Podmínkou účinnosti finanční
a cenové politiky je pružnost hospodářství.
Z hlediska technické exploze dochází v naší
generaci, jak se uvádí v literatuře, "ke
změnám za tři roky, pro něž na
jiné úrovni bylo na počátku tohoto
století potřeba 30 let, v době před
Newtonem 300 let atd."
To je přímá výzva, aby se faktor pružnosti
a mobility dostal do čela myšlení a rozhodování,
neboť strnulost a statický přístup k
problémům jsou brzdou rozvoje. Jde v tom o celý
soubor otázek, od rychlé návratnosti investic
až po efektivní využití vysokého
stavu zaměstnanosti, zastavování neefektivních
výrob a přechod na žádoucí efektivní
výroby schopné i zahraniční konkurence,
větší mobilitu pracujících atd.
Posuzujeme-li v tomto směru např. jak se uplatňují
přijatá opatření a zvýhodnění
k podpoře přesunů pracovníků
uvolňovaných ze zastavených výrob
s nízkou efektivností nebo v důsledku racionalizace
provozu, vidíme, že jsme na samém počátku
této náročné práce, tohoto
náročného procesu.
Důležitým zdrojem příjmů
státního rozpočtu je daň z obratu,
která se zvyšuje o 6,6 %.
Během roku budeme postupně rozšiřovat
okruh volných a limitovaných cen, uplatňovat
sazbovou daň z obratu, sjednocovat její sazby, jakož
i odstraňovat některé neodůvodněné
intervence k maloobchodním cenám.
Postupná likvidace rozdílové daně
z obratu, která působí jako "polštář"
mezi velkoobchodními a maloobchodními cenami a její
přeměna na sazbovou daň je nezbytná
z hlediska fungování celého ekonomického
systému. Uvažované úpravy jsou v rámci
úvah reálného zabezpečení životní
úrovně podle směrnic květnového
a prosincového zasedání ÚV KSČ,
které stanovily možnost počítat s pohybem
maloobchodních cen zboží a služeb v rozsahu
1 -1,5 % ročně při zajišťování
růstu reálných mezd o 2,3 - 2,8 %. Aby byly
dodrženy tyto relace, přijala vláda v listopadu
opatření v nástrojích regulace, evidence
a kontroly cen.
Přechod na nové podmínky hospodaření
nelze provést bez současného prohloubení
a nového zaměření účinné
finanční kontroly. Při rozsáhlé
pravomoci podniků a vysokém objemu finančních
prostředků, s nimiž podniky samy hospodaří,
nemůžeme vystačit jen s důvěrou,
že tato pravomoc nebude zneužita k vlastnímu
prospěchu podniků na úkor státního
rozpočtu, a tím celospolečenských
zájmů. První revize provedené ke konci
loňského roku odhalily nesprávnosti ve výši
odvodů a jejich včasném provádění
téměř u všech prověřovaných
organizací, přičemž v některých
případech šlo o vědomé porušování
předpisů a o spekulace. Zatím postihujeme
takové případy dodatkovým odvodem
ve výši 1 promile za každý zdržený
den, tj. přes 36 % v případě ročního
zdržení platby. Jestliže další zkušenosti
ukáží, že to není dostatečně
varovný tlak, nebudeme váhat navrhnout zpřísnění.
Nyní k rozpočtovým výdajům.
Objem investiční výstavby roste proti roku
1967 o 5,4 %. V nevýrobní sféře roste
asi o 12 %.
Účast státního rozpočtu při
uplatňování investiční politiky
v roce 1968 se zaměřuje zejména na nevýrobní
sféru, kde zejména velký podíl investic
národních výborů je hrazen přímo
ze státního rozpočtu. Účelové
subvence a dotace na investiční výstavbu
pro rozpočty národních výborů
činí celkem 13,1 mld Kčs.
Investiční dotace jsou účelově
zaměřeny především k posílení
rozvoje neprůmyslových resortů, např.
dopravy, lesního a vodního hospodářství,
zemědělství a výživy, spojů,
na rozvoj lázní, cestovního ruchu včetně
výstavby hotelů, zaostalých úseků
služeb apod. Jde o oblasti ovlivňující
ve značné míře životní
prostředí a životní úroveň
obyvatelstva.
V průmyslu se poskytují investiční
dotace na výstavbu tepláren a teplovodů v
Praze, v Brně, v Karlových Varech, v Bratislavě
apod., na výstavbu plynovodů v Praze, v Opavě,
na Plzeňsku, ve Vysokých Tatrách a jinde,
na výstavbu atomové elektrárny, na výstavbu
a rekonstrukci výroben stavebních hmot atd. Při
poskytování dotací sledujeme protiinflační
investiční politiku. Znamená to především
pomocí ekonomických nástrojů - dotací
a úvěru - omezovat poptávku po investicích,
ale také nerozptylovat zdroje, ale soustřeďovat
a rychle dokončovat akce, nerozptylovat se ani neuváženými
přísliby, ani neuváženými a nepřipravenými
akcemi. To je totiž mrhání nejen ekonomickými
prostředky, ale i politickou důvěrou.
Hlavním nástrojem k prosazování efektivnosti,
respektování záměrů a státní
investiční politiky je jednak výběrové
řízení prováděné bankou
a orgány hospodářského řízení,
jednak konkursní řízení na poskytování
úvěrů. V rámci konkursního
řízení staveb, jejichž zahájení
se požaduje v roce 1968, vybrala banka akce v hodnotě
souhrnu rozpočtových cen 3,7 mld Kčs, a to
podle technicko-ekonomických parametrů a návratnosti
prostředků, přičemž dávala
přednost nosným oborům přinášejícím
rychlý devizový zisk.
V řadě odvětví trvá převaha
dodavatelů nad odběrateli. K obratu zde musí
napomoci celá řada opatření, počínaje
protiinflačním plánem, dotační
a úvěrovou politikou i úpravou právních
předpisů, včetně stavebního
řádu a jeho důsledným střežením
v konkrétním hospodářském životě.
V rozestavěnosti počítáme proto i
s aktivní úlohou národních výborů
jako orgánů státní moci a správy,
které mohou ovlivňovat veškerou výstavbu.
V případech, kdy jsou ze státního
rozpočtu poskytovány dotace na investice hospodářským
organizacím a dále v celé oblasti rozpočtových
organizací, má stát ve formě zadávacího
řádu stanovit minimální podmínky,
které musí dodavatel splnit, aby mohl dostat objednávku
a investor dotaci nebo subvenci. Je nutné také přepracovat
systém minimálních záruk a odpovědnosti
dodavatelů za včasnost a kvalitu dodávek,
odpovědnost za škodu a ušlý zisk. Také
československé státní normy musí
být dány do služeb konsolidačního
a intenzifikačního procesu rozvoje národního
hospodářství. Např. výsledky
z našich revizí i z revizí ostatních
orgánů ukazují, že nejen dochází
k neefektivnímu vynakládání prostředků,
ale že čs. státní normy kvality jsou
ve srovnání s obdobnými normami v zahraničí
mimořádně nízké. Naši
předkové by se podivili, proč se rozmýšlíme,
zda je garance za kvalitu živičné vozovky 18
měsíců a tvrdé vozovky 36 měsíců
"přiměřená". Proto připravujeme
nápravu spolu se Státní komisí pro
techniku. Také zkušenosti podniků zahraničního
obchodu potvrzují, že při vývozu investičních
celků jsou zahraniční odběratelé
zvyklí na podstatně delší záruční
lhůty, na vyšší sankce apod. Náročné
podmínky nesmějí platit jen pro vývoz.
Nesmlouvavě je máme uplatňovat v každodenním
životě i u nás doma. Proto zásada "vydělat
si" musí přiměřeně platit
i u investic dotovaných ze státního rozpočtu.
Přes vlastní vydělané koruny může
vést cesta k větší angažovanosti
za pořádek na stavbách, proti atmosféře
lhostejnosti, která už sama je v rozporu se socialistickou
ekonomikou a socialistickou morálkou.
