Pátek 1. prosince 1967

2. den - pátek 1. prosince 1967

(Začátek schůze v 9 hod. 02 min.)

Přítomni:

Předseda Národního shromáždění s. Laštovička a místopředsedové s. Chudík, s. dr. Škoda, s. Leflerová.

Členové předsednictva ÚV KSČ předseda vlády Lenárt, místopředseda vlády inž. Černík, Dubček, místopředseda vlády inž. Šimůnek; kandidáti předsednictva ÚV KSČ inž. Kapek, Pastyřík, Sabolčík, CSc., Vaculík; tajemník ÚV KSČ dr. Štrougal; místopředseda vlády inž. Krejčí; ministři David, prof. dr. Hájek, Hamouz, Korčák, Kudrna, arm. gen. Lomský, Machačová-Dostálová, inž. Marko, Mestek, dr. Neuman, Penc, dr. Plojhar, Smrkovský, Uher, Valeš, dr. Vlasák.

253 poslanců podle prezenční listiny

(Schůze zahájena v 9.02 hod.)

Předseda NS s. Laštovička: (Zvoní.) Soudružky a soudruzi poslanci, zahajuji přerušenou schůzi.

Pokračujeme projednáváním třetího bodu pořadu, kterým je vládní návrh usnesení Národního shromáždění, kterým se schvaluje vzorový statut městských národních výborů, a společná zpráva ústavně právního výboru a výboru pro národní výbory. Zahájíme nyní rozpravu. Je přihlášen posl. Vaverka.

Posl. Vaverka: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, v diskusním příspěvku chci se zmínit o významu a funkci předloženého vládního návrhu vzorového statutu městských národních výborů a o některých důležitých otázkách souvisejících s jeho účinnou realizací na základě zkušeností a poznatků z činnosti Městského národního výboru v Brně.

Domnívám se, že stěžejní společenský význam vzorového statutu měst přímo a bezprostředně vyplývá z prospěšných kvalitativních změn jak v organizaci a způsobu řízení rozvoje naší společnosti, tak i v nazírání na řešení jejich problémů.

V podstatě jde o zákonité důsledky a koneckonců i o vlastní smysl a cíl nové soustavy řízení národního hospodářství. Z tohoto hlediska je společenský význam vzorového statutu dán především faktem, že je nástrojem k podstatnému prohloubení a zvýraznění územního principu řízení ve formě komplexní správy a řízení měst.

A to je podle mého názoru zásadní společenský kvalitativní zvrat v nazírání na způsob řízení a správu měst, který tím, že vytváří potřebné předpoklady pro úspěšné zvládání a řešení složité problematiky našich měst orgány městských národních výborů, nesporně přinese kladné výsledky ku prospěchu celé naší společnosti.

Při hodnocení významu předkládaného návrhu je třeba si v plném rozsahu uvědomit hlavní funkce statutu měst v mechanismu řízení naší společnosti.

V prvé řadě podle mého názoru je to skutečnost, že statut města vymezuje jeho postavení ve společnosti, určuje místo orgánů městského národního výboru v posloupnosti celospolečenského řízení. Proto návrh vzorového statutu rozlišuje tři významové kategorie měst a dle toho rámcově upravuje i rozsah působnosti městských národních výborů v jednotlivých krajích republiky.

Chtěl bych zdůraznit, že vlastní uskutečňování tohoto diferencovaného přístupu ve stanovení rozsahu působnosti jednotlivých městských národních výborů bude přímo závislé na straně jedné na iniciativní přípravě těchto národních výborů, na druhé straně pak na progresívnějším přístupu krajských národních výborů, okresních národních výborů a v případě měst I. kategorie i na centrálních orgánech, jak se o tom včera zmínil soudruh ministr Kudrna.

Jsme toho názoru, že především a v prvé řadě v závislosti našich vlastních opatřeních bude třeba rozvíjet a prohlubovat pozornost a péči centrálních orgánů o základní rozvojové proporce měst I. kategorie, ať již územní, ekonomické či sociální, s cílem dosáhnout maximálního harmonického rozvoje.

Konkretizace rozsahu působnosti je nejdůležitější etapou realizace předloženého návrhu vzorového statutu, která v rozhodující míře bude ovlivňovat i účinnost této zákonné normy v praxi.

V této souvislosti myslím, že si ovšem nemůžeme zastírat okolnost, že dosud i ve vztazích mezi národními výbory jednotlivých stupňů doznívají návyky a myšlení přežitého nezdravě centralistického způsobu řízení. Proto jsem přesvědčen, že o to více péče a pozornosti bude třeba věnovat správnému řešení těchto otázek všemi zainteresovanými orgány odshora dolů.

Další důležitá funkce vzorového statutu spočívá v tom, že je nástrojem komplexního řízení a správy města. Vymezuje v tomto směru nutné materiálové předpoklady a prostředky správy měst a určuje soubor základních pravidel pro tuto řídící a organizátorskou činnost.

V této souvislosti, soudružky a soudruzi poslanci, myslím, že je namístě zdůraznit, že realizací navrženého vzorového statutu městských národních výborů a praktickým jeho uplatňováním v praxi dojde fakticky k založení a postupnému vytváření prvků a metod socialistické samosprávy měst. A to je nesporně významný moment ve vývoji našeho socialistického státu.

Tím, že v návrhu vzorového statutu se vymezuje okruh materiálních prostředků správy měst, principy činnosti městských národních výborů a jejich jednotlivých orgánů, a zejména pak i podíl občanů na správě města, stává se dle mého názoru ze statutu významný nástroj dalšího prohlubování socialistické demokracie.

Jeho prostřednictvím se fakticky v řešení denních problémů rozvoje města a zájmů našich občanů a v přímém organizováni jejich aktivní účasti na správě měst v daných konkrétních podmínkách realizují a rozvíjejí demokratické principy naší socialistické státnosti.

Konečně je třeba podle mého názoru vzorový statut městských národních výborů chápat také, a to především, jako nástroj neustálého rozvíjení vědeckých prvků a metod v řízení a správě měst z úrovně orgánů městských národních výborů.

Je nezbytné při této příležitosti také konstatovat, že v tomto směru se citelně projevuje povážlivé zaostávání rozsahu a intenzity činnosti naší vědeckovýzkumné základny. Bude zřejmě potřebné realizovat v tomto směru příslušná opatření, neboť rozvíjející se proces vědecké a technické revoluce mnohostranně ovlivňuje způsob a metody správy měst jako nedílné součásti společenského řízení. Tento moment byl náležitě zdůrazněn i v samotné rezoluci XIII. sjezdu naší KSČ.

Proto také v činnosti např. MěNV v Brně považujeme za jeden z prvořadých úkolů postupné a cílevědomé řešení takových otázek, jako je např. tvorba vědecky fundovaných prognóz rozvoje města, využití progresívní výpočetní a organizační techniky v procesu řízení a správy města apod., i když jsou teprve na počátku.

Soudružky a soudruzi poslanci, závěrem svého vystoupení chci zdůraznit, že předložené znění vzorového statutu MěNV v zásadách odpovídá dosaženému stupni realizace nové soustavy řízení národního hospodářství a z ní vyplývajících společenských změn ve vztahu k další progresívní činnosti MěNV.

Při této příležitosti se však domnívám, že v souvislosti se schválením návrhu vzorového statutu bude nezbytné uložit vládě ve spolupráci s orgány NS, aby v potřebném časovém odstupu od uvedení tohoto statutu do života byla zabezpečena všestranná vyhodnocení jeho společenské účinnosti; tento názor a požadavek je motivován dvěma základními příčinami:

1. Úplná a všestranná realizace nové soustavy řízení národního hospodářství musí zákonitě vyvolat i odpovídající dynamiku společenských poměrů a podmínek, ve kterých budou vykonávat svou působnost také příslušné orgány MěNV.

2. Dosud v poměrně malé míře jsou známy seriózně vypracované vědecké metody řízení a správy měst, jak jsem se o tom již dříve zmínil.

Zvýšený celospolečenský zájem by se měl projevit v jejich urychleném řešení, neboť v mnohém je na nich závislá nejen účinnost řídící a organizátorské práce MěNV, nýbrž i potřebný stupeň efektivnosti ve vykonávání státně politických funkcí ve městech. Proto v souladu s nejnovějšími poznatky vědních disciplín zabývajících se touto problematikou bude nutné podle mého názoru provádět potřebná doplnění nebo i upřesnění mechanismu řízení a správy města.

Soudruzi a soudružky, protože jsme se spolu s řadou ostatních MěNV spolupodíleli na tvorbě návrhu vzorového statutu MěNV a jsme hluboce přesvědčeni o jeho správnosti, pochopitelně i podle toho, jak bude tento vzorový statut dále MěNV rozpracován na jejich specifické podmínky, jsme přesvědčeni, že se stane opravdu velmi důležitým nástrojem k progresívnímu rozvoji uvedených MěNV.

Myslím, že můžeme pro uvedenou předloženou normu hlasovat opravdu s plnou odpovědností. Děkuji vám.

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji posl. Vaverkovi. Nyní promluví posl. Krejčí.

Posl. Krejčí: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, ve svém vystoupení už nepřicházím s žádnými dalšími návrhy nebo doplňky k projednávaným zákonům a k návrhu vzorového statutu měst, jak o nich hovořil s. min. Kudrna a zpravodaj.

Projednávání těchto materiálů byla až do dnešního dne věnována velmi trpělivá a tvořivá pozornost. Chci však říci několik slov k návrhům vzorového statutu měst, jak nám byl předložen k projednání, zvláště nyní, kdy již byly zahájeny práce na zpracování vlastních statutů jednotlivých měst.

Vycházím při tom ze zkušenosti našeho MěNV, který byl v čele III. skupiny měst, která připravovala jeden ze vzorových statutů této kategorie. V zásadě mi jde o to, upozornit ty národní výbory, kde ke zpracování vlastních statutů budou přistupovat, že by po jedné ruce měly mít vzorový statut, který dnes Národní shromáždění schválí, a po druhé ruce by měly mít to nepřeberné množství zkušeností, které národní výbory v průběhu zpracování tohoto návrhu získaly, doplněné samozřejmě bohatými zkušenostmi a nadšením poslanců a lidí v občanských výborech. Myslím, totiž, že v opačném případě by došlo při zpracovávání vlastních statutů jednotlivých měst ke školometskému opisování vzorového statutu, a před takovým administrativním zpracováním vlastních statutů bych chtěl všechny pracovníky v tomto úseku varovat.

Z našich zkušeností vím, že pro zpracováni vlastního statutu města je jako soli potřeba hluboké poznávací činnosti města, analýzy jednotlivých úseků jeho života, jejichž hlavním cílem by mělo být, aby národní výbory v této etapě řídily rozvoj města, jeho hospodářství a kulturu na základě dokonalé znalosti celého organismu města.

Nemohu se zdržovat u takových otázek, jako je v současné době např. ne zcela vyřešená otázka statistiky u MěNV, otázka bezpečnosti a pořádku, která i v nejbližší době u MěNV bude scházet.

Je ještě řada dalších otázek, které zůstanou nevyřešeny. Velkým přínosem však je, že v průběhu zpracování návrhu vzorového statutu měst, která se na jeho zpracování podílela, se tentokrát jako nikdy předtím utvářely velmi potřebné vztahy mezi jednotlivými závody, organizacemi, odbornými útvary, některými státními orgány, společenskými organizacemi a že tyto vztahy tak, jak to vyžaduje zájem plnění rezoluce XIII. sjezdu o dalším rozvoji činnosti národních výborů, se i nadále budou rozvíjet.

Tyto vztahy právě na základě přijatých vlastních statutů měst je třeba dále prohlubovat a rozvíjet. Při tom je více než důležité, aby v době, kdy MěNV budou své vlastní statuty zpracovávat, se již dotvářely, vyjasňovaly a někdy i nově tvořily především vztahy s ONV a jeho orgány, které, upřímně řečeno, nejsou všude v takovém pořádku a souladu, v jakém by však měly být.

Není zbytečné v této souvislosti připomenout, že budou ještě určitou dobu tyto tendence nedůvěry a jakýchsi obav v síly a schopnosti nižších národních výborů při rozšíření pravomoci a při rozvoji měst trvat. Soudím proto, že právě okresní národní výbory by měly velmi pečlivě reagovat na postup prací MěNV při zpracovávání vlastních statutů, aby potřebný soulad byl dále utužen.

Druhou připomínku bych chtěl pak adresovat národním výborům, které budou statut připravovat, že nelze propadat iluzím, že přijetím statutu jejich národním výborem se vše vyřeší, a že tedy i otázky rozšíření pravomoci a odpovědnosti se budou samy realizovat. Směřuji tedy k otázkám metod a forem práce jednotlivých NV, kterou chci podtrhnout. Mám totiž na mysli nové metody, které v tomto pojetí organizace a obsahu práce NV musí být uplatňovány prostřednictvím statutu.

Znovu opakuji, že rozhodující silou při uskutečňování statutu budou lidé, a že tedy nemenší pozornost je třeba věnovat kvalitě pracovníků aparátu národních výborů, zvláště teď při přípravě nových voleb do NV. Je to tím spíše nutné, že i ve výstavbě orgánů MěstNV bude třeba uskutečnit některé změny tak, aby novému pojetí práce plně odpovídaly.

Šlo mi tedy, soudružky a soudruzi poslanci, jak jsem již uvedl, o některá upozornění a o naše poznatky, které máme a které jsem chtěl dnes před schválením na cestu vzorovému statutu do dalších měst říci. Jinak se ztotožňuji s návrhem vzorového statutu a doporučuji ho ke schválení.

Nakonec mi dovolte, soudružky a soudruzi, abych se ještě jednou vrátil k nám - do historické Kroměříže - a jménem všech našich pracujících pozval NS k některému z jeho zasedání k nám v roce 1968, kdy vedle oslav 50. výročí vzniku ČSSR oslavíme také 120. výročí Říšského sněmu, který se konal v roce 1848 ve Sněmovním sále kroměřížského zámku, na kterém bylo poprvé prohlášeno ústy buditele Riegra heslo, a dnes socialistický zákon, že "veškerá moc ve státě pochází a patří lidu ". Třetí důvod tohoto pozvání je, že tomu bude 20 let, co se sešel první sjezd NV, který za předsednictví soudruha Noska, tehdejšího ministra vnitra, se konal v Kroměříži u příležitosti výstavy 100 let českého národního života. Děkuji vám za pozornost. Věřím, že naše srdečné pozvání všichni s radostí přijmete.

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji s. Krejčímu. Přeje si ještě někdo promluvit v rozpravě k vzorovému statutu MěstNV? (Nikdo se nehlásil.)

Přeje si ministr vnitra s. Kudrna zaujmout k rozpravě stanovisko?

(Ministr Kudrna se vzdává slova.)

Prosím zpravodaje s. Latnera o provedení závěru.

Zprav. posl. Latner: Soudružky a soudruzi poslanci, v rozpravě nebyl vznesen žádný pozměňovací návrh, proto doporučuji plenárnímu zasedání, aby návrh vzorového statutu MěstNV s předloženými doplňky byl schválen.

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji s. Latnerovi.

Přistoupíme k hlasování. Kdo souhlasí s návrhem usnesení NS, kterým se schvaluje vzorový statut MěstNV podle společné zprávy výboru ústavně právního a výboru pro národní výbory, nechť zvedne ruku! (Poslanci hlasují.) Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Národní shromáždění schválilo vzorový statut MěstNV podle společné zprávy výboru ústavně právního a výboru pro národní výbory jednomyslně.

Přistoupíme k projednání čtvrtého bodu pořadu, kterým je


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP