Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Šejnovi. Promluví posl. Krček.
Posl. Krček: Soudružky a soudruzi poslanci,
přijetí zákona o národních
výborech stane se významnou etapou nejen pro jejich
další práci, ale i v prohloubení naší
socialistické demokracie. Podrobné projednávání
návrhu zákona na všech různých
stupních je jistě značnou zárukou,
že do něho byly promítnuty získané
zkušenosti z dosavadní práce národních
výborů i pohledy, které přináší
nová soustava řízení.
Také Ústřední rada odborů se
zabývala již loňského roku připravovaným
návrhem zákona a spolupráci Revolučního
odborového hnutí a národních výborů.
Nyní po přijetí zákona předpokládáme
vrátit se znovu k těmto otázkám a
postupně realizovat to, co vyžaduje naši spolupráci.
Dnes při projednávání zákona
o národních výborech v Národním
shromáždění chci se zmínit alespoň
jen stručně o některých otázkách
spolupráce a vzájemných vztahů národních
výborů a orgánů Revolučního
odborového hnutí.
Národní výbory i odborové organizace
představují v naší společnosti
nejmasovější organizace pracujících,
jejichž prostřednictvím se nejširší
měrou uskutečňuje účast pracujících
na řízení a správě veřejných
záležitostí i výroby. Okruh problémů,
jimiž se zabývají, pokrývá téměř
celou oblast pracovních a životních zájmů
člověka. Celá jejich struktura působení,
odborů ve výrobě a na všech pracovištích
a národních výborů v místě
bydliště, umožňuje aktivní a zcela
konkrétní účast pracujících
na úspěšném rozvoji výroby, výstavby,
služeb, ale současně i respektování
a uplatňování jejich oprávněných
zájmů.
Z hlavní orientace činnosti národních
výborů je zřejmá těsná
souvislost s řadou základních úkolů
ROH, jak je vytyčil Vl. všeodborový sjezd,
a to zejména v péči o životní
prostředí. Jejich splnění je navíc
v mnoha směrech přímo podmíněno
prohloubením součinnosti odborových orgánů
s národními výbory.
ROH považuje národní výbory za hlavní
pilíř soustavy orgánů státní
moci a správy a za základní článek
socialistické demokracie. Proto také plně
podporuje upevňování jejich postavení
a růst jejich pravomoci a růst jejich odpovědnosti
v naší socialistické společnosti.
ROH, které je v politickém systému socialistické
demokracie významnou dobrovolnou společenskou organizací
pracujících, považuje svou aktivní účast
při rozvíjení socialistické společnosti
za nejúčinnější způsob
uskutečňování zájmů
pracujících. Zájem ROH a státu, tudíž
i národních výborů, je ve své
cílové podobě shodný. Ve vztahu k
národním výborům jsou odbory dobrovolnou
společenskou organizací pracujících,
která vyjadřuje, sjednocuje a řeší
jejich zájmy vyplývající z dělby
práce, z různosti kvalifikace, pracovních
podmínek a životního prostředí,
která spoluvytváří spojení
pracujících s jejich státem, s národními
výbory, pomáhá sjednocovat dílčí
zvláštní zájmy s možnostmi, potřebami
a zájmy celé společnosti.
Proto odborové orgány předkládají
a projednávají s národními výbory
svá stanoviska a návrhy, ve kterých respektují
obecné společenské cíle, a snaží
se o nejúčelnější řešení
problémů a sjednocení úsilí
k prospěchu pracujících.
Prohloubení vzájemných vztahů mezi
národními výbory a odbory prospěje
především vyšší úrovni
přímé spolupráce orgánů
národních výborů s příslušnými
odborovými orgány. Kromě práce poslanců
národních výborů v základních
organizacích i ve vyšších orgánech
Revolučního odborového hnutí je aktuální
i širší účast odborů na
práci komisí národních výborů
tak, aby se v nich více uplatnily i zájmy různých
skupin pracujících.
Z hlediska dalšího prohloubení vzájemné
spolupráce by měly také národní
výbory více vyžadovat stanoviska či
jiné návrhy řešení od orgánů
ROH při přípravě i opatření,
která mají zásadní význam,
určují cíle a prostředky dalšího
rozvoje místa, anebo která se jinak závazně
dotýkají zájmů pracujících.
Odbory pak mohou národním výborům
pomoci hlouběji poznávat potřeby a zájmy
pracujících, uplatňovat názor většiny,
a tím i prohlubovat demokratičnost řídící
činnosti národních výborů.
Podmínkou úspěšného rozvoje spolupráce
ROH a NV je respektování vzájemné
nezávislosti, samostatnosti a zvláštností
vyplývajících z postavení a úlohy
NV a R0H v naší společnosti.
Uvádím to, soudružky a soudruzi, nikoliv proto,
že bych měl dojem, že jde o zcela nové
problémy. Spolupráce na různých stupních
a při řešení různých úkolů
existuje. Často je však zatížena jednostranným
přístupem ze strany jak závodů, tak
i národních výborů. V odborech stále
více prosazujeme, že péče o pracujícího
za branou závodu patří do celkové
péče o člověka. Není správné
zříkat se této povinnosti, tak jako není
zcela v pořádku, když se NV ve své práci
izoluje od závodu. Vytvoření dobrého
pracovního a životního prostředí,
povznesení kultury práce a života vůbec
tuto vzájemně se doplňující
spolupráci zcela nezbytně vyžaduje.
Rozhodující význam má především
úroveň spolupráce základních
odborových organizací s místními a
městskými NV. Postupně se pro ně vytvářejí
lepší podmínky, zejména zvýšení
pravomoci a finanční samostatnosti těchto
NV, realizací vztahů mezi hospodářskými
organizacemi a NV a dobrovolným sdružováním
sil a prostředků NV, závodů a organizací.
Na této úrovni se totiž bude do budoucna rozvíjet
hlavní směr prohlubování péče
o pracovní a životní prostředí
pracujících z hlediska jejího materiálního
zabezpečení. Zde tedy bude stále více
tato spolupráce nabývat zcela konkrétní
charakter.
To ovšem neznamená, když se zmiňuji o
této otázce, že by do sféry ROH nevěnoval
až dosud značné prostředky. ROH významným
způsobem pomáhá při výstavbě
a vybavení předškolních zařízení
- jeslí a mateřských škol - a v některých
případech i učňovských zařízení.
Pro léta 1963 - 1970 uvolňuje ÚRO na tyto
účely z vlastních zdrojů 1 149 000
000 Kčs. To umožňuje zlepšit životní
podmínky pracujícím matkám. Do provozu
bylo uvedeno do roku 1966 18 415 míst v zařízeních
pro děti předškolního věku a
do konce roku 1970 to bude činit celkem 34 250 míst.
Nezapomíná se ani na výstavbu kulturních
zařízení, která jsou centrem politickovýchovné
a osvětové činnosti s veřejnou působností.
Do této oblasti investujeme jen v letošním
roce 45 mil. Kčs.
Přitom je třeba říci, že v řadě
míst tato kulturní společenská zařízení
přejímají i tu funkci, kterou třeba
až do té doby konaly samostatně národní
výbory a po vzájemné shodě plní
fakticky i osvětovou činnost.
Pomoc ROH při výstavbě předškolních
zařízení z centra má však jen
přechodný charakter. Bude proto zapotřebí,
aby NV i odborové organizace a závody včas
reagovaly na tuto změnu a uvážlivě přistupovaly
k dalšímu rozvíjení péče
o pracující v místě a mobilizovaly
potřebné materiální a finanční
zdroje v místě.
Progresívní řešení vidíme
zvláště ve sdružování prostředků
NV a hospodářských a společenských
organizací. Např. v Severomoravském kraji
se podařilo na okrese Karviná soustředit
8 mil. Kčs, v okrese Frýdek-Místek 7 mil.,
v Opavě 9 mil., v Šumperku 6,3 mil. Kčs. V
Opavě se z nich staví prodejny, tribuna, sauna,
veřejné osvětlení, v Plesné
u Opavy tělocvična. V Roudnici se sdruženými
prostředky staví mateřská školka
a jesle. Roudnické strojírny a slévárny
dávají na stavbu obou těchto zařízení
půl miliónu Kčs a na vybavení 800
000 Kčs. A mohl bych tak uvádět řadu
dalších příkladů, jak se to již
v letošním roce začíná rýsovat.
S celkovým stavem při sdružování
prostředků však nemůžeme být
spokojeni, neboť se doposud převážně
opíral o administrativní formy. Ke společným
akcím docházelo mnohdy na základě
jednostranných rozhodnutí nebo dokonce nařízení
a byla opomíjena zásada dobrovolnosti. Jako nejvhodnější
formu vidíme vzájemnou dohodu vyjasňování
si potřeb pracujících a obyvatelstva v místě
a využívání surovinových místních
zdrojů, široké brigádnické pomoci
všech občanů i materiální a technické
pomoci závodů.
V nové soustavě řízení je vytvářena
bezprostřednější ekonomicko-politická
vazba zájmu podniků a závodů se zájmy
územní povahy. Děje se tak hlavně
prostřednictvím odvodů, ale i sdružováním
prostředků. Bude-li dobře organizována
aktivní a konkrétní spolupráce NV
s odborovými orgány a organizacemi v místě,
může se stát kladným činitelem
při formování životního prostředí
a celého životního stylu občanů.
