Vycházejíc z předchozího projednání
úpravy organizace území spravovaných
Národním výborem hlavního města
Prahy a Středočeským krajským národním
výborem, vláda podrobně vážila
možnosti řešení územních
změn, včetně řešení správních
záležitostí, které s tím souvisí.
Vzhledem k tomu, že územní změny, které
se týkají 21 obcí o rozloze zhruba 10 500
hektarů a s 67 tisíci obyvatel, je nutno považovat
za změny podstatné ve smyslu zákona o územním
členění státu, navrhuje se provést
je zákonem, který zároveň vymezí
celé území hlavního města Prahy.
Území obcí se přičlení
k příslušným přilehlým
městským obvodům.
Zhodnocení situace v jednotlivých začleňovacích
obcích ukázalo, že nejsou dosud vytvořeny
takové podmínky, které by jednoznačně
svědčily pro splynutí záležitostí
správy jejich území se správou městských
obvodů.
Proto předložený návrh zákona
poskytuje možnost zachovat na území dosavadních
obcí přičleňovaných k Praze
místní národní výbory, které
budou podřízeny příslušným
obvodním národním výborům.
Toto řešení také nejlépe odpovídá
požadavku účinného rozvíjení
života na území začleňovaných
obcí a účasti obyvatel na správě
a řešení místních záležitostí.
Podřízení místních národních
výborů obvodním národním výborům,
které budou řídícím a odvolacím
orgánem vůči místním národním
výborům, podporuje také požadavek, aby
Národní výbor hlavního města
Prahy se mohl plně věnovat koncepčním
a zásadním otázkám rozvoje hlavního
města, jak to předpokládá návrh
zákona o hlavním městě Praze.
Z hlediska dalšího rozvoje a výstavby hlavního
města Prahy, která bude postupně směřovat
k splynutí připojených obcí v jednotný
městský organismus, je účelné
založit v zákoně možnost, aby za souhlasu
občanů mohly jednotlivé místní
národní výbory podle vytvořených
podmínek navrhnout zrušení místního
národního výboru a převedení
jeho působnosti na příslušný
obvodní národní výbor, který
by o zániku místního národního
výboru a převzetí jeho působnosti
rozhodl.
Navržené uspořádání však
přesahuje rámec ústavy, která v čl.
91 stanoví, že v Praze je Národní výbor
hlavního města Prahy a v městských
obvodech jsou obvodní národní výbory,
tedy dvoustupňový systém národních
výborů.
Proto se navrhuje řešit tuto otázku ústavním
zákonem, a to změnou článku 91 ústavy
Československé socialistické republiky, přičemž
podrobnější ustanovení obsahuje návrh
zákona o hlavním městě Praze.
Vládní návrh zákona o hlavním
městě Praze vychází z ústavy,
jejíž článek 109 stanoví, že
Praha je hlavním městem Československé
socialistické republiky. Je sídlem ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
presidenta republiky, ústředních orgánů
Národní fronty, vlády, vrcholných
orgánů státní moci, ostatních
centrálních orgánů a institucí,
sídlem diplomatických a obchodních zastupitelství
většiny zemí světa. Praha je rovněž
uznávaným a přirozeným střediskem
politického, hospodářského a kulturního
života lidu Československa, historickou památkou,
perlou architektury světového významu a důležitým
centrem cizineckého cestovního ruchu.
Z tohoto specifického postavení Prahy a jejího
celostátního a mezinárodního významu
vyplývají pro Národní výbor
hlavního města Prahy zvláštní
úkoly a potřeby téměř na všech
úsecích výstavby a hospodářského
a kulturního rozvoje celého města.
Řešení všech těchto otázek,
v současné době spojených s mohutnou
výstavbou a přestavbou hlavního města,
vyžaduje stanovit i potřebné právní
předpoklady, zejména pro účinnou účast
všech orgánů a organizací na plnění
úkolů rozvoje našeho hlavního města,
které nemohou být jen věcí národních
výborů v Praze.
Problémy výstavby a rozvoje Prahy byly v posledních
letech předmětem jednání ústředního
výboru Komunistické strany Československa
a vlády a bylo přijato několik zásadních
usnesení k jejich řešení.
Jedním z opatření, které přineslo
určitý obrat v plnění některých
dílčích úkolů, jak jsme toho
v současné době svědky, bylo usnesení
vlády č. 34 z roku 1966 o problémech rozvoje
a výstavby hlavního města Prahy v roce 1966
a do roku 1970.
Byla zahájena řada náročných
akcí, pokračuje výstavba nuselského
mostu, za pomoci krajů a okresů se daří
postupně zlepšovat stav domovního fondu v Praze,
komunikací a obchodní sítě, ubytovacích
možností. Byla zahájena výstavba metra,
které má zlepšit dosud neutěšené
dopravní poměry v Praze.
V roce 1967 je jen v plánu a rozpočtu Národního
výboru hlavního města Prahy zajištěno
téměř 2,5 miliardy korun na investiční
výstavbu, z toho na komplexní výstavbu, jejíž
řešení je jedním z hlavních problémů
nejbližších let, téměř 1
miliarda 100 miliónů korun.
Při komplexní kontrole zmíněného
usnesení vlády v srpnu letošního roku
bylo však znovu ověřeno, že v Praze je
nadále mnoho problémů, jejichž řešení
je velmi naléhavé, ale také velmi obtížné.
Zejména dosud chybělo účinné
usměrňování a ovlivňování
činnosti dodavatelských a investorských organizací,
aby problémy výstavby a obnovy hlavního města
byly řešeny komplexně.
Proto vláda zřídila vládní
komisi pro koordinaci výstavby v hlavním městě
Praze, v jejímž čele je předseda vlády.
Dalším souborem otázek, kterým se zabývaly
v letošním roce ústřední výbor
Komunistické strany Československa a vláda,
je koncepce prací na dlouhodobém rozvoji a výstavbě
hlavního města Prahy.
Přijatá orientace pro organizaci a zaměření
prací na dlouhodobém výhledu rozvoje hospodářství
a výstavby hlavního města a na upřesnění
směrného územního plánu města
vychází především z potřeby
orientačně stanovit velikost hlavního města
pro období do roku 1985 v počtu obyvatel a zabezpečit
harmonický rozvoj všech jeho složek. Jde o to,
vytvořit předpoklady, které by umožnily
růst města až do 1 miliónu 300 tisíc
obyvatel včetně přičleňovaného
území. Přitom pro rozsah potřebných
kapacit vybavenosti a služeb se počítá
se zvýšením počtu osob přítomných
v Praze tak, aby výhledově bylo možno uspokojit
potřeby až pro 1,5 miliónu osob přítomných
v Praze v době významných událostí.
Schválené směrnice pro organizaci a zaměření
prací na dlouhodobém výhledu hospodářství
a výstavby hlavního města a na upřesnění
územního plánu stanoví konkrétní
opatření zejména k omezení neúměrně
rychlého zvyšování počtu obyvatel
a zabezpečení efektivního a vzájemně
sladěného vývoje výrobní a
nevýrobní sféry v Praze, to je k snížení
požadavku průmyslu na pracovní síly
a k zabezpečení potřeb obyvatel v placených
i neplacených službách. K tomu cíli
budou zpracovány generely jednotlivých oborů
a odvětví.
Zaměření investiční výstavby
směřuje podle přijatého usnesení
vlády k uspokojování základních
potřeb města hlavně v bytové výstavbě
s potřebnou občanskou a technickou vybaveností,
ke zkvalitnění městské hromadné
dopravy, zlepšení životního prostředí
obyvatel a regeneraci historického jádra hlavního
města.
Přitom se předpokládá růst
objemu stavebních prací v souladu s úkoly
investiční výstavby v Praze za 10 let nejméně
na dvojnásobek. V průběhu páté
pětiletky se předpokládá výstavba
zhruba 12 tisíc bytů ročně dodavatelským
způsobem s potřebnou občanskou a technickou
vybaveností.
Je zřejmé, že krátkodobé i dlouhodobé
úkoly při výstavbě a přestavbě
našeho hlavního města a potíže
a nedostatky, které se při jejich realizaci stále
vyskytují, vyžadují soustředěného
úsilí ústředních orgánů
a národních výborů v Praze.
Návrh zákona o hlavním městě
Praze vytváří k tomu právní
a organizační předpoklady.
Řeší zejména postavení Národního
výboru hlavního města Prahy tak, aby umožňovalo
účelnou správu hlavního města
za úzké spolupráce s ústředními
státními orgány a s národními
výbory, jejichž území se dotýkají
důležité otázky rozvoje hlavního
města.
V otázkách, které navržený zákon
neupravuje, budou se národní výbory působící
v Praze řídit zákonem o národních
výborech.
