Nedostatkem je rovněž její rámcový
charakter, přílišná stručnost,
jakož i neúčelné řešení
vzájemného vztahu obecných a zvláštních
předpisů o správním řízení.
Zkušenosti z provedených rozborů a prověrek
z poslední doby tyto nedostatky plně potvrdily.
Především se ukázalo, že správní
řád není sám o sobě spolehlivým
nástrojem k zajištění zákonného
rozhodování. Řada institutů je v něm
upravena způsobem, který neodpovídá
dnešním vysokým nárokům na zabezpečení
spolehlivých záruk zákonnosti ve správním
řízení.
Nedostatky dosavadní úpravy mají pak odraz
v konkrétním rozhodování a nepochybně
tak nepřímo přispívají k tomu,
že občané se stále ve velké míře
obracejí se stížnostmi na různé
státní orgány a domáhají se
touto cestou ochrany svých práv. Přitom značná
část podaných stížností
je vyvolána porušováním právních
předpisů o správním řízení.
Jednou z hlavních příčin nedostatků,
k nimž dochází při rozhodování
o záležitostech občanů a organizací,
je dosavadní úprava horizontální linie
v odvolacím řízení.
Nedostatky, o nichž jsem se stručně zmínil,
jsou v podstatě hlavními důvody, které
vedly k nové právní úpravě
správního řízení. Vycházeje
z těchto důvodů a ze zkušeností
s dosavadní úpravou, sleduje nový správní
řád především tato základní
poslání:
- posílit ochranu práv a právem chráněných
zájmů občanů a organizací v
souladu se zájmy společenskými;
- dát správním orgánům účinný
návod pro postup při rozhodování o
právních poměrech občanů a
organizací;
- a tím přispět k upevňování
socialistické zákonnosti ve státní
správě.
Vládní návrh zákona posiluje závaznost
obecných předpisů o správním
řízení. Až dosud byl správní
řád vždy vydáván jen formou vládního
nařízení. Povaha a důležitost
společenských vztahů upravovaných
správním řádem však vyžaduje,
aby jejich úprava byla provedena zákonem. Bude to
i náležitým vnějším výrazem
významu, jaký náš socialistický
řád přikládá ochraně
práv a úpravě povinností občanů
a organizací ve správním řízení.
Napříště bude možno měnit
obecná ustanovení správního řádu
toliko zákonem, půjde-li o změnu významně
zasahující do právního postavení
účastníků řízení.
Předpisy nižšího řádu budou
moci stanovit odchylky od obecné úpravy jen v těch
případech, kde to předložený
návrh zákona připouští nebo kde
k tomu jiný zákon dává výslovné
zmocnění. Jinak procesní předpisy
nižší právní síly, které
zpravidla tvoří součást hmotně
právních předpisů, mohou, je-li to
nezbytně nutné, stanovit jen podrobnosti k ustanovení
správního řádu.
Pokud jde o některé odchylky a výjimky, odůvodněné
specifickými požadavky a zvláštnostmi
v jednotlivých odvětvích státní
správy, zachovává vládní návrh
jejich platnost ve zvláštních předpisech,
popřípadě výslovně pamatuje
na možnost jejich budoucí úpravy.
Zároveň však v zájmu zjednodušení
a zpřesnění existujících zvláštních
předpisů o správním řízení
a tím i v zájmu posílení jeho obecné
právní úpravy uložila vláda všem
ministrům a vedoucím ústředních
orgánů, aby prověřili právní
předpisy svých resortů, zda nevyžadují
změnu nebo úpravu vzhledem k připravované
nové obecné úpravě správního
řízení.
Otázka rozsahu působnosti správního
řádu, tj. pro které orgány a v kterých
případech lze jeho ustanovení použít,
je v návrhu zákona vymezena co nejšířeji.
Nadále bude správní řád platit
i pro řízení prováděné
národními výbory o přestupcích
a proviněních. Naproti tomu proti původnímu
záměru se platnost zákona zásadně
nerozšiřuje na řízení před
společenskými organizacemi v případech,
kdy jim bylo svěřeno rozhodování o
právech a povinnostech občanů a organizací
v oblasti státní správy, například
na orgány Revolučního odborového hnutí.
Určení funkční příslušnosti
orgánů národních výborů
vychází důsledně z vládního
návrhu zákona o národních výborech.
Oproti dosavadnímu stavu dochází ke změně
v tom směru, že zásadně se rozhodovací
pravomoc v záležitostech občanů a organizací
svěřuje odborům národních výborů.
Avšak u většiny místních a městských
národních výborů, kde nebudou odbory
zřízeny, budou rozhodovat komise těchto národních
výborů. V případech stanovených
zvláštními předpisy budou též
rozhodovat správní komise národních
výborů.
