Hovoříme-li již o jednotlivých odvětvích
a o jejich vývoji, pak si všichni uvědomujeme,
že tím hovoříme současně
o lidech, kteří v těchto odvětvích
pracují a kteří o jejich rozvoji rozhodují.
Nedosáhli jsme totiž ještě takového
stupně vědeckotechnického pokroku, abychom
mohli plánovat rozvoj jednotlivých odvětví,
aniž bychom se museli starat o to, zda v těchto odvětvích
najdeme také odpovídající počet
lidí s příslušnou kvalifikací,
kteří by byli ochotni tyto naše plány
realizovat. Zajišťovat cílevědomý,
plánovitý rozvoj našeho národního
hospodářství a naší společnosti
vůbec znamená tedy cílevědomě,
plánovitě se zabývat lidmi, podmínkami,
v nichž žijí a pracují, prostředím
a mimo jiné - a ne v poslední řadě
- i jejich sociálním zajištěním.
Je skutečností, že jisté opožďování
zemědělství bylo vyvoláno i tím,
že jsme ne vždy dokázali v naší praktické
každodenní práci všechny tyto souvislosti,
které podmiňují rozvoj jednotlivých
odvětví, uspokojivě zabezpečovat.
Proto také XIII. sjezd, který kriticky analyzoval
dosavadní strukturální rozvoj našeho
národního hospodářství, věnoval
vážnou pozornost i otázce pracovních
sil v zemědělství a přijal řadu
konkrétních opatření na dosažení
jejich žádoucí stabilizace, zlepšení
jejich struktury a celkové zvýšení jejich
kvalifikace. Připomínám v této souvislosti
alespoň jedno z přijatých opatření
spočívající v poskytnutí 1,2
mld Kčs na posílení hmotné zainteresovanosti
pracovníků v zemědělství. Tato
částka spolu s dalším rozvojem hospodářství
zemědělských podniků má umožnit,
aby do roku 1970 došlo v podstatě k vyrovnání
odměn pracujících v zemědělství
s pracujícími v ostatních odvětvích
národního hospodářství. Tím
by byl řešen jeden z hlavních problémů
procesu stabilizace pracovních sil v zemědělství.
Předložený návrh zákona má
řešit další problém: sjednotit
podmínky sociálního zabezpečení
družstevních rolníků - kteří
v našem zemědělství představují
rozhodující složku, na níž závisí
úspěšný rozvoj našeho zemědělství
- s ostatními pracujícími. Jeho přijetí
bude tedy znamenat další krok k vytvoření
předpokladů rovnoměrného rozvoje našeho
národního hospodářství.
Nelze tedy předložený návrh posuzovat
jen z úzce sociálních hledisek, ale jako
jedno z významných politickoekonomických
opatření k dosažení dynamické
rovnováhy v našem národním hospodářství.
Proto je také třeba jeho přijetí plně
podporovat.
A nyní mi dovolte několik slov k otázce,
která souvisí s projednávanou problematikou,
tj. k otázce úhrady nákladů spojených
s navrhovanými změnami zákona. Aby bylo zřejmé,
z čeho vyplývá moje stanovisko, spojím
tuto otázku se širší problematikou, s
celkovou důchodovou situací našich družstev,
jak se v posledních letech utváří.
Všestranná péče strany věnovaná
v posledních létech rozvoji našeho zemědělství
nachází mezi družstevníky a pracovníky
státních statků širokou odezvu. Výsledkem
společného úsilí je, že dnes
máme trh potravin v podstatě stabilizovaný
a také situace ve vlastním zemědělství
je nepoměrně příznivější
než kdykoliv předtím.
Uvedu jen několik čísel: V roce 1964 jsme
se úrovní hrubé zemědělské
produkce přiblížili do té doby nejlepšímu
poválečnému roku v rozvoji našeho zemědělství,
tj. roku 1960. Po mírném poklesu v roce 1965 jsme
v roce 1966 dosáhli zvýšení hrubé
zemědělské produkce o cca 10 %. Všichni
jsme považovali tento rok za zcela výjimečný
a neočekávali jsme, že by mohl být v
brzké době výrazněji překonán.
Dnes však již máme jistotu, že v letošním
roce nejen udržíme výsledky předcházejícího
roku, ale dosáhneme dalšího růstu hrubé
zemědělské produkce. Předpokládáme
na základě předběžných
zjištění, že ve srovnatelných cenách
vyrobíme oproti roku 1966 vyšší hrubou
zemědělskou produkci o více než 2 miliardy
Kčs, tj. překročíme skutečnost
roku 1966 nejméně o 3,5 %.
Mnoho se hovoří o příčinách
letošního úspěšného roku.
Je nesporné, že ke všeobecně neočekávané
příznivé situaci v zemědělství
přispělo svým dílem i počasí.
Není to však jen vliv počasí, nechci
se mýlit, ale řekl bych, že ne především
počasí. Uvedu několik skutečností.
V letošním roce očekáváme, že
oproti loňskému roku nakoupíme více
asi o 30 000 tun hovězího masa, o 5000 tun vepřového
masa, téměř o 13 000 tun drůbežího
masa, přibližně o 166 mil. litrů mléka
a asi o 33 mil. vajec. Co je však důležité,
že tohoto zvýšeného množství
dosáhneme více než ze tří čtvrtin
růstem užitkovosti a jen z necelé čtvrtiny
růstem počtu stavů.
Dochází tedy, alespoň pokud se týče
živočišné výroby, k výrazné
kvalitativní změně, tak žádoucí
pro celé naše národní hospodářství.
V jejím rozvoji začínají nabývat
převahy prvky intenzívního rozvoje nad extenzívními.
Této změny bylo dosaženo za součinnosti
mnoha faktorů. Všechny však mají společného
jmenovatele: komplexní uplatňování
vědeckých poznatků v živočišné
výrobě, umožněné nejen vytvořením
některých nezbytných věcných
předpokladů, zejména výstavbou krmivářského
průmyslu, ale i uplatněním prvků nové
soustavy řízení, podněcujících
zájem zemědělských podniků
na plném využití těchto vytvořených
předpokladů.
O obdobný stav usilujeme - i když jsme si vědomi,
že jde o úkol podstatně náročnější
- i v rostlinné výrobě.
Hovořím o tom proto, abych dokázal, že
výsledky, kterých v posledních letech začínáme
v rozvoji zemědělské výroby dosahovat,
zdaleka nejsou jen dílem náhody, např. jen
výsledkem příznivých klimatických
podmínek, ale mají i své hlubší,
zákonité příčiny.
Příznivé výsledky především
posledních dvou let, kterých jsme ve výrobě
dosáhli, pomáhají ve značné
míře stabilizovat i důchodovou situaci v
zemědělských podnicích a zpětně
nám působí na rozvoj výroby.
Uvedu několik orientačních údajů.
Např. celkový důchod JZD připadající
v úvahu k rozdělení se v přepočtu
na 1 ha zemědělské půdy zvýšil
v roce 1966 oproti roku 1964 o 11 %. V roce 1967 očekáváme,
že se zvýší o dalších 17 %
oproti loňskému roku. To umožňuje, aby
zemědělské podniky si vytvářely
i jednotlivé fondy na vyšší úrovni.
Tak jestliže peněžní část
fondu akumulace v JZD činila v přepočtu na
1 ha zemědělské půdy v roce 1964 430
Kčs, zvýšila se v roce 1966 na 610 Kčs
a v roce 1967 očekáváme další
zvýšení, na 670 Kčs.
Obdobně vzrůstá i rezervní fond družstev
jako důležitý zdroj jejich vnitřní
stabilizace a fondy společenské nevýrobní
spotřeby, jako kulturní, sociální
a další.
Přes výrazný vzestup dotací do ostatních
fondů umožnila příznivá důchodová
situace našich zemědělských podniků
a zejména JZD lépe dotovat i fond pracujících.
Jeho vývoj charakterizují tyto údaje: V přepočtu
na hektar zemědělské půdy činil
fond pracujících v JZD v roce 1964 2286 Kčs
a v roce 1966 již 2538 Kčs. V roce 1967 očekáváme
jeho další vzrůst, na 2698 Kčs.
Příznivý vývoj fondu pracujících
při mírném poklesu zaměstnanosti umožnil
rychlý růst odměn zejména pracujících
v JZD. Jen pro srovnání: jestliže tempo vývoje
mezd za roky 1964-1967 činilo v národním
hospodářství v průměru 3,6
% , v JZD dosáhlo 12,5 %. To vedlo k tomu, že se za
poslední léta podstatně sblížila
úroveň odměn pracujících v
JZD s úrovní odměn ostatních pracujících.
Mám-li být naprosto konkrétní, pak
očekáváme podle předběžných
údajů JZD, že v letošním roce průměrná
odměna tzv. přepočítaného pracovníka
v JZD (tj. pracovníka, který v průběhu
roku odpracoval stejný počet hodin jako pracovník
v národním hospodářství) dosáhne
95-96 % průměrné odměny pracovníků
v ostatních odvětvích.
Tím nepochybně dosáhneme světového
prvenství ve sblížení srovnatelné
odměny pracovníků v zemědělství
s pracovníky v ostatních odvětvích.
Říkám to proto, abych dokumentoval důslednost
plnění usnesení ústředního
výboru o postupném vyrovnávání
důchodů pracujících v zemědělství
s důchody pracujících v ostatních
odvětvích národního hospodářství,
abych však i ukázal, že současná
důchodová situace zemědělských
podniků se v podstatě stabilizuje.
Jestliže jsem hovořil o rychlém růstu
důchodů našich družstevníků
a jejich postupné stabilizaci, nechci tím říci,
že zde nemáme naprosto žádných
problémů.
Jsem si především vědom, že čísla,
která jsem uváděl, jsou průměrnými
čísly, za kterými se skrývají
značné rozdíly mezi jednotlivými podniky
JZD. Jsem si dále vědom toho, že v řadě
případů ani tato úroveň odměny
neřeší všechny problémy, které
máme, zejména se zlepšováním
struktury pracovních sil v zemědělství.
Je také třeba mít na paměti, že
výrazného růstu odměn v zemědělství
v posledním období bylo dosaženo proto, že
z rozhodnutí ústředního výboru
a vlády bylo na posílení hmotné zainteresovanosti
v zemědělství poskytnuto ze státního
rozpočtu 1,2 mld Kčs. A konečně je
si třeba uvědomit jistou výjimečnost
posledních let, zejména roku 1966 a 1967, a to nejen
se zřetelem na klimatické podmínky, ale i
s ohledem na prvý rok působení nové
soustavy řízení a na situaci, která
se tím vytvořila.
Mám na mysli zvláště situaci, která
se vytvořila v souvislosti s přestavbou velkoobchodních
cen. Je známo, že jejím důsledkem bylo
všeobecné zvýšení cen výrobních
prostředků. Navíc pak docházelo k
růstu těchto cen i po uskutečnění
přestavby. Dopady této přestavby i odchylky
od této přestavby byly vůči zemědělství
vyúčtovány prostřednictvím
jednotlivých nástrojů. Zemědělské
závody měly tak uhrazeny zvýšené
náklady na předpokládaný nákup
výrobních prostředků.
Skutečnost je však jiná. Zemědělské
podniky v tomto roce nakoupily téměř o 700
mil. Kčs méně techniky, než samy původně
uvažovaly. Tyto prostředky, které představují
odloženou kupní sílu podniků, byly zčásti
použity i na zvýšení fondu pracujících.
Nejen to. Nižší nákup techniky oproti
původním úvahám zemědělských
podniků znamenal, že se snížil i předpokládaný
objem odpisů a tím i celková úroveň
materiálových nákladů. Jestliže
vyjdeme z toho, že průměrné odpisové
procento činí 10 % , pak jen z tohoto důvodu
došlo v roce 1967 k snížení materiálových
nákladů o cca 70 mil. Kčs a tato částka
se projevuje jako další položka zvyšující
hrubý důchod podniků oproti původním
úvahám.
Zabývám se poměrně široce touto
problematikou, abych již předem vyloučil dvě
možná zjednodušení. Prvé, spočívající
v tom, že nebudou doceněny některé výsledky
stabilizačního procesu probíhajícího
v zemědělství a tím i podceněna
důchodová pozice našich JZD. A druhou krajnost,
s níž se rovněž často setkáváme,
že důchodová situace zemědělských
podniků je toho druhu, že unese všechno. Vyloučení
obou krajností nám také umožní
objektivněji posuzovat i otázku úhrady nákladů
vzniklých přijetím navrhovaného zákona.
V podstatě existují tyto možné způsoby,
jak zvýšené náklady uhradit. Je možné
je plně přenést na bedra státu nebo
je možné je přenést na konto resortu,
dále vyúčtovat je plně k úhradě
zemědělským podnikům a konečně
volit jistou kombinaci některých z těchto
možných způsobů úhrady.
Naše stanovisko je volit takovou kombinaci, při níž
by se zčásti na zvýšených nákladech
podílel stát a zčásti přímo
zemědělské podniky.
Tato účast JZD na úhradě zvýšených
nákladů sociálního zabezpečení
by se měla projevit tak, že namísto dosavadního
příspěvku ve výši 11,2 % by družstva
odváděla na sociální zajištění
svých členů 12,5 % z jejich čistých
příjmů.
K zaujetí tohoto stanoviska nás vede požadavek
na postupné sbližování podmínek
pracujících v zemědělství s
pracujícími v ostatních odvětvích.
Chceme tuto zásadu sledovat i v otázce sociálního
zabezpečení družstevních rolníků.
Proto jsme již v průběhu příprav
zákona ustoupili i od názorů, aby zvýšené
náklady na toto sociální zabezpečení
byly uhrazeny z rozpočtu MZVž.
Úhrada tímto způsobem by byla provedena také
z prostředků, které patří zemědělským
podnikům, ale globálně za všechny družstevní
podniky.
Věcně by to sice problém řešilo,
ale příčilo by se to ekonomickým principům
hospodaření, které chceme v celém
našem národním hospodářství
stále důsledněji uplatňovat. Tento
princip úhrady by totiž znamenal další
oslabování přímých nástrojů,
prostřednictvím kterých jsou družstevním
podnikům uhrazovány jejich náklady, a ve
své podstatě by tedy znamenal oslabování
zásad ekonomické soustavy řízení.
Přímá účast družstevních
podniků na úhradě zvýšených
nákladů nemůže, jak vyplývá
z předcházejícího výkladu,
ohrozit jejich důchodovou situaci. Tím spíše
ne, že zvýšená sazba pojistného
bude ve svém objemu u převážné
části družstev představovat nižší
částku, než kterou dosud družstva vynakládala
na poskytování nemocenského a podpory při
ošetřování člena rodiny ze svých
fondů kulturních a sociálních potřeb.
Jde tedy u většiny družstevních podniků
jen o určitý přesun částek,
které tak či onak svým členům
poskytovala.
Při tomto navrhovaném řešení
nelze podceňovat ani morální a politický
aspekt celé problematiky. Řeknu to zcela otevřeně.
Myslím, že dnes je situace taková, že
naši zemědělci nemají zapotřebí
litovat sami sebe, ani nemají zapotřebí,
aby je litovali druzí. Svou dobrou prací za přispění
podmínek, které jsou jim v posledních létech
vytvářeny, dosáhli stavu, kdy si mohou své
sociální podmínky a problémy pomáhat
řešit právě tak, jako si je řeší
pracující v ostatních odvětvích.
Není v jejich zájmu a není ani zapotřebí,
aby při různých příležitostech
jim mohlo být připomínáno, že
nejsou s to řešit si ani svoje sociální
problémy.
Chci svoje vystoupení uzavřít tedy tím,
že vítám návrh změn zákona
o sociálním zabezpečení družstevních
rolníků a že současně souhlasím
s navrhovaným způsobem úhrady zvýšených
nákladů, které si tyto změny vyžádají.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. min. Mestekovi. Slovo si vyžádal posl. Manďák.
Posl. Manďák: Vážené shromáždění,
knihu, kterou jsem si sem přinesl, nepřinesl jsem
snad proto, abych ji užíval k nějakým
mimořádným vědeckým účelům.
Je to protokol plenárního zasedání
Národního shromáždění
z roku 1964. A ve své interpelaci, kterou zde přednáším,
jde o to, abych ukázal, jak to vypadá, když
zákony přijímáme a jak tyto zákony
jsou uplatňovány v praxi. Když Národní
shromáždění projednávalo v roce
1964 zákon o spojích, byla vznesena tato interpelace:
"Okresní správy spojů rozesílaly
v poslední době účastníkům
telefonní sítě jako rozhodnutí sdělení,
že na jejich přípojku napojují další,
a to podle své úvahy, s tím, že proti
tomuto rozhodnutí není odvolání. Sám
jsem takové sdělení obdržel. Kladu proto
řediteli Ústřední správy spojů
otázku, zda se tak děje s jeho souhlasem a z podnětu
Ústřední správy spojů."
Za druhé: "Je-li tomu tak, zda pokládá
za správné takto chápat rozšiřování
těchto služeb u nás a zda je mu známo,
že účastníci těchto linek, tj.
některých tzv. skupinových linek, jednu hodinu
i delší dobu nemohou ani volat ven, ani se k nim nikdo
nedovolá, čili že je to ve skutečnosti
anulování možnosti používat telefonu
v tom směru, jak o tom hovořil před chvílí
zpravodaj."
Předseda NS s. Laštovička: Soudruhu
Manďáku, zde je velmi špatně slyšet.
Posl. Manďák (pokračuje): "Za
třetí: Kladu otázku, zda tento postup, tato
praxe je v souladu s občanským zákoníkem,
který jsme nedávno schvalovali, a zda za těchto
okolností není lepší vzdát se
používání tohoto dorozumívacího
prostředku, děje-li se napojování
dalších účastníků bez
souhlasu uživatele a na účet podstatného
zhoršení této služby."
Za čtvrté: "Co ředitel Ústřední
správy zamýšlí učinit, aby podmínky
uvedené v § 3 navrhovaného zákoníku
pro účastníky nebyly čirou libovůlí
Ústřední správy spojů? "
Na tento dotaz následovala celkem ostrá reakce přímo
z pléna v tom, že se řada poslanců dožadovala
vysvětlení, proč není přítomen
ředitel Ústřední správy spojů,
jde-li o projednávání zákona, který
se týká právě jeho resortu.
Poslanec Kulička, který byl zpravodajem, provedl
svým způsobem výklad zákona a připojil
se k podstatě interpelace. Potvrdil v tomto výkladu
zhruba přednesené názory asi v tom, když
reagoval na připomínku a poznámku posl. Haruse.
Mluvil o této připomínce a doslovně
řekl: "Naopak, aby tam zůstala, protože
s. Manďák má na mysli, že zákon
ze strany Ústřední správy spojů
není dodržován. Jde o to, abychom se mohli
opřít o tento zákon proti zaměstnancům
správy spojů. Je třeba, abychom zákon
také tak, jak bude schválen, uplatňovali
vůči správě spojů .........
Zákon tedy pamatuje na poměr Ústřední
správy spojů k telekomunikačním uživatelům
......... atd."