Předseda Národního shromáždění
s. Laštovička a místopředsedové
s. Chudík, s. dr. Škoda, s. Leflerová.
Členové předsednictva ÚV KSČ
předseda vlády Lenárt, místopředseda
vlády inž. Černík, Dubček,
místopředseda vlády inž. Šimůnek;
kandidáti předsednictva ÚV KSČ inž.
Kapek, Pastyřík, Sabolčík,
CSc., Vaculík; tajemník ÚV KSČ
dr. Štrougal; místopředseda vlády
inž. Krejčí; ministři David,
prof. dr. Hájek, Hamouz, Korčák,
Kudrna, arm. gen. Lomský, Machačová-Dostálová,
inž. Marko, Mestek, dr. Neuman, Penc,
dr. Plojhar, Smrkovský, Uher, Valeš,
dr. Vlasák.
Předseda NS s. Laštovička: (Zvoní.)
Soudružky a soudruzi poslanci, zahajuji přerušenou
schůzi.
Pokračujeme projednáváním třetího
bodu pořadu, kterým je vládní návrh
usnesení Národního shromáždění,
kterým se schvaluje vzorový statut městských
národních výborů, a společná
zpráva ústavně právního výboru
a výboru pro národní výbory. Zahájíme
nyní rozpravu. Je přihlášen posl. Vaverka.
Posl. Vaverka: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, v diskusním příspěvku
chci se zmínit o významu a funkci předloženého
vládního návrhu vzorového statutu
městských národních výborů
a o některých důležitých otázkách
souvisejících s jeho účinnou realizací
na základě zkušeností a poznatků
z činnosti Městského národního
výboru v Brně.
Domnívám se, že stěžejní
společenský význam vzorového statutu
měst přímo a bezprostředně
vyplývá z prospěšných kvalitativních
změn jak v organizaci a způsobu řízení
rozvoje naší společnosti, tak i v nazírání
na řešení jejich problémů.
V podstatě jde o zákonité důsledky
a koneckonců i o vlastní smysl a cíl nové
soustavy řízení národního hospodářství.
Z tohoto hlediska je společenský význam vzorového
statutu dán především faktem, že
je nástrojem k podstatnému prohloubení a
zvýraznění územního principu
řízení ve formě komplexní správy
a řízení měst.
A to je podle mého názoru zásadní
společenský kvalitativní zvrat v nazírání
na způsob řízení a správu měst,
který tím, že vytváří
potřebné předpoklady pro úspěšné
zvládání a řešení složité
problematiky našich měst orgány městských
národních výborů, nesporně
přinese kladné výsledky ku prospěchu
celé naší společnosti.
Při hodnocení významu předkládaného
návrhu je třeba si v plném rozsahu uvědomit
hlavní funkce statutu měst v mechanismu řízení
naší společnosti.
V prvé řadě podle mého názoru
je to skutečnost, že statut města vymezuje
jeho postavení ve společnosti, určuje místo
orgánů městského národního
výboru v posloupnosti celospolečenského řízení.
Proto návrh vzorového statutu rozlišuje tři
významové kategorie měst a dle toho rámcově
upravuje i rozsah působnosti městských národních
výborů v jednotlivých krajích republiky.
Chtěl bych zdůraznit, že vlastní uskutečňování
tohoto diferencovaného přístupu ve stanovení
rozsahu působnosti jednotlivých městských
národních výborů bude přímo
závislé na straně jedné na iniciativní
přípravě těchto národních
výborů, na druhé straně pak na progresívnějším
přístupu krajských národních
výborů, okresních národních
výborů a v případě měst
I. kategorie i na centrálních orgánech, jak
se o tom včera zmínil soudruh ministr Kudrna.
Jsme toho názoru, že především
a v prvé řadě v závislosti našich
vlastních opatřeních bude třeba rozvíjet
a prohlubovat pozornost a péči centrálních
orgánů o základní rozvojové
proporce měst I. kategorie, ať již územní,
ekonomické či sociální, s cílem
dosáhnout maximálního harmonického
rozvoje.
Konkretizace rozsahu působnosti je nejdůležitější
etapou realizace předloženého návrhu
vzorového statutu, která v rozhodující
míře bude ovlivňovat i účinnost
této zákonné normy v praxi.
V této souvislosti myslím, že si ovšem
nemůžeme zastírat okolnost, že dosud i
ve vztazích mezi národními výbory
jednotlivých stupňů doznívají
návyky a myšlení přežitého
nezdravě centralistického způsobu řízení.
Proto jsem přesvědčen, že o to více
péče a pozornosti bude třeba věnovat
správnému řešení těchto
otázek všemi zainteresovanými orgány
odshora dolů.
Další důležitá funkce vzorového
statutu spočívá v tom, že je nástrojem
komplexního řízení a správy
města. Vymezuje v tomto směru nutné materiálové
předpoklady a prostředky správy měst
a určuje soubor základních pravidel pro tuto
řídící a organizátorskou činnost.
V této souvislosti, soudružky a soudruzi poslanci,
myslím, že je namístě zdůraznit,
že realizací navrženého vzorového
statutu městských národních výborů
a praktickým jeho uplatňováním v praxi
dojde fakticky k založení a postupnému vytváření
prvků a metod socialistické samosprávy měst.
A to je nesporně významný moment ve vývoji
našeho socialistického státu.
Tím, že v návrhu vzorového statutu se
vymezuje okruh materiálních prostředků
správy měst, principy činnosti městských
národních výborů a jejich jednotlivých
orgánů, a zejména pak i podíl občanů
na správě města, stává se dle
mého názoru ze statutu významný nástroj
dalšího prohlubování socialistické
demokracie.
Jeho prostřednictvím se fakticky v řešení
denních problémů rozvoje města a zájmů
našich občanů a v přímém
organizováni jejich aktivní účasti
na správě měst v daných konkrétních
podmínkách realizují a rozvíjejí
demokratické principy naší socialistické
státnosti.
Konečně je třeba podle mého názoru
vzorový statut městských národních
výborů chápat také, a to především,
jako nástroj neustálého rozvíjení
vědeckých prvků a metod v řízení
a správě měst z úrovně orgánů
městských národních výborů.
Je nezbytné při této příležitosti
také konstatovat, že v tomto směru se citelně
projevuje povážlivé zaostávání
rozsahu a intenzity činnosti naší vědeckovýzkumné
základny. Bude zřejmě potřebné
realizovat v tomto směru příslušná
opatření, neboť rozvíjející
se proces vědecké a technické revoluce mnohostranně
ovlivňuje způsob a metody správy měst
jako nedílné součásti společenského
řízení. Tento moment byl náležitě
zdůrazněn i v samotné rezoluci XIII. sjezdu
naší KSČ.
Proto také v činnosti např. MěNV v
Brně považujeme za jeden z prvořadých
úkolů postupné a cílevědomé
řešení takových otázek, jako
je např. tvorba vědecky fundovaných prognóz
rozvoje města, využití progresívní
výpočetní a organizační techniky
v procesu řízení a správy města
apod., i když jsou teprve na počátku.
Soudružky a soudruzi poslanci, závěrem svého
vystoupení chci zdůraznit, že předložené
znění vzorového statutu MěNV v zásadách
odpovídá dosaženému stupni realizace
nové soustavy řízení národního
hospodářství a z ní vyplývajících
společenských změn ve vztahu k další
progresívní činnosti MěNV.
Při této příležitosti se však
domnívám, že v souvislosti se schválením
návrhu vzorového statutu bude nezbytné uložit
vládě ve spolupráci s orgány NS, aby
v potřebném časovém odstupu od uvedení
tohoto statutu do života byla zabezpečena všestranná
vyhodnocení jeho společenské účinnosti;
tento názor a požadavek je motivován dvěma
základními příčinami:
1. Úplná a všestranná realizace nové
soustavy řízení národního hospodářství
musí zákonitě vyvolat i odpovídající
dynamiku společenských poměrů a podmínek,
ve kterých budou vykonávat svou působnost
také příslušné orgány
MěNV.
2. Dosud v poměrně malé míře
jsou známy seriózně vypracované vědecké
metody řízení a správy měst,
jak jsem se o tom již dříve zmínil.
Zvýšený celospolečenský zájem
by se měl projevit v jejich urychleném řešení,
neboť v mnohém je na nich závislá nejen
účinnost řídící a organizátorské
práce MěNV, nýbrž i potřebný
stupeň efektivnosti ve vykonávání
státně politických funkcí ve městech.
Proto v souladu s nejnovějšími poznatky vědních
disciplín zabývajících se touto problematikou
bude nutné podle mého názoru provádět
potřebná doplnění nebo i upřesnění
mechanismu řízení a správy města.
Soudruzi a soudružky, protože jsme se spolu s řadou
ostatních MěNV spolupodíleli na tvorbě
návrhu vzorového statutu MěNV a jsme hluboce
přesvědčeni o jeho správnosti, pochopitelně
i podle toho, jak bude tento vzorový statut dále
MěNV rozpracován na jejich specifické podmínky,
jsme přesvědčeni, že se stane opravdu
velmi důležitým nástrojem k progresívnímu
rozvoji uvedených MěNV.
Myslím, že můžeme pro uvedenou předloženou
normu hlasovat opravdu s plnou odpovědností. Děkuji
vám.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Vaverkovi. Nyní promluví posl. Krejčí.
Posl. Krejčí: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, ve svém vystoupení už
nepřicházím s žádnými
dalšími návrhy nebo doplňky k projednávaným
zákonům a k návrhu vzorového statutu
měst, jak o nich hovořil s. min. Kudrna a zpravodaj.
Projednávání těchto materiálů
byla až do dnešního dne věnována
velmi trpělivá a tvořivá pozornost.
Chci však říci několik slov k návrhům
vzorového statutu měst, jak nám byl předložen
k projednání, zvláště nyní,
kdy již byly zahájeny práce na zpracování
vlastních statutů jednotlivých měst.
Vycházím při tom ze zkušenosti našeho
MěNV, který byl v čele III. skupiny měst,
která připravovala jeden ze vzorových statutů
této kategorie. V zásadě mi jde o to, upozornit
ty národní výbory, kde ke zpracování
vlastních statutů budou přistupovat, že
by po jedné ruce měly mít vzorový
statut, který dnes Národní shromáždění
schválí, a po druhé ruce by měly mít
to nepřeberné množství zkušeností,
které národní výbory v průběhu
zpracování tohoto návrhu získaly,
doplněné samozřejmě bohatými
zkušenostmi a nadšením poslanců a lidí
v občanských výborech. Myslím, totiž,
že v opačném případě by
došlo při zpracovávání vlastních
statutů jednotlivých měst ke školometskému
opisování vzorového statutu, a před
takovým administrativním zpracováním
vlastních statutů bych chtěl všechny
pracovníky v tomto úseku varovat.
Z našich zkušeností vím, že pro zpracováni
vlastního statutu města je jako soli potřeba
hluboké poznávací činnosti města,
analýzy jednotlivých úseků jeho života,
jejichž hlavním cílem by mělo být,
aby národní výbory v této etapě
řídily rozvoj města, jeho hospodářství
a kulturu na základě dokonalé znalosti celého
organismu města.
Nemohu se zdržovat u takových otázek, jako
je v současné době např. ne zcela
vyřešená otázka statistiky u MěNV,
otázka bezpečnosti a pořádku, která
i v nejbližší době u MěNV bude
scházet.
Je ještě řada dalších otázek,
které zůstanou nevyřešeny. Velkým
přínosem však je, že v průběhu
zpracování návrhu vzorového statutu
měst, která se na jeho zpracování
podílela, se tentokrát jako nikdy předtím
utvářely velmi potřebné vztahy mezi
jednotlivými závody, organizacemi, odbornými
útvary, některými státními
orgány, společenskými organizacemi a že
tyto vztahy tak, jak to vyžaduje zájem plnění
rezoluce XIII. sjezdu o dalším rozvoji činnosti
národních výborů, se i nadále
budou rozvíjet.
Tyto vztahy právě na základě přijatých
vlastních statutů měst je třeba dále
prohlubovat a rozvíjet. Při tom je více než
důležité, aby v době, kdy MěNV
budou své vlastní statuty zpracovávat, se
již dotvářely, vyjasňovaly a někdy
i nově tvořily především vztahy
s ONV a jeho orgány, které, upřímně
řečeno, nejsou všude v takovém pořádku
a souladu, v jakém by však měly být.
Není zbytečné v této souvislosti připomenout,
že budou ještě určitou dobu tyto tendence
nedůvěry a jakýchsi obav v síly a
schopnosti nižších národních výborů
při rozšíření pravomoci a při
rozvoji měst trvat. Soudím proto, že právě
okresní národní výbory by měly
velmi pečlivě reagovat na postup prací MěNV
při zpracovávání vlastních
statutů, aby potřebný soulad byl dále
utužen.
Druhou připomínku bych chtěl pak adresovat
národním výborům, které budou
statut připravovat, že nelze propadat iluzím,
že přijetím statutu jejich národním
výborem se vše vyřeší, a že
tedy i otázky rozšíření pravomoci
a odpovědnosti se budou samy realizovat. Směřuji
tedy k otázkám metod a forem práce jednotlivých
NV, kterou chci podtrhnout. Mám totiž na mysli nové
metody, které v tomto pojetí organizace a obsahu
práce NV musí být uplatňovány
prostřednictvím statutu.
Znovu opakuji, že rozhodující silou při
uskutečňování statutu budou lidé,
a že tedy nemenší pozornost je třeba věnovat
kvalitě pracovníků aparátu národních
výborů, zvláště teď při
přípravě nových voleb do NV. Je to
tím spíše nutné, že i ve výstavbě
orgánů MěstNV bude třeba uskutečnit
některé změny tak, aby novému pojetí
práce plně odpovídaly.
Šlo mi tedy, soudružky a soudruzi poslanci, jak jsem
již uvedl, o některá upozornění
a o naše poznatky, které máme a které
jsem chtěl dnes před schválením na
cestu vzorovému statutu do dalších měst
říci. Jinak se ztotožňuji s návrhem
vzorového statutu a doporučuji ho ke schválení.
Nakonec mi dovolte, soudružky a soudruzi, abych se ještě
jednou vrátil k nám - do historické Kroměříže
- a jménem všech našich pracujících
pozval NS k některému z jeho zasedání
k nám v roce 1968, kdy vedle oslav 50. výročí
vzniku ČSSR oslavíme také 120. výročí
Říšského sněmu, který
se konal v roce 1848 ve Sněmovním sále kroměřížského
zámku, na kterém bylo poprvé prohlášeno
ústy buditele Riegra heslo, a dnes socialistický
zákon, že "veškerá moc ve státě
pochází a patří lidu ". Třetí
důvod tohoto pozvání je, že tomu bude
20 let, co se sešel první sjezd NV, který za
předsednictví soudruha Noska, tehdejšího
ministra vnitra, se konal v Kroměříži
u příležitosti výstavy 100 let českého
národního života. Děkuji vám
za pozornost. Věřím, že naše srdečné
pozvání všichni s radostí přijmete.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. Krejčímu. Přeje si ještě někdo
promluvit v rozpravě k vzorovému statutu MěstNV?
(Nikdo se nehlásil.)
Přeje si ministr vnitra s. Kudrna zaujmout k rozpravě
stanovisko?
(Ministr Kudrna se vzdává slova.)
Prosím zpravodaje s. Latnera o provedení závěru.
Zprav. posl. Latner: Soudružky a soudruzi poslanci,
v rozpravě nebyl vznesen žádný pozměňovací
návrh, proto doporučuji plenárnímu
zasedání, aby návrh vzorového statutu
MěstNV s předloženými doplňky
byl schválen.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. Latnerovi.
Přistoupíme k hlasování. Kdo souhlasí
s návrhem usnesení NS, kterým se schvaluje
vzorový statut MěstNV podle společné
zprávy výboru ústavně právního
a výboru pro národní výbory, nechť
zvedne ruku! (Poslanci hlasují.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo
hlasování? (Nikdo.)
Národní shromáždění schválilo
vzorový statut MěstNV podle společné
zprávy výboru ústavně právního
a výboru pro národní výbory jednomyslně.