V současné době po schválení
zákona pokládáme organizačně
politické zajištění, seznámení
a praktické uplatňování zákona
za rozhodující. Proto také celá činnost
civilně správního úseku ministerstva
vnitra je tímto směrem orientována. Jsme
si vědomi, že rozhodující práce
nás teprve čeká, a v této souvislosti
bych chtěl vás, poslance NS, požádat,
abyste se každý z vás stal organizátorem
praktického uplatňování zákona
o národních výborech.
Soudružky a soudruzi, dovolte mi závěrem poděkovat
Národnímu shromáždění,
jeho výborům a vám všem poslancům
za aktivní účast při vypracování
návrhu zákona o národních výborech
a současně vás požádat, abyste
poskytli stejně účinnou pomoc při
jeho realizaci. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
ministru s. Kudrnovi a prosím nyní zpravodajku posl.
Leflerovou o závěr jednání.
Zpravodajka posl. LefIerová: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté! Bohatá diskuse k návrhu zákona
o národních výborech je důkazem zájmu
a úsilí nás všech vytvořit co
nejlepší podmínky pro jeho realizaci. Vždyť
zákon o národních výborech, jak jsme
již o tom hovořili, se týká nejen veliké
armády funkcionářů a pracovníků
národních výborů, ale ve svých
důsledcích velmi úzce práce, zájmů
i potřeb všech našich občanů.
Připomínky, náměty i kritická
stanoviska, která v souvislosti s projednáváním
návrhu zákona o národních výborech
zde byla vyslovena, budou součástí našich
poznatků a jednání ve výborech NS,
zejména ve výboru pro národní výbory.
Já bych chtěla zdůraznit, že úsilí
o zlepšení práce národních výborů,
zvýšení jejich pravomoci a odpovědnosti
ne náhodou se objevilo v diskusi tím, že byla
zdůrazněna téměř ve všech
vystoupeních příprava a výchova kádrů
v národních výborech, příprava
a výchova kádrů v celém komplexu chápání
tohoto úkolu a zejména vytváření
předpokladů k jeho splnění.
Kádrovou otázku v národních výborech
v celém komplexu, jak ukázala diskuse, vidíme
jako jednu z předních podmínek dobré
práce a plnění úkolů při
uvádění zákona o národních
výborech do života. Půjde tedy o to, aby připravovaná
opatření v tomto směru, jak je o nich hovořeno
ve zprávě vlády, jak o nich hovořil
soudruh ministr a jak také v diskusi svými zkušenostmi
a připomínkami jsme přispěli k návrhu,
byla co nejdříve realizována. Budeme se výchovou
lidí a jejich kvalitní úrovní v národních
výborech zabývat, budeme ji sledovat a usilovat
o vytvoření podmínek k potřebné
kvalitě lidí.
Soudružky a soudruzi poslanci, co však je třeba
udělat ihned, řekla bych zítra, to je seznámit
funkcionáře a pracovníky národních
výborů kvalitně a v celém rozsahu
i s důsledky na život, práci, povinnosti, práva
každého jednotlivého občana v obci,
seznámit je s novými opatřeními, aby
znali pravomoc a odpovědnost.
Soudruh ministr zde hovořil o připravovaných
politicko-organizačních opatřeních,
která v tomto směru provede civilní odbor
ministerstva vnitra. Soudružky a soudruzi poslanci, jde však
o to, aby poslanci Národního shromáždění,
národních výborů všech stupňů
osobně seznámili s obsahem a cíli zákona
o národních výborech všechny občany.
V diskusi bylo správně zdůrazňováno,
že národní výbory bez účasti
všech občanů na svých územích
nejsou schopny plnit úkoly a cíle, které
kodifikuje zákon o národních výborech.
Prvním krokem k široké mobilizaci občanů
pro realizaci zákona je, aby jej občané dobře
znali. K tomu je třeba nyní vyvinout úsilí.
A zde my, poslanci Národního shromáždění,
jistě budeme příkladem ve svých volebních
obvodech, abychom živou, tvůrčí, aktivní
diskusi trvající již téměř
rok ve všech orgánech Národního shromáždění
přenesli nyní do národních výborů
a do vědomí všech našich občanů.
Soudružky a soudruzi, protože nebyly k předloženému
návrhu zákona o národních výborech
pozměňovací návrhy, doporučuji,
aby Národní shromáždění
vládní návrh zákona o národních
výborech se změnami uvedenými ve zprávě
výborů schválilo. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Leflerové. Přistoupíme nyní
k hlasování.
Jednali jsme o dvou otázkách: jednak o zprávě
vlády o činnosti národních výborů,
jednak o vládním návrhu zákona o národních
výborech. Dám tedy hlasovat odděleně.
Kdo souhlasí s tím, aby Národní shromáždění
vzalo se souhlasem na vědomí zprávu vlády
o činnosti národních výborů,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo se nehlásil.)
Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo
se nehlásil.) Také nikdo.
Zpráva je tedy se souhlasem vzata na vědomí
jednomyslně.
Kdo souhlasí s tím, aby vládní návrh
zákona o národních výborech ve znění
podle zprávy devíti výborů NS byl
schválen, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo se nehlásil.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Také nikdo.
Konstatuji, že vládní návrh zákona
o národních výborech ve znění
podle zprávy devíti výborů Národního
shromáždění je schválen jednomyslně.
(Potlesk.)
Přistoupíme nyní k projednání
druhého bodu pořadu, kterým je
2. Vládní návrh zákona o správním
řízení (správní řád)
a společná zpráva výboru ústavněprávního,
výboru pro národní výbory a výboru
pro plán a rozpočet
Vládní návrh odůvodní ministr
vnitra soudruh Kudrna. Prosím soudruha ministra, aby se
ujal slova.
Ministr vnitra J. Kudrna: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci, vláda vám předkládá
k projednání a ke schválení návrh
zákona o správním řízení.
Schválením tohoto zákona se uskuteční
další významný krok k naplnění
závěrů přijatých XIII. sjezdem
Komunistické strany Československa, který
zdůraznil, že rozvoj socialistické demokracie
je neoddělitelně spjat s prohlubováním
socialistické zákonnosti a společenské
funkce socialistického práva a současně
uložil úkol - vypracovat nový zákon
o správním řízení.
S prohlubováním socialistických společenských
a ekonomických vztahů vstupují do popředí
s plnou naléhavostí otázky upevnění
socialistické zákonností v činnosti
orgánů státní správy.
Ve státní správě, především
v národních výborech, se občan každodenně
setkává v otázkách svých běžných
zájmů a povinností se socialistickým
státem. Zde se prakticky a konkrétně řeší,
jaký je rozsah jeho práv chráněných
socialistickým státem, i jaký je rozsah a
náplň jeho povinností vůči
socialistické společnosti a státu. Řeší
se tu průběžně i řada rozporů,
k nimž dochází při uskutečňování
práv občana a při uplatňování
jeho povinností a odpovědnosti. Vzhledem k tomu
má zabezpečování zákonnosti
v oblasti státní správy veliký význam,
protože se v ní občan prakticky a každodenně
přesvědčuje o socialistickém charakteru
státu a o jeho postoji k občanu. Všechny orgány
státní správy musí proto dbát
o to, aby pro nával naléhavých organizátorských
a operativních prací, spojených zejména
se zajišťováním důležitých
ekonomických úkolů, neustupovala do pozadí
jejich pozornosti péče o práva občanů
socialistického státu, o zabezpečování
socialistického právního pořádku
ve společenských vztazích, o upevňování
a rozvoj socialistického právního vědomí
a vůbec o rozvoj socialistických společenských
vztahů. Orgány státní správy
musí mít neustále na paměti, že
i tato péče tvoří významnou
a neodmyslitelnou součást jejich úkolů
a povinností.
Předložený návrh zákona zakotvuje
prohloubení a posílení zákonnosti
a socialistické demokracie i v oblasti správního
řízení. Je významným nástrojem,
kterým stát plní svou úlohu při
zajišťování ochrany práv a zájmů
občanů a organizací. Je jednou z důležitých
záruk socialistické zákonnosti ve státní
správě a jako takový má lépe
než dosud zabezpečit:
- aby státní orgány v poměru k občanu
se chovaly pozorně a nebyrokraticky k jeho právům
a oprávněným zájmům, aby respektovaly,
ale i aktivně chránily jeho právní
postavení, jak je stanoveno v zákonech socialistického
státu; aby péče, zvláště
též preventivní péče o zákonné
a dobré vztahy k občanu a respektování
jeho právní pozice tvořily stálou
součást činnosti státních orgánů,
zejména orgánů národních výborů;
- aby ze vztahů státních orgánů
k občanům byla v maximální míře
vymýcena jakákoliv zvůle, zneužívání
pravomoci nebo jakékoli nežádoucí vlivy,
které zákon nepřipouští, a tím
aby byla upevňována stabilita a právní
jistota ve vztazích socialistické společnosti;
- aby se všestranně zvýšila kulturnost
v praxi státního aparátu, zejména
v poměru k občanům;
- aby se zlepšila příprava a vůbec kvalita
rozhodnutí orgánů státní správy
a tím stoupla autorita jejich rozhodnutí, zvláště
v případech, kdy se občanu stanoví
povinnosti;
- aby se vytvořily co nejpříznivější
podmínky pro to, aby u občana socialistického
státu nemohl vzniknout pocit, že je snad pouhým
"objektem" státní správy, ale aby
měl živý, činorodý zájem
na praxi správních orgánů a mohl účinně
a aktivně spolupracovat při přípravě
rozhodnutí, zejména při zjišťování
skutečností, o něž se opírají
rozhodnutí, i při účinné kontrole
jejich správnosti a vůbec při zajišťování
socialistické zákonnosti ve státní
správě. Tím správní řád
plní i významnou funkci politicko výchovnou.
Nový zákon poskytuje občanovi postavení
iniciativního a rozhodujícího činitele
společenské kontroly nad zákonností
a správností rozhodnutí a správní
praxe, i když snad v konkrétních případech
jedná občan především v zájmu
uskutečnění a obrany svých vlastních
práv. Iniciativa občanů při společenské
kontrole zákonnosti má nesporně neobyčejný
význam.
Návrh zákona o správním řízení
byl vypracován v úzké návaznosti na
zákon o národních výborech, protože
jsou to především orgány národních
výborů, které ve své denní
mnohotvárné činnosti řeší
záležitosti občanů i organizací
a správní řád má být
účinným návodem a pomocníkem
při jejich rozhodování. Současně
zajišťuje též účelný
soulad individuálních zájmů se zájmy
celé společnosti.
Návrh zákona zabezpečuje občanům
i organizacím účinnou a stálou pomoc
státních orgánů při zabezpečování
a ochraně jejich právního postavení,
zaručeného v zákonech, při uskutečňování
jejich práv, neboť na toto zabezpečování
nehledí jako na jejich soukromou záležitost,
ale chrání je a upevňuje je jako věc
zájmu celé společnosti.
Veliký počet a různorodost otázek,
které se ve správě průběžně
řeší, vyžadují, aby těžiště
zajišťování zákonnosti bylo ve
správě samé, především
v účinných zárukách dodržování
zákonnosti již v průběhu vlastního
rozhodování správních orgánů
o právech a povinnostech občanů a organizací.
Takový požadavek vyplývá z praktické
potřeby nezákonnostem v činnosti správních
orgánů co nejvíce předcházet
a z poznání, že zásahy následné,
kdy k porušení zákonnosti již došlo,
často vyžadují vyvinutí značného
a náročného úsilí, aby věc
byla přesně přezkoumána a aby byla
zjednána náprava. Proto je třeba klást
vysoké nároky na správní řízení,
na kádrové i organizační zabezpečení
zákonnosti ve správě.
Vládní návrh zákona upravuje pravidla
postupu při rozhodování o konkrétních
právních poměrech občanů a
organizací a vytváří tak podmínky,
aby orgány státní správy mohly řádně
plnit úkoly, které jim na tomto úseku byly
svěřeny. Zároveň však vymezuje
občanům a organizacím jejich práva
a povinnosti při vyřizování záležitostí,
v nichž se na orgány státní správy
obracejí.
Jde o velmi širokou oblast problémů a záležitostí,
které budou orgány státní správy,
zejména národní výbory řešit.
Tak např. rozhodují ve správních záležitostech
občanů a organizací, především
na úseku hospodaření s byty a nebytovými
prostory, na úseku investiční výstavby,
podle předpisů o stavebním řádu,
při realizaci opatření k zajištění
zemědělské výroby, na úseku
vodního hospodářství, v oboru vnitřní
správy, na úseku školství, kultury,
ve zdravotnictví při realizaci opatření
k zajištění preventivní léčebné
péče a při výkonu zdravotnických
služeb, v řízení o dávkách
a službách sociálního zabezpečení,
ve věcech daní a poplatků, při projednávání
přestupků a provinění, při
zajišťování socialistického pořádku
a v řadě dalších úseků
rozhodovací činnosti národních výborů
a jiných orgánů státní správy.
V těchto záležitostech, které úzce
souvisí s životem, se občané a organizace
dostávají do častého a bezprostředního
styku s orgány státní správy. A právě
postup a způsob vyřizování těchto
záležitostí, které zaujímají
tak významné místo v životě lidí,
upravuje předložený vládní návrh
zákona.
Chtěl bych zdůraznit, že nejde jen o pouhý
souhrn formálních pravidel, ale především
o instruktivní návod a účinný
nástroj pro rozhodování o právech
a povinnostech občanů či organizací.
Nový zákon o správním řízení
má nahradit dosavadní úpravu z roku 1960,
která byla dobou a životem překonána.
Její nedostatky se projevují zejména v tom
směru, že nedostatečným způsobem
zajišťuje ochranu práv občanů a
organizací, a to jednak uplatněním tzv. horizontální
linie v odvolacím řízení, jednak tím,
že některé procesní záruky vůbec
neupravuje nebo je upravuje toliko obecně.