To však bude předpokládat, aby NV projednávaly
s odbory především na úrovni okresů,
tzn. s okresními odborovými radami, jednotný
postup při sjednocování sil a sdružování
prostředků, výstavbě a vybavení
sociálních, zdravotních, kulturních
i jiných zařízení.
To také vyžaduje, aby NV umožnily na druhé
straně odborovým orgánům i závodům
účast při sledování, jak je
těchto sdružených prostředků
využíváno. Sdružování prostředků
by se mělo stát předmětem zvláštní
úmluvy mezi národním výborem a zúčastněným
závodem, v níž by se vyjádřil
druh a způsob výstavby, využití zařízení,
rozsah materiální pomoci závodům,
formy pomoci pracovního kolektivu apod.
Soudružky a soudruzi, stejně tak by bylo možné
uvádět příklady spolupráce
i v jiných oblastech. Chtěl jsem však jenom
potvrdit, že předložený návrh zákona
umožňuje nejen zvýšení pravomoci
NV, nýbrž i prohloubení účasti
pracujících při řešení
závažných otázek místní
povahy, které však hrají velmi důležitou
roli pro úspěšnou práci i zlepšování
životního prostředí. Doporučuji
proto návrh zákona ke schválení. (Potlesk.)
Předseda NS Laštovička: Děkuji
poslanci Krčkovi. Promluví posl. Fleyberk.
Posl. Fleyberk: Soudružky a soudruzi, projednávaný
zákon o NV vytváří prostor pro činnost
a práci NV na takové úrovni, která
odpovídá současnému stavu naší
společnosti. Zabývali jsme se ve výboru pro
NV touto problematikou vlastně od počátku
tohoto volebního období. Jednou z klíčových
otázek, kterou bylo nutno řešit, bylo sladění
činnosti NV jako orgánů státní
moci a státní správy na jedné straně
a NV jako socialistických podnikatelů na straně
druhé.
Tento rozpor, který se promítal zvláště
do oblasti plánování, rozvoje našeho
hospodářství, vedl ke konkrétním
závěrům při stanovení vztahů
mezi plánem státu a jeho oblastním průmětem,
mezi centrálně řízenými podniky
a místními potřebami a zájmy a mezi
jednotlivými stupni NV navzájem. Tyto vztahy sice
nebylo možno ze všech stránek promítnout
přímo do zákona, ale při jeho formulaci
bylo na ně nutno pamatovat.
Práce na zákoně o NV vyvolala proto nutnost
konfrontovat předpokládané postavení
NV s úpravami v oblasti plánovací metodiky,
v oblasti správní činnosti, v oblasti školství,
kultury, zdravotnictví, sociálního zabezpečení
atd., to je v těch oblastech, které bylo nutno zčásti
provést a fixovat v zákonné normě
ještě před zákonem o národních
výborech. Domnívám se, že tu výbor
pro národní výbory i ostatní orgány
Národního shromáždění
vykonaly kus užitečné práce.
Z tohoto hlediska je tedy zákon o národních
výborech určitým dovršením té
části usnesení XIII. sjezdu KSČ, která
ukládá další prohloubení socialistické
demokracie v našem společenském zřízení.
Zákon znamená však nejen podstatné a
zásadní rozšíření pravomoci
národních výborů, ale i značně
zvyšuje odpovědnost národních výborů
za kompletní rozvoj jimi spravovaných území.
Na práci na novém zákoně se ve velkém
rozsahu a průběžně zúčastnily
i národní výbory všech stupňů
a i ze strany tisku, rozhlasu a televize byla této problematice
věnována značná pozornost. Výsledkem
je, že i přístup národních výborů
k zpracování plánů a rozpočtů
na letošní rok, k projednání závěrů
z hospodaření v roce 1966 u většiny
národních výborů, zvláště
krajských, okresních a městských,
byl na značně vysoké úrovni a oproštěn
od formálnosti, kterou v minulosti tak často trpěl.
Ze závěrů zasedání národních
výborů všech stupňů i z průběhu
diskuse je zřejmé, že národní
výbory jsou si vědomy toho, že účinnost
nového zákona je z velké části
závislá na ekonomické základně,
kterou si národní výbory vytvoří.
Z rozboru a z dosavadních zkušeností vyvozují
národní výbory praktické závěry
pro svou práci.
Nebude jistě ani pro vás bez zajímavosti,
jestliže ocituji některé myšlenky ze zpráv
a usnesení národních výborů
mého strakonického volebního obvodu. Zasedání
okresního národního výboru vyvodilo
například z rozboru hospodaření národních
výborů v okrese takový závěr,
že mimo jiné je nutno, a tady cituji: "vypracovat
systém subvenční politiky tak, abychom prováděli
aktivní politiku a přidělovali finanční
prostředky nikoliv pasívně a paušálně,
ale na základě konkursu, na základě
aktivního ucházení se o tyto prostředky
jednotlivými národními výbory".
Potud citát. Soudruzi si jsou vědomi toho, že
při takto řešených vztazích okresního
národního výboru k městským
národním výborům a místním
národním výborům některé
národní výbory půjdou rychleji kupředu
než ty druhé. Konstatují však, a opět
cituji: "Jestliže souhrnné finanční
vztahy budou stanoveny objektivně a obec půjde kupředu,
je zřejmé, že to vyplyne z iniciativy a zásluhy
představitelů a jimi organizovaných občanů
v obci." Konec citátu. Z toho vyvozují logický
závěr pro kádrovou politiku, přípravu
voleb v příštím roce a formy odměňování.
Citoval jsem některé závěry proto,
abych ukázal, s jakou vážností a s jak
velkým vědomím odpovědnosti, právě
pod dojmem diskuse k novému zákonu o národních
výborech, národní výbory ke své
práci v nových metodách řízení,
plánování a financování národního
hospodářství přistupují.
Bylo by chybou, kdybychom jako Národní shromáždění
tuto skutečnost nezdůraznili, kdybychom připustili,
aby jednotlivé resorty svými, třeba i dobře
míněnými administrativními zásahy
tuto iniciativu brzdily, kdybychom již v letošním
roce nebyli schopni stanovit dlouhodobě vztah národních
výborů ke státnímu rozpočtu
atd.
V průběhu jednání o novém zákonu
o národních výborech a i o ostatních
normách, které se týkaly činnosti
národních výborů, se mezi Národním
shromážděním a národními
výbory prohloubil vztah vzájemné důvěry.
Aktivita národních výborů nesporně
vzrostla a má tendenci dále růst. Jsem přesvědčen
o tom, že nový zákon přispěje
k tomu, aby národní výbory plnily ty úkoly,
které jim novým zákonem a v rámci
nových metod řízení svěřujeme.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Fleyberkovi. Posl. Latner se zřekl slova. Nemám
dalších přihlášek do rozpravy.
Přeje si někdo ještě vystoupit v rozpravě?
(Nikdo se nehlásil.) Nikdo.
Prosím tedy soudruha ministra Kudrnu, zda chce reagovat
na rozpravu.
Ministr vnitra s. Kudrna: Vážené soudružky
a soudruzi, zpráva zpravodaje k vládnímu
návrhu zákona o národních výborech
a diskuse potvrzují, že předkládaný
návrh odpovídá potřebám dalšího
posílení úlohy národních výborů
tak, jak to stanovil XIII. sjezd strany a jak to vyplynulo ze
široké diskuse, z teoretických závěrů
i praktických zkušeností funkcionářů
a pracovníků národních výborů.
Poslanci, kteří vystoupili v diskusi k návrhu
zákona, přednesli řadu cenných připomínek,
jež se týkají vesměs praktické
realizace návrhu zákona, výsledků
práce národních výborů, jak
o nich hovoří zpráva vlády.
Za nejvážnější považuji požadavek
soustavného vytváření podmínek
pro rozvoj činnosti národních výborů
v centrálních orgánech i na vyšších
stupních národních výborů,
a zejména pak realizaci požadavku zajištění
péče o soustavnou přípravu poslanců
národních výborů, aby zákony
a politiku strany a vlády dobře znali. S tím
souvisí nutnost soustavného zvyšování
odborné a politické kvalifikace pracovníků
národních výborů.
Chtěl bych ujistit Národní shromáždění,
že vláda se touto otázkou bude v nejbližší
době zabývat, posoudí návrh systému
zvyšování kvalifikace a připravenosti
poslanců i pracovníků národních
výborů cestou speciálních škol
a kursů při využití existujícího
systému státního školství a specializací
některých škol, orientovanou na práci
národních výborů.
Ostatní všechny vaše připomínky,
podněty a doporučení, ať již jde
o práci národních výborů v
malých obcích, o otázky financování
národních výborů, zkvalitnění
legislativní činnosti, problematiku řízení
škol, zřizování odborů a komisí
národních výborů a všechny ostatní,
budou posouzeny a využity v souvislosti s opatřeními
přijímanými k realizaci zákona o národních
výborech, a to jak v centru, tak i v národních
výborech.