Toľko som považoval za nutné uviesť k navrhovanej
úprave a k niektorým diskutovaným problémom.
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, ako som už zdôvodnil, je história
sociálneho zabezpečenia družstevných
roľníkov pomerne krátka. Najväčší
význam v uplynulom období mali najmä zákonné
úpravy z roku 1962 a 1964 a nie menší význam
má i predložená osnova.
Uzákonenými úpravami a po prijatí
navrhovanej úpravy sa sociálne zabezpečenie
družstevných roľníkov buď plne vyrovná
alebo podstatne priblíži úrovni sociálneho
zabezpečenia pracovníkov v pracovnom pomere. Ak
sa pozrieme len na obdobie posledných rokov, vidíme
úplne obrazne podstatný vzostup a rozvoj sociálnych
nárokov našich družstevných roľníkov.
Počet dôchodkov vyplácaných zo sociálneho
zabezpečenia družstevných roľníkov
činil k 30. 6. 1967 320 000; náklady na tieto dôchodky
na rok 1968 činia, ako ste dobre informovaní z návrhu
rozpočtu, 1 miliardu 628 miliónov Kčs. Na
prídavky na deti družstevných roľníkov,
t.j. asi na 214 000 detí, sa na rok 1968 rozpočtujú
náklady vo výške 300 mil. Kčs. Okrem
týchto nákladov sa v rozpočte na rok 1968
počíta s čiastkou 430 mil. Kčs na
dávky zo zabezpečenia v nemoci a materstve (ide
tu o značný vzostup týchto nákladov
oproti roku 1967, kedy tieto náklady činili 197
mil. Kčs). Zhruba 12 000 družstevníčok
požíva nárok na platenú materskú
dovolenku.
Celkove v roku 1968 dosiahnu náklady na vyššie
uvedené dávky a dôchodky čiastky 2
miliardy 358 mil. Kčs, pričom v týchto nákladoch
nie je zahrnutá bezplatná liečebnopreventívna
starostlivosť a niektoré ďalšie sociálne
opatrenia.
Sú to bezesporu úspechy, ktoré nemajú
obdoby v iných krajinách a ktoré pri všetkej
skromnosti nesmieme podceňovať. Základom týchto
úspechov sú socialistické spoločenské
vzťahy, vybudované v našej vlasti v úzkom
spojenectve robotníckej triedy a družstevných
roľníkov. Týchto úspechov by sme nedosiahli
v podmienkach poľnohospodárskej malovýroby
a individuálneho hospodárenia.
Som presvedčený, že navrhované opatrenie
ďalej prispeje k rozvoju poľnohospodárskej výroby
a tým aj ku prospechu celej našej spoločnosti.
Doporučujem preto z poverenia vlády, vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, aby ste predložený
vládny návrh zákona o niektorých ďalších
zmenách v sociálnom zabezpečení družstevných
roľníkov schválili v navrhnutom znení.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. Štancelovi. Prosím zpravodaje posl. Muroně,
aby přednesl zpravodajskou zprávu.
Zpravodaj posl. Muroň: Vážený
soudruhu předsedo, vážení soudruzi poslanci,
vážení hosté, projednáváme
dnes v plénu Národního shromáždění
vládní návrh zákona, který
má nesmírný společenský význam
pro život našich družstevních rolníků,
to znamená jak členů družstev, tak i
ostatních pracovníků družstev, pokud
soustavně a trvale v družstvu pracuji. Předloženým
vládním návrhem zákona se realizuje
usnesení XIII. sjezdu Komunistické strany Československa,
který vytyčil linii vyrovnávání
dosavadních rozdílů mezi zemědělci
a pracujícími ostatních odvětví
národního hospodářství. Víme
všichni dobře, že nerovnost podmínek a
úrovně sociálního a důchodového
zabezpečení byla jednou z vážných
překážek vstupu anebo setrvání
mladých lidi v zemědělství - i když
ne překážkou jedinou. Když se mladý
člověk rozhoduje, má-li jít pracovat
do zemědělství anebo do průmyslu,
uvažuje i o podmínkách, za kterých bude
pracovat. Je pravda, že většinou nemyslí
na starobní důchod, ale zato bezprostředně
jej zajímá otázka nároků na
nemocenské pojištění v případě
onemocnění anebo úrazu.
Nedivme se, že za současného stavu rozdílných
podmínek se mladí lidé raději rozhodnou
pro zaměstnanecký poměr v průmyslu.
Předložený vládní návrh
zákona odstraní tedy jednu z vážných
překážek vyrovnání životních
podmínek venkovského a městského obyvatelstva.
Předseda Státního úřadu sociálního
zabezpečení soudruh Štancel se ve své
úvodní zprávě velmi podrobně
zabýval vývojem sociálního zabezpečení
zemědělského obyvatelstva u nás, počínaje
první republikou, kdy sociální zabezpečení
rolníků neexistovalo, přes únorové
vítězství v roce 1948, které položilo
vlastně teprve základ sociálního zabezpečení
rolníků, přes další úpravy,
z nich nejvýznamnější byly v roce 1962
a zejména v roce 1964. V těchto letech byly postupně
vyrovnávány rozdíly na všech úsecích
sociálního zabezpečení, ať už
se jednalo o zabezpečení matky a dítěte,
o důchodové zabezpečení družstevních
rolníků anebo zabezpečení družstevních
rolníků při pracovní neschopnosti
pro nemoc. Soudruh Štancel konstatoval v rekapitulaci dosavadního
vývoje sociálního zabezpečení
družstevních rolníků, že vývoj
v jednotlivých oblastech sice neprobíhal stejnoměrně,
avšak všude došlo k podstatnému přiblížení
k úrovni obdobného zabezpečení pracovníků
v pracovním poměru.
Pod tímto zorným úhlem dalšího
vyrovnávání rozdílů je třeba
vidět a přivítat dnes předkládaný
vládní návrh zákona, charakterizovaný
již v nadpisu "o některých dalších
změnách v sociálním zabezpečení
družstevních rolníků". Sám
název jasně napovídá, že proces
vyrovnávání není ještě
zdaleka ukončen; tak, jak se budou měnit ekonomické
podmínky naší zemědělské
výroby a úroveň odměňování
zemědělských pracovníků, bude
přizpůsobováno i sociální zabezpečení
družstevních rolníků ve všech oblastech.
Zdůrazňuji závislost sociálního
zabezpečení na dalším vývoji
ekonomiky jednotných zemědělských
družstev proto, že tato závislost nebyla všem
poslancům při projednávání
návrhu zákona ve výborech NS jasná.
Nejsou-li totiž doposud vyrovnány ekonomické
podmínky mezi zemědělstvím a průmyslem
a z toho vyplývající rozdíly v odměňování,
odráží se to nutně i v rozdílné
úrovni sociálního zabezpečení.
Věřím, že jsme všichni zajedno
v tom, že k vyrovnávání má docházet
cestou ekonomického řešení rozdílů,
nikoliv na základě sociálního řešení;
to znamená, že postupnou hospodářskou
konsolidací jednotných zemědělských
družstev bude přecházet stále větší
množství družstev do skupiny družstev s
vyšší úrovní hospodaření
a z tohoto titulu budou mít pracovníci těchto
družstev stejné nároky na sociální
zabezpečení jako pracovníci v ostatních
odvětvích národního hospodářství.
Tím odpovídám současně i těm,
kteří žádali již v tomto zákoně
úplné vyrovnání nároků
sociálního zabezpečení. Myslím,
že po vysvětlení obsaženém ve zprávě
s. Štancela je dostatečně jasné, proč
není možné při projednávání
zákona o některých dalších opatřeních
v sociálním zabezpečení naráz
vyřešit i zásadní, doposud nedořešené
problémy našeho zemědělství.
Je druhá otázka, zda tyto problémy nemohly
být řešeny již dříve, účinnějšími
opatřeními na úseku zemědělské
politiky. Zde se mohou oprávněně názory
poslanců lišit, my však musíme vycházet
ze současného ekonomického stavu našeho
zemědělství. A poněvadž jsem
také zemědělec, který se aktivně
na tomto procesu přeměny podílí, myslím,
že mám plné oprávnění
tvrdit, že cesta, kterou jsme v zemědělství
v rámci nového systému nastoupili, je jediná
možná cesta, jež bezpochyby povede k rychlému
obratu v zemědělské výrobě,
která je jedním z klíčových
problémů našeho hospodářství.
Výsledky, jichž bylo v posledním období
v zemědělství dosaženo, mi dávají
oprávnění, abych takto optimisticky hovořil
o dohledné budoucnosti naší zemědělské
ekonomiky - a tím i věřil v brzké
odstranění těch rozdílů v sociálním
zabezpečení, které i po přijetí
tohoto zákona zůstanou ještě nedořešeny.
Tím pokládám, soudružky a soudruzi,
za dostatečně vysvětlenou otázku,
proč je správné projednávat novelizaci
zákona o sociálním zabezpečení
družstevních rolníků v Národním
shromáždění již nyní. Skutečnost,
že více než 50 % družstevníků
a ostatních pracovníků JZD teprve tímto
zákonem získává nárok na nemocenské
dávky ze státních prostředků,
mluví za všechno ostatní.
Soudruh Štancel se dále ve své zprávě
podrobně zabýval všemi změnami v sociálním
zabezpečení družstevních rolníků,
jež nastanou po přijetí navrhované úpravy.
Zrekapituluji tedy jen stručně, oč jde. Jde
především o rozšíření
nároků na nemocenské dávky ze státních
prostředků již od prvního dne nemoci
pro členy i ostatní pracující v družstvech,
bez ohledu na to, zda se jedná o družstvo s vyšší
úrovní hospodaření anebo o družstva
ostatní. Dále nastává zlepšení
nároků v důchodovém zabezpečení
tím, že se výhodněji upravuje nejvyšší
pásmový důchod, jehož přiznání
bude vázáno jen na výši pracovních
příjmů bez dalších podmínek.
Zcela jsou odstraněny poslední rozdíly v
zabezpečení matky a dítěte.
Je zbytečné znovu opakovat všechny argumenty,
které uváděl soudruh Štancel a které
hovoří pro přijetí zákona.
Předseda Státního úřadu sociálního
zabezpečení také reagoval a vysvětlil
některé připomínky zásadního
charakteru, které vznikly při projednávání
ve výborech. Vylíčil negativní dopady,
které by měla okamžitá jednotná
právní úprava důchodové soustavy
družstevních rolníků a pracovníků
v pracovním poměru. Vysvětlil, proč
je v zákonu navrhována rozdílná výše
hranice sazby nemocenského (80 % na rozdíl od 90
% u zaměstnanců). Zabýval se i formou úhrady
zvýšení nákladů na nemocenské.
Není tedy třeba tyto otázky podrobně
rozvádět ve zpravodajské zprávě.
Chtěl bych jen na několika případech
ukázat, jak se projeví zvýšení
sazby příspěvku JZD z 11,2 % na 12,5 % úhrnu
peněžních pracovních odměn družstevních
rolníků v konkrétních podmínkách
některých JZD z mého volebního obvodu:
Jednotné zemědělské družstvo
Baška: je to JZD sloučené ze tří
JZD v oblasti B 2, které hospodaří na výměře
680 ha. Nemocenské se vyplácí nyní
za tři dny ve výši 55 % odměny a 65
% za další dny nemocnosti.
Odvod družstva, tj. 11,2 % z fondu odměn, činil
180 tisíc Kčs, vyplacené nemocenské
příspěvky ze sociálního fondu
JZD činily 51 000 Kčs, celkem 231 000 Kčs.
Dle nové úpravy 12,5 % bude družstvo platit
200 000 Kčs, čili získá 31 000 Kčs.
Přitom družstevníci budou zvýhodněni
zvýšením nemocenského nejméně
o 15 %.
Jednotné zemědělské družstvo
Lubno obhospodařuje 410 ha v podhorské oblasti B
3. Je to JZD s nižší úrovní hospodaření.
Odvod z fondu odměn (11,2 %) činil 100 000 Kčs,
vyplacené nemocenské příspěvky
činily 38 000 Kčs, celkem 138 000 Kčs.
Odvod 12,5 % podle návrhu činí 125 000 Kčs.
JZD tím získává 13 000 Kčs.
Přitom družstevníci budou dostávat nemocenského
80 % místo 70 %, které JZD vyplácí
nyní.
Jednotné zemědělské družstvo
Březová v okrese Opava od 1. ledna 1967 do 30. září
1967 vyplatilo na nemocenských dávkách ze
sociálního fondu družstva Kčs 120 000.
Odvod z fondu odměn za stejnou dobu při sazbě
11,2 % byl Kčs 237 000, celkem tedy 137 000 Kčs.
Při sazbě 12,5 % odvedlo by družstvo Kčs
264 000. JZD tím získává 93 000 Kčs.
Abychom dále poznali zblízka způsob provádění
politiky sociálního zabezpečení na
vesnicích, zasedala v listopadu t.r. sociální
komise zdravotního výboru se sociálně
zdravotní komisí MNV a sociální komisí
Jednotného zemědělského družstva
ve Skalici na Ostravsku za přítomnosti předsedy
Státního úřadu sociálního
zabezpečení. Toto společné zasedání
nám jednak potvrdilo správnost problematiky, kterou
na úseku sociálního zabezpečení
ve zdravotním výboru sledujeme, ukázalo nám
úroveň přímého výkonu
sociální péče na NV a v JZD a umožnilo
nám konfrontovat názory místních i
centrálních orgánů. Při této
příležitosti jsme si ověřili
neuspokojivou situaci ve využívání sociálních
fondů družstev. Již při sestavování
celoročních finančních plánů
JZD jsou částky do sociálních fondů
stanoveny mnohdy neuváženě, bez jasné
představy jejich využití, někde je stanovená
částka nedostatečná, která
nezajišťuje ani řádné vyplácení
nemocenských dávek - jak je tomu ve Skalici, kde
družstevníci dostávají nemocenské
ve výši 50 % výdělku a jen po dobu 3
měsíců. Na druhé straně celostátně
jsou sociální fondy JZD čerpány jen
na 60 %. Na tomto přikladu chci ukázat, jaké
zlepšení nastane pro družstevníky např.
ve Skalici po přijetí navrhované úpravy
zákona, až budou mít zákonný
nárok na nemocenské od prvního dne nemoci
ve výši 80 % po celou dobu, a to i v případě
dlouhodobého onemocnění. Podobných
příkladů jako ve Skalici bychom našli
u nás stovky, které by dokázaly, jaké
výhody přinese družstevníkům
nová úprava zákona, o níž dnes
jednáme. Současně bych chtěl při
této příležitosti upozornit ministerstvo
zemědělství a výživy a SÚSZ,
aby otázce jak rozpočtování, tak i
čerpání a účelného využívání
sociálních fondů JZD byla věnována
v budoucnu zvýšená pozornost.
Pokud se týká družstev s vyšší
úrovní hospodaření, zjistili členové
zdravotního výboru při průzkumu konkrétního
dopadu navrhované úpravy odvodu, že někde
vyjdou tato družstva finančně nastejno, někde
na tuto novou úpravu poněkud doplatí. V tom
však tkví určitá rolnická, družstevní
solidarita, že silnější pomáhá
dočasně slabším. Stejně je tomu
v současné době i v průmyslu.
Po diskusích a pohovorech, které jsme měli
s družstevníky, mohu odpovědně prohlásit,
že po řádném vysvětlení
souhlasili s novou úpravou zákona o sociálním
a důchodovém zabezpečení. Na těchto
několika konkrétních příkladech
jsem chtěl ukázat, že jsme ve výborech
přistupovali odpovědně k projednávání
i schválení předkládané nové
úpravy zákona o sociálním zabezpečení
družstevních rolníků.
V souvislosti s návrhem tohoto zákona byla diskutována
i otázka nízkých důchodů. Otázkou
nízkých důchodů se ve zdravotním
výboru zabýváme v posledních letech
systematicky. Potěšující je fakt, že
stát začal nízké důchody řešit
plynule a že letošní zvyšování
nízkých důchodů bylo asi v 80 % zaměřeno
na důchody z řad zemědělského
obyvatelstva, jak vyplynulo ze zprávy s. Štancela.
Zdravotní výbor sledoval v letošním
roce společně se Státním úřadem
sociálního zabezpečení, jak je částka
na zvyšování nízkých důchodů
čerpána. Pro budoucí rok je oprávněná
naděje, že bude pokračováno v systematické
a plynulé úpravě nízkých důchodů,
čímž by byly řešeny nejnaléhavější
případy těch poživatelů nízkých
důchodů ve městech i na vesnici, kteří
jsou odkázáni jen na důchod. Touto otázkou
se zdravotní výbor zabýval při projednávání
návrhu rozpočtu na r. 1968, kapitoly "sociální
zabezpečení", v listopadu t. r.
A nyní mi dovolte, soudružky a soudruzi, abych přešel
ke zdůvodnění navrhovaných změn
k předloženému znění vládního
návrhu zákona, jež jsou součástí
společné zprávy výboru ústavně
právního, výboru pro plán a rozpočet,
výboru pro zemědělství a výživu
a výboru zdravotního. Uvedené výbory
projednaly v měsíci říjnu a listopadu
1967 vládní návrh zákona a usnesly
se doporučit jej Národnímu shromáždění
ke schválení s těmito změnami:
V čl. I. dosavadní bod 26 upravit takto: K §
144 se připojuje další věta tohoto znění:
"Při stanovení období podle § 9
odst. 1, § 19 odst. 3, § 22 odst. 1 a § 25 odst.
2 se zpravidla vychází z období dvanácti
kalendářních měsíců."
V původním znění návrhu zákona
se v těchto paragrafech odkazuje pro stanovení období,
které se bere jako základ pro výpočet
dávek, na prováděcí předpis.
Věcná úprava, kterou až dosud obsahoval
zákon, se z něho vypouští a přesouvá
se do prováděcího předpisu. Tímto
prováděcím předpisem je vyhláška
č. 103/1964 Sb., která byla vydána k provedení
tohoto znění zákona, které platí
až do této novelizace. Je zřejmé, že
tvůrce zákona vedla k zakotvení zmocnění
snaha přizpůsobit sociální zabezpečení
družstevních rolníků co nejvíce
úpravě platné pro zaměstnance. Máme
však za to, že zákon by měl obsahovat
alespoň určitou direktivu, aby event. stanovením
kratší doby nebyli družstevníci poškozeni.
Proto je doporučováno ve společné
zprávě připojit k paragrafu 144 výše
uvedenou větu.
- V článku I., bod 2, § 7 doporučujeme vypustit vysvětlivku, která je uvedena pod čarou.
Zapracování vysvětlivky bylo patrně
ovlivněno snahou, aby zákon byl co nejsrozumitelnější,
avšak tato poznámka by mohla vést k určitým
pochybnostem. Jde totiž o obecně platnou myšlenku,
která tím, že je vyjádřena v
§ 7, by mohla být chápána tak, že
platí pouze pro toto ustanovení. Kromě toho
máme zato, že není vhodné, aby zákon
obsahoval pod čarou komentář, tedy svůj
vlastní výklad.
3. Dosavadní bod 26 označit jako bod 27.
Potud ke společné zprávě výborů
Národního shromáždění.
Dotazy a připomínky zemědělského
výboru, které se netýkaly přímo
navrhovaného znění zákona a jež
byly vzneseny na ministerstvo zemědělství
a výživy, ministerstvo financí a Státní
úřad sociálního zabezpečení,
byly těmito resorty ve stanovené lhůtě
zodpovězeny a zaslány písemně předsedovi
výboru pro zemědělství a výživu.
Připomínkami a odpověďmi na dotazy výboru
pro zemědělství a výživu se zabýval
ve své zprávě podrobně soudruh Štancel,
a proto nepokládám za nutné se o nich zmiňovat.
Vážené soudružky a soudruzi, než
přejdu k vlastnímu závěru, dovolte
mi ještě dvě poznámky: