnotu díla za 109 mil. Kčs při finančních
a osobních nákladech zhruba 60 mil. Kčs.
Při všech nedostatcích základních
stavebních materiálů bylo dokončeno
a odevzdáno 94 320 m vodovodů a kanalizací,
160 000 m místních komunikací včetně
chodníků, 128 autobusových čekáren,
43 dětských hřišť, 6 zdravotnických
středisek, 2 malotřídní školy
pro 75 žáků, 17 mateřských škol
pro 592 dětí, 15 kulturních domů pro
4062 návštěvníků, 40 osvětových
zařízení, 7 tělocvičen s 872
m2 plochy na cvičení, 7 stadiónů
cca pro 15 000 diváků, 15 budov NV, 43 vodovodních
nádrží.
To je jen velmi stručný výčet výsledků
iniciativy občanů, převážně
organizovaných ve společenských organizacích
a druhých politických stranách, jejichž
členové při správném organizování
akcí NV odevzdali společnosti obrovské množství
hodnot. K tomu přistupuje významný podíl
organizací Národní fronty při přípravě
a zajišťování politických akcí,
jako jsou volby do národních výborů
a Národního shromáždění,
jako je spoluorganizování významných
lokálních i celostátních masově
politických akcí i rozvoj mírového
hnutí.
Přes tyto kladné výsledky je však nutno,
a to ke škodě věci, konstatovat, že zdaleka
není ve všech obcích a na všech okresech
dobrá spolupráce NV s organizacemi sdruženými
v Národní frontě a co více, v mnohých
místech je úloha společenských organizací
dokonce vážně podceňována.
Těmito otázkami se zabýval náš
Jihomoravský KNV na jednom z posledních plenárních
zasedání a uložil také nižším
organizačním složkám NV, aby se k těmto
otázkám vrátily a znovu prověřily
vztahy mezi NV a společenskými organizacemi. Zlepšit
tuto situaci je jistě společným úkolem
NV všech stupňů, výborů NF i
všech společenských organizací a politických
stran. K tomu směřují ustanovení zmíněných
paragrafů.
Národní fronta představuje v našich
podmínkách velikou sílu, neboť jednotlivé
společenské organizace nepůsobí pouze
na své členy, ale i na ostatní občany
nejrozmanitějšími a přitažlivými
formami své zájmové činnosti.
Proto by měli funkcionáři NV taktně
a dovedně v plné míře využít
činnosti společenských organizací
při zabezpečování rozvoje jednotlivých
měst a obcí.
Soudružky a soudruzi poslanci, všechna opatření,
která k dalšímu prohlubování
socialistické demokracie uskutečňujeme, otevírají
cestu k uvolnění tvůrčích sil
a schopností i k rozmachu iniciativy při plnění
cílů vytyčených XIII. sjezdem KSČ.
Proto je prohloubení spolupráce společenských
organizací a NV přímo zákonitou nutností
dnešního období. Organizování
této spolupráce je třeba vidět jako
prostředek k zajištění užšího
sepětí NV s nejširšími masami pracujících
na jedné straně; na straně druhé je
však třeba, aby také byla poskytována
ze strany společenských organizací účinná
pomoc poslancům NV všech stupňů a aby
s nimi byly projednávány všechny závažné
otázky rozvoje okresů a obcí.
Zlepšit ne všude dobrý stav vyžaduje také
informovanost společenských organizací o
hlavních úkolech NV prostřednictvím
společných aktivů funkcionářů
podle místních podmínek, přičemž
úlohu hlavního koordinátora a organizátora
by měly sehrávat místní a městské
národní výbory.
Podle mých získaných zkušeností
neplní všude svou úlohu ani plenární
zasedání NV, která mají být
zásadně veřejná. Uzavřená
jednání pléna, zejména MNV, nemohou
plnit úlohu iniciátora ani na budovatelském,
ani na kulturním úseku činnosti NV, ale musí
zákonitě docházet k izolovanosti NV od občanů,
a tím i k pasivitě, což má mnohde za
následek i nečinnost orgánů NV. Naproti
tomu tam, kde má NV s občany organizovaný
živý styk, je plnění úlohy NV
snadnější a výsledky práce radostnější
pro občany i funkcionáře.
Proto bude třeba dát podnět k tomu, aby při
projednávání zákona o národních
výborech v jednotlivých obcích a městech
se pod vedením místních organizací
KSČ sešli funkcionáři NV a společenských
organizací Národní fronty a na společném
aktivu projednali vzájemnou spolupráci při
zabezpečování budovatelských a politickovýchovných
cílů, jejichž uskutečňování
zabezpečí rychlejší rozkvět naší
socialistické vlasti.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Zedníkovi.
Dnešního dne promluvilo v rozpravě 13 soudružek
a soudruhů poslanců. Do zítřejší
rozpravy zbývá 5 přihlášených,
kteří promluví vtomto pořadí:
posl. Hofman, Šejna, Krček, Latner a Fleyberk.
Přerušuji nyní schůzi do 9.00 hodin
zítra ráno.