Pokud jde o výplatu přídavků na děti,
je zde ustanovení o krácení těchto
přídavků tam, kde jde o uživatele zemědělské
půdy ve větší výměře,
než připouštějí vzorové
stanovy. Sami družstevníci mně připomínali,
že ministerstvo zemědělství by snad
mohlo znovu zvážit onu zásadní okolnost,
kdy v praxi je podstatný rozdíl mezi družstevníkem,
který na 50 arů záhumenku má zvláštních
kultur (jako např. vinice) do 10 arů, a druhým,
který na 50 arů záhumenku má přes
10 arů zvláštních kultur.
Tak kupříkladu u člena JZD s 53 ary záhumenku
dojde ke snížení přídavku, zatímco
u druhého, který má záhumenek do 50
arů a v tom značné množství zvláštních
kultur, se tento přídavek snižovat nebude.
Jistě pro budoucnost by bylo nejideálnější,
kdyby k tomuto snižování se vůbec nemuselo
přistupovat a existovala jednotná výše.
Bylo zde již řečeno, že čerpání
sociálních fondů našich družstev
není zatím přiměřené
a dostatečné, přičemž v mnohých
družstvech dochází k nadměrnému
čerpání fondu kulturních spotřeb
na úkor složky sociální.
Je si potřeba právě dnes uvědomit,
že až dosud je převážná část
prostředků sociálních fondů,
a to asi 65 %, vyplácena na nemocenské. Po této
nové zákonné úpravě uvedené
výplaty odpadnou a jeví se nutným, aby ministerstvo
zemědělství a výživy stanovilo
nová a účinnější opatření,
která by vedla k většímu poskytování
sociálních příspěvků,
podpor a služeb. Vždyť příspěvky
z těchto fondů k nízkým důchodům
družstevníků dosud činily necelá
3 % z celkových zdrojů. Rovněž na společné
stravování bylo využíváno jen
přes 2 % a na výstavbu a provoz ostatních
soc. zařízení jen něco přes
0,5 % z celkových prostředků.
Je jistě po stránce morální, ale i
po stránce právní velmi správné,
že předpokládané zákonné
změny zrušují ustanovení § 146,
poněvadž většina družstevníků
stejně po dosažení starobního důchodu
zůstává i nadále v družstvech
pracovat. Podle provedeného průzkumu pracuje v našich
družstvech zhruba 148 tis. důchodců, což
je asi 20 % z celkového počtu aktivních družstevníků.
Motivem k této jejich další pracovní
činnosti, mimo doplnění příjmu
domácnosti, je i nedostatek pracovních sil v některých
družstvech, je to i snaha přispět rodinám
svých dětí, ale v prvé řadě
je to tradiční zvyk pracovat a osobitý přirozený
zájem o práci ze strany našeho zemědělství.
Nové zákonné změny přinesou
však nové úkoly a novou odpovědnost
nejen našim družstvům, ale také národním
výborům, a to hlavně odborům sociálního
zabezpečení ONV. Je totiž nutno počítat
s tím, že se podstatně zvětší
objem jejich řídící práce a
rozšíří se jejich instruktážní
a kontrolní činnost. Vzdyť výplaty nemocenských
dávek jsou z hlediska administrativního provádění
značně složité. Odhaduje se, že
v roce 1968 onemocní s nárokem na nemocenské
kolem 500 tis. družstevníků s různou
délkou trvání nemoci, a tedy i s různou
likvidací této dávky. Mimoto bude třeba
sledovat procento trvání pracovní neschopnosti,
kdy i OÚNZ budou mít značné a nové
povinnosti na úseku posudkové služby.
Aby se zabránilo vzniku nedoplatků a přeplatků
na těchto dávkách a aby neutrpěla
vůbec celková úroveň provádění
sociálního zabezpečení družstevních
rolníků, bude nutno zvýšit počty
pracovníků odborů sociálního
zabezpečení. Lze jenom vítat, že příslušné
vládní usnesení ze dne 20. září
t. r. již vyřešilo tento problém a požadavek,
a bude třeba nyní bedlivě dbát, aby
počty těchto pracovníků byly jednotlivým
okresům přidělovány diferencovaně
podle velikosti a složitosti této agendy.
Přednesl jsem těchto několik poznámek
k praktické aplikaci zákona o změnách
v sociálním zabezpečení družstevních
rolníků proto, poněvadž s uvedenými
problémy v naší sociální komisi
zdravotního výboru se často setkáváváme
a jde nám také o to, aby dobře myšlený
a formulovaný zákon našel i to nejširší
uplatnění ve výstavbě a rozvoji sociálního
zabezpečení družstevních rolníků,
které ve srovnání s jinými zeměmi
má již dnes velmi vysokou úroveň. Z
těchto důvodů také doporučuji
přijetí předmětného zákona.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Tomanovi, promluví posl. Mikulášek.
Posl. Mikulášek: Soudružky a soudruzi
poslanci, vážení hosté, výbor
pro plán a rozpočet projednával třikrát
návrh o některých změnách v
sociálním zabezpečení družstevních
rolníků. Když výbor projednával
poprvé zásady, konstatoval, že se autorům
těchto zásad nepodařilo dořešit
mnohé otevřené problémy návrhů.
Výbor vrátil SÚSZ předložený
návrh zpět k dopracování zejména
pro zásadní rozpory mezi zástupci ministerstva
financí a ministerstva zemědělství
a výživy v otázce zdrojů, z nichž
by se měly hradit zvýšené náklady
spojené s navrhovanými úpravami. Návrh
vyvolal situaci, kdy názory na řešení
nebyly jednotné nejen mezi některými orgány
vlády, ale též mezi výbory NS, které
tento návrh projednávaly. Shoda však byla v
jednom, že je třeba urychleně realizovat linii
XII. a XIII. sjezdu KSČ o vyrovnání zemědělství
na úroveň průmyslu a postupně provádět
též zásadní změny v sociálním
zabezpečení družstevních rolníků.
Výbor se proto velmi podrobně zabýval v dalších
schůzích stanovisky, která byla přijata
zejména v ostatních výborech, aby při
vyjádření svého stanoviska neopomenul
argumenty ostatních poslanců. Náš výbor
vždy v souvislosti s řešením koncepčních
otázek rozvoje národního hospodářství
plně doceňoval význam zemědělství.
My rovněž sdílíme obavy, aby mnohá
opatření, která se v poslední době
provádějí, se neprojevila negativně
v zemědělství, rovněž doporučujeme,
aby se hledaly cesty, jak odstranit nelogický stav, kdy
ceny zemědělských výrobků jsou
pevně stanoveny, zatímco ceny výrobků,
které tvoří náklady zemědělské
výroby, jsou pohyblivé. Podobně, aby hmotná
zainteresovanost v zemědělství na realizovaném
důchodu byla postupně též uplatněna
v průmyslu. Proto náš výbor při
projednávání souhrnných zpráv,
ať už v souvislosti se státním plánem
nebo se státním rozpočtem, střeží,
aby rozvíjení nové soustavy řízení
se nedělo na úkor zemědělství.
Není ovšem v možnostech výboru sledovat,
aby docházelo ke spravedlivé redistribuci důchodu
i uvnitř zemědělství.
To, soudruzi poslanci, bylo výchozí hledisko, z
něhož výbor vycházel při projednávání
změn v důchodovém zabezpečení
družstevních rolníků. Proto výbor
návrh doporučil plénu NS ke schválení.
Výbor dospěl k závěru, že návrh
je přínosem pro naše zemědělce,
že jím zemědělci jako celek jen a jen
získají. Výbor rozumí linii XII. sjezdu
KSČ o vyrovnání sociálního
zabezpečení družstevních rolníků
sociálnímu zabezpečení zaměstnanců
tak, že jde o postupné vyrovnávání
do roku 1970 a že k tomuto vyrovnávání
má docházet na základě ekonomickém,
nikoli sociálním. Tento návrh neznamená
snížení důchodů v zemědělství
jako celku. Naopak. Příjem státu z titulu
zvýšení úhrady na sociální
zabezpečení družstevních rolníků
z 11,2 na 12,5 % nestačí v prvních letech
na samotné výdaje spojené se zlepšením
sociálního zabezpečení. Ke konečnému
vyrovnání příjmů a výdajů
dojde až v roce 1980. Návrh na zlepšení
sociálního zabezpečení družstevních
rolníků předpokládá, aby přední
JZD, která zvýšením sazby z 11,2 na
12,5 % budou znevýhodněna, se podílela na
zlepšení sociálního zabezpečení
ostatních JZD, která tímto návrhem
získají. Má tu jít o určitou
formu solidarity mezi zemědělci. V průmyslu
je taková praxe, že v rámci některých
generálních ředitelství dočasně
progresívní podněty se podílejí
na ztrátách zaostávajících.
Je to rovněž projev solidarity. Není proto
nesprávné, když v rámci požadavku
jednotného působení nové soustavy
v průmyslu i v zemědělství se požaduje,
aby stejná zásada dočasné redistribuce
prostředků mezi předními a zaostávajícími
závody platila i v zemědělství.
V této souvislosti bych chtěl říci,
že v sociálním zabezpečení není
vhodné rozlišovat přední a zaostávající
JZD. V praxi se totiž velmi obtížně poznává,
zda JZD zaostává z důvodů, že
není v jeho moci změnit nepříznivé
ekonomické podmínky, nebo zda jde o špatnou
organizaci uvnitř družstva nebo o pracovní
morálku jeho členů. Vedle zemědělské
daně a dalších ekonomických nástrojů
řízení přispívá i sociální
zabezpečení k vytváření stejných
ekonomických podmínek mezi průmyslem a zemědělstvím
a tolikrát zdůrazňovaný význam
zemědělství v naší ekonomii udělat
vše, aby zemědělství bylo přitažlivé
pro mladé lidi, aby nám neutíkali do ostatních
odvětví národního hospodářství.
Výbor se také zabýval názorem, se
kterým se při naší poslanecké
práci ve volebních obvodech setkáváme,
aby sociální zabezpečení zemědělců
bylo postaveno na roveň zaměstnaneckého.
Uplatnit zákon o sociálním zabezpečení
zaměstnanců na zemědělce by znamenalo,
že většina zemědělců by
měla nárok na zkrácený důchod,
protože nesplňuje podmínku 25 let zaměstnání.
Připustit hromadnou výjimku by znamenalo vlastně
ne vyrovnání zemědělství s
průmyslem, ale i jeho zvýhodnění.
Jak bychom to vysvětlili našim dělníkům.
Přitom si musíme též uvědomit,
že dnešní pásmový systém
důchodů při výdělcích
do 1100 Kčs je výhodnější než
systém důchodů zaměstnanců.
Družstevníci mají tak zaručen nejnižší
důchod 230 Kčs. V zaměstnaneckém systému
máme mnoho důchodů nižších
než 230 Kčs. Opatřeními v letošním
a v příštích letech se tyto důchody
upravují.
Soudružky a soudruzi poslanci, hovořil jsem o těch
problémech proto, abych informoval přítomné
hosty a zástupce tisku, že schválení
zákona v plénu Národního shromáždění,
které se mnohým zdá formální,
je výsledkem složitého projednání
ve výborech Národního shromáždění,
kde často dochází k mnohých střetnutím
a výměnám protichůdných názorů.
Ne vždy jsme jednotni v názorech. Často je
vynakládáno mnoho úsilí, než
dojdeme ke sblížení svých stanovisek.
Takový postup je zcela v souladu s naší socialistickou
demokracií, kterou se snažíme svým odpovědným
přístupem k projednávaným problémům
ve výborech zdokonalovat.
Věřím, že předložený
vládní návrh zákona o některých
dalších změnách v sociálním
zabezpečení družstevních rolníků
je dalším krokem k přiblížení
a vyrovnání zemědělství na
úroveň průmyslu a že pro tento návrh
budeme všichni hlasovat. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci Mikuláškovi. Nyní následuje
20 min. přestávka.
Předseda NS s. Laštovička: Soudružky
a soudruzi poslanci, pokračujeme v rozpravě. Slovo
má posl. Matoušek.
Posl. Matoušek: Soudružky a soudruzi poslanci,
dnešnímu plenárnímu zasedání
Národního shromáždění
je předkládán ke schválení
vládní návrh zákona o některých
dalších změnách v sociálním
zabezpečení družstevních rolníků.
Je to jistě opatření, které prakticky
svým věcným obsahem dovršuje vyrovnání
nároků na dávky sociálního
zabezpečení (vyjma důchodů) u všech
našich družstevníků i nečlenů
JZD bez ohledu, zda jde o členy JZD s vyšší
úrovní hospodaření či nikoliv,
obdobně jako je tomu u ostatních pracovníků
v pracovním poměru. Jak to vyplývá
z důvodové zprávy, jde především
o dávky, které budou našim družstevníkům
kryty převážně ze státních
prostředků.
Sociální zabezpečení všech pracujících
a družstevníků je neustále středem
pozornosti Komunistické strany Československa a
vlády ČSSR v období budování
socialismu dosáhlo velmi vysoké úrovně.
Zabezpečení těchto důležitých
sociálních potřeb, a to i družstevníků,
klade a bude klást stále vyšší
nároky na fond společenské potřeby,
na tvorbu a užití národního důchodu,
z něhož jsou uhrazovány.
Je ale současně třeba před celou veřejností
ukazovat, že naši družstevníci i ostatní
pracující v zemědělství se
také významnou měrou na tvorbě národního
důchodu podílejí, a i to, že z hodnot
vytvořených v zemědělství jsme
řešili rozšířenou reprodukci i
v ostatních úsecích národního
hospodářství. Proto je nutno zdůraznit,
že navrhovaný systém sociálního
zabezpečení je odrazem dosaženého stupně
ekonomického vývoje našeho národního
hospodářství.
Význam změn v úpravě sociálního
zabezpečení členů JZD je především
dán tím, že socialistická zemědělská
velkovýroba je výraznou součástí
našeho plánovitého hospodářství,
na jehož základě budujeme rozvinutou socialistickou
společnost. Zemědělství je tedy záležitosti
celé společnosti, neboť úkol pozvednout
úroveň zemědělských výrobních
a v souladu s tím i životních podmínek
v historicky krátké době na úroveň
průmyslu nemůže být uskutečněn
bez součinnosti všech pracujících, bez
koordinace a jednotného řízení. Sociální
zabezpečení je důležitou součástí
tohoto procesu, a proto veškeré úpravy v sociálním
zabezpečení, úhradu a správu bere
do rukou stát.
Důsledkem tohoto postupu je skutečnost, že
sociální nároky jsou pro všechny družstevníky
i pro nečleny JZD stanoveny podle stejných zásad
a postaveny na úroveň ostatních pracujících
v pracovním poměru. Nejde přitom o rovnostářství,
poskytující výhody bez ohledu na pracovní
zásluhy, ale o odstranění nežádoucího
rozdílu podmíněného nerovnými
podmínkami hospodaření.
Navrhované další změny v sociálním
zabezpečení družstevních rolníků
spolu se zákonnými úpravami z let 1962-1964
prakticky úplně vyrovnávají nároky
na peněžité dávky v nemoci, v podpoře
při ošetřování člena rodiny,
zabezpečení matky a dítěte apod. na
úroveň nároků ostatních pracovníků.
Jsem přesvědčen, že navrhovaná
opatření budou přijata zemědělskou
veřejností s uznáním, a mohu-li to
tak charakterizovat, jsou tato opatření i určitým
oceněním práce našich družstevníků
v úspěšném rozvoji zemědělské
výroby, zejména v posledních letech při
respektování zásad zdokonalené soustavy
řízení.
Podle dosavadního právního stavu v našem
Jihočeském kraji měli nárok na nemocenské
a podporu při ošetřování člena
rodiny družstevníci ve 174 JZD z celkového
počtu 561 - ze státních prostředků.
V řadě ostatních družstev byly výše
uvedené dávky poskytovány družstevníkům
z prostředků fondu kulturních a sociálních
potřeb ve stejné výši a za stejných
podmínek, jak je zákon o sociálním
zabezpečení družstevních rolníků
stanoví pro výplatu těchto dávek ze
státních prostředků. Tato úroveň
však není zajištěna ve všech družstvech,
a to zejména v družstvech ekonomicky slabších.
Tento stav nepřispíval ke stabilizaci pracovníků
v družstvech ani k získání nových
pracovníků přesto, že konsolidace takovýchto
hospodářských celků je do značné
míry závislá především
na vyřešení vhodných pracovních
sil.
Na úseku důchodového zabezpečení
předložený návrh neobsahuje změny
zásadnějšího významu. K vyrovnávání
nároků družstevníků s nároky
pracovníků na tomto úseku má docházet
podle usnesení XII. sjezdu KSČ i nadále cestou
přechodu družstev na družstva s vyšší
úrovní hospodaření, pro jejichž
členy platí v podstatě soustava důchodového
zabezpečení platná pro pracovníky.
Perspektivně se počítá s tím,
že do roku 1970 přejde na vyšší úroveň
hospodaření převážná většina
družstev. V našem kraji máme už v letošním
roce 197 JZD, kterým byl přiznán charakter
JZD s vyšší úrovní hospodaření.
Hospodářské výsledky v letošním
roce a vytváření předpokladů
pro další intenzívní rozvoj zemědělské
výroby v kraji vytváří podmínky,
aby jednotná zemědělská družstva
rychleji konsolidovala svůj hospodářský
vývoj.
První rok působení zdokonalené soustavy
řízení u JZD v našem kraji - a je tomu
tak i celostátně - prokázal, že zemědělci
správně chápou celospolečenské
potřeby. Svým přístupem k naplňování
celospolečenské objednávky, k odhalování
vnitřních rezerv ve výrobě, přístupem
k tvorbě a rozdělení vyprodukovaných
hrubých důchodů prokazují vysokou
uvědomělost a politickou vyspělost.
Myslím si, že již ne tak jednoznačně
je možné hovořit o chápání
celospolečenské odpovědnosti ostatních
odvětví za rozvoj a přestavbu zemědělství.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Matouškovi. Promluví soudruh ministr Mestek.
Soudruh ministr Mestek: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, dovolte mi, abych i já vyjádřil
stanovisko k projednávanému návrhu zákona
o sociálním zabezpečení družstevních
rolníků.
Myslím, že návrh je třeba pojímat
jako součást celkového úsilí
o vytvoření pevné základny našeho
národního hospodářství, v němž
má zemědělství své významné
místo. Domnívám se také, že současný
návrh zákona nelze odtrhnout od konkrétní
skutečnosti, která se postupně vytváří
nejen v celém našem národním hospodářství,
ale i v zemědělství. Je všeobecně
známo, že opožďování vývoje
zemědělství za rozvojem ostatních
odvětví národního hospodářství
působí vždy jako činitel, který
dříve nebo později se stává
nepřekonatelnou překážkou rozvoje celého
národního hospodářství. Proto
každá hospodářsky vyspělá
země usiluje o to, aby se její hospodářství
vyvíjelo harmonicky, aby se především
vyvíjela v souladu dvě základní odvětví,
průmysl a zemědělství. To je také
příčina, proč zejména v posledních
letech věnujeme takovou pozornost rozvoji zemědělství,
o němž všichni víme, že za vývojem
průmyslu a potřebami naší společnosti
stále pokulhává.