Nemám v úmyslu ve svém vystoupení
provádět akvizici pro elektrárny. Nejsme
v situaci, kdy bychom měli velký přebytek
výkonů, jedině jsme v současné
době dosáhli nutného mírného
předstihu před potřebou. Tento předstih
bude nutno přinejmenším udržovat.
Dnes se musíme zamyslet nad budoucností naší
energetiky. Zásoby paliv energetického uhlí
mohou stačit pouze 10 - 15 let pokrývat plně
potřeby elektráren, ale co dál? Dovoz uhlí?
Tekutých či plynných paliv? Nejvhodnější
pro naše podmínky se zdá výhled na používání
jaderných paliv, tedy budování atomových
elektráren. Ještě před 8 - 10 lety jsme
měli určitý předstih v nástupu
do jaderné energetiky, ale nevýhodný a nedůsledný
postup v dalších letech přivolali dnešní
opoždění jak ve vybavení vědeckovýzkumné
základny (máme stále jen jeden výzkumný
reaktor a v tomto směru nás řada i menších
států předstihla), ale i v tom, že elektrárna,
kterou jsme začali stavět jako jedni z prvních,
se dokončuje mezi posledními.
Čs. komise pro atomovou energii jako odborný orgán
centra by měla tuto situaci důrazně řešit,
a to takovým způsobem, abychom v budoucnosti nestáli
před problémy ve využívání
našeho bohatství jaderných paliv.
Na závěr svého příspěvku
chci prohlásit, že v podstatě souhlasím
s předloženým návrhem státního
rozpočtu a předpokládám přitom,
že vláda při jeho dopracování
zajistí vytváření vyšších
zdrojů v příjmech, než jaké byly
navrhovány při projednání rozpočtu.
Jsem přesvědčen, že je v silách
našich výrobních odvětví dávat
společnosti více, než je uvažováno
v návrhu plánu. Přesvědčili
jsme se zvláště v minulém roce, že
nová ekonomická soustava začíná
působit kladně, a proto budu hlasovat pro schválení
státního plánu a rozpočtu, jak nám
byl předložen. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Růžičkovi. Promluví poslanec Rudolf.
Posl. Rudolf: Vážené soudružky
a soudruzi, v uplynulém roce, ve kterém došlo
k realizaci zásad zdokonalené soustavy řízení,
také v našem zemědělství došlo
ke značnému poklesu dodávek mechanizačních
prostředků do zemědělských
závodů. V uplynulých měsících
jsme v našem denním i odborném tisku četli
názory našich odborníků, i ze strany
dodavatele - zástupců zemědělského
strojírenství, na příčiny,
které v současné době způsobily,
můžeme říci, omezení zájmu
zemědělců o nové stroje. Není
pochyby o tom, že současná situace je ovlivněna
řadou příčin. Jednou z nich byly změny,
a to hlavně zvýšení cen téměř
všech potřeb pro zemědělství
včetně mechanizačních prostředků.
Podle propočtu cenových indexů, charakterizujících
změny cen zemědělských mechanizačních
prostředků v roce 1967, došlo u dodávek
zemědělské techniky tuzemské výroby
ke zvýšení cen o 33,1 %, z dovozu ke zvýšení
cen o 28,4 %. To znamená, že průměrné
zvýšení cen činí ve srovnání
s rokem 1966 u mechanizačních prostředků
dodávaných podle plánu odbytu na rok 1967
asi 30,7 %. V praxi dosahuje zvýšení cen jednotlivých
strojů i vyššího indexu.
V diskusích, které byly vedeny, bylo dokázáno,
že ve srovnání s cenami strojů v zahraničí,
zejména v kapitalistických státech, nakupují
naši zemědělci stroje levněji. Toto
tvrzení bylo dokazováno různými výpočty,
hlavně srovnáním na množství
zemědělské produkce, kterou musí zemědělec
prodat, aby za ni mohl pořídit ten nebo onen zemědělský
stroj. l když věřím pravdivosti těchto
argumentů, přesto musím konstatovat, že
cena mechanizačních prostředků, vzhledem
k dalším podmínkám, které platí
v našem zemědělství, se stává
činitelem omezujícím další rozvoj
mechanizace a růst produktivity práce.
Kladným rysem nové soustavy řízení
je závislost podniků na vlastních zdrojích
a tomu odpovídající možnost rozhodování
o použití těchto zdrojů při jejich
vynaložení na investice, uplatnění výrobního
zaměření apod. Hlavním činitelem
v tomto rozhodování musí být efektivnost
příslušného opatření,
která je zpravidla měřena množstvím
hrubého důchodu, které připadá
na jednotku vynaložené práce. Z toho vyplývá,
že zemědělský podnik pořizuje
takové výrobní prostředky, které
mu zajistí růst hrubého důchodu na
pracovníka. Naskytne-li se možnost snížení
stavu pracovníků použitím nových
mechanizačních prostředků, musí
zvažovat, jestli úbytek živé práce
nebude pohlcen nepřiměřeným nárůstem
materiálových nákladů jako odpisů,
nákladů na opravy, spotřebu pohonných
hmot atd.
V praxi, v podmínkách našeho zemědělství,
velmi často zjišťujeme, že živá
práce je levnější než technický
pokrok dodávaný za cenu nepřiměřenou
stávající ceně živé práce.
Podobná situace je i u jiných výrobních
prostředků v zemědělství používaných,
např. u krmných směsí, chemických
ochranných prostředků, hnojiv apod. Také
o jejich použití rozhoduje relace mezi náklady
na jejich použití a výnosy dosaženými
přírůstkem produkce.
Zvýšení cen, které vstoupilo v platnost
1. 1. 1967, bylo do určité míry vyrovnáno
zvýšením cen zemědělských
výrobků a dotacemi a v uplynulém roce jistě
i dobrými hospodářskými výsledky
většiny zemědělských závodů.
Při hodnocení situace v rozvoji zemědělské
techniky v našem Jihomoravském kraji, a myslím,
že stejná situace je v celém státě,
jsme se pochopitelně zabývali perspektivou dalších
let, zejména situací roku 1968, na jehož prahu
stojíme. Obdobně jako v loňském roce
dochází i letos k určitým změnám
ve velkoobchodních cenách. Když jsme se seznámili
s indexy změn velkoobchodních cen, s uspokojením
jsme konstatovali, že přesto, že se zvyšují
velkoobchodní ceny některých hutních
výrobků, používaných také
zemědělským strojírenstvím,
nedochází tentokrát prakticky ke zvýšení
cen převážné většiny jeho
výrobků. Výrobní podniky zemědělského
strojírenství tedy v rámci svých rozpočtů
a vedle zajištění vlastních potřeb
zajišťují i úhradu zvýšených
cen výchozích materiálů. Indexy přepočtu
velkoobchodních cen zemědělských strojů
jsou většinou menší než jedna. Objem
snížení velkoobchodních cen je sice
nepodstatný, činí asi 0,8 %, což představuje
z dodávek uvažovaných pro rok 1968 asi 20 mil.
Kčs. Tím však není řečeno,
že zemědělci za stroje zaplatí méně,
ba naopak, zaplatí za stroje více.
Jaké jsou příčiny? Vládní
usnesení 426 z 8. 12. 1967 a z něj vycházející
rozhodnutí ministra těžkého průmyslu
čís. 2/67 ze 14. 12. 1967 o rozpisu úkolů
státního prováděcího plánu
na rok 1968 a o výsledcích převodu 4. 5LP
na nové ekonomické podmínky, totiž stanoví
odbytové organizaci dodávající převážnou
část mechanizace pro zemědělství,
tj. Ústřednímu podniku zemědělské
techniky, takové povinnosti vůči státnímu
rozpočtu a Státní bance československé,
že v zájmu jejich splnění bude muset
být uplatněno zvýšení obchodního
rozpětí, tzn. zvýšení prodejních
cen zemědělských strojů a náhradních
dílů. Toto zvýšení cen se samozřejmě
neprojeví příznivě v důchodové
situaci zemědělských podniků. Domnívám
se, že tato skutečnost je v rozporu s obecně
platnou tendencí snižování cen zemědělských
mechanizačních prostředků a obdobnými
požadavky zemědělské veřejnosti.
Na jedné straně zemědělství
dotujeme a hledáme cesty, jak ekonomicky podnítit
zemědělské podniky ke zvýšení
odběru mechanizačních prostředků,
a na druhé straně odčerpáváme
u dodavatelské organizace prostředky v takovém
rozsahu, že jediným východiskem je zvýšení
odbytových přirážek a tím i zvýšení
cen strojů, které zemědělci platí.
Doporučuji se zamyslet nad tímto opatřením
také s ohledem na očekávaný pokles
stavu mechanizačních prostředků v
zemědělství, který se nám již
v loňském roce začal projevovat.
Jaké jsou tedy konkrétní příčiny?
Jedná se o následující změny
v uplatnění ekonomických nástrojů.
V roce 1967 platil ÚPZT Státní bance za poskytnuté
provozní úvěry základní sazby
ve výši 2 %. Tato sazba zůstala zachována
i po 1. 8. 1967, kdy podle vládního usnesení
č. 225 z r. 1967 došlo ve většině
jiných podniků ke zvýšení úrokové
sazby. Od 1. ledna letošního roku platí tato
odbytová organizace rovněž 3 % úroky.
V minulém roce prováděl Ústřední
podnik zemědělské techniky jednotný
odvod z hrubého důchodu, očištěného
mimo jiné o odvod ze základních prostředků,
pojištění a úroky, ve výši
30 %. V letošním roce se sice sazba odvodu snižuje
ze 30 na 18 %, ale bude počítána ze základu
nezkráceného o úroky, což prakticky
znamená zvýšený odvod.
Vedle jednotného odvodu ve výši 19 % bude až
do doby úpravy obchodního rozpětí
provádět ještě další dodatkový
odvod z hrubého důchodu ve výši 12 %.
Zde se zřejmě jedná o nedopatření,
protože Ústřední podnik zemědělské
techniky, i když nepatrně, přece jen velkoobchodní
ceny od 1. ledna snižuje a tudíž není
důvodů k odčerpávání
finančních prostředků, které
by se v budoucnu mělo řešit sníženým
rozpětím, jak to předpokládá
již uvedená směrnice č. 2 ministerstva
těžkého průmyslu.
Důchodová situace Ústředního
podniku zemědělské techniky je dále
nepříznivě ovlivněna nově zavedeným
odvodem z vozidel silniční dopravy a dále
zvýšením nájemného z nebytových
prostor apod. Je vcelku pochopitelné, že při
poklesu odbytu, ke kterému ve srovnání s
dřívějšími lety došlo, existují
i další ekonomické a vnitřní
problémy.
Kdyby však měly být splněny všechny
výše naznačené a nově uložené
povinnosti podniku, znamenalo by to zvýšit ceny dodávaných
výrobků zemědělské techniky
asi o 3 %, tzn. více než 100 mil. Kčs. Obchodní
rozpětí podniku by se zvýšilo z 271
mil. Kčs na 382 mil. Kčs. Tak tedy i při
snížení velkoobchodních cen budou muset
zemědělci platit více za dodávané
zemědělské stroje.
Domnívám se, že by příslušnými
ústředními orgány měla být
učiněna i po této lince opatření
k oživení dodávek zemědělských
mechanizačních prostředků do zemědělství,
protože produktivitu práce v zemědělství
je nutno i nadále zvyšovat, hlavně cestou mechanizace
zemědělských prací.
V zájmu splnění tohoto úkolu považuji
za správné, aby organizace, pracující
téměř výhradně pro zemědělské
podniky, měla, pokud se týká výše
úroků, odvodů a zdrojů financování,
stejné podmínky, jako organizace s obdobným
posláním, to je strojní a traktorové
stanice.
Dále se domnívám, že je správné
stanovit ceny strojů tak, aby umožňovaly dostatečnou
rentabilitu zemědělských výrobků
při intenzifikaci zemědělské výroby,
a upustit od systému obchodních přirážek
a náklady prodeje hradit formou rabatu z velkoobchodní
ceny. Doporučuji proto, aby se ministři těžkého
průmyslu a financí nad těmito problémy
zamysleli a jsou-li mé připomínky správné,
aby nesrovnalosti, o kterých jsem hovořil, odstranili.
Jsem přesvědčen o tom, že i když
se nejedná o velké částky, které
by mohly ovlivnit celostátní rozpočet, bylo
by v současné době neúnosné
- máme-li plné sklady strojů, které
se nekupují - ještě zvyšovat jejich cenu
a tím i zvyšovat odbytové potíže,
ať již z jakéhokoliv důvodu. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci Rudolfovi. Promluví posl. Lukačovič.
Posl. dr. Lukačovič: Na septembrovom zasadnutí
ÚV KSČ s. Štrougal vo svojom referáte
sa zaoberal vážnou situáciou v bytovej výstavbe,
kde dochádza dokonca k absolútnemu poklesu výstavby
bytov, čo je v príkrom rozpore s direktívou
postaviť 460 000 bytov v tejto päťročnici.
Uviedol, že štruktúra obyvateľstva sa mení,
keďže nepretržite ubúda domácností
v najnižších príjmových skupinách
a rastú domácnosti s vyššími príjmami
na osobu. V domácnostiach pribúda zárobkovo
činných osôb rastom zamestnanosti.
To všetko má dopad na sociálnu politiku socialistického
štátu.
V sociálnej politike veľmi vážne miesto
zaujíma bytová situácia, čiže
bytová politika.
Dobre vieme, že byt je najvyhľadávanejším
tovarom stavebnej výroby a bude ešte dlho rokov. Je
to stavebný výrobok, po ktorom je mimoriadny dopyt
zo strany obyvateľstva.
Vývoj v bytoch a prírastok obyvateľstva od
roku 1950 - ak berieme rok 1950 ako index 100 - nám dáva
tento obraz:
Od roku 1950 rástol počet obyvateľov na index115,6
počet domácností113
počet bytov len105,7
Realizácia postaviť v tejto päťročnici
460 000 bytov, a z toho 157 000 na Slovensku, naráža
na ťažkosti, ktoré môžu ohroziť
prajné riešenie vývoja populácie a bytovej
politiky u nás.
Kým na jednej strane počet obyvateľov stále
rastie, na druhej strane počet novopostavených bytov
nedrží krok s týmto prírastkom a v posledných
rokoch dokonca stagnuje.
Výbor NZ pre investičnú výstavbu a
stavebníctvo sa v minulom roku intenzívne zaoberal
s neuspokojivým vývojom v bytovej výstavbe.
Konštatoval, že spomaľovanie bytovej výstavby
trvá už od r. 1961, kedy bolo postavených 86
000 bytov, ktorý počet rok čo rok klesal
a scvrkol sa v roku 1966 na 75 000 bytov. Táto tendencia
pokračovala aj v roku 1967. Podľa predbežných
zpráv odovzdalo sa do užívania v posledných
dvoch rokoch, t. j. roku 1966 a 1967 o 12 000 bytov menej ako
bolo plánované, pričom v roku 1966 nám
ubudlo vyše 33 000 bytov, následkom čoho v
tom roku bol čistý prírastok len 51 600 bytov.
Výbor upozornil, že ČSSR sa dostáva
na jedno z posledných miest v rozsahu bytovej výstavby
na 1000 obyvateľov medzi európskymi krajinami a že
táto skutočnosť môže mať pri
ďalšom neplnení uznesenia XIII. zjazdu KSČ
vážne sociálne, populačné a politické
následky.
Členská základňa stavebných
bytových družstiev rastie podstatne rýchlejšie
ako počet dokončených bytov. Kým v
roku 1961 bolo neuspokojených 53 000 členov bytových
družstiev, koncom roku 1967 bolo neuspokojených 160
000 členov. Dnes treba čakať na družstevný
byt priemerne asi 4 - 5 rokov, v Prahe dokonca až 9 rokov.
Výbor doporučil, aby Štátna plánovacia
komisia zhodnotila doterajší spôsob riadenia
bytovej a občianskej výstavby a vypracovala návrh,
ako účinnejším spôsobom riešiť
komplexné zabezpečenie celonárodnej úlohy
v bytovej a občianskej výstavbe, aby mohla pružnejšie
odpovedať na požiadavky doby.
Poslanci kriticky poukazovali na nedostatky v bytovej výstavbe.
Uvádzali, že stavebné organizácie z
pozície monopolu diktujú odberateľom jednostranné
podmienky pre prevzatie a prevedenie stavieb, pričom zvyšujú
ceny bez viditeľného efektu zlepšenia kvality
práce a skracovania cyklu výstavby.
Konštatovalo sa, že doba výstavby bytovej jednotky
v posledných rokoch sa predlžuje a výstavba
technickej a občianskej vybavenosti časovo mešká
za vlastnou výstavbou bytov.
Bolo konštatované, že v kvalite odovzdaných
bytov sú ešte značné nedostatky a odstraňovanie
závad a nekvality doslovne požiera nedostatkovú
stavebnú kapacitu. Len v roku 1966 na opravy nových
bytov bolo vynaložené vyše 400 mil. Kčs
kapacity OSP, t. j. približne 30 % ich celkovej kapacity
na údržbu bytového fondu.
Výbor žiadal predĺženie záručnej
lehoty u bytov na 5 rokov a sprísniť kritériá
kvality bytov vzhľadom na to, že počnúc
týmto rokom prevážna väčšina
bytov sa bude realizovať aktívnym a značnejším
finančným pričinením obyvateľstva.
Veľkú pozornosť venoval výbor svojpomocným
formám bytovej výstavby, menovite individuálnej
výstavbe rodinných domkov. Konštatoval, že
svojpomocná bytová výstavba predstavuje v
5. päťročnici asi 40 % celkovej bytovej výstavby.
V ČSSR býva 56,5 % - na Slovensku dokonca 68 % obyvateľstva
v obciach do 5000 obyvateľov. Do týchto obcí
sa spravidla nedostáva sústredená bytová
výstavba. Tu do ľudovej sféry je posunutá
bytová výstavba. Tu je obyvateľstvo odkázané
hlavne vlastným pričinením riešiť
svoj bytový problém. To znamená, že
vyše polovina obyvateľstva nášho štátu
je odkázaná hlavne na individuálnu alebo
družstevnú svojpomocnú bytovú výstavbu.
Škoda, že sme dostatočne nedocenili pomocnú
ruku individuálnych stavebníkov pri riešení
bytového problému. Tých od oslobodenia postavených
vyše 1/4 milióna rodinných
domkov a bytov na Slovensku znamená toľko rodín,
prakticky je to vyše 1 milión obyvateľov Slovenska,
čo bývajú v novopostavených rodinných
domkoch, ktorí odbremenili štátnu pokladňu
od riešenia bytového problému. Na Slovensku
vyše polovica celkového počtu od oslobodenia
postavených bytov sa postavilo individuálnou formou
takrečeno bez finančnej pomoci verejnej ruky. Mnohí
z týchto stavebníkov sa zadĺžili na desiatky
rokov.
Výbor konštatoval, že treba urýchlene
odstrániť technické, materiálové
a administratívne nedostatky svojpomocnej bytovej výstavby,
súčasne treba uvážiť ďalšie
námety na realizáciu individuálnej bytovej
výstavby.