Zpravodajskou zprávu přednese zpravodaj-poslanec
Vaculík. Uděluji mu slovo.
Zpravodaj-posl. Martin Vaculík: Soudružky a
soudruzi poslanci! Předložené vládní
návrhy ústavního zákona o národních
výborech působících v hlavním
městě Praze a zákona o hlavním městě
Praze spadají do souboru opatření uskutečňovaných
na základě usnesení XIII. sjezdu KSČ
k činnosti národních výborů
a k plnému uplatnění jejich funkce v souladu
s potřebami současné etapy vývoje
naší socialistické společnosti. Při
projednávání zákona o národních
výborech na červnovém plenárním
zasedání Národního shromáždění
jsme zvláštní úpravu působnosti
a organizační výstavby pražských
národních výborů vyhradili speciálnímu
zákonu. Potřeba samostatné zákonné
úpravy vyplývá nejen z postavení hlavního
města Československé socialistické
republiky, ale i z rozsáhlých úkolů
výstavby a přestavby, které musí správa
města realizovat.
Dosud platné zákony a předpisy nevyjadřují
dostatečné postavení a funkci hlavního
města a pravomoc pražských národních
výborů, neboť stanoví pražským
národním výborům úkoly, ale
nevytvářejí zákonné předpoklady
pro jejich úspěšné plnění.
Rovněž zabezpečení zájmů
hlavního města Prahy mimo jeho území
není v dosavadních předpisech upraveno postačujícím
způsobem. Rozvoj přilehlé oblasti Prahy nutno
řešit v souladu s rozvojem a potřebami hlavního
města. Zkušenosti ukázaly, že se přitom
vždy nevystačí jen se zásadou soudružské
spolupráce dotčených národních
výborů, ale že je nutno ji doplnit stanovením
právních povinností příslušných
orgánů.
Navržený zákon nemá být jen zákonem
o pražských národních výborech,
nýbrž zákonem o hlavním městě.
Skutečnost, že se tu vyzvedá postavení
a společenská funkce Prahy a stanoví povinnosti
ústředních a jiných státních
orgánů i organizací vůči hlavnímu
městu, zejména při zabezpečování
jeho další výstavby a rozvoje, je i určité
novum v naší legislativní praxi. Dosavadní
předpisy - a to i v letech 1949 až 1954, kdy organizace
správy v Praze byla upravena zvláštním
zákonem - upravovaly pouze otázky organizační
výstavby a působnosti pražských národních
výborů jako orgánů státní
moci a správy; v navrženém zákoně
se klade větší důraz na zabezpečování
potřeb města jako společenskohospodářského
organismu a jeho obyvatel.
Význam navrženého zákona o hlavním
městě Praze je především v tom,
že se v něm péče o rozvoj hlavního
města prohlašuje za důležitý celospolečenský
zájem. To znamená, že zabezpečení
rozvoje hospodářské a kulturní výstavby
Prahy není a nemůže být jen úkolem
pražských orgánů a pražských
občanů, ale že je věcí všeho
lidu a všech ústředních a ostatních
orgánů a organizací. Tato zásada donedávna
ještě nebyla uplatňována a tíha
odpovědnosti za výstavbu Prahy ležela téměř
výlučně na pražských národních
výborech. Je samozřejmé, že se tento
stav - podle mého názoru velmi neuspokojivý
- musel projevit řadou nedostatků, zejména
chátráním domovního majetku, nedostatečnou
novou bytovou výstavbou, narůstajícími
potížemi v městské dopravě, zhoršujícím
se stavem komunikací a dalšími nedostatky,
které si vynucují okamžitého řešení.
Objasnění příčin tohoto stavu
by si vyžádalo zvláštního rozboru,
který by se zabýval vývojem naší
investiční politiky v celém státě.
Je skutečností, že u nás došlo
k soustředění investiční aktivity
ve vybraných oblastech na úkor hlavního města
v měřítku, které nemá obdoby
v jiných zemích. Ve většině ukazatelů
v porovnání s výstavbou v jiných velkých
městech je Praha na posledním místě,
v některých případech je pod celostátním
průměrem. Cesta k nápravě této
nenormální situace je ztížena velkým
rozsahem nezbytných investic. Mnohaletý dluh nebude
možno splatit najednou, ale je nutno jej splácet.
V poslední době se již vláda a ostatní
ústřední orgány častěji
zabývají problémy souvisejícími
se zabezpečením výstavby a dalšího
rozvoje Prahy a učinily řadu opatření
k odstranění nejtíživějších
nedostatků. Je ovšem třeba, aby vláda
se běžně zabývala problémy výstavby
a přestavby Prahy a aby trvale organizovala pomoc státních
orgánů a organizací při řešení
těchto problémů. Vláda se musí
stát garantem toho, že specifické zájmy
Prahy jako hlavního města republiky budou respektovány
všemi ústředními i ostatními
orgány a že tyto orgány ve veškeré
své činnosti budou pomáhat k uspokojování
oprávněných potřeb a zájmů
hlavního města. Ministerstvům a ostatním
ústředním orgánům proto zákon
ukládá, aby s Národním výborem
hlavního města Prahy projednávaly především
návrhy plánů rozvoje svých odvětví,
pokud se týkají zájmu hlavního města.
Nebudou-li potřeby města v návrzích
plánů zabezpečeny, budou rozpory řešeny
ve vládě. Rovněž až na úrovni
vlády budou napříště řešeny
rozpory mezi Národním výborem hlavního
města Prahy a ústředně řízenými
organizacemi v těch případech, kdy organizace
nebudou respektovat stanovisko Národního výboru
hlavního města Prahy tlumočené ke
koncepcím rozvoje, dlouhodobým výhledům
a hospodářským plánům. Odpovědnost
vlády za rozvoj hlavního města Prahy vyplývá
přímo z ústavy, neboť podle ústavy
přísluší vládě řídit,
koordinovat a kontrolovat jak činnost národních
výborů, tak i činnost ministerstev a ostatních
ústředních orgánů, a tak vytvářet
předpoklady pro harmonickou spolupráci územních
a odvětvových orgánů. Přitom
zásahy vlády budou samozřejmě namístě
teprve v případech, kdy ústřední
a pražské orgány neodstraní vzniklé
rozpory řešením uspokojujícím
obě strany.
Potřebám dalšího rozvoje a výstavby
Prahy musí být přizpůsobena i organizace
správy hlavního města, kterou obstarávají
pražské národní výbory, Národní
výbor hlavního města Prahy a obvodní
národní výbory. Činnost pražských
národních výborů a jejich výstavba
má být uspořádána tak, aby
tyto orgány socialistické státní moci
a správy v hlavním městě Praze a v
jeho městských obvodech mohly v úzké
spolupráci s příslušnými ústředními
a ostatními orgány a organizacemi a za široké
účasti pražských občanů
pružně, účelně a hospodárně
řešit všechny otázky hospodářské
a kulturní výstavby města. Domnívám
se, že těmto potřebám vyhovuje navržené
uspořádání pražských národních
výborů i dělba jejich působnosti a
odpovědnosti prováděná podle zásady,
že řešení otázek celoměstského
významu, zejména plánování
a řízení výstavby a přestavby
Prahy, stanovení správných proporcí
v rozvoji města, řízení a správa
organizací určených k uspokojování
potřeb přesahujících rámec
městských obvodů, náleží
do pravomoci Národního výboru hlavního
města Prahy, kdežto obvodním národním
výborům náleží především
otázky, v nichž je kladen důraz na nejtěsnější
součinnost s občany, např. při rozhodování
ve správním řízení, a dále
řízení a správa organizací
uspokojujících převážně
potřeby občanů jednotlivých městských
obvodů. Přitom za správnou považuji
zásadu zákona, že působnost mezi Národním
výborem hlavního města Prahy a obvodními
národními výbory může byt podle
potřeby účelně měněna,
tj. že Národní výbor hlavního
města Prahy může plněním některých
svých úkolů pověřit obvodní
národní výbory a naopak může
převzít některé úkoly obvodních
národních výborů. Zárukou toho,
že pravomoc obvodních národních výborů
nebude jednostranně oklešťována, je další
zásada vyjádřená v zákoně,
že tyto přesuny musí být prováděny
v dohodě s obvodními národními výbory.
Bez souhlasu obvodních národních výborů
nelze tedy na ně žádnou působnost Národního
výboru hlavního města Prahy přenést
ani jim nemůže Národní výbor
hlavního města žádnou působnost
odejmout.
Demokratické principy organizační výstavby
pražských národních výborů
se konečně projevují i v ustanoveních
zákona, která ukládají Národnímu
výboru hlavního města Prahy všechny
otázky plánování a řízení
výstavby města i ostatní otázky celoměstského
významu řešit v úzké součinnosti
s obvodními národními výbory a v dohodě
s nimi stanovit zejména i rozsah a formy jejich účasti
při určování úkolů organizacím
podřízeným Národnímu výboru
hlavního města Prahy. Vychází tedy
úprava vztahů mezi Národním výborem
hlavního města Prahy a obvodními národními
výbory ze zásady, že Praha je jedno město,
že musí být spravována podle jednotných
hledisek a že tímto směrem musí být
sjednocena i činnost pražských národních
výborů.
Konečně považuji za nutné ve své
zpravodajské zprávě podtrhnout význam
zákona spočívající i v tom,
že rozšiřuje území hlavního
města o 21 sousedních obcí. Na území
těchto obcí jsou závody zaměstnávající
ve značné míře pracující
Prahy. Na druhé straně zase obyvatelé těchto
obcí dojíždějí za prací
do Prahy a používají služeb organizovaných
hlavním městem.
Hlavní město potřebuje ke svému dalšímu
rozvoji prostor. S územím připojených
obcí se počítá pro budoucí
pražskou bytovou i průmyslovou výstavbu, pro
řešení příměstské
rekreace a pro další zařízení
sloužící hlavnímu městu. Proto
se jeví účelným vyčlenit tyto
obce z okresů Praha-východ a Praha-západ
a připojit je k hlavnímu městu.
Sloučení těchto obcí s Prahou vyvolává
ovšem i potřebu řešit s tím spojené
otázky, zejména též organizaci správy
na připojeném území. Původně
převládaly názory, že by připojené
obce mohly být zcela začleněny do přilehlých
městských obvodů a místní národní
výbory zrušeny, jak se to stalo v roce 1960 s Ruzyní
a Čimicemi. Po podrobnějším prozkoumání
situace a podmínek v uvedených obcích i přání
obyvatel a národních výborů těchto
obcí se došlo k závěru, že pro
první období, než připojené území
podstatněji sroste s organismem města, je třeba
pro území dosavadních obcí zachovat
místní národní výbory a ponechat
jim jejich dosavadní působnost. Potřebnou
změnu ústavy, která tím byla vyvolána,
zdůvodnil zde ministr vnitra s. Kudrna.
Místní národní výbory budou
řízeny obvodním národním výborem,
do jehož obvodu ta nebo ona obec bude začleněna.
Do obvodu Prahy 4 budou začleněny Háje, Chodov,
Kunratice, Libuš a Modřany, do Prahy 5 Velká
Chuchle a Lahovice, do Prahy 6 Řepy, Nebušice, Lysolaje
a Suchdol, do Prahy 8 Dolní Chabry, Ďáblice,
do Prahy 9 Letňany, Čakovice, Kbely a Kyje, do Prahy
10 Horní Měcholupy, Dolní Měcholupy,
Štěrboholy a Petrovice.
Dojdou-li v budoucnu občané některé
připojené obce a jejich místní národní
výbor k názoru, že již místního
národního výboru není třeba,
může obvodní národní výbor
na návrh MNV po projednání s občany
rozhodnout o zániku místního národního
výboru. Očekáváme, že k tomu
bude docházet postupně, tak jak připojené
území bude srůstat s ostatním organismem
města.
Domnívám se, že takto provedené začlenění
21 obcí do územního obvodu hlavního
města Prahy je plně v souladu s demokratickými
principy, jež mají být používány
při územních změnách.
Pokud jde o uspokojování zájmů, které
má Praha mimo své území, lze tyto
zájmy ve vzdálenějších oblastech,
v tzv. širším zájmovém území,
těžko věcně i místně konkretizovat.
Může jít o zajištění vodních
zdrojů, čistotu vodních toků, rekreační
oblasti, ale i jiné zájmy v místech dnes
ještě blíže neurčených.
Proto se v návrhu zákona jen obecně stanoví
povinnost ministerstev a příslušných
národních výborů spolupracovat s Národním
výborem hlavního města Prahy a pomáhat
mu při uspokojování těchto zájmů.
Zato intenzívní zájmy Prahy v tzv. užším
zájmovém území, jež se v podstatě
shoduje s územím okresů Praha-východ
a Praha-západ, je možno konkrétně vyjádřit
a lze tudíž stanovit konkrétní právní
povinnosti jmenovitě určeným orgánům.
Návrh zákona proto vymezuje rozvojové a koncepční
otázky, o kterých Středočeský
krajský národní výbor nebo příslušný
okresní národní výbor bude rozhodovat
vždy v dohodě s Národním výborem
hlavního města Prahy. Naproti tomu ovšem také
uvedené dva okresy mají svoje zájmy v Praze.
Proto bude i Národní výbor hlavního
města Prahy obdobně řešit otázky
týkající se zájmů těchto
okresů v dohodě se Středočeským
krajským národním výborem.
Jak již o tom mluvil ministr vnitra soudruh Kudrna, byl vypracován
program do roku 1970, vláda schválila směrný
územní plán jako závazný podklad
pro výstavbu a přestavbu hlavního města,
byla vypracována i hypotéza hospodářského
rozvoje Prahy do roku 1980. Zahájily se rozsáhlé
práce na údržbě města a na řešení
dopravy. Vstoupili jsme tak do období úsilí
o obnovu a výstavbu hlavního města, jehož
cílem je dosažení významného
pokroku v řešení jeho problematiky. Význam
tohoto úsilí podtrhlo i usnesení XIII. sjezdu
Komunistické strany Československa. Nepodařilo
se však dosáhnout plného zabezpečení
všech naléhavých potřeb hlavního
města v období čtvrté pětiletky.
Nejvážnější otázkou současného
období je rozpor mezi snahou řešit existující
nedostatky na široké frontě a co nejrychleji
a možnostmi národního hospodářství
poskytnout pro tato řešení potřebné
prostředky. Tím více vystupuje do popředí
naléhavost cílevědomého využívání
všech prostředků, které jsou k dispozici,
a nutnost používat je s maximální efektivností
a k řešení klíčových otázek.
V nové soustavě řízení dostávají
národní výbory účinný
nástroj, jehož správné použití
může sehrát významnou úlohu především
v hospodářské oblasti.
Ve stanovené koncepci je zdůrazněna priorita
řešení otázek městské
hromadné dopravy a dopravy vůbec a potom úkoly
bytové a občanské výstavby, údržby
domovního a bytového fondu a rozvoje služeb.
Stanovení těchto úkolů vyplynulo z
provedených rozborů a reaguje především
na ty úseky, kde se problematika zauzlila a nejtíživěji
město postihuje.
V nejbližších letech, do roku 1970, je třeba
řešit hlavně tyto závažné
úkoly:
V bytové a občanské výstavbě
usilovat o zabezpečení 37 000 bytů včetně
občanské a technické vybavenosti a naléhat
na jejich dokončování a předávání
do užívání v ucelených okrscích.
Soustřeďovat síly na dokompletování
rozestavěných sídlišť. Vyřešení
bytového problému je mimořádně
náročné. Za této situace bude asi
nutné, aby pražské podniky i sami obyvatelé
Prahy přispěli k tomu, aby v nejkratší
možné době byl nedostatek bytů v Praze
odstraněn. Je třeba všestranně podporovat
výstavbu rodinných domků, svépomocnou
výstavbu stavebních družstev, prodej bytů
a podporovat ty podniky, které se rozhodnou věnovat
své prostředky na výstavbu bytů pro
své pracovníky.
V dopravních souborech je nejnaléhavější
řešit výstavbu první trasy pražského
metra včetně dostavby nuselského mostu, pokračovat
ve výstavbě severojižní magistrály
a připravovat podmínky pro zkrácení
průběžných dob a celkové doby
výstavby a dosáhnout koordinace s investičními
záměry ministerstva dopravy a jiných resortů.
Ze všech rozestavěných nebo připravovaných
dopravních staveb je nejzávažnější
výstavba pražské podzemní dráhy
- metra. Jak známo, vláda nedávno rozhodla,
aby při řešení dopravního problému
v Praze byla vyloučena přechodná etapa podpovrchových
tramvají a aby bylo přistoupeno ihned k vybudování
metra, které bylo i dříve cílovým
řešením systému kolejové dopravy
v Praze.
Rozsáhlým investičním souborem, který
musí hlavní město Praha řešit,
je také výstavba a rekonstrukce inženýrských
sítí, včetně výstavby vodovodu
ze Želivky. Rovněž výstavbu potřebných
budov pro školské a kulturní účely,
pro rozvoj cestovního ruchu, zdravotnických, rekreačních
a tělovýchovných zařízení
nelze odkládat.
K naléhavým úkolům pražských
národních výborů náleží
dále úkol systematicky zlepšovat stav domovního
fondu, organizovat práce tak, aby do roku 1970 bylo opraveno
5000 domů, a rozvíjet kapacity místního
stavebnictví, aby byly v roce 1970 schopny tento úkol
zcela převzít. Zde je třeba kvitovat pomoc,
kterou v posledních letech Praze poskytují ostatní
kraje. Byla již také zahájena regenerace historických
částí města, zejména v okolí
Staroměstského náměstí.
V oblasti zdravotnictví a sociálního zabezpečení
je třeba dbát na kvalitu a odbornou úroveň
služeb, na zlepšování životního
prostředí a hygieny, připravovat rozvoj a
novou výstavbu potřebných zařízení.
Dokončuje se výstavba dětské fakultní
nemocnice v Motole, bude zahájena výstavba centrální
polikliniky v Praze 4, polikliniky v Praze 10 aj. V sociálním
zabezpečení se počítá s další
výstavbou domovů důchodců a jiných
zařízení.
Je samozřejmé, že k tomu, aby pražské
národní výbory mohly všechny tyto náročné
úkoly, z nichž mnohé mají celospolečenský
význam, úspěšně plnit, potřebují
účinnou pomoc nejen pražských občanů,
ale též všech státních orgánů,
zejména ústředních - Národního
shromáždění, vlády, ministerstev
a i ostatních krajů. Řešení mnoha
problémů se vymyká z pravomoci národních
výborů. Jen jako příklad uvádím
zajištění potřebných kapacit
stavební výroby, řešení pražského
železničního uzlu, odstranění
znečišťování ovzduší
a vodních toků průmyslovými podniky,
parními lokomotivami apod. Zvlášť chci
upozornit na důležitost přestavby železničního
uzlu. Její realizace přímo podmiňuje
výstavbu komunikační páteře
města, výstavbu řady dopravních zařízení
a souvisí s ní i celkové řešení
rozsáhlých oblastí v centru města.
Je třeba otevřeně prohlásit, že
další odsouvání přestavby pražského
železničního uzlu by podstatně snížilo
efektivnost prostředků vkládaných
do pražské dopravy a ztížilo řešení
dopravních problémů v době výstavby
metra.
V pravomoci národních výborů také
není odstranit nedostatky v rozmístění
a struktuře pražského průmyslu. Zde
musí všechny zúčastněné
orgány a organizace vyvinout maximální úsilí
na soustředění dosud značně
roztříštěné výrobně
technické a vědeckovýzkumné základny,
a to jak formou výstavby moderních celků,
tak i důslednými organizačními opatřeními
a modernizací provozů. V tom směru třeba
pokračovat v linii budování ucelených
průmyslových areálů, zejména
hostivařsko-malešické oblasti, uspořádání
výrobně technické základny ČKD
Praha ve vysočanské oblasti, v koncepci soustředění
místně odloučených jednotek VHJ Tesla,
vytvořit podmínky pro přemístění
závodů, které do Prahy nepatří.