Poslanec prof. dr. ing. Miroslav Vyskot, DrSc.: Vážené
shromáždění, soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, velmi odpovědný úkol posouzení
a schválení rozpočtu našeho státu
nutí nás k vážnému zamyšlení
nad celou dosavadní koncepcí dalšího
rozvoje, kterou vyjadřujeme v dílčích
plánech. Přitom si stále citelněji
uvědomujeme nutnost dlouhodobé strategie naší
ekonomiky, z níž může rezultovat celá
konstrukce výrobní sféry a na ní navazující
oblast terciární.
Posuzujeme-li z uvedeného hlediska vládní
návrh zákona o státním rozpočtu
na rok 1968, zjišťujeme, že v uvedeném návrhu
jsou věcné rozpočtové údaje
málo konkretizovány. To jistě souvisí
s celkovou nerovnováhou našeho národního
hospodářství, která neumožňuje
přesnější fixaci finančních
rozpočtových vztahů na letošní
rok. Proto se také navrhuje generální zmocnění
vládě na úpravu souhrnného finančního
vztahu a účelových subvencí při
změně podmínek.
Návrh rozpočtového zákona však
obsahuje i normativní úpravu takových vztahů,
které přímo a bezprostředně
se státním rozpočtem nesouvisí. Jsou
to odvody z motorových vozidel, § 2, 3 a 4 návrhu
a úprava sazby odvodu z hrubého důchodu ve
vnitřním obchodě a družstevních
organizacích, § 5 a 6 návrhu.
Odvody z motorových vozidel by měly být zahrnuty
do právní úpravy celkové problematiky
silničního fondu a měly tvořit součást
zákona o silničním fondu. Zatím existuje
pouze vládní usnesení č. 398/1967.
Změna odvodů z hrubého důchodu není
rovněž čistou rozpočtovou záležitostí,
ale novelizací zákonů č. 83/1966 Sb.,
o čtvrtém pětiletém plánu rozvoje
národního hospodářství a zákona
č. 113/1966 Sb., o důchodové dani družstevních
a jiných organizací. Působí tedy "Vládní
návrh zákona o státním rozpočtu
na r. 1968" značně nesourodě a obsahuje
partie, které by měly být řešeny
samostatnými právními normami.
Při zevrubném studiu souhrnné charakteristicky
návrhu plánu na r. 1968, předložené
Státní plánovací komisí, a
rozpočtu, jak jej vypracovalo ministerstvo financí,
zjišťujeme, že oba dokumenty jsou ve svých
závěrech dovoženy až do r. 1970 a zpřesňují
tak původní pětiletý plán v
souladu s nově zaváděnou ekonomickou přestavbou.
Oba vládní orgány si plně uvědomují,
že úspěšná realizace ekonomické
reformy rozhodne o tom, jak se bude plán a rozpočet
plnit. Z tohoto hlediska je elaborát Státní
plánovací komise podstatně optimističtější,
zatímco zpráva ministerstva financí posuzuje
vývoj ekonomiky v příštích třech
letech značně starostlivěji.
Jako oponentské zrcadlo oběma zmíněným
textům slouží stanovisko Ústřední
komise lidové kontroly, které nesdílí
oficiální optimismus, vyjádřený
zejména ve zprávě Státní plánovací
komise. Podle názoru ÚKLK je třeba především
analyzovat vývoj předchozích dvou let, které
probíhaly podle jiné koncepce pětiletky (přednostní
orientace na oblast výroby). Ústřední
komise lidové kontroly dospívá k závěru,
že plán předložený Státní
plánovací komisí nepředstavuje koncepčně
vyjasněný rozvoj ekonomiky do r. 1970, nevytváří
prostor pro plné uplatnění intenzivních
faktorů a že je nepříznivě ovlivněn
setrvačností a předurčeností
dosavadního vývoje. Vzniká tak vážné
riziko narušení ekonomické reformy, tedy toho
základu, na němž spočívají
úvahy Státní plánovací komise.
