Soudružky a soudruzi poslanci, předložené
návrhy zákonů, které zdůvodnil
zpravodaj s. dr. Škoda, umožňují splnit
hlavní ideově politický úkol volební
kampaně - vyvolat společenskou aktivitu veřejnosti,
zájem a účast na řízení
a správě státních záležitostí,
dále prohlubovat pevné spojení strany s pracujícími.
Proto vyjadřuji v souladu s míněním
našich pracujících s předloženými
návrhy zákonů plný souhlas. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Paškovi, promluví posl. Jan Němec.
Posl. dr. Jan Němec: Soudružky a soudruzi poslanci!
Soudruh místopředseda Škoda, když uváděl
navržené volební zákony, prohlásil,
že jsou dalším prohloubením naší
socialistické demokracie. Když se scházíme
s představiteli buržoazních parlamentů,
a to i s poslanci, kteří představují
nejrůznější socialistické strany
a uznávají řadu úspěchů
naší socialistické společnosti, obvykle
se diskuse orientuje právě k problému demokracie,
a velmi často nemůžeme najít společný
jazyk, protože tento pojem zřejmě má
jiný obsah v socialistických zemích a jiný
v kapitalistických zemích. Vznikl ve starém
klasickém Řecku jako pojem vlády lidu proti
oligarchii a proti tyranii. Ovšem když se podíváme
na třídní podstatu této klasické
a ve své době jistě pokrokové řecké
demokracie, zjistíme, že i tato vláda lidu,
tato demokracie byla projevem nerovnosti, protože v této
společnosti žilo množství, a patrně
většina, lidí, kteří měli
cejch otroka, byli zbaveni všech lidských práv
a pochopitelně žádné volební
právo neměli. Řecká společnost
si tedy v dané chvíli vytvořila nástroj
pokrokovější proti formacím dřívějším,
ale takový, který jí pomáhal ovládat
značnou část lidí žijících
v této společnosti.
Buržoazní společnost se z toho velmi dobře
poučila. Poučila se, že demokracie sice může
být chápána jako pojem vlády lidu,
ale že může být také velmi účinným
a dobrým nástrojem vlády nad novou třídou,
třídou otroků, vládou nad dělnickou
třídou a všemi vykořisťovanými.
A právě proto Lenin ve své práci "Stát
a revoluce" charakterizuje buržoazní demokracii
jako nejideálnější slupku buržoazní
vlády, která dává možnost vykořisťovatelské
třídě potlačovat vykořisťované
a která ovšem na druhé straně dává
vykořisťovaným dojem a pocit, že se nějakým
způsobem zúčastňují na vládě.
Buržoazní demokracie tedy ve svém pojmu není
už ani vládou lidu, není ani vládou
většiny, ale je slupkou, která zakrývá
vládu menšiny nad zdrcující většinou.
Mluvím o tom proto, abychom pochopili ten hluboký
smysl slov socialistická demokracie v tom pravém
třídním smyslu, v tom, že socialistickou
demokracii sice těmito zákony prohlubujeme, ale
že o ní se principiálně rozhodlo ve
Velké říjnové socialistické
revoluci a u nás v roce 1945 a v únorových
událostech roku 1948, tehdy, když bylo zrušeno
vykořisťování člověka
člověkem a když byla nastolena skutečná
vláda lidu.
To je právě ten problém, který vždycky
je otázkou rozporu, pokud se setkáváme s
představiteli buržoazních parlamentů
a pokud oni stavějí otázku demokracie nebo,
jak se snaží nám vnutit, pojmu nějakého
totalitního státu.
Soudruh Škoda hovořil o tom, že buržoazní
volič má možnost nevybrat si svého kandidáta,
ale vybrat si politickou stranu a přitom pochopitelně
hlasovat také pro program této politické
strany; nemá ovšem možnost ovlivnit zvolené
kandidáty této politické strany, zda program
bude uskutečněn.
Setkáváme se někdy i s lidmi, kteří
se domnívají, že právě to, že
u nás vystupuje jednotná kandidátka Národní
fronty, je nějakým nedemokratickým projevem.
Soudružky a soudruzi, když si vezmete ty buržoazní
státy, kde politický život není organizován
v principu dvou politických stran, jako je to třeba
ve Spojených státech amerických nebo ve Velké
Británii, ale dejme tomu ve Francii, ve Finsku, ve Švédsku
a jinde, zjistíme jednu zajímavou věc, koneckonců
praxi, kterou my všichni dobře známe z minulosti,
z období buržoazně demokratického státu,
že se rozpoutá velmi ostrý politický
boj, že jedna strana útočí proti druhé,
že se vytahují nechutné osobní záležitosti
a aféry, ale že koneckonců po sečtení
volebních hlasů se musí ti, kteří
stáli ostře proti sobě, dovedli se polévat
velikými kbelíky špíny, sejít
a vytvořit nějaké sdružení, koalici,
která by vůbec mohla dát dohromady nějakou
vládu. To se považuje za normální. Za
normální se považuje i to, že ve Francii
pokrokové síly před volbami udělají
dohodu - komunistická strana a Federace demokratické
levice - a vystupují s jednotným programem, se společnými
kandidáty. Ale páni buržoazní kritikové
už nedovedou pochopit, že se dovedou politické
strany a společenské organizace dohodnout před
volbami. Vždyť naše Národní fronta
má pět politických stran a desítky
společenských organizací, které stavějí
svůj společný vlastenecký socialistický
program, a dává možnost, aby se volič
buď pro tento program vyjádřil, nebo všechny
kandidáty škrtl, a tím tedy s ním projevil
nesouhlas.
Za druhé dává možnost, aby volič
zvážil, zda kandidáti, kteří
jsou navrženi, jsou schopni bojovat za splnění
tohoto programu, a tedy za další rozvoj životní
úrovně našeho obyvatelstva.
Myslím, že právě v tom je výrazný
demokratický rys volební soustavy a zejména
těch zákonů, které dnes projednáváme.
Volič má v prvé řadě možnost
dát své návrhy na schůzích,
které budou probíhat v první etapě
volební kampaně. Za druhé má možnost
vyjádřit se při registraci kandidátů,
zda souhlasí či nesouhlasí, a má konečně
možnost při volbách svým škrtem
projevit nesouhlas nebo neškrtnutím projevit souhlas
s navrženým poslancem národního výboru,
Slovenské národní rady či Národního
shromáždění.
Takovou možnost nemá volič v žádném
jiném volebním systému, ať se přikrášluje
jakkoli a ať se mu říká, že je
sebedemokratičtější. Proto myslím,
že návrhy, které jsou předloženy,
jsou návrhy progresívní, návrhy pokrokové
a že je třeba pro ně hlasovat.
Volby budou probíhat v roce 1968, v roce 20. výročí
únorových událostí a 50. výročí
vzniku samostatného československého státu.
Domnívám se, že rozdělení voleb
do národních výborů a zvlášť
do Slovenské národní rady a Národního
shromáždění je návrh velmi rozumný
a moudrý. V národních výborech nám
dá možnost, aby se občané daleko více
seznámili s novým zákonem o národních
výborech, aby zejména v důsledcích
těch možností, které mají na
základě nové ekonomické soustavy,
se velmi reálně zamysleli nad konkrétními
plány, věcnými plány toho kterého
národního výboru - mám zejména
na mysli místní národní výbory
- a aby tím také mohli aktivně přispět
ke splnění těchto plánů a k
zvelebení své obce. My máme jistě
všichni ve svých volebních obvodech mnoho případů
obcí, kde s málo prostředky, ale s velkým
entuziasmem lidí se dalo udělat hodně pro
zlepšení životního prostředí
občanů té které obce.
Myslím, že volby do SNR a Národního
shromáždění nám dají možnost
ukázat v prvé řadě na to, jakou obrovskou
revoluční úlohu sehrál ruský
Říjen a naše dělnická třída
při vzniku samostatného československého
státu, ale také na to, kam jej pak buržoazie,
které se podařilo vzít moc do svých
rukou, po 20 letech dovedla. A právě ve srovnání
s tím a v odpovědi na všechny útoky,
které můžeme očekávat, ukázat
na to, do jakého místa pevného článku
světové socialistické soustavy dovedla československý
lid a naši republiku politika naší komunistické
strany a vlády Národní fronty.
Domnívám se, že i ostatní návrhy
na vícemandátové volební obvody jsou
progresivní, dávají nám lepší
možnost respektovat sociální složení
obyvatelstva v tom kterém obvodě a tak i jeho reprezentaci
v Národním shromáždění,
v SNR i v národních výborech. Myslím
proto, soudružky a soudruzi, že je třeba tyto
návrhy podpořit.
Já jako komunistický poslanec vyjadřuji jistě
přesvědčení všech komunistů,
členů Národního shromáždění,
že spatřujeme v těchto návrzích
další projev úspěšného fungování
té ústavní zásady, která stanoví,
že komunistická strana je vedoucí silou naší
společnosti, a že všichni odevzdáme pro
tyto návrhy své hlasy. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Němcovi. Nyní promluví posl. Trojan.
Posl. Trojan: Soudružky a soudruzi poslanci, návrh
výboru ústavně právního a výboru
pro národní výbory, ve kterém jsem
členem, na vydání zákonů o
volbách do Národního shromáždění
a národních výborů, které dnes
projednáváme a máme schválit, podle
našeho názoru odpovídá současnému
vývoji naší socialistické společnosti
a vyjadřuje prohlubující se demokratičnost
naší volební soustavy.
Nové demokratické instituce, které jsou v
návrzích obou zákonů zakotveny, plně
odpovídají životu a podle mého názoru
povedou k prohloubení činnosti zastupitelských
orgánů všech stupňů a k dalšímu
uplatnění principu demokratického centralismu
v zastupitelské soustavě.
Opatření v zákonu navrhovaná jsou
logickou součástí úsilí, které
Komunistická strana Československa vyvíjí
pro rozvoj socialistické demokracie. Z iniciativy komunistické
strany byla zvýšena pravomoc národních
výborů, byla dále prohloubena práce
NS, došlo k větší aktivizaci společenských
organizací, soustavně stoupá v souvislosti
se zaváděním nové soustavy řízení
demokratické poslání ROH. Opatření
k prohloubení demokratismu, která odpovídají
dané etapě, vyplývají z toho, že
výstavba socialismu může být dílem
jen uvědomělé činnosti mas. Míra
prohlubování socialistické demokracie není
ovšem subjektivním výmyslem, jak se někteří
domnívají, ale je závislá na objektivních
zákonitostech společnosti, na stupni rozvoje výrobních
sil a výrobních vztahů, na úrovni
uvědomění i na kvalitě zájmů.
Smyslem tohoto úsilí je vždy na určitém
stupni upevňovat jednotu lidu, společnosti a rozvíjet
účast lidí na správě.
Právě v uvědomělé účasti
lidí na správě státu a jejím
prohlubování vidíme výraz a podstatu
rozvíjení socialistické demokracie, výraz
práv i povinností občanů. Nesprávné
jsou proto ty názory, jež popírají tento
její smysl, odtrhují ji od konkrétní
doby a hovoří o jakési absolutní demokracii,
svobodě, útočí na instituce socialistické
společnosti, na její třídní
podstatu včetně vedoucí úlohy strany
a chápou proces prohlubování socialistické
demokracie jako nějaký proces Iiberalizace, ať
na politickém, kulturním nebo jiném úseku.
Platí, že demokracie je třídní,
právě tak jako každý stát má
svou třídní podstatu a každá
demokracie odpovídá potřebám své
společnosti. Samozřejmě, jednou ze základních
otázek je tu vztah jedince a společnosti, a tady
jsme u problému svobody. Ani svobodu jedince nelze chápat
abstraktně, všelidsky, ale jako nezbytné omezení
jedněch v zájmu svobody druhých. Naše
pojeti socialistické demokracie je v tom, že chceme
zabezpečit demokracii, a tudíž i svobodu všem,
kdož stojí na pozicích socialismu, tj. většině.
Socialismus není subjektivistický, nemá za
cíl uspokojovat snad pouze a výhradně nějaké
osobní, individuální sny. Socialistická
společnost usiluje především o vytvoření
dobrých vztahů mezi lidmi. Jestliže by společnost
podporovala zájmy individualisticky zaměřených
jednotlivců, nebylo by to ku prospěchu ani společnosti,
ani jednotlivých osobností.
Není správné posuzovat hloubku socialistické
demokracie jen dle toho, jak hluboce je omezována svoboda
jedince zájmy celé společnosti, ale je potřeba
ji posuzovat z druhého hlediska - co dává
v protikladu k buržoazní demokracii socialistická
společnost lidem, jak zabezpečuje pracující
materiálně, jak vytváří prostor
pro účast na správě a rozhodování;
a tu zjistíme, jaký ohromný prostor pro uplatnění
svobod a demokracie dává socialismus ve srovnání
s kapitalismem.
My demokracii chápeme jako řád, pořádek,
a ne jako anarchismus. To nemohou a nechtějí pochopit
ti, co socialistickou demokracii označují jako diktát
a omezování svobody. Další rozvíjení
socialistické demokracie považujeme za klíčový
úkol. To není agitační a tím
méně předvolební fráze, vyplývá
to z objektivních požadavků společnosti.
Zavádíme instituce vícemandátových
volebních obvodů. Známe její klady
a známe také její zápory. Nesporně
ale zavedení této instituce je pokrok a negativní
stránky vyřešíme.
Poslanec bude mít možnost pracovat v širším
okruhu voličů, pozná širší
okruh problémů a stanovisek, které může
uplatňovat v jednáni příslušného
zastupitelského sboru. Vytvoří se tím
nové podmínky pro uplatnění úlohy
poslanců jednotlivých stupňů zastupitelské
soustavy podle specializace, pro jejich tvůrčí
činnost, dělbu práce i vzájemnou koordinaci.
Je pravda, že pro činnost poslanců bude tento
problém složitější a náročnější.
Jde zejména o to, že těžko bude možné
obsáhnout každému poslanci všechna jednotlivá
místa, a půjde tedy o to, organizovat styk s poslanci
podle specializace a současně pak v co nejširším
měřítku i v obvodu jeho bydliště.
Metody a formy práce nejsou sice přesně dohodnuty
a jsou propracovávány, domnívám se
však, že takové prohloubení úkolů
podle specializace a současně podle místa
bydliště v co nejširším měřítku
je jednou z cest řešení.
Pozornost si zaslouží i práce s náhradníky,
kteří budou voleni do všech stupňů
národních výborů. Počítáme
s tím, aby již od počátku nového
funkčního období národní výbory
systematicky pracovaly nejen se svými poslanci, ale i s
náhradníky, volily je za členy komisí,
zapojovaly do aktivu, vyzbrojovaly je tak jako poslance, pořádaly
s nimi semináře apod.
Domnívám se, že bude nezbytné uvážit
a zpracovat vedle činnosti poslanců ve vícemandátovém
volebním obvodu i analogická pravidla pro systematickou
práci s náhradníky.
