Jsem přesvědčen o tom, že až na
malé výjimky chápe celý funkcionářský
aktiv NV správně prospěšnost a potřebu
orgánů KLK. Jejich konkrétní a efektivní
práce může tak významnou měrou
pomáhat všem ostatním komisím a odborům
NV v jejich odpovědné a zdaleka ne snadné
činnosti a jejichž také objektivní a
zdůvodněná kritika nedostatků v práci
NV může jen pomoci upevnit a pozvednout autoritu těchto
orgánů před nejširší veřejností.
Jsem toho názoru, že zákon o KLK dobře
vystihuje a zdůrazňuje účel a poslání
komisí lidové kontroly. Měli bychom proto
všichni společně, poslanci NS, stejně
jako poslanci NV, učinit všechno pro to, abychom mohli
vytvořit příznivé podmínky
k co nejúspěšnějšímu a nejúčinnějšímu
sepětí a součinnosti orgánů
NV a orgánů lidových komisí. To by
mělo být naším nejvlastnějším
zájmem, neboť účinnost zákona,
který dnes budeme schvalovat, je, aspoň se tak domnívám,
tímto naším pozitivním postojem a přístupem
zcela podmíněna. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci Gudrichovi. Promluví posl. Kotrba.
Posl. Kotrba: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážené Národní
shromáždění, mezi hlavní úkoly
Ústřední komise lidové kontroly, vymezené
v § 9 návrhu zákona o komisích lidové
kontroly, náleží i kontrola stavu a úrovně
vyřizování stížností,
oznámení a podnětů pracujících
ve státních orgánech a socialistických
organizacích. Nejde sice o úkol nový, i dosud
platná právní úprava, to je zákon
č. 23/ 1963 Sb. toto právo a povinnost zároveň
orgánům lidové kontroly dávala, resp.
ukládala. S ohledem na závažnost otázek,
které jsou zpravidla předmětem stížnosti,
a politickou citlivost jejich správného prošetření
bude však třeba jeho plnění v nových
podmínkách věnovat zvýšenou pozornost.
Chtěl bych se ve svém diskusním příspěvku
zmínit o některých aspektech problematiky
stížností a naznačit úlohu, kterou
by podle mého názoru měla ÚKLK na
tomto úseku sehrát.
Právo občanů si stěžovat, zakotvené
ve 29. článku ústavy patří
jako jedna ze záruk dodržování socialistické
zákonnosti a státní disciplíny k výrazným
znakům našeho demokratického systému.
Institutů stížností je u nás
používáno v masovém měřítku.
Z celostátního rozboru, který Ústřední
komise lidové kontroly v poslední době zpracovala
a předložila předsednictvu NS, a kterým
se zabývala v těchto dnech též vláda,
vyplývá, že v loňském roce bylo
podáno sledovaným státním a hospodářským
orgánům na 180 000 stížností,
z nichž zhruba polovina byla oprávněných.
Další desetitisíce podání tohoto
druhu obdržely Kancelář presidenta republiky,
Kancelář předsednictva vlády, Národní
shromáždění a orgány prokuratury,
tisk, rozhlas a televize a samozřejmě i stranické
a odborové orgány a další instituce.
Mám za to, soudružky a soudruzi, že můžeme
s určitým uspokojením kvitovat, že počet
stížnosti v posledních letech nevzrůstá,
ale naopak mírně poklesl. I když z této
skutečnosti nelze dovozovat zásadní obrat
na uvedeném úseku. Největší počty
stížností se koncentrují do oblasti
služeb, na zásobování a obchod, sociální
zabezpečení, pracovně právní
a mzdové záležitosti, kvalitu výroby
a prací, hospodaření s byty a na nesprávné
jednání, rozkrádání a nehospodárnosti.
Státní a hospodářské orgány
budou muset věnovat systematickou pozornost odstraňování
příčin vyvolávajících
oprávněnou kritiku, a to příčin
jak subjektivní, tak i objektivní povahy, které
závisejí na ekonomických možnostech
naší společnosti. Některé dosažené
výsledky lze pozitivně hodnotit; vyplývají
ze změn v našem hospodářství
i ze zlepšující se rozhodovací činnosti
státních orgánů.
Jak už jsem se zmínil, z celkového počtu
vyřízených stížností je
udáváno jako oprávněných zhruba
polovina. I když tento podíl je ve skutečnosti
nesporně vyšší, ježto některé
případy nejsou důsledně prošetřeny,
je přesto procento neoprávněných stížností
značně vysoké. Přitom nelze přehlédnout,
že jak z hlediska občana, tak i společnosti
je závažnost jednotlivých případů
různá a že problematika stížností
je složitá. Promítají se v ní
nejen možnosti naší společnosti a různé
věcné závady, ale např. i postoj funkcionářů
a pracovníků orgánů a organizací
k potřebám a potížím našich
občanů. Je třeba říci, že
jsme často svědky nesprávného vrchnostenského
jednání a necitlivého přístupu
člověka k člověku. Mnoho stížností
vzniká i pro nedostatečné nebo nepřesvědčivé
vysvětlení problémů, jichž se
kritika občana týká nebo výsledků
provedeného šetření. Na druhé
straně však nesprávně jedná i
značný počet stěžovatelů
a prosazuje neústupně formou stížností
neoprávněné požadavky, čímž
zbytečně zatěžuje různé
orgány, odvádí je od jiné práce
a vyvolává vysoké náklady. Prošetření
některých stížností představuje
i několikatisícové částky.
U řady jiných stěžovatelů je
nedisciplinovanost v tom, že se i s drobnými požadavky
obracejí na nejvyšší státní
orgány, aniž využili možnosti jejich vyřešení
na věcně příslušném místě,
jako např. na MNV, ONV nebo v uličních organizacích.
Stížnosti bývají odrazem určitých
konfliktních vztahů. Zpravidla bývají
důsledkem chyb v rozhodovací činnosti různých
orgánů, ať již ve správním,
reklamačním nebo jiném druhu řízení,
popř. v řešení ústních
připomínek a podnětů občanů,
a je proto nutno apelovat na všechny příslušné
orgány a organizace, aby pečlivým řešením
záležitostí občanů předcházely
oprávněným stížnostem. Četné
z nich byly vyvolány nedostatky dosud platné právní
úpravy správního řízení
i závadami při jejich aplikaci. Jsem přesvědčen,
že nový zákon o správním řízení,
který zavádí v odvolacím řízení
tzv. horizontální linii a zakotvuje řadu
záruk ochrany práv a právem chráněných
zájmů občanů, např. institut
podjatosti, obnovu řízení apod., bude mít
v uvedeném směru kladný vliv a značně
přispěje ke snížení počtu
stížností právní povahy. Důsledné
využívání prostředků,
které občanům dává nový
správní řád, by tedy mělo na
druhé straně vytvořit i lepší
předpoklady pro zvýšení úrovně
vyřizování stížností,
jež v četných případech není
dostačující. Zkušenosti získané
při běžném vyřizování
stížností a zejména při prověrkách
provedených v minulém období Ústřední
komisí lidové kontroly ukazují na závady
ve věcné správnosti vyřizování
stížností, v účinnosti a realizaci
opatření stanovených k nápravě
nedostatků, ve vyvozování odpovědnosti
a v provádění rozborové a metodické
činnosti. To potvrzuje, že nelze oslabit kontrolu
na tomto úseku, a je proto správné, že
projednávaný zákon klade na tento úkol
Ústřední komise lidové kontroly důraz.