Dovolte mi, soudružky a soudruzi poslanci, abych podtrhl
některá nová konkrétní významná
opatření, která návrh zákona
o hlavním městě Praze obsahuje.
Závažným pro další rozvoj Prahy
je ustanovení, podle něhož je rozvoj hlavního
města důležitým celospolečenským
zájmem. Toto ustanovení vynikne zejména v
souvislosti s realizací dlouhodobých záměrů
rozvoje a směrného územního plánu
hlavního města, jak jsem se o tom zmínil.
Péče o rozvoj hlavního města je i
nadále hlavním úkolem Národního
výboru hlavního města Prahy, což zákon
výslovně zdůrazňuje. Ustanovení
o tom, že rozvoj Prahy jako hlavního města
je celospolečenským zájmem, spolu s dalšími
ustanoveními zákona o povinnosti vlády vytvářet
předpoklady pro pomoc státních orgánů
a organizací při řešení otázek
rozvoje Prahy, jakož i ustanovení o konkrétních
úkolech ústředních orgánů
a organizací zabezpečují, aby potřeby
hlavního města byly řešeny přednostně
a v souladu s celou koncepcí.
Návrh zákona stanoví nejen povinnost ústředních
orgánů spolupracovat s Národním výborem
hlavního města Prahy a konkrétní obsah
této spolupráce, ale pamatuje též na
to, aby rozpory, pokud se při realizaci této spolupráce
vyskytnou, řešila vláda. Toto ustanovení
je v podmínkách nové soustavy řízení
velmi užitečné.
Zákon stanoví dále povinnost ústředních
orgánů dbát i při přípravě
právních předpisů zvláštností
hlavního města Prahy a z tohoto hlediska je s Národním
výborem hlavního města Prahy projednávat.
Upravuje povinnost a obsah spolupráce ústředně
řízených organizací s Národním
výborem hlavního města Prahy, popřípadě
s obvodními národními výbory.
Vycházejíc z dosavadních zkušeností
považuje vláda za účelné pro
nezbytné zlepšení životního prostředí,
v němž žije a pracuje téměř
jedna desetina obyvatel našeho státu, zejména
to ustanovení zákona, podle něhož k
umístění organizací, závodů
a provozoven nebo k důležitým změnám
v jejich činnosti je třeba souhlasu Národního
výboru hlavního města Prahy, a dále
ustanovení o tom, že v případech, kdy
nedojde k souladnému stanovisku mezi organizacemi a podniky,
pokud jde o zabezpečování potřeb hlavního
města v plánu, může se národní
výbor obrátit s návrhem na projednání
takovéto otázky na vládu.
Praktickými zkušenostmi je podepřen i návrh
na zabezpečení vzájemné spolupráce
příslušných národních
výborů, jde-li o zájmy hlavního města,
které se projevují zvlášť intenzívně
na území okresů Praha-východ a Praha-západ,
popřípadě o zájmy těchto okresů
a Středočeského kraje v hlavním městě.
Pro uplatňování správné funkce
Národního výboru hlavního města
Prahy při řízení jednotného
a komplexního rozvoje hlavního města a pro
další zlepšení zabezpečování
potřeb obyvatel v Praze i potřeb organizací
a zejména i zabezpečení aktivního
vlivu občanů na správu města mají
důležitý význam ustanovení o
dělbě práce, působnosti a odpovědnosti
Národního výboru hlavního města
Prahy a obvodních národních výborů.
Návrh zákona posiluje úlohu obvodních
národních výborů při vyřizování
správních záležitostí. Vychází
z toho, že obvodní národní výbory
jsou orgány státní moci a správy v
městských obvodech, a svěřuje jim
v podstatě veškerou státní správu
vyjma úseků týkajících se např.
územního plánování, městské
dopravy, vodního hospodářství, cestovního
ruchu, to je vyjma těch otázek, které je
nezbytné z důvodu jednotnosti a komplexnosti rozvoje
Prahy jako jednoho města zabezpečovat přímo
Národním výborem hlavního města
Prahy.
Rovněž v oblasti týkající se
hospodářských a rozpočtových
organizací, které národní výbory
na území Prahy spravují a řídí,
zákon vymezuje působnost obvodních národních
výborů zhruba tak, že v jejich působnosti
budou takové organizace a zařízení,
které uspokojují převážně
místní potřeby nebo které je účelné
organizovat podle obvodů. Půjde tu o některá
školská zařízení a školy,
o obvodní ústavy národního zdraví,
sociální a kulturní zařízení,
restaurace a jídelny, bytové podniky atd.
Přitom zákon stanoví, že v souhlasu
s obvodními národními výbory v zájmu
účelnějšího výkonu správy
anebo lepšího uspokojování potřeb
občanů a organizací plénum Národního
výboru hlavního města Prahy může
převzít některé úkoly státní
správy z obvodních národních výborů
do své přímé působnosti.
Ustanovení o pravomoci obvodních národních
výborů mají velký význam nejen
pro vlastní styk obvodních národních
výborů s občany v místě bydliště
a pro bezprostřední péči a odpovědnost
za činnost podřízených organizací
a zařízení, ale zejména pro to, aby
Národní výbor hlavního města
Prahy byl uvolněn od přímého vyřizování
běžných otázek a mohl se věnovat
koncepčním, zásadním záležitostem,
což je v Praze, zejména při předpokládané
další mohutné výstavbě a přestavbě,
zvlášť třeba.
Správné uplatňování těchto
zásad v praxi má velký význam pro
užší spojení občanů s obvodními
národními výbory, ale také pro uplatňování
nového správního řízení,
podle něhož budou odvolání proti rozhodnutím
vyřizovat vyšší orgány. Nebylo
by žádoucí zatěžovat ústřední
orgány rozhodováním o odvoláních
v otázkách menšího významu, kterými
se prvoinstančně Národní výbor
hlavního města Prahy zabývat nemusí.
V návrhu zákona obsaženou tendenci k posilování
postavení a působnosti obvodních národních
výborů Národní výbor hlavního
města Prahy v souladu s hodnocením a závěry,
které provedl městský výbor Komunistické
strany Československa, již postupně uplatňuje.
Toto pojetí práce národních výborů
v Praze také umožní lépe a konkrétněji
rozvíjet organizátorskou a výchovnou činnost
mezi obyvatelstvem, opřenou o žádoucí
posílení finančně ekonomického
vlivu obvodních národních výborů
na zabezpečování některých
veřejných potřeb a jejich užší
účast při řízení organizací
a zařízení, které slouží
občanům Prahy.
To je také cesta k upevnění vztahu občanů
k národním výborům v Praze a k jejich
účasti na velkém rozvoji hlavního
města, který v mnoha směrech život obyvatel
Prahy ulehčí, i když mnohdy také na
přechodnou dobu přestavba města bude působit
potíže.
Místní národní výbory jako
součást jednotné správy města
budou při plnění svých úkolů
zajišťovat i souladný rozvoj města a městského
hospodářství. Jejich působnost se
bude zásadně vztahovat na všechny úkoly,
které přísluší jiným místním
národním výborům podle zákona
o národních výborech, s přihlédnutím
ke zvláštnostem hlavního města.
Soudružky a soudruzi, vláda předkládá
návrhy obou zákonů Národnímu
shromáždění s vědomím,
že jejich přípravě byla věnována
plná pozornost všech zúčastněných
ústředních orgánů a národních
výborů.
Jednání výborů Národního
shromáždění pak pomohlo k vyjasnění
a konkretizaci některých, pro další
rozvoj hlavního města a život jeho obyvatel
důležitých otázek.
Navržená právní úprava má
vytvořit pro Národní výbor hlavního
města Prahy, obvodní i místní národní
výbory v Praze předpoklady pro řešení
velkých a obtížných úkolů,
které jsou spojeny s cílem dosáhnout všestranného
rozvoje Prahy jako hlavního města naší
Československé socialistické republiky s
bohatou revoluční tradicí, jíž
se pražský lid nejednou vepsal do dějin našich
národů, Prahy, která je pro svou věky
tvořenou architekturou a kulturou městem vyhledávaným
návštěvníky celého světa.
Doporučuji vládou předložené
návrhy zákonů schválit spolu s doplňky,
které jsou obsaženy ve společné zprávě
výborů ústavně právního
a pro národní výbory.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. ministru Kudrnovi. Přerušuji schůzi do 15.00
hodin.
Předseda NS s. Laštovička (zvoní)
: Soudružky a soudruzi, zahajuji přerušenou
schůzi. Pokračujeme v projednávání
druhého bodu pořadu, kterým je vládní
návrh ústavního zákona o národních
výborech působících v hlavním
městě Praze a vládní návrh
zákona o hlavním městě Praze a společná
zpráva výboru ústavně právního
a výboru pro národní výbory.