V souvislosti s procesem vědeckotechnické revoluce
věnuje se i u nás zvýšená pozornost
rozvoji vědy a techniky. Výdaje ze státního
rozpočtu vykazují každým rokem stoupající
tendenci. V roce 1968 dáváme ze státního
rozpočtu na vědu, výzkum a techniku 4,6 mld
Kčs, což je o 7,6 % více než v roce 1967.
Pro novou techniku plně platí požadavek, aby
se projevila v intenzifikaci a ve zvýšení hospodářských
zdrojů a aby bez užitku nezapadla iniciativa a talent
vědeckých a výzkumných pracovníků.
Jestliže vynalézáme věci již jinde
vynalezené, nesvědčí to o plánovitosti
a dobré úrovni technickoekonomických informací.
Na 50 pracovníků výzkumně vývojové
základny připadá ročně nejvýše
jeden udělený patent. Přitom porovnejme:
Švédská firma, od níž koupil závod
ČKD Praha licenci na šroubové kompresory a
měniče, má pouze na šroubové
kompresory 444 patentů a přihlášek.
ČKD má přitom na celý obor naftových
motorů pouze několik desítek patentů.
Širokou problematiku rozvoje vědy a techniky nejsme
schopni vyřešit vlastními silami. Je zapotřebí
v co největší míře spolupracovat
se socialistickými státy i kapitalistickými
podniky a zaměřit technickou politiku na nosné
obory našeho průmyslu, které jsou schopny obstát
v konkurenci na světovém trhu.
Největší skupinu výdajů nevýrobní
oblasti tvoří výdaje na kulturní a
sociální opatření, která zahrnují
zejména hlavní odvětví společenské
spotřeby, tedy školství, zdravotnictví,
sociální zabezpečení, bytovou výstavbu
a komunální hospodářství. Tyto
výdaje představují částku 64,6
mld Kčs, což je proti roku 1967 více o 9,1
%. Z toho se zvyšují neinvestiční výdaje
na místní hospodářství o
9,6 %, na kulturu o 10,4 %, na zdravotnictví o 8,2 %, na
školství rovněž o 8,2 %. Připomeňme
si přitom na jedné straně úkoly vědecko-technické
revoluce, za jejíž zabezpečování
nese odpovědnost už naše současná
generace, na druhé straně pak i to, že výchova
jednoho učně stojí asi 20 000 korun a jednoho
vysokoškoláka na 100 000 korun. Bylo by trestuhodné,
kdybychom jejich znalosti nechali ležet ladem.
Pro budoucnost se nyní v oblasti společenské
spotřeby řeší řada vážných
problémů; jde zejména o sociálně
politický program podpor rodinám s dětmi,
zvyšování nízkých penzí
a vůbec o vztah sociálních dávek k
vývoji životních nákladů a pracovních
příjmů.
Zde je třeba říci, že celkové
výdaje na sociální zabezpečení
a nemocenské pojištění činí
ve státním rozpočtu na letošní
rok zhruba 30 miliard korun, tedy o 7,6 % více než
v roce 1967. Je to důsledek zvyšování
počtu obyvatelstva v poprodukčním věku
a zvyšování nízkých důchodů.
Nyní k oblasti zemědělství a výživy.
V návrhu rozpočtu zemědělství,
nákupu a potravinářského průmyslu
se opíráme o příznivé výsledky
loňského roku, na kterých měla svůj
podíl iniciativa a aktivita našich zemědělců,
zvýšená péče celé společnosti
i další kroky ke zpružnění a zjednodušení
řízení zemědělství.
Příznivých výsledků loňského
roku využijí jistě družstva i státní
statky jako dobří hospodáři také
k tomu, aby pamatovaly především na další
rozvoj výroby a na ochranu před riziky, která
jsou v zemědělství stále ještě
značná. Přitom bude možno zvýšit
odměny v JZD podle našeho odhadu o 800 mil. Kčs,
tj. o 8,2 %, což přispěje k přiblížení
důchodů zemědělského obyvatelstva
ke mzdám v průmyslu.
K zabezpečování růstu životní
úrovně přitom stále značná
množství zemědělských a potravinářských
výrobků dovážíme. Dovoz převyšuje
vývoz o
7 mld Kčs. Tento vývoj pokračuje i do roku
1970, přičemž roste zejména dovoz za
volné měny.
Z hlediska růstu životní úrovně
i rovnováhy platební bilance je proto podpora zemědělství
důležitým všenárodním úkolem.
Výdaje státního rozpočtu na zemědělství,
tj. cca 12 mld Kčs, se vynaloží zejména
na subvence na investiční výstavbu (v částce
cca 2,5 mld Kčs), na stabilizační dotace
a prostředky k zabezpečení reprodukce pracovní
síly atp.
Značná část dotací zemědělskoprůmyslového
komplexu je přímo vyvolána naší
dosavadní hospodářskou politikou při
přestavbě i při tvorbě cen, které
jsou u některých základních potravin
nižší než náklady na jejich výrobu.
V roce 1968 činí státní intervence
maloobchodních cen u potravinářských
výrobků cca 1,8 mld Kčs; největší
rozdíly jsou u vepřového sádla a slaniny,
drůbeže, másla a vajec.
Celková suma různých dotací a intervencí
k cenám, včetně tzv. doplňkových
cenových nástrojů, jako jsou diferenciální
příplatky a přírůstkové
prémie, činí více než 7,5 mld
Kčs.
Tyto intervence stejně jako dotace na některé
výrobní prostředky pro zemědělství
nemohou ovšem jít tak daleko, aby deformovaly cenové
okruhy. Místo abychom zakládali podmínky
podporující ekonomické vztahy, musíme
pak mít rozsáhlá administrativní opatření
a kontrolu. Čeká nás proto složitá
práce na zreálnění ekonomických
vztahů i v zemědělskoprůmyslovém
komplexu. Hlavním směrem řešení
je zvýšení a zhospodárnění
zemědělské výroby a nákupu
a zlevnění výrobních prostředků,
dodávaných průmyslem a služeb pro zemědělství
apod.
V této souvislosti pokládám za nutné
zdůraznit, že vlivy způsobené přestavbou
velkoobchodních cen, které mohly do určité
míry ovlivnit finanční hospodaření
zemědělských závodů, byly plně
zemědělství nahrazeny, ať již přímo
úpravou nákupních cen nebo zvýšením
dotací a subvencí a zavedením příplatků
u obilovin.
Je však nutné zvýšit vzájemnou
náročnost mezi průmyslem a zemědělstvím
a rozetnout "začarovaný kruh", kdy průmysl
a stavebnictví sice vyrábějí a dodávají
pro zemědělství víc, ale nízkou
kvalitou výrobků (viz krytina, cihly aj.) a tolerováním
neodpovědnosti v dodávkách nakonec zemědělskou
výrobu zdražují a proces intenzifikace brzdí.
Musíme již jednou provždy zlikvidovat názor,
"když neodeberu špatné, nedostanu vůbec
nic", neohraničovat možnost dodavatelů
a v tomto duchu řešit i dodávky zemědělských
strojů. To ovšem neplatí jen pro zemědělství,
ale pro celé národní hospodářství.
Vzhledem k nutnosti zabezpečovat rozsáhlý
růst materiálové základny v zemědělství,
ale také s ohledem na vytváření podmínek
pro rozšiřování prostoru k uplatnění
iniciativy, je velmi důležité, aby podniky
a závody zemědělství a výživy
sdružovaly své finanční prostředky
k společným akcím, zejména investičním.
K tomu přispějí i vznikající
okresní zemědělská sdružení,
jejichž postavení je nutno ekonomicky a právně
formulovat a jejich aktivitu rozvinout.
Nyní k zahraničnímu obchodu.
Aktivní zapojení do mezinárodní dělby
práce je rozhodující cesta k tomu, abychom
udrželi krok se světovým vývojem a urychlili
konsolidaci našeho hospodářství pomocí
výhodného zahraničního obchodu. Předpokladem
je získání potřebného množství
světově směnitelného a na náročných
trzích dobře umístitelného zboží.
Domácí trh je pro průmyslovou zemi příliš
úzký a sami nemůžeme ani řešit
technický rozvoj ve všech oborech, ani si vyrobit
všechny suroviny a jiné potřeby. Současně
musíme do mezinárodní dělby práce
a do konkurence na světových trzích vstupovat
s koncepcí a s vývozy pro nás výhodnými.
Ve vztazích se socialistickými zeměmi máme
v platební bilanci aktivum, které se snažíme
využít k rozšíření hospodářských
styků a k obohacení svého trhu. Přitom
klademe do popředí otázku vzájemné
náročnosti a soustavného zvyšování
kvality dodávek strojů a zboží, jak
odpovídá zásadám intenzifikace.
V platební bilanci volných měn pokračuje
napětí, jehož postupné odstranění,
spjaté bezprostředně s realizací procesu
konsolidace a nezbytné pro plné rozvinutí
nové soustavy řízení i pro její
využití, bude ovšem náročnější
vzhledem k tomu, že se na kapitalistických trzích
naše zboží dostává do velmi ostré
konkurence s vyspělou technikou i s vysokými nároky
odběratelů. Jde o tlak, který bude navíc
v současné etapě zvýšen měnovými
opatřeními, která přijala vůči
libře šterlinků Velká Británie
a řada dalších států a která
současně neponechávají stranou ani
postavení US dolaru.
Konsolidační proces našeho hospodářství
je spojen na prvém místě s rozvíjením
kooperačních a obchodních vztahů se
socialistickými státy, především
s SSSR. Vztahy zemí RVHP se budou dále prohlubovat
a zpružňovat.
Poněvadž moderní zahraniční obchod
není myslitelný bez technické a finanční
kooperace, navazujeme stejně jako ostatní socialistické
státy spolupráci s některými kapitalistickými
podniky.
Ekonomické nástroje v celé oblasti zahraničního
obchodu nutí podniky zahraničního obchodu
i výrobu obchodovat, k čemuž přispěje
i výraznější podpora výhodných
vývozů a ekonomický tlak proti vývozům
nevýhodným. S tím souvisí postupné
zavádění systému provizí v
odměňování, aby si naši obchodní
pracovníci vydělali podle toho, kolik a jak výhodně
prodají. Od 1. ledna 1968 se začne tento způsob
zkoušet a postupně rozšiřovat.
První výsledky působení ekonomických
nástrojů v oblasti zahraniční směny
je nutno hodnotit kladně. Začínáme
pracovat s větší znalostí zahraničních
trhů, s kalkulací, ovlivňovat úroveň
techniky i prodejů, snažíme se o hlubší
zaměřování na objektivní proces
internacionalizace. Jde vůbec o to, abychom se v této
etapě, kdy zůstává ještě
mnoho práce pro dopracování vnitřní
cenové soustavy jako objektivní základny
pro podnikatelskou kalkulaci v procesu intenzifikace, víc
opírali o objektivnější hodnotové
vztahy na zahraničních trzích. V tom není
prohřešek na socialistické ekonomice, prohřešek
je nepřibližovat se k světové úrovni
produktivity práce.
Při kooperaci ovšem platí požadavek rentability
a efektivnosti na podkladě dobré kalkulace. U některých
našich vyznamenaných strojů na brněnském
strojírenském veletrhu připadla však
v hodnotovém vyjádření z kupní
ceny na části zabezpečované kooperací
se zahraničím řádově jedna
třetina, zatímco z hlediska váhy celého
zařízení jedna patnáctina až
jedna dvacetina. To neznamená, že i takové
kooperace nemáme dělat. Ostatně v podnikání
nelze vždy počítat jen "se smetanou".
Na druhé straně však nelze počítat
s tím, že proces intenzifikace a konsolidace bychom
mohli zabezpečit jen "podmáslím".