Ve městech jsou soustředěny rovněž
organizace a zařízení, která neslouží
pouze obyvatelům města, ale širokému
okolí; s tím musí městské národní
výbory rovněž počítat při
přípravě svých plánů
rozvoje a při jejich realizaci a jejich práci ovlivňovat.
Zabezpečení všech těchto úkolů
vyžaduje účinnou spolupráci městských
národních výborů s podniky a závody,
se společenskými organizacemi ve městech
a všemi občany.
Důležitým předpokladem pro úspěšnou
práci městských národních výborů
je podpora a pomoc národních výborů
vyšších stupňů a centrálních
orgánů.
Vláda věnuje rozvoji měst a činnosti
městských národních výborů
plnou pozornost a dbá, aby se soustavně zvyšovala
jejich pravomoc tak, aby zaujímaly v celém systému
státních orgánů místo, které
odpovídá jejich významu, poslání
a úkolům.
Jedním ze základních opatření,
která vláda přijala již v roce 1966,
je úkol vypracovat dlouhodobou koncepci tvorby životního
prostředí měst. Bylo k tomu vybráno
150 měst, v nichž jsou zpracovávány
rozbory o jejich stavu a potřebách. Studie předložená
vládě Státní komisí pro techniku
podle podkladů zpracovaných zatím ze 30 měst
ukazuje již nyní, že koncepce životního
prostředí bude po úplném zpracování
všech podkladů jedním z významných
nástrojů pro zásadní řešení
rozvoje měst. Její význam tkví zejména
v tom, že názorně ukáže na důsledky
rozvoje výrobní sféry ve městech a
jeho vliv na uspořádání nevýrobní
sféry a na tvorbu životního prostředí
a stanoví reálné cesty řešení.
Zpracovaná koncepce má zabezpečit soulad
hospodářských plánů s plány
územními, a to nejen při zajišťování
místních, ale i oblastních potřeb.
Pro posilování úlohy a působnosti
městských národních výborů
jsou nejdůležitější opatřeni
v ekonomické oblasti. Vláda schválila v minulém
roce svým usnesením č. 343 rámcové
zásady, které umožňují posilovat
ekonomickou základnu městských národních
výborů zejména na úsecích místního
hospodářství, stavebnictví, dopravy,
vodního hospodářství a veřejného
stravování a zřizovat ve vlastni působnosti
organizace městského hospodářství.
Při realizaci těchto zásad jde o dlouhodobější
proces, který se prosazuje a uplatňuje v souladu
s novým systémem řízeni národního
hospodářství.
Právě u městských národních
výborů se výrazně projevuje vzhledem
k struktuře jejich hospodářství samosprávný
charakter národních výborů. Městské
národní výbory si v rámci ekonomické
samostatnosti samy sestavují a schvalují dlouhodobé
i prováděcí hospodářské
plány rozvoje města. Národním výborem
vyššího stupně jsou jim stanoveny pouze
závazné limity určené v nezbytném
rozsahu vládou.
Městské národní výbory také
hospodaří se značnými finančními
prostředky. V letošním roce činí
objem jejich rozpočtu téměř 7 miliard
korun, zatímco ještě v roce 1965 to byla necelá
polovina. Podstatně se zvýšily vlastní
příjmy městských národních
výborů, ale zvýšil se i příděl
z centrálního rozpočtu. Vlastni příjmy
obnášejí v letošním roce více
než čtyři a půl miliardy korun. Tím
se zvýšilo i procento soběstačnosti
hospodaření městských národních
výborů, které dosahuje v roce 1967 již
66,7 %.
Městské národní výbory si samy
sestavují a schvalují svůj rozpočet,
disponují samostatně se svými fondy rezerv
a rozvoje a zvelebují majetek, který mají
ve své správě.
To vše na jedné straně umožňuje,
aby lépe využívaly své finančně
ekonomické samostatnosti a hospodářské
iniciativy, na druhé straně to však zvyšuje
i jejich odpovědnost za vlastní hospodaření,
za to, aby své prostředky vynakládaly hospodárně
a efektivně.
Vážené soudružky a soudruzi, problematikou
činnosti městských národních
výborů se v uplynulých letech zabývaly
nejvyšší stranické a státní
orgány, které přitom vždy zdůrazňovaly
nutnost zvýšit úlohu městských
národních výborů s cílem zajistit
růst přímého podílu občanů
na řízení a rozhodování, plnější
uplatňování demokratických forem správy
a těsnější sepětí občanů
se zastupitelskými orgány.
Podnět k řešení závažných
otázek týkajících se postavení
městských národních výborů
vyšel z výboru Národního shromáždění
pro národní výbory a jeho výsledkem
je i dnes předkládaný statut.
Na přípravě statutu se podílela řada
městských národních výborů.
V jednotlivých městech byly provedeny podrobné
rozbory společenské funkce městských
národních výborů z hlediska současných
potřeb a možností i z hlediska budoucích
potřeb rozvoje města. Vláda vysoce oceňuje
účast těchto národních výborů,
jejich poslanců a pracovníků, účast
funkcionářů ostatních národních
výborů a zejména významný podíl
poslanců Národního shromáždění.
Zájem o přípravu vzorového statutu
se projevil i tím, že ústřední
orgány státní správy, vědecké
instituce i národní výbory všech stupňů
předložily 3300 připomínek směřujících
k jeho zkvalitnění a zpřesnění.
Vycházeje z rozdílnosti mezi jednotlivými
městy, počítá návrh vzorového
statutu v zájmu potřebné diferenciace se
třemi skupinami městských národních
výborů. Do první se zahrnují v souladu
s ustanovením zákona o národních výborech
Městské národní výbory v Brně,
Ostravě, Plzni a Košicích, které jsou
řízeny krajskými národními
výbory. Do druhé skupiny jsou zařazeny městské
národní výbory v sídlech okresů,
které musí zabezpečovat řadu důležitých
úkolů vyplývajících z existence
a potřeb různých okresních orgánů
ve městě, a další městské
národní výbory, které určí
krajský národní výbor. Půjde
zejména o městské národní výbory
ve městech, která jsou důležitými
společenskými, kulturními nebo lázeňskými
středisky. Ostatní městské národní
výbory jsou zahrnuty do skupiny třetí.
V rámci každé z těchto skupin jsou mezi
jednotlivými městskými národními
výbory určité, často dosti značné
rozdíly, zejména co do velikosti měst a rozsahu
jejich úkolů. Ty budou respektovány v organizační
výstavbě městských národních
výborů a ve struktuře jejich hospodářství
při vypracování vlastních statutů.
Sám zákon o národních výborech
stanoví přímo rozšíření
pravomoci městských národních výborů.
Dává jim možnost zřizovat a řídit
organizace nebo zařízení obstarávající
komunální služby, správu domovního
majetku, místní stavebnictví, místní
dopravní služby, opravářské činnosti,
místní výrobu, obchodní činnost
navazující na služby a místní
výrobu a další potřebná zařízení.
Městské národní výbory mohou
tohoto ustanovení využít podle potřeb
obyvatelstva města a podle svých možností
v maximální míře. Jednotlivé
městské národní výbory si rovněž
podle zákona o národních výborech
mohou zřídit odpovídající počet
orgánů, organizací a aktivů. Zákon
také stanoví pouze minimální počty
poslanců, takže bude záležet na každém
městském národním výboru, jaké
podmínky si vytvoří pro svoji úspěšnou
práci.
Zákon o národních výborech vytváří
současně právní předpoklady
k tomu, aby mohly být v zájmu přiblížení
státní správy občanům provedeny
potřebné přesuny ve správní
působnosti z okresních, a pokud jde o městské
národní výbory v Brně, Ostravě,
Plzni a Košicích, z krajských národních
výborů na městské národní
výbory.
Návrh vzorového statutu tyto přesuny pravomoci
konkretizuje a stanoví, v kterých otázkách
může svěřit krajský národní
výbor do působnosti městských národních
výborů výkon státní správy,
který jinak podle obecně závazných
předpisů přísluší okresním
národním výborům. Jde o věci,
které může většina městských
národních výborů vyřizovat
občanům bezprostředně a se znalostí
místní situace. Je to například rozhodování
o poskytování podpor novomanželům, při
prodeji rodinných domků, udělování
souhlasu ke změně využití pozemků,
rozhodování ve věcech bytových a hospodaření
s nebytovými prostory, v sociálně právní
ochraně mládeže a v péči o děti,
povolování divadelních představení
a jiných kulturních podniků, vydávání
osvědčení o československém
státním občanství apod.
Návrh rovněž stanoví, v kterých
otázkách tak učiní vláda k
posílení působnosti městských
národních výborů, které jsou
řízeny krajskými národními
výbory.
Na druhé straně je vzorový statut současně
pomůckou, podle níž si každý městský
národní výbor ve svém statutu na základě
příslušných ustanovení zákona
o národních výborech rozpracuje vzájemnou
dělbu práce a pravomoci svých orgánů,
uvede organizace a zařízení, které
řídí nebo spravuje, stanoví, které
aktivy zřizuje, a rozpracuje své vztahy k jiným
státním orgánům a k ústředně
řízeným hospodářským
organizacím.
Za jednu z nejdůležitějších otázek,
které návrh vzorového statutu věnuje
mimořádnou pozornost, nutno považovat konkrétní
rozpracování vztahů městského
národního výboru a jeho jednotlivých
orgánů k občanům a ke společenským
organizacím ve městě, neboť zejména
ve městech je tento vztah politicky významný
z hlediska posilování demokratické účasti
lidí na řešení problémů.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vzorový statut městských národních
výborů bude vydán v době, kdy zahajujeme
přípravu voleb do národních výborů
a kdy vstoupí v platnost zákon o národních
výborech. To přispěje k tomu, aby městské
národní výbory, z nichž mnohé
již přikročily k přípravě
podkladů pro vypracování vlastních
statutů, mohly důkladně v období volebních
příprav seznamovat občany s úkoly
a bohatou činností městského národního
výboru a s náměty pro vypracování
vlastního statutu.
Předvolební období, jehož náplní
je rozvoj iniciativy a úsilí za realizaci závěrů
XIII. sjezdu strany, bude klást vysoké nároky
na organizační činnost městských
národních výborů a na jejich politickou
práci. Jedním ze stěžejních úkolů
v přípravě voleb je vypracování
reálných a pozitivních volebních programů,
v nichž budou občané podrobně seznámeni
s dosaženými výsledky i s budoucími
úkoly městských národních výborů
při rozvoji měst. Pravomoc a odpovědnost,
které se nyní městským národním
výborům dostává, bude současně
vyžadovat, aby za kandidáty Národní
fronty byli navrhováni a vybíráni skutečně
nejlepší občané města, oddaní
ideám socialismu a schopní plnit všechny náročné
úkoly, které nová opatření
kladou na městské národní výbory.
Statut každého městského národního
výboru bude pro národní výbory i občany
měst významným dokumentem shrnujícím
působnost, organizační výstavbu městského
národního výboru, jeho vztahy k organizacím
a občanům ve městě.
Dosavadní široká účast národních
výborů, jejich odpovědný přístup
a velký zájem, který zejména městské
národní výbory projevovaly po celou dobu
prací na návrhu vzorového statutu, dává
reálné předpoklady k tomu, že zpracování
vlastních statutů věnují plnou pozornost
nejen městské národní výbory
samy, ale že i pomoc národních výborů
vyšších stupňů bude účinná.
Postupu všech prací na statutech městských
národních výborů bude třeba
věnovat pozornost i ze strany příslušných
ústředních orgánů.
Dovolte mi proto vyslovit přesvědčení,
že veškeré úsilí, které
bylo přípravě návrhu vzorového
statutu městských národních výborů
věnováno, opravňuje k tomu, aby Národní
shromáždění s vědomím
plné odpovědnosti předložený
návrh schválilo tak, jak je vládou předložen
včetně doplňků, které doporučuje
společná zpráva z jednání ústavně
právního výboru a výboru pro národní
výbory. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
ministru vnitra Kudrnovi. Zpravodajskou zprávu přednese
posl. Latner.
Zpravodaj posl. Jan Latner. Soudružky a soudruzi poslanci,
projednávání vládního návrhu
statutu městských národních výborů
úzce navazuje na červnovou plenární
schůzi Národního shromáždění,
kdy byl schválen nový zákon o národních
výborech.
Vydáním vzorového statutu městských
národních výborů bude dovršen
komplex právních úprav týkajících
se postavení, působnosti a organizace národních
výborů, kterými jsme se zabývali v
souvislosti s realizací závěrů XIII.
sjezdu strany. Problematika městských národních
výborů zaujímá v tomto komplexu mimořádně
významné místo a důsledná diferenciace
jejich pravomoci je také jedním ze základních
koncepčních principů nového zákona
o národních výborech. Na to právě
navazuje vzorový statut městských národních
výborů, jehož cílem je vytvořit
právní rámec pro další diferenciaci
mezi městskými národními výbory,
jak to vyžaduje různost podmínek a potřeb
jednotlivých měst.
Skutečnost, že se tak vysoké míry pozornosti
dostává městským národním
výborům, má plné opodstatnění
z hlediska společenského i ekonomického významu
měst, kde - s ohledem na sídelní strukturu
našeho státu - žije a pracuje většina
našeho obyvatelstva, kde se v důsledku toho soustřeďuje
nejen správní činnost, ale i hospodářský
a společenský život, kde jsou historická
centra školské, kulturní i zdravotní
péče.
Moderní životní styl socialistického
člověka klade na správu měst stále
větší nároky, jak jsme se o tom přesvědčili
při hloubkových rozborech problematiky práce
městských národních výborů,
kterou výbor Národního shromáždění
pro národní výbory prováděl
za široké účasti funkcionářů
národních výborů, vědeckých
pracovišť i ústředních orgánů
z různých oborů. Při těchto
rozborech také vznikla myšlenka vypracovat vzorový
statut, který by umožnil odlišit skutečné
a oprávněné zvláštnosti městských
organismů a respektovat je i v pravomoci, odpovědnosti
a organizační výstavbě orgánů
státní moci a správy, který občanům
města i společnosti za správu města
odpovídá - to je městského národního
výboru. Očekávali jsme, že vypracování
vlastních statutů bude významným přínosem
pro posíleni stability postavení městských
národních výborů, že zdůrazní
jejich velký společenský význam, dá
jim jistotu pro jejich obecně prospěšnou činnost
a bude východiskem dalšího rozvoje samostatnosti
a iniciativy při uspokoj ování potřeb
občanů.
Účelnost vypracování statutu chápaly
již od samého počátku prací i
městské národní výbory, které
se na jeho přípravě podílely při
všech etapách ve velmi širokém rozsahu.
Těchto prací se aktivně zúčastňovali
nejen poslanci a funkcionáři městských
národních výborů v pracovních
skupinách vytvořených k přípravě
statutu podle charakteristických skupin měst, ale
i další městské národní
výbory. Městské národní výbory
tak významně přispěly svým
podílem na rozpracování otázek městského
hospodářství, technických služeb
měst a dalších koncepčních úkolů,
které mají položit základ pro řešení
problematiky správy měst v souladu s možnostmi
našeho národního hospodářství
i stoupajícími nároky na zdravé a
kulturní životní podmínky.
Vycházíme-li ze zkušeností poslanců
a funkcionářů městských národních
výborů, musíme současně vidět
i to, že posilování pravomoci a samostatnosti
městských národních výborů
je určitým procesem, který neprobíhá
bez obtíží ani uvnitř národních
výhorů samotných. Tato skutečnost
byla také potvrzena, když se začalo s uváděním
vládních usnesení č. 106 a 343 z loňského
roku do života. Jedním z výsledků celostátní
konference národních výborů v únoru
1966 bylo to, že byl stanoven rozsah přesunu pravomoci
na jednotlivých úsecích činnosti z
okresních národních výborů
na městské národní výbory.
Přitom ústřední orgány i funkcionáři
vyšších národních výborů
se s tímto záměrem plně ztotožňovali.
Avšak nyní, kdy má v souladu s tendencí
obsaženou v zákoně o národních
výborech docházet k postupným přesunům
pravomoci z národních výborů vyšších
stupňů, se často ozývají hlasy,
že je to neuskutečnitelné, že si městské
národní výbory nebudou vědět
rady a že by podobné opatření nebylo
přínosem. Zdůrazňuji, že to nejsou
hlasy ojedinělé. Myslím, že si ani na
okresních národních výborech funkcionáři
dosud plně neuvědomili, do jaké míry
aktivní a odpovědné řízení
těchto úseků bezprostředně
souvisí s konkrétní problematikou měst
a oprávněnými požadavky občanů
a jak významný vliv bude mít účast
občanů uskutečňovaná prostřednictvím
městských národních výborů
i na úroveň zabezpečováni potřeb
občanů v celém okrese, jehož je město
přirozeným centrem.
Nelze v této souvislosti opomenout ani skutečnost,
že dlouhé období, v němž byla omezována
působnost městských národních
výborů při řízení hospodářských
a rozpočtových organizací i při výkonu
státní správy a v němž také
nebyla práce jejich. funkcionářů a
pracovníků po zásluze oceňována
a odměňována, zanechalo své následky,
zejména v tom, že mnozí kvalifikovaní
pracovníci městských národních
výborů postupně odešli pracovat do jiných
odvětví.
Městské národní výbory proto
nejsou v současné době pro plnění
nových úkolů dostatečně personálně
vybaveny.
Bude proto zapotřebí pro uskutečnění
zvýšené působnosti a samostatnosti městských
národních výborů vytvářet
všestranné podmínky a v současné
době jim ze strany okresních a krajských
národních výborů poskytovat účinnou,
zejména odbornou pomoc. Významnou úlohu v
tom musí sehrát i příslušné
ústřední orgány.
Takovým příkladem skutečné
pomoci městským národním výborům
může být Státní komise pro techniku.
Za její pomoci zpracovávají vybrané
městské národní výbory rozbory
a koncepce tvorby a ochrany životního prostředí
ve městech. Městské národní
výbory takovou pomoc velmi oceňují. Pomoc
ústředních orgánů i národních
výborů vyšších stupňů
musí být vedena v tom směru, aby je vyšší
orgány nenahrazovaly, ale aby vytvářely podmínky
k tomu, aby městské národní výbory
mohly s maximální samostatností a odpovědností
rozvíjet svou činnost.