Čtvrtek 11. ledna 1968

Ministr vnitřního obchodu s. Uher: Vážené Národní shromáždění, soudruzi a soudružky!

První předběžné výsledky nasvědčují tomu, že rok 1967 přinesl řadu pozitivních jevů v našem národním hospodářství, které mají svůj odraz i v činnosti vnitřního obchodu a v plnění jeho úkolů v celé naší společnosti.

Rozvoj průmyslové a zemědělské výroby na jedné straně a růst reálných příjmů obyvatelstva na straně druhé vedly k dalšímu růstu osobní spotřeby jako jednoho z rozhodujících činitelů zvyšování životní úrovně.

Hlavní systémy vnitřního obchodu zaznamenaly v loňském roce růst maloobchodního obratu o 5,1 %, tj. o. 5 miliard 337 miliónů Kčs proti roku 1966, a o 2,4 % rychlejší růst, než předpokládal plán, tj. o 2 miliardy 608 miliónů Kčs. I když je nutno brát v úvahu určité zvýšení životních nákladů v důsledku pohybu hladiny maloobchodních cen, přesto rozhodující část přírůstku maloobchodního obratu připadá na další zvýšení hmotné spotřeby obyvatelstva.

Úspěšný rok zemědělství přispěl významně k další stabilizaci poměrů na trhu potravin a vedl k dalšímu zvýšení spotřeby jednotlivých potravinářských výrobků. O vysokém stupni uspokojování potřeb svědčí to, že poptávka se v loňském roce již mnohem více orientovala na potravinářské zboží zbytnějšího charakteru než na zboží základní potřeby. Obrat potravinářského obchodu se zvýšil za celý rok 1967 o 4,1 procenta, přičemž prodej základních potravin, jako tuků, vajec i masa rostl pomaleji. Naproti tomu vzrostl např. prodej drůbeže o více než 10 %, podobně se zvýšil zájem o čokoládu, kakao, cukrářské výrobky, lahůdky, ovocné výrobky, mražené mléčné výrobky, sýry apod.

Také v prodeji průmyslového zboží se dosáhlo v uplynulém roce dalšího zvýšení. Kromě nábytku, jehož prodej v důsledku nedostatečných dodávek ve srovnání s rokem 1966 poklesl, vzrostl obrat ve všech obchodních oborech průmyslového zboží, a to daleko rychleji než obrat za potraviny. Nicméně je nutno konstatovat, že však právě trh průmyslového spotřebního zboží neuspokojil plně potřeby obyvatelstva. Požadování zboží vyšší kvality, módních vzorů a střihů, technické novinky z naši výroby i dovozu, zkrátka poptávka po nových užitných hodnotách na trhu byla větší než jejich nabídka. Proto také v uplynulém roce jsme pokládali v obchodě vedle vytváření ekonomických, materiálních a personálních podmínek práce obchodu za prvořadý úkol řešení problémů vyrovnatelnosti vnitřního trhu, které nezbytně a v souladu s nejvyššími stranickými usneseními považujeme za jednu z rozhodujících ekonomických podmínek dalšího úspěšného rozvoje celé naši společnosti.

Jak známo, nebyly v průběhu minulých let vytvářeny pro práci obchodu dostatečné předpoklady, a to jak pokud jde o rozvoj sortimentu a zajištění obratu zboží, tak i o předpoklady materiální a personální. Proto byla na základě usnesení předsednictva vlády v červenci minulého roku ustavena skupina ministrů, která pod vedením místopředsedy vlády a předsedy SPK s. Černíka předložila v listopadu 1967 vládě příslušná doporučení, která vláda přijala.

Tato opatření představují významnou pomoc dalšímu rozvoji obchodu nejen pokud jde o materiálně technickou základnu, ale vytvářejí i příznivější předpoklady k náboru dalších kvalifikovaných osob do obchodu tím, že se provádí úprava mezd obchodních pracovníků.

Jak víte, během 15 let v organizovaném náboru odešlo více než 40000 mužských pracovních kvalifikovaných sil z obchodu hlavně do průmyslu a vedle toho značná část mužů vyučených v obchodě odešla z platových důvodů.

Na vývoj obchodní sítě měl největší vliv objem investičních prostředků vkládaný do obchodu. V tomto směru byl nejhorší stav zejména v letech 1961-1965, kdy se investice do obchodu snížily, zatímco obrat v těchto letech vzrosti téměř o 15 %. Růst obratu bylo třeba v této době zabezpečovat zhruba ze dvou třetin vyšším využitím dosavadních kapacit a jen asi z jedné třetiny přírůstkem kapacit nových.

Velmi svízelná je rovněž situace v ubytovacích kapacitách, a to hlavně v Praze. Kapacita ubytovací sítě se tak stává limitujícím činitelem dalšího rozvoje cestovního ruchu.

Naše představy o budoucím rozvoji obchodní sítě jsou v souladu s celosvětovým vývojem a zaměřují se tedy na modernizaci spojenou s uplatňováním pokrokových prodejních forem. Zvláštní důraz přisuzujeme rozvoji obchodních domů, kde je možné velmi ekonomicky poskytovat nejrozmanitější služby a uplatňovat prodejní formy, které plně vyhovují spotřebiteli.

Pomoc centra, která je výsledkem práce skupiny ministrů, spočívá v tom, že se investice do vnitřního obchodu jak státního, tj. řízeného ministerstvem vnitřního obchodu, tak i družstevního zvyšují v letech 1968-1970 oproti původním předpokladům uvažovaným v pětiletém plánu zhruba o 2,5 miliardy Kčs.

Zvýšené prostředky využijeme v souladu s naší koncepci, tj. k výstavbě obchodních domů, hotelů, ale i drobné obchodní sítě a dovybavení sítě v sídlištích.

Zlepšení práce obchodu je kromě toho podmíněno náborem dalších pracovníků, zlepšením jejich kvalifikační i věkové struktury. Velký význam má tedy i péče o výchovu dorostu. Dnes se z obchodu stalo takřka plně feminizované odvětví a musíme zaměstnávat ženy i na místech, která jsou pro ně zdravotně nevhodná. V posledních 14-15 letech, jak jsem již řekl, odešlo velmi mnoho kvalifikovaných mužských pracovních sil. Významnou pomoc obchodu proto představuje rozhodnutí vlády provést mzdovou úpravu. Tato úprava se v těchto dnech realizuje a umožní sblížit průměrné mzdy v obchodních organizacích se mzdovou úrovní v průmyslu a zlepšit tak dosavadní relaci, která činí 83 %, na 87 %. Průměrné mzdy v obchodě se mají do roku 1970 zvýšit zhruba o 20 %.

Usilujeme o to, aby tato mzdově politická úprava splnila i svou společenskou úlohu. Konkrétní opatření, zakotvená ve mzdových předpisech, i opatření v podnicích sledují cíl, že každý pracovník má hmotně pocítit, že jeho nejdůležitějším posláním je pracovat kvalitně tak, jak to vyžadují zájmy zákazníků.

Zrychlení růstu průměrné mzdy v obchodě má napomoci i tomu, aby se zmírnily některé obtíže vyplývající ze specifických podmínek práce obchodu, které činí zaměstnání v tomto odvětví méně přitažlivé. Jde o nevhodnou pracovní dobu s fyzickou a psychickou námahou, odpovědnost apod. Mzdová úprava umožní také lépe ohodnotit ty zaměstnance, kteří budou zákazníkům sloužit v sobotu či v neděli.

Jak jsem zdůraznil, nová opatření jsou pro rozvoj obchodu významná a také se snažíme, aby byla vyvážena naší dobrou prací. Problémy, které se v rozvoji obchodu za poslední léta nahromadily, jsou natolik závažné, že není možno je najednou vyřešit. Prováděné kroky umožní určité zlepšení práce obchodu. Obrat však dále poroste. Uvážíme-li, jaké úkoly má obchod plnit, měl by jeho rozvoj být daleko rychlejší. I když jde především o služby našim pracujícím, nelze přehlédnout prudké zvýšení cestovního ruchu, včetně cizineckého, jeho náročnost na práci celého obchodu a služeb.

K realizaci uvedených materiálních a personálních opatření byla provedena úprava vnitřního obchodu a změnily se i ekonomické nástroje. Za nejvýznamnější považujeme snížení odvodů z hrubého důchodu na sazbu, která platí ve výrobě, to je na 18 %. Má to umožnit, aby si obchodní organizace mohly potřebné zdroje svou prací vyprodukovat. Nové ekonomické nástroje se touto úpravou poněkud přibližují podmínkám platným ve výrobě. Tato linie je správná a postupně by bylo třeba dosáhnout co nejtěsnějšího sjednocení nástrojů řízení v obchodě a průmyslu. To však vyžaduje, aby v budoucnu bylo stejně výhodné obchodovat jako vyrábět. Jen tak lze vytvořit nejen v obchodě, ale i v ostatních odvětvích hospodářství v rámci hospodářské soutěživosti dostatečný hmotný podnět k investování do obchodu, které bude i napříště pro další jeho rozvoj nezbytné.

Neméně důležitým předpokladem úspěšného plnění základní funkce obchodu v národním hospodářství jsou vedle ekonomických a materiálních podmínek práce obchodu dostatečné zdroje spotřebního zboží. Je nezbytné, aby spolu s vývojem příjmů obyvatelstva rostla masa spotřebního zboží na vnitřním trhu, aby se v souladu s životními potřebami rozvíjely užitné hodnoty tohoto zboží, rozšiřoval sortiment, zvyšovala úroveň kvality i balení a aby se také ruku v ruce s přeskupováním příjmových skupin obyvatelstva dostávalo na trh zboží, odpovídající diferencované kupní síle.

Proto resort vede jednotlivé obchodní obory a podniky k tomu, aby aktivně vyhledávaly a využívaly všechny dosažitelné možnosti k naplnění potřeb trhu a ke zlepšenému uspokojování potřeb poptávky cestou zvýšení a sortimentního zdokonalování dodávek spotřebního zboží. Jsme si vědomi toho, že existují rezervy pro zlepšení dodávek spotřebního zboží, které je možno při vyšší aktivitě a vynalézavosti využít, a to jak v domácí výrobě, tak v zahraničním obchodě, zejména v oblasti různých forem spolupráce se zeměmi socialistického tábora. Naše úsilí v obohacování trhu má všechny předpoklady pro to, aby bylo cílevědomé. Existuje dnes dostatečný přehled o tom, jak se má nás vnitřní trh, resp. nabídka zboží v objemu, struktuře, kvalitě a balení vyvíjet. Domnívám se, že z hlediska znalosti potřeb trhu, co do užitných vlastností nejsou žádné podstatné překážky rozvoje. Z celého světa máme k dispozici vzorky zboží představující světovou špičku. Sledují se jednotlivé sortimenty a jejich vývoj a s výsledky jsou seznamováni domácí výrobci s tím, aby je rychle a plně pro nás trh uplatnili, včetně jejich vlastní hmotné zainteresovanosti. Právě z těchto rozborů vyplývá, že je nutné nás trh a celý náš sortiment doplnit o řadu výrobků, např. takových, které usnadňují práci zaměstnaným ženám, zlepšit výběr zboží pro práci v kuchyni, zdokonalit celý sortiment textilních výrobků, zejména z hlediska použití novodobých materiálů atd. Proto jsme zejména uvítali tu část usnesení prosincového pléna ÚV KSČ k otázkám dalšího ekonomického rozvoje a vývoje životní úrovně, která znovu podtrhuje řešení problému dodávek spotřebního zboží a hovoří o tom, že v zájmu obnovování rovnováhy na vnitřním trhu je třeba posilovat strukturální přeměny v průmyslu, že je nutné posílit význam spotřebního průmyslu ve vztahu k vnitřnímu trhu, zvýšit výrobu v textilním a sklářském průmyslu, je třeba soustředit celkově pozornost na zlepšování dodávek ze spotřebního průmyslu, strojírenství a z dovozu ve prospěch rozvoje prodeje průmyslového zboží.

Chtěl bych proto v závěru využít této příležitosti a znovu apelovat touto cestou na všechny dodavatele spotřebního zboží, aby v letošním roce zvýšili své úsilí v uspokojování potřeb vnitřního trhu.

Soudružky a soudruzi, jistě se často při výkonu své odpovědné poslanecké funkce setkáváte v problémy vnitřního trhu a mezi nimi také s kritikou - a chci podtrhnout - oprávněnou kritikou nedostatku některého druhu zboží nebo jeho špatnou kvalitou ap. Tato kritika může často vycházet i z úst pracovníků, pracujících na různých úsecích výroby. Domnívám se proto, že právě při všech těchto příležitostech je třeba zvláště zdůraznit tzv. dvojí tvář výrobce, resp. známou, ale velmi často málo sebekriticky respektovanou pravdu, že každý výrobce je zároveň spotřebitelem, a že tedy jak kdo usiluje o zdokonalení výroby, tak také přispívá ke zdokonalení úrovně uspokojování vlastních potřeb na vnitřním trhu. Myslím si, že kdyby se nám tuto starou pravdu podařilo v myslích lidí opravdu zakořenit, bylo by problémů na trhu podstatně méně.

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji s. min. Uhrovi. Promluví posl. Voráč.

Posl. Voráč: Soudružky a soudruzi poslanci, mým úkolem je vyjádřit stanovisko výboru Národního shromáždění pro národní výbory k státnímu rozpočtu. Podrobné stanovisko předám písemně a omezím se jenom na několik poznámek.

V našem výboru jsme sledovali stav připrav, byli jsme ve spojení s řadou národních výborů okresních, krajských i městských a místních. Bylo to pro nás velmi užitečné, protože jsme mohli v průběhu připrav na druhé straně ve spojení s centrálními orgány uplatňovat různé názory již v průběhu sestavování rozpočtu. Ověřili jsme si tak, jak zde bylo jak soudruhem Tymešem, tak soudruhem ministrem financí Suchardou řečeno, že náročnost sestavování návrhu byla veliká, a my jsme se setkali právě při projednávání ve výboru, kde byli zástupci KNV, s tím, že byl od ústředních orgánů i dostatek ochoty realizovat maximum námětů a potřeb na úseku národních výborů, maximum v rámci možností, které poskytují prostředky. Toto hodnotíme velmi kladně z úseku národních výborů.

Rozpočty národních výborů v letošním roce jistě mají mimořádný význam i z toho hlediska, že se právě v těchto dnech a týdnech přistupuje k sestavování volebních programů v souvislosti s přípravou voleb.

Chtěl bych k tomu říci jednu poznámku, která sice nemá úplnou návaznost na to, co zde dnes projednáváme, ale je důležitá z toho hlediska, že by mělo být v těchto dnech řečeno někým, buď přímo z vlády nebo z ministerstva financí nebo aspoň naznačeno národním výborům, a to především městským a místním, jako to asi bude vypadat v roce 1971 a 1972, protože souhrnný vztah, který je do roku 1970 vyjádřen, ukazuje určité možnosti, ale pokud jde o druhou polovinu volebního období bez nějakého náznaku by byl jen fantazií, každý na národním výboru by si prostě pro rok 1971 a 1972 vymýšlel, co by asi mohl, apod.

Myslím, že by stačilo říci, že to budou prostředky snad takové jako v těchto letech, které byly stanoveny v souhrnných vztazích, a že by stačily k rozumnějšímu sestavení volebního programu. Kdyby v těchto dnech takové slovo padlo, byla by to velká pomoc především pro místní a městské národní výbory.

Vystoupení soudruha ministra Suchardy i hlavního zpravodaje soudruha Tymeše je v souladu s tím, co jsem chtěl vyjádřit já v našem stanovisku. Proto doporučuji za výbor Národního shromáždění pro národní výbory návrh státního rozpočtu na rok 1968 ke schvácení. (Potlesk.)

Předseda NS. s. Laštovička: Děkuji posl. Voráčovi, promluví posl. Rudolf Zíma.

Posl. Zíma: Vážené soudružky a soudruzi poslanci! Dovolte mi, abych zhodnocení plnění plánovaných úkolů v roce 1967 na úseku železniční dopravy stručně charakterizoval především tím, že soustředěným úsilím dopraváků a soustředěnou pozorností strany a vlády se podařilo splnit plán nakládky dne 29. prosince 1967.

V plánu práce se zvyšuje počet pracovníků. Z nárůstu pracovníků v roce 1968 je velká část použita na zajištění údržby nových kapacit v elektroúseku u služby sdělovací a zabezpečovací a v údržbě vozů. Bude proto třeba i nadále v maximální míře provádět vnitřní přesuny pracovníků a využívat ve vyšší míře mechanizace všech druhů prací.

Fond pracujících v souladu s usnesením vlády č. 187 z r. 1967 zabezpečuje nárůst průměrné mzdy u lokomotivních a vlakových čet a dělníků v provozu, obsahuje též vyrovnávací příplatek při ztrátě smyslové způsobilosti a mzdové preference vybraných pracovních profesí.

V minulém roce se tedy železniční doprava vyrovnala s přepravními úkoly, z čehož vyplývá řada kladných tendencí, které se projevily i v celkovém hospodářském výsledku. Jde především o tyto pozitivní rysy v plnění plánu:

- splnění celkového plánu nakládky a její překročení o více jak 1 mil. tun a některých kvalitativních ukazatelů přepravní a provozní práce, jako např. statického vytížení vozové jednotky z nakládky, oběhu vozu, kladně lze hodnotit i zlepšenou práci s cizími vozy;

- jsou poměrné úspěchy v realizaci investiční výstavby a technického rozvoje na železnici, kde byl v podstatě splněn plánovaný počet staveb, které měly být dokončeny v roce 1967 (v počtu 41 staveb sledovaných ministerstvem dopravy). V řadě staveb došlo dokonce k předčasnému uvedení do provozu, zejména se jedná o elektrizace tratí střídavým systémem. Rovněž byl splněn plán i u komplexních rekonstrukcí železničního svršku.

Na těchto výsledcích se podílejí pracovníci všech odvětví železniční dopravy splněním socialistických závazků k významným událostem, zejména k 50. výročí VŘSR a Dni čs. železničářů. Tyto kladné rysy bude třeba rozvíjet i v příštím plánovacím období. Naproti tomu se nepodařilo překonat některé nepříznivé vývojové tendence v plnění plánu a v řadě případů bylo oproti dřívějším obdobím dosaženo zhoršení efektivnosti, zejména v provozní práci. Jde především o tyto nedostatky:

- neuspokojivé využívání pohotové kapacity železniční dopravy, (značné provozní obtíže po zavedení nového grafikonu, které se přenesly i do III. čtvrtletí),

- neúčinnost některých ekonomických nástrojů na úseku přepravní práce, které vyžadují upřesnění v souvislosti s úpravou nového tarifu nákladní dopravy,

- v oblasti investiční výstavby je i nadále slabým místem neuspokojivé plnění ostatní investiční výstavby.

V druhé části chci se zabývat výkladem prováděcího plánu na rok 1968. Hlavní tendence lze charakterizovat tím, že se vytvářejí předpoklady k další konsolidaci přepravní a provozní práce, upevnění ekonomické základny s tím, aby došlo k další vyrovnanosti v uspokojování potřeb národního hospodářství. Hlavní závazné úkoly v rozpisu plánu vycházejí zejména

- z analýzy dosavadního vývoje železniční dopravy,

- z možnosti dalšího zhospodárnění přepravní a výrobní činnosti v návaznosti na ekonomické nástroje nové soustavy řízení a plánování,

- ze značné mobilizace finančních zdrojů k pokrytí potřeb, zejména v oblasti investiční výstavby, i při zachovávání zásad restriktivní investiční politiky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP