V tomto směru je nutno posílit postavení
oblastních orgánů, aby bylo možno soustavně,
a to chci podtrhnout, se těmito problémy zabývat.
Zdá se mi, že zde existuje i určitá
mezera v právních předpisech, které
prozatím nedokonale vystihují tuto problematiku.
Je pravda, že se provádějí určité
úpravy ekonomických nástrojů, jako
kupříkladu zvyšují se oblastní
dotace ve vybraných místech až do 40 % rozpočtové
ceny, ale je nutno také vytvořit podmínky
pro uplatňování ostatních dosavadních
ekonomických nástrojů, o nichž jsem
se již zmiňovala, především požadovat
příspěvky investorů ke krytí
doplňkových investic, které dosud byly placeny
ze státního rozpočtu bez dopadu na hospodaření
jednotlivých hospodářských organizací,
a podstatně zdražit pracovní sílu, aby
podnikům vyšlo levněji provádět
modernizaci a automatizaci než stále rozšiřovat
počty pracovníků v sekundární
sféře. Tato problematika by měla být
řešena především v oblastech s
nedostatkem zdrojů pracovních sil.
Mimo zdokonalování ekonomických nástrojů
až do vytvoření komplexního souboru
nástrojů by měla být pozornost centrálních
orgánů zaměřena na ovlivnění
předprojektové přípravy, rozmisťování
investic orgány oblastního plánování,
jejichž činnost by měla být stabilizována.
Jen touto cestou je možné zabezpečit řešení
oblastní proporcionality a tím zlepšit i celkový
vývoj ekonomiky v našem státě. Děkuji.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Meluzínové. Promluví posl. Kopecký.
Posl. Kopecký: Soudružky a soudruzi, dovolte
mi zmínku o věci, která je v popředí
zájmu veřejnosti ve všech našich krajích
- o službách motorismu.
Stále více si uvědomujeme, jak nedílnou
součástí ekonomiky našeho státu
je silniční doprava. Silně ovlivňuje
zásobování, odbytové vztahy, vazby
všech oborů a vývoj hospodářství
vůbec. Kromě toho žijeme v období urychleného
rozvoje individuálního motorismu, což je nutno
brát jako průvodní znak budování
vyspělé socialistické společnosti.
Přitom však je obecně známo, že
této rostoucí intenzitě silniční
dopravy zdaleka neodpovídá zásobování
technické základny pro služby a opravy silničních
vozidel. Domnívám se, že málokterý
z poslanců byl ušetřen vážné
kritiky a připomínek z této oblasti služeb,
zvláště pak tradičního už
nedostatku náhradních dílů pro motorová
vozidla. V minulém roce interpelace tohoto druhu dosáhly
nebývalých rozměrů a promítly
se i do jednání NS, a bylo proto třeba prakticky
přispět k řešení vzniklé
situace.
Průmyslový výbor NS pro hlavní výrobní
odvětví a dopravu a výbor pro spotřební
průmysl reagovaly na tyto početné připomínky
ustavením zvláštní společné
pracovní komise, jejímž úkolem je prozkoumat
v praxi současný stav, zjistit účelnost
připravovaných opatření k nápravě
a pomoci prosadit jejich urychlenou realizaci. Dnes již mohu
informovat plénum NS alespoň stručně
o čtyřměsíční intenzívní
práci naší komise i o dílčích
výsledcích, které už byly dosaženy
a projednány v minulém týdnu ve schůzi
výboru.
Určená pracovní komise poslanců NS
při své práci využívá
poznatků z celostátní prověrky, kterou
v automobilovém opravárenství v letošním
roce uskutečnila ÚKLK. Přitom se však
řídí vlastním pracovním programem,
jehož cílem je získat maximální
množství bezprostředních poznatků
přímo v organizacích, které na vývoj
autoslužeb mají rozhodující vliv. Jaká
je situace a její příčiny na tomto
úseku?
Vlastní situaci ve službách motorismu tak,
jak ji zjišťujeme, je nutno charakterizovat celkově
jako velmi neutěšenou a v některých
oblastech republiky je stav téměř katastrofální.
Postačí, když si ukážeme, jaké
to je v hlavním městě.
Před 22 roky bylo v Praze 25 - 30 000 automobilů
a v tehdejších 236 autoopravnách pracovalo
3850 dělníků. Na jednoho dělníka
tak připadalo asi 7 automobilů. Dnes je v Praze
a nejbližším okolí cca 78 000 vozidel,
ale k dispozici je pouze 41 opraven s 1052 dělníky,
takže dnes nám připadá na jednoho dělníka
v opravnách a v servise 74 osobních automobilů.
- Takových faktů a srovnání bych mohl
uvádět více, ale to myslím není
nutné.
Jestliže celkově špatný stav ve službách
konstatujeme již dnes, v době, kdy na jeden osobní
automobil připadá u nás 35 obyvatel, pak
lze sotva domyslit situaci např. již v roce 1970,
kdy na jeden automobil připadne asi už jen 19 obyvatel,
nedojde-li ovšem k zásadnímu řešení,
o které usiluje též naše pracovní
skupina.
Výčet příčin této situace
by se dotýkal mnoha oblastí, především
dosavadní investiční politiky, která
znemožňovala rekonstrukci zastaralé základny
automobilového opravárenství, dále
sféry plánovací, cenové a z ní
vyplývající obchodní politiky, která
byla brzdou rozvoje náhradních dílů
i vlastních oprav zejména preventivního charakteru.
Dále to byla pomalá obnova parku silničních
vozidel, nerovnoměrný vývoj autoslužeb
v jednotlivých krajích, velmi nízká
úroveň technického vybavení opraven,
časté a neúčinné reorganizace
řízení v tomto odvětví apod.
Všechny tyto okolnosti, které svým způsobem
přispěly k dnešnímu špatnému
stavu, jsme v komisi podrobněji rozebírali, avšak
čas vymezený mému diskusnímu příspěvku
chci využít více k informaci o tom, co v blízké
budoucnosti se může a musí zlepšit.
Nejčastější jsou stížnosti
na nedostatek náhradních dílů, jehož
důsledkem jsou pak fronty před Mototechnou, úplatky,
častá nepojízdnost vozidel, dlouhé
lhůty oprav i jejich nedostatečná kvalita,
která snižuje bezpečnost na našich silnicích
apod. Otázkou náhradních dílů
pro motorová vozidla jsme se proto zabývali především.
Zjišťujeme, že rozhodně neběží
o všeobecný nedostatek součástí,
kterých vyrábíme nebo dovážíme
v roční hodnotě kolem 3 mld Kčs. Naopak
se ukazuje jejich přebytek v mnohém sortimentu tam,
kde se v plánu přecenila jejich potřeba,
jako např. pokud jde o řadu náhradních
dílů k výrobkům n. p. Tatra Kopřivnice.
Složitost však spočívá v tom, že
na uspokojení spotřeby se podílí svými
dodávkami asi 380 závodů v tuzemsku a dalších
90 dodavatelů ze zahraničí. V průběhu
letošního roku došlo k významnějšímu
rozšíření kapacit ve prospěch
náhradních dílů takřka u všech
výrobců, kteří spadají do trustu
Čs. automobilových závodů, a to dává
příslib k pronikavému zlepšení
situace v uspokojování trhu v příštím
roce.
Automobilky však produkují výrobu náhradních
dílů pouze ze 2/3 a zbytek
připadá na dovoz a výrobce jiných
odvětví. Největší rozpory trvají
v dodávkách chemického průmyslu v
sortimentu technické pryže a pneumatik. Také
tyto otázky jsme konzultovali s generálním
ředitelem Čs. závodů gumárenských
a i v Gumokovu v Hradci Králové a v Náchodě.
Náprava se uskutečňuje cestou doplnění
výkonnějších strojů, cenového
zvýhodnění výroby drobných
autosoučástí a zejména přerozdělením
výrobního programu, které povede ke specializaci
některých gumárenských závodů
a tím i ke zvýšení kapacit a k lepšímu
uspokojování potřeb uživatelů
motorových vozidel. I když ještě v příštím
roce nebude náš trh patrně zásoben pryžovými
díly k plné spokojenosti, jsou to cesty schůdné
a slibné. K tomu jen jeden příklad. Chci
ukázat, co brzdí nebo zapříčiňuje
nedostatek některých dílů, např.
pokud jde o hřídelové těsnění,
simerinky apod. Je zapotřebí, aby např. Gumokov
v Hradci Králové, který vyrábí
hřídelové těsnění -
simerinky, silenbloky a pod. - měl dostatek kovových
dílů pro pogumování. Sám na
to nestačí, a proto v současné době
probíhají jednání přímo
na VŽKG v Ostravě o vybudování tamního
provozu, který by tyto dílce pro Gumokov a další
podniky zajišťoval.
Problémy náhradních dílů nekomplikuje
však pouze výroba, ale i distribuce, která
je v případě autodílů neuspokojivá.
Především z hlediska úrovně skladového
hospodářství probíhá provoz
v n. p. Mototechna velmi často v podmínkách
nedůstojných lidské práce, ať
již dáme za příklad sklady v Karlíně,
na Smíchově, ve Vojkovicích, v Kopřivnici
nebo i největší prodejnu v republice vůbec
- v Praze na Harfě, kde se ročně vybavuje
více než 18 000 automobilů v hodnotě,
která se blíží 1 mld Kčs. Jenom
v Praze má Mototechna svá dislokovaná pracoviště,
která představuji 30 000 m2 úložišť
a kanceláří na více než 80 místech.
Tato pracoviště mimo jiné zbytečně
váží činnost stovek zaměstnanců,
jejichž kapacita by měla být využívána
k rozšíření a zlepšení vlastních
služeb spotřebitelům. Proto není v silách
Mototechny, aby za stávající situace distribuci
zlepšila.
Není to však náš nový poznatek.
Již v roce 1964 vláda uložila svým usnesením
č. 375 v plánu investiční výstavby
na léta 1966 - 1970 zabezpečit výstavbu moderních,
vysoce mechanizovaných skladů náhradních
dílů k motorovým vozidlům. Realizace
investičního úkolu, který počítá
s výstavbou takového skladu v Praze ve Stodůlkách,
je však neustále ohrožována novými
potížemi a je snahou naší komise pomoci
této výstavbě vybavené strojním
počítačem, neboť bez řádných
skladů doplněných novou technikou nelze již
plnit stále se zvyšující nároky
na plynulé zásobování náhradními
díly.
Vedle tohoto dlouhodobějšího řešení
je ovšem potřeba, aby se věci pomohlo okamžitě.
Zkoumali jsme i v tomto ohledu řadu možností
a plně podporujeme zásady, podle nichž již
v roce 1968 má dojít k významnějším
změnám v obchodní síti. Především
je nutno z této obchodní sítě odstranit
přežitky direktivního způsobu řízení.
V praxi autoslužeb to vyžaduje umožnit výrobcům,
aby mohli bezprostředně odpovídat za předprodejní
a poprodejní servis svých vozidel. Proto je nutné
změnit dnešní postavení Mototechny,
která jako národní podnik je k výrobci
ve vztahu nezávislého odběratele. Opatření
proto sleduje, aby se z Mototechny stala skutečně
prodejní organizace, řízená správním
výborem trustu Čs. automobilových závodů
s podílnickou účastí jednotlivých
výrobců, a to pokládáme za správné.
Souběžně je však nezbytné navíc
rozšířit prodejní síť náhradních
dílů o další organizace mimo Mototechny
tak, aby se prodejní místa přiblížila
místům skutečné spotřeby. Znamená
to umožnit prodej náhradních dílů
též opravnám, v některých případech
i čerpacím stanicím, motelům atp.
Ve všech těchto případech přikládáme
rozhodující účinnost opatřením
cenovým, zejména zavedení rabatů při
odběru náhradních dílů v závislosti
na velikosti dodávky a požadované lhůtě,
aby tak jako je to v tržních vztazích ve státě
běžné, stala se i u nás část
obchodního rozpětí samozřejmou přiměřenou
součástí výnosu opraven. Progresivní
jsou, podle našeho názoru, i další připravovaná
opatření ke zkrácení odbytových
cest náhradních dílů, zejména
formou přímých dodávek výrobců
velkým opravnám bez účasti Mototechny
apod.
V oblasti ekonomických vztahů připravuje
ministerstvo těžkého průmyslu řadu
dalších opatření, podle kterých
by se autoopravárenství mělo stát
činností dostatečně přitažlivou.
Je skutečně nejvyšší čas,
aby i v těchto službách nastala podnikatelská
jistota, která by otevřela dveře pro vytváření
převahy nabídky nad poptávkou, to je, která
by převedla obchodní vztahy do podmínek běžných
tržnímu hospodářství. Prodiskutovali
jsme všechna taková opatření a mohu
říci, že to jsou věci způsobilé
opravdově otázky řešit. Je však
potřeba, aby nejenom ministerstvo těžkého
průmyslu, ale všechny příslušné
státní orgány, zejména státní
plánovací komise apod. se iniciativně zapojily
do tohoto veřejností již požadovaného
procesu obrody automobilového opravárenství.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
soudruhu Kopeckému. Nyní bude přestávka
dvacet minut.
Předseda NS s. Laštovička: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, pokračujeme v přerušené
schůzi rozpravou. Slovo má posl. Růžička.
Posl. Růžička: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci!
Jedním z kladů státního rozpočtu
na rok 1968 je vytvoření některých
podmínek pro podstatné zvýšení
odběru elektrické energie v domácnostech.
Na tomto úseku nejsme - ve srovnání s jinými
hospodářsky vyspělými zeměmi
- na žádoucí úrovni. Proto jako jeden
z prvních kroků můžeme uvítat
rozhodnutí Ústřední správy
energetiky vydat s platností od 1. ledna 1968 nové
tarify a umožnit jejich používání
všem spotřebitelům podle jejich svobodné
volby.
Byla již zrušena dosavadní omezující
opatření, kdy například spotřebitel,
který měl zaveden v bytě svítiplyn,
neměl právo na sníženou sazbu za elektřinu.
Zvýhodnění nových tarifů se
dotkne většiny konsumentů, a to těch,
kteří používají více spotřebičů
nebo větších elektrických spotřebičů.
Například rodina, odebírající
denně 10 kWh a platící dosud za ně
po 70 haléřích za 1 kWh, bude nyní
platit jen polovinu - 35 haléřů. Toto snížení
ceny elektrické energie jistě přispěje
k rozšíření jejího odběru
a tím ke zlepšení životních podmínek,
k růstu životní úrovně.
Hovořím-li o zlepšení životních
podmínek, nemyslím tím jen snížení
pracnosti v domácnostech, kde se odstraní nebo alespoň
omezí práce s palivem - uhlím, kde se tím
zabrání znečišťování
bytů. Vidím v tom však i omezení exhalací
z nízkých komínů, exhalací,
které jsou relativně několikanásobně
škodlivější jakožto přízemní
exhalace než exhalace z vysokých komínů
elektráren a průmyslových závodů.
Zamysleme se nad tím, jak by prospělo ke zlepšení
ovzduší, kdyby se přistoupilo k rozsáhlejší
elektrifikaci domácností v oblastech značně
zamořených exhalacemi - v oblastech koncentrovaného
průmyslu ať již v Praze, v Ostravě, v
Severočeské uhelné pánvi i jinde.
Například v Severočeském kraji, kde
je centrum výroby elektrické energie, by se mělo
přistoupit k urychlené elektrifikaci některých
sídlišť a zvláště pak rozptýlené
bytové výstavby. Severočeský KNV uvažuje
o počtu cca 20 000 domácností, kde by se
mělo přistoupit k plné elektrifikaci nejen
pro vaření a světlo, ale i pro otop. Dosud
bylo nutné omezování v důsledku nedostatku
elektrické energie - to však je překonáno.
Další překážka, cena za elektřinu,
je částečně odstraněna novými
tarify, které například při vytápění
akumulačními kamny nebo ohřívání
vody snižují cenu
1 kWh na 14 haléřů při měsíčním
stálém poplatku 10 Kčs. Pak vytápění
větší obytné místnosti přijde
asi na 5 Kčs denně.
Říkám, že cenová překážka
je částečně odstraněna, a proto
by si zasloužilo přezkoumání stanovení
nové, ještě nižší ceny za
noční proud pro domácnosti s uvážením
této nižší sazby alespoň pro oblasti
zamořené exhalacemi elektráren.
Že cesta elektrifikace domácností je správná,
ukazují směry ve vyspělých státech
na světě. Například ve Spojených
státech uvažují do roku 1980 plně elektrifikovat
asi 40 % domácností.
Ve světě se stále více oceňuje
řada výhod elektrického vytápění,
a to jak v oblasti bytové architektury - úspora
místa, lepší možnost řešení
interiéru - tak i v oblasti údržby a provozu
- snadná ovladatelnost, přesnost, čistota
bytu i okolního ovzduší - a v nemenší
míře i bezpečnost provozu, kdy např.
v tarifech za pojištění domů s elektrickým
vytápěním je poskytována sleva 10
- 20 %.
Jednou z dalších překážek úspěšného
programu elektrifikace je otázka dostatku, technické
úrovně, ale i ceny elektrických spotřebičů.
Ověřil jsem si, že na tomto úseku již
jsou činěna opatření pro zajištění
potřebného množství i technické
úrovně spotřebičů. Např.
výroba akumulačních kamen má vzrůst
do roku 1970 oproti stavu z roku 1965 na 316 %, elektrických
zásobníků vody na 213 % a elektrických
sporáků asi na 165 %. Ministerstvo financí
by však mělo zrevidovat sazby daně z obratu
na elektrické spotřebiče. Tato daň
je podstatně vyšší než například
na obdobné spotřebiče plynové. Důvody
zvýšené daně měly smysl prohibitní
- omezit zájem o tyto výrobky pro nedostatek elektřiny
- a tento důvod je již překonán.
Pro úspěšnou elektrifikaci domácností
nepostačí jen dosud zmíněné
faktory. Aby spotřebitelé mohli odebírat
více elektřiny ve větších spotřebičích,
musí být urychleně přistoupeno k zesilování
rozvodů elektřiny. Plán a rozpočet
energetiky již v tomto roce počítá s
podstatným zvýšením prostředků
na výstavbu rozvodů nejen primárních,
ale hlavně ve městech a obcích.
Například na rok 1968 jsou v návrhu ÚSE
uvedeny prostředky na rozvody ve dvojnásobné
výši, než byla skutečnost v minulém
roce. Tuto cestu můžeme pokládat za správnou.
Proto jsme v průmyslovém výboru pro hlavní
odvětví mimo jiné doporučili, aby
při případném nutném krácení
investičních prostředků nebyly postiženy
částky pro rozvody. Toto je jedno z bolestivých
míst energetiky, která nemůže vždy
dodávat elektřinu v potřebné kvalitě.
Nárůst spotřeby elektřiny, který
můžeme nyní očekávat, by při
zanedbání rozvodných sítí ohrožoval
kvalitní dodávku elektřiny. Národní
výbory i další vlastníci obytných
domů by měli již v tomto roce přistoupit
k rekonstrukci domovních rozvodů elektřiny,
aby každý nájemník měl možnost
co nejdříve se zařadit mezi plně elektrifikované
domácnosti.