Existuje už dnes mnoho príkladov, ako niektoré
OÚNZ premýšľajú a realizujú
efektívnejšie využívanie materiálnych
aj kádrových prostriedkov. Tak napr. OÚNZ
v Chrudimi sa snaží vyporiadať sa s dnešnou
skutočnosťou, že sestry venujú vlastnej
starostlivosti o nemocných pri obvyklej organizácii
práce iba 40 % svojej pracovnej doby. Dôkladný
rozbor činnosti vrchných a staničných
sestier ukázal, že hlavnou náplňou ich
práce je starosť o bielizeň, obstarávanie
materiálu, zaisťovanie opráv a pod. O tom,
že touto organizáciou práce trpia hlavne pacienti,
netreba pochybovať.
Komplexnú starostlivosť o nemocného nemožno
však zaistiť len dobrou starostlivosťou odbornou,
ale k tomu patria aj dobre vybavené pomocné prevádzky
a dobrá organizácia práce. Preto sa chrudimskí
organizátori zdravotníctva dali do práce
a preverili všetky pochody a úkony, ktoré sa
v pomocných prevádzkach a v laboratóriách
prevádzajú. Zjednodušili manipuláciu
s ústavnou bielizňou, ktorá sa napr. prepočítavala
celkom šesťkrát, znova zorganizovali prácu
v práčovni, zaviedli nový, jednoduchší
systém zásobovania pracovísk zdravotníckym
materiálom atď. Znamenalo to síce niekde pridať
pomocnú silu, ale zato bolo vrátené mnoho
z pracovného času sestier svojmu pôvodnému
účelu, t. j. starostlivosti o nemocného.
A o to v podstate šlo. Tento príklad iste nie je v
našom zdravotníctve ojedinelý.
Súdružky a súdruhovia, to, že v Zdravotníckom
výbore NZ upozorňujeme na negatívne javy
a niektoré nedostatky v našom zdravotníctve,
nijako nezatieňuje skutočnosť, že naše
zdravotníctvo patri medzi najvyspelejšie na svete,
s vysokou odbornou úrovňou i humánnym prístupom
k človekovi. Vzhľadom na to, že každý
občan ČSSR má zákonom zaručené
právo na bezplatnú preventívnu a liečebnú
starostlivosť, chceme, aby sa tejto starostlivosti dosahovalo
čo najefektívnejšie.
Cesta, ktorou by sa malo naše zdravotníctvo, pokiaľ
sa týka ekonomiky, uberať, nie je teda podľa
názoru Zdravotníckeho výboru NZ v tom, že
by sme mali zavádzať a rozširovať tzv. platené
služby v zdravotníctve, k čomu bola napr. z
Ministerstva financií, ale aj z niektorých zdravotníckych
kruhov silná tendencia vlani a predvlani, ale premýšľať
v rámci nového spôsobu hospodárenia
o cestách, ako efektívnejšie využívať
prostriedky, ktoré dáva štát na zdravotníctvo,
prechádzať čím ďalej tým
viac na využívanie týchto prostriedkov na prevenciu,
miesto na kuratívu.
To by mali byť hlavné úlohy ekonomiky nášho
zdravotníctva. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Solčányové. Hovořit bude nyní
posl. Kettner:
Posl. Kettner: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci, snažil jsem se velmi pečlivě prostudovat
oba materiály, které nám byly předloženy
ke schválení státního závěrečného
účtu. I když jsem se z nich dověděl
mnohé o naší dobré práci na všech
úsecích, přesto ve mně zůstává
a stále se zesiluje dojem, který jsem získal
při studiu řady dřívějších
materiálů.
O co jde? O to, že orgány, které nám
zprávy předkládají, si úlohu
zjednodušují, často materiál předkládají
jako nutnou formalitu, aby již měly práci za
sebou. Počítají přitom s tím,
že buď pro nedostatek času, nebo pro nedostatek
tak širokých znalostí, jakých je třeba
k řízení, formálně věci
odsouhlasíme a nebudeme se dále ptát, nebudeme
úřadům dělat potíže. Domnívám
se však, že nejde pouze o to, zda my jako poslanci něco
schválíme, ale zda tím skutečně
přispějeme rozvoji národního hospodářství,
a zda naše zkušenosti z průmyslu, zemědělství,
zdravotnictví, prostě ze všech našich
pracovišť mohou pomoci při řízení
tak složitého stroje, jakým bezesporu naše
společnost je, nebo pouze schvalujeme to, co nám
někdo předloží.
Chci toto tvrzení doložit několika příklady,
které sice přímo s projednávanými
materiály nesouvisí, ale souvisí se státním
rozpočtem a prací ministerstva financí.
Není tomu tak dávno, co jsme schvalovali zákon
o zemědělské dani, kdy jsme se zabývali
zavedením obratové daně u JZD v souvislosti
se zaváděním nové soustavy řízení
v zemědělství. Pamatujeme si všichni,
jaké bouřlivé diskuse byly kolem zemědělské
daně a jak jsme se domnívali, že např.
důchodová daň zemědělských
podniků pomůže jako příjem národních
výborů i zvelebení obcí, a nám
tím způsobem také.
Upozorňoval jsem již v zemědělském
výboru NS, jak to u nás vychází. Nyní
je např. u nás taková situace, že národní
výbor od nás požadoval dodatečné
prostředky na vybudování vodovodu, který
je náhradním řešením za studně
znečištěné karosenem z letiště
Ruzyně, a po jeho vybudování bude požadovat
samozřejmě 3,70 Kčs za 1 m3 vody,
dříve pouze 0,50 Kčs. A to je ve více
případech v našem okrese.
Národní výbor dále požaduje úhradu
za znečištění cest v obci, které
jsme pomohli vybudovat jako nutný prostředek k zajištění
provozu. Každé znečištění,
případně poškození traktory a
zemědělskými stroji však máme
platit. Kam se máme s našimi stroji (hlavně
s pásovými traktory) uhnout, když létat
nemohou a všude překážejí? Kde
dostaneme úhradu za takto vzniklé vícenáklady?
Nyní jsem zjistil, že v pozemkové dani není
kromě zařazení katastrů obcí
do přírodních stanovišť v souladu
ani sám zákon. Zákon vymezuje, že v
určitých přesně stanovených
případech může národní
výbor snížit sazbu daně až o 50
%. Ve skutečnosti však národní výbor
nemůže ani v naléhavých případech
slevit nic, protože daň je zdrojem jeho příjmu
a snížení příjmů národního
výboru není rozpočtově kryto. Družstva
proto žádají o změnu zařazení
pozemků a ministerstvo zemědělství
a výživy po prověrce zjistí, že
je vše se zařazením v pořádku,
je však třeba uplatnit slevu vyplývající
ze zákona. A kolotoč se točí.
Obdobná situace je u daně z obratu. Po ostré
kritice sazeb daně u přímých prodejů
ovoce a zeleniny jsme jako poslanci dostali vyrozumění
- myslím, že bylo publikováno i v tisku, že
je to v pořádku, protože při nadbytku
zeleniny může národní výbor snížit
sazbu z 19 % až na nulu. Ale nevěděli jsme,
že obratová daň odváděná
JZD je zdrojem příjmů národních
výborů. A kdo se při nynější
situací zbaví příjmů? A proč
vůbec je tady zase ta "nepatrná" výjimka
u JZD proti ostatním?
Jen tyto dva namátkou uvedené příklady
ukazují, že zde není přece jen něco
v pořádku. Záměr zákonodárce
je znevažován postupem úředního
aparátu a my jsme odkazováni na to, že jsme
si to v parlamentě schválili. Myslím, že
je na čase zejména nyní uvést vše
na správnou míru, neboť se může
lehce stát, že z obav, abychom nebyli podobně
obviňováni, že jsme si to schválili,
budeme prověřovat návrhy tak, že znemožníme
pohyb vpřed. Ještě letos budeme projednávat
novelu zákona o sociálním zabezpečení
družstevních rolníků. Velká diskuse
byla již kolem zásad. Kolem návrhu zákona
bude alespoň podle mých zkušeností jistě
větší.
A nyní ještě ke zprávě. Zdá
se mi, že se snaží před námi záplavou
čísel ukazujících, že je vlastně
všechno v pořádku, skrýt závažné
problémy. Týká se to například
zahraničního obchodu: vývoz byl vyšší
než dovoz, ale s devizami jsme na tom zle, výkony
ústředně řízených organizací
vzrostly, vzroste i hrubý důchod podniků,
ale přírůstek je vázán v zásobách
a rozestavěnosti apod. Z toho, co se vyčte mezi
řádky, vlastně vyplývá, že
jsme loňské úkoly, které si kladla
finanční politika státu, nesplnili, i když
to účetně hraje a účetní
bilance je dobrá. Nám ale nepomůže,
když budeme mít nějaký účetní
výkaz v pořádku, ale velké problémy.
To přece bylo typické u zaostávajících
JZD, že bilanci měla dobrou, ale v pokladně
nic, stodoly, sýpky a chlévy vymetené. Závěr
zprávy ministerstva financí o výsledcích
prvého čtvrtletí a zprávy z tisku
ukazují, že se na intenzívních tendencích
rozvoje nic nezměnilo, i když se pro průmysl
změnila ekonomická pravidla. A tady je druhý
závažný nedostatek nejen obou zpráv,
ale myslím našeho postupu vůbec. Zdá
se totiž, že se přistupuje velmi odlišně
k zemědělství a k ostatním odvětvím
národního hospodářství, a v
zemědělství ještě k JZD.
Několik příkladů: tak podíl
úvěru na krytí investic v průmyslu
se proti plánu 9 % snížil v důsledku
vyšších vlastních zdrojů na 7,6
%. U JZD se konstatuje, že jejich zadluženost investičními
a dlouhodobými úvěry se snížila
o 920 mil. Kčs, a to, prosím, jednorázovým
odpisem těchto úvěrů. Jinak ovšem
zadluženost vzrostla o 230 mil. Kčs, tj. o rozdíl
mezi nově poskytnutým úvěrem a splátkou
- a nezdravé tendence pokračují dále.
Nelze přece saldovat jednorázové opatření
schválené asi před třemi roky, na
normální vývoj. Použitá formulace
vzbuzuje dojem, že oddlužení JZD je každoroční
záležitost, a nikoliv realizace dřívějších
opatření ke zmírnění nepříznivého
vývoje v určitých oblastech.
Průmysl plán splnil při růstu výkonů
asi o 8 %. Zemědělství přes růst
výroby o 10,3 % splnilo plán pouze na 97,6 %. U
průmyslu se růst výroby projevil především
v růstu zásob a rozestavěnosti, ve finální
produkci k odbytu již méně, jak ukazuje nesplnění
daně z obratu. Ale hrubý důchod z této
výroby pro výrobu se realizoval a rozdělil.
Přestože zpráva nemluví o zemědělství
celkem, říká, že plánované
tržby státních zemědělských
organizací byly splněny na 100,9 %, to znamená,
že se zvýšil podíl finální
produkce na hrubé výrobě. A přesto
byly výsledky nepříznivé. V průmyslu
náklady klesly, v zemědělství stouply,
ale proč, to se již neříká. Ale
my víme, že se zavedly poplatky za veterinární
a plemenářskou službu, které jen na
našem okrese činí 11 haléřů
za jeden litr mléka, zvýšily se ceny krmiv
a vzrostly různé nekontrolovatelné poplatky.
l když tyto úpravy byly kompenzovány cenovými
úpravami mléka a obilí, nesporným
faktem zůstává, že náklady na
zemědělskou výrobu rostou vytrvale, rychleji
než výroba, a že příčina
je jak v cenové politice vůči zemědělství,
tak i v nerovnoprávném vztahu zemědělství
vůči ostatním odvětvím.
Poukázal jsem na některé konkrétní
případy na schůzi zemědělského
výboru, ať se již týkaly dopravy, chemie,
strojírenství nebo třeba nákupu uhlí
a koksu, kde v maloobchodních cenách jsme platili
hnědé uhlí za 1 tunu 170 Kčs, avšak
nyní za tunu 192 Kčs. Ještě pronikavěji
se to projeví u koksu, kde maloobchodní cena jedné
tuny činila 320 Kčs, nyní však velkoobchodní
cena činí 521 Kč za jednu tunu, tudíž
rozdíl na jedné tuně 201 Kčs. V jednom
závodě na našem okrese jen u paliva bude rozdíl
navíc činit více než 20 000 Kčs.
Zdá se mi, že jedinou cestou, jak situaci řešit,
je správně regulovat ceny v ostatních odvětvích,
možná je administrativně snížit,
aby byl vyvolán vyšší tlak na hospodaření
podniků, na zkvalitňování jejich výrobků,
na zvyšování výroby, a také znemožněno
dosahování a rozdělování neoprávněných
zisků. Uvedl bych zde jeden příklad. Podjezdový
zásobník zrní stál loňského
roku, kdy byl rozpracován, 9500 Kčs, letos dokončen
a na základě přepočtu cen stejný
zásobník stojí 19 500 Kčs. Nebo by
bylo nutné konstruovat nákupní ceny zemědělských
výrobků stejně jako v průmyslu tak,
aby všechny naše výrobky nám dávaly
zisk. Prozatím je podle našich kalkulací celá
řada výrobků ztrátová právě
pro vysoké materiálové náklady. Jen
mobilizací vlastních zdrojů v zemědělství
se to řešit nedá.
A konečně je třetí možnost, že
zvyšování materiálových nákladů
nám bude intervenováno, aby nákupní
ceny mohly zůstat na stejné úrovni.
Velmi vážné problémy jsou zejména
v investiční výstavbě - pořizování
stavebních a strojových investic. Středočeská
krajská výrobní zemědělská
správa konstatuje, že přes zvýšené
tržby ze zemědělské výroby vlivem
nových cen zemědělských výrobků
nelze plně vyřešit zvýšené
investiční náklady v důsledku nových
velkoobchodních cen stavebních materiálů
a strojů. Stanovený objem investičních
subvencí nepostačuje vyřešit všechny
potřebné případy, kde dopad cen na
financování je příliš velký.
Materiálové náklady na výrobu rostou,
ne však úměrně s růstem produkce.
Roste objem nakupovaných krmiv, neboť rostlinná
výroba není zatím schopna ve velké
části JZD zajistit dostatek krmiv pro živočišnou
výrobu. Řešení otázek snižováním
vlastních nákladů na výrobu a jejich
rentabilní vynakládání je zatím
složitý a dlouhodobý proces. Nejzávažnější
problém je řešení všech těchto
otázek u ekonomicky slabých JZD, která zaujímají
v celém kraji cca čtvrtinu zemědělské
půdy družstev. Stabilizační dotace přidělené
na řešení těchto družstev nemohou
v potřebné míře jejich konsolidační
proces řešit. Přitom na vybavení základními
prostředky v řadě případů
závisí další růst zemědělské
výroby. Stejné poznatky máme i v našem
okrese. Protože vlivy přestavby cen nejsou řešeny
dostatečně ani v nákupních cenách,
ani v ostatních cenových nástrojích,
nestačí je řešit subvencemi. Přitom
se nezdá být správnou ani subvenční
politika ministerstva zemědělství a výživy.
Zdá se, že subvence jsou příliš
roztříštěné, z počtu akcí
se např. u nás týkají cca jedné
třetiny, ale z objemu investic u JZD činí
podíl subvencovaných investic 60 %, u státních
statků dokonce 74 %. Nepovažuji za správný
ani různý poměr k oběma sektorům.
Např. na 18 mil. Kč investic JZD je poskytnuto 3
mil. Kčs subvencí, na 7 mil. Kčs investic
u státních statků 2 a půl mil. Kčs
subvencí. Dochází k takové situaci,
že např. stejná akce, jakou je odvodnění,
je u JZD subvencována z 35,5 % a u státních
statků z 50 %.
Problém je o to závažnější,
že subvence zatím řeší pouze situaci
v krytí zdrojů, ale neřeší dopad
do odpisů. Prozatím nemáme údaje,
abychom mohli spočítat, jak budou odpisy z kapacit
v nových cenách zatěžovat náklady.
O dopadu u strojů jsem již také mluvil a ukazuje
se, že dopady budou vysoké. Mám jen obavy,
že po zpřesnění kalkulací bude
velmi ztíženo uskutečnění a rozvoj
zemědělství celkem.
To bylo několik poznámek na okraj k řešení
těchto problémů v letošním roce.
Jinak doporučuji ke schválení státní
závěrečný účet a návrh
ÚKLK v bodu b) a c) s tím, že opatření
v bodu b 1) budou vůči zemědělství
uplatňována ne z hlediska snížení
objemu prostředků, ale z hlediska zvýšení
jejich působnosti.
Mpř. dr. Škoda: Děkuji s. poslanci Kettnerovi
a slovo má posl. Erich Monczka.
Posl. Monczka: Vážené soudružky
a soudruzi, ve svém vystoupení chci navázat
na onu část zprávy státního
závěrečného účtu za
rok 1966, ve které se konstatuje, že největší
meziroční přírůstek nezaměstnanosti
nastal ve stavebnictví, strojírenství a chemii,
zatímco v roce 1966 došlo v resortu hornictví
k poklesu zaměstnanosti a k nesplnění plánovaných
odvodů ze základních prostředků
ve výši 115,8 mil. Kč.
Několika slovy vysvětlím, proč k takovým
výsledkům hornictví dochází
a jaké nové problémy resortu vznikají
na základě celkového kursu národního
hospodářství na zvýšení
hospodárnosti ve všech jeho odvětvích
a činnostech. Výsledkem ekonomického tlaku
byla skutečnost, že resort hornictví proti
plánu na rok 1966 vytěžil o 1,3 mil. tun méně
a skutečná odbytová těžba v roce
1966 činila 100,3 mil. tun, což je úroveň
odbytové těžby z roku 1965. Také objem
produkce rudných dolů a magnezitových závodů,
stavebních a strojírenských organizací
v resortu hornictví zůstal v podstatě v roce
1966 na úrovni roku 1965. V roce 1966 na stejný
objem produkce, jaká byla dosažena v roce 1965, potřeboval
resort o 10 000 pracovníků méně a
dosáhl stavu 250 242 pracovníků.
Nižší potřeba tuhých paliv a ostatních
výrobků resortu v národním hospodářství
vedla oproti 4. pětiletému plánu k omezení
investiční výstavby a měla za následek
menší objem uvedení základních
prostředků oproti předpokladům 4.
pětiletého plánu, jak je ve zprávě
uvedeno. Nižší potřeby tuhých paliv
a ostatních výrobků z resortu hornictví
v národním hospodářství, snižování
potřeb živé práce a snižování
objemu investic jsou jistě pro národní hospodářství
velmi pozitivními jevy, které umožnily vytvoření
trhu odběratele u všech rozhodujících
výrobků resortu. Trh odběratele v tuhých
palivech a ostatních výrobcích vytváří
na všechna oborová ředitelství resortu
značný ekonomický tlak, který postupně
vede k produkci žádaných sortimentů
s dostatečnou kvalitou a ke zrychlenému omezování
nebo zastavování z hlediska trhu nepotřebných
závodů a provozů. Uvedené jevy mají
nyní v resortu hornictví trvalou tendenci.
Zlepšování kvality všech druhů
výrobků resortu hornictví vedlo k žádoucímu
uspokojování potřeb národního
hospodářství včetně požadavků
obyvatelstva. Důsledné uplatňování
požadavků zahraničního trhu vyrovnat
se kvalitou zahraničním výrobkům umožnilo
resortu hornictví překročit dodávky
do kapitalistických států o 3 mil. Kčs
o. p. v roce 1966.
Vytvoření trhu odběratele nám však
sebou přináší v širším
rozsahu, než jsme předpokládali, otázky
sociálně politické spojené s přemisťováním
a uvolňováním pracovních sil z resortu
hornictví pro potřeby jiných odvětví
národního hospodářství. Při
řešení sociálně politických
otázek naráží resort hornictví
na potíže zejména v tom, že převážně
v oblastech, kde uvolněné pracovní síly
mají trvalé bydliště, je nedostatek
pracovních příležitostí. Např.
velmi tíživá je situace v okresech Čadca
a Žilina, kam se vrací značná část
přechodných pracovníků uvolněných
z ostravsko-karvinského revíru.
Uvolňováním pracovníků z resortu
hornictví budou vznikat sociálně politické
a ostatní problémy a nutnost jejich rychlého
řešení ve všech krajích republiky,
především v kraji Západočeském,
Severočeském, Středočeském,
Východočeském, Severomoravském, Jihomoravském,
Západoslovenském, Středoslovenském
a Východoslovenském. V resortu hornictví
má být v letech 1967 - 1970 zastaveno 69 provozoven
a do nového pracovního poměru přeřazeno
celkem 14 401 pracovníků.