Navrhovaný zákon nesporně přispěje
k tomu, že se dále prohloubí a vymezí
úkoly národních výborů, ale
také že se zvýší zodpovědnost
ústředních státních orgánů
za práci národních výborů.
I v této otázce bylo a ještě dnes je
mnoho nejasností. Skutečnost, že vláda
z podnětu naší strany tyto otázky nastolila,
svědčí o tom, že nejen chceme, ale zákonitě
musíme rozvíjet práci národních
výborů a vytvářet prostor i podmínky
pro plnění jejich společenských funkcí
určených jim jejich postavením v našem
socialistickém zřízení.
Návrh zákona posiluje a vytváří
plnou možnost odvolání k vyšším
orgánům proti rozhodnutí nižšího
orgánu. Zavádí se tedy vertikální
odvolání, neboť dosavadní způsob
se ukázal jako nevyhovující a přinášel
celou řadu komplikací.
Nejen celý zákon, ale především
jeho úvodní ustanovení velmi výstižně
vyjadřuje tyto základní tendence a myšlenky.
V širší souvislosti se zde především
zdůrazňují vztahové stránky,
pokud jde o správní řízení.
Formulace, že povinností státních orgánů
je postupovat v souladu se zákony, chránit zájmy
státu a společnosti, ale současně
práva a zájmy občanů a organizací
a důsledně vyžadovat plnění jejich
povinností, je více než výmluvná.
Politický smysl tohoto ustanovení je v tom, že
ukazuje na možnosti vzniku rozporů, ale zároveň
však na základnu, na které je možné
otázky řešit. Tato formulace vychází
z toho a předvídá, že bude docházet
ke konfliktním situacím, ale v zásadě
nemají a nemohou být protichůdné zájmy
mezi společností a občanem, že existuje
jednota zájmů, která umožňuje
řešit i nejsložitější problémy.
Přínos zákona je právě v tom,
že určuje místo, podmínky a normy, na
jejichž základě je možno sporné
případy objasnit a vyřešit.
Celým zákonem se táhne jako červená
nit myšlenka o nutnosti vzájemných kontaktů
a ujasňování otázek mezi orgány
a občanem. Tato základní tendence povede
k tomu, aby se dále upevňovalo spojení a
spolupráce národních výborů
s pracujícími. Národní výbory
a jejich funkcionáři neustále musí
vidět a více si uvědomovat, že těžiště
jejich práce je v samém středu občanů.
Národní výbory jsou orgány lidu, nestojí
nad lidmi, ale naopak musí být neustále se
všemi občany v těsném kontaktu, stále
a stále usilovat o jejich důvěru, o pochopení
svých záměrů. V tom je a zůstává
dále smysl práce národních výborů.
V poslední době je slyšet dosti stížností,
že některé národní výbory
nepracují příkladně, že se schovávají
za některé zákony a usnesení orgánů.
Pracovníci a funkcionáři národních
výborů mají povinnost důsledně
plnit usnesení svého národního výboru,
zákony republiky i nařízení vlády
či jiných státních orgánů.
Národním výborům by však mělo
jít více o to, aby se nikdo neskrýval za
literu zákona či usnesení, ale v duchu společenských
zájmů, politiky strany a záměrů
socialistického státu zodpovědně a
aktivně jednal a přesvědčoval a rozvíjel
práci s jednotlivými občany. A právě
nové zákony svou podstatou a smyslem pro tuto činnost
národních výborů vytvářejí
ještě lepší podmínky, přímo
nutí k tomu, aby se denní činnost více
přiblížila k lidem, aby s nimi pracovaly efektivněji,
dovedly jim lépe vysvětlit své záměry,
zainteresovat je na jejich realizaci.
Tento zákon o správním řízení
tedy velmi silně ovlivní práci národních
výborů. Na druhé straně v sobě
skrývá možnost a nebezpečí určitého
zbyrokratizování práce, bude-li pochopen
jako administrativní záležitost. Proti takovému
pojetí je nutno od počátku energicky vystupovat
a nic takového nepřipustit. Smyslem zákona
je, aby se jeho zásady pevně vžily a byly skutečným
nástrojem uplatnění principů socialistické
demokracie.
Národní výbory, a především
krajské a okresní, budou stát před
úkolem zajistit nejdokonalejší uplatnění
zákona v praxi. Chceme, aby tento zákon jako solidní
základ správního řízení
i jeho jednotlivé stránky, jako procesní
řízení, dokazování, objektivita
i organizačně administrativní úkoly,
byly dobře pochopeny a používány v praxi
správně hned od počátku.
Každý národní výbor by měl
zákon o národních výborech a zákon
o správním řízení důkladně
projednat, seznámit se s ním a říci,
jak jej uvede v život.
Ve zprávě o činnosti ÚV KSČ
na XIII. sjezdu, kterou přednesl i tajemník ÚV
KSČ s. Novotný, se říká: "Základním
pravidlem, jímž se musí řídit
činnost každého národního výboru,
je dobrá znalost, bezpodmínečné dodržování
a přesné uplatňování všech
celostátně platných právních
norem a předpisů." Proto hlavní zárukou
zákonné aplikace tohoto nového zákona
o správním řádu se však musí
stát okresní národní výbory,
od nichž bude především odviset, jaká
bude úroveň rozhodování MNV a MěstNV
ve sféře správního práva. Jedná
se zejména o praktickou právní pomoc těm
MNV a MěstNV, u nichž není odborný aparát,
a to je, jak víme ze zkušeností, u velké
většiny MNV. V tomto směru by mohly prospět
praxi pravidelné poradenské dny ve střediskových
obcích, na nichž by kvalifikovaní pracovníci
ONV školili funkcionáře MNV z obvodu střediska
v praktické aplikaci správního řádu.
Vedoucí funkcionáři KNV i ONV by si měli
už teď uvědomit, že čím kvalifikovanější
a diferencovanější bude jejich pomoc MNV, tím
méně pak budou dostávat stížnosti,
odvolání, a tím více poroste autorita
a zodpovědnost funkcionářů v místech.
Chtěl bych z tohoto místa konstatovat, že ministr
vnitra soudruh Kudrna nejen zde, ale i ve výborech zdůraznil
význam různých forem pomoci svého
resortu národním výborům. Domnívám
se však, že zákony, které dnes v plénu
Národního shromáždění
projednáváme a které mají vztah k
činnosti národních výborů,
současně vyžadují, aby vláda
republiky dala plnou podporu této činnosti ministerstva
vnitra a KNV a aby se zároveň častěji
touto a s tím související problematikou zabývala.
Soudruzi, výbory Národního shromáždění
- ústavněprávní, pro plán a
rozpočet a pro národní výbory projednaly
již dříve zásady pro vypracování
zákona o správním řízení
a nyní i vám předložené paragrafované
znění, jakož i doporučení pracovníků
vědy a skupin expertů. Byla vám předložena
společná zpráva těchto výborů
s navrhovanými doplňky a úpravami.
Především jste si jistě všimli,
že ve formulacích zvýrazňujeme úlohu
kolektivního orgánu. Tato změna klade na
národní výbory větší odpovědnost.
Vycházíme z toho, že navržené úpravy
vytvářejí dostatečné záruky
jejich nestranného rozhodování. Tímto
způsobem také zvýrazníme úlohu
voleného člena, jeho vyšší odpovědnost.
V souvislosti s tím byly řešeny a upraveny
otázky podjatosti správní komise. To se týká
především oddílu 22. Doplňky
a změny vycházejí z úvahy, že
v kolektivu je v podstatě dostatečná záruka
nestranného rozhodování. Jestliže by
se přesto účast podjatého člena
v řízení projevila vydáním
nesprávného rozhodnutí, lze nápravy
dosáhnout v odvolacím řízení,
jehož význam pro zajištění zákonnosti
se po zavedení vertikály v odvolání
podstatně zvýší, obnovou řízení,
přezkoumáním rozhodnutí v mimoodvolacím
řízení, přezkoumáním
na základě prokurátorského protestu,
popřípadě na základě stížnosti
apod. Ponechává se pouze ustanovení o podjatosti
členů komisí a správních komisí.
Výhodou této formulace je, že odpadne nebezpečí
"útěku od odpovědnosti" při
rozhodování nepopulárních věcí
v kolektivních orgánech (především
místních národních výborů)
a přesouvání odpovědnosti na vyšší
kolektivní orgán. Pro řešení
otázky příslušnosti k rozhodování
a podjatosti navržená formulace určuje, že
o podjatosti rozhoduje orgán na řízení
přímo nezúčastněný.
V § 34, přečíslovaném nyní
na § 33 se volí jasnější a širší
formulace.
Přítomnost všech účastníků
řízení při provádění
každého důkazu by předpokládala,
že účastníci budou zváni ke každému
důkazu. To by vedlo nejen k protahování řízení,
ale i k značnému zvýšení administrativy,
nákladů řízení atd., přičemž
by výsledek takového postupu nebyl úměrný
vynaloženému úsilí.
Naproti tomu se doporučuje zdůraznit v této
souvislosti povinnost správního orgánu dát
účastníkům příležitost,
aby se k provedeným šetřením a výsledkům
dokazování mohli vyjádřit a navrhnout
doplnění podkladu pro rozhodnutí.
V dřívějším § 41, v novém
číslování 40, ve druhém odstavci
se doporučuje důležitý doplněk,
kterým se vylučuje, aby správní orgán
předběžně řešil otázky
osobního stavu občana, přísluší-li
tyto otázky řešit soudu (např. otázku
platnosti manželství). Naproti tomu otázky
osobního stavu, které řeší správní
orgány (např. státního občanství
nebo jména a příjmení), si může
kterýkoli správní orgán řešit.
V dřívějších § 67, 68, 69,
nyní 65, 66, 67, jde toliko o doplnění o
příslušnosti k přezkoumávání
rozhodnutí orgány Slovenské národní
rady a o některé formulační změny.
Sem se zařazuje v upravené formě ustanovení
dosavadního § 68, v němž jsou uvedeny
důvody, pro které rozhodnutí může
být přezkoumáno; toto ustanovení patří
systematicky do úvodního paragrafu upravujícího
přezkoumávání rozhodnutí mimo
odvolací řízení.
V paragrafu 75 v novém textu odstavce 3 a v nynějším
§ 77 jde o zpřesnění formulace v souladu
se zákonem o prokuratuře, podle něhož
výkon rozhodnutí se v těchto případech
zastavuje přímo ze zákona. Další
doporučovaná úprava má zabránit
průtahům v exekučním řízení.
U dřívějšího § 86, nyní
§ 84, jde o nový text, který vychází
z toho, že není důvodu vylučovat platnost
zákona o správním řízení
pro řízení ve věcech daňových
a poplatkových. Rovněž dosavadní vyhláška
č. 16/1962 Sb. o řízení ve věcech
daní a poplatků stanoví pro toto řízení
platnost obecných předpisů o správním
řízení, pokud ve vyhlášce nebo
v jiných zvláštních předpisech
není stanoveno jinak.
U řady dalších úprav jde o formulační
zpřesnění, přeřazení,
přečíslování a úpravy
takového druhu, aby zákon byl v souladu se zákonem
o národních výborech, se zákonem o
lidové kontrole či druhými zákony.
Jménem výboru ústavněprávního,
výboru pro plán a rozpočet a výboru
pro národní výbory a podle jejich usnesení
doporučuji plénu Národního shromáždění
vládní návrh zákona č. 127
o správním řízení (správní
řád) k posouzení a ku schválení.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
zpravodaji posl. Svobodovi. Zahájíme rozpravu. Přihlášen
je poslanec Pacner.
Posl. Pacner: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, soudím zcela nepochybně, že
nový zákon o správním řízení,
jehož návrh dnes v konečné fázi
projednáváme, přispěje opravdu k dokonalejšímu
rozvinutí principů socialistické demokracie
v současné etapě vývoje našeho
státu. Vždyť to také bylo cílem
všech těch jednání, námětů,
připomínek a já neváhám říci
i vzruchů, které průběhem přípravy
několika variant ustanovení zákona o správním
řízení nastaly.
Jestliže tedy včera a dnes projednáváme
dva důležité zákony týkající
se práce NV, jimž jsme věnovali zvláště
ve výboru pro NV mimořádnou pozornost a přemnoho
pracovních hodin, pak bych se chtěl s vámi
se všemi rozdělit o jakýsi sváteční
pocit vnitřního uspokojení, který
zcela nepochybně sdílí se mnou i všichni
naši členové výboru pro národní
výbory.
Můj obdiv jako zpravodaji ústavněprávního
výboru patří i s. ministru Kudrnovi, který,
i když zpočátku příprav návrhu
zákona neměl věci NV v náplni svého
resortu, velmi rychle se orientoval v detailech, důsledně
a osobně docházel do zasedání všech
výborů a svým podílem přispěl
hlavně v konečných fázích jednání
ke kvalitní přípravě návrhů
obou zákonů. Přínosem byla i spolupráce
pracovníků naší právní
vědy v čele se soudruhem profesorem Levitem.
I když nyní projednáváme návrh
zákona o správním řízení,
zcela vědomě i já hovořím rovněž
také o zákonu o národních výborech.
To proto, že v souvislosti s projednáváním
zákona o národních výborech nejednou
bylo připomínáno, že oba připravované
zákony spolu úzce souvisí a že mají
tedy vzájemnou návaznost a vazbu. Tento požadavek
byl rovněž splněn, takže tedy opravdu
dochází k vzájemnému sladění
a uplatnění jednotných hledisek a zásad
sledovaných v zájmu zdokonalení činnosti
národních výborů v obou návrzích
zákona.
Já si velmi cením na tomto návrhu, že
mu byla věnována tak velká pozornost, že
nebyl ušit nějak horkou jehlou, že je solidně
zpracován a že na podkladě zkušeností
z minulých let činnosti národních
výborů upravuje uváženě vztahy
státních orgánů, především
národních výborů, k našim občanům.
Bude-li tento zákon opravdu správně pochopen
a aplikován v praxi, pak jsem přesvědčen,
že bude možno mezi ním a justičními
kodexy udělat rovnítko a že dokonce pominou
i hlasy, které volají po soudním přezkoumávání
správních rozhodnutí. Věřím,
že úroveň správního řízení
dosáhne po procesní stránce úrovně
řízení u soudu a že se setká
se stejným výsledkem co do přesvědčivosti
a vážnosti rozhodnutí u tohoto správního
orgánu.
Nám jde o to, aby jak zákon vcelku, tak jednotlivá
ustanovení tohoto zákona směřovala
k posílení zákonnosti. Jde o to, aby národní
výbory na podkladě tohoto zákonného
nástroje zvýšily pozornost k právům
a také k povinnostem našich občanů.
Zákon také zvýrazní odpovědnost
národních výborů za ten úsek
činnosti, který se nejvíce občanů
dotýká při slaďování zájmů
jejich osobních se zájmy celospolečenskými
nebo skupinovými. To se beze sporu ve správním
řízení promítá.
Zákon také plně umožňuje vytvoření
takového systému ve správním řízení,
v němž bude možno rozhodovat se znalostí
věcí, aby dále rostla odborná úroveň
rozhodování tam, kde skutečné celospolečenské
zájmy lze obtížně rozpoznat někdy
bez odborně kvalifikovaného rozboru právně
složitých otázek.
Půjde tu o pevné postavení každého
občana před zákonem, o vyjasnění
jeho práv i povinností na jedné straně
a také o vymezení práv a povinností
národních výborů a dalších
státních orgánů na straně druhé.
Vždyť tady vcelku nejde o nic více a také
o nic méně než o další upevnění
a o další rozvoj společenských vztahů
a nakonec i výrobních sil společnosti. Nemůžeme
také nikterak pochybovat o tom, že tak, jak se bude
upevňovat důvěra lidu ke státní
správě, jejímž lidu nejbližším
zosobněním jsou národní výbory,
tak i zpětným působením bude soustavně
vzrůstat přímá účast
lidí ze všech tříd a ze všech vrstev
naší socialistické společnosti v procesu
řízení státu. A to je důležité.
Vydáním nového zákona o správním
řízení bude možno zrušit řadu
nižších právních norem, které
vnášely do správního řízení
nepřehlednost. Nebude třeba se uchylovat k improvizacím,
jak se namnoze stávalo a jak o tom tady hovořil
s. zpravodaj posl. Svoboda.
V odvolacím řízení opouštíme
horizontální linii a zavádíme vertikální.
V tom vidím signál pro ústřední
státní orgány, aby si plně byly vědomy
toho, že národní výbory jako orgány,
které jsou občanům nejblíže,
spolu s ministerstvy a jinými orgány státní
správy tvoří celek včetně Slovenské
národní rady, a že tedy ústřední
státní orgány spoluodpovídají
za výsledky činnosti národních výborů
a i za jejich činnost ve správním řízení.
Má-li rozhodnutí druhé instance nabýt
na přesvědčivosti pro občany, pak
opravdu nebylo jiného řešení a bylo
nutno se s horizontální linií rozloučit.
Klady, pravda, nějaké měla, např.
mám na mysli ty vzdálenostní rozdíly
při rozhodování první a druhé
instance v místě. Ty nemohly, soudružky a soudruzi
poslanci, vyvážit pocity nedůvěry a
nejistoty, že bylo opravdu správně rozhodnuto,
když namnoze šlo o tytéž osoby, které
rozhodovaly jak v první instanci, tak v odvolání.
Je zde plně vyjádřena zásada, že
správní orgány postupují v řízení
v souladu se zákony a jinými právními
předpisy, zásada, která přispěje
k upevnění socialistické zákonnosti
právě tak, jako správním orgánům
uložená povinnost chránit zájmy státu
a společnosti, práva a zájmy občanů
a organizací a důsledně vyžadovat plnění
jejich povinností.
Zde obdobně jako v soudním řízení
soud stává se správní orgán
ve správním řízení garantem
oprávněných zájmů, ať
již jednotlivců nebo kolektivů, organizací.
Již tato skutečnost v sobě zakládá
prvky důvěry lidu k orgánu, od něhož
je požadováno spravedlivé rozhodnutí
ve sporných případech podle zákonem
stanovených postupů, podmínek a možností,
které mají přispět k objasnění
věci a k získání podkladů pro
spravedlivý nález práva.
Můžeme tedy žíti v přesvědčení,
že výsledkem těch četných jednání
je to, že budeme hlasovat o dobrém návrhu zákona.
Já pro něj, pravda, zdvihnu ruku, ale tím,
soudružky a soudruzi poslanci, ani naše práce,
ani práce pracovníků a poslanců národních
výborů nekončí. Já naopak myslím,
že začíná. Bude to práce náročná
a soustavná, při níž půjde o
to, aby zákon byl rychle a dobře tak, jak my si
všichni přejeme, zaveden do praxe, aby se plně
vžil a stal se pomocníkem státní správy
při plnění úkolů a aby ale
také plně chránil zájmy občanů
a organizací v souladu se zájmy celé společnosti
a aby přispíval k plnění jejich povinností
vyplývajících z platného právního
řádu. (Potlesk.)