V hospodářství začínají
působit faktory růstu, naznačující
přechod od převážně extenzívního
rozvoje k rozvoji převážně intenzívnímu.
Pro rozvoj hospodářství je důležitá
odpověď na otázku, jak vytvářet
zdroje odpovídající potřebám
konečného užití. Výroba výrobních
prostředků roste stále ještě
rychleji než výroba spotřebních předmětů.
Záměr vlády, která sleduje bohatší
zabezpečení potřeb obyvatelstva a udržení
zdravé míry investic, není zatím dostatečně
zajišťován ve výrobě zejména
změnami výrobních programů. Ani tlak
trhu dosud nemůže dostatečně působit
na urychlení žádoucích změn ve
výrobě v tomto směru.
Vzhledem k pomalé přizpůsobivosti výroby,
měnícím se podmínkám v hlavních
tržních oblastech, nenachází část
přírůstku zdrojů efektivní
použití, což vede k neúměrnému
růstu zásob. Obtížnost řešení
strukturálního nesouhlasu se projevuje také
v mezinárodní směně, v níž
se teritoriální skladba vývozu jen velmi
pomalu přizpůsobuje potřebám dovozu.
Výsledky loňského roku ukazují, že
se dosáhlo relativního oslabení investiční
aktivity - objem investic vzrostl jen asi o 2 %, což je v
souladu s direktivou čtvrtého pětiletého
plánu. Celkový objem rozestavěnosti byl snížen
asi o 3 mld Kčs. Tyto výsledky však znovu potvrdily,
že zásadní obrat ve vývoji rozestavěnosti
a v uvádění základních fondů
a kapacit do provozu bude náročným úkolem
i do příštích let.
V souladu s přijatými směrnicemi pro 4. pětiletý
plán se začínají postupně vytvářet
předpoklady pro realizaci strukturálních
změn, charakterizovaných dalším posilováním
investiční výstavby ve výrobě
stavebních hmot a chemii, v některých oborech
spotřebního a potravinářského
průmyslu a poklesem objemu investic v metalurgii a v odvětví
paliv a těžby rud.
Vyšší tvorba zdrojů umožnila v uplynulých
dvou letech dosáhnout dalšího růstu
životní úrovně obyvatelstva.
Tento růst byl - zvláště v loňském
roce - úzce spjat s rychlým růstem příjmů,
zejména mezd. Proti růstu průměrných
mezd o 2,7 %, dosaženému v roce 1966, očekáváme
za rok 1967 v národním hospodářství
růst téměř dvojnásobný,
zhruba o 5 %. Je známo, že v první polovině
minulého roku se nepříznivě vyvíjel
vztah mezi růstem průměrných mezd
a růstem produktivity práce a část
příjmů nenalezla protihodnotu na vnitřním
trhu. Vláda proto přijala opatření
k určité regulaci. Ke konci minulého roku
došlo ke sblížení tempa růstu mezd
a produktivity práce.
V uplynulých dvou letech došlo současně
i k mírnému vzestupu maloobchodních cen a
vzestupu životních nákladů, na němž
se zčásti podílel i tzv. skrytý růst
cen. Přes vzestup maloobchodních cen i životních
nákladů se zvýšily reálné
mzdy v roce 1966 o 2,4 % a v loňském roce zhruba
o 3,5 %.
Rozvoj životní úrovně není u
všech vrstev obyvatelstva rovnoměrný. Mzdový
průběh v nevýrobní sféře
a stagnující úroveň průměrných
příjmů z důchodového zabezpečení
i pohyb jednotlivých cen vedou k tomu, že diferenciace
životní úrovně jednotlivých vrstev
obyvatelstva se dále prohloubila. Vláda tento vývoj
pozorně sleduje a bude jej řešit a ovlivňovat
opatřeními, která jsou obsažena v programu
rozvoje životní úrovně do roku 1970.
Neuspokojivé jsou stále výsledky v bytové
výstavbě, v níž se za poslední
dvě léta nesplní plánovaná
výstavba proti původním úkolům
pětiletky asi o
12 000 bytů. Jsme si plně vědomi zásadního
významu řešení bytového problému,
a proto již byl detailně rozpracován a schválen
podrobný program, jak v této pětiletce zajistit
výstavbu plánovaných 460 tis. bytů.
Významným faktorem celkového vzestupu životní
úrovně v letech
1966 - 1967 bylo též zkracování pracovní
doby a postupné zavádění pětidenního
pracovního týdne. Dosud uskutečněná
opatření přinesla pracujícím
dalších
25 - 50 volných dnů za rok.
Celkové shrnutí výsledků hospodářského
vývoje v uplynulých dvou letech umožňuje
závěr, že i při trvajících
napětích mezi zdroji a potřebami v hlavních
oblastech ekonomiky, které mají nesporně
dlouhodobější strukturální charakter,
učinilo národní hospodářství
významný krok k postupné konsolidaci.
Pro nejbližší 2 - 3leté období
byla přijata koncepce rozvoje národního hospodářství,
která podporuje pozitivní rysy současného
vývoje a postupně bude omezovat působení
těch prvků, které byly hlavním zdrojem
porušení ekonomické rovnováhy.
Vycházíme z toho, že jde především
o strukturální problémy projevující
se nesouladem mezi výrobou a konečnou spotřebou
v zahraničním obchodě, na vnitřním
trhu a na trhu investiční výstavby. Tím
je v podstatě formulován základní
úkol hospodářské politiky pro nejbližší
období: konsolidovat výrobu ve vztahu k těmto
třem úsekům a tyto úseky samotné.
Tento program vlády rozvíjí základní
rysy hospodářské politiky spočívající:
1. v pokračování a zesilování
procesu strukturálních změn,
2. v zajišťování růstu životní
úrovně, jako předpokladu aktivního
sepětí zájmů pracujících
s výsledky rozvoje národního hospodářství,
3. v kombinování omezovacích a preferenčních
opatření,
4. v postavení hlediska efektivnosti a prospěchu
celého hospodářství za základní
kritérium posuzování každého
ekonomického rozhodnutí.
Při rozhodování o rozdělení
národního důchodu jsme vycházeli z
usnesení XIll. sjezdu. Ačkoliv se podíl akumulace
po převodu 4. pětiletky na nové podmínky
nemění, předpokládá se zvýšit
rozsah nevýrobních investic, zejména k lepšímu
zajištění komplexní bytové výstavby.
Rychlejší tvorba zdrojů umožní
lépe krýt potřeby obyvatelstva. Tím
se mají vytvářet podmínky pro další
zlepšení sociální politiky státu
a mzdového vývoje.
Proti 22 - 24 % růstu národního důchodu
stanoveným 4. pětiletým plánem, se
nyní předpokládá zvýšení
o 31 - 32 %. Ve srovnání s minulým pětiletím
by měla být jeho dynamika dvakrát rychlejší.
Přírůstek národního důchodu
má být zajišťován v zásadě
růstem společenské produktivity práce,
zejména úsporami ve výrobní spotřebě.
Pro perspektivní rozvoj národního hospodářství
je nezbytná racionální změna jeho
struktury. Postupná změna struktury vyjadřuje
stupeň modernizace čs. ekonomiky a důraz,
který vláda klade na urychlení vývoje
těch odvětví, jež jsou charakteristická
pro vyspělé státy.
Především jde o to, že se zvýší
úloha a podíl zemědělskopotravinářského
komplexu na tvorbě národního důchodu,
na spotřebě potravin doma. Základem je starost
o rozvoj rostlinné výroby, starost o půdu.
Proti roku 1967, kdy bylo zemědělství dodáno
na 1 ha zemědělské půdy zhruba 123
kg čistých živin umělých hnojiv,
vzrostou tyto dodávky do roku 1970 o 60 kg na 1 ha. V rostlinné
výrobě se má dále rozšířit
podíl zrnin, zejména pšenice; při celkovém
růstu živočišné výroby bude
hlavní důraz kladen na chov skotu a drůbeže,
jak to odpovídá potřebám zlepšení
výživy obyvatelstva. Současně se bude
rozšiřovat a zkvalitňovat krmivová základna
další výstavbou krmivářského
průmyslu a budou se rozvíjet služby zemědělství.
Na základě stále stoupajících
dodávek ropy a v poslední době i plynu ze
SSSR a v důsledku zhospodárnění spotřeby
paliv a energie vůbec má pokračovat příznivá
změna struktury palivoenergetické bilance, kde roste
podíl tekutých a plynných paliv až na
cca 20 % v roce 1970 z dnešních asi 16 %.
Na základě výstavby velkých energetických
soustrojí o výkonu 100 a zejména 200 MW má
růst výroba elektrické energie v dostatečném
předstihu před spotřebou. Přitom se
počítá s potřebnou výkonovou
rezervou, krytou i možnostmi těžby energetického
uhlí.
Postupně se má zvýšit tempo růstu
chemického průmyslu, takže podíl chemické
produkce by mohl vzrůst z 9,6 % v roce 1966 na 11 až
12 % v roce 1970. Proti původním předpokladům
se má dále zrychlit tempo výroby syntetických
vláken a výroby dusíkatých hnojiv.
Vysoké tempo růstu a tím i rozhodující
úlohu v průmyslové výrobě si
má nadále udržet strojírenství,
což je tendence charakteristická i pro jiné
průmyslově vyspělé státy. Přitom
i uvnitř strojírenství jsou předpoklady
pro výrazné strukturální změny
ve prospěch vysoce rentabilních oborů strojírenské
výroby.
V metalurgii má být zrychlen přechod k vyššímu
zhodnocování materiálu. Tím by také
došlo ke změně ve prospěch technicky
progresivních výrobků a zlepšení
ekonomie výroby.
Rozsáhlou investiční výstavbou se
mají vytvořit předpoklady pro zvýšení
výroby stavebních hmot, které se projeví
výrazně kolem roku 1970 a v dalších
letech. Po uvedení plánovaných kapacit do
provozu se podstatně zlepší zásobování
cementem, zdicími materiály, krytinou, obkládačkami
i sanitním zařízením.
Ve spotřebním průmyslu je charakteristické
zejména podstatně vyšší tempo růstu
sklářského a keramického průmyslu,
které pracují na bázi domácích
surovin.
Soudružky a soudruzi, s programem základních
strukturálních přeměn jsou propracovávány
v úzké souvislosti i otázky rozmístění
výrobních sil.
Proto vláda věnovala při přípravě
perspektivy soustředěnou pozornost oblastnímu
rozvoji národního hospodářství.
Vláda také přijala opatření
ke zvýšení účinnosti ekonomických
nástrojů podporujících rozvoj vybraných
oblastí republiky. Tento soubor byl doplněn o další
nástroje k podpoře rozvoje v zaostalých oblastech,
např. o možnost zvýšení individuálních
investičních dotací až do 40 % ceny
investic.
Za rozhodující v rozvoji hospodářství
na Slovensku považujeme růst národního
důchodu, který se má do roku 1970 zvýšit
o 40 %, což je průměrně za rok o 7 %.
Váha Slovenska v jednotné čs. ekonomice dále
stoupne. Na konci pětiletky má objem vytvořeného
národního důchodu dosáhnout 28 % celostátní
úrovně. Další zrychlení rozvoje
hospodářství na Slovensku se projevuje především
v rychlejším růstu průmyslové
výroby a zemědělství, účinnějším
řešením otázek zaměstnanosti,
urychlením investiční výstavby a zlepšením
vybavenosti v nevýrobní sféře, především
ve školství a zdravotnictví.
Rozvoj hospodářství na Slovensku předpokládá
a také umožňuje zvýšení
přírůstku pracovníků. Přírůstek
pracovních sil v roce 1968 představuje zvýšení
téměř o 40 000 osob, z toho v průmyslu
téměř o 17 000 osob. To znamená, že
se na Slovensku uvažuje se zvýšením zaměstnanosti
do roku 1970 o 105 000 pracovníků. Je tedy trvale
sledována linie zapojování pracovních
rezerv. Další práce v této oblasti ve
spolupráci se slovenskými národními
orgány pokračují.
Ačkoli v hospodářské politice státu
se prosazují střízlivé ekonomické
úvahy o rozsahu a zaměření investiční
výstavby, je třeba z hlediska zabezpečení
dalšího rozvoje Slovenska hodnotit pozitivně
růst jeho podílu investic.
V jednotné ekonomice státu má Slovensko zvláštní
význam pro své přírodní zdroje,
určité rezervy pracovních sil i další
příznivé podmínky. Ekonomická
opatření směřující k
rozvoji Slovenska odpovídají požadavku postupného
vyrovnávání historicky vzniklých rozdílů
ve vývoji českých a slovenských krajů
a životní úrovně obyvatelstva obou našich
národů.
Plán předpokládá také další
hospodářský rozvoj málo vyvinutých
pohraničních oblastí českých
krajů. Upevňování ekonomických
poměrů v pohraničních oblastech vyžaduje
pokračovat v orientaci na dosažení intenzivnějšího
stupně zemědělské výroby a
využívání půdy, zabezpečení
podmínek pro rozvíjení průmyslu, který
zde má dlouholetou tradici, popřípadě
využívá místních zdrojů
surovin. Nemalou úlohu pro stabilizaci hospodářských
poměrů a osídlení mohou mít
i opatření v rozvíjení domácího
i cizineckého turistického ruchu.
Při rozpracování oblastních problémů
se vláda soustavně zaměřuje také
na základní otázky rozvoje hl. m. Prahy.
V tomto pětiletí přistupujeme k mnoha závažným
akcím, které mají postupně změnit
život města a zlepšit životní prostředí
jeho obyvatel. Řešení městské
hromadné dopravy, úpravy komunikační
sítě, výstavba nového a rekonstrukce
starého bytového fondu, zlepšení rekreačních
možností obyvatel Prahy a řada dalších
problémů jsou ve svém souhrnu takovým
komplexem úkolů, jaký nemá v minulosti
města obdoby.
Tím spíše je třeba přistupovat
k jejich realizaci velmi promyšleně, soustřeďovat
síly na akce pro rozvoj města nejnutnější
a hledat takový postup prací, který by co
nejméně znesnadňoval denní život
jeho obyvatel.
Program výstavby a přestavby hlavního města
Prahy je mimořádně náročný,
především na stavební kapacity a jeho
organizační zvládnutí. Je proto i
nadále správné volit zvláštní
režim ve výstavbě, který bude počítat
s účinnou pomocí ostatních krajů
republiky.
Soudružky a soudruzi, realizace všech strukturálních
přeměn je závislá na postupu investiční
výstavby, na její struktuře, na jejím
rozsahu, kvalitě a hospodárnosti.
Vláda proto bude i v příštím
roce kombinací nástrojů a zesílením
kontroly vytvářet tlak na odstranění
nedostatků v investiční výstavbě.
Dnešní výstavbou vytváříme
předpoklady pro rozvoj hospodářství
po roce 1970. Je proto třeba znovu zdůraznit požadavek
mnohem vyšší discipliny v dodržování
základních pravidel ekonomické odpovědnosti
za investiční činnost. Jedině důsledný
postup může vytvořit podmínky, aby i
v této oblasti směřoval vývoj k postupnému
obnovení rovnováhy v celém národním
hospodářství.
Souhrnně řečeno, plánovaný
vývoj tvorby a struktury společenských zdrojů
dává možnosti, jak posílit rovnováhu
hospodářství v jeho základních
úsecích. Uvažované tempo pokládáme
za dolní hranici skutečných možností
rozvoje naší výroby. Nepřeháníme
optimismus a ponecháváme dostatečný
prostor, aby počínající tlak trhu
vytvořil konkrétní proporce a naplnil je
efektivní výrobou, která také najde
efektivní užití. Stejně tak nevyužíváme
do krajnosti všech možnosti, které se objevily
při práci na plánu, a to ani v akumulaci,
ani v osobní spotřebě.
Soudružky a soudruzi, rozbory současného stavu
a vývojových tendencí ekonomiky ukazují,
že v národním hospodářství
zrají některé příznivé
kvalitativní změny, na jejichž tempu, struktuře
a úrovni závisí i harmonický rozvoj
životní úrovně obyvatelstva. Rozvoj
životní úrovně je i aktivní silou,
která zpětně působí při
zajišťování trvalého ekonomického
růstu.
Přes trvalý růst životní úrovně
v minulých letech a přes její relativně
vysoký stupeň se v rozvoji životní úrovně
projevují vážné nedostatky, např.
v bydlení, dopravě, službách a obchodě,
které oslabují pocit spokojenosti lidí. Stejně
nepříznivě působí i nedostatky
v rozdělování, a to nejen ve známých
projevech rovnostářství, ale i v oslabování
přímého působení hodnotových
vztahů na odměňování pracujících.
Vláda, vycházejíc z těchto skutečností
a z direktiv strany pro další rozvoj životní
úrovně, zajišťuje, aby v závislosti
na skutečných výsledcích hospodaření
bylo v období do roku 1970 zvýrazněno bezprostřední
sepětí vývoje životní úrovně
s prosazováním kvalitativních změn
v ekonomice. To znamená:
- přednostně posilovat individuální
odměňování za práci před
rozdělováním ze společenských
fondů;
- za hlavní směr rozvoje životní úrovně
považovat spolu s jejím obecným růstem
posilování především těch
stránek životní úrovně, které
umožňují postupně přecházet
k žádoucím změnám životního
stylu obyvatelstva.
Řešení problému bydlení, zlepšování
životního prostředí, rozvíjení
osobních služeb, zlepšení hromadné
osobní přepravy, to vše vyžaduje posilovat
investiční výstavbu v této sféře.
Tento směr vláda svými rozhodnutími
sleduje. Za primární úkol v současné
etapě považujeme zajištění stanoveného
programu bytové výstavby.
Jde o to, aby byl co nejdříve zvýšen
dosavadní rozsah výstavby bytů a současně
i dohnán výpadek z minulých dvou let pětiletky.
To konkrétně znamená, že by měla
být v průběhu dvou až tří
let zvýšena dosavadní výstavba z 80
000 bytů na více než 100 000 bytů za
rok. Rozhodli jsme se použít na přechodnou
dobu i mimořádných opatření: