Jednomandátový volební obvod limitoval i
možnosti poslanců. Nikdo z nás není
člověkem s encyklopedickými znalostmi a kupříkladu
lékař nebo vědecký pracovník
stěží mohl pochopit některé odborné
otázky zemědělství nebo obchodu, stěží
poradit a zakročit nebo žádat zjednání
nápravy u centrálního orgánu. Často
byl jak voliči, tak i ústředním orgánem
jen jednostranně informován, a proto jen stěží
některé, třeba palčivé skupinové
otázky se dostaly na pořad jednání.
Nový volební zákon tak umožňuje,
aby volební obvody vyjadřovaly přesněji
sociálně politickou, věkovou i národnostní
strukturu volebního obvodu, umožňuje se voličům
obracet se na toho poslance, k němuž mají nějaký
vztah, ať již z hlediska profese nebo společných
zájmů, věkové struktury či
jinak. Zvolení náhradníci nebudou náhradníky
konkrétních poslanců, ale náhradníky
pro celý volební obvod, a to podle pořadí
na hlasovacích lístcích (§ 49 návrhu
zákona). Zbývá se zamyslit nad otázkou,
jaké závěry je nutno z toho vyvodit pro práci
nově zvolených poslanců ve volebních
obvodech, která je nedílnou součástí
práce poslance.
Podle mého názoru bude odpovědnost nových
poslanců za volební obvod přibližně
taková, čemu v právnické mluvě
se říká solidární ručení.
Znamená to, že každý ze zvolených
poslanců odpovídá za celý volební
obvod, který bude 4-15krát větší,
než je volební obvod současný, že
každý MNV, příp. odborový úsek
na závodě v jednom volebním obvodě
může žádat kteréhokoli poslance,
aby mezi své voliče přišel a podal vysvětlení
k některým důležitým otázkám
ekonomickým nebo společenským.
Mám za to, že tato nová zásada volebního
zákona - vícemandátové volební
obvody - přinese nejen více práce pro zvolené
poslance, ale že zejména povede k většímu
pocitu semknutosti mezi voliči a poslancem, k vzájemně
užším a bližším vztahům
a zvýší se tím - a to podtrhuji - společná
odpovědnost za řešení stěžejních
úkolů dneška. Nepůjde jen o to, některá
opatření vysvětlit nebo zdůvodnit,
ale vzbudit v každém občanu-voliči pocit
odpovědnosti za určité řešení.
Na druhé straně umožnit každému
jednotlivci, aby měl možnost "do toho mluvit",
aby si mohl vybrat mezi poslanci, s kým o tom bude mluvit,
aby se přímo podílel na rozhodování
zastupitelských orgánů všech stupňů.
Jde tedy o to - když zkvalitňujeme vztahy mezi voličem
a poslancem, abychom současně umožňovali
větší podíl účasti voličů
na řízení věcí veřejných,
na politické činnosti, na rozhodování
o důležitých otázkách vnitřních
i zahraničně politických. To považuji
za jeden z nejdůležitějších a nejaktuálnějších
úkolů současnosti, který volební
zákony uspokojivě řeší.
A nyní ještě několik zcela subjektivních
a diskutabilních námětů.
Zbývá se zamyslit nad otázkou, zda bude nutno
v nově zvolených volebních obvodech nějakým
způsobem organizovat vzájemný styk poslanců
i zvolených náhradníků s voliči,
ať již formou aktivů, besed, schůzí
či podobných akcí, a zda bude nutno, aby
současně zvolení náhradníci
se těchto schůzi pravidelně účastnili.
Navrhovaná osnova zákona zná pojem zvoleného,
tj. kvalifikovaného náhradníka, který
podle pořadí na kandidátní listině
může kdykoliv nastoupit do funkce na uprázdněné
místo poslance ve volebním obvodě. Jde tedy
již o určitou kvalifikovanou osobu, kdy se současně
předpokládá zapojení náhradníků-poslanců
do komisí NV a kdy z volebního aktu pro ně
vyplynul také určitý díl odpovědnosti
za celý volební obvod. Mám proto především
za to, že při styku poslanců s voliči
nebude možno vynechávat zvolené náhradníky,
ale naopak, že bude nutno, aby se pravidelně účastnili
všech akcí, v nichž tento styk bude probíhat.
Domnívám se, že nebude působit zvláštní
potíže organizovat styk mezi poslanci MNV, ONV a KNV
s jejich voliči ve volebních obvodech, bude možno,
aby organizaci tohoto styku trvale a cílevědomě,
plánovitě prováděly pod vedením
KSČ orgány NF spolu s orgány NV. Tím
sice přibude práce, ale na druhé straně
stoupne i vážnost orgánů Národní
fronty v očích veřejnosti, její odpovědnost
za celý volební obvod se zvýší
a její orgány se zapojí organicky do každodenního
života společnosti.
Poněkud obtížnější bude
již situace při organizování styku poslanců
Národního shromáždění
s voliči. Předpokládá se, že
v 8 volebních obvodech by jedním volebním
obvodem byl jeden okres, ve 45 obvodech 2 okresy a v 7 volebních
obvodech dokonce 3 okresy. Navrhovaný zákon v §
12 předpokládá, že volební obvody
nebudou přesahovat hranice krajů. Nemyslím
také, že po volbách budou všichni poslanci
bydlet ve svém volebním obvodě, a to vzájemný
styk voličů s poslanci ještě více
komplikuje. Bude tedy podle mého názoru nutno, pokud
má jít o cílevědomé a plánovité
organizování styku voličů s poslanci
Národního shromáždění,
aby organizování bylo skutečně na
výši. Určité zkušenosti v tomto
směru získala naše delegace Národního
shromáždění při návštěvě
Polské lidové republiky a domnívám
se, že stejné problémy řeší
také v Německé demokratické republice.
Nepochybně zkušenosti tam získané mohou
kladně ovlivnit při vhodné aplikaci na naše
podmínky společenský styk poslanců
s voliči i u nás.
Osobně se domnívám, že organizace tohoto
styku bude trvale důležitým politickým
úkolem, že je stále nezbytné k dobré
politické práci znát přesně
nálady, potřeby a myšlení voličů
i různých sociálních skupin a z nich
vycházet při vlastní práci v orgánech
Národního shromáždění.
Tím lze umožňovat trvale velkému aktivu
osob zajímajících se o politické dění
jejich aktivní práci a aktivní podíl
na tvorbě zákonů a usnesení důležitých
pro celou naši společnost. Konečně mám
za to, a navazuji na svou předcházející
myšlenku, že při organizování styku
voličů s poslanci v nových vícemandátových
volebních obvodech bude nutno zainteresovat do tohoto styku
i zvolené náhradníky poslanců. Předpokládám,
že by dostávali některé materiály
pro svou informaci asi v rozsahu bulletinu pro poslance Národního
shromáždění, že by se stali určitými
důvěrníky a náhradníky poslanců
i pro styk s voliči a současně že by
tak byli připraveni, pro případ nástupu
do funkce, co nejlépe ke své činnosti.
Za úvahu bude stát i myšlenka, zda tento styk
nemá být organizován v rámci krajského
výboru Národní fronty uvolněným
poslancem Národního shromáždění
pro každý kraj a zda krajské kluby poslanců
Národního shromáždění
by neměly mít svého předsedu nebo
jiného uvolněného mluvčího,
který by právě funkci onoho organizátora
převzal. Konečně bude možná vhodné,
aby onen uvolněný poslanec Národního
shromáždění, který by v rámci
kraje převzal funkci organizátora a koordinátora,
nejen zajišťoval účast poslanců
a zvolených náhradníků na schůzích
s občany, ale aby převzal i další úkoly.
Domnívám se, že by měl mít k
dispozici důležité materiály z Národního
shromáždění, ale současně
i z krajských a okresních orgánů,
že by měl některé další
materiály evidovat pro potřeby poslanců Národního
shromáždění. Na žádost kteréhokoliv
poslance mohl by poskytnout kvalifikovaný podkladový
materiál pro diskusi či vystoupení v Národním
shromáždění, materiál opřený
o praxi a zkušenosti z okresů a krajů i z celostátního
rozboru. Vedlo by to nepochybně i ke zkvalitnění
práce poslanců Národního shromáždění.
To jsou mé osobní poznámky k návrhu
zákona o volbách.
V závěru, vážené soudružky
a vážení soudruzi, dovolte, abych jménem
Československé strany socialistické, jejími
členy byl návrh volebních zákonů
velmi kladně přijat, i jménem svým
vyslovil naprostou důvěru ve správnost všech
zásad navrhovaných volebních zákonů.
Mám za to, že tyto zákony jsou v souladu se
zájmy naší společnosti, že jsou
dalším krokem k rozvoji socialistické demokracie
našeho státu a konečně i v souladu s
přesvědčením našeho lidu. Doporučuji
proto jejich schválení plénu Národního
shromáždění. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci Hrabalovi. Dále se přihlásil poslanec
Pašek. Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Pašek: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, Národní shromáždění
dnes projednává důležité zákony:
návrh na vydání ústavního zákona
o skončení volebního období Národního
shromáždění, Slovenské národní
rady, Nejvyššího soudu, krajských, okresních
a vojenských soudů; zákon o volbách
do národních výborů, Slovenské
národní rady a do Národního shromáždění,
jenž vyjadřuje společný cíl -
zabezpečit co nejširší účast
našich občanů na správě státu
prostřednictvím zastupitelských sborů.
Volby v socialistické společnosti představují
významný projev svobodné a svrchované
vůle lidu, jemuž patří veškerá
moc ve státě, a jsou nezadatelným politickým
právem všech našich občanů, které
jim umožňuje určovat, kdo bude jejich jménem
příště rozhodovat.
K přípravě voleb přistupujeme v době,
která je pro politickou práci velmi náročná,
je náročná na činnost všech orgánů
a organizací.
Ve vnitřních podmínkách jsou to především
úkoly při realizaci závěrů
XIII. sjezdu Komunistické strany Československa
v národním hospodářství, při
řešení zcela nových úkolů
v zavádění systému nového ekonomického
řízení rozvoje našeho národního
hospodářství.
Uskutečňují se opatření značně
náročná na ideově politický
přístup, na praktickou politickou práci,
jíž je třeba získat pracující
pro trvalou aktivní podporu ekonomického řízení,
nástroje pro celkové zvýšení
efektivnosti našeho národního hospodářství,
nástroje pro otevřené rozlišování
mezi progresívním, průměrným
a zaostalým se všemi ekonomickými a politickými
důsledky.
V přípravě voleb se znovu výrazně
projeví úloha naší Národní
fronty, politického svazku naší společnosti
a základny pro uskutečňování
programu výstavby rozvinuté socialistické
společnosti.
Společenské organizace sdružené v Národní
frontě se uplatní při výběru
a navrhování kandidátů Národní
fronty, při politickém působení mezi
voliči za zvolení kandidátů, při
přípravě i realizaci volebních programů.
Cílem našeho Revolučního odborového
hnutí v předvolebním období a v samotném
volebním aktu je na základě volebních
programů vyvolat a rozvinout širokou iniciativu a
aktivitu pracujících za uskutečnění
současné politiky strany, zvolit nejlepší
představitele dělnické třídy,
družstevního rolnictva, inteligence a ostatních
vrstev lidu za poslance zastupitelských sborů.
Pro Revoluční odborové hnutí jako
nejmasovější organizaci dělnické
třídy, nejmasovější složku
Národní fronty Čechů a Slováků,
jsou volby příležitostí ukázat
poslání dělnické třídy
v rozvoji socialistické společnosti.
Dělnická třída svým sociálním
postavením, pokrokovostí v politické a ideologické
oblasti, společenskou angažovaností, jako rozhodující
síla rozvoje výroby se stala tmelem jednoty všeho
lidu a její třídní jednota i základem
jednotného odborového hnutí.
Naše odborové orgány se zúčastní
výběru kandidátů na funkce poslanců,
budou přispívat k zajištění potřebného
počtu kandidátů z řad dělnické
třídy a ostatních pracujících,
především z výroby, kteří
jsou oddáni lidu a věci socialismu a přitom
svými schopnostmi dávají záruku, že
zvládnou úkoly zastupitelského sboru, do
něhož mají být zvoleni.
Navrhovaný volební systém sleduje v souladu
s daným stupněm společného vývoje
další rozvíjení socialistické
demokracie, upevnění jednoty národů
a národností, různých sociálních
skupin obyvatelstva, zvýšení účasti
pracujících na výběru kandidátů
pro volby a ideové semknutí lidu.
Vícemandátové volební obvody - jak
už zde bylo řečeno - poskytují možnost
pro registraci více kandidátů, než má
být zvoleno poslanců, což vytváří
podmínky pro skutečnou možnost výběru.
Odbory budou nejen navrhovat kandidáty, ale povedou také
kampaň za jejich zvolení mezi pracujícími
v závodech a na všech ostatních pracovištích.
Budou se aktivně podílet na volební kampani
též v místě bydliště kandidátů,
v jejich volebních obvodech a na předvolebních
schůzích zdůvodní věcně
své návrhy voličům.
Prostřednictvím odborů se současně
tak umožňuje voličům uplatnění
jejich práva při výběru kandidátů.
Vliv voličů na výběr a zvolení
kandidátů vyvrcholí v den voleb, kdy vyjádří
svoje přání a vůli, kdo má
být jejich zástupcem ve volebním obvodu.
Volbami do zastupitelských orgánů se zabývalo
předsednictvo Ústřední rady odborů
dne 16. listopadu letošního roku, uvítalo předložené
návrhy a přijalo konkrétní usnesení
o zásadách účasti Revolučního
odborového hnutí ve volbách a v propagandistické
a agitační kampani.
Podle tohoto usnesení odborové orgány se
v přípravě voleb v těsné součinnosti
s hospodářskými orgány zaměří
na pozvednutí iniciativy a aktivity pracujících
v plnění úkolů v národním
hospodářství, při správném
uplatňování ekonomických a morálních
faktorů nové soustavy řízení
a při zajišťování tvorby zdrojů
pro řešení úkolů v oblasti životni
úrovně.
Plně rozvinou spolupráci orgánů a
organizací ROH a národních výborů
v souvislosti s plněním programových cílů
ROH a usnesení VI. všeodborového sjezdu aktivněji
organizovat účast Revolučního odborového
hnutí na práci národních výborů
a zvýšit tak podíl pracujících
na řízení a správě státu,
společně zabezpečovat úkoly při
zvyšování životní úrovně
a při zlepšování pracovního prostředí,
při uspokojování potřeb pracujících.
Odborové orgány rozvinou soustavnou propagandistickou
a agitační práci, která má
četné prostředky a široké možnosti
k dalšímu podnícení pracovní
iniciativy a politické aktivity.
Všechny nové rysy v předložených
zákonech zvýrazňují vliv Národní
fronty a společenských organizací na proces
demokratizace voleb.
V duchu usnesení XIII. sjezdu Komunistické strany
Československa je přijímána řada
opatření, která znamenají zdokonalení
naší státní organizace, vytvářejí
nové možnosti pro plný rozvoj činnosti,
iniciativy, ale i odpovědnosti jednotlivých jejich
článků, a to od Národního shromáždění,
Slovenské národní rady přes krajské
až po okresní a místní národní
výbory.
V souvislosti s uplatňováním zdokonalené
soustavy řízení národního hospodářství
jsou dávány národním výborům
široké možnosti k tomu, aby mohly daleko více
ovlivňovat rozvoj obcí, měst a oblastí,
využívat v zájmu zlepšování
životního prostředí obyvatelstva místních
zdrojů, spojovat prostředky ze státního
rozpočtu s prostředky závodů, družstev
i jiných hospodářských organizací
v místě, okrese a kraji.
Hlavní obsahové zaměření činnosti
národních výborů těsně
souvisí s programovými cíli Revolučního
odborového hnutí, jejichž splnění
je v mnoha směrech podmíněno prohloubením
vzájemné spolupráce národních
výborů a orgánů Revolučního
odborového hnutí, která rovněž
příznivě ovlivní i činnost
národních výborů při plnění
jejich hospodářsko-organizátorské
a kulturně výchovné funkce.
Zastupitelský princip vyjádření přímým
vztahem poslanců a voličů ve volebních
obvodech je výrazněji prohlubován a obohacován
i součinností Národního shromáždění
se společenskými organizacemi, zejména s
Revolučním odborovým hnutím.
Předpoklady pro uplatnění zkušeností
a oprávněných zájmů společenských
organizací jsou a jistě i nadále budou dány
i složením Národního shromáždění
- nejvyššího zastupitelského sboru.
Cílevědomé úsilí o soustavnost
a účinnost spolupráce Revolučního
odborového hnutí s orgány Národního
shromáždění bude ze strany odborových
orgánů rozvíjeno i v budoucnosti.
Součinnost Národního shromáždění
a Revolučního odborového hnutí bude
navazovat na dřívější tradice
a na tu skutečnost, že Revoluční odborové
hnutí je nositelem důležitých celostátních
úkolů.
Součinnost bude konkrétní a plodná
zejména na úseku pracovního práva
a na úseku zdravotní a sociální péče
o pracující.
Odborové orgány a základní organizace
budou plnit uvedené úkoly v přípravě
voleb pod vedením stranických orgánů
a v úzké spolupráci s volebními komisemi
Národní fronty a s příslušnými
národními výbory.
Volby do zastupitelských orgánů mají
vytvořit těsné kontakty mezi voliči
a kandidáty Národní fronty; tyto úzké
vztahy po volbách bude zapotřebí dále
upevňovat tak, aby nově zvolení poslanci
rozvinuli plnou aktivitu zastupitelských orgánů
hned po zvolení.
Soudružky a soudruzi poslanci, chtěl bych v této
souvislosti připomenout, že zkušenosti z projednávání
zákoníku práce vedly k tomu, že koncem
roku 1965 a počátkem roku 1966 vyvinuly řídící
orgány Ústřední rady odborů
i Národního shromáždění
úsilí dát vzájemné součinnosti
pevnější organizační základ
a orientovat ji obsahově tak, aby její výsledky
byly co nejúčinnější.
V říjnu 1965 schválilo předsednictvo
Ústřední rady odborů usnesení,
kterým uložilo orgánům Revolučního
odborového hnutí vybudovat v účelné
míře přímé kontakty s výbory
Národního shromáždění,
vysílat zástupce na jejich schůze a zabezpečit
také výměnu písemných podkladů,
které obě strany zajímají. Předsednictvo
Národního shromáždění
kladně zhodnotilo iniciativní krok Ústřední
rady odborů a schválilo obdobnou směrnici
pro výbory Národního shromáždění.
Na této základně se rozvíjela plodná
pracovní součinnost Národního shromáždění
a Revolučního odborového hnutí. Tyto
metody spolupráce by měly být uplatňovány
a rozvíjeny i v dalším volebním období
mezi orgány Národního shromáždění
a národních výborů a Revolučního
odborového hnutí.