Lze proto říci, že stížnosti vystihují
mnohé problémy naší společnosti
a obrážejí potíže značné
části našich občanů. I když
je třeba na jedné straně nepřeceňovat
jejich úlohu a dbát toho, aby bylo občany
využíváno především všech
běžných prostředků k dosažení
ochrany práv, nelze pominout, že někdy bývá
stížnost již poslední možností
k uhájení těchto práv. Mnozí
z takových stěžovatelů se obracejí
i na Ústřední komisi lidové kontroly,
a proto Ústřední komise bude muset v souladu
s návrhem projednávaného zákona i
nadále řešit jednotlivé závažné
stížnosti. K tomu je třeba říci,
že v mnohých případech je k řešení
věci příslušná pouze Ústřední
komise lidové kontroly jako objektivní kontrolní
orgán Národního shromáždění
a vlády.
Poznatků ze stížností není náležitě
využíváno v běžné řídící
práci. Tato skutečnost, kromě objektivních
důvodů, je jednou z hlavních příčin
toho, že některé nedostatky trvají po
řadu dlouhých let. Bude proto správné,
aby Ústřední komise lidové kontroly
prováděla rozbory poznatků vyplývajících
ze stížností, popř. aby se podílela
na rozborech, které by shrnovala ze všech hlavních
státních a hospodářských orgánů,
a na zpracování návrhu potřebných
opatření.
Projednávané návrhy zákonů
o národních výborech, komisích lidové
kontroly a správním řízení
tvoří určitý komplex. Současně
s jejich přípravou byly rozpracovány zásady
právních úprav některých dalších
otázek, jako např. rozšíření
soudní kontroly, rozhodnutí správních
orgánů, vyřizování stížností,
odpovědnosti za škodu způsobenou nezákonným
rozhodnutím apod. Vytvořený stav na úseku
stížností vyžaduje, aby bylo pokračováno
v pracích na dokončení návrhu zákona
o stížnostech a podnětech občanů.
Tento návrh by měl navazovat mimo jiné na
správní řád a vymezit úlohu
a místo institutu stížností.
Vážené soudružky a soudruzi, úkoly,
které před ÚKLK stojí, jsou velké.
Podmínky, za kterých je budeme uskutečňovat,
nebudou jednoduché. Je třeba si uvědomit
tuto skutečnost, protože představuje základní
podmínku, jak se s těmito úkoly vypořádat.
Nebudeme k jejich uskutečnění také
přistupovat s prázdnýma rukama. Vždyť
jsme v uplynulých letech za plné podpory stranických,
společenských i státních organizací
společně vybudovali soustavu komisí lidové
kontroly, jejíž výsledky práce byly
naší společností kladně hodnoceny.
Dokážeme-li správně s tímto základním
kapitálem hospodařit, jsem pevně přesvědčen,
že se nám práce při uplatňování
nové společenské úlohy komisí
lidové kontroly bude dařit. Proto věřím,
že zákon o lidové kontrole, který bude
schválen, bude i našimi občany vřele
přijat. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Kotrbovi, promluví nyní posl. Škultéty.
Posl. Škultéty: Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, pri prerokúvaní zákona
o ľudovej kontrole je treba vyzdvihnúť úlohu
a poslanie ústredného kontrolného orgánu
v nových podmienkach ekonomického riadenia.
Návrh zákona vymedzuje pôsobnosť ÚKĽK
vo veľmi širokej polohe od kontroly zákonov a
uznesení vlády až po vybavovanie sťažností
a námetov občanov. Psobnosť kontrolného
orgánu bude nutné orientovať i na oblasť
zákonov v ekonomickej sfére. V tejto oblasti musí
kontrolný orgán Národnému zhromaždeniu
a vláde spoluvytvárať určitú
istotu pred prijatím takéhoto zákona a podávať
objektívne informácie o tom, ako je ten ktorý
zákon realizovaný.
Citlivosť a význam orientácie Národného
zhromaždenia na túto problematiku je zdôraznená
v súčasnej dobe existenciou nerovnovážneho
stavu v národnom hospodárstve.
Pozornosť musí byť preto v ďaleko väčšej
miere sústredená na pôsobenie hlavných
nástrojov, ktorými sú plán a rozpočet
a na úlohu nepriamych ekonomických nástrojov
- najmä cien a miezd. Nazdávam sa, že pri prerokúvaní
zákonov v ekonomickej sfére, osobitne pri prijímaní
plánu a rozpočtu, by mali byť poslanci ďaleko
viac a podrobnejšie informovaní nielen o ich zameraní,
ale predovšetkým o ich hospodársko-politických
dopadoch.
Pre nás poslancov by nemal byť zdrojom informácií
len predkladaný materiál, osnova zákona a
pod., mali by sme si viac ako doteraz vytvárať vlastný
nezávislý pohľad na danú problematiku.
Je logické, že naše vlastné skúsenosti,
čerpané z výkonu našich poslaneckých
a hospodárskych funkcií, nám nemôžu
poskytnúť taký široký rozsah informácií,
aký je nutný pre zaujatie objektívnych stanovísk
k týmto problémom.
Očakávame, že takéto potrebné
informácie tak v etape prijímania, ako aj v etape
realizácie zákonov v hospodárskej sfére
nám poslancom Národného zhromaždenia
bude poskytovať Ústredná komisia ľudovej
kontroly.
Činnosť a poslanie orgánov ľudovej kontroly
spočíva v dôslednom presadzovaní celospoločenských
záujmov a odhaľovaní škodlivých
tendencií smerujúcich proti nim. To je potrebné
si uvedomiť v terajšej hospodársko-politickej
situácii, nakoľko cesty riešenia obnovy ekonomickej
rovnováhy budú ohraničovať i priestor
konfliktných situácií, ktoré pôsobením
trhu budú nutne vznikať pri uplatňovaní
dôslednej ekonomickej politiky.
Významným miestom pôsobnosti ústredného
kontrolného orgánu bude i jeho účasť
v príprave a v realizácii štátneho rozpočtu.
Ide o nové pohľady na funkciu ústredného
hospodársko-politického kontrolného orgánu,
preto aj zameranie činnosti a formy výkonu kontrolnej
funkcie sa musia uberať novými cestami.
V prvom rade pôjde o sústavné hodnotenie toho,
ako na chovanie podnikov pôsobia faktory dlhodobých
normatívov a ekonomická rovnováha. Pri kontrole
realizácie základných koncepcií rozvoja
národného hospodárstva by sa mal ústredný
kontrolný orgán zameriavať na zhodnotenie účinnosti
celospoločenských preferencií uplatňovaných
centrálnymi orgánmi s cieľom odhaľovať
brzdiace faktory a prispievať tak k urýchľovaniu
žiadúcich štrukturálnych premien nášho
národného hospodárstva.
Je to nutné preto, že sa prostredníctvom zásadných
ekonomických rozhodnutí a preferencií uskutočňuje
dôchodková politika štátu voči
chozrasčotnej sfére a vytvárajú sa
tým predpoklady rozvoja celých odvetví a
odborov.
Rovnako z hľadiska krátkodobého vývoja
by mala byť preverovaná realizácia operatívnych
opatrení centra i podnikovej sféry dotýkajúcej
sa zásadných otázok hospodárskeho
programu v danej etape. Kritériom pre to by mala byť
úroveň realizácie dlhodobých zámerov
politicko-hospodárskej smernice z týchto hľadísk.
V súvislosti s tým bude treba hodnotiť aj funkcie
nepriamych ekonomických nástrojov a hodnotových
vzťahov z hľadiska ich aktívneho prínosu
v procese obnovovania a vytvárania národohospodárskej
rovnováhy.
Obzvlášť na úseku cenovej problematiky
by pre nás poslancov bolo žiadúce hodnotenie
cenových súvislostí, aký spoločenský
dopad má realizácia cenových opatrení,
ako pôsobia ceny na rozvoj dôležitých
odvetví a odborov a ich dôchodkovú situáciu.
S tým úzko súvisí realizácia
mzdovej politiky. Mzdová politika, riadená štátom
ako celok, je z veľkej časti uskutočňovaná
decentralizovane, priamo v podnikovej sfére. Dôležité
je preto kontrolovať priebeh denivelizácie, ako aj
to, ako mzdová relácia pôsobí na ekonomickú
vyváženosť vývoja pracovných síl
v jednotlivých odvetviach národného hospodárstva
aj na oblastnú problematiku.
Na proces obnovovania ekonomickej rovnováhy bude mať
značný vplyv aj plnenie spoločenskej funkcie
a efektívnosti vonkajších vzťahov. V tejto
oblasti by sme vítali orientáciu ÚKĽK
na úzke miesta zdokonalenej sústavy riadenia, plnenie
medzištátnych dohôd a ujednaní, na kontrolu
uplatňovania celospoločenských záujmov
a celospoločenskej funkcie orgánov a organizácií
zodpovedných za zaisťovanie devízového
hospodárstva.
Uznesením Predsedníctva Národného
zhromaždenia je v súčasnej dobe na ÚKĽK
delegovaná právomoc Národného zhromaždenia
prevádzať sústavnú kontrolu plnenia
štátneho rozpočtu.
Cieľavedome prevádzanými akciami musia byť
preverované vzťahy štátneho rozpočtu
k chozrasčotnej sfére.
Ústredná komisia ľudovej kontroly by mala preto
využívať syntézu z kontrolných
poznatkov pri hodnotení účinnosti, opodstatnenosti
a zamerania dotácií, subvenčnej a intervenčnej
politiky Ministerstva financií z hľadiska plnenia
úloh hospodárskej politiky štátu.
Dôležitosť sústavnej kontroly plnenia štátneho
prevádzacieho plánu, obzvlášť však
rozpočtu, s ohľadom na zaistenie zdravého štátneho
rozpočtového hospodárstva vynikne, keď
si uvedomíme, že hospodárenie štátu
i podnikovej sféry sa osamostatňuje a vplyvom pôsobenia
hmotnej zainteresovanosti v chozrasčotnej sfére
sa dostávajú záujmy štátu, reprezentované
plnením štátneho rozpočtu, a záujmami
podnikovej sféry, reprezentované tvorbou a použitím
ich vlastných zdrojov, do dialektického protikladu.
Treba si stále viac uvedomovať, že plnenie takto
poňatých úloh centrálneho kontrolného
orgánu Národného zhromaždenia a vlády
vyžaduje zbaviť sa navyknutých foriem v kontrolnej
práci, neľpieť len na odvetvových hľadiskách,
ale osvojovať si širší národohospodársky
prístup k hodnoteniu kontrolovaných objektov a faktov.
Zameranie činnosti ÚKĽK však musí
vyúsťovať v kvalifikované vypracovanie
stanoviska k štátnemu záverečnému
účtu, ktoré by malo predstavovať syntézu
poznatkov získaných za celé predchádzajúce
obdobie výkonom kontrolnej činnosti celej sústavy.
Treba tu poukázať na to, že značná
časť prostriedkov štátneho rozpočtu
sa vynakladá na výdavky spoločenskej spotreby.
Uspokojovanie obyvateľstva v tejto oblasti záleží
nielen na množstve vynakladaných prostriedkov, ale
na ich efektívnom využití. V tomto smere majú
značnú pôsobnosť aj národné
výbory, cez rozpočty ktorých sa mnohé
tieto prostriedky realizujú.
Z tohto vyplývajú úlohy aj pre komisie ľudovej
kontroly národných výborov, dôsledne
preverovať účelnosť vynakladaných
prostriedkov z rozpočtov NV.
Dležitosť tejto úlohy sústavy komisií
ľudovej kontroly je zdôraznená v zákone
samom tak pre ÚKĽK, ako aj komisie ľudovej kontroly
národných výborov a závodov. Tým
činnosť kontrolného orgánu dostáva
významný politický charakter, nakoľko
rozpočet ako nástroj hospodárskej politiky
štátu pôsobí vo svojich dôsledkoch
na vytváranie priaznivého ovzdušia rozvoja
socialistickej spoločnosti.