Výbor pro plán a rozpočet ve svém
usnesení konstatuje, že nerovnováha ve vnějších
ekonomických vztazích, včetně růstu
aktiv na méně náročných trzích,
vede ke snižování efektivního přírůstku
národního důchodu použitelného
ke zvýšení životní úrovně
a k urychlení rozvoje terciární sféry.
Jde o vážný problém, jehož řešení
je velmi naléhavé, avšak nesmírně
obtížné.
Myslím, že musíme zvýšit úsilí
za překonání stagnace našich ekonomických
vztahů se socialistickými zeměmi, abychom
mohli s nimi ve větším rozsahu směňovat
spotřební zboží a zvyšovat dovoz,
a to i nové techniky. Z kapitalistických zemí
bychom měli dovážet novou techniku na střední
a dlouhodobý úvěr, jestliže ji dokážeme
v době, pokud možno nejkratší, využít
ke zvýšení vývozu a tím i inkasa
deviz ve volných měnách.
Pro zlepšování naší devizové
pozice vůči kapitalistické cizině
je nutné urychlit vytvoření předpokladu
pro ekonomickou soustavu řízení v zahraničně
ekonomických vztazích.
Zvýšení efektivnosti zahraničního
obchodu, které je rozhodující pro odstraněni
napětí v platební bilanci, je závislé
na zvýšení efektivnosti výroby i v těch
strukturních změnách, které umožní
uspokojit poptávku na zahraničních trzích.
Při projednávání návrhu státního
rozpočtu na letošní rok jsem řekl, že
jsme ve výborech nemohli podstatně ovlivnit návrhy
na dotace a subvence, neboť to není možné
bez důkladných průzkumů a všestranného
posouzení. Ani při projednávání
návrhu rozpočtu na rok 1968 se nám to pro
časovou tíseň nepodařilo. Domnívám
se však, že ve výborech bychom oprávněnost
dotací a jejich výši měli zkoumat v
průběhu celého roku, zejména za pomoci
ÚKLK. Značnou pomocí bude i práce
loni zřízených odborů státních
financí v krajích a okresech.
S ohledem na zabezpečení důsledného
respektování celospolečenských zájmů
musíme v současných podmínkách
věnovat chování podniků i dalších
organizačních stupňů výrobní
sféry zvláštní pozornost. Nejde přitom
o záležitosti jednoduché, zejména v
případech, kdy podniky pod tlakem současné
situace využívají únikových možností,
které jsou dány volností v metodice, v pravidlech
a právních normách a snaží se
k vlastnímu prospěchu využívat prostor
daný ekonomickými nástroji.
Zjištění z prověrek zejména ÚKLK
ukazují, že jde o jevy závažné,
které mohou ovlivnit věcný stav i funkci
státního rozpočtu a zvláště
závažné pak je to, že se vyskytují
ve větší nebo menší míře
ve všech oblastech chozrasčotní sféry.
Přitom se ukazuje, že jednotlivými resorty
není ve všech případech vyvíjen
dostatečný tlak na omezení a odstranění
protispolečenských tendencí. Z tohoto hlediska
je třeba kladně hodnotit opatření
prováděná v odvětví chemie,
kde ÚKLK v dohodě s ministrem chemického
průmyslu provádí komplexní prověrku
řízení a hospodaření s cílem
využít zjištěných poznatků
k nápravě nedostatků a zlepšení
systému řízení od závodů
až po ministerstvo. l když soubor prověrek v
tomto odvětví není dosud ukončen a
uzavřen, ukazuje se, že má vysokou účinnost
v odhalení rezerv, což umožňuje vytvořit
si přesnější představu o hospodářské
situaci VHJ a tím na jedné straně vytvořit
podmínky pro účinnější
zásahy v řídící sféře
a na druhé straně to znamená značný
přínos pro státní rozpočet.
Pro přesnější představu uvádím,
že i v tomto vcelku dobře řízeném
resortu jde v jednotlivých případech o mnohamiliónové
položky a přestože ve všech případech
nebudou plně odčerpány do státního
rozpočtu, umožňuje jejich znalost zároveň
usměrnění nároků, které
by dále na státní rozpočet byly vznášeny.
O přístupu chemie hovořím šířeji
proto, že toto je jedna z účinných cest,
jejichž prosazení i v ostatních odvětvích
by mohlo znamenat značné ozdravění
současné situace v naší ekonomice.
Vyslovili jsme ve výborech NS zásadní souhlas
s dotacemi na novou techniku, na urychlení rozvoje zemědělství
a některých průmyslových odvětví.
Zatím jsou nezbytné i některé neinvestiční
dotace. Částky na dotace jsou vysoké, a je
proto nutné zkoumati i jejich výši a zda se
jich účelně využívá.
Dotace na investiční výstavbu v hospodářských
organizacích činí
10,6 mld Kčs a jejich rozdělení mezi resorty
je v podstatě stejné jako loni s výjimkou
zemědělství, kde dochází k
zvýšení.
Na neinvestiční dotace je v rozpočtu 17,8
mld Kčs. Jde o dotace k cenám, k hrubému
důchodu, o intervence, dotace a subvence organizacím
ministerstva zemědělství a výživy
apod. Největší částky kromě
toho, co uváděl s. ministr, se poskytují
na ztrátu bytového hospodářství,
železniční a městské dopravy.
U cenových intervencí je nejvyšší
částka u mléka, a to 1,9 mld Kčs.
Kromě toho prémie na zvýšené
dodávky mléka činí 339 mil. Kčs.
Omezení těchto dotací a intervencí
zatím není možné, neboť by znamenalo
zvýšení maloobchodních cen.
Jsou však ještě dotace, jejichž další
poskytování je přinejmenším problematické.
Např. na 1 kilogram kapra je poskytována cenová
intervence 2,78 Kčs. Celkem příspěvek
státu na nižší ceny kaprů činí
25 mil. Kčs.
Myslím, že je třeba si uvědomit, že
chceme-li některé výrobky prodávat
levněji, než je skutečná výrobní
cena a celkové náklady, musíme jiné
prodávat za vyšší ceny, než jsou
náklady. Je myslím nesporné, že ceny
takových potravin denní spotřeby, jako je
mléko, musíme vyrovnávat intervencí
ze státního rozpočtu. U výrobků,
které nepatří mezi denní potřeby,
by se měly postupně intervence zrušit. Dotace
vůbec, stejně jako dlouhodobé preference,
často svádějí k nehospodárnosti.
A nám musí záležet především
na tom, abychom snižovali výrobní náklady
a rozumně hospodařili. Chceme-li levně nakupovat,
nesmíme draze vyrábět. Základ je v
dobrém hospodaření.
Za velmi významné možno považovat opatření
ve vnitřním obchodě. Problematikou vnitřního
obchodu se velmi podrobně zabýval výbor pro
spotřební průmysl, obchod a spoje. Ve svých
závěrech doporučil, aby v dalších
jednáních dodavatelské organizace maximálně
zvýšily dodávky do tržních fondů
v roce 1968 i za cenu snížení vývozu
spotřebního zboží do socialistických
států nad dlouhodobé dohody. Vyslovil souhlas
s komplexním řešením problematiky vnitřního
obchodu jak z hlediska vybavenosti, mzdové politiky, tak
i z výsledku působení nové srovnatelné
podmínky s průmyslem i družstevním sektorem
ve vzájemné soutěži mezi odvětvími
a sektory.
Při komplexním řešení problému
vnitřního obchodu má velký význam
změna ekonomických nástrojů. Podstatně
se snižují základní odvody a do roku
1970 nebude obchod odvádět stabilizační
odvod. Pro obchod to znamená, že získá
tímto opatřením víc než 1 mld
Kčs. Půjde o to, aby těchto prostředků
opravdu účelně použil k uspokojování
potřeb obyvatelstva. Není přece možné,
aby lidé i v okresním městě neměli
potřebné zboží, jako si stěžovali
v Třebíči, že musejí až
do Brna jezdit kupovat nábytek. I když nemáme
ještě hovořit o tom, že jsou už optimální
podmínky pro práci obchodu, přece jen bude
možno postupně řešit hlavní nedostatky
a provést úpravu mezd, které v obchodě
jsou nízké. Tato úprava mezd zvýší
zájem o zaměstnání v obchodě,
přispěje ke stabilizaci a zvyšování
kvalifikace pracovníků. Celkové řešení
problematiky vnitřního obchodu pomůže
postupně odstraňovat nedostatky a zlepšovat
práci obchodu.
V roce 1968 se zvýší přídavky
na děti, prodlouží se placená mateřská
dovolená na 26 týdnů a zvýší
se i nejnižší důchody, které jsou
jediným zdrojem výživy důchodců.
Tato opatření jsou nutná, pro ně musíme
nalézt finanční prostředky ve státním
rozpočtu. Zvláště nízké
důchody jsou ve veřejnosti ostře kritizovány,
působí nám velké starosti. Loňské
a letošní zvýšení nejnižších
důchodů pochopitelně nemůže uspokojit.
Nemohu proto pochopit, že některé národní
výbory v roce 1966 prostředky, které dostaly
na zvýšení nízkých důchodů,
nevyčerpaly a použily je na jiné účely.
Domnívám se, že v tomto roce se to nikde opakovat
nebude.
Důchody značně zaostávají za
růstem mezd a nutnost celkové úpravy důchodů
je stále naléhavější. Přitom
je třeba si uvědomit, že počet důchodů
se každý rok zvyšuje a tím i výdaje
na důchody. V roce 1967 se poskytovalo ze státního
rozpočtu 2 841 000 důchodů, v roce 1968 to
bude 3 041 000 důchodů. Na důchody se plánuje
na rok 1968 částka 18 mld 906 mil. Kčs, tj.
o 1,550 mil. Kčs více než v roce 1967. V roce
1967 se upravilo 135 tisíc nízkých důchodů
průměrně o 107 Kčs měsíčně.
Letos se upraví dalších 250 000 nízkých
důchodů. S větší úpravou
důchodů se počítá - podle usnesení
prosincového pléna ÚV KSČ v roce 1969.
Při hodnocení plnění státního
rozpočtu a dosavadního vývoje v roce 1967
výborem pro plán a rozpočet se potvrdily
tendence, ze kterých se vycházelo již na květnovém
zasedání ÚV KSČ.
Je pravda, že zavádění nové soustavy
ovlivnilo hospodářský vývoj, ovšem
nová soustava se ještě ze známých
důvodů nemohla plně projevit. Ve výboru
pro plán a rozpočet se situace charakterizovala
tak, že nová soustava již platí a ještě
málo působí a stará soustava už
neplatí, ale stále ještě působí.
Mnoho problémů, o nichž jsme ve výborech
hovořili, je tu proto, že jsme teprve na počátku
ekonomické reformy. Nemohli jsme přece očekávat,
že jako kouzelným proutkem už v prvém
roce nové soustavy řízení dosáhneme
rychlého obratu v konsolidaci národního hospodářství.
Ale to neznamená, že nemáme vidět chyby
a nedostatky a že se máme spokojit s tím, co
je.
Jestliže nyní často slyšíme skeptické
hlasy, že příčinou nedostatků
je nová soustava řízení, pak to značí,
že není dobrá naše politická práce.
My všichni jsme právem zneklidněni a roztrpčeni
některými nepěknými zjevy v našem
hospodářství, ostře odsuzujeme nesocialistické
jednání některých vedoucích
podniků, kritizujeme nedostatky, ale to neznamená,
že odmítáme novou soustavu, že kritizujeme
novou soustavu, že pochybujeme o její správnosti.
Ekonomická reforma byla nutností, a proto musíme
postupně vytvářet podmínky pro její
plné uplatnění.
Při této příležitosti chci říci,
že nerad vidím, když někdy se do podniků,
ať průmyslových, či zemědělských,
bije hlava nehlava. Ne všude je jen a jen sobecká
snaha urvat co nejvíce. Nejsou jen špatné příklady,
mnohem více je těch dobrých, ale o těch
se v poslední době málo mluví a píše.
Je třeba mít i pochopení pro postavení
vedoucích pracovníků podniků v dnešním,
do určité míry přechodném období.
Soudruh ministr Sucharda zdůraznil, že těžiště
finanční politiky bude i v roce 1968 v restriktivních
opatřeních. Již při projednávání
státního rozpočtu na rok 1967 jsme s finanční
politikou projevili souhlas. Ve výborech však poslanci
žádali, aby se zdokonalily metody plánování
a financování v duchu nové soustavy. Myslím,
že jsem také jasně řekl, že restriktivní
opatření směřují především
do hospodářské sféry.
Státní rozpočet samozřejmě
musí přihlížet k našim možnostem.
Nemůže to být součet třeba oprávněných
přání a požadavků. To jsme při
jednání ve výborech Národního
shromáždění měli stále
na mysli. Jsme si plně vědomi toho, že se podílíme
přímo na přípravě státního
rozpočtu, že máme velkou odpovědnost
a nemůžeme proto schvalovat návrhy neuvážené,
které nelze realizovat.
Svou účast na přípravě státního
rozpočtu i na kontrole jeho plnění nechápeme
tak, že musíme vždy centrálním
orgánům nebo vládě oponovat. Jde nám
především o spolupráci. Nechceme formální,
ale skutečně věcné projednávání
státního rozpočtu, účast na
jeho tvorbě.
Pro poslance, zejména zpravodaje, je to práce velmi
náročná. Vždyť např. posouzení,
zda resortní zájmy jsou v souladu s celospolečenskými
zájmy a možnostmi, je úkol nesmírně
obtížný. Naši voliči se nás
často ptají, zda při jednání
o státním rozpočtu uplatňujeme jejich
doporučení, návrhy a zkušenosti. Samozřejmě,
že uplatňujeme, ale ne každý návrh
je možno realizovat. Musíme si velmi vážit
toho, že lidé mají zájem o to, aby se
u nás dobře hospodařilo, že přicházejí
k poslancům i se svými denními starostmi
a s kritikou nedostatků. To nám nesporně
pomáhá v naší práci, a pokud
snad jsou někde pochybnosti, že kritické hlasy
pracujících se zejména ve výborech
NS plně neuplatní, pak je to omyl. Pokud vím,
zatím ještě ani jeden ministr a vedoucí
ústředního úřadu si na nedostatek
kritiky a podnětů poslanců nestěžoval.
My ovšem musíme našim voličům vysvětlovat,
že v nové soustavě některé nedostatky
ve výrobě nelze už řešit v centrálních
orgánech, ale přímo na závodech. Vždyť
podniky si často oprávněně stěžují
na přílišné zasahování
resortů.
Do vědomí lidí musí proniknout, že
chci-li kvalitní výrobky, nesmím sám
vyrábět nekvalitní, chci-li levný
výrobek, musím pracovat tak, aby i ten výrobek,
na němž já pracuji, nebyl drahý. Krátce,
nesmíme chytračit a navzájem se šidit.
Naše účast na přípravě
rozpočtu si vyžaduje další zdokonalení.
Předsednictvo NS o tom velmi pečlivě jedná.
Jde zejména o součinnost s vědeckými
pracovníky, s centrálními orgány a
podniky, především s ÚKLK. Za zvlášť
významné považuji, abychom v průběhu
celého roku sledovali, jak se s prostředky státního
rozpočtu hospodaří, ale nejen to, rozumnou
šetrnost a hospodárnost všude prosazovali. Například
u dotací a subvencí nemusíme čekat
až na předložení příštího
návrhu státního rozpočtu, ale můžeme
již nyní ve výborech v součinnosti s
ministerstvem financí a ÚKLK zkoumat, jak dotace
v jednotlivých resortech působí na ekonomiku,
zda jsou nutné apod., zda se s nimi rozumně hospodaří.
I když státní rozpočet na rok 1968 má
řadu otevřených problémů, věřím,
že v národním hospodářství
máme dostatek rezerv, abychom zajistili plnění
všech úkolů, které má financovat.
Musíme však učinit všechna nutná
opatření pro jejich mobilizaci, k urychlení
konsolidace národního hospodářství,
k dosažení jeho rovnováhy.
Hlavní úkol vidím ve sjednocování
naší společnosti k překonání
nedostatků. Nám nějaké mrzuté
nálady a naříkání nepomohou.
Také žádná hospodářská
reforma by nám nepomohla, kdyby pro ni nebyli získáni
lidé. I když v posledních letech je u nás
více skepse, než je zdrávo a zdůvodněno,
velká většina našich lidí ví,
že jen na nás záleží, jak obstojíme
ve světové soutěži.
Vytvoříme-li lepší podmínky pro
iniciativu všech zdravých sil našich národů,
bude jubilejní rok 50. výročí republiky
a 20. výročí únorového vítězství,
rok voleb do národních výborů, Slovenské
národní rady a Národního shromáždění
rokem našich dalších úspěchů,
dobře splníme plán a rozpočet a vytvoříme
si předpoklady pro další zvyšování
životní úrovně. Síly na to máme
a co dokáží jiní, dokážeme
my také.
Mluvili jsme při projednávání státního
rozpočtu především o nedostatcích,
které nás tíží, dělají
nám starosti. Mluvili jsme o nich proto, že je chceme
a musíme překonat.
Bylo by ovšem nesprávné nevidět úspěchy
našeho společného snažení, které
přece nejsou malé. O našem úspěchu
v Montrealu mluví celý svět. Úspěchy
našeho průmyslu na brněnském veletrhu
si také zaslouží pozornosti. Loni pokračovala
konsolidace našeho zemědělství a růst
průmyslové výroby, v průmyslu se začalo
se strukturálními změnami. Uskutečníme
některé úkoly, s nimiž se ve 4. pětiletém
plánu nepočítalo. Nejsou to úkoly
malé. Je to např. zvýšení tempa
průmyslové výstavby na Slovensku, stavba
dálnice, stavba metra a rozsáhlá obnova v
hlavním městě republiky - Praze a další
opatření, o nichž jednalo poslední zasedání
ÚV KSČ.
Soudružky a soudruzi, dostali jsme návrh zákona
o státním rozpočtu na rok 1968, který
je vypracován v novém pojetí a obsahuje proti
minulosti některá nová ustanovení.
Toto nové pojetí a obsah státního
rozpočtu jsou dostatečně vysvětleny
v důvodové zprávě vlády.
Společná schůze výboru ústavně
právního a výboru pro plán a rozpočet
projednala tento vládní návrh zákona
o státním rozpočtu na rok 1968 a pověřila
mě, abych jej doporučil dnešní plenární
schůzi Národního shromáždění
ke schválení se změnami, které jsou
uvedeny v tištěné společné zprávě
obou výborů, tisk 160, která vám byla
dnes ráno rozdána.
Navrhuji proto, aby po rozpravě byl vládní
návrh zákona o státním rozpočtu
na rok 1968 Národním shromážděním
schválen s navrženými změnami. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
zpravodaji posl. Tymešovi. Zahájíme rozpravu
v pořadí, jak jsou soudruzi poslanci přihlášeni.
Přihlášeno je dosud 21 poslanců, kteří
vystoupí v tomto pořadí: posl. Vyskot, posl.
Černík, posl. Holatová, posl. Hanzlík,
posl. Meluzínová, posl. Kopecký Zdeněk,
posl. Růžička Miroslav, posl. Rudolf, posl.
Lukačovič, posl. Ircing, posl. Mestek, posl. Dohnal,
posl. Kobosilová, posl. Černý Václav,
posl. Uher, posl. Voráč, posl. Zíma Rudolf,
posl. Kudrna, posl. Galaba, posl. Machačová, posl.
Antal.