Nová právní úprava jim k tomu poskytuje
odpovídající předpoklady. Zákonem
o národních výborech byla vytvořena
sféra samostatné působnosti národních
výborů a právě v rámci této
samostatné působnosti musí napříště
být posilována samostatnost a respektovány
zvláštnosti jednotlivých měst tak, aby
městské národní výbory mohly
za aktivní účasti občanů a
pod jejich bezprostřední kontrolou zabezpečovat
všestranný rozvoj svého hospodářství.
Zde se otevírají městským národním
výborům široké možnosti při
vyhledávání zdrojů a získávání
prostředků na úseku místní
výroby a zejména služeb. Myslím, že
městské národní výbory stojí
teprve na počátku tohoto procesu, že dosud
není dostatečně využita ani možnost
zřizovat podniky a provozovny místního charakteru
budované na vlastních zdrojích surovin a
místních zdrojích pracovních sil,
zejména pokud jde o úsek stavební. Nová
ekonomická soustava dává městským
národním výborům možnost samostatně
hospodařit na základě ekonomických
rozborů a úvah a vlastní činností
získávat finanční prostředky,
a to za plné podpory státu poskytované formou
dotací a subvencí a v neposlední řadě
s využitím úvěrů. Nikoliv bez
významu bude i všestranná spolupráce
městských národních výborů
s ústředně řízenými
podniky, jejichž zájem na tvorbě a zlepšování
životního prostředí je třeba
zintenzívnit nejen politickou prací městských
národních výborů se společenskými
organizacemi působícími na závodech,
ale i cílevědomým působením
centrálních orgánů. I zde jsme totiž
učinili teprve první kroky. Byl stanoven ekonomický
vztah ve formě 1% podílu národního
výboru na odvodu z hrubého důchodu podniku,
začalo se s dobrovolným sdružováním
prostředků. Bude vážným úkolem,
aby se při plném respektování zásad
nové soustavy řízení důsledně
vyřešily i otázky souvisící s
odpovědností podniků za důsledky vzniklé
jejich působením na veřejném majetku,
ať už jde o tzv. vyvolané investice či
o zvýšené náklady na údržbu
místních komunikací, vodovodní sítě
a jiných obecně prospěšných zařízení
ve městě. l pro dobrovolné sdružování
prostředků bude třeba hledat nové
cesty, při nichž musí městské
národní výbory ve svých bilancích
- po finančnicku řečeno - hledat společného
jmenovatele nejen s vedením podniků, ale i s kolektivy
jejich zaměstnanců.
Důležité místo při řešení
všech těchto otázek připadá statutům
městských národních výborů,
které města vypracují na základě
a v rámci vzorového statutu, jehož návrh
projednáváme. Návrh vzorového statutu
shrnuje v odpovídajícím rozsahu působnost,
jež byla městským národním výborům
svěřena naším právním
řádem na jednotlivých úsecích
správy. V návaznosti na zákon o národních
výborech vytváří reálné
předpoklady pro rozvoj samostatné působnosti
městských národních výborů
v otázkách ekonomické povahy a ve čtvrté
části dává základnu pro diferencované
posílení správní působnosti
městských národních výborů
v otázkách, za které dosud odpovídaly
okresní národní výbory, popř.
u skupiny největších měst kraje.
V souvislosti s tím bych se chtěl zmínit
o dvou otázkách, které byly předmětem
nejčastější pozornosti při projednávání
návrhu. Jde o skupiny měst a okruh pravomoci, která
má být na podkladě zákona a v rámci
vzorového statutu na městské národní
výbory přenášena.
Pokud jde o skupiny měst, nelze je chápat jako samoúčelné
škatulkování městských národních
výborů. Souvisí s důsledným
uplatňováním diferenciace možností,
potřeb a podmínek měst při přenesení
pravomoci v konkrétních správních
otázkách. K posouzení těchto podmínek
a potřeb má nejlepší předpoklady
krajský národní výbor, který
bude rozhodovat o přesunu každé konkrétní
agendy na návrh okresního národního
výboru projednaný s městským národním
výborem. Bude přihlížet k ekonomickému,
kulturnímu a historickému významu města,
k počtu a složení jeho obyvatel, k úkolům
města jako střediska oblasti a k dalším
důležitým místním podmínkám.
Přitom je jasné, že základní
význam pro diferenciaci měst má - jak jsem
již uvedl - sféra samostatné působnosti
národních výborů. Její reálnou
náplň musí podporovat všechny řídící
akty centrálních orgánů i národních
výborů vyššího stupně, zejména
na úseku plánu a rozpočtu. Aby tyto akty
vycházely z širšího rozboru specifiky
měst a potřebně se prohlubovala objektivnost
rozhodování o důležitých předpokladech
pro práci jednotlivých městských národních
výborů, považuji za nutné v této
souvislosti připomenout potřebnost prací
na kategorizaci měst, kterou připravuje Státní
komise pro techniku.
K druhému problému, kterým je okruh správní
pravomoci svěřovaný městským
národním výborům, chtěl bych
uvést, že cesta přenesení agend prostřednictvím
vzorového statutu byla zvolena s ohledem na nedostatek
diferenciace v dosavadních předpisech upravujících
jednotlivé úseky státní správy.
V dosavadních předpisech se totiž prakticky
neodlišovala působnost městských národních
výborů od MNV ani rozdíly mezi městy
různých velikostních skupin. Do budoucna
je nutno na tyto otázky pamatovat již při tvorbě
právních předpisů a myslím,
že bude jedním z trvalých a důležitých
úkolů výboru pro národní výbory
i ostatních výborů Národního
shromáždění, abychom střežili
a dále v našem právním řádu
upevňovali reálnou pravomoc městských
národních výborů v souladu se zárukami,
které Národní shromážděni
novým zákonem o národních výborech
vytvořilo.
Městské národní výbory čeká
nyní velmi zodpovědná a politicky i odborně
náročná práce, kterou bude příprava
jejich vlastních statutů. Není na ně
třeba spěchat, to by mohlo vést k tomu, že
by se staly pouhou administrativní záležitostí.
Vypracování statutu by mělo být procesem,
v němž by se v plné míře uplatnily
tvůrčí schopnosti a zkušenosti funkcionářů
a pracovníků národních výborů.
Při vypracováni těchto statutů by
se měla uskutečňovat mezi městskými
národními výbory účelná
výměna zkušeností. Měl by se
hledat nejvhodnější způsob uspořádání
a řízení hospodářských
a rozpočtových organizací, které městský
národní výbor řídí nebo
spravuje, i uspořádání a způsob
práce orgánů, poslanců i pracovníků
národního výboru. Příprava
statutu by také měla pro funkcionáře
i pracovníky být průpravou k tomu, jak v
činnosti městského národního
výboru uplatnit celý ten soubor opatřeni
ke zvýšení samostatnosti, pravomoci a odpovědnosti
městského národního výboru,
jak přitom využívat iniciativy, zkušenosti
a pomoci občanů i organizaci. Proto by neměl
být statut vypracován odtrženě od plněni
ostatních úkolů národního výboru,
zejména od koncepčního řešeni
základních otázek rozvoje města.
Statut městských národních výborů
bude po svém schválení plenárním
zasedáním městského národního
výboru závazným nejen pro městský
národní výbor samotný, pro jeho orgány
a jím řízené a spravované organizace,
ale i pro hospodářské a jiné organizace
na území města a pro občany, a to
v takovém rozsahu, v jakém přísluší
městskému národnímu výboru
podle zákonů a dalších právních
předpisů vykonávat státní správu.
Bude proto velmi záležet na tom, aby v průběhu
jeho vypracování byla ustanovení statutu
co nejdůkladněji projednána s občany
města i organizacemi, které ve městě
působí. Bude zapotřebí zabezpečit
i to, aby ustanovení statutu byla plně v souladu
s ústavou, dalšími zákony a obecně
závaznými předpisy. Příprava
statutu bude proto vyžadovat i všestrannou pomoc národních
výborů vyššího stupně. Vypracováni
vlastních statutů městských národních
výborů zapadne do celkové přípravy
voleb do národních výborů. Je to významná
příležitost k tomu, aby se záležitosti
městské správy přiblížily
občanům a aby byl v průběhu volební
kampaně v souvislosti s vypracováním a projednáváním
návrhu statutů podnícen jejich zájem
a účast na práci městského
národního výboru.
Soudružky a soudruzi poslanci, předložený
vládni návrh projednaly na společné
schůzi výbor ústavně právní
a výbor pro národní výbory. Ve společné
zprávě, která byla všem poslancům
předložena, doporučily, aby se změnami
uvedenými ve společné zprávě
Národní shromážděni vládní
návrh schválilo.
Vydáni vzorového statutu městských
národních výborů formou usnesení
Národního shromáždění
je prvním aktem, kterým se realizuje 48. článek
ústavy, podle něhož se Národní
shromáždění nejen zabývá
podněty národních výborů a
jedná o jejich činnosti, ale zobecňuje jejich
zkušenosti a usnáší se na opatřeních
ke zlepšení jejich výstavby a práce.
I s ohledem na tuto skutečnost bych chtěl přivítat,
že k použití této nové formy usměrňování
činnosti národních výborů přistupujeme
právě u problematiky městských národních
výborů, které věnoval výbor
pro národní výbory již od samého
počátku své práce takovou pozornost.
Doporučuji proto předložený vládní
návrh vzorového statutu městských
národních výborů včetně
změn uvedených ve společné zprávě
výborů schválit. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci Latnerovi.
Přerušíme nyní schůzi s tím,
že za půl hodiny se zde koná uzavřená
schůze a pak se bude konat schůze Meziparlamentní
unie, jak jste byli informováni zvláštní
pozvánkou.
Přerušuji schůzi do zítřka 9
hodin.