Lůžková kapacita v letním období
byla v jednotlivých oblastech tohoto podniku využita
na 36 až 73 %, přičemž hotely vybrané
sítě byly využívány až na
92 %, hotely B na 76 %, hotely C na 42 až 77 %. Celkové
procento využití lůžkového fondu
přitom zkreslují ubytovny, které jsou v kategorii
B využívány jen na 18-29 %, v kategorii A o
něco více. V letošním roce se vůbec
projevuje poměrně vyšší poptávka
po ubytování v cenově vyšších
kategoriích a přitom od roku 1945 a možno říci
i od 1939 nebylo na území Krkonoš nově
postaveno ani jedno lůžko v hotelích, ani jedno
místo u stolu v restauracích. Naopak, za toto období
došlo k jejich snížení o několik
set.
Důvodů, které tento stav způsobily,
bylo více. Za hlavní však možno považovat
zcela nevyhovující technický stav objektů,
vyhoření několika budov a naprostý
nedostatek prostředků všeho druhu, které
přinutily dosavadní vlastníky k jejich předání
jiným organizacím.
Konkrétně za poslední čtyři
roky v důsledku těchto příčin
byly čtyři exponované objekty předány
závodové rekreaci. Byla to Jelenka, Lučiny,
Náchodská bouda a bouda Medvědí. Tyto
objekty spolu s vyhořelou Labskou boudu představují
snížení ubytovací kapacity o 220 lůžek.
Nejvíce zarážející přitom
je to, že podle vládou schválených dokumentů
mělo být v letech 1961-1965 zde vybudováno
2000 nových lůžek a v letech 1965-1970 dalších
6000 lůžek.
Z provedeného průzkumu technického stavu
budov spravovaných Krkonošskými hotely vyplývá,
že ze 119 objektů je 14 určeno k demolici (tj.
12 %), 36 objektů na dožití (31 %), u 20 budov
je nutno provést naléhavé opravy, aby mohly
vůbec svému účelu sloužit (20
%), 24 objekty po provedených adaptacích by mohly
uspokojivě sloužit současným a dohledným
požadavkům, takže jen 25 objektů je v
souladu s požadavky dohlédajících orgánů
a hostů. Těmi je také v převážné
míře uspokojována poptávka těch,
kteří k nám do ČSSR jako hosté
přijíždějí. A to Krkonošské
hotely ve svém území plní funkci Interhotelů!
Jak to vypadá u ostatních provozovatelů,
jako jsou Restaurace a jídelny, LDS Jednota, není
třeba rozvádět. Jen mimochodem RaJ Trutnov,
které spravují hotely a restaurace na zbývajícím
území okresu mimo Krkonoš, musely v poslední
době pro naprostý nedostatek prostředků
všeho druhu, hlavně však stavební výroby,
předat dva objekty ostatním provozovatelům,
z toho jeden objekt v prostoru Českého ráje
a druhý v prostoru mimo oblast rajónu Krkonoš.
Jak stav daleko došel, nejlépe charakterizuje skutečnost,
že Zlaté návrší, kde ústi
nejvýše vyvedená komunikace v historických
zemích, které je celoročně vyhledáváno
tisíci návštěvníky od nás
a nyní v poslední době hlavně z obou
německých států, jsou pouze společné
noclehárny. Dokonce i prostor Horních Míseček,
který je známý svou vysokou intenzitou ultrafialového
záření (cca o 70 % vyšší
než při soudobém měření
v Hradci Králové), nemůže svým
hostům nabídnout jiné ubytování
než ve společných noclehárnách,
i když tyto jsou poměrně menší
než v jiných provozovnách.
Všechny snahy provozovatelů zlepšit stav v tomto
základním vybavení se setkávají
s naprostým nepochopením a řešení
pro nejbližší období není.
Nezhorší na celé věci je to, že
ani stav ostatních zařízení sloužících
potřebám rozvoje cestovního ruchu, turistiky
i zdravotnictví naprosto nevyhovuje současným
potřebám, ale také nevyhovuje nárokům
hostů. Zcela dožila mnohá tělovýchovná
zařízení, jako lyžařský
můstek na Šachtách, známý z Mezinárodních
týdnů skoků na lyžích, který
je vyřazen z provozu.
Z televize téměř každý z nás
zná havarijní stav zdravotnických zařízení
v Janských lázních o nic lépe na tom
nejsou příjezdové komunikace do těchto
míst a i přes ostrou kritiku na stránkách
denního tisku, rozhlasu i televize se stav nelepší.
Hovoříte-li se silničáři o
zajištění zimní údržby,
každý má jen jediné přání
- "aby se vícekrát neopakovala loňská
zima". Ale jak se ukazuje, toto jejich přání
asi vyslyšeno nebude, protože skutečnost již
dokázala, že letošní zima bude na sníh
stejně bohatá jako ta loňská.
Přitom obě turisticky vyhledávané
oblasti jsou velmi lehko dosažitelné občanům
hlavního města Prahy a v době tak rychlých
prostředků, jaké jsou v současné
době již používány, představují
pro hlavní město Prahu v podstatě příměstskou
rekreační oblast, zvláště Krkonoše,
které jsou rekreační oblastí horskou
celoročně využitelnou a trvale atraktivní.
Bohužel dosud ne všechny orgány i v hl. m. Praze
si tyto věci uvědomují a naopak se na nás
požaduje, stejně jako na ostatních okresech
historických zemí, splnění všech
povinností k hlavnímu městu, jak je obsaženo
ve vládním usnesení č. 34/1967, i
když podotýkám, že opravdu všichni
na horách máme Prahu rádi.
Přičteme-li k tomu, že Východočeský
kraj, jehož jsme součástí, musí
každoročně mimo území hl. m.
Prahy vyvážet stavební kapacitu i do Severočeského
kraje, a přitom není naděje, že v nejbližší
době tyto úkoly pominou, potom nezbývá
nic jiného než vzít na vědomí,
že stav materiálně technické základny
na území okresu se bude stále více
zhoršovat místo toho, aby se dělalo všechno
pro to, aby v tomto území vyhledávaném
se tato situace rok od roku vylepšovala.
A tak zbývá jedině jedna cesta - ty nejnezbytnější
práce a potřeby v jednotlivých místech
soustředěného cestovního ruchu provádět
svépomocí občanů na základě
naprosté dobrovolnosti, protože získat je pro
práci, kupř. na stavbu lyžařského
vleku z Rokytnice na Lysou horu nebo na Studenov, to je veliká
přesvědčovací kampaň, která
ne vždy dobře dopadne.
Chtěla bych zde požádat, aby patřičné
orgány provedly kontrolu toho, jak všichni ti, jimž
vládní usnesení ukládá určité
povinnosti při vytváření podmínek
pro rozvoj turistického ruchu v naši ČSSR svoje
povinnosti plní a jaké byly z neplnění
vyvozeny důsledky.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Kobosilové. Promluví posl. Červený.
Posl. ing. Červený: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci, ve zpravodajské zprávě
a v diskusi bylo konstatováno, že výbory NS
neměly dosti času k tomu, aby posuzovaly rozpočet
z hlediska celospolečenského a celé projednávání
rozpočtu bylo tímto faktem poznamenáno.
Zpravodaj, předseda výboru NS pro plán a
rozpočet soudruh Tymeš konstatoval, že rozpočet
se opírá o úvahy centra, o analýzu
stavu rozvoje našeho hospodářství, o
názory SPK, jakož i o zprávu ÚKLK. Tyto
materiály měli členové výboru
NS pro plán a rozpočet k dispozici a při
projednávání rozpočtu je také
konfrontovali a poznatky z nich uplatňovali.
Za dané situace a možnosti byl rozpočet sestavován
s největší obezřetností. Je samozřejmé,
že nelze v rozpočtu uplatnit vše, co by naše
společnost ke svému rozvoji potřebovala.
Základem je podle mého názoru působit
rozpočtem na prohloubení pozitivních prvků
v rozvoji našeho hospodářství. Nelze
zapomínat, že státní rozpočet
není ústředním finančním
plánem, ale je nejdůležitějším
nástrojem hospodářské politiky.
Proto platí pro rozpočet podle mého názoru
tato kritéria: jak se v rozpočtu plní usnesení
XIII. sjezdu KSČ a další usnesení ÚV
KSČ, která usnesení XIII. sjezdu rozpracovávají,
a za druhé, zda je rozpočet reálný
a zda jeho účinnost bude v rámci záměrů
hospodářské politiky maximální.
Jsem přesvědčen, že státní
rozpočet přes všechny nedostatky - a žádný
rozpočet nemůže být v tak komplikovaném
organismu, jako je hospodářský život
společnosti, dokonalý - je maximem toho, co bylo
možné za dané situace zjistit, vypočítat
a odhadnout. Z tohoto přesvědčení
jsme ve výboru pověřili soudruha zpravodaje,
aby doporučil Národnímu shromáždění,
aby zákon o rozpočtu na rok 1968 schválilo.
Nové metody zpracování rozpočtu na
rok 1969 už budou vycházet z nových a hlubších
poznatků, a to bylo také přáním
výboru pro plán a rozpočet a rozpočtových
zpravodajů ostatních výborů NS.
Návrh rozpočtu na rok 1968 je poznamenán
ještě hospodářskou situací a
názory na ni platnými před rokem 1967 a zkušenostmi
z 10 měsíců roku 1967. Jasněji se
rýsuje dělící čára mezi
státním rozpočtem, jeho funkci v kryti finančních
požadavků státní správy v širším
slova smyslu a jeho funkcí, související se
státním plánem rozvoje národního
hospodářství, a mezi úvěrovým
plánem Státní banky československé.
Rozvíjí se nám, soudružky a soudruzi,
finanční politika, která je integrální
součástí hospodářské
politiky. Finanční politika sleduje a podporuje
progresívní úkoly hospodářské
politiky, a to je jednak prostřednictvím dotační
a subvenční složky státního rozpočtu
jako nenávratných finančních prostředků
a jednak prostřednictvím úvěru ze
Státní banky jako návratných finančních
prostředků. O dotacích a subvencích
bylo konstatováno, že se mají postupem doby
snižovat, a to úměrně k tomu, jak bude
docházet k odstraňování hlavních
složek nerovnoměrností v našem hospodářství.
Právě v záměrech snižování
objemu nenávratných finančních prostředků
dávaných do hospodářství vidím
finanční tlak jako progresivní výchovný
prostředek urychlující odstraňování
disproporci v našem hospodářství. Jsem
však přesvědčen, že se bez dotací
a subvenci naše hospodářství i napříště
neobejde, protože zájmy společnosti je budou
vyžadovat.
Pokud jde o vliv úvěrové politiky Státní
banky na vyrovnanost rozvoje hospodářství,
neprojevil se nám roku 1967 pronikavě a neprojeví
se a ani se nemůže roku 1968 projevit pronikavěji
než dosud. Příčiny byly uvedeny v usnesení
ÚV KSČ z minulého měsíce. Jde
o cenové problémy, rozestavěnost apod.
Státní banka je vázána na státní
rozpočet odvodem zisku. Úvěrovou politikou
je však vázána na státní plán
a měla by být jedním z nástrojů
umožňujících plnění jeho
úkolů, záměrů a cílů.
Její možnosti mohou však být bržděny
růstem vlastních prostředků podniků,
jejichž tlak může působit protichůdně
proti záměrům úvěrové
politiky Státní banky ve vztahu k plánu.
Vytváří se nám finanční
trh, který bude muset státní banka ovlivňovat
tak, aby v podnicích vytvořené prostředky
sloužily účelům státního
plánu.
Proto má banka před sebou dva úkoly: poskytovat
úvěry podnikům a získávat od
podniků pro svůj úvěrový fond
finanční zdroje z jejich vlastních finančních
prostředků.
Pokud jde o úvěrovou politiku Státní
banky, vytvořila si Státní banka pro rok
1968 podmínky, podle kterých je ochotna poskytovat
podnikům investiční a provozní úvěry.
Podmínky jsou přísné a mohou vyhovovat
jen těm podnikům, které rozšiřují
svou výrobu skutečně progresívně
a rentabilně. K tomu ještě bylo zavedeno konkursní
řízení, ve kterém se vedle rentability
a odbytových možností na domácím
trhu posuzuje i možnost konkurenčních schopnosti
nových výrobků na trzích směnitelných
měn.
Státní banka - jak bylo zdůvodněno
při projednávání státního
rozpočtu na rok 1967 - je nucena sledovat v investiční
úvěrové politice politiku restriktivní.
Tato nutnost vyplývá ze záměrů
státního plánu a je jedním z prostředků
napomáhajících k dosažení rovnovážného
vztahu ve vývoji našeho hospodářství.
Tím ovšem vzniká tlak na dotace ze státního
rozpočtu a je nutné slaďovat dotační
politiku s úvěrovou politikou Státní
banky.
Jsou případy, které mohou být společensky
nutné, ale které nemohou být kryty investičním
úvěrem ze Státní banky, a to pro pomalou
návratnost prostředků a pro menší
rentabilitu investic. Domnívám se, že v tomto
případě by bylo vhodné i tyto případy
neřešit dotaci ze státního rozpočtu,
ale odkazovat je na úvěr od Státní
banky s tím, že místo dotace by byla Státní
bance poskytnuta státní záruka za úroky
a amortizaci; přitom by bylo nutno posuzovat každý
případ samostatně a stanovit různé
podmínky pro poskytnutí státní záruky
v dohodě mezi investorem, Státní bankou a
ministerstvem financí. Instituce státních
záruk není dosud uplatňována, ač
by mohla při snižování objemu dotací
odstraňovat nebo rozkládat na delší
dobu nároky na státní rozpočet a tím
snižovat míru jeho napjatosti, resp. umožňovat
uplatnění finančních prostředků
v terciární sféře nebo i jinde. Já
vítám v tomto směru zprávu ministra
financí inž. Suchardy, že se ministerstvo financí
otázkami státních záruk zabývá.
U provozních úvěrů byla nucena Státní
banka loni uplatňovat šíře restriktivní
politiku, zvláště u podniků, u kterých
růst zásob byl způsoben nezajištěným
odbytem výrobků. Je totiž nutno mít
stále na mysli, že Státní banka je také
odpovědna za provádění měnové
politiky. Měnové politice jako samostatnému
ekonomickému nástroji věnovala Státní
banka sice loni pozornost, ale domnívám se, že
by Státní banka měla přednostně
a do hloubky rozpracovat koncepce a nástroje měnové
politiky. Je totiž třeba mít na zřeteli,
že Státní banka musí důsledněji
rozlišovat svou funkci emisní a funkci komerční.
Správně zaměřená měnová
politika má přispívat k udržení
optimální dynamiky hospodářství.
Musí být pružná a aktivní. Jde
při ní o vhodné aplikování
základních nástrojů měnové
politiky, kterými jsou úvěr a úrok.
Dochází-li k převyšování
požadavků úvěrů nad kapacitní
možnosti hospodářství, je nutno, aby
měnová politika směřovala k restrikci,
a dojde-li k poklesu požadavků, pak měnová
politika musí směřovat k expanzi úvěrů.
Státní banka má k dispozici emitované
finanční prostředky, které se musí
snažit zužitkovat a jejich užití usměrňovat
v rámci dané finanční politiky. Jde
o jejich převádění na žádoucí
cesty a tím o ovlivňování vytvářejícího
se finančního trhu. Pokud daná výše
emitovaných prostředků odpovídá
dynamice rozvoje hospodářství, je účinnost
opatření Státní banky a státního
rozpočtu celkem jednoznačná. Jakmile dojde
ale ke zvyšování finančních prostředků
nad stávající dynamiku vývoje hospodářství,
mohlo by dojít k inflačnímu vývoji,
což je třeba zamezit. Je třeba počkat,
jak se osvědčí aktivita Státní
banky v získávání prostředků
od podniků, to je tzv. její depozitivní politika.
S měnovou politikou souvisí i devizové úkoly
Státní banky. Je nutno konstatovat, že na úseku
zahraničních vztahů byla v poslední
době uskutečněna řada opatření,
která přispívají ke zpružnění
organizace a řízení na tomto úseku
i ke zvýšení efektivnosti zahraničního
obchodu. Považuji zavedení devizových úvěrů,
soutěžního řízení na dovoz
strojů, devizové podíly a jiná opatření
za prvé kroky na tomto úseku. Prodej deviz - návratnou
nebo nenávratnou formou - v podobě, jakou má
dnes, je pochopitelně ještě značně
daleko od začátku tržních forem získávání
a rozdělování deviz.
I když je prodej deviz dosud poznamenán některými
formami bilančního rozdělování
mezi odvětví, má proti administrativně
direktivnímu přidělování deviz
mezi jednotlivé podniky přednost v tom, že
je adresný, a to přímo na podniky a že
přednost mají podniky s největší
hospodářskou efektivností.
Cílem všech těchto opatření má
být přibližování systému
řízení devizového hospodářství
k takovému řešení, že podniky budou
moci nakupovat devizové prostředky podle svých
potřeb.
Doufám, že ještě letos předloží
ministerstvo financí Národnímu shromáždění
návrh nového devizového zákona, protože
dosud platný devizový zákon je platný
už jen na papíře. Život šel kupředu
a zákon zůstává stát. Aktuálnost
nového devizového zákona byla konstatována
již před dvěma léty a dosud - kromě
přípravných prací - se nestalo nic.
Z toho, co jsem řekl, vyplývá nutnost jednoty
finanční politiky a úzká vazba mezi
jejími ekonomickými nástroji. Z toho vyplývá
také nutnost úzké ekonomické koordinace
práce všech našich peněžních
ústavů. V souvislosti s tím, jak poroste
samostatnost podniků a úloha dlouhodobých
úvěrů při financování
jejich rozvoje, zvyšuje se i význam tvorby dlouhodobých
úspor v hospodářství. To vyžaduje
koordinaci práce mezi peněžními ústavy,
které dlouhodobé úspory získávají,
a těmi, které je používají k
poskytování úvěrů.
Je to základní požadavek řízení
socialistického finančního trhu.
Ekonomické řízení zahraničního
obchodu a propojování vnitřní ekonomiky
a zahraničního obchodu vyžaduje jednotné
řízení devizového hospodářství
v souladu s požadavky měnové politiky a ekonomické
rovnováhy.
Chtěl jsem, soudružky a soudruzi, ukázat na
postavení státního rozpočtu ve finanční
politice státu a na význam jednotlivých složek,
které ovlivňují finanční politiku,
zvláště pak na činnost Státní
banky. Opírám se přitom o vlastní
zkušenosti, zkušenosti zpravodaje kapitoly Státní
banky československé.
Rozpočtové vazby, které jsou již v tomto
rozpočtu zakotveny, vytvářejí předpoklady
k plnění záměrů státní
finanční politiky. Podaří-li se rychle
a dobře tyto vazby dořešit, bude řízení
finančních prostředků ještě
důležitějším ekonomickým
nástrojem ovlivňujícím pozitivně
rozvoj našeho hospodářství.
Předseda NS. s. Laštovička: Děkuji
posl. inž. Červenému, nyní bude hovořit
ministr vnitřního obchodu posl. Uher.