První se týká republikace zákona o
sociálním zabezpečení družstevních
rolníků, který je již potřetí
novelizován, a tudíž pro pracovníky
národních výborů a jednotných
zemědělských družstev velmi nepřehledný.
Proto navrhuji, aby republikace byla provedena při nejbližší
připravované novelizaci zákona o sociálním
zabezpečení. Do té doby Státní
úřad sociálního zabezpečení
zajistí uveřejnění zákona se
všemi změnami ve vhodné pomůcce pro
lepší orientaci členů a funkcionářů
družstev.
Druhá poznámka je obecná a souvisí
s dalším vývojem sociálního zabezpečení
u nás. Je všeobecně známo, že všechny
zákony o sociálním zabezpečení
na světě jsou velmi dlouhé, podrobné
a komplikované, protože musí na rozdíl
od ostatních zákonů velmi přesně
a podrobně zahrnovat podmínky nutné pro získání
nároků na sociální zabezpečení.
Nemůžeme tedy našemu zákonodárství
na úseku sociálního zabezpečení
vytýkat komplikovanost. Nemůžeme mu také
vytýkat časté novelizace, které jsou
nutné z hlediska přizpůsobování
sociálního zabezpečení danému
stupni vývoje společnosti. Zdravotní výbor,
jehož jsem členem, se domnívá, že
v příštích letech bude nutné
přistoupit k vypracování zásad sociálního
zabezpečení, které by plně odrážely
všechny změny, kterými naše společnost
od r. 1964 prošla. Dokládal jsem to např. ve
své zprávě měnícími
se podmínkami v zemědělské výrobě
a vyjádřil naději, že v brzké
době dojde k úplnému vyrovnání
podmínek pracovníků v zemědělství
s pracovníky ostatní výrobní sféry
pro získání stejných nároků
na sociální zabezpečení - což
by se mělo už plně promítnout v budoucí
úpravě sociálního zabezpečení.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
závěrem mi dovolte, abych vyslovil uspokojení
nad tím, že v poměrně krátké
době je na úseku sociálního zabezpečení
realizováno usnesení XIII. sjezdu naší
strany o postupném vyrovnávání dosavadních
rozdílů mezi zemědělci a pracovníky
státního sektoru. Dokumentuje to péčí
strany a vlády o zabezpečení našeho
obyvatelstva v době mateřství, nemoci a stáři.
Při této příležitosti je třeba
si znovu uvědomit, že soustavnou péči
o člověka je možné realizovat plně
jen v socialistické společnosti, i když jsme
si vědomi toho, že kapitalisté musí
- chtě nechtě - také řešit a
provádět opatření na úseku
sociální politiky.
Dále mi dovolte, abych poděkoval vám všem
za aktivní pomoc při projednávání
tohoto vládního návrhu zákona, zejména
pak čtyřem výborům NS, jakož
i všem expertům z vědeckých instituci,
vysokých škol a resortů za účinnou
pomoc a trpělivé vysvětlení všech
připomínek, které při projednávání
tohoto vládního návrhu zákona vyvstaly.
Jako společný zpravodaj výboru ústavně
právního, výboru pro plán a rozpočet,
pro zemědělství a výživu a zdravotního
výboru doporučuji plenárnímu zasedání
Národního shromáždění
schválit předložený vládní
návrh zákona o některých dalších
změnách v sociálním zabezpečení
družstevních rolníků s účinností
od 1. ledna 1968 včetně změn obsažených
ve společné zprávě výborů.
Jsem si vědom krátkosti doby, která uplyne
mezi přijetím zákona a jeho účinnosti,
avšak vzhledem ke společenskému významu
tohoto zákona doporučuji výjimečně
schválit lhůtu účinnosti od 1. ledna
1968, protože jsme byli informováni, že Státní
úřad sociálního zabezpečení
již připravil potřebné podklady pro
okamžité instruktáže a školení
funkcionářů národních výborů
a jednotných zemědělských družstev,
kteří budou zákon uvádět v
život.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Muroňovi. Do rozpravy jsou přihlášeni
poslanci Karhan, Toman, Mikulášek a Matoušek.
Dávám slovo posl. Karhanovi.
Posl. Karhan: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, předložený návrh
zákona, kterým se upravují některé
dávky sociálního zabezpečení
družstevních rolníků, projednával
výbor pro zemědělství a výživu
dvakrát. Poprvé, když byly přikázány
výboru zásady návrhu, a podruhé, když
už byl předložen vládní návrh
zákona. Zabývali jsme se touto osnovou velmi důkladně,
protože jsme chtěli, aby tento návrh zákona,
který realizuje tu část usnesení XVII.
sjezdu KSČ, která se týká vyrovnání
podmínek a úrovně sociálního
zabezpečení družstevních rolníků
na úroveň zaměstnanců ve státním
sektoru, odpovídal co nejlépe duchu usnesení
XVII. sjezdu KSČ.
K lepšímu pochopení celé problematiky
sociálního zabezpečení družstevních
rolníků je třeba vidět nejen dnešní
stav, ale i jeho vývoj, alespoň v hlavních
rysech.
Sociální zabezpečení zaměstnanců
má v Československu již tradici skoro půl
století. Naproti tomu sociální zabezpečení
zemědělců bylo poprvé provedeno zákonem
o národním pojištění v roce 1948
v rámci pojištění osob samostatně
výdělečně činných. Postupující
socializace zemědělství si vyžádala
pro družstevní rolníky samostatnou úpravu
sociálního zabezpečení, která
byla provedena v roce 1952.
Je to tedy úsek v sociální politice poměrně
mladý, který se však velmi rychle rozvíjel.
Vzpomeneme-li si, že první pojištění
družstevních rolníků bylo sice povinné,
ale závislé na placení pojistného
a u družstev III. a IV. typu byla výše důchodu
stanovena v šesti pásmech, podle vlastní volby
a že nemocenské pojištění pro družstevníky
III. a IV. typu bylo prováděno od 1. 1. 1957 na
základě smlouvy, pak musíme objektivně
zhodnotit pokrok těchto deseti let právě
v sociálním zabezpečení družstevních
rolníků.
Zákon z roku 1964 již přiblížil
sociální zabezpečení družstevních
rolníků s vyšší úrovní
hospodaření úrovni sociálního
zabezpečení zaměstnanců, i když
tu byly ještě určité rozdíly,
zejména na úseku nemocenského pojištění,
zachoval však větší rozdíl u ostatních
družstev, a to jak v nemocenském, tak v důchodovém
zabezpečení.
Návrh, který dnes projednáváme, přináší
další zlepšení a my je plně kvitujeme,
neboť zatím výhodného sociálního
zabezpečení v nemoci používalo pouze
46,5 % družstevních rolníků a podle
předloženého návrhu zákona budou
mít výhodné zabezpečení v nemoci
všichni družstevní rolníci, to je dalších
423 tisíc družstevníků. Z těchto
čísel je vidět, jak velký je politický
dosah navrhovaného zákona.
Nechci se ve svém diskusním příspěvku
pouštět do rozboru celého návrhu, to
udělal již zpravodaj. Chci se zabývat otázkou
nemocenského pojištění a příspěvkem
družstev na úhradu nákladů sociálního
zabezpečení.
Podle projednávaného návrhu zákona
mají dostat dávky ze zabezpečení v
nemoci všichni členové JZD a občané,
kteří trvale pracují v družstvu, od
prvního dne pracovní neschopnosti ze státních
prostředků. Toto ustanovení znamená
tedy zlepšení ve dvou směrech. Za prvé,
že vyrovnává na úseku nemocenského
pojištění rozdíl mezi družstvy
s vyšší úrovní hospodaření
a ostatními družstvy tím, že dávky
nemocenského pojištění pro všechny
jsou hrazeny ze státních prostředků,
a za druhé, že pro družstva s vyšší
úrovní hospodaření odstraňuje
povinnost vyplácet dávky na prvních 7 dní
z prostředků družstva.
Dosavadní systém vyplácení nemocenských
dávek, zvláště u družstev, která
nebyla uznána za družstva s vyšší
úrovní hospodaření, ponechával
jejich přiznávání volné úvaze
sociální komise družstva. Projednávaný
návrh odpoutává tyto dávky od rozhodování
komisí a upravuje je jako nárok stejně pro
členy všech družstev, a vnáší
tak do této sféry jednotnost a jistotu. Myslím,
že sama tato skutečnost je velkým pokrokem
a znamená pro družstevníky velkou pomoc. Přesto
musím upozornit na to, že nová úprava
zůstává na neúplné cestě
při uskutečňování usnesení
XIII. sjezdu KSČ. Vyrovnává totiž nároky
družstevních rolníků v nemocenském
pojištění s nároky pracujících
v pracovním poměru pokud jde o podmínky nároku,
nevyrovnává je však pokud jde o výši
dávek. Dosavadní stav, podle kterého je dávka
v nemoci a při ošetřování člena
rodiny po třech dnech pracovní neschopnosti o 10
% nižší než u zaměstnanců,
zůstává zachován.
Tento bod byl podrobně projednáván v zemědělském
výboru NS a poslanci vyslovovali názor na vyrovnání
výše dávek pro pracovníky v zemědělství
jako v průmyslu. Zdůvodňovali dopad opatření
na zlepšenou stabilizaci pracovníků v zemědělství
a na samotné získávání pracovních
sil do zemědělství z jiných odvětví
národního hospodářství i z
řad mládeže.
Druhý problém, který byl pří
projednávání vládního návrhu
zákona diskutován, bylo zvýšení
příspěvku na částečnou
úhradu nákladů soc. zabezpečení
o 1,3 %, tj. z 11,2 % na 12,5 %, který budou povinny odvádět
zemědělské podniky.
Poslanci navrhovali, aby tento rozdíl byl hrazen z rozpočtových
fondů ministerstva zemědělství a výživy.
Nelze souhlasit s tím, že zvýšení
příspěvku o 1,3 % je jen přesouvání
dávek a že družstva si stejně sama rozdíl
uhradí. Je zřejmé, že podíl státu
se na úhradě příspěvků
každoročně zvyšuje a družstva jen
pomáhají částečně zvýšenou
finanční úhradou. Rovněž nelze
spojovat řešení dopadu na zemědělské
podniky s úhradou z fondu ministerstva zemědělství
a výživy. Stabilizační dotace, diferenční
příplatky a nárůstové prémie,
které obhospodařuje MZVž, mají docela
jiné určení a plní naprosto rozdílné
poslání. Takto posoudili a zhodnotili celý
vládní návrh zákona o některých
dalších změnách v sociálním
zabezpečení družstevních rolníků
i poslanci členové zemědělského
výboru a vyslovili souhlas s předloženým
návrhem.
Uvedl jsem již na začátku svého diskusního
příspěvku, že kvitujeme s uznáním
pokrok, kterého bylo za poslední léta v soc.
zabezpečení družstevních rolníků
dosaženo, a jsem přesvědčen, že
zemědělci správně pochopí výhody,
které jim nová úprava soc. zabezpečení
přináší, a že není potřeba
obávat se toho, že novou úpravu nemocenských
dávek zneužijí.
Jsem ovšem toho názoru, že při projednávání
zákona, který má značný politický
význam, je nutno poukázat nejen na jeho klady, ale
i na problémy, které zůstaly nedořešeny.
Nedořešeno zůstává i důchodové
zabezpečení pro členy ostatních družstev
proti důchodovému zabezpečení družstev
s vyšší úrovní hospodaření.
Právě u těchto družstev nejsou v mnoha
případech dobře dořešeny důchody
členů JZD - dělníků, kteří
přešli náborem z průmyslu do zemědělství
a byl jim vyměřen nízký důchod
právě na základě tohoto pásma.
Rovněž neřeší vládní
návrh zákona vylepšení nízkých
důchodů starodůchodcům, které
jsou u zemědělců velmi nízké.
Zhodnotíme-li, jak jsem v úvodu uvedl, rychlý
růst sociálního zabezpečení
družstevních rolníků, které je
nejmladším soc. zabezpečením v našem
státě, hodnotíme jistě kladně
i další zlepšení v navrhovaném
zákonu. Nelze v současné době úplně
vyrovnat všechny úseky i v důchodovém
zabezpečení, ale věříme, že
postupně se v brzké době k dalšímu
zlepšení dopracujeme. Nelze posuzovat, že dnes
snad schvalujeme zákon neúplný, i když
víme a sami si přejeme, abychom jej mohli v krátké
příští době vylepšit.
Závěrem bych chtěl konstatovat, že návrh
zákona o některých dalších změnách
soc. zabezpečení družstevních rolníků
není konečným řešením
těchto otázek, že však je v každém
případě dalším krokem k vyrovnání
rozdílů mezi družstevními rolníky
a pracujícími v pracovním poměru,
a tím i dalším kamínkem v mozaice plnění
usnesení XIII. sjezdu KSČ.
Zemědělský výbor NS schvaluje předložený
vládní návrh zákona o některých
dalších změnách v soc. zabezpečení
družstevních rolníků a doporučuje
plenárnímu zasedání NS návrh
zákona ke schválení. (Potlesk.)
Posl. Toman: Vážené Národní
shromáždění! Zdravotní výbor
NS pro soustavné a účinné sledování
problematiky soc. zabezpečení ustavil sociální
komisi. Tato naše komise, jak jste již slyšeli,
projednala na svém výjezdním zasedání
ve Skalici na okrese Frýdek-Místek za spoluúčasti
sociální komise MNV a JZD mj. také zásady
zákona o změnách sociálního
zabezpečení družstevních rolníků
a já jako vedoucí této komise jsem si provedl
k tomuto zákonu celou řadu různých
konzultací s pracovníky JZD a odborů sociálního
zabezpečení ONV.
Na základě těchto širokých poznatků
mohu odpovědně prohlásit, že funkcionáři
i členové družstev velmi kladně hodnotí
tyto změny. l když má dojít k určitému
zvýšení příspěvků
ze strany JZD na sociální zabezpečení,
absolutní většina družstevníků
plně chápe, že nelze výši příspěvků
v tomto směru posuzovat pouze z matematického výpočtu
dávek v nemoci, ale právě z komplexního
hlediska, to je i z hlediska důchodových dávek
a z hlediska jistoty všech těchto dávek bez
ohledu na ekonomickou situaci JZD.
Ověřil jsem si přímo v družstvech
a na NV i potřebnost vytvoření určitých
předpokladů pro úspěšnou realizaci
navrhovaných zákonných změn. Chtěl
bych proto na některé tyto náležitosti
upozornit, poněvadž všichni dobře víme,
že ne zákon sám, ale jeho prováděcí
předpisy a pak vlastní praktická aplikace
jsou rozhodujícím činitelem v tomto směru.
Například jsem se přesvědčil,
že funkci tajemníka soc. komise JZD vykonávají
vesměs ekonomové, avšak tu vlastní agendu
soc. zabezpečení provádějí
velmi často důchodci, osoby před důchodem
nebo mladá žena, která ukončila právě
školní docházku. Starší člověk
odchází do důchodu, mladá žena
se provdá, jde na mateřskou dovolenou a tato agenda
má neustále nové a nové nositele.
Je všeobecně známo, že jde v daném
případě o velmi náročnou a
odpovědnou práci, která by měla být
ve svém výkonu stabilizována. K tomu ještě
přistupuje ta skutečnost, že agenda soc. zabezpečení
není nikde hlavní pracovní náplní,
nýbrž je až na okraji některé jiné
funkce. Domnívám se, že ministerstvo zemědělství
a výživy by mělo příště
v nomenklatuře uvádět pracovníka pro
agendu soc. zabezpečení jako hlavní pracovní
náplň a teprve podle poměrů a rozsahu
příslušného JZD přidávat
k ní i další jinou činnost.
S tím souvisí i úprava a vydání
nového tiskopisu - zúčtování
s příjmem člena - evidování
výplat odměn, prémií a srážek.
Tyto náležitosti by měly být před
vydáním konzultovány se Státním
úřadem soc. zabezpečení a okresní
výrobní zemědělské správy
či sdružení by měly prověřovat,
zda družstva skutečně a správně
tyto tiskopisy používají pro příslušné
vyplácení odměn. Tato zdánlivá
maličkost vytváří totiž základní
předpoklady pro správný a operativní
výkon agendy soc. zabezpečení v našich
družstvech.
Podle dosud platné úpravy rozhodují sociální
komise JZD o všech dávkách ze zabezpečení
v nemoci a ze zabezpečení matky a dítěte.
V některých družstvech nebyly v poslední
době již tyto zásady dodržovány,
protože šlo o zbytečně zdlouhavé
řízení. Lze jenom uvítat, že
nově chystané prováděcí předpisy
k tomuto zákonu uvádějí, že sociální
komise JZD musí rozhodovat jen ve sporných případech
a o dobrovolných dávkách, kdežto u ostatních
případů bude dána možnost rozhodování
předsedovi, tajemníkovi této komise či
pověřenému pracovníkovi.
Obecné poskytování nemocenského ze
státních prostředků přinese
pochopitelně i zvýšenou odpovědnost
za správné hospodaření s těmito
zdroji. To znamená bedlivě sledovat vývoj
pracovní neschopnosti družstevních rolníků
a včasně odhalovat příčiny
případné vysoké absence pro nemoc
a úraz. Je všeobecně známo, že
nejhorší zdravotní stav a situace je u našich
zemědělců a také na úseku ochrany
a bezpečnosti práce v důsledku mechanizace
a chemizace a je zde ještě mnoho nevyřešených
problémů.
Zjistil jsem, že v některých okresech jen do
konce III. čtvrtletí t.r. mají registrováno
přes 700 pracovních úrazů v zemědělských
závodech, což znamená více než
16 tis. neodpracovaných kalendářních
dnů. Přitom jsem se přesvědčil,
že funkce bezpečnostních techniků nejsou
v některých družstvech doceněny a jsou
mnohdy pouze formální záležitostí.
l tato věc by jistě zasluhovala řešení
a pozornosti ze strany ministerstva zemědělství.
Tak jako všude jinde i v zemědělství
máme a budeme mít řadu jedinců, kteří
v nemoci nedodržují léčebný režim
a tím poškozují svůj zdravotní
stav a oddalují své uzdravení. Je povinností
sociálních komisí JZD takovéto případy
zjišťovat a vyvozovat z nich pak patřičné
závěry. Přesvědčil jsem se,
že tuto důležitou, ale nepopulární
práci málokteré komise dělají,
a bylo by jistě vhodné, aby příslušné
orgány se již nyní zamýšlely nad
určitým systémem laických kontrolorů
i v našem zemědělství, tak jak se o
tom dnes vážně uvažuje na úseku
zaměstnaneckém.
Při projednávání tohoto zákona
znovu nás družstevníci upozorňovali
na ustanovení vyhl. 195/1964, podle které musí
družstevník odpracovat stanovený počet
dnů, aby mohl být účasten důchodového
zabezpečení. Dá se odpovědně
říci, že tato vyhláška přispěla
k upevnění pracovní morálky, avšak
podle mého názoru zde nejde jen o splnění
určitého počtu pracovních dnů,
ale také - v prvé řadě - o výdělek
a o pracovní možnosti a příležitosti
družstevníků. Zde rozhodně mimo organizaci
práce by měla nastoupit podle poměrů
a potřeby cesta přidružené výroby
a případná kooperace v určitém
období s průmyslovou výrobou. Tyto úkoly
by mělo mít rovněž na zřeteli
ministerstvo zemědělství a výživy
s příslušnými orgány.
Objevují se však i úvahy v tom směru,
zda za určitých okolností by nebylo možno
započítávat pro důchodové zabezpečení
alespoň počet odpracovaných dnů, případně
měsíců, když ne celý kalendářní
rok. Tím by se jistě důchodové nároky
opožďovaly, ale v některých případech
i toto řešení by mohlo být výhodné.
Jde jistě o námět, který bude zasluhovat
v budoucnu podrobnějšího rozpracování.