Spolu s rostoucím důrazem na kvalitu a pohotovost
dodávek nabývá zcela nového významu
i podniková značka jako reálná hodnota
pro samotné podniky, pro jejich hospodářské
výsledky. Pro spotřebitele je to výzva, aby
se na trhu více orientovali na osvědčené
značky, a pro výrobce a jejich kolektivy, aby střežili
pro vlastní zájem dobrou pověst svých
závodů a aby vztah pracovníků k jejich
značce byl i odrazem vztahu k jakosti výroby - jakosti
v širokém smyslu -, aby to byl vztah hrdosti z dobré
práce, která se přes důsledné
uplatnění vnitropodnikového řízení
má zrcadlit v radosti z dobrého díla i v
hmotném uspokojování a v objemnějších
výplatních sáčcích či
vyšších osobních účtech.
To, že je naše republika vázána ve svém
rozvoji vysokým stupněm zahraničního
obchodu, má pak širší souvislosti. Je-li
pro zahraniční trhy podniková značka
provázena i štítkem "Made in Czechoslovakia",
pak jde o to, aby s tím vyšším zaujetím
byla střežena tato značka jako vizitka dovednosti
našich pracujících v celé souhře
od techniků přes mistry, dělníky,
ekonomy, kalkulanty až po prodavače, vizitka našich
socialistických hospodářů, výraz
odpovědných socialistických podnikatelů.
I v tom jde o sepětí hmotných i morálních
faktorů, národní hrdosti a socialistického
internacionalismu, a to i v jejich zpětných vazbách
jako výrobních sil.
Nyní k finanční politice.
Finanční politiku chceme v roce 1968 zaměřit
především k obnovení základní
rovnováhy v národním hospodářství
podle směrnic květnového usnesení
ÚV KSČ, neboť ji považujeme za bezpodmínečně
nutný předpoklad dalšího rozvoje čs.
ekonomiky a dalšího prohloubení ekonomické
reformy. Musíme se postarat, aby peníze plnily své
ekonomické funkce, aby začal působit trh,
aby byl odstraněn nedostatek řady výrobků,
aby si každý podnik i občan mohli za své
peníze koupit to, co potřebují. Musíme
odstranit dnešní stav, kdy domácí trh
je snadný, svádí výrobu k předražování
a odběratele ke koupi zboží bez valného
zkoumání kvality a ceny, kdy podniky mají
malý sklon k úsporám, ale velký sklon
k investování. Tyto negativní vlivy dnešního
napětí jsou zvyšovány tím, že
tlak světového trhu na výrobu je stále
ještě neutralizován. Souvisí to s nedostatečným
rozvíjením soutěže, mnohde s administrativní
monopolizací, jakož i s tím, že máme
zmrazené ceny a nepřekonali jsme celkovou nepružnost
hospodářství. Zatím se nepodařilo
vytvořit v podnicích účinný
ekonomický tlak na efektivnost ani předpoklady pro
provádění ekonomicky spolehlivých
kalkulací jak na podnikové, tak i potom na celostátní
úrovni.
Podporu efektivních směrů rozvoje chceme
opírat o konsolidační program, který
určí hlavní osy obnovené rovnováhy.
Jde o to soustředit své omezené zdroje na
základní články, které budou
zárukou cesty vpřed. Řešení tedy
nevidíme v mechanickém růstu výroby,
ale v nahrazení neefektivních výrob efektivními,
tedy ve změně struktury výroby a spotřeby,
při které poroste nabídka rychleji než
poptávka. Jde o důsledné prosazení
preferencí podle kritéria národohospodářské
rentability. Jde o zvýhodnění efektivních
výrobců a postih výrobců neefektivních.
Omezující opatření nelze provést
tak, že by se nikoho nedotkla.
Restriktivní opatření budeme podle daných
podmínek prosazovat všude tam, kde to společenský
zájem vyžaduje, abychom získali zdroje pro
efektivní akce. V tom smyslu obsahem restriktivní
finanční politiky je vykonávat tlak na poptávku,
tj. cílevědomě omezovat množství
peněžních prostředků vkládaných
do podniků rozpočtovými dotacemi a úvěry.
Zdražit peníze, podporovat úspory s cílem
urychlit využití především neinvestičních
činitelů rozvoje. Je to politika, která diferencovaně
vytváří tlak na podniky, aby efektivněji
hospodařily. Nesměřuje k brždění
výroby a odbytu, ale omezováním dotací
ze státního rozpočtu a úvěrů
do hospodářství zvyšuje tlak na efektivní
využití vlastních zdrojů podniků.
Tuto restriktivní politiku nepovažujeme za dlouhodobý
program. Je nám vnucena existujícím napětím,
které se projevuje v investicích, v zásobování,
v dodavatelsko-odběratelských vztazích. Jsme-li
však nuceni ji provádět, pak by její
provádění mělo být tak intenzívní,
aby období konsolidace bylo poměrně krátké
a aby se v tomto období obnovily síly pro aktivní
opatření, která nakonec dají ráz
celé hospodářské politice. Chceme
v tom navázat na první pozitivní jevy, které
se již objevily, a to jsme také v návrhu finanční
politiky pro nejbližší období respektovali.
Centrální orgány a podniky musí zdokonalit
regulaci mezd. Nejde o znovuzavedení mzdového stropu
nebo o jiné administrativní zásahy. Linií
hospodářské politiky je živější
růst mezd v zájmu posílení stimulující
funkce mzdy při procesu denivelizace. Je to však růst
mezd, který musí být provázen odpovídajícím
růstem společenské produktivity práce,
vedoucí k rozmnožování společenských
zdrojů. Významnou úlohu přitom musí
sehrát kolektivní smlouvy. Vývoj mezd v tom
nelze odloučit od procesu obnovení rovnováhy
v hospodářství. Proto úměrně
s vývojem mezd se musí také vyvíjet
nabídka na trhu, nemá-li být zhoršen
vztah mezi zdroji a potřebami. K tomu musí přispět
kalkulace dovedená až do vnitropodnikových
útvarů, podpora soutěže včetně
potřebného zvýšení dovozu spotřebního
zboží. Proto v této spojitosti vystupuje znovu
do popředí požadavek příznivé
platební bilance a orientace, jak je vyjádřena
v zaměření samotného státního
rozpočtu a jeho orgánů.
Ke zpřísnění ekonomických podmínek
pro rok 1968 došlo již loni řadou ekonomických
opatření, která přijala vláda
v polovině loňského roku na základě
usnesení ÚV KSČ z května. V souvislosti
s těmito opatřeními vlády ke zpevnění
ekonomických podmínek hospodaření
podniků a ke zdokonalení regulace mezd se hodně
mluvilo o narušování podnikových jistot.
V této souvislosti chci však zdůraznit i opakovat,
že v podmínkách světové konkurence
a měnící .se hospodářské
situace nelze požadavek jistot absolutizovat a že budeme
i nadále operativní ekonomické nástroje
upravovat, budou-li to potřeby národního
hospodářství vyžadovat, neboť společným
úkolem všech řídících
článků v hospodářství
je střežit jistoty rozvoje celé společnosti.
Proto nebylo možné nechat bez povšimnutí
takový vývoj v zásobách a investicích,
ke kterému došlo v první polovině loňského
roku a který by měl nepříznivý
odraz v životní úrovni i pro vytváření
podmínek pro samotné podnikání. Máme
zájem dále rozšiřovat ekonomické,
právní a politické jistoty pro občany
i podniky, protože tím se současně vytváří
jistota pro státní rozpočet a centrální
ekonomickou politiku. Nemůžeme však zbavit podniky
a pracující rizik, která přináší
platební bilance a moderní doba a která mají
podněcovat k pružnosti, k vynalézavosti, ke
zvyšování kvalifikace a zlepšování
práce, a ne ke konzervování neefektivnosti
či nehospodárnosti.
Promýšlíme vůbec i vhodnou aplikaci
směnek a dalších nástrojů. V
rámci toho chceme připravit i zásady pro
režim státních záruk. V nich chceme
jasně stanovit, že v socialistickém hospodářství
- a zvláště nyní v procesu konsolidace
- nemá místo představa "definitivy"
a "jistot" všude tam, kde jde o případy
neefektivnosti či nehospodárnosti. Očekáváme,
že v tomto směru bude účinným
pomocníkem i prohloubení hospodářského
práva. Předpokládáme, že vedle
hmotných podnětů sehrají kladnou úlohu
i stále sílící morální
podněty.
V roce 1968 je krajně žádoucí řešení
a dosažení tzv. individualizace velkoobchodních
cen, při které se v podstatě vzájemně
kompenzují pohyby cen v rámci skupin výrobků,
a přispějí tak k zmírnění
dnešních cenových disproporcí.
V souladu s plánem vývoje cen byly vytyčeny
zásady cenové regulace, které počítají
s uzavíráním cenových dohod mezi podniky
a centrálními orgány. Jejich pomocí
chceme spojit celostátní zájmy v oblasti
cen s nutnou pružností cen a se samostatností
podniků i na cenovém úseku.
Vytvoření ekonomické cenové soustavy
je složitý proces, který bude třeba
postupně, avšak důsledně realizovat.
Jde o uplatnění vlivu relací světových
cen na naši ekonomiku, který bude naše ceny objektivizovat
a zvýší i kvalitu a správnost našich
ekonomických kalkulací při posuzování
výhodnosti jednotlivých výrob a které
nám umožní spolehlivě odlišovat
dobré podniky od špatných, zabránit
chybným investicím atd. K tomu ale není ještě
naše výroba připravena, musíme brát
ohled na její schopnost přizpůsobit se novým
podmínkám a na sociální důsledky
této objektivizace. Je však třeba, aby všem
našim podnikům bylo jasno, že se volí
její postupná, avšak rozhodná metoda
a že se na její působení musí
včas připravit a předejít tak nepříjemným
důsledkům, ke kterým povede u značné
části naší výroby. Jde o přímé
vazby na celý soubor objektivizace hodnotových vztahů
a prosazování měnových hledisek při
zvyšování úlohy koruny, jak je to vyjádřeno
ve finanční politice pro nejbližší
období.
Podle usnesení vlády i v souladu s dlouhodobou analýzou
finančního vývoje a finančních
proporcí pracujeme i na perspektivním zdokonalení
soustavy odvodů, která nemá být samoúčelná
z hledisek fiskálních, ale musí skýtat
záruky pro trvalý rozvoj a dynamickou rovnováhu.
Současný stav prací svědčí
o tom, že půjde o vytvoření progrese
v odvodech, kterou nelze navíc oddělit ani od perspektivní
kontroly a regulace cen, regulace důchodů a mzdového
vývoje. Současně se rozpracovává
celá řada dalších problémů,
jako např. zpružnění zahraničního
obchodu, vč. zřizování akciových
společností jako výraz nového ducha
podnikání nejenom co do formy, ale především
co do ekonomických nástrojů obchodování
a výroby a zlepšení systému odměňování
v zahraničním obchodu. Přikročili
jsme k realizaci některých prvků peněžního
trhu, jako je sdružování prostředků,
podpora dlouhodobých úspor podniků apod.
Státní banka čs. vydává první
zkušební sérii obligací se zvýhodněným
3,5% úrokem.
V souladu s vládou schválenými zásadami
nového pojetí státního rozpočtu
a úlohou státního rozpočtu v nové
soustavě řízení máme v roce
1968 poprvé také samostatné rozpočty
tří fondů: fondu vodního hospodářství,
fondu ochrany ovzduší a silničního fondu.
Principy jejich hospodaření jsou stanoveny ve statutech
těchto fondů. V roce 1968 jsou fond ochrany ovzduší
a silniční fond dotovány ze státního
rozpočtu celkovou částkou 372 mil. Kčs.
Ekonomickým smyslem jejich zřízení
je objektivizace výdajů na tyto účely
v souladu s účelově přísně
vymezenými příjmy. Tím se zabezpečuje
regulace výdajů podle objektivních podmínek
a relativní stabilizace vynakládaných prostředků.
Důležitou součástí finanční
politiky je podpora úspor, zejména dlouhodobých
a jejich efektivní využití.
Vklady obyvatelstva ve Státní spořitelně
stouply v roce 1967 o 5,4 mld Kčs a na rok 1968 se počítá
s jejich dalším růstem. Uvažuje se o podpoře
dlouhodobých vkladů formou úrokového
zvýhodnění v souladu s postupným vytvářením
a působením peněžního trhu. Státní
spořitelna bude organizovat prémiové spoření
mladých jako finanční pomoc a ucelenou výchovnou
akci a zkoumá se způsob, jak zaměřit
toto spoření i na byty a bytové zařízení.
V souladu s dodávkami spotřebního zboží
na vnitřní trh na jedné straně a s
vývojem příjmů a výdajů
obyvatelstva na straně druhé bude spořitelna
poskytovat spotřební úvěry. Také
u národních výborů se předpokládá
zvýšený zájem o půjčky
na rozvoj placených služeb, místní výroby
a na obecně prospěšné akce.
Státní pojišťovna rozvíjí
pojištění obyvatelstva i podniků. Rozvíjí
i pojištění rizik, dosud podniky nedoceňované.
Významným opatřením je zavádění
penzijního připojištění pracujících
jako doplňku k zákonnému sociálnímu
zabezpečení. Penzijní připojištění
pracujících budou moct sjednávat i podniky,
přispívat na ně z podnikových zdrojů
a využívat je tak i jako nástroj ke stabilizaci
kvalifikovaných pracovních sil a svých opor
ve výrobě a rozvoji.
Naše obyvatelstvo považuje spoření za
součást svého životního stylu.
Stejným způsobem mají ke svému finančnímu
hospodaření přistupovat i podniky. V roce
1967 se úspory podniků na účtech u
banky zvýšily o 6,3 mld Kčs. Počítáme
s tím, že podniky budou upisovat obligace Státní
banky a že si budou udržovat potřebné
rezervy na svých účtech.
Vážené Národní shromáždění,
nyní k závěru.
Předložený návrh státního
rozpočtu na rok 1968 pokračuje tudíž
v realizaci usnesení XIII. sjezdu KSČ o dalším
všestranném rozvoji naší socialistické
společnosti.
Významná výročí, která
si v roce 1968 připomínáme, vznik samostatného
státu Čechů a Slováků v roce
1918 či vítězství pracujícího
lidu v únoru 1948 jsou výzvou, abychom prokázali
přednosti socialistického hospodářství
v racionálním řízení a konkrétních
hospodářských výsledcích.
Jménem vlády navrhuji, aby Národní
shromáždění schválilo návrh
státního rozpočtu Československé
socialistické republiky na rok 1968.
Děkuji. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
ministru Suchardovi. Učiníme nyní přestávku
20 minut.
Předseda NS s. Laštovička (zvoní):
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
pokračujeme v přerušené schůzi.
Společnou zprávu výboru ústavně
právního a výboru pro plán a rozpočet
přednese posl. Tymeš.
Prosím s. Tymeše.
Zpravodaj posl. Tymeš: Soudružky a soudruzi,
dovolte, abych zprávu vlády o státním
rozpočtu na r. 1968 doplnil zprávou o projednávání
státního rozpočtu ve výborech Národního
shromáždění. Na loňském
květnovém plenárním zasedání
Národního shromáždění
jsem začínal svou zpravodajskou zprávu konstatováním,
že státní rozpočet na rok 1967 projednáváme
za zcela mimořádných okolností. Tato
mimořádnost byla především v
tom, že to byl první rozpočet v nové
soustavě řízení národního
hospodářství, který se sestavoval
v době přepočtu velkoobchodních cen,
v období, kdy došlo k značným změnám
v hodnotových vztazích a byl předložen
Národnímu shromáždění
s velkým opožděním.
Vzhledem k tomu, že státní rozpočet
na r. 1967 jsme schvalovali až v květnu, zpozdily
se i práce na rozpočtu pro rok 1968. Přípravu
státního rozpočtu pochopitelně ztížily
i další změny v hodnotových vztazích.
Prožíváme stále ještě četné
obtíže přechodného období. Kromě
toho bylo nutné čekat na výsledky plnění
státního rozpočtu v prvém pololetí
r. 1967, zejména jak se projeví cenové přepočty
a působení nové soustavy. Víte všichni,
že mezi návrhy resortů a národních
výborů a konečným návrhem vlády
byly velké rozdíly. Návrh státního
rozpočtu na r. 1968 se projednával ve výborech
NS v časové tísni a za značných
obtíží.
Uznali jsme mimořádnost situace přechodného
období, ale tato mimořádnost by měla
letošním státním rozpočtem skončit.
V usnesení výboru pro plán a rozpočet,
které schválilo předsednictvo NS, jsme proto
žádali, aby v průběhu prvého
čtvrtletí 1968 vláda oznámila Národnímu
shromáždění, jaká opatření
učiní k zabezpečení včasného
a odpovědného projednávání
státního rozpočtu v Národním
shromáždění.
Jak již oznámil soudruh ministr inž. Sucharda,
vláda uložila s. Černíkovi a s. Suchardovi
předložit do 15. ledna t. r. návrh stanoviska
k námětům, které jsou uvedeny v usnesení
výboru Národního shromáždění
pro plán a rozpočet k návrhu státního
prováděcího plánu a státního
rozpočtu spolu s návrhem postupu při projednávání
plánu a státního rozpočtu na rok 1969.
Předsednictvo NS orientovalo projednávání
státního rozpočtu ve výborech NS na
hlavní úkoly naší hospodářské
a finanční politiky. Proto jsme ve výborech
posuzovali nejen návrhy resortních kapitol státního
rozpočtu, ale také resortní návrhy
státního prováděcího plánu
ve výboru pro plán a rozpočet kromě
celkového návrhu státního prováděcího
plánu i úvěrový plán Státní
banky.
Obtížnost projednávání jednotlivých
kapitol státního rozpočtu na rok 1968 byla
především v tom, že podniky, VHJ a některé
resorty opět plánovaly nízkou tvorbu vlastních
zdrojů a kladly vysoké požadavky na státní
rozpočet. Rozdíl mezi jejich návrhy a návrhem
ministerstva financí činil přes 30 mld Kčs.
Výbory neměly dostatek času, aby návrhy
objektivně posoudily v souvislosti s celkovými možnostmi
národního hospodářství. Resorty
však nepostupovaly správně, když akceptovaly
nereálné požadavky podniků, a ztěžovaly
tak práce na přípravě státního
rozpočtu.
Návrh státního rozpočtu odůvodnil
a charakterizoval ministr financí inž. Sucharda, a
proto ve své zprávě se omezuji především
na některé hlavní problémy, které
projednávaly jednotlivé výbory, a na zdůvodnění
usnesení výboru pro plán a rozpočet
a na návrhy společné schůze ústavně
právního výboru a výboru pro plán
a rozpočet.
Podrobnější zprávu o jednáních
a závěrech výboru jsem podal na rozšířené
schůzi výboru pro plán a rozpočet
5. prosince minulého roku.
Státní rozpočet na rok 1968 je vyrovnán,
ovšem část požadovaných finančních
prostředků se odkazuje na průběh v
hospodaření během roku. l když státní
rozpočet počítá s tím, že
národní důchod poroste rychleji, než
předpokládá státní prováděcí
plán, trvá tendence k rychlejšímu růstu
potřeb než zdrojů, což nepřispívá
ke konsolidaci národního hospodářství.