Návrh plánu přepravy na rok 1968 vychází
z objemů zjištěných průzkumem
drah a ověřovaných u velkých přepravců
a představuje proti očekávanému splnění
minulého roku nárůst v nakládce o
1,2 %.
Orientační směrnice v nakládce však
naplněna není, na čemž se podílí
zejména stagnace v přepravě pevných
paliv.
Plán provozních výkonů je zpracován
v přímé návaznosti na plán
přepravy a rozdělení celkových hrubých
výkonů do jednotlivých trakcí bylo
v plánu zapracováno tak, že podíl pokrokových
trakcí dosáhne v roce 1970 již 83 %.
Pokud jde o celkový vývoj v tvorbě a užití
hrubého důchodu, je nutno podotknout, že v
železničním provozu a v průmyslu není
vytvořen dostatečný prostor k pokryti veškerých
požadavků vyplývajících z provozních
a investičních potřeb. Jsou proto navržena
další opatření.
V plánu investiční výstavby na rok
1968 je nadále sledována modernizace a rekonstrukce
technické základny a tím další
růst technické vybavenosti dopravy. Proto také
investiční prostředky z 65 % vyčerpávají
vynaložené náklady na modernizaci trakcí
včetně dodávek strojů a zařízení
a rekonstrukcí opravárenské základny.
Chronickým problémem železniční
dopravy je její nedostatečná vybavenost opravárenskými
kapacitami, a to ať se jedná o vlastní dílny,
lokomotivní depa nebo vozová depa.
Přesto, že do. roku 1970 bude dosaženo některých
dílčích kapacit, je nutno vzít v úvahu,
že plného krytí v nejlepším případě
bude dosaženo až v roce 1975.
K základním problémům osobní
dopravy patři zastaralost a nedostatečná
vybavenost značné části výpravních
budov a zastávek. Řešení těchto
základních problémů vyžaduje
nejen značných investičních prostředků,
ale i výrobních kapacit.
V dodávkách železničních vozidel
do roku 1970 nedochází k názorovým
změnám na skladbu a výši dodávek.
Snížení se však projevuje u motorových
lokomotiv, které nebudou v plném počtu dodány
z výrobních důvodů.
U dodávek nových trakčních prostředků
bude žádoucí zpřísnit hlediska
přejímky a trvat na zvyšování
kvality nových vozidel. U těžkých motorových
lokomotiv jsou z řad obyvatel značné stížnosti
na hlučnost. Domnívám se proto, že by
náš průmysl měl obrátit pozornost
na odstranění těchto závad, ať
již formou výzkumných úkolů nebo
převzetím zahraničních licencí.
U komplexních obnov kolejí bude třeba vytvořit
předpoklady pro zvýšení vlastní
kapacity. I když v roce 1968 se dosáhne 750 km obnov
železničního svršku, přiblížil
se tento rozsah teprve předválečné
úrovni, zatímco objem přepravy vzrostl zhruba
trojnásobně.
Z těchto hledisek nutno pokládat oblast investiční
výstavby za jednu z nejvíce exponovaných
částí železniční dopravy.
Při té příležitosti bych chtěl
též upozornit na společné starosti,
které máme s národními výbory,
a to zejména v tom směru, že je třeba
podle dané situace národního hospodářství
hledat další finanční zdroje, zejména
k posílení investiční činnosti.
Jeden ze zdrojů úspor v nákladovosti železniční
dopravy je třeba spatřovat v řešení
nerentabilních tratí. Domnívám se,
že společným úsilím by bylo možno
v této otázce pokročit dále a dosáhnout
úspornějších řešení.
Roku 1968 bude třeba plně využít k dořešení
rozhodujících otázek spojených s konečným
zavedením zdokonalené soustavy řízení
na železnicích od 1. 1. 1969. Dosavadní zkušenosti
ukazují, že u nákladních výkonných
jednotek železnic, ale i u provozních oddílů
a v některých směrech též na
správách drah se jen zvolna prosazují.
Ekonomická stránka dopravní činnosti
bude proto vyžadovat plnou pozornost. Přední
úlohu zde musí sehrát též prohloubení
obchodní činnosti, jež se dosud v provozu železnice
prosazuje s potížemi. Zejména v období
nerovnoměrných nároků na přepravu
musí obchodní složky sehrál svou aktivní
úlohu. Rozhodující význam mají
i v zajišťování mezinárodní
přepravy.
Nelze přejít ani vysoký společenský
význam menších oborů dopravy, jako je
letecká a říční doprava. Podmínky
jejich provozu v roce 1968 jsou předloženy návrhem
rozpočtu zajišťování. K tomu bych
chtěl upozornit zejména na otázky rozvoje
letecké dopravy doplněním a rozšířením
letadlového parku nejnovější technikou,
které budou vyžadovat další soustředěnou
pozornost.
Také vývoj silniční dopravy, který
vykazuje největší progresi, potřebuje
v nejbližších letech zvýšení
a zrovnoměrnění obnovy vozového parku
v osobní i nