Vylíčení případu, který
jsem tu citoval z minulosti, znamená, že se vracím
k protokolům. Protokoly nejsou jen pro historiky, ale také
pro nás, poslance Národního shromáždění,
abychom s nimi pracovali. Tehdy vedoucí pracovníci
správy spojů za věc odpovědní
svalovali odpovědnost na vládu. Zdůvodňovali
to asi tak, že si ve státě přejeme získat
více peněz od obyvatelstva, a to že je jedna
z cest, jak toho dosáhnout. Abychom si to prý uvědomili
jako politicky vyspělí občané a zejména
jako poslanci a tuto snahu uznali. Takové argumentace používali
vedoucí pracovníci správy spojů dole.
V poslední době si mi někteří
občané znovu stěžovali a nakonec jsem
se sám dočkal určitých pro mne nevysvětlitelných
věcí. Prostě telefon přestal fungovat,
tři neděle, měsíc byl přerušen.
A potom znovu napojen, ovšem pletení signálů,
cizí rozhovory atd. Vznesl jsem tedy dotaz na ředitele
okresní správy spojů:
1. Zda nejsou odposlouchávány rozhovory?
2. Zda proti znění zákona nebyl jsem napojen
na tzv. skupinový telefon bez mého vědomí
a souhlasu, jak to bylo provedeno ve výkladu zpravodaje?
3. Co ředitel správy spojů hodlá učinit,
aby věci byly uvedeny do původního stavu?
Ředitel odpověděl jednak ústně,
jednak dopisem. Dopis, který mi adresoval, řekl
bych, po stránce formální nevyhovuje nejzákladnějším
a nejprimitivnějším formám a způsobům.
Dokonce neužil ani označení "Vážený
soudruhu", jenom Edvard Manďák tam a tam. Na
první otázku neodpověděl vůbec.
Na druhou otázku odpověděl v tom smyslu,
že podle telefonního řádu mají
na to spoje právo a nemusí se bavit se žádným
občanem. "Chceme upozornit, prohlásil, že
zákon a výklad provedený v Národním
shromáždění nás nezajímá,
máme vlastní instrukce od svých představených."
Mám, vážené soudružky a soudruzi,
obavu, že touto cestou budou možná v bezvadném
telefonickém kontaktu pochybní lidé a naprosto
jinak to bude s postupem vůči odpovědným
stranickým a státním funkcionářům.
To je první věc.
Druhá věc: poslední zpráva vládní
komise o sběrných fakturách a tzv. sběrném
inkasu skončila, jak známo, v podstatě sdělením,
že se jednalo o mystifikaci nejvyšších míst
v zemi, že realizace tohoto způsobu placení
nájemného, plynu atd. nebyla připravena ani
technicky, ani organizačně, a bylo konstatováno,
že se nesnížil, ale naopak podstatným
způsobem zvýšil počet pracovníků
zaměstnaných při tomto úkolu, a vůbec
nikdo nedal odpověď na otázku, která
je obsažena v tomto sdělení vládní
komise, zda tento způsob je v souladu s občanským
zákoníkem.
Je nevysvětlitelný, řekl bych, takový
pohrdavý přístup, s jakým správa
spojů se staví k veřejnosti, která
se neustále k této otázce právě
v tisku snaží ozvat. To je druhá poznámka.
Třetí spočívá v tom, že
nikdo z odpovědných útvarů na spojích
se nezabývá celkovou situací těchto
zařízení, na která si stěžují
občané. Proto dva pražští redaktoři
se rozhodli, že provedou občanskou prověrku
a že výsledky této občanské prověrky
zveřejní v novinách. Postupovali přitom
tak, že jeden z těchto redaktorů zajel do Košic,
druhý zůstal v Praze. Vzájemně si
odeslali 15 obyčejných, 28 pilných a 4 blahopřejné
telegramy, 8 stokorun napůl telegraficky a napůl
poukázkami, 16 obyčejných, 15 doporučených,
15 expres doporučených a 15 expresdopisů,
4 obyčejné, 4 expres, 2 doporučené
a 4 pozorsklové balíky.
Výsledek této prověrkové akce byl
přímo katastrofální. Namátkou
z tohoto redakčního hlášení a
z této zprávy vyjímám tyto závěry.
Rozdíl v rychlosti telegramů odeslaných z
"hlavní" pošty a ze sídliště
činí v průměru 34 min.; na sídliště
- nejrychlejší obyčejný i pilný
šel 3 hod. 55 min., nejpomalejší obyčejný
i pilný 13 hod. "Hlavní" - nejrychlejší
obyčejný 3 hod. 50 min., pilný 2 hod. 40
min. Oba nejpomalejší 12 hod. 45 min. Redaktoři
došli k závěru, že se nevyplácí
doplácet si na pilné telegramy. Pilný telegram
odesílaný po 20. hod. z Košic přišel
do Prahy druhého dne v 9.15 hod. Přitom velmi často
telegramy, které jsou posílány v sobotu dopoledne,
přicházejí svému adresátu až
v pondělí odpoledne, pokud nejsou ztraceny.
Zajímavá je také pasáž o cenách.
Za blahopřejný telegram se např. mělo
podle řádu zaplatit 3,88 Kčs, zatím
však ve skutečnosti bylo na hlavní poště
v Jindřišské ulici účtováno
8,10 Kčs - jde o blahopřejný telegram o 26
slovech na ozdobném blanketu. S výjimkou jediného
byla u všech telegramů špatně spočtena
slova.
Z Košic do Prahy došlo v obou případech
k rozporu teorie s praxí, protože ani jedna "telegrafická"
stokoruna nebyla doručena v normě 6 hod., peníze
zasílané poukázkou došly až třetí
den.
Pokud jde o doporučené dopisy, došly v normě
3, ostatní došly až čtvrtý den.
- Tady na hlavní trati Praha-Košice jde o nejrychlejší
spojení, to není taková situace, jako bývá
někdy v okrese, kde např., když posíláte
dopis z města do vesnice vzdálené 2 km, trvá
to 4 nebo 5 dní, protože to jde do okresního
města a nevím jakým způsobem, rozhodně
ne tak, aby to bylo co nejrychlejší.
Podobné závady byly konstatovány také
v zasílání balíků.
Celkový závěr, který udělali
redaktoři z hlediska finančního, byl takový,
že byli ošizeni poštou při tomto experimentu
o celkovou částku 110 Kčs.
Mně na tom vadí nejvíc to, že nikdo
z odpovědných pracovníků ani v Košicích,
ani v Praze neuzná za vhodné na základě
tohoto článku, který se týká
situace na poště a spojích, nějak reagovat,
a to ani za 9 měsíců, přičemž
tato akce byla včas oznámena. Redaktoři upozornili,
že takovouto akci podniknou. - Ještě snad poznámku,
kdo za tyto věci odpovídá - nahoře
ing. Miloslav Laipert, ředitel Ústřední
správy spojů, uprostřed Ondrej Kováč,
ředitel Krajské správy spojů v Košicích,
Jan Moravec, ředitel Městské správy
spojů v Praze, dole pak Ladislav Blažek, Alois Chyba,
Anna Lipanová, Josef Syn - vesměs správcové
jednotlivých poštovních úřadů.
Situace je tedy taková, že ani v Košicích,
ani v Praze prostě nikdo nereagoval na kritiku, a to přesto,
že jde o článek, který byl publikován
před 9 měsíci.
Prosil bych, aby nikoho nenapadlo vykládat si věci
tak - pokud jde o mé vystoupení -, že bych
snad chtěl říci, že na poštách
a spojích máme samé špatné pracovníky,
že tam je shromážděn výlupek nedokonalosti
a špatnosti; to by bylo nesprávné a odsouzeníhodné,
bylo by třeba takovýto názor radikálně
a energicky odmítnout, i když samozřejmě
takoví pracovníci se tam najdou a stačí
jistě velmi vydatně a nepříznivě
ovlivnit celý kolektiv a chod.
Kořen těchto věcí, kořen těchto
velmi složitých závad, velmi složitých
závad velkého dosahu, které pobuřují
naše občany ve velkém měřítku,
kořen těchto věcí a jejich příčinu
vidím v tom, že se jedná o systém a
režim, který Ústřední správa
zavedla a který se uplatňuje shora, od nejvyšších
míst až po poslední poštovní úřad,
a že tento systém je v podstatě charakterizován
krajním byrokratismem, krajní bezohledností
vůči občanům.
Myslím, soudružky a soudruzi, že nastala doba,
která opravňuje NS položit otázku, zda
ředitel Ústřední správy spojů
je na svém místě. Z toho vyplývá,
že moje interpelace je adresována nejen Ústřední
správě spojů.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Manďákovi. Ředitel Ústřední
správy spojů není přítomen,
ale my pošleme soudruhům zápis se žádostí,
aby se k věci vyjádřili, případně
na příštím plenárním zasedání,
které bude v prosinci. Má s. Manďák
snad na mysli, že by se věcí měl zabývat
výbor NS?
Posl. Manďák: Moje interpelace je adresována
tomu, kdo za tyto věci v jejich vrcholné formě
odpovídá.
Předseda NS s. Laštovička: To je Ústřední
správa spojů.
Do rozpravy již není nikdo přihlášen;
přeje si ještě někdo promluvit? (Nikdo
se nehlásil.) Rozprava je tedy skončena, prosím
s. Štancela o závěr.
Predseda SÚSZ Štancel: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, k navrhovanému zákonu
nebolo meritórnych pripomienok. Napriek tomu chcem vysloviť
poďakovanie za niektoré upozornenia, aby pri praktickom
prevádzaní a zaisťovaní týchto
zmien orgánmi, ktoré sú za to zodpovedné,
postupovali naozaj z hľadiska ľudského k prípadom,
ktoré budú riešiť.
Ďalej tu boli pripomenuté niektoré problémy
z hľadiska ďalšej úpravy, pokiaľ ide
o určité rozdiely, ktoré tu zostaly, a o
zjednotenie. K týmto veciam prihliadneme, akonáhle
budú pre tieto veci vytvorené podmienky.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji.
Prosím s. zpravodaje o závěr.
Zpravodaj posl. Muroň: Soudružky a soudruzi
poslanci, vzhledem k tomu, že k vládnímu návrhu
zákona o některých dalších změnách
v sociálním zabezpečení družstevních
rolníků nebylo připomínek z řady
diskutujících, nemám, co bych k tomuto návrhu
dodal, a prosím, aby se hlasovalo.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji.
Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
Kdo souhlasí s návrhem zákona o některých
dalších změnách v sociálním
zabezpečení družstevních rolníků
podle společné zprávy 4 výborů,
nechť zvedne ruku! Děkuji. Je někdo proti?
Nikdo. Zdržel se někdo hlasování? Také
nikdo.
Národní shromáždění tedy
schválilo zákon o některých dalších
změnách v sociálním zabezpečení
družstevních rolníků podle společné
zprávy výboru ústavně právního,
výboru pro plán a rozpočet, výboru
pro zemědělství a výživu a výboru
zdravotního jednomyslně.
Můžeme přistoupit k projednání
5. bodu pořadu, kterým je
5. Vládní návrh, který se předkládá
Národnímu shromáždění
Československé socialistické republiky k
souhlasu Vídeňská úmluva o konzulárních
stycích, sjednaná ve Vídni dne 24. dubna
1963, a společná zpráva výboru ústavně
právního a výboru zahraničního.
Prosím ministra zahraničních věci
s. Davida, aby návrh odůvodnil.
Ministr zahraničních věcí s. David.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
v posledních dvou desetiletích dosáhl nebývalých
rozměrů rozvoj styků mezi státy. Rozšířily
se funkce orgánů, jež tyto styky uskutečňují.
Rozvoj obchodu, hospodářské, kulturní
a vědeckotechnické spolupráce mezi státy,
jakož i turistiky klade nároky na zdokonalení
činnosti specializovaných úseků diplomatických
misí a na jejich konzulární činnost.
Prohlubuje se i činnost konzulátů, jež
v minulosti sloužily převážně podpoře
obchodních zájmů.
Tento vývoj vyvolal potřebu upravit závazným
způsobem otázky týkající se
postavení, činnosti, výsad a imunit diplomatických
misí a konzulárních úřadů.
Po dlouhou dobu tato úprava spočívala na
mezinárodním právu obyčejovém,
sahajícím svými kořeny do uplynulých
století. Je samozřejmé, že proto neodpovídala
současným potřebám a jednotlivá
obyčejová pravidla byla rozličně vykládána,
neupravovala komplexně všechny problémy, jež
přináší mezinárodní praxe,
a jejich aplikace způsobovala nežádoucí
spory a třenice.
Proto bylo v rámci OSN rozhodnuto provést kodifikaci
diplomatického a konzulárního práva
a tím postavit na pevný základ mezistátní
styky v těchto důležitých oblastech.
Šlo o to, dosáhnout vzájemně výhodné,
vyvážené a obecně přijatelné
úpravy, která by upevnila postavení diplomatických
misí a konzulárních úřadů,
usměrnila by jejich činnost k podpoře mírových
vztahů a spolupráce, vymezila by jejich práva
a povinnosti a mimo jiné též ochránila
tyto orgány před svévolnými zásahy
státu, v němž působí, a poskytla
jim podmínky, které potřebují pro
svou normální činnost.
Komise OSN pro mezinárodní právo se pod dohledem
Valného shromáždění OSN dlouhá
léta zabývala vypracováním návrhu
smluvních pravidel, která by upravovala oblast diplomatických
a konzulárních styků. Výsledkem jejího
úsilí bylo vypracování návrhu
Vídeňské úmluvy o diplomatických
stycích, která byla sjednána dne 18. dubna
1961 a jejíž smluvní stranou se stala i ČSSR.
Výsledkem další práce Komise byl návrh
úmluvy o konzulárních stycích, který
se stal podkladem mezinárodní konference konané
ve Vídni na jaře 1963.
Vídeňská úmluva o konzulárních
stycích na této konferenci přijatá
náleží mezi mnohostranné mezinárodní
smlouvy, které mají pro upevnění a
rozvoj mezinárodního práva zvláštní
význam, protože upravuje systematicky a komplexně
celou oblast mezistátních styků a klade tak
na celá desetiletí právní základy
pro spolupráci států v konzulární
oblasti. Vídeňská úmluva o konzulárních
stycích, kterou má nyní plenární
zasedání Národního shromáždění
projednat, obsahuje celkem v 79 článcích
právní pravidla, týkající se
navázání a provádění
konzulárních styků, výhod výsad
a imunit konzulárních úřadů,
konzulárních úředníků
z povolání a dalších členů
konzulárního úřadu, jakož i postavení
honorárních konzulárních úředníků,
kterých zejména západní státy
ještě hodně užívají.
Mezi nejvýznamnější ustanovení
úmluvy náleží vymezení konzulských
funkcí, které plně odpovídá
praxi a zájmům socialistických států.
Konzul je považován za politického činitele,
jehož funkcí je chránit zájmy vysílajícího
státu a působit na rozvoj obchodních, hospodářských,
kulturních a vědeckých styků. Má
proto právo zjišťovat, jak se tyto styky vyvíjejí
mezi zemí, kterou zastupuje, a zemí, ve které
působí, a podporovat přátelské
styky mezi oběma státy. Konzulové mají
mimoto plnit i další tradiční funkce,
jako je ochrana zájmů občanů, vydávání
pasů a víz apod.
Úmluva obsahuje též další důležité
ustanovení, že i diplomatické mise mohou vykonávat
konzulární funkce. Hodláme se proto v budoucnosti
pokud jde o konzulární styky ještě více
opírat při provádění těchto
styků o naše diplomatické mise. Konzulární
úřady vedle diplomatických misí bude
však třeba i nadále udržovat v zemích,
kde to vyžadují místní podmínky
nebo rozsah a povaha vzájemných vztahů.
ČSSR má v zahraniční celkem 13 konzulárních
úřadů, z toho 3 v socialistických
státech (Sovětský svaz - Kyjev, Polsko -
Štětín, Jugoslávie - Záhřeb),
8 v rozvojových zemích (SAR - Alexandrie, Kolumbie
- Bogota, Indie - Bombaj a Kalkata, Maroko - Casa-blanca, Turecko
- Istanbul, Brazílie - Recife a Sao Paulo) a 2 v kapitalistických
státech (Austrálie - Sydney, Kanada - Montreal).
Naše účast na Vídeňské
úmluvě nepochybně posílí právní
postavení těchto konzulárních úřadů
a jejich členů a umožní využívat
této Úmluvy při jejich činnosti.
V ČSSR působí 8 konzulárních
úřadů. Z tohoto počtu patří
6 socialistickým zemím (Sovětský svaz
- Bratislava, Bulharsko - Bratislava, Jugoslávie - Bratislava,
Maďarsko - Bratislava, Polsko - Bratislava a Ostrava), jeden
Kolumbii (v Praze) a jeden Rakousku (v Bratislavě). Současný
stav a praxe v konzulárních stycích, pokud
jde o konzulární úřady na území
ČSSR, se čs. účastí na úmluvě
podstatně neovlivní.
Vídeňská úmluva o konzulárních
stycích jako celek představuje pokrok v rozvoji
mezinárodního práva na úseku konzulárních
styků. Úmluva se týká oblasti, v níž
se denně uskutečňuje styk mezi představiteli
států. Tím, že vyřešila
mnoho dříve sporných otázek a přesně
formulovala pravidla pro tyto styky, je příspěvkem
k posílení přátelských vztahů
a spolupráce mezi státy.
Účast ČSSR na Vídeňské
úmluvě o konzulárních stycích
bude dalším důkazem jejího zájmu
na upevňování mezinárodního
práva i zájmu na účasti na takových
opatřeních, která si kladou za cíl
rozvoj a usnadnění spolupráce mezi státy.
Naše účast přinese nesporné výhody
naší diplomatické a konzulární
praxi, vytvoří pevnější právní
základ pro postavení našich konzulárních
úřadů a diplomatických misí
i jejich členů ve státech, které jsou
smluvními stranami úmluvy; tím přispěje
k usnadnění jejich činnosti.
Doporučuji jménem vlády ČSSR, aby
Národní shromáždění vyslovilo
souhlas s Vídeňskou úmluvou o konzulárních
stycích. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. ministru Davidovi. Prosím zpravodaje posl. Rejhona,
aby přednesl zpravodajskou zprávu.