Rozdílnost v názorech je takového rázu,
že by protichůdná stanoviska měla být
vysvětlena plénu Národního shromáždění.
Některé obecné připomínky k
souhrnné charakteristice vypracované Státní
plánovací komisí.
Ukazuje se, že v rozvoji národního hospodářství
začíná být zemědělství
stabilizujícím článkem. Další
vývoj a význam zemědělství
pro výživu lidu je dán vytvářejícím
se zemědělskoprůmyslovým komplexem.
V charakteristice Státní plánovací
komise by mělo být daleko podrobněji rozpracováno
příslušné usnesení ÚV
KSČ, a nikoliv chápat zemědělství
pouze v jedné rovině s ostatní odvětvovou
problematikou. Je zapotřebí věnovat tomuto
důležitému článku v ekonomické
rovnováze propracovanější místo
a rozebrat jeho zajištění investicemi, preferencemi,
vnějšími vztahy apod.
V textech Státní plánovací komise
není věnována pozornost oblastním
vztahům v rozvoji národního hospodářství.
Výjimku tvoří pouze zmínka v souvislosti
se Slovenskem. Ale právě v rozvoji oblastí
může uplatňování ekonomické
reformy přinést řadu nežádoucích
následků. Vzniká totiž nebezpečí,
že uplatňování zbožně peněžních
vztahů ze strany podniků povede ke vzniku četných
územních disproporcí (k růstu průmyslových
aglomerací, zhoršování životního
prostředí apod.).
V rozborech Státní plánovací komise
se správně poukazuje na skutečnost, že
ekonomická reforma nezasáhla hlouběji ekonomický
proces, což se mimo jiné projevuje malým ekonomickým
tlakem na podniky. Státní plánovací
komise považuje změnu reakce podniků a zefektivnění
jejich činnosti za tvrdou nutnost. Avšak změna
chování podniků je pro Státní
plánovací komisi základní premisou,
na níž závisí splnění
hlavních cílů plánu. Co když
tato premisa neuspěje? Státní plánovací
komise by měla rozpracovat cesty zvyšování
tohoto tlaku. Výrazněji jako v dřívějších
zprávách začíná klást
důraz, aby tento tlak byl zesilován pomocí
světového trhu. Spoléhat však příliš
na vnější vztahy zdá se být v
současné době značně riskantní.
Velmi pokročilo ujasnění centrální
hospodářské politiky pro nejbližší
období. Důležitým nástrojem se
stává restriktivní a preferenční
politika. Její citlivé uplatňování
může podstatně ovlivnit chování
podniků, může vést k žádoucím
strukturálním změnám, k rozvoji vnějších
vztahů atd. Bude-li však uplatňována
administrativně, stejně vůči každému
podniku, pak způsobí jen prohlubování
nerovnovážného stavu. Proto by SPK měla
rozpracovat způsoby uplatňování restriktivní
a preferenční politiky diferencovaně podle
podniků nosných, kde by převažovala
preferenční hlediska, a podniků retardačních,
které nepřispívají k tvorbě
finálních výrobků.
Z koncepce SPK vyplývá, že v ekonomickém
vývoji jsou zaznamenány kvalitativní prvky,
poněvadž klesá výrobní spotřeba,
zrychluje se tempo růstu národního důchodu,
dochází ke strukturálním změnám
a také vývoj životní úrovně
je příznivý. Velmi překvapivě
však působí tvrzení, že "mírný
pohyb maloobchodních cen a psychóza obav z dalšího
opatření vyvolávají pocit brždění
či poklesu životní úrovně obyvatelstva".
Ministerstvo financí a ÚKLK jsou jiného mínění.
Ministerstvo financí bere snižování
materiálových nákladů s rezervou,
vzhledem k nepřesnostem při cenovém přepočtu.
ÚKLK poukazuje na reálné nebezpečí
dalšího prohlubování inflačních
tlaků na vnitřním trhu a tím brždění
event. poklesu reálné spotřeby životní
úrovně.
