Posl. Mátl: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci! Jak už bylo řečeno, je téměř
symbolické, že v této zasedací síni
Národního výboru hl. m. Prahy projednává
Národní shromáždění zákon
o hlavním městě Praze, zákon, který
má vytvořit podmínky ke komplexnímu
řešení problémů v Praze, zákon,
který významně ovlivní postavení
Prahy ve státě.
Hovořit na tomto místě, v tomto sboru o krásách
naší Prahy by bylo myslím nošením
dříví do lesa. Pravdou ovšem je a zůstane,
že přírodní prostředí
vytváří spolu s historickým klenotem
centra Prahy vzácný harmonický celek, který
si podmaňuje každého návštěvníka
nejen z naší republiky, ale i ze zahraničí.
V nedávné době se ještě zacházelo
s Prahou jako hlavním městem republiky velmi macešsky.
Praha byla považována za jeden z krajů republiky,
bez ohledu na to, že hlavní město, kulturní
a společenské středisko republiky, sídlo
presidenta republiky a vrcholných státních
orgánů, má své zvláštní
funkce a poslání. Avšak život jde neúprosně
vpřed a tím se mění i názory
na Prahu, kterou nám opět tak plasticky a velkoryse
v plné kráse ukázal v televizní procházce
Prahou profesor Štech. Není bez zajímavosti,
že právě tento seriál televizního
vysílání měl po celé republice
neobyčejný úspěch. To svědčí
o velké lásce našeho lidu k hlavnímu
městu Praze, kterou procházela v minulosti, ale
prochází i v přítomnosti historie
jeho života, historie našeho národa a státu.
V předloženém návrhu zákona o
hlavním městě Praze vyplývá
proto oprávněnost zvláštní právní
úpravy postavení Prahy jako politického,
administrativního a do značné části
i hospodářského centra republiky. Současně
je zdůrazněna rovněž specifická
zvláštnost Prahy jako významného historicko-kulturního
centra, které v tomto směru zaujímá
jedno z předních míst v Evropě.
Situace je v Praze, v důsledku toho, že byla v minulosti,
jak jsem již řekl, velmi zanedbána, o to komplikovanější,
takže různé nedostatky v současné
době zvláště vynikají, znepříjemňují
život obyvatelstva města a tím působí
i vážné starosti jeho zastupitelským
orgánům. Z těchto důvodů se
velmi přimlouvám za to, aby byl Národním
shromážděním schválen předložený
návrh zákona o hl. m. Praze, který by vytvořil
skutečně právní předpoklad
a záruky pro úspěšné řešení
problémů Prahy.
Ve zdravotním výboru Národního shromáždění
jsme neprojednávali paragrafované znění
zákona, projednávali jsme pouze zásady, kterým
jsme však věnovali mimořádnou pozornost
a péči. Pokud se týče rozdělení
pravomocí mezi NVP a ONV, šlo nám v našich
připomínkách k zásadám zákona
především o to, aby kompetence a vztahy mezi
NVP a ONV byly vymezeny tak, že NVP se soustředí
jen na řešení základních koncepčních
otázek rozvoje města a koordinaci činnosti
ONV, kdežto ONV by měly být posíleny
ve své pravomoci komplexně řešit problémy
obvodů tak, aby vynikla jejich samostatnost, iniciativa
a odpovědnost. To jsou problémy, které my,
poslanci na pražských obvodech, nejvíce pociťujeme.
Domnívám se, že předložený
návrh zákona je v souladu s těmito požadavky.
Další naše hlavní připomínky,
na jejichž realizaci nám ve zdravotním výboru
velmi záleželo, týkaly se otázky řízení
pražského zdravotnictví. Zatímco v krajích
je obvodní zdravotnický systém napojen přímo
na nemocnici s poliklinikou (tzv. sjednocená nemocnice)
, v Praze existuje ještě mezičlánek
obvodního ústavu národního zdraví.
Připomínali jsme, že bude-li v zákoně
řešena působnost ONV v Praze, obdobně
jako okresních národních výborů,
vyloučily by se v budoucnosti uvažované návrhy
na pružnější organizaci při zabezpečování
zdravotnických služeb v Praze. Dnes, kdy existuje
přísné rozdělení podle obvodů,
je totiž situace v Praze mnohdy taková, že občan
bydlí sice pár kroků od zdravotního
střediska, protože ale bydliště a středisko
neleží v témže obvodu, patří
občan do střediska jiného obvodu, které
je třeba od jeho bydliště značně
vzdálené. Nová připravovaná
organizace by měla tyto nedostatky odstranit. O to nám
především šlo - nezavírat již
předem dveře pružnějšímu
systému při poskytování zdravotnických
služeb pražskému obyvatelstvu.
Proto jsme s radostí ve zdravotním výboru
kvitovali zprávu, že vláda naší
připomínce vyhověla a že byl v tomto
smyslu doplněn § 12, odst. 2, kde se hovoří
o OÚNZ takto: "Jiné organizační
uspořádáni může provést
Národní výbor hl. m. Prahy v dohodě
s obvodními národními výbory".
Tato formulace plně vyhovuje a umožní přistoupit
k řešení potřebných opatřeni
ke zlepšení pražského zdravotnictví.
Zdravotní výbor bude sledovat realizaci návrhů
na zlepšení pražského zdravotnictví
v rámci trvalé kontroly působení zákona
o péči o zdraví lidu. Doporučuji proto
znovu, i přesto, že někteří poslanci
Národního výboru hl. m. Prahy mají
ještě určité výhrady k zákonu
o Praze, aby předložený návrh zákona
o hl. m. Praze byl Národním shromážděním
schválen. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci Mátlovi, promluví poslankyně Leflerová.
Místopředsedkyně NS s. Leflerová.:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, dovolte mi, abych při
projednávání vládního návrhu
zákona o hlavním městě Praze se poněkud
vrátila k době, kdy jsme právě před
rokem projednávali ve výborech NS zásady
zákona o národních výborech. Tehdy
se ukázalo velmi naléhavě, jak potřebné
je uvést do souladu právní postavení
národních výborů působících
ve městech se skutečným společenským
a ekonomickým postavením městských
organismů a s významem, který mají
pro všestranné působení na rozvoj a
neustálé zlepšování životního
a pracovního prostředí velké části
našich občanů.
Tato potřeba se pak výrazně projevila u národních
výborů působících na území
našeho hlavního města. Nechci hovořit
o důsledcích, které z nedocenění
významu hlavního města vznikly; hovořil
o nich přede mnou s. zpravodaj i ostatní soudruzi,
kteří vystoupili v diskusi. Mám však
za to, soudružky a soudruzi poslanci, že národní
výbory z celé republiky prokázaly už
v praxi - a to reálnou pomocí při výstavbě
a přestavbě Prahy -, jak vřelý mají
vztah ke svému hlavnímu městu naši socialistické
republiky. Tuto skutečnost je třeba zvláště
ocenit. Význam Prahy a láska našich občanů
k hlavnímu městu není dnešního
nebo včerejšího data - má hluboké
historické kořeny a neztrácí na své
váze ani v současné době. Je součástí
hlubokého citu socialistického vlastenectví
našeho lidu, který chce mít své hlavní
město krásné nejen slovy - to by málo
pomáhalo -, ale zejména činy. Realizovat
tuto vůli a cíl je v neposlední řadě
úkolem i NVP a chci říci, že funkcionáři
tohoto orgánu si to uvědomují.
Důležitým úkolem, kterým se v
rámci přípravy tohoto zákona výbor
pro národní výbory zabýval, je řešeni
specifických otázek výstavby pražských
národních výborů. Při plném
respektování skutečnosti, že Praha je
jednolitou územní jednotkou, jedinou velkou obcí,
jejíž správa musí být zajišťována
se soustředěností všech materiálních
a finančních sil a zdrojů, nelze zapomínat
na nutnost vytvořit i ve výstavbě národních
výborů na území Prahy všechny
předpoklady, zejména k nejširší
účasti občanů. Nezapomínat
na obvodní národní výbory jako orgány
státní moci a nevidět v nich jen orgány
státní správy. Základní demokratické
principy, které jsme s takovou naléhavostí
vyjádřili v novém zákoně o
národních výborech, musí nalézt
své uplatnění i v práci obvodních
národních výborů a i na území,
které se nově k Praze přičleňuje
a kde pracují místní národní
výbory.
Je proto závazným úkolem NVP a zejména
pak obvodních národních výborů,
aby správně pochopily a v praxi realizovaly ta ustanovení
zákona, která stanoví, že o národních
výborech působících v hl. m. Praze
platí ve všech případech, kde nově
přijímaný zákon neobsahuje odlišnou
úpravu, zákon o národních výborech.
Vztahuje se to nejen na úpravu vzájemných
vztahů mezi jednotlivými orgány národního
výboru, na rozhodující postavení plenárního
zasedání, na práva a povinnosti poslanců
apod., ale především na nové demokratické
formy vztahu občanů a národního výboru,
na uplatňování každodenní kontroly
občanů a jejich aktivní spoluúčast
při zajišťování všech úkolů
národního výboru. Specifické podmínky
Prahy se zde musí projevit v různosti metod masové
politické práce pražských obvodních
národních výborů, v hledání
cest, kterými v miliónovém městě
proniká činorodé a společensky nesmírně
záslužné působení národního
výboru do vědomí, života a práce
každého občana tak, aby ho mobilizovala k aktivnímu
podílu na všestranném rozvoji jeho města.
Soudružky a soudruzi poslanci, přijetím projednávaného
návrhu zákona o hlavním městě
Praze plníme další důležitý
úkol vyplývající plně ze zásad,
které jsme si v rámci příprav zákonné
úpravy o postavení národních výborů
tak širokým projednáváním na
všech stupních národních výborů
ověřili. I zde sledujeme další prohloubení
pravomoci a odpovědnosti národních výborů
a posílení jejich demokratického postavení
při odpovědné péči o rozvoj
našeho hlavního města. Poslanci obvodních
národních výborů v Praze a jejich
pracovníci mají tedy v tomto zákoně
jeden z dobrých předpokladů zajišťování
úkolů našeho hlavního města ve
prospěch jeho občanů a odpovídající
i významu hlavního města. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Leflerové.
Dále není přihlášen nikdo. Přeje
si ještě někdo slovo? (Nikdo se nehlásil.)
Soudruh ministr Kudrna? (Ministr vnitra Kudrna: Nikoli.)
Prosím tedy posl. Vaculíka o závěr.
Zprav. posl. Vaculík: Soudružky a soudruzi
poslanci, vystoupení poslanců k vládnímu
návrhu ústavního zákona o národních
výborech působících v hl. m. Praze
i k vládnímu návrhu zákona o hl. m.
Praze vyzněla na podporu těchto vládních
předloh. Proto nemám, co bych k tomu více
dodal, a doporučuji návrh k přijetí.
Předseda NS s. Laštovička : Děkuj
i posl. Vaculíkovi.
Můžeme přistoupit k hlasování.
Jde o ústavní zákon, kterým se má
změnit znění článku 91 ústavy.
Pro platnost této změny se vyžaduje souhlas
tří pětin všech poslanců NS.
Kdo tedy souhlasí s návrhem ústavního
zákona o národních výborech působících
v hl. m. Praze ve znění předloženém
výborem ústavně právním a výborem
pro národní výbory, nechť zvedne ruku!
(Hlasuje se.) Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasováni? (Nikdo.)
Národní shromáždění schválilo
ústavní zákon o národních výborech
působících v hl. m. Praze ve znění
předloženém společně výborem
ústavně právním a výborem pro
národní výbory jednomyslně. Je vyhověno
podmínce, aby tři pětiny poslanců
vyslovily svůj souhlas, protože je přítomno
více než 260 poslanců.
Kdo souhlasí s návrhem zákona o hl. m. Praze
ve znění předloženém výborem
ústavně právním a výborem pro
národní výbory, nechť zvedne ruku! (Hlasuje
se.)
Je někdo proti? Nikdo. Zdržel se někdo hlasování?
Také nikdo.
Národní shromáždění schválilo
tedy zákon o hl. m. Praze podle společné
zprávy výboru ústavně právního
a výboru pro národní výbory jednomyslně.
(Potlesk.)
Přistoupíme k třetímu bodu.
3. Vládní návrh usnesení Národního
shromáždění, kterým se schvaluje
vzorový statut městských národních
výborů a společná zpráva výborů
ústavně právního a pro národní
výbory.
Návrh zdůvodní s. ministr Kudrna. Prosím,
aby se ujal slova!
Ministr vnitra J. Kudrna: Vážené Národní
shromáždění, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, vláda předkládá
plenárnímu zasedání Národního
shromáždění návrh vzorového
statutu městských národních výborů,
který je jedním z důležitých
opatření navazujících na zákon
o národních výborech, schválený
Národním shromážděním
29. června letošního roku. Podle vzorového
statutu si zpracuje každý městský národní
výbor vlastní statut, který po projednání
s občany a národním výborem vyššího
stupně schválí na svém plenárním
zasedání.
Statuty městských národních výborů
budou důležitým nástrojem k prohloubení
činnosti národních výborů a
jejich orgánů ve městech. Statuty mají
dále konkretizovat postavení, pravomoc a odpovědnost
městských národních výborů,
vyjádřenou v zákoně o národních
výborech, s přihlédnutím k charakteru,
velikosti a významu města.
Speciální úprava postavení městských
národních výborů vychází
z jejich rostoucího významu ve struktuře
naší společnosti. Bouřlivý rozvoj
průmyslu i služeb, zejména po druhé
světové válce, přinesl s sebou růst
existujících sídlišť městského
charakteru a vznik zcela nových sídlišť,
jako například Ostrov, Havířov a Nová
Dubnice.
Dovolte mi, vážené soudružky a soudruzi,
uvést k tomuto vývoji několik zajímavých
čísel.
V roce 1921 žilo v Československu 13 miliónů
a 3 tisíce obyvatel; z tohoto počtu v obcích
přes 2 tisíce obyvatel žilo jen 5 miliónů
605 tisíc lidí, to je 43 %.
Za 40 let poté, v roce 1961, byl poměr v osídlení
obcí obrácený. V obcích nad 2 tisíce
obyvatel žilo již 57,5 % obyvatel z celkového
počtu obyvatel republiky.
Tento proces pokračoval i dále. V roce 1965 měla
naše republika 14 miliónů 159 tisíc
obyvatel, z nichž žilo v obcích nad 2 tisíce
obyvatel již 9 miliónů 402 tisíc, což
činí 66,4 % z celkového počtu. Ve
městech nad 20 tisíc obyvatel bylo v roce 1965 4
milióny 37 tisíc, to je 28,5 %.
Přitom nelze tento stav označit jako nadměrné
soustředění obyvatelstva do měst ani
jako ukončený proces. Tendence vývoje posledních
let nejen u nás, ale v celém světě
napovídá, že tento vývoj bude dále
pokračovat a počet obyvatel bydlících
ve větších sídlištích se
bude dále zvyšovat.
V současné době je v Československu
475 měst. Co do velikosti, uspořádání,
vybavení a funkcí, které plní, jsou
však jejich podmínky značně rozdílné.
Ponecháme-li stranou Prahu a Bratislavu, jejichž postavení
a působnost se upravují zvláštními
normami, a další čtyři města
- Brno, Ostrava, Plzeň a Košice, jimž je v zákoně
o národních výborech i v návrhu vzorového
statutu vyhrazeno zvláštní postavení
tím, že jejich městské národní
výbory jsou řízeny krajským národním
výborem, vidíme, že mezi ostatními městy
jsou značné rozdíly. Jsou taková,
která mají 60 až 100 tisíc obyvatel,
jako jsou Olomouc, Ústí nad Labem, Havířov,
Liberec, Pardubice, Hradec Králové, Gottwaldov a
další, ale také jiná - s počtem
obyvatel kolem jednoho až dvou tisíc, jako například
Toužim a Mladá Vožice. Město Železná
Ruda v okrese Klatovy má dokonce méně než
tisíc obyvatel, a přece nikdo nepochybuje o tom,
že to je město s jeho typickými znaky. Největší
počet měst je však ve skupině od dvou
do deseti tisíc obyvatel, plných 67 % z jejich celkového
počtu.
K tomu přistupuje i specifika jednotlivých měst
co do jejich ekonomického a kulturního významu,
rozsahu činnosti, správy majetku, hospodaření
s prostředky, počtu podniků a organizací,
které řídí nebo spravují, i
orgánů a aktivů, které zřizují.
Tyto zvláštnosti jednotlivých měst a
potřeby řešení jejich problematiky kladou
vysoké nároky na organizátorskou a řídící
činnost městských národních
výborů.
Hlavni úkoly městských národních
výborů stanovil XIII. sjezd Komunistické
strany Československa v rezoluci o postavení a úkolech
národních výborů v socialistické
společnosti. Zdůraznil zejména jejich úlohu
v zlepšování životního prostředí
a zvyšování úrovně bydlení,
při prohlubování socialistických společenských
vztahů, v rozvoji kulturně výchovné
práce, dodržování socialistického
pořádku při prohubováni socialistické
demokracie. Zdůraznil, že k tomu je třeba cílevědomě
zvyšovat úlohu a působnost městských
národních výborů, rozšiřovat
jejich finanční samostatnost a materiálně
technickou základnu.
Právní předpoklady k zajištění
tohoto úkolu vytvořil zákon o národních
výborech, který přitom respektuje, že
problematika našich měst a činnost městských
národních výborů je velmi složitá.
Ve městech jsou soustředěny průmyslové
závody, obchody, správní, kulturní,
školské, zdravotní, tělovýchovné
a jiné orgány, s nimiž musí městský
národní výbor rozvíjet nejužší
spolupráci. Do měst se koncentruje většina
bytové výstavby, která klade na práci
národních výborů velké nároky
,zejména z hlediska rozvoje města, jeho urbanistického
řešení a zabezpečování
služeb v nejširším slova smyslu. Městské
národní výbory musí zajišťovat
čistotu a vzhled města, údržbu komunikací
a zakládat nové parky a sady, budovat vodovody a
kanalizace. Značné úkoly čekají
městské národní výbory v rozšiřování
a zkvalitňování obchodní sítě,
komunálních služeb, ve velkých městech
pak městské dopravy. Městské národní
výbory mají rovněž důležité
úkoly v kulturní výchově obyvatelstva.