- nejbližší tři léta jsou určená
k dosažení konsolidace naší ekonomiky
a vytvoření předpokladů pro trvalé
udržení ekonomické rovnováhy;
- základem tohoto procesu v této etapě je
prosazování takových ekonomických
změn, které rychle přinášejí
výsledný efekt; proto se vláda zaměřuje
na další rozvíjení nové soustavy
řízení, aby tak vytvořila v podnicích
situaci, jejímž výsledkem má být
snaha o zvýšení celkové efektivnosti
výroby, zejména prostřednictvím drobných
inovací a technického rozvoje a promyšlené
racionální organizace práce;
- tlak ekonomické soustavy vůči hospodářským
organizacím směřující ke zvýšení
technicko-ekonomické úrovně výroby
a výrobků a jejich kvalit nám má pomoci
jak k vytvoření výhodnější
situace na zahraničních trzích, tak i k další
konsolidaci vnitřního trhu;
- vyšší efektivnost práce hospodářských
organizací, zejména jejich technicko-ekonomická
opatření vedoucí k rychlé návratnosti
prostředků, jsou předpokladem pro realizaci
plánovaných strukturálních změn,
to je k posílení vybraných odvětví
a oborů, především chemie a spotřebního
průmyslu a k posílení zemědělsko-potravinářského
komplexu;
- i když všechna opatření jsou zaměřena
na dlouhodobé zabezpečení rozvoje životní
úrovně, umožňují nám výsledky
zejména posledních dvou let přistoupit již
nyní k řešení některých
základních problémů životní
úrovně, jako je preferovaná výstavba
bytů, zvyšování nízkých
důchodů, zvyšování příspěvků
pro rodiny s více dětmi, prodlužování
mateřské dovolené, zkracování
pracovní doby apod.
Soudružky a soudruzi poslanci, všichni se pamatujeme,
v jaké situaci bylo národní hospodářství
na začátku šedesátých let. V
roce 1963 vyvrcholily důsledky nahromaděných
negativních jevů v ekonomice, ve stagnaci národohospodářského
rozvoje. Dosažený stupeň životní
úrovně bylo možno udržet jen za cenu vážných
obtíží. Národní hospodářství
nedokázalo zajistit takovou výrobu, aby plně
kryla spotřebu. Zdroje a potřeby - řečeno
v ekonomické řeči - se dostaly do základního
rozporu.
Na počátku obnovování hospodářské
rovnováhy v roce 1964 jsme mohli velmi složitou a
obtížnou problematiku ekonomického vývoje
řešit jen krok za krokem, pouze ročním
plánem. Byla to určitá improvizace, k níž
nás situace donutila. Postupně jsme se dostávali
ke globální vyrovnanosti ročních plánů
a získávali jsme také určitý
výhled. Úroveň poznání postupovala
tak, že jsme roční plány mohli zasazovat
do ucelenějších představ o celkovém
dlouhodobějším vývoji národního
hospodářství. 4. pětiletka je již
zasazena do tendencí dlouhodobého vývoje.
Ještě v tomto roce má být dopracován
návrh dlouhodobého výhledu do roku 1980.
Vláda má nyní již tedy možnost
cílevědoměji usměrňovat rozvoj
národního hospodářství.
V období, v němž jsme rok od roku museli řešit
operativně věcnou problematiku, jsme se také
současně rozhodli realizovat zavádění
nové soustavy řízení. Rozhodující
principy nové soustavy vstoupily již do života
ekonomiky, i když ještě plně nepůsobí,
a propracováváme již základní
představy o tom, jak účinnost soustavy dále
rozvíjet a zlepšovat.
To všechno byla a je stále ještě velmi
složitá a velmi náročná práce.
Výsledky práce všech pracujících
naší republiky uplynulých dvou let ukázaly,
že také již přináší
svá určitá aktiva. Můžeme přistoupit
i k některým významným opatřením
v oblasti životní úrovně. To všechno
vytváří příznivější
podmínky pro život pracujících.
Pozitivní tendence, které se postupně prosazují
a které nás nesmí vést k jejich přeceňování
a k pocitům sebeuspokojení, nás zavazují
dále rozvíjet novou soustavu v potřebných
souvislostech s řešením věcných
problémů národního hospodářství,
a to velmi promyšleně, důsledně a nekompromisně.
Máme se dnes již o co opřít. Neznamená
to, že naše další práce bude snazší
a pohodlnější - čekají nás
ještě náročnější
úkoly a konfliktní situace. Tak, jak se postupně
budou dostavovat výsledky úsilí pracujících,
tak s nimi poroste i jejich iniciativa, radost z práce,
touha po ještě rychlejším vývoji.
Oč nyní jde, soudružky a soudruzi? Jde o to,
využít v podnicích a na závodech, v
zemědělských závodech a všech
pracovištích prostor, který byl vytvořen
pro iniciativu lidí, uvést do souladu hmotné
a morální podněty, souhrnně řečeno
povýšit řízení na úroveň
promyšleného socialistického podnikání.
To je věcí všech. Možnosti pro to jsou,
o tom jsme se již nejednou přesvědčili.
Záruka kvality a vynikající jakosti je především
v přesné a odpovědné práci,
v kvalifikaci a schopnostech každého člověka.
Máme zručné a dovedné pracující,
kvalifikované dělníky, techniky, zemědělce
a odborníky, a na nás všech také záleží,
jak těchto nepřeberných zdrojů společenského
pokroku dovedeme využít pro další rozvoj
socialismu v naší zemi.
Obhájit dobré jméno Československa,
upevnit jeho pozici ve světě, se musí stát
i pracovní a vlasteneckou ctí každého.
Jsme si vědomi toho, že vývoj nejbližších
let nebude nijak lehký. Máme však jistotu,
že jsme nastoupili cestu, která si získává
stále širší podporu všech našich
občanů, podporu založenou na jejich přesvědčení
o její správnosti. Na tom je také založena
naše jistota, že společným úsilím
Národního shromáždění,
vlády i všech pracujících republiky
dosáhneme pod vedením naší komunistické
strany splnění záměrů, které
jsme si vytyčili, i výsledného cíle,
tj. zabezpečení trvalého růstu životní
úrovně pracujících v naší
vlasti.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
místopředsedovi vlády inž. Černíkovi.
Nyní promluví posl. Holatová.
Posl. Holatová: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi,
v souvislosti s projednáváním státního
rozpočtu na rok 1968 chci ve svém diskusním
vystoupení ukázat, jakých výsledků
dosáhli pracující pletařského
průmyslu v minulém roce a před jakými
problémy a úkoly stojí v tomto roce.
V průběhu minulého roku si pracovníci
jak na podnicích, tak i na oborovém ředitelství
ověřili, nakolik se v praxi podařilo uvést
do života zdokonalenou soustavu řízení
národního hospodářství, jejímž
základním rysem je přechod na řízení
a plánování pomocí ekonomických
nástrojů.
Základním ekonomickým ukazatelem činnosti
podniku je hrubý důchod. Porovnáme-li výši
vytvořeného hrubého důchodu v pletařském
průmyslu ze tří čtvrtletí roku
1967 se stejným obdobím roku 1966, přepočteného
na srovnatelné ceny, organizaci a metodiku, zjišťujeme,
že vytvořený hrubý důchod byl
v roce 1967 o 16,6 % vyšší. Těchto dobrých
výsledků bylo dosaženo zvyšováním
objemu tržeb při soustavném snižování
spotřeby přímého materiálu
proti normám. Skutečné úspory v roce
1967 proti skutečnosti roku 1966 činí 18,6
%, to je 99 miliónů Kčs.
Souhlasím s kritikou, že některé podniky
získaly přestavbou velkoobchodních cen neoprávněné
prostředky a mají příznivou situaci,
pokud jde o finanční zdroje, a z toho důvodu
jsou nová opatření, která vyplývají
z vládního usnesení 225 ze 7. července
minulého roku pro národní hospodářství,
nesporně nutná. Vlivem nových cen platných
od 1. 1. 1967, do nichž se dostaly vyšší
náklady a zisk, než bylo pro podniky nutné
a pro národní hospodářství
zdravé, vytvářejí se v podnicích
nežádoucí a neúměrné nadplánované
zdroje, které plynou do fondů podniků, a
to z velké části do fondu pracujících.
Tyto zdroje v případě jejich čerpání
by mohly vážně narušit rovnováhu
trhu. Až potud jsou věci jasné a opatření
proti nim správná.
Jiná věc je však skutečná realizace
těchto opatření. V tisku stále čteme
o nutnosti diferencování - i ministr financí
inž. Sucharda ve své zprávě uváděl,
že finanční situace podniků je velmi
rozdílná - ale ve skutečnosti je bráno
pro všechny podniky stejné měřítko.
Všichni víme, že nové ceny platné
od 1. 1. 1967 nebyly zvýšeny všude stejně.
V pololetní zprávě o výsledcích
docílených v průmyslu v celostátním
měřítku jsme se dočetli, že zvýšení
cen činilo celostátně v průměru
asi 30 %. Přitom v pletařských podnicích
činí zvýšení jen kolem 11 %.
Těmto diferencím odpovídají také
docílené nadplánované hospodářské
výsledky, které v pletařských podnicích
nedosahují takových částek jako v
řadě podniků jiných resortů.
Přitom odčerpávání zisku se
provádí rovnostářsky, takže hrozí
nebezpečí, že podniky s nízkými
nadplánovanými výsledky se v roce 1968 dostanou
do neplnění a podnikům, které si neoprávněně
zvýšily ceny více, se i po těchto opatřeních
povede dobře. Je totiž samozřejmé, že
jsou-li obory, kde se ceny zvýšily o 11 %, jako je
tomu v pletařském oboru, musí být
při celostátním průměrném
zvýšení cen o 30 % obory, kde zvýšení
cen činí 50 % i více. Z toho vyplývá,
že je nutno, aby další etapa přestavby
velkoobchodních cen, která se připravuje,
jak o tom hovořil i soudruh ministr financí ve své
zprávě, byla provedena objektivně, odpovědně
a spravedlivě pro všechny podniky.
Investiční politika a technický rozvoj podniků
spotřebního průmyslu nejsou dosud v průběhu
4. pětiletky řešeny a neodpovídají
závěrům Xlll. sjezdu strany. Příčiny
jsou známy již 20 let, a to nedostatek stavebních
kapacit pro závody spotřebního průmyslu
a finančních zdrojů, jak o tom hovořil
ve své zprávě soudruh zpravodaj. Obdobná
situace je v technickém rozvoji a hlavně pokud jde
o dovoz strojů z kapitalistických států,
neboť stroje špičkové techniky z těchto
států dovážíme a nevyrábějí
se v tuzemsku nebo v zemích socialistického tábora.
Jde o stroje pro pletárny vrchního ošacení,
konfekce, barevny a úpravny. Ceny těchto dovážených
strojů v nové metodice plánu jsou tak vysoké,
že většinou nedosahují krátké
návratnosti vynaložených finančních
zdrojů. S ohledem na tuto skutečnost nedosahují
podniky plánované obnovy strojního parku
při 6 %ním odpisu ze základních fondů.
Pro ilustraci uvádím cenu jednoho pletacího
stroje tuzemské výroby typu D3Va, který stál
v roce 1966 před indexem cen 31 500 korun a po novém
indexu v roce 1967 stál týž stroj 45 000 korun,
tedy cenu přepočtenou indexem na 1,447.
Daleko horší situace je u průmyslových
staveb, kde např. Loana v Rožnově pod Radhoštěm
zahájil v roce 1967 výstavbu mechanicko-chemické
čistírny odpadních vod v závodě
Příbor s původní rozpočtovou
hodnotou v cenách plánu roku 1966 5 400 000 korun.
Po přepracování plánu rozpočtových
cen na rok 1967 se zvýšil objem na 8 146 000 korun,
tedy přepočteno indexem na 1,508. Nové zvýšení
cen podle výnosu SPK č. 1 ze dne 13. června
1967 se již dnes jeví na čističce odpadních
vod, a to o dalších 600 000 Kčs. Podotýkám,
že ceny výrobků pletařského průmyslu
jsou zvýšeny asi o 11 %.
Velká pozornost v roce 1967 byla v pletařském
průmyslu věnována zlepšení odběratelsko-dodavatelských
vztahů a uplatnění zdravé funkce trhu.
Národní podniky věnují velkou péči
přípravě kolekce, jejímu ekonomickému
hodnocení a zvláště pak prodejní
činnosti. Příprava na kontrakty není
na národních podnicích podceňována
a úspěchy např. pletařského
průmyslu, kterých dosáhl v akci Brno 1967,
potvrzují, že jsme ve spotřebním průmyslu
nastoupili správnou cestu.
Neméně pozornosti je věnováno oblasti
řízení, plánování a
zajišťování vývozu. Při
studiu konkurenčních schopností pletených
výrobků při uplatnění vývozu
dochází se k poznatkům, že dovoz surovin,
jejich zpracování a jejich opětný
vývoz není tak efektivní jako zpracování
tuzemských surovin do finálních výrobků.
V pletařském průmyslu se usiluje o to, aby
ve spolupráci s chemickým průmyslem byla
rozšířena výroba syntetických
materiálů tak, aby v roce 1969 byly vybudovány
nové výrobní kapacity pro výrobu dalších
6000 tun polyamidových vláken ročně.
Mám dotaz na předsedu SPK a ministra chemického
průmyslu, bude-li tato koncepce dodržena. K zlepšení
surovinové základny v pletařském průmyslu
a obohacení našeho trhu novými výrobky
z umělých vláken, po kterých je veliká
poptávka, je dodržení této koncepce
velmi nutné.
Pletařské výrobky jsou stále ve větším
rozsahu požadovány jak na vnitřním,
tak i na zahraničním trhu. V souladu s tím
dochází k zvyšování vývozních
úkolů v pletařském průmyslu.
Koncem 4. pětiletky se zvýší exportní
úkoly pletařského průmyslu proti roku
1965 téměř o 50 %, z toho do kapitalistických
států o 61,3 % a do socialistických zemí
o 43,4 %.
U vývozu do socialistických zemí požaduje
PZO Centrotex na krytí závazků vyplývajících
z dlouhodobých dohod dodávky ve výši
224 mil. korun ve franco cenách proti závazně
stanovenému úkolu ve výši 208 mil.,
takže se jeví rozdíl v zajištění
dlouhodobých dohod o 16 mil. ve franco cenách. Podle
vyjádření PZO Centrotex nenaplnění
kontingentu ohrožuje akci Sovětský svaz 1968,
ve které má dojít k zvýšeným
dodávkám do SSSR na úkor dodávek do
kapitalistických zemí. PZO Centrotex upozorňuje,
že sovětský partner nebude o akci jednat do
doby naplnění kontingentu.
Pro zajištění vzestupného trendu ve
vývozních úkolech, zejména do kapitalistických
států bude nutně třeba zajistit novou
techniku, a to dovozem z kapitalistických států,
zejména stroje na vrchní pletené ošacení,
které se v naší republice nevyrábějí
a nejsou v potřebném množství k dispozici
ani v rámci socialistických zemí.
Z těchto důvodů došlo při jednáních
mezi výrobními podniky a PZO k uzavření
závazků na zvýšení dodávek
do kapitalistických států, kterými
bude splacen vnitřní devizový úvěr
na dovoz strojů z těchto států. Pro
rok 1968 bude nutno vyprodukovat nad závazný úkol
dodávky v hodnotě cca 14 mil. korun ve franco cenách.
Tím dochází k nárůstu vývozu
spotřebního zboží, který bychom
nutně potřebovali na vnitřním trhu.
Je to však prakticky jediný možný způsob
zajištění nové techniky z kapitalistických
států.
V roce 1967 byly zavedeny ve vztahu k zahraničnímu
obchodu nové ekonomické nástroje. Při
zjednodušení efektivnosti na vztah mezi dosaženou
kupní cenou a přirážkou na jedné
straně a velkoobchodní cenou na straně druhé
jsou dosavadní výsledky za pletařský
obor celkem úspěšné. Výsledky
dosažené jednotlivými podniky byly z větší
části předvídány již při
zavedení ekonomických nástrojů a byly
předmětem redistribuce mezi výrobními
podniky. Důvody k provedení redistribuce byly především
ty, že zavedením přirážek a srážek,
které jsou stanoveny na oborové průměry,
by došlo k některým nepříznivým
vlivům v době, kdy výrobní podniky
neměly možnost měnit výrobní
sortiment v souladu se zavedenými ekonomickými nástroji.
Kontrakty například na dodávky do SSSR byly
uzavřeny dávno předtím, než vůbec
byly vyhlášeny indexy pro přestavbu velkoobchodních
cen a oznámena výše přirážek
a srážek ke kupním cenám.
Podle vydaných zásad pro vývoj cenových
přirážek a srážek má dojít
od roku 1969 k jejich novým úpravám, které
by na plánované objemy při současné
struktuře vývozu znamenaly vysoké ztráty
na vývozu. Z těchto důvodů bude nutné,
aby oborové ředitelství ve spolupráci
s nově vytvořenou akciovou společností
věnovalo těmto otázkám maximální
pozornost, aby se předešlo nepříznivým
ekonomickým důsledkům.
Pokud jde o dodávky pro vnitřní trh, zajistil
pletařský průmysl zboží v hodnotě
cca 4,163 mld korun v maloobchodních cenách, což
představuje překročení plánu
v roce 1967 o 20 mil. korun. l přes toto úspěšné
splnění plánu v minulém roce nebyly
potřeby vnitřního trhu plně uspokojeny.
Pro plné uspokojení schází pletařskému
průmyslu dostatek chemických vláken a dostatečná
výrobní kapacita.
V další části svého diskusního
příspěvku chci poukázat na závažný
problém, se kterým se setkávám ve
volebním obvodu jako funkcionářka Čs.
svazu žen. Je to otázka směnnosti žen,
hlavně matek.
Naše zákony, především zákoník
práce, umožňují pracujícím
ženám -matkám dětí do 15 let
zkrátit, upravit a změnit pracovní dobu.
Máme tedy zákony pro zlepšení pracovních
podmínek zaměstnaných žen, hlavně
matek, na straně jedné a podmínky a možnosti
závodů na straně druhé.
Jak je tomu ve skutečnosti? Mohou závody vyhovět
všem požadavkům, které pracující
ženy - matky uplatňují? Otázka je příliš
složitá. Každému je známo, že
závody spotřebního průmyslu jsou převážně
zastaralé, se zastaralým strojním vybavením,
s malými a mnohdy nevyhovujícími výrobními
prostorami. Je známa i ta skutečnost, že stále
rostoucími požadavky společnosti je vyvíjen
tlak na další zvyšování výroby.
Vysoká výroba, která má zajistit v
maximální míře uspokojování
našich spotřebitelů spotřebním
zbožím, je hlavním důvodem toho, že
ani při nejlepší snaze není v silách
pracovníků závodů vyhovět ve
všech případech oprávněným
požadavkům zaměstnaných matek.
Při posuzování směnnosti je bráno
v úvahu hledisko ekonomické. Je zcela pochopitelné,
že budovat a zavádět novou techniku a přitom
ji důsledně nevyužívat by bylo plýtvání,
což si nemůže dovolit ani ta nejbohatší
společnost. Nutnost vyššího využívání
základních fondů však neznamená,
že by úroveň směnnosti měla být
ve všech odvětvích stejná. Domnívám
se, že jako hlavní kritérium pro posuzování
ekonomického významu a zvyšování
směnnosti měla by se brát v úvahu
pořizovací cena základních fondů,
tzn., že čím jsou pořizovací
hodnoty vyšší, tím rozhodněji je
třeba trvat na jejich vyšším využití.
Statistika však dokazuje, že zatímco ve spotřebním
průmyslu, hlavně v průmyslu textilním
a pletařském, kde jsou hodnoty základních
fondů v porovnání s ostatními odvětvími
národního hospodářství možno
říci nejlevnější a kde pracuje
největší procento žen, právě
zde je zaznamenávána nejvyšší směnnost.
Je velmi obtížné vysvětlit pracujícím
ženám důležitost využívání
základních fondů, když v mnoha jiných
resortech je nákladné výrobní zařízení
využíváno pouze v jedné směně
a naproti tomu v textilním a pletařském průmyslu,
kde pořizovací cena kupř. šicího
stroje činí cca 2000 korun, je mnohdy tvrdě
požadováno jeho plné využití.