Plenární zasedání národního
výboru je však podle zákona o národních
výborech oprávněno svěřit rozhodování
konkrétních záležitostí občanů
a organizací i jiným orgánům národních
výborů, např. komisím, nebo rozhodování
těchto záležitostí vztáhnout
přímo na sebe. Pro stanovení funkční
příslušnosti ponechává se pak
plenárnímu zasedání národního
výboru široká možnost volby takové
úpravy, která je za dané situace nejsprávnější
a nejúčelnější. V tomto směru
bude však úkolem krajských a zejména
pak okresních národních výborů,
aby ve své řídící činnosti
působily k tomu, aby v jejich obvodě působnosti
nedocházelo zbytečně a neodůvodněně
k různým úpravám funkční
příslušnosti při rozhodování
týchž záležitostí u různých
národních výborů téhož
stupně.
Nový správní řád zavádí
dále některé procesní instituty a
záruky k ochraně práv občanů,
které dosud platná právní úprava
opustila. Jde především o znovuzavedení
tzv. vertikální linie při přezkoumávání
rozhodnutí v odvolacím řízení.
Jde nepochybně o jednu z nejdůležitějších
změn ve správním řízení
před národními výbory. Dosud platná
horizontální linie při projednávání
odvolání byla nejvíce kritizovaným
nedostatkem dosavadní úpravy.
Znovuzavedení vertikální linie v odvolacím
řízení před národními
výbory posílí ochranu práv občanů
a důvěru v objektivnost rozhodování
odvolacího orgánu. Tím se významně
ovlivní kladný vztah občanů k orgánům
socialistického státu a k povinnostem, které
jsou jim v řízení ukládány.
Uplatnění vertikální linie vytvoří
předpoklady ke zvýšení úrovně
správního řízení před
orgány prvého stupně, neboť na ně
bude působit vědomí toho, že zákonnost
a správnost jejich rozhodnutí bude z podnětu
účastníkova odvolání přezkoumávat
orgán vyššího stupně. Současně
se umožní, aby se ve větší míře
sjednocovala praxe správních orgánů
při rozhodování o právech a povinnostech
účastníků řízení.
Při určení odvolacího orgánu
se vychází důsledně z koncepce zákona
o národních výborech a platí zde totéž,
co bylo řečeno o funkční příslušnosti
k rozhodování v prvém stupni.
Důsledné uplatnění vertikální
linie se projeví i v tom, že o odvolání
do rozhodnutí orgánů krajských národních
výborů se občané budou moci odvolat
k ministerstvům, popřípadě k ostatním
ústředním orgánům státní
správy.
Opravný prostředek se zásadně připouští
i proti prvoinstančnímu rozhodnutí ústředního
orgánu státní správy. Je jím
tzv. rozklad, o němž rozhodne vedoucí ústředního
orgánu na základě návrhu jím
ustavené zvláštní komise. Vláda
proto v souvislosti s přípravou nového zákona
o správním řízení uložila
všem ministrům a ostatním vedoucím ústředních
orgánů, kde takové rozhodování
přichází v úvahu, aby tyto zvláštní
komise ustavili a aby do nich byli jmenováni i zástupci
národních výborů v případech,
kde půjde o rozhodování otázek týkajících
se národních výborů.
Jednou z velmi diskutovaných otázek při přípravě
návrhu zákona bylo řešení podjatosti,
tj. úpravy vyloučení pracovníka nebo
člena správního orgánu z rozhodování
z důvodů podjatosti.
Zavedením institutu podjatosti ve správním
řízení naváže nová úprava
na stav, který platil před r. 1960. V platném
správním řádu nebyla podjatost upravena
s odůvodněním, že v nových podmínkách
činnosti národních výborů,
kdy těžiště rozhodováni přešlo
z aparátu na komise, pozbyla instituce podjatost svého
významu. Zkušenosti však ukázaly, že
právě po zavedení horizontálního
projednávání odvolání byl nedostatek
úpravy podjatosti jedním z kritizovaných
nedostatků správního řádu.
Se zřetelem k těmto zkušenostem a po přenesení
těžiště rozhodovací pravomoci zpět
do odborů národních výborů
je třeba úpravou podjatosti zabezpečit, aby
o právech a povinnostech občanů rozhodovaly
nestranné orgány. Úprava podjatosti má
význam především pro řízení
prováděné místními národními
výbory.
Nově navrhovaná úprava je výsledkem
celé řady úvah o nejvhodnějším
řešení této problematiky. Vládní
návrh zákona však připouští
u kolektivních orgánů národních
výborů možnost vyloučení z důvodů
podjatosti pouze u členů komisí a členů
správních komisí.
Dalšími významnými instituty, které
nový zákon upravuje, jsou obnova řízení,
opatření proti nečinnosti správních
orgánů, zrušení a změna pravomocných
rozhodnutí apod.
Podrobněji než dosud se upravuje postup správních
orgánů při zjišťování
podkladů pro rozhodnutí, zejména důkazní
řízení. Zákon důsledně
vychází z principu, že jedním ze základních
předpokladů pro uplatnění socialistické
zákonnosti a z ní vyplývající
zásady materiální pravdy ve správním
řízení je co nejúplnější
a nejpřesnější zjištění
skutkového podkladu, z něhož má správní
orgán při svém rozhodování
vycházet.
Dále se zavádí a upravují opatření
k zajištění průběhu a účelu
řízení jako předvolání,
předvádění, předběžná
opatření a pořádková opatření.
Posiluje se právní jistota ve správním
řízení, zejména podrobnější
úpravou instituce rozhodnutí, jeho náležitostí
a ustanoveními o přezkoumávání
rozhodnutí.
Konečně se podrobněji upravuje výkon
správních rozhodnutí, bývalá
správní exekuce. Celé správní
řízení je ovládáno zásadou
výchovy a přesvědčování
občanů k dobrovolnému plnění
povinností vůči státu, společnosti
i spoluobčanům. S růstem socialistického
uvědomění občanů se dobrovolné
plnění uložených povinností stává
stále více samozřejmostí. Přesto
však zkušenosti ukazují, že mnozí
občané odmítají dobrovolně
splnit to, co jim rozhodnutí správního orgánu
ukládá. Pro tyto případy je třeba
zachovat možnost nuceného výkonu správního
rozhodnutí jako jednu ze záruk dodržování
socialistické zákonnosti při ochraně
práv občanů i organizací.
Vážení soudruzi poslanci, předložený
vládní návrh zákona o správním
řízení byl vypracován na základě
schválených zásad nové právní
úpravy. Je konečným výsledkem řady
úvah, názorů a závěrů,
které vyplynuly z širokého přípomínkového
řízení ústředních orgánů,
společenských a vědeckých institucí
a národních výborů všech stupňů.
Do návrhu zákona byly zapracovány i připomínky
výborů Národního shromáždění.
Předložený návrh sleduje nejen základní
právní principy a posílení právní
stability a jistoty, ale shrnuje a vyjadřuje též
požadavky a potřeby současné praxe.
Schválení správního řádu
samo o sobě nám ještě nevyřeší
existující nedostatky v rozhodování,
ani nezvýší jeho kvalitu. Záleží
především na pracovnících správních
orgánů, na funkcionářích národních
výborů, kteří budou správní
řád používat v denní praxi a
kteří budou podle jeho ustanovení rozhodovat.
Záleží dále i na samotných občanech
a zástupcích organizací - na účastnících
řízení, jak se budou podle nového
zákona řídit, využívat jeho vymožeností
a jak jej budou respektovat. Jde o to, aby občané
pochopili, že je také na nich, aby kvalita správního
řízení našla své vyjádření
v praxi. Nemělo by docházet k takovým jevům,
kdy občan, aniž by využil svých práv
daných mu zákonem o správním řízení,
zahrnoval svými stížnostmi i nejvyšší
státní orgány. Naši občané
by měli využívat stížností
jako prostředků ke zjednání nápravy
až tehdy, kdy všechny běžné prostředky
již selhaly; měli by tedy především
využít všech možností, které
jim dává nový správní řád,
tj. řádných i mimořádných
opravných prostředků, nejsou-li spokojeni
s rozhodnutím národního výboru nebo
jiného správního orgánu. Očekáváme
proto, že správné a důsledné
uplatňování nového zákona v
praxi podstatně omezí i počet podávaných
stížností.
Zákon o správním řízení
má nabýt účinnosti dnem 1. ledna 1968.
Do té doby bude nezbytně nutné provést
některá opatření, bez nichž by
nebylo ani možné nový správní
řád uvést do života. Zejména
bude třeba vytvořit předpoklady pro to, aby
se příslušné orgány, především
národní výbory, mohly řádně
s novým zákonem seznámit, připravit
se na jeho provádění a popularizovat jej.
K tomu bude třeba zodpovědně připravit
a zorganizovat školení, připravit a vydat potřebné
materiály, pomůcky apod.
Má-li nový správní řád
sehrát v praxi svou úlohu, musí se zvýšit
i odpovědnost ústředních orgánů
za zákonnost v odvětvích jimi řízených,
zvláště za zákonnost v rozhodování.
Bude třeba posílit úlohu vyšších
orgánů při právní kontrole,
při soustavném sledování úrovně
rozhodování o právních poměrech
občanů a organizací a při prosazování
jednotnosti rozhodování správních
orgánů a zabezpečit soustavné soustředění
a zobecňování poznatků z rozhodovací
činnosti národních výborů i
ostatních správních orgánů.
Zkvalitnění správního řízení
vyžaduje posílit i pomoc vyšších
orgánů orgánům nižším
při posuzování a rozhodování
správních záležitostí. To platí
zejména pokud jde o vztah mezi okresními a místními
či městskými národními výbory.
Bude třeba soustavně zvyšovat úroveň
právních znalostí funkcionářů
a pracovníků správních orgánů
a obsazovat místa právníků ve správním
aparátu kvalifikovanými odborníky.
Závěrem bych chtěl, vážení
soudruzi poslanci, zdůraznit, že nový správní
řád, který stanoví závazná
pravidla řízení před správními
orgány a který dává občanům
řadu právních záruk, má důležitou
úlohu při upevňování autority
a postavení orgánů socialistického
státu. Svojí funkcí napomáhá
realizovat závěry XIII. sjezdu Komunistické
strany Československa, přijaté k rozvoji
naší socialistické společnosti, jakož
i k upevnění postavení národních
výborů.
Správná aplikace nového zákona bude
tedy i význačným politickým úkolem
národních výborů a ostatních
správních orgánů. Jeho dodržování
v každodenní práci přispěje nejen
k upevnění socialistické zákonnosti,
ale i k dalšímu posílení důvěry
občanů v národní výbory a vůbec
v naše společenské zřízení.
Doporučuji vládní návrh zákona
o správním řízení včetně
doplňků uvedených ve společné
zprávě výborů Národnímu
shromáždění ke schválení.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
ministru Kudrnovi. Promluví zpravodaj posl. Jan Svoboda.
Posl. Jan Svoboda: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci, předložený vládní návrh
zákona o správním řízení
a zákon o národních výborech představují
dvě právní normy, které budou mít
hluboký vliv na další činnost a rozvoj
práce národních výborů. Oba
zákony na sebe úzce navazují a těsně
spolu souvisejí. Zároveň znamenají
vyvrcholení delšího úsilí strany
směřující k zdokonalení činnosti
národních výborů. Jejich přijetí
a uvedení v život obohatí a zdokonalí
naši socialistickou demokracii, přičemž
zvláště důležité je to,
že se týkají působnosti národních
výborů, nejširších volených
zastupitelských orgánů lidu. Tyto dokumenty
vycházejí z usnesení XIII. sjezdu, z jeho
rezoluce o zvýšení účinnosti
práce a působnosti národních výborů
a jsou dokladem toho, jak naše strana krok za krokem objasňuje
a konkrétně rozpracovává jednotlivé
úkoly všestranného rozvoje naší
socialistické společnosti.
Předložený návrh zákona o správním
řízení a připomínky výborů
Národního shromáždění
vyjadřují potřeby společnosti, které
byly požadavkem na vypracování tohoto zákona
sledovány. Hlavním smyslem navrhované normy
je zabezpečit zákonnost v rozhodování
národních výborů a vytvořit
určité záruky, aby rozhodování
volených funkcionářů i pracovníků
těchto zastupitelských sborů bylo co nejkvalitnější,
aby odpovídalo našim právním normám
a principům socialistické demokracie.
Projednáváním a přijetím tohoto
zákona vytváříme ještě
větší možnosti pro zdokonalení
práce národních výborů. Rozhodování
správních orgánů o konkrétních
právních poměrech občanů a
organizací dostanou pevný základ a do značné
míry instruktivní charakter zákona, povedou
k tomu, aby při řízení těchto
otázek byla zajišťována objektivní
pravda. Půjde nejen o posílení socialistické
zákonnosti, ale také o zdůraznění
toho, že na národní výbory klademe větší
odpovědnost, pokud jde o povinnosti a práva občanů.
Nejpřesnější vymezení postavení
občana, jeho práv a povinností vyžaduje
na druhé straně velmi přesně vymezit
i vztahy, úkoly, postup i funkci národních
výborů a státních orgánů.
Jde o vyjasnění pozic obou stran, ale také
o to, že v tomto úseku chceme odejít od určité
improvizace, od přemíry nižších
norem, předpisů a směrnic, jejich nepřehlednosti
a porušování, které - jak víme
- jsou právě v otázkách správního
rozhodování velmi četné. To do určité
míry bylo zaviněno i některými zjednodušenými
a předbíhajícími představami,
které svého času ovlivnily práci národních
výborů. Nyní se nad těmito problémy
hlouběji zamýšlíme, vracíme se
především k dobrým zkušenostem
z praktické činnosti národních výborů
v minulosti.