Nyní k otázce školství a vědy
v charakteristice SPK. I když se to zdá podivné,
tak o školství a vědě se v souhrnné
charakteristice SPK nemluví. Reprodukce kvalifikovaných
pracovních sil zřejmě v tomto případě
Státní plánovací komisi unikla pozornosti.
Věda jako výrobní síla rovněž.
SPK se také nezabývá ani celou nevýrobní
sférou, až snad na roztroušené poznámky,
zejména v souvislosti s vývojem mezd. Za to však
ÚKLK konstatuje, že "i když návrh
státního rozpočtu na rok 1968 počítá
s vyššími výdaji pro tuto oblast, neprojeví
se to v jejím rozvoji, neboť rozpočtované
vyšší výdaje v podstatě vyčerpávají
zvýšené mzdové fondy a zvýšené
ceny za stavební práce".
Nyní některé všeobecné připomínky
ke státnímu rozpočtu na rok 1968.
Státní rozpočet na letošní rok
odráží věcné ekonomické
obtíže, jimiž naše národní
hospodářství prochází, které
v novém systému řízení pozbyly
svoji dřívější latentní
podobu a mohou být daleko lépe specifikovány
než v předchozích obdobích. Zároveň
však státní rozpočet ukazuje, že
některé způsoby řešení
věcných ekonomických problémů
zaznamenávají dílčí nezdary,
ať již je to cenová přestavba, investiční
výstavba apod., jež vedou v centrální
sféře řízení k oživení
opatrnictví, zpomalování realizace ekonomické
reformy a zbytečné recidivě administrativních
metod řízení. Tím se oslabují
účinky objektivních hodnotových vztahů
a zvyšuje se míra subjektivistických zásahů.
Svědčí o tom i poznámka na str. 17
zprávy ke státnímu rozpočtu, kde doslova
je uvedeno: "V některých případech
jednotlivá rozhodnutí jsou řešena s
ohledem na dílčí zájmy a nikoliv na
zájmy společenské." Toto zjištění
však není blíže konkretizováno.
Bylo by jednostranným zkreslením skutečnosti
nevidět úsilí, které bylo ministerstvem
financí při sestavování státního
rozpočtu vynaloženo s úmyslem ozdravit naši
ekonomiku. Avšak za nynější situace plní
státní rozpočet převážně
jen funkci pasívní, totiž brzdí růst
neúnosných výdajů, aniž může
vykonávat funkci aktivní, tedy podněcovat
žádoucí strukturální změny
v národním hospodářství, umožňovat
potřebný rozvoj zanedbané terciární
sféry apod.
Pasívní úloha státního rozpočtu
napomáhá fixovat nežádoucí ekonomický
stav a oddaluje nutnost řešení řady
problémů na pozdější dobu, o
níž nelze s bezpečností předpokládat,
že bude k řešení příznivější,
nesoustřeďuje ekonomický tlak na místa
neefektivní výroby a neefektivního hospodaření
vůbec, ale přesouvá jej a rozmělňuje
na další články národního
hospodářství. Jen ilustrativně lze
uvést některé příklady ekonomicky
nežádoucích výdajů státního
rozpočtu: Je to růst dotací na bytové
hospodářství, vysoké dotace v železniční
osobní dopravě (asi 80 % tržeb), vysoké
dotace k cenám rud těžených v tuzemsku.
Poznámka na ukázku komplikovanosti finančních
a měnových vztahů: Podle měnového
zákona má 1 Kčs hodnotu 1,123 g Au, tj. zlata,
což by znamenalo cenu 1 kg Au asi 8070 Kčs. Intervenční
cena pro domácí těžbu je však 76
800 Kčs na 1 kg zlata.
Naproti tomu státní rozpočet neřeší
uspokojivě potřebu strukturálních
změn ve výrobě, rozvoj terciární
sféry a nezbytnost přizpůsobení starobních
důchodů cenové politice. Rovněž
problémy zahraničního obchodu a zvláště
platební bilance jsou nedořešeny. Ukazuje se,
že globální posuzování této
bilance, která zahrnuje tři sféry vnějších
ekonomických vztahů - se socialistickými
zeměmi, s rozvojovými zeměmi a s vyspělými
kapitalistickými státy - s různými
platebními a měnovými podmínkami neříká
nic o skutečném vývoji a jeho příčinách.
Dovolte mi ještě říci něco k
otázce školství a vědy ve státním
rozpočtu na rok 1968.
Uvědomíme-li si celkový ráz státního
rozpočtu na rok 1968, jeho restriktivní ráz
a nesnadnost orientovat ekonomický tlak na ta místa,
kde k neefektivnímu vývoji národního
hospodářství dochází, pak lze
mít odůvodněné obavy, zda restriktivní
politika nedopadá na články nejmenšího
odporu, mezi něž nepochybně školství
i věda patří.
Důvodová zpráva k návrhu státního
rozpočtu na rok 1968 tyto obavy dostatečně
nevyvrací, i když obsahuje řadu ujištění,
že pro školství i vědu bylo učiněno
maximum.
Je potěšitelné zjištění,
že investice do nevýrobní sféry rostou
o 20,4 proc. proti loňskému roku, není však
uvedeno, kolik z toho připadá na zvýšení
cen a cenové přepočty. Neinvestiční
výdaje na školství jsou v návrhu rozpočtu
na rok 1968 ve srovnání s loňským
rokem zvýšeny o 8 %. Tento údaj je ve srovnatelných
cenách k 1. červenci 1967, jak je vysvětleno
na str. 8 zprávy k návrhu státního
rozpočtu na rok 1968. Celkové výdaje státního
rozpočtu - v cenách k 1. červenci 1967 -
však rostou o 10,5 %. Toto hrubé srovnání
ukazuje, že sotva lze mluvit o zvláštní
finanční preferenci zanedbané školské
oblasti i potřeb rozvoje vědy, když neinvestiční
výdaje se nepohybují ani na průměru
celkového zvýšení rozpočtových
výdajů.
S uspokojením je nutno vzít na vědomí
úsilí finančních orgánů
o automatickém vyrovnání mzdové úrovně
pracovníků nevýrobní sféry
s úrovní průmyslu. Nelze však rovněž
přehlédnout, že na těchto platových
úpravách finanční soustava ještě
"vydělává". Stabilizační
odvody podniků totiž mají v roce 1968 činit
5300 miliónů Kčs, kdežto zvýšení
mzdových fondů ve školství, zdravotnictví
a sociálním zabezpečení - což
je podstatná část tzv. nevýrobní
sféry - pouze 470 miliónů Kčs.
Domníváme se, že návrh státního
rozpočtu na rok 1968 v oblasti neinvestičních
dotací, jež činí 17,8 mld korun, dává
možnost nalezení úspor pro položky z oblasti
školství a vědy, které nebyly do návrhu
zahrnuty. Jde především o tyto položky:
modernizace výuky na školách 70 mil. korun,
financování vědy a techniky - 130 mil. korun
a investice do vědeckovýzkumné základny
- 57 mil. korun.
Že skutečnost v oblasti školství je velmi
složitá a hrozí zde nebezpečí
vážných škod, konstatovali již velmi
objektivně v rozpravě výboru pro plán
a rozpočet Národního shromáždění
poslanci Tymeš, Rapoš, Gudrich a Poledňák.
Státní rozpočet by měl v tomto smyslu
do budoucna více respektovat usnesení kulturního
výboru z listopadu loňského roku, kde se
navrhuje zcela oprávněně přerozdělení
prostředků ve prospěch školství
jako faktoru základního rozvoje člověka.
Nelze také nepřipomenout, že rozpočet
byl projednáván ve velmi krátkých
lhůtách, které nedovolovaly důkladné
prostudování všech závažných
podkladů a tak vytvoření širokého
a věcně správného úsudku v
Národním shromáždění.
Tato okolnost byla konečně, jak známo, kritizována
v mnoha výborech, zejména ve výboru pro plán
a rozpočet.
Musíme si uvědomit, že práce Národního
shromáždění se dostává
ve vztahu ke státnímu rozpočtu do zcela nové
situace. Státní rozpočet se totiž stává
prakticky jediným nástrojem, jímž bude
Národní shromáždění v
nových podmínkách ovlivňovat rozvoj
naší ekonomiky. Tím spíše je znovu
třeba upozornit, že předpokládaný
rozpočet a v jeho návaznosti plán do roku
1970 neumožňuje žádoucí rozvoj
školské oblasti v souladu s potřebami naší
společnosti, což se v širším smyslu
týká celé terciární sféry.
Doporučuji proto, aby vláda mimo investiční
výstavbu, platební bilance a vnitřní
tržní vztahy zařadila do naší hospodářské
politiky čtvrtý klíčový problém,
jímž je rozvoj školství a kultury.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Vyskotovi. Přerušuji nyní schůzi
Národního shromáždění
do 15.00 hod.
Předseda NS s. Laštovička (zvoní):
Vážené soudružky a soudruzi, pokračujeme
v přerušené schůzi a v rozpravě
k druhému bodu pořadu. Slovo má nyní
soudruh Černík.
Místopředseda vlády a předseda SPK
s. ing. Černík: Soudružky a soudruzi
poslanci, v minulém měsíci schválila
vláda návrh plánu na rok 1968 a zároveň
stanovila úkoly hospodářské politiky
na léta 1969 a 1970. Záměry hospodářské
politiky státu na nejbližší 3 léta
se opírají o skutečný vývoj
národního hospodářství v minulých
letech, navazují na něj a dále rozvíjejí
jeho progresívní prvky. Jsou také v souladu
s dosud zpracovanými úvahami o dlouhodobém
vývoji národního hospodářství
do roku 1980.
Chci využít této příležitosti,
kdy vláda předkládá Národnímu
shromáždění ke schválení
návrh státního rozpočtu, abych vás
informoval o problematice vývoje ekonomiky v širších
souvislostech.
Rozvoj národního hospodářství
v letech 1966 - 1967 je možné posuzovat vzhledem k
vývoji předchozích let jako převážně
pozitivní. Materiál SPK, který poslanci NS
obdrželi, neobsahuje celou problematiku hodnocení
národního hospodářství ani
plánu. Národní shromáždění
projednává státní rozpočet
a materiál SPK je pouze doprovodnou ilustrací státního
rozpočtu a informací o hlavních tendencích
národního hospodářství.
Hodnocení ÚKLK a SPK o stavu národního
hospodářství bude předmětem
jednání vlády a vláda Národnímu
shromáždění odpoví. V odpovědi
bude i stanovisko k hodnocení stavu národního
hospodářství asi začátkem února.
Chtěl bych uvést, že rozbory výsledků
prvních dvou let pětiletky prokazují, že
realizace politickohospodářských směrnic
XIII. sjezdu, navazujících plenárních
zasedání ÚV KSČ a opatření
vlády přináší určité
pozitivní výsledky.
Výroba se v letech 1966 - 1967 zrychlila; národní
důchod v uplynulém dvouletí roste v ročním
průměru zhruba o 8 %. Tento přírůstek
vytváří potřebné celkové
zdroje pro uskutečňování předpokládaných
společenskoekonomických přeměn, zvláště
v oblasti životní úrovně a investiční
výstavby.
Poměrně rychlý vzestup národního
důchodu v předchozích dvou letech je na jedné
straně výsledkem intenzívnějšího
využívání materiálových
zdrojů a pracovních sil, což ve svém
souhrnu vedlo k růstu společenské produktivity
práce. Na druhé straně však musíme
vzít v úvahu i proměnný charakter
některých faktorů růstu. Máme
na mysli např. vývoj zemědělské
výroby, dosud silně závislý na klimatických
podmínkách, které v obou předchozích
letech byly příznivé. Po mimořádně
úspěšných výsledcích rostlinné
výroby v roce 1966 je odhadován v roce 1967 další
vzestup hrubé zemědělské produkce
asi o 3,5 %.