K zákonu bych se chtěla vyjádřit ze
dvou hledisek. Nejprve se chci zmínit o ekonomických
důsledcích tohoto zákona a vysvětlit
některá jeho ustanovení. V druhé části
své zprávy bych pak chtěla hovořit
o činnosti Státní spořitelny z hlediska
potřeb a zájmů občanů.
Sloučením státních spořitelen
v jednu Státní spořitelnu s působností
pro celou Československou socialistickou republiku vznikne
nová hospodářská organizace, která
se bude řídit zásadami platnými pro
činnost ostatních hospodářských
organizací v nové soustavě plánovitého
řízení a která bude mít za
úkol zajišťovat pro naše občany peněžní
služby. Tím bude odstraněn anachronismus v
řízení státních spořitelen,
podle něhož jsou dosud vrcholné řídící
orgány spořitelnictví součástí
ministerstva financí a pověřenectva pro finance.
Je plně v souladu s novými zásadami řízení
oprostit ústřední orgány od přímého
řízení hospodářského
podnikání organizací a zaměřit
je výhradně na otázky základní
struktury naší ekonomiky.
Ve Státní spořitelně bude uplatněna
hmotná zainteresovanost na základě hrubého
výnosu, který plní obdobnou funkci jako hrubý
důchod v jiných hospodářských
organizacích. Součástí výnosů
jsou úroky z volných prostředků, které
Státní spořitelna bude ukládat ve
Státní bance československé. Tyto
úrokové výnosy činí téměř
80 % všech tržeb Státní spořitelny.
Další výnosy jsou úroky z půjček
občanům, z úvěrů národním
výborům a společenským organizacím,
které činí asi 17 % výnosů.
Výnosy doplňují drobné náhrady
a odměny za různé peněžní
služby. Z těchto výnosů musí
Státní spořitelna splnit odvodové
povinnosti do státního rozpočtu a ze zbytku
pokrýt své náklady. V prvé radě
jsou to náklady spojené se získáváním
úsporných vkladů, tedy úroky a výhry
vkladatelům, které tvoří 78 % všech
nákladů.
Nový systém hospodaření zavedly státní
spořitelny v letošním roce jako experiment.
Jestliže se osvědčí, budou tyto ekonomické
principy zakotveny ve statutu. Novými zásadami hospodaření
bude značně posílena samostatnost Státní
spořitelny, které v rámci socialistických
financí svěřujeme úkol poskytování
všestranných peněžních služeb.
Předmětem podnikání je tedy nejen
přijímání vkladů na vkladní
knížky a běžné účty
a poskytování peněžních půjček
občanům, ale i poskytování úvěrů
národním výborům a společenským
organizacím, obstarávání depozitní
služby, pronajímání bezpečnostních
schránek, provozování státní
loterie, provádění platebního a zúčtovacího
styku a další peněžní služby.
Nová právní forma spořitelnictví
- jednotná celostátní spořitelna -
dialekticky neoddělitelně souvisí s principy
nové ekonomické soustavy a s dalším
rozvíjením spořitelních služeb.
Teprve hospodaření odpovídající
zásadám státní hospodářské
organizace může zajistit další technický
rozvoj ve spořitelnictví a jeho moderní vybavení.
Tak to vyžaduje nejen stále rostoucí rozsah
činnosti spořitelen v souladu se stále se
zvyšující náročností občanů,
ale také zásadní požadavky a představy
lidí o tom, jak má být vybaven peněžní
ústav, do jehož správy svěřují
výsledky své celoživotní práce.
Přitom nelze přejít ani připomínky
poslanců ve výborech, že také hmotné
zabezpečeni a zainteresovanost pracovníků
spořitelen vyžadují výrazné zlepšení.
V podmínkách nového zdokonaleného
řízení národního hospodářství
je nutné postavit činnost Státní spořitelny
v nejširším měřítku na komerční
základnu a důsledně dbát na rentabilitu
poskytovaných služeb. Navrhovaný zákon
vytvoří podmínky k tomu, aby Státní
spořitelna využívala všech ekonomických
nástrojů a umožnila při jednodušším
systému ukazatelů a zvýšení pravomoci
pružnější a operativnější
řešení jejich vnitřních otázek.
Přijetí zákona si nevyžádá
zvýšení počtu pracovníků.
Při projednávání zásad a později
i paragrafovaného zákona ve výborech jsme
podrobně hovořili o některých specifických
otázkách, např. o úrokové míře
ze vkladů a půjček, o anonymitě vkladů,
o daních a poplatcích apod. Domnívám
se proto, že je třeba právě v tomto
směru činnosti šířeji vysvětlit.
Úročení vkladů na vkladní knížky
se pohybuje v rozpětí od 1,5 do 3 %. Jsou to úrokové
sazby poměrně nízké, avšak také
úroky z půjček jsou u nás nízké.
Státní spořitelny poskytují např.
půjčky na bytovou výstavbu za 2,7 %, doplňkové
půjčky na některé druhy zboží
za 4 % a jen půjčky v hotovosti nad 1000 Kčs
za 6 %. V roce 1966 činila průměrná
úroková sazba z půjček občanům
o málo více než 4 %.
Ještě je třeba poznamenat, že úrokové
sazby z vkladů stanoví ministerstvo financí
prováděcí vyhláškou k občanskému
zákoníku, kdežto úroky z úvěrů
stanoví generální ředitel Státní
banky československé, jak to vyplývá
ze zákona o Státní bance, který ji
pověřil monopolní činností
v této oblasti.
Pokud jde o zaručení anonymity vkladů a podávání
zpráv o vkladech, chtěla bych zdůraznit,
že úprava těchto otázek v předloženém
zákoně znamená výrazné zlepšení
přehlednosti a jasnosti našeho právního
řádu na tomto úseku a současné
zvýšení ochrany oprávněných
zájmů občanů. Případy,
kdy lze zprávy o vkladech podávat, se stanoví
výslovně v tomto zákoně, resp. pokud
jde o vklady patřící do dědictví,
v zákoně č. 95/1963 Sb. o státním
notářství a o řízení
před státním notářstvím.
Zprošťování pracovníků Státní
spořitelny povinnosti mlčenlivosti ve služebních
věcech pak navazuje na úpravu podávání
zpráv o vkladech, takže půjde-li o vklady,
bude možné zprostit pracovníky Státní
spořitelny povinnosti mlčenlivosti, jen budou-li
splněny podmínky stanovené pro podávání
zpráv o vkladech.
Dále je třeba konstatovat, že zůstává
zachováno osvobození úroků a výher
ze vkladů od daně z příjmů
obyvatelstva a osvobození vkladů na vkladních
knížkách na jméno od notářského
poplatku z dědictví, které je zakotveno v
daňových a poplatkových předpisech.
Pokud jde o ustanovení § 12 návrhu zákona,
které dává Státní spořitelně
možnost vymínit si při sjednání
smlouvy o peněžní službě zaplacení
odměn a náhrad, je odůvodněno požadavkem
rentability spořitelní činnosti. Ministerstvo
financí je oprávněno, aby v případě
potřeby tyto odměny a náhrady upravilo. V
praxi půjde zvláště o to, aby mohla
Státní spořitelna požadovat náhrady
a odměny za zvláštní úkony spojené
s peněžními službami, za další
služby u vkladů, ke kterým není ani
podle obč. zákoníku povinna apod., jako např.
náhrady za upomínky zasílané při
neplacení půjček a náhrady nákladů
spojených s vyplácením vkladů na vkladních
knížkách u jiných úřadoven,
než které vedou příslušný
vklad apod.
V druhé části své zprávy bych
chtěla hovořit k úkolům a k celkovému
poslání Státní spořitelny z
hlediska potřeb a zájmů občanů.
Především plně souhlasím s připomínkou
ministra financí s. inž. Suchardy, že Státní
spořitelna, vedle svých ekonomických úkolů,
má se podílet na výchově našich
občanů k spořivosti a hospodárnosti.
Osobní hospodárnost a spořivost nesporně
patří k základním vlastnostem socialistického
člověka. Pomáhá mu, aby získal
žádoucí vztah k hodnotám. Rovněž
příznivě se uplatňuje při rozvíjení
socialistického životního stylu. Na těchto
úsecích nás zajisté čeká
ještě mnoho práce. Pro ilustraci uvedu jen
jediný příklad. Vklady nám rostou,
jsme řazeni mezi země s vyspělou spořivostí.
Ale v roce 1935 jeden občan uspořil na vkladní
knížce průměrně 286 Kčs,
kdežto za alkoholické nápoje vydal 663 Kčs
a za kuřivo 300 Kčs. V minulém roce se tato
čísla ještě zhoršila: průměr
ročních úspor klesl na 224 Kčs, výdaje
za alkohol naopak stouply na 707 Kčs a za kouření
na 313 Kčs!
Pokládám za samozřejmé, že výchovné
cíle našeho spořitelnictví budou přednostně
uplatňovány u mladých lidí, u nastupujících
generací. Jejich kladný postoj k hodnotám,
k penězům, k výsledkům práce
bude vytvářet základní podmínky
pro jejich celoživotní spokojenost. Týká
se to hlavně pracující mládeže
ve věku před uzavřením manželství,
před založením rodiny. Jestliže se mladí
lidé začnou odpovědně zabývat
hmotnými stránkami manželství, zejména
otázkou vyhovujícího bydlení, až
po uzavření sňatku, stojí pak naráz
před úkoly příliš obtížnými,
na něž nejsou připraveni. Zvládnou-li
je nakonec, trvá jim to dlouho, dochází k
značnému snížení jejich dosavadního
životního standardu, dostavují se pocity rozčarování
a manželství se nevyvíjí tak, jak by
společnost potřebovala. Často ovšem
se mladí manželé na své finanční
problémy nestačí připravit a jejich
vzájemné vztahy se pak narušují do té
míry, že manželství ztroskotává.
O tom, že smysl dnešních mladých lidí
pro plánovitou hospodárnost neuspokojuje, nejen
varuje řada zkušeností spořitelen, ale
i poznatky, jež získala Státní populační
komise, jsou podobné. Při dlouhodobých průzkumech
konaných u snoubeneckých dvojic zjistila, že
dvě třetiny snoubenců ve městech neměly
při uzavírání sňatku (v průměrném
věku 23 let) ani korunu úspor pro manželství.
Mimoto více než 40 % snoubenců nemělo
žádné hmotné vybavení pro novou
domácnost. Jen nepatrně lepší výsledky
byly na vesnicích, kde sňatek bez úspor uzavírala
přibližně polovina snoubenců a třetina
šla do manželství vůbec s holýma
rukama. Takový stav zajisté nelze ponechávat
samovolnému vývoji. Pokládám za nezbytné,
aby se vztahy mladých lidí k materiálním
podmínkám manželství staly předmětem
širší pozornosti, než tomu bylo dosud. Proto
velmi vítám, že na tyto otázky nezapomněl
V. sjezd ČSM. Do sjezdového usnesení byl
zahrnut úkol "vést mladé lidi k vědomí,
že se musí na manželství také sami
předem hospodářsky připravovat"
a další úkol "podpořit návrh
na zvýhodněné spoření mladých
lidí na bytovou výstavbu".
Ano, je tu ještě ta velká nesnáz, která
brzdí účinnější nástup
našich generací do procesu socialistické výstavby,
tj. nedostatek bytů. Tento, již déle trvající
stav, který je v nesouladu s celou řadou úspěšnějších
úseků našeho hospodářství,
nejnepříznivěji ovlivňuje právě
mladé lidi. Proto při řešení
bytového problému měli bychom dávat
mladým lidem přednost, jisté výhody.
Co by bylo platné, kdyby mladí lidé po materiální
stránce na manželství včas pamatovali
a spořili, ale nakonec své úspory nemohli
na plánovaný cíl použít pro nedostatek
bytů.
Chtěla bych v této souvislosti ještě
připomenout, že spořitelny postupně
vybudovaly systém pravidelného spoření
pracujících, v jehož rámci se může
velmi účinně rozvíjet i zvýhodněné
spoření mladých, o němž se zmiňuje
usnesení V. sjezdu ČSM. Je to dnes již vžité
podnikové spoření, o jehož oblibě
svědčí fakt, že se ho účastní
přes 2 milióny zaměstnanců v závodech
a kancelářích. Jde o konkrétní
službu pracujícím, kteří bezhotovostním
ukládáním úložek odečítaných
jednou měsíčně přímo
ze mzdy šetří svůj čas, který
by jinak potřebovali k návštěvě
spořitelny. Mimoto pravidelnost spoření dává
záruku rychlejšího vytváření
potřebných rezerv než spoření
nepravidelné. Podobu podnikového spoření
má též pravidelné spoření
členů JZD, kterého se účastní
již 120 000 družstevníků, vesměs
v JZD, s pevnými peněžními odměnami
bez pracovních jednotek. 0bě formy pravidelného
spoření patří mezi nejcennější
výsledky práce dosavadních spořitelen.
A nyní se vrátím k problémům
spoření mladých ještě z jedné
stránky. Chceme-li zajišťovat zlepšenou
spořivost pracující mládeže,
bylo by jistě absurdní, kdybychom nevěnovali
náležitou pozornost již školní mládeži.
Řekla bych, že v tomto směru trvale nevystačíme
se stanoviskem, že jde o převážný
úkol pro rodiče. Všechny rodiny přece
nemají k plnění tohoto úkolu vhodné
podmínky. Mnozí rodiče dokonce pokládají
hospodárnost dětí za přežitek.
Jiní o těchto otázkách vůbec
nepřemýšlejí. Vezměme např.
v úvahu, že jen alkoholismem rodičů
je u nás ovlivňováno na 400 000 dětí!
Proto by bylo správné, kdyby více, než
jen tomu nyní, pomáhala ve výchově
ke spořivosti i škola.
Příznivé rozvoje perspektivy má Státní
spořitelna také v půjčkové
činnosti. Zmíním se podrobněji aspoň
o půjčkách, které usnadňují
nákup zboží dlouhodobé spotřeby.
K tomu byly zavedeny v roce 1958 tzv. doplňkové
půjčky. Předpoklad o jejich prospěšnosti
se splnil. Např. loni bylo vyplaceno 447 000 těchto
půjček v celkové částce 1 miliarda
517 miliónů Kčs. Doplňkové
půjčky zřejmě významně
pomohly těm občanům, kteří
si z nejrůznějších příčin
včas nemohli potřebnou částku na nákup
naspořit nebo prostě ještě spořit
neumějí či nechtějí. Pomohly
zároveň obchodu k zajištěni plynulejšího
odbytu zboží i k regulaci spotřeby u jednotlivých
druhů podle širších potřeb naší
ekonomiky. Doplňkové půjčky se osvědčily
též svou rychlou návratností, o niž
spořitelny svědomitě pečovaly.
Ke zprávě s. ministra bych chtěla ještě
doplnit, že zvláštní hodnocení
a plné podpory pro budoucnost vyžaduje úvěrová
a zároveň organizátorská pomoc spořitelen
bytové výstavbě. Stovky informačních
středisek spořitelen k otázkám individuální
bytové výstavby výrazně pomáhají
překonávat dosavadní potíže v
jejím rozvoji. Desítky spořitelních
výstav moderních typů rodinných domků
pomohly novým stavebníkům k příznivému
vyřešení jejich bytových problémů,
zejména na venkově.
Plně souhlasím s názorem s. ministra, že
je nutno z úspor občanů co nejvýrazněji
úvěrově podpořit především
bytovou výstavbu. Navíc se domnívám,
a ministerstvo financí i naše státní
spořitelny jistě o tom uvažují, že
by měly být vytvořeny užší
vztahy mezi Státní spořitelnou a stavebními
bytovými družstvy.
Soudružky a soudruzi poslanci! Hovořím o otázkách
spoření mladých lidí, o výchově
k hospodárnosti a spořivosti i o řešení
tak vážných problémů našeho
života, jako je bydlení. Při dnešní
příležitosti proto, abych připomněla
závažnost projednávaného návrhu
zákona, jehož význam se nepohybuje jen v ekonomické
oblasti, ale podstatně zasahuje i do okruhu základních
celospolečenských úkolů. Potvrzuje
to jen obecně známou zkušenost, že v činnosti
spořitelen se bezprostředně promítají
všechny významné společenské
vztahy. Výsledky práce spořitelen nelze hodnotit
jen jako suchý ekonomický efekt, ale zároveň
jako souhrn důležitých společenských
činitelů, mezi nimiž hrají významnou
úlohu vlastnosti lidí budujících socialistickou
společnost.
Všichni si uvědomujeme, jak mnohostranné možnosti
jsou v naší vyspělé socialistické
společnosti a v nové ekonomice pro činnost
Státní spořitelny. Význačný
je podíl našeho spořitelnictví na výchově
socialistického člověka.
Jsem přesvědčena, že Státní
spořitelna sehraje v naší finanční
a bankovní soustavě ještě daleko významnější
a účinnější úlohu, než
jak tomu bylo doposud. Věřím, že v tomto
směru získá podporu všech ústředních
orgánů a společenských organizací
a že na její základní úkoly budeme
pohlížet vždy jako na důležité
úkoly celospolečenské povahy.
Na závěr bych chtěla znovu říci,
že podle mého názoru je návrh zákona
o Státní spořitelně správný,
a doporučuji jej proto Národnímu shromáždění
ke schválení. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. posl. Šmejkalové.
Přerušuji nyní schůzi do 11.30 hod.
Předseda NS s. Laštovička (zvoní):
Soudružky a soudruzi, pokračujeme v jednání:
Promluví posl. Perkovič.
Posl. Perkovič: Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, dovoľte mi, aby som predniesol
niekoľko poznámok k prerokovávanému
vládnemu návrhu zákona o Štátnej
sporiteľni.
Prerokovávaný zákon o Štátnej
sporiteľni vytvára z dnešnej sústavy štátnych
sporiteľní štátnu peňažnú
organizáciu, pre ktorú budú platiť v
primeranom rozsahu všetky zásady ako pre ostatné
hospodárske organizácie. Robí sa tak v záujme
zabezpečenia efektívneho rozvoja činnosti
štátnych sporiteľní v súlade s
hlavnými smermi zdokonalenia plánovitého
riadenia národného hospodárstva v zmysle
januárového uznesenia ústredného výboru
našej strany z minulého roku.
Postavenie činnosti štátnych sporiteľní
na podnikovom základe vytvára podmienky pre najúčinnejšie
pôsobenie ekonomických nástrojov v ďalšom
rozvoji služieb obyvateľstvu a zvyšovaní
efektívnosti sporiteľničnej činnosti.
Súčasná organizácia a hospodárenie
sústavy štátnych sporiteľni neumožňovala
presadzovať zásady socialistickej podnikavosti na
úseku peňažných služieb, ani rozširovať
a zdokonaľovať sporiteľničnú činnosť,
nakoľko nebolo možné presadiť podnikovú
a osobnú hmotnú zainteresovanosť na rozširovaní
sporiteľničnej činnosti a znižovaní
nákladov, hoci vlastná povaha poskytovania peňažných
služieb inak nebráni, aby sa i na tomto úseku
mohli uplatniť zásady socialistickej podnikavosti.
Bolo vážnym nedostatkom, že činnosť
takej významnej finančnej inštitúcie,
akou sú štátne sporiteľne, bola všeobecne
hodnotená ako administratívna s celým dopadom
negatívnych vplyvov. Šlo najmä o nedostatočné
vybavenie mechanizačnými prostriedkami, bez uplatnenia
prvkov osobnej hmotnej zainteresovanosti ako predpokladu na dosiahnutie
úspor pracovných síl a výraznejšieho
rastu produktivity práce.
To vytváralo tiež sťažené podmienky
pre činnosť sporiteľní, pretože s
prudkým rozvojom sporiteľničných služieb
v posledných rokoch, najmä na pôžičkovom
úseku, nepostupovalo súbežné vytváranie
primeraných kádrových a materiálových
potrieb.