Avšak za čtyři měsíce letošního
roku se zvýšila produktivita v průmyslu o 3,5
% a mzdy o 4,4 %. V květnu došlo podle předběžných
údajů ve vztahu růstu produktivity práce
a průměrné mzdy v průmyslu i ve stavebnictví
k dalšímu zhoršení. l když je růst
mezd v letošním roce zčásti ovlivněn
výplatou podílů na hospodářském
výsledku za minulý rok, nelze vývoj považovat
za uspokojivý. Je nutno zvýšit úsilí
o růst produktivity a při rozdělování
podnikových důchodů víc pamatovat
na rezervy a na rozvoj podniků. Nebudeme se vracet k administrativní
a ukazatelové kontrole mezd, nýbrž budeme využívat
nástroje nové soustavy řízení
a v nich pak zejména kolektivních smluv.
Nemohu při této příležitosti
přejít to, že vláda začátkem
týdne při hodnocení vývoje v úvěrovém
a pokladním plánu přijala některá
závažná opatření právě
v těchto otázkách. Jde v nich o to, že
restriktivní úvěrová politika se v
souladu se závěry květnového zasedání
ÚV KSČ vztahuje nejen na investice a zásoby,
ale na veškeré oběžné prostředky.
Jde o logický závěr, neboť nežádoucí
vývoj např. v úvěrech pro dodavatelské
organizace a na pohledávky by jinak mohl vést k
tomu, že to, co mělo být z vývoje -
v tomto případě nežádoucí
růst zásob - jako krajně nežádoucí
tendence vytlačeno oknem, by se vracelo dveřmi.
Bylo přijato i opatření, že nelze počítat
s výplatami záloh na podíly v podnicích,
kde se vyvíjí nežádoucím způsobem
stav zásob či oběžných prostředků,
či kde se vyvíjí v deformovaných relacích
poměr mezd k růstu produktivity práce. Je
to naprosto správné, neboť nelze dávat
prémie za to, že se fakticky podvazuje základna
pro žádoucí a rozumný rozvoj životní
úrovně.
Finanční nástroje, se kterými pracujeme,
jsou zatím ověřeny jen krátkými
praktickými zkušenostmi. Je předčasné
už dnes soudit, co se osvědčilo či neosvědčilo.
Budeme je jistě dále zpřesňovat, "dolaďovat",
konkretizovat na podmínky jednotlivých odvětví
a oblastí, při zachování jednotnosti
v základní koncepci. Postupně budeme aktivizovat
i daňovou odvodovou a odpisovou politiku a hledat cesty,
aby naše daně a odvody přispívaly k
optimální regulaci podnikových důchodů.
Naléhavým úkolem finanční politiky
je snížení dotací. Ve státním
rozpočtu na rok 1967 máme 33 miliard dotací
podnikům, včetně zemědělství.
Tyto dotace představují zhruba 21 % z hrubého
důchodu podniků. Z těchto dotací jen
cca 8,4 miliardy korun činí aktivní dotace
působící k urychlování rozvoje
národního hospodářství ve směru
zlepšování efektivnosti rozvoje. Dotace, které
pouze vyrovnávají nedostatek rentability nebo nepodněcují
efektivnost, narušují pravdivost hodnotových
vztahů a tím i aktivitu cen a kalkulací,
deformují spotřebu a jsou brzdou uvolňování
cen. Léčí jen projevy deformací, nikoliv
jejich příčiny. Poskytování
dotací nesmí být automatické, ale
musí být vázáno i na splňování
dohodnutých podmínek.
V souladu s úkoly, které jsme převzali, připravujeme
proto plán snižování dotací.
Postupné odstraňování dotací
bude náročným a někde i delší
dobu trvajícím procesem. Jeho smyslem nejsou jen
finanční úspory, nýbrž tlak na
efektivnost a zreálnění ekonomických
vztahů, což už bylo vyjádřeno právě
při schvalování státního rozpočtu
na letošní rok.
Zvlášť přitom zdůrazňuji,
že dopad přestavby velkoobchodních cen výrobních
prostředků, prací a služeb poskytovaných
zemědělským podnikům je kompenzován
úpravou nákupních cen, intervencemi, subvencemi
a jinými formami, takže tyto změny nemění
vcelku finanční situaci zemědělství.
Budeme pozorně sledovat důsledky cenových
odchylek a vývoj zemědělské ekonomiky
a promýšlet opatření k zabezpečení
vládou vytýčené důchodové
politiky v zemědělství pro podporu jeho dalšího
rozvoje, aby nebyla narušena stranická linie podpory
efektivnosti zemědělské výroby, a
tím zainteresovanosti pracovníků v zemědělství.
Nová soustava řízení je založena
na využívání plánu a trhu. Bylo
by proto možno tuto zásadu vyjádřit
i tak, že vyžaduje současně iniciativu
i kázeň. Počet státních zásahů
se má omezit, je nutno je soustředit na základní
otázky. Avšak všechny zákony a rozhodnutí
státních orgánů musí být
mnohem důsledněji respektovány než dosud.
Vedle sféry státních zásahů
a vedle vztahů vyplývajících z trhu
máme však ještě celou škálu
metod řízení využívajících
socialistických výrobních vztahů.
Mám na mysli dohody o vývoji cen, úvěrové
dohody, kolektivní smlouvy aj. Tyto metody se postupně
využívají a prohlubují, aby vytvářely
organickou součást jednotně prohlubované
důchodové politiky státu.
Během července schválí vláda
ekonomické podmínky a úpravu operativních
ekonomických nástrojů pro příští
rok, a to v návaznosti jako hodnocení a závěry
z první etapy přestavby velkoobchodních cen,
aby podniky a národní výbory se podle nich
mohly orientovat ve svém podnikání a finančním
hospodaření pro další období,
konkrétně pro rok 1968 i pro dopracování
4. pětiletého plánu.
Soudružky a soudruzi poslanci, výsledky finančního
hospodaření jsou jedním z pohledů,
jak plníme usnesení XIII. sjezdu KSČ v ekonomické
oblasti. Jsou současně pobídkou, abychom
zvýšili úsilí o obnovení ekonomické
rovnováhy a efektivnost naší ekonomiky, a proto
i o uplatňování i v prohlubování
nové soustavy řízení.
Navrhuji jménem vlády, aby Národní
shromáždění schválilo státní
závěrečný účet republiky
za rok 1966. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
ministru financí s. Suchardovi. Nyní promluví
zpravodaj posl. Tymeš.
Zpravodaj posl. Tymeš: Soudružky a soudruzi!
Projednáváme státní závěrečný
účet za r. 1966 několik týdnů
po schválení státního rozpočtu
na r. 1967. Při jednání o státním
rozpočtu jsme již pochopitelně přihlíželi
k známým výsledkům hospodaření
minulého roku. Přesto naše dnešní
jednání nelze chápat jen jako pokračování
květnového zasedání Národního
shromáždění. Máme nyní
přesnější zprávy o výsledcích
loňského hospodaření, a je proto větší
možnost objektivního posouzení účinnosti
politiky při obnovování ekonomické
rovnováhy.
Kontrolou hospodaření podle státního
rozpočtu a schvalováním státního
závěrečného účtu plníme
jeden z našich hlavních úkolů, který
nám přímo ukládá ústava
naší socialistické republiky.
Těžiště naší kontrolní
činnosti je ve výborech Národního
shromáždění. Proto předsednictvo
Národního shromáždění
rozhodlo, aby státní závěrečný
účet projednávaly všechny výbory,
a to ty kapitoly, o nichž jednaly při návrhu
státního rozpočtu. Jak známo, v minulosti
projednával státní závěrečný
účet pouze výbor NS pro plán a rozpočet,
který připravil návrh pro plenární
zasedání Národního shromáždění.
Nový způsob projednávání státního
závěrečného účtu má
prohloubit kontrolu hospodaření s finančními
prostředky, které schvalujeme v zákoně
o státním rozpočtu. Výbory znají
nejlépe problematiku svých resortů, projednávaly
jejich plány a rozpočty, a mohou proto se znalostí
věci posoudit výsledky jejich hospodaření.
Ze stanovisek výborů k jednotlivým resortům
může pak výbor pro plán a rozpočet
vypracovat návrh na usnesení pro plenární
schůzi Národního shromáždění.
Tento způsob projednávání státního
závěrečného účtu je
velmi náročný na práci výborů,
především však na práci zpravodajů
a jejich spolupracovníků a pracovních skupin
výborů. Pro řádnou kontrolní
činnost nestačí pouhé projednání
návrhu státního závěrečného
účtu. Hospodaření v jednotlivých
resortech je třeba soustavně sledovat. Velmi to
umožňují průzkumy a prověrky
v součinnosti s ROH a státními orgány,
zejména s Ústřední komisí lidové
kontroly.
Kontrola sice v žádné době a za žádného
režimu nebyla příliš oblíbena těmi,
kteří mají být kontrolováni,
ale je stále nutná. Nebylo by správné,
kdybychom ve výborech byli shovívaví ke "svým"
resortům nebo ke "svým" národním
výborům. Právě znalost problematiky
má být využita k odhalení nedostatků
a nesprávností a k úsilí o účelné
používání finančních prostředků.
Prohloubení kontroly si přímo vynucuje zvýšení
náročnosti na práci kontrolovaného.
Je známo, že resorty někdy řeší
své problémy jen z resortního hlediska a
nepřihlíží dostatečně
k celospolečenskému zájmu. Pro nás
však musí být rozhodující zájem
celé společnosti a ne pouze resortní nebo
krajové hledisko.
Nový způsob projednávání státního
závěrečného účtu ve
výborech Národního shromáždění
se ještě letos plně neuplatnil z příčin,
o nichž jsem podrobněji hovořil ve výboru
pro plán a rozpočet. Ve výborech Národního
shromáždění jsme ještě dostatečně
nevyužili a ani nemohli využít nového
postavení Ústřední komise lidové
kontroly, která jako orgán Národního
shromáždění a vlády vypracovala
pro Národní shromáždění
oficiální stanovisko k státnímu závěrečnému
účtu. Toto stanovisko, které jste všichni
obdrželi, vychází z naší žádosti,
že Národní shromáždění
má dostat zhodnocení úrovně státního
rozpočtového hospodaření i z hlediska
společenské prospěšnosti i věcné
správnosti. Jde o posouzení státního
závěrečného účtu kontrolním
orgánem, tedy orgánem, který se nepodílí
na výkonné činnosti. Toto posouzení
se zaměřuje i na plnění úkolů
státního rozpočtu na r. 1966 a dále
na zhodnocení správnosti a účelnosti
hospodaření s rozpočtovými prostředky.
Přitom Ústřední komise lidové
kontroly posuzuje státní rozpočtové
hospodaření v souvislosti s celkovým charakterem
hospodářského vývoje.
Výbor NS pro plán a rozpočet měl tedy
letos poprvé při jednání o státním
závěrečném účtu oficiální
stanovisko Ústřední komise lidové
kontroly a doporučení výborů na schválení
závěrečných účtů
těch kapitol, které jim byly přiděleny
k projednání. Výbor za účasti
zpravodajů v podstatě souhlasil se stanoviskem Ústřední
komise lidové kontroly, neboť ono potvrzuje zkušenosti
pracovních skupin výborů NS z průzkumné
a kontrolní činnosti. Při hodnocení
tohoto stanoviska je nutné vzít v úvahu možnosti
i počáteční stadium nového
způsobu práce našeho ústředního
kontrolního orgánu. Ústřední
komise lidové kontroly i my jsme získali první
zkušenosti a pro další práci bude nutné
zejména ve výborech NS si otázky společného
zájmu ujasnit a upřesnit. .Komise předsednictva
Národního shromáždění
připravuje návrhy na účinnější
sepětí kontrolní činnosti Ústřední
komise lidové kontroly s plány orgánů
Národního shromáždění.
Komise jistě přihlédne k doporučení
s. Škultéty a soudruhů, kteří
zde dnes dopoledne hovořili o práci ÚKLK
v souvislosti s úkoly NS.
K hodnocení vývoje naší ekonomiky v
minulém roce chci říci, že stanovisko
výboru pro plán a rozpočet bylo shodné
se stanoviskem ministerstva financí a Ústřední
komise lidové kontroly. Je skutečností, že
hospodářský vývoj se v r. 1966 vyznačoval
nejen obnovením, ale také značným
posílením dynamiky. To je nesporně v porovnání
s minulými roky úspěch našeho národního
hospodářství, neboť zrychlení
dynamiky růstu jsme dosáhli při zkrácené
pracovní době. Zvlášť je třeba
ocenit zvýšení výroby v zemědělství
a stavebnictví, i když toto zvýšení
zdaleka ještě nestačí krýt potřeby
obyvatelstva. I když státní zemědělské
organizace i loni místo plánovaného zisku
vykázaly ještě ztrátu 123 miliónů
Kčs, dosahují některé statky dobrých
finančních výsledků. Uvádím
konkrétně Státní statek Jaroměřice
n. R., který plánovaný zisk 2 mil. Kčs
překročil o 1 milión Kčs.
Nedostatkem je, že zrychlení tempa rozvoje národního
hospodářství podstatně nesnížilo
napětí mezi zdroji a potřebami ve vnitřních
a vnějších vztazích. Proto ani loni
nebyly uspokojeny finální potřeby národního
hospodářství. Zásobování
obyvatelstva průmyslovým zbožím je stále
neuspokojivé.
Lidé nám kladou otázku: Jak je možné,
že při růstu průmyslové výroby
nám stále něco chybí? Je až trapné
vysvětlovat, že příčiny nedostatku
některých výrobků jsou zejména
v tom, že podniky se dostatečně a včas
nesnaží měnit výrobu podle potřeb
trhu. Ve schůzi výboru pro plán a rozpočet
upozornil s. poslanec Šubrt na to, že nám chybí
důkladný průzkum trhu vnitřního
i zahraničního. Často při výstavbě
závodu se neví, co se v něm bude vyrábět.
Tím si můžeme vysvětlit, proč
i v některých nových závodech kapacita
není využita ani na 60 %.
Velký růst zásob v minulém roce má
mnoho příčin. Jsou to zejména zásoby
z vyšší produkce domácích surovin
v prvovýrobě, z předstihového dovozu
ze zahraničí a z růstu výroby, která
nemá odbyt. K růstu zásob došlo také
pro nestabilitu odběratelsko-dodavatelských vztahů
a z důvodů spekulačních před
přestavbou velkoobchodních cen. Takto vzniklé
zásoby znamenají nespornou národohospodářskou
škodu. Části zásob průmyslu a
stavebnictví bude však využito v tomto roce a
v tom jsou vlastně i značné rezervy podniků.
Nedobrý vliv na efektivnost našeho hospodaření
měla velká rozpracovanost a zejména rozestavěnost.
Proti předpokladům čtvrtého pětiletého
plánu je tato rozestavěnost přibližně
o 8 miliard Kčs větší. Přitom
se plně nepodařilo založit žádoucí
změny ve struktuře investic. To znamená,
že opatření proti extenzívnímu
hospodaření nepůsobila tak, jak se předpokládalo.
A přece vytvoření rovnovážných
poměrů v investiční výstavbě
je jednou ze základních podmínek dosažení
rovnováhy v celém národním hospodářství
i jedním z předpokladů úspěšného
působení nové soustavy řízení.
Zatím nebyly významněji využity dlouhodobě
působící faktory, tj. věda a technika,
jak to zdůrazňuje komentář ministerstva
financí k státnímu závěrečnému
účtu.
V zahraničním obchodě pokračovalo
zhoršování efektivnosti směny a další
zvyšování krátkodobé zadluženosti.
Z tohoto stručného hodnocení lze vyvodit,
že přes rozvoj národního hospodářství
a rychlý růst národního důchodu
ekonomický charakter přebytku finančních
zdrojů ve státním závěrečném
účtu za rok 1966 ještě neznamená
vzrůst národohospodářské efektivity.
Máme-li odpovědět na otázku, jak se
plnil jeden z nejdůležitějších
úkolů státního rozpočtu na
rok 1966, tj. spoluzabezpečení efektivního
rozvoje národního hospodářství,
myslím, že můžeme souhlasit se stanoviskem
Ústřední komise lidové kontroly, že
realizace státního rozpočtu rozvoj národního
hospodářství podporovala, avšak ne vždy
dostatečně intenzívně. Pokud jde o
zabezpečení finanční a měnové
rovnováhy státu, státní rozpočet
v podstatě svou úlohu plnil.
Státní rozpočet za rok 1966 byl naposledy
sestaven a působil ve starém pojetí a struktuře.
Přesto však byly v něm některé
nové prvky v příjmové části,
v jejich částečné závislosti
na tvorbě zdrojů v podnicích. l když
státní rozpočet byl ještě spjat
se státním prováděcím plánem,
přece jen proti minulým létům se projevila
už loni určitá relativní samostatnost
rozpočtu, zvláště při financování
investiční výstavby národních
výborů.
Všichni se jistě pamatujete, že státní
rozpočet na rok 1966 jsme projednali se značnými
rozpaky, neboť při pochybách o výši
tvorby zdrojů se měly limitovat nebo podmiňovat
některé výdaje. Přesto, že státní
rozpočet na rok 1966 byl označen a schválen
jako velmi napjatý, skončilo rozpočtové
hospodaření přebytkem. I to je nesporný
úspěch, neboť překročení
příjmů státního rozpočtu
se dosáhlo vyšší tvorbou finančních
zdrojů v podnicích. Kromě překročení
příjmů státního rozpočtu
se značně zpevnily podnikové finance, jak
již zde zdůraznil ministr financí. Dosažení
nadplánovaných příjmů umožnilo
vládě, aby v rámci zmocnění
daného jí zákonem č. 8/59 překročila
výdaje stanovené státním rozpočtem.
Proti tomuto zvýšení výdajů při
větších příjmech by jistě
nebyly v Národním shromáždění
námitky. Jde však o to, jsou-li zvýšené
výdaje v souladu s naší restriktivní
politikou. Jestliže na investiční výstavbu,
na intervence a cenové rozdíly se hospodářským
organizacím poskytlo více, než stanovil rozpočet,
je otázkou, bylo-li to ve všech případech
účelné a nutné.
Materiály ministerstva financí a Ústřední
komise lidové kontroly potvrzují kritiku poslanců
ve výborech Národního shromáždění,
že prostředky na investice a údržbu se
často používají neefektivně,
že se s nimi dobře nehospodaří.
Státní rozpočet na rok 1966 měl zejména
zefektivnit vydávání finančních
prostředků na investice. To se však rovněž
zcela nepodařilo. Prostředky na investice se poskytovaly
z větší části tradičním
způsobem, hlavně podle dříve založených
proporcí a struktury státního plánu.
U některých resortů se dále zvýšila
nežádoucí rozestavěnost a investiční
výstavba není efektivní.
Zkušenosti v používání státních
dotací jen potvrzují naše stanovisko, které
jsme zaujali při jednání o státním
rozpočtu, že při poskytování
dotací je třeba postupovat velmi uvážlivě
a postupně je snižovat a rušit.
Bez kritiky nelze brát na vědomí ani to,
že finanční vypořádání
přeplatků a nedoplatků se státním
rozpočtem na rok 1966 nebylo ve většině
resortů a KNV provedeno s nutnou odpovědností.
Když bych měl odpovědět na otázku,
jak se hospodařilo v roce 1966 s rozpočtovými
prostředky, musel bych říci, že ne zcela
uspokojivě. Je mnoho příkladů nedobrého
hospodaření.
V komentáři ministerstva financí se uvádí,
jak velká část prostředků na
rozvoj vědy a techniky byla vynaložena zbytečně,
bez užitku pro společnost. Takovéto hospodaření
nelze přejít pouhým konstatováním.
Národnímu shromáždění
by se mělo dát bližší vysvětlení.
V tomto sboru jistě není nikdo, kdo by nedoceňoval
význam vědecké práce pro rozvoj naší
společnosti a známe také riziko této
činnosti. Ovšem když jen u ministerstva těžkého
průmyslu nebude využito 99 úkolů, na
něž se ze státního rozpočtu vydalo
148 miliónů Kčs, kde je pak koordinace výzkumné
a vývojové činnosti?