Skutečnost vyplývající z návrhu
zákona, že uprázdni-li se z jakéhokoliv
důvodu funkce poslance národního výboru
či jiného stupně zastupitelského orgánu,
nastupuje za něho náhradník zvolený
v témže obvodu. podle pořadí, v němž
byl zvolen, a zapojení náhradníků
do aktivní činnosti v komisích a aktivech
národních výborů zdůrazňuje
význam náhradníků a vytváří
možnosti dalším tisícům občanů
podílet se na práci v orgánech národních
výborů.
Volby pochopitelně nevidíme jako jednorázový
akt. Volební akt je završováním celé
demokracie, přípravy spočívající
v hodnocení práce poslanců i orgánů
národních výborů, přípravy
při tvorbě a projednávání volebních
programů, vysvětlování politiky strany
voličům a nakonec i výběru poslanců,
kteří lid zastupují. Za socialismu se naplňuje
funkce voleb jako výraz svrchovanosti pracujícího
lidu a současně jako jeden z prostředků
pro její zajištění.
Naše zkušenosti potvrzují, že funkcionářský
aktiv národních výborů a společenských
organizací kladně přijímá nové
demokratické instituce, které dnes v souvislosti
s návrhy nových volebních zákonů
projednáváme. Podobně jednoznačně
kladně vyzněla i diskuse v našem výboru
pro národní výbory.
V současné době usilujeme především
o to, abychom voleb využili k další aktivitě
pracujících, na základě dobře
vypracovaných volebních programů zabezpečovali
realizaci závěrů XIII. sjezdu strany. Dobrým
výběrem zástupců lidu zajistit zkvalitnění
práce nových orgánů a dobrou masovou
politickou prací dále prohloubit vztah pracujících
ke své komunistické straně, socialistické
vlasti a celému komunistickému a dělnickému
hnutí.
Navržené zákony podle mého názoru
odpovídají potřebám současné
etapy a přispějí spolu se zákonem
o národních výborech k dalšímu
prohloubení veřejného života, k prohloubení
práce zastupitelských sborů, ke zvýšení
aktivity pracujících při budování
socialistické vlasti. Doporučuji proto jejich schválení.
(Potlesk.)
Posl. akademik Knapp: Vážení soudruzi,
dovolte mi, abych řekl také několik slov
na podporu zákonů, o kterých diskutujeme.
Ovšem v diskusi zde bylo řečeno předcházejícími
řečníky tolik, že je těžké
nenavázat na to, co bylo řečeno.
Chtěl bych proto nejprve navázat na to, co řekl
soudruh poslanec Němec. Soudruh Němec se zmínil
stručně a myslím, že velmi případně,
o historii demokracie a historii slova demokracie samotného.
Poukázal na to, že toto slovo znamenalo mnohokrát
v historii mnoho různého, a když jsem to poslouchal,
napadlo mi, a vlastně ne poprvé, že v historii
slova demokracie je vlastně jistý paradox. Demokracie
znamená vládu lidu a jako pojem trvá nejméně
dva tisíce let. A vlastně nikdy skutečnou
vládu lidu neznamenalo až do socialistické
revoluce, která převrátila společenské
vztahy a která teprve tomuto slovu, tomuto pojmu dala jeho
skutečnou náplň, to, co vyjadřuje,
a učinila z demokracie skutečnou vládu lidu.
Ovšem tato vláda lidu, to znamená socialistická
demokracie, nemá neměnnou podobu, nemá, jak
se nyní říká, rigidní model.
Použil jsem slova model, ačkoliv ho mám z duše
nerad, stalo se módou, ale chtěl jsem vyjádřit,
že socialistická demokracie má také
svoji historii, jako socialistická demokracie má
své prostředky, své formy i své stupně.
A tu myslím to navazuje na to, co říkal soudruh
Němec, že zákony, které dnes projednáváme,
jsou beze vší pochybnosti dalším stupněm
progresívního rozvoje socialistické demokracie,
že jsou to skutečně opatření,
která jdou kupředu a která jistě oživí
volby jako prostředek socialistické demokracie a
nepochybně oživí také zájem voličů
o volby.