Výsledky státního rozpočtu za r. 1966
byly v rozhodující míře ovlivněny
hospodařením podniků. Plán hrubého
důchodu byl překročen o 9,7 mld Kčs
a plán hrubého zisku o 9,4 mld Kčs; po splnění
odvodů státu se značně posílila
finanční základna podniků. Z celkového
přírůstku zásob ve výši
6,2 mld Kčs pokryly podniky z vlastních prostředků
4,2 mld Kčs. Na investičních účtech
zbylo podnikům koncem roku 1966 3,2 mld Kčs, z nichž
část představuje prostředky, které
podniky nemohly uplatnit na trhu investic pro nedostatek pohotových
kapacit a materiálů potřebné skladby.
Rychlejší růst zdrojů podniků
se projevil i v nadplánových přídělech
podnikovým fondům, které ke konci roku 1966
vykazovaly u hlavních průmyslových resortů
nadplánový zůstatek ve výši 5,562
mld Kčs. Celkový zůstatek podnikových
fondů činil k 31. 12. 1966 8,070 mld Kčs.
Plán státní investiční výstavby
byl v roce 1966 překročen na 101,3 %. Nepříznivým
zjevem však zůstal stále převažující
vliv dodavatelů nad investory a přitom mezi negativními
tendencemi i jejich snaha o zvyšování rozpočtových
cen uplatňováním celé řady
různých přirážek a dodatků.
Podle údajů Státní banky bylo v roce
1966 odsouhlaseno - podtrhuji - zvýšení u 119
jmenovitých a centrálně posuzovaných
staveb ve výši zhruba 2,6 miliard Kčs.
Průběh investiční výstavby
byl značně nerovnoměrný, celá
jedna třetina byla provedena až ve 4. čtvrtletí
m. r. To je nejen nenormální z hlediska sezónnosti
a ekonomie, ale navíc to naznačuje celkem názorně,
o jaké rozsáhlé rezervy jde v této
oblasti a potvrzuje naléhavost nastoupené finanční
politiky.
Nepodařilo se odstranit zpožďování
v uvádění kapacit do provozu; u státních
organizací byl plán splněn jen na 93 % a
u jmenovité výstavby dokonce jen na 78,9 %. Rozestavěnost
v investiční výstavbě (bez družstev)
vzrostla o 3,5 mld Kčs, ačkoliv se počítalo
s jejím snížením o 2 mld Kčs.
Neuspokojivá situace byla v bytové výstavbě.
Byla sice věnována již větší
pozornost občanské vybavenosti a ve státní
bytové výstavbě byl plán překročen
o 1607 bytů, ale v družstevní bytové
výstavbě chybělo do plánovaného
počtu 7800 bytů.
Životní úroveň se v roce 1966 dále
zvýšila. Růst osobní spotřeby
činí 6,3 mld Kčs (5,4 %) a růst společenské
spotřeby 1,9 mld Kčs (5,3 %). Peněžní
výdaje obyvatelstva stouply o 5,7 %. Z celkového
přírůstku peněžních příjmů
bylo pro nákup zboží použito o něco
více než polovina. Podíl plateb za služby
se příliš nezměnil, což ukazuje
na to, že trvá neuspokojivý stav krytí
potřeb, které jsou službami zajišťovány.
V oblasti společenské spotřeby bylo vynaloženo
ze státního rozpočtu na školství
a kulturu více o 5,1 %, na zdravotnictví 3,1 % a
největší přírůstek byl
v oblasti sociálního zabezpečení 5,9
%. Byly poskytnuty mimořádné prostředky
na platovou úpravu učitelů středních
a vysokých škol a na nákup učebních
pomůcek. V oblasti zdravotnické péče,
kde značné prostředky byly vynaloženy
na úpravu platů lékařů a dalších
pracovníků ve zdravotnictví, přes
zvýšení výdajů ze státního
rozpočtu, nebylo zejména dosaženo plánovaného
přírůstku lůžek, což souvisí
převážně se stavem našich investic.
Několik poznámek k plánu trhu a finanční
politice: V roce 1966 jsme učinili první kroky na
cestě rozvoje socialistické podnikavosti, vytváření
trhu a efektivnějšího zapojení podniků
do mezinárodní dělby práce. Podniky
při dalším rozvíjení tržních
vztahů musejí skutečně podnikat -
využívat hospodářských smluv,
konjunkturálního průzkumu trhu, odhadu cenového
vývoje, cenových dohod, kolektivních smluv
a posilovat jistotu o svém dlouhodobějším
rozvoji a stabilitě a posilovat i v tom směru své
vlastní finanční zdroje.
Podniky nemají jen čekat na plán shora. Musí
v rámci perspektivního rozvoje hospodářství
vytvářet svůj plán samy v souladu
s potřebami trhu. Při vypracování
koncepcí svého rozvoje mají podniky důsledně
vycházet z podmínek nové soustavy řízení,
tzn. z principu intenzifikace a přehodnotit dřívější
extenzívní úvahy. Nejde přece jen
o formální práci pro nadřízené
orgány, ale i o základní dokument pro vlastní
práci, o kompas pro vlastní řízení.
Je pravda, že plánování bylo ztíženo
nejasnostmi v hodnotových vztazích a novostí
ekonomických nástrojů. Avšak sotva lze
tím vysvětlit nedocenění možností
v podnikových plánech, které ztěžuje
rozhodování na úrovni centra i v samotných
podnicích. Ukazují to zkušenosti s kolektivními
smlouvami na letošní rok.
Projevuje se velká formálnost u vedoucích
hospodářských orgánů. Mnoho
kolektivních smluv se nejen udrželo nebo nebylo dosud
registrováno, zejména proto, že v plánech
podniků nebyl založen ani základní žádoucí
vztah mezi růstem produktivity práce a průměrnými
výdělky. Přitom je nejen nedoceněním
nové soustavy, ale jejím základním
nepochopením, jestliže četné podniky
nepokládaly za potřebné využít
podnětů a iniciativy pracujících,
zatímco právě nová soustava otevírá
široko cestu veškeré iniciativě právě
v tom, že kloubí hmotné a morální
podněty.
V současné době je úsilí centrálních
orgánů soustředěno na dopracování
návrhu 4. pětiletého plánu tak, aby
v souladu s usnesením květnového pléna
ústředního výboru KSČ přispěl
k postupnému obnovení rovnováhy v hospodářství
a ke zvýšení efektivnosti. Z dosavadních
zkušeností je nutno přitom čerpat. Svou
iniciativou podniky tento plán spoluvytvářejí,
pomáhají řešit dosud otevřené
problémy a zajišťují jeho reálnost.
Zejména jde o problémy změn struktury výroby,
podporu nosných programů a rychlý rozvoj
progresívních výrob.
Důsledné a cílevědomé řešení
těchto problémů bude zajišťováno
zejména
1. věcným programem obnovy rovnováhy, který
musí být hlavním obsahem pětiletky;
o úspěchu tohoto programu se rozhoduje již
dnes, při plnění úkolu roku 1967,
2. programem zreálnění a objektivizace hodnotových
vztahů, jehož úkolem je postupně uvést
hodnotové relace při formování a uplatňování
trhu do správných proporcí,
3. prohlubováním nové soustavy řízení
a objektivizací ekonomických nástrojů.
Zdůrazňuje se právem úloha podniků
jako základního článku národního
hospodářství. V nové soustavě
řízení pravomoc a odpovědnost podniků
se velmi výrazně týká finančního
hospodaření. Podnik si má řádné
peníze vydělat dobrým hospodařením
a prověrkou trhu a disponuje s nimi v rámci vládou
stanovených pravidel.
Tvorba a užití důchodů se v různých
podnicích z důvodů objektivních a
subjektivních vyvíjí různě.
Podniky nejsou jen výrobní technické jednotky.
Jsou to ekonomické organismy se složitou dynamikou
zdrojů a potřeb. Budou se střídat
období, kdy podnik bude investovat s obdobím, kdy
bude sklízet plody z těchto investic. Technický
rozvoj bude do podniků vnášet někdy
i převratné změny a rizika. Také odbyt
výrobků nebude vždy rovnoměrný.
Při vývoji zásob v letošním roce
je nesporně třeba vyzvednout některé
nové jevy, a to ve srovnání s minulostí
i významné jevy pozitivní. Samostatný
problém se nyní tvoří u růstu
zásob zemědělských strojů,
které zemědělské závody odmítají
v řadě případů nakupovat. Je
"ohrožen odbyt" zemědělských
strojů a náhradních dílů z
domácí výroby a z dovozu v roce 1967 v rozsahu
0,5 - 0,7 mld Kčs. Příčinou ohrožení
odbytu jsou vedle připomínek k cenám i připomínky
ke kvalitě dodávaných strojů, a proto
tato nová starost je velmi prospěšná,
neboť svědčí o tom, že končí
mechanické fasování a že začíná
trh a zájem odběratelů prověřovat
konkrétně užitné hodnoty, a to ať
z domácí výroby či z dovozu. A to
je věc měnová, neboť jde o prověrku,
zda za vyplacenými mzdami stojí skutečně
užitné hodnoty a že vyplacené mzdy za
nepotřebné či nekvalitní výrobky
nezvýšily inflační napětí
v hospodářství.
Jinak ovšem problém nízkého odběru
strojů zemědělskými závody
třeba posuzovat samostatně jako problém vážný,
který třeba podstatnými opatřeními
ve výrobě a v zahraničním obchodě
urychleně řešit, aby pokračování
takových tendencí neoslabilo výrobně
technickou základnu v zemědělství;
to platí i pro další obdobné případy.
S výkyvy provozních i investičních
prostředků, a to se značnými, nutno
tudíž z hlediska času i rozsahu počítat
jako s normálním zjevem. Vždy si budou jedny
podniky vypůjčovat a druhé budou mít
úspory. Společnost má zájem zvýhodnit
dlouhodobé úspory, zvýšit jejich stálost
a tím použitelnost na financování investic.
K tomu budou sloužit zvýhodněné úrokové
sazby, příp. výhodné obligace.
Chápeme podniky jako samostatné finanční
jednotky a z toho vyplývá i vztah jejich pravomoci
a odpovědnosti k disponování s finančními
prostředky. Podniky uvnitř oboru i mezi obory si
proto mohou peníze půjčovat a sdružovat
je na užitečné akce, na společné
efektivní podnikání.
Také finanční vztahy mezi podniky a národními
výbory nutno posuzovat a organizovat tak, aby se v nich
stále víc promítala základní
myšlenka podněcovat společnou aktivitu a iniciativu.
Jde vůbec o to, založit vůči národním
výborům v jejich hospodaření zásadu,
která by - řečeno charakteristikou jednoho
předního obětovaného funkcionáře
národních výborů - vymanila činnost
národních výborů ze stálých
zábran či obav zejména, doslova uvádím,
"jednou zda dostaneme prostředky na objektivně
nutné, nové potřeby a podruhé zda
nám bude ponecháno ve zdrojích to, co jsme
získali vlastní vyšší aktivitou,
vyšší iniciativou". Pokud jde o samotné
vztahy mezi podniky a národními výbory, mají
nyní v počátečním stadiu formu
pevného podílu národního výboru
na hrubém důchodu podniků, budou se však
zpružňovat právě ve směru rozvoje
společné iniciativy. Podniky by měly, stejně
jako JZD, poskytovat národním výborům
příspěvky a půjčky na společné
akce i na zvelebení obcí. Financování
vyvolaných investic, jak jsme si to již ujasnili při
státním rozpočtu na rok 1967, nelze vůbec
automaticky žádat od vlády.
Peněžní trh, ovšem v podmínkách
socialistické ekonomiky plánovitě řízený
a kontrolovaný, je proto nezbytnou součástí
nové soustavy řízení. Bez něho
by volné zdroje podniků v nových podmínkách
mohly působit inflačně na mzdy nebo na investice.
Nechceme proto podnikům zasloužené "volné
zdroje" vyčítat, chceme úspory podniků,
zejména dlouhodobé, podporovat a prostřednictvím
peněžního trhu je používat na rozvoj
celého národního hospodářství
v souladu se záměry sepětí plánu
a trhu.
Několik poznámek k důchodové politice
státu: Za prvních pět měsíců
letošního roku se zvýšila průmyslová
výroba o 5,4 % a příjmy obyvatelstva o 6,4
%. Vklady stouply podle předpokladu o něco víc
než o 4052 mil. Kčs. Tvorba zisku a daně z
obratu se vyvíjejí příznivě
a příjmy státního rozpočtu
převýšily výdaje zhruba o 940 miliónů
korun.
Bližší rozbor žel ukazuje, že za příznivými
celkovými čísly jsou mnohé nedostatky.
Dodávky zboží do obchodu se do konce dubna
zvýšily proti stejnému období loňského
roku jen o 1,5 % při existenci četných otevřených
otázek jejich struktury. Exportní dodávky
se zvýšily o 4,2 %. Také jejich skladba a pohotovost
není uspokojivá, což vyvolává
napětí v platební bilanci. Slovem: neúměrná
část výroby uvázla v podnicích
jako zásoby a rozestavěné investice, a neslouží
tedy skutečnému uspokojování potřeb
společnosti. Stavy zásob se za čtyři
měsíce zvýšily o 5,8 miliard korun.
Restriktivní politika v oblasti financí a úvěru
se ještě plně neprojevila, neboť s jejím
uplatňováním se začíná
po závěrech květnového zasedání
ÚV KSČ a schválení státního
rozpočtu na rok 1967.
Nová soustava řízení podněcuje
iniciativu podnikových kolektivů a přispívá
k lepšímu využívání zdrojů.
Tento pozitivní vliv je však oslabován nebo
i přehlušen snadností, se kterou mnohé
podniky dosahují na trhu své finanční
výsledky. Nepodařilo se obecně vytvořit
ekonomický tlak potřebný pro podnikavost.
Na podkladě výsledků za rok 1966 a dosavadních
výsledků letošního roku je nutno znovu
připomenout, že nám nejde o růst jakékoliv
výroby. Jde o to podporou rentabilní výroby
a restriktivní finanční politikou zvrátit
dnešní inflační tendence tak, aby nabídka
rostla rychleji než poptávka, aby byl zabezpečen
přínos postupné obnově ekonomické
rovnováhy. Uskutečňování politiky
rovnováhy je kategorickým požadavkem vyplývajícím
z květnového usnesení ústředního
výboru KSČ. V tom nemůže jít
jen o obecné uznávání správné
linie, ale o její konkretizaci a realizaci na všech
stupních. Tudíž i na úrovni centra a
našich orgánů, včetně orgánů,
za které zodpovídáme.
Rentabilita podniků - zejména v souvislosti s dosud
prováděnou přestavbou velkoobchodních
cen - je vcelku příznivá, a to při
podstatném překročení původních
předpokladů. V období od začátku
roku do konce dubna činila rentabilita z mezd kolem 60
% a rentabilita k nákladům kolem 12,02 %. Tento
vývoj rentability staví centrální
orgány před nové náročné
úkoly v rámci nové soustavy řízení,
avšak zároveň umožňuje, aby se
urychlila některá opatření prohlubující
formy financování. Podniky budou moci posílit
své rezervní fondy, rychleji si vytvářet
vlastní finanční základnu a svou likviditu
zvyšovat. Ke zreálnění ekonomických
vztahů i k danému vývoji bude účelné
přezkoumat výši úrokových sazeb
a ceny některých výrobních prostředků.
Druhou stránkou zvýšené finanční
samostatnosti je ovšem zásada, že banka nemůže
mechanicky krýt podnikové potřeby, že
podniky musí postupně čím dál
víc žít "ze svého."
Při nerovnováze na trhu a příznivé
rentabilitě a finanční situaci podniků
je přirozené, že se omezují prostředky
vlévané do národního hospodářství
prostřednictvím úvěru a rozpočtových
dotací. Smyslem tohoto "utažení kohoutku"
není šetřit si peníze v pokladně,
nýbrž dosáhnout toho, aby si podniky potřebné
finanční zdroje vytvořily samy zlepšením
výroby a její struktury a zlepšením
hospodárnosti. Smysl finanční politiky v
období, kdy prvním úkolem je obnovení
ekonomické rovnováhy, spočívá
ve vyvolání účinného ekonomického
tlaku, který s podniky opravdu zatřese, donutí
jejich vedení opustit navyklé stereotypní
formy hospodaření. Intenzívní ekonomické
podněty spolu s ekonomickým tlakem přicházejícím
od odběratelů a doplňovaným pevnou
finanční politikou musí v krátké
době vyvolat takové podmínky pro práci
podniků, že si budou moci vydělat na zvýšení
mezd a na investice jen tehdy, když budou zavádět
technický pokrok a zvyšovat soustavně náročnost
na své pracovníky, že se budou ucházet
o přízeň svých odběratelů,
zatímco setrvačnost a pohodlnost budou mít
za následek, že podniky budou z trhu vytlačovány
a že se budou zhoršovat důchody nakonec i jejich
pracovníků.
Tyto podněty a tlaky mohou "zabrat" jen tehdy,
když se neomezí na podnikové vedení,
nýbrž dostanou-li se prostřednictvím
vnitropodnikového chozrasčotu, dobrého mzdového
systému a s využitím kalkulací a účetnictví
do všech vnitropodnikových útvarů a
ke všem pracujícím.
Hospodářství se má dynamicky rozvíjet
z iniciativy podniků, tlakem trhu a soutěže,
v proporcích daných státním plánem.
Stát má řídit a ovlivňovat
vývoj ekonomiky s využíváním
plánu a finanční, cenové a mzdové
politiky. Proto jsem uvedl také některé pozitivní
jevy z oblasti zásob, např. u zemědělských
strojů.
V rámci této linie a celkového zpřísněného
postupu banky v oblasti financování investic provedla
banka v souladu s direktivami vlády prověrku efektivnosti
i 2100 rozestavěných staveb v rozpočtových
nákladech 98 miliard Kčs a z jejího návrhu
bylo akceptováno omezení nebo zastavení staveb
v rozpočtové ceně téměř
6 miliard Kčs. Banka odmítla a přerušila
financování staveb v rozpočtové ceně
6,8 mld Kčs a vyžádala si záruky za
úvěry v částce 173 mil. Kčs.
Jde přitom o to, aby se zabezpečily pohotové
zdroje na dokončování žádoucích
rozestavěných akcí a aby byly zdroje na řešení
úkolů v platební bilanci.
K 1. lednu letošního roku jsme provedli první
etapu přestavby velkoobchodních cen, která
vyřešila část cenových disproporcí,
přihlédla k novým ekonomickým vztahům
vyvolaným novou soustavou řízení,
poněkud zlepšila některé relace mezi
vnitřními a světovými cenami a vytvořila
vyšší úroveň velkoobchodních
cen i řadu složitých úkolů, které
se nyní v centru řeší. Na první
etapu naváže soustavné úsilí
o další zreálňování cen
na základě tlaku světového a domácího
trhu a dané státní cenové politiky.
V rámci toho bude vypracován plán vývoje
cen a budou uzavírány dohody o cenovém vývoji
s výrobními hospodářskými jednotkami.
V souladu s úsilím o obnovení rovnováhy
na trhu budou uvolňovány ceny výrobních
prostředků a spotřebního zboží
a rozpracovány kategorie volných a limitovaných
cen. Nezapomínejme, že podmínkou zpružnění
mezd je také zpružnění cen. Za účelem
lepšího sepětí výroby s trhem
a zlepšování cenových vztahů
se bude postupně uplatňovat procentní daň
z obratu, jak jsem již uvedl při schvalování
státního rozpočtu na rok 1966. Cenové
nepořádky nechceme trpět a spekulace budeme
stíhat. Připravuje se zlepšení a prohloubení
centrální cenové kontroly. To ovšem
nesnižuje odpovědnost ministerstev a výrobních
hospodářských jednotek za vývoj cen,
za správnost cenové kontroly a kalkulací.
K podněcování růstu produktivity práce
a zájmu pracujících na dobrém hospodaření
využíváme mzdovou politiku. Mzdy nemohou být
ponechány živelnému vývoji. Vláda
proto vytýčila základní směry
a proporce vývoje mezd a vztah k produktivitě práce.
Předstih produktivity před mzdami je nutný,
abychom měli dost prostředků na své
záměry v oblasti kulturní a sociální
politiky, na veřejné investice i na podnikové
investice, umožňující růst výroby
spotřebního zboží a služeb k uspokojení
kupní síly obyvatelstva a k celkovému dalšímu
rozvoji.