Nyní bych chtěl ovšem dodat jednu věc
velmi konkrétního rázu, konkrétní
podoby. Je to problém, o němž tady byla také
řeč. Zejména soudruh Hrabal se o něm
zmínil, myslím, že je to problém velmi
vážný. Ve vícemandátových
volebních obvodech, které, opakuji, považuji
za správné a za rozumné, je i jeden problém,
a totiž to, že se velmi rozšíří
a zvětší volební obvody, a tím
skutečně nastanou jisté komplikace ve styku
poslanců s voliči a zejména budou tyto velké
volební obvody vyžadovat jinou praxi poslanců.
K tomu, co bylo řečeno, chtěl bych dodat
několik slov, poněvadž tuto otázku považuji
za velmi důležitou otázku politickou. Zatím
totiž volební obvody byly poměrně malé,
i když jsme naříkali, že jsou velké,
ale v poměru k těm, které budou, byly malé
a bylo možno, aby poslanec, pokud se o to snažil, za
čtyři léta svého působení
navštívil všechny obce svého volebního
obvodu nebo aby alespoň byl v těch, kterým
se říká střediskové, aby za
ním mohli lidé z okolí přijít.
Vím z vlastní zkušenosti, že to mělo
velký politický vliv, když poslanec přišel
mezi lidi na vesnice. To skutečně působilo
velmi dobře politicky. Když volební obvod bude
mít 200 i více obcí, je vyloučeno
technicky i časově, aby za 4 roky svého působení
poslanec obešel všechny své obce, a asi by to
bylo také zbytečné. Proto se přikláním
k hlasům, které říkají, že
je třeba toto řešit a nějak organizovat.
V jednom však nesdílím úplně
názor soudruha Hrabala. Soudruh Hrabal mluvil o tom, že
to má být zorganizováno. Jistěže
to má být zorganizováno, ale já se
domnívám, že se to dá vyřešit
těžko nějakými schůzemi nebo
stanovením funkcionářů v krajích
nebo ve volebních obvodech. Především
bych kladl váhu na to, aby to bylo organizováno,
ale aby sami poslanci, kteří budou ve volebních
obvodech - aniž bych vylučoval jinou možnost
- se mezi sebou dohodli tak, aby každý mohl uplatnit
své odborné znalosti a aby byla zároveň
pokryta jejich činnost i teritoriálně v celém
obvodu.
Druhá poznámka se týká časového
oddělení voleb do Národního shromáždění
a do národních výborů. V tom, myslím,
je i tato pozitivní stránka: poslanci Národního
shromáždění budou ve svých funkcích
o půl roku déle a mohou celkem velmi účinně
a aktivně politicky pomoci při volbách do
národních výborů. Soudruzi z mého
volebního obvodu mne o to požádali a já
jsem to nejen neodmítl, ale rád přijal, poněvadž
to považuji za dobrou možnost uplatnění
poslanců Národního shromáždění
ve volebních obvodech.
To jsou poznámky, které jsem chtěl učinit
na okraj toho, co bylo řečeno.
Nakonec bych chtěl říci to, co jsem řekl
na začátku, že považuji navržené
osnovy za krok kupředu v rozvíjeni naší
demokracie, za osnovy progresívní a že tedy
jistě nemusím říkat, že pro ně
budu hlasovat. Děkuji. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. akademikovi Knappovi.
Přerušuji schůzi na 20 minut. Po přestávce
promluví posl. Žiak.
Předseda NS s. Laštovička (zvoní):
Pokračujeme v přerušené schůzi.
Jako první promluví posl. Žiak.
Posl. Žiak: Vážené Národné
zhromaždenie, súdružky a súdruhovia! V
našej ústave je zakotvená zásada, že
Národný front je zväzkom pracujúcich
miest a dedín pod vedením Komunistickej strany Československa.
Je to platforma, ktorá sa úspešne osvedčila
v našej výstavbe socializmu, v hospodárskom
a kultúrnom rozvoji našej vlasti, a výsledkom
tejto práce je hospodársky rozmach, je zvyšujúca
sa životná úroveň nášho
ľudu.
Voľby do zastupiteľských orgánov, do národných
výborov, Slovenskej národnej rady a Národného
zhromaždenia v našom štáte sú významnou
príležitosťou, kde sa uplatní práve
Národný front, kde sa uplatní naša spoločná
jednota vyjadrená v národne frontovskej jednote.
O zásadách pre voľby do zastupiteľských
orgánov sa rokovalo na pôde parlamentu v straníckych
skupinách, hovorilo sa v Ústrednom výbore
Národného frontu, v Slovenskom výbore Národného
frontu a hovorilo sa aj v iných zodpovedných štátnych
orgánoch.
Strana slovenskej obrody k zásadám navrhnutým
Ústredným výborom Komunistickej strany Československa
v línii XIII. zjazdu KSČ vyjadrila na pôde
národne frontovských orgánov svoj úprimný
súhlas preto, lebo tieto zásady znamenajú
ďalšie prehĺbenie socialistickej demokracie, ktorá
je odrazom nášho úspešného spoločenského
napredovania.
Dôkladne uvážené zásady o voľbách,
ktoré sú včlenené do návrhov
zákonov, o ktorých rokujeme, do návrhov zákonov
o voľbách do Národného zhromaždenia,
do národných výborov - a primerane o tom
bude rokovať i Slovenská národná rada
- sú totožné s tým, čo sme prerokovali
na pôde Národného frontu.
A dovoľte mi aspoň niekoľko poznámok k
týmto návrhom zákonov, čo v nich takého
podstatného a markantného vidím. Právo
socialistického občana voliť poslancov do zastupiteľských
zborov v socialistickom štáte patrí medzi najvýznamnejšie
občianske práva. Ak je volebné právo
v kapitalistických štátoch prejavom demokracie
formálnej, volebné právo v socialistickom
štáte má hlboký obsah a dosah. Socialistická
demokracia svojím hlbokým obsahom vyžaduje
najvyššie socialistické uvedomenie. Socialistická
demokracia je nielen občianskym právom, ale je i
občianskou povinnosťou, je i občianskou disciplínou,
je občianskou aktivitou za najpriaznivejší
rozvoj spoločenského života. Socialistický
občan v duchu navrhovaných osnov nebude len voliť
poslanca do národného výboru, Slovenskej
národnej rady, Národného zhromaždenia,
ale bude i sledovať jeho prácu, bude kontrolovať
jeho činnosť. Má právo odvolať
poslanca. Zároveň však svojou aktivitou ako
občan tohto štátu napomáha zastupiteľským
orgánom, ktoré volil, aby úspešne plnili
svoje úlohy pre rozvoj, pre blaho ľudu.
Volebné právo socialistického občana
sa neobmedzuje len na odo- vzdanie hlasu, na politickú
stranu alebo kandidáta, ale je ďaleko širšie.
Socialistický občan volebné právo
uplatňuje už vtedy, keď sa kandidát vyberá.
Celý proces výberu kandidátov Národného
frontu pred voľbami - a často si to azda ani dosť
neuvedomujeme, niekedy to príde v rozhovore s hosťami,
ktorí prídu z buržoázne demokratických
štátov a obyčajne sa na toto pýtajú
a je veľmi vhodné na to práve poukázať
-, že už pri tomto výbere účasť
nášho občana a možnosť povedať
rozhodnutie, áno alebo nie, je súčasťou
volebného aktu, je súčasťou práva
občana, kedy rozhoduje o tom, kto ho bude zastupovať
v národnom výbore, Slovenskej Národnej rade
a v Národnom zhromaždení.
Pri tomto uplatnení občianskeho práva dá
prirodzene prednosť takému kandidátovi do zastupiteľského
zboru - do NV, SNR a NZ - v ktorom je dostatočná
záruka v jeho mravnom, osobnom, rodinnom živote, v
jeho kvalifikácii, v jeho postoji k spoločenským
problémom, že úlohu poslanca bude plniť
podľa najlepšieho vedomia a svedomia a svojich najlepších
schopností. Myslím, že práca v týchto
prípravných etapách je prinajmenej taká
dôležitá, ako samotná voľba. Preto
už samotná voľba, pri ktorej občan môže
ponechať alebo prečiarknuť meno kandidáta,
je len posledným aktom pri uplatnení volebného
práva.
Ešte jednu vec pokladám za veľmi dôležitú.
Socialistický občan nevolí len kandidáta
do NV, SNR alebo NZ. Svojou voľbou vyjadruje aj svoje stanovisko
k programu, s ktorým kandidát Národného
frontu pred voličov predstupuje. To však znamená,
ak občan súhlasí s kandidátom NF,
tým súhlasí aj s programom Národného
frontu. Tento súhlas s programom Národného
frontu je mravným občianskym záväzkom,
že občan bude aj tento spoločný program
plniť. Darmo by sme sa uznášali v NZ, SNR a NV
na najlepších zákonoch a uzneseniach, keby
ich občan spontánne, svedomite, ochotne a možno
skutočne povedať i s radosťou pre spoločné
blaho neplnil.
Spoločné ciele vyjadrené v uzneseniach XIII.
zjazdu KSČ, ktoré vyjadrujú najvlastnejšie
záujmy našich občanov, komunistov i nekomunistov,
mládeže i starých ľudí, budú
základným programom v prípravách na
voľby do NV, SNR a NZ. Do volieb pôjdeme s programom
rozsiahlym a náročným, ale naše politické
umenie bude v tom, keď budeme vedieť našich ľudí
zapáliť pre tento program, keď budeme vedieť
ukázať ciele, ktoré sledujú a budú
sledovať naše budúce zastupiteľské
orgány. Pôjde o ďalšie socialistické
spoločenské uvedomenie, o realizovanie zásad
novej hospodárskej sústavy, o zdokonalenie plánovania,
o lepšiu organizáciu práce, o vyššiu
produktivitu práce na základe uplatnenia vedeckého
a technického pokroku. Pôjde aj o to, aby občan
bol uspokojený na trhu kvalitným zbožím
a aby sme do zahraničia predávali najkvalitnejšie
výrobky. Bude to program výstavby bytov, nových
škôl i nových nemocníc, bude to program,
kde na Slovensku budeme musieť ľuďom ukázať,
že sme vstave zabezpečiť pracovné príležitosti
pre dorastajúcu mládež, ktorej na Slovensku
vďaka populačnému rastu je pomerne dosť.
Bude to zároveň i program našej zahraničnej
politiky, program našej politiky mieru v najtesnejšom
spojení so Sovietskym zväzom.
Zákony o voľbách práve tým, že
sú ústavnými zákonmi, majú
vyššiu kvalifikáciu. Podľa nich budeme poprvé
voliť vo voľbách v roku 50. výročia
vzniku našej čs. štátnej samostatnosti.
Bude to jedinečná príležitosť pozrieť
sa na týchto 50 rokov nazad, vidieť úskalia
a pokojný tok života, vidieť ťažkosti,
cez ktoré národ najmä v druhej svetovej vojne
prešiel, a vidieť ohromný rozmach našej
vlasti po oslobodení Československa Sovietskou armádou
a najmä po prevzatí moci robotníckou triedou,
roľníctvom a pokrokovou inteligenciou. Túto
cestu sme veľmi úspešne prekonali. Osobitne mžem
povedať, akú mám radosť, keď cestujem
po Slovensku a keď si spomeniem - som už dnes viac starý
ako mladý - na našu slovenskú biedu pred 40,
50 rokmi a keď vidím ohromný rozmach a bohaté
pulzovanie života na našom dnešnom Slovensku. S
týmto programom teda pôjdeme do volieb, bude pre
nás záväzný podľa ducha zákonov,
o ktorých hlasujeme, bude záväzný pre
budúcich kandidátov a členov zastupiteľských
zborov, poslancov, a bude záväzný i pre náš
pracujúci ľud.
Práve zato, že tieto zákony vyjadrujú
nesmiernu šírku socialistickej demokracie, socialistickej
zodpovednosti a disciplíny pre záujem nášho
ľudu, pre ďalší rozvoj našej vlasti,
mám česť ako príslušník
Strany slovenskej obrody vyhlásiť, že poslanci
Strany slovenskej obrody s návrhmi zákonov súhlasia
a budú za ne jednomyseľne hlasovať. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Žiakovi.
Do rozpravy není dále nikdo přihlášen.
Přeje si ještě někdo slovo? (Nikdo.)
Uděluji proto slovo místopředsedovi NS dr.
Škodovi, aby zaujal stanovisko k rozpravě.
Mpř. NS dr. s. Škoda: Soudružky a soudruzi
poslanci, vzhledem k tomu, že všichni poslanci, kteří
vystupovali k předloženým návrhům
zákonů, vyslovili s nimi souhlas, prosil bych jen,
abyste mi dovolili upozornit na dvě tiskové chyby.
Jde o tisk 148 - návrh zákona o volbách do
Národního shromáždění,
kde na str. 16 v § 60 je tiskový překlep: "Do
90 dnů po ukončení volebního období
předsednictvo Národního shromáždění...",
nikoliv "předsednictva Národního shromáždění".
Při této příležitosti mi ještě
dovolte vysvětlit, proč sem byl tento paragraf vložen.
Zčásti to bylo zdůvodněno v důvodové
zprávě, v části 9. Také ale
proto, že podle článku 60 ústavy předsednictvo
Národního shromáždění
vyhlašuje volby do Národního shromáždění.
Nikdo jiný v této republice k tomu nemá právo.
A proto je také správné, poněvadž
tentýž článek ústavy stanoví,
že po uplynutí volebního období vykonává
předsednictvo působnost Národního
shromáždění, že je zde omezena
lhůta předsednictvu a stanoveno, aby do 90 dnů
po ukončení volebního období předsednictvo
Národního shromáždění
vypsalo, čili je to povinnost daná předsednictvu,
všeobecné volby do Národního shromáždění.
Na druhé straně když bude takovéto opatření,
nebude nutno vydávat vždy v krátké době
ústavní zákon a měnit ústavu.
Druhá tisková chyba je na str. 18 důvodové
zprávy v témž tisku. Pravda je, že důvodovou
zprávu neschvalujeme, ale je to důležitý
materiál. Proto upozorňuji na to, že v druhém
odstavci na str. 18 v osmém řádku má
znít věta: "umožňuje podstatně
zvýšit kvalitu zastoupení", nikoliv "zastoupených",
poněvadž to by znamenalo voličů. Dále
bych chtěl upozornit, že každý ústavní
zákon znamená určitou změnu nebo doplnění
ústavy, a proto se k jeho přijetí vyžaduje
podle čl. 51 třetího odstavce ústavy
souhlas tří pětin poslanců, čili
nejméně 181 poslanců.
Děkuji za pozornost.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
mpř. NS dr. Škodovi.
Přistoupíme k hlasování. Podle vysvětlení
dr. Škody je třeba podle čl. 51 třetího
odstavce ke změně ústavy souhlasu tří
pětin všech poslanců, tzn. 181 hlasů.
Kdo souhlasí s návrhem ústavního zákona
o skončení volebního období Národního
shromáždění, Slovenské národní
rady, Nejvyššího soudu, krajských, okresních
a vojenských soudů, nechť zvedne ruku. (Hlasuje
se.) Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasováni? (Nikdo.)
Konstatuji, že návrh ústavního zákona
je schválen 260 hlasy, tzn., že je splněn požadavek
kvalifikované většiny tří pětin
odevzdaných hlasů. Ústavní zákon
o skončení volebního období Národního
shromáždění, Slovenské národní
rady, Nejvyššího soudu, krajských, okresních
a vojenských soudů je tedy schválen jednomyslně
a právoplatně. (Potlesk.)
Kdo souhlasí s návrhem zákona o volbách
do Národního shromáždění,
nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji. Je
někdo proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo
hlasování? (Nikdo.)
Národní shromáždění schválilo
zákon o volbách do Národního shromáždění
jednomyslně.
Kdo souhlasí s návrhem zákona o volbách
do národních výborů, nechť zvedne
ruku. (Hlasuje se.) Děkuji. Je někdo proti?
(Nikdo.) Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo.) Návrh zákona o volbách do národních
výborů je schválen jednomyslně. Nyní
můžeme přistoupit k druhému bodu pořadu,
kterým je
2. Vládní návrh ústavního
zákona o národních výborech působících
v hlavním městě Praze a vládní
návrh zákona o hlavním městě
Praze.
Návrhy obou zákonů odůvodní
ministr vnitra s. Kudrna. Prosím, aby se ujal slova.
Ministr vnitra J. Kudrna: Vážené Národní
shromáždění, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, dnešní zasedání
Národního shromáždění,
které se shodou okolností koná na půdě
Národního výboru hlavního města
Prahy, má pro pražské národní
výbory a pro celé naše hlavní město
mimořádný význam.
Návrh ústavního zákona a návrh
zákona o hlavním městě Praze, který
vláda předkládá Národnímu
shromáždění k projednání
a schválení, sleduje plnění úkolu
stanoveného XllI. sjezdem Komunistické strany Československa,
věnovat zvláštní pozornost specifickým
problémům výstavby hlavního města
Prahy, jakož i účelnému usměrnění
hospodářského rozvoje v celé příměstské
oblasti. Provádějí se jím změny
v území mezi hlavním městem Prahou
a Středočeským krajem a s tím související
úprava organizace národních výborů
v Praze.
Návrh zákona o hlavním městě
Praze vychází dále z § 10 zákona
o národních výborech, podle něhož
zvláštní podmínky Prahy vyžadují
specifického řešení působnosti
a organizační výstavby Národního
výboru hlavního města Prahy a obvodních
národních výborů zvláštním
zákonem. Celé přípravy návrhu
zákona o hlavním městě Praze se s
mimořádnou pozorností účastnily
výbory Národního shromáždění,
ústřední orgány, vědecké
instituce a Národní výbor hlavního
města Prahy i obvodní národní výbory.
Dovolte mi, vážené soudružky a soudruzi,
nejdříve několik poznámek k vládnímu
návrhu ústavního zákona a v souvislosti
s tím k územním změnám, jejichž
uspořádání obsahuje návrh zákona
o hlavním městě Praze.
Při řešení zásadní problematiky
týkající se zejména dlouhodobé
koncepce rozvoje a výstavby hlavního města
Prahy, směrného územního plánu
Prahy a rozvoje celé středočeské oblasti,
jak se jí konkrétně zabýval ústřední
výbor Komunistické strany Československa
a vláda, se jednoznačně ukázala nutnost
vytvořit předpoklady pro řešení
všech problémů rozvoje hlavního města.
Jedním z těchto předpokladů, s nímž
souvisí realizace bytové výstavby v sídlištích,
řešení dopravní problematiky a uspokojováni
dalších potřeb občanů Prahy a
jejího okolí, je rozšíření
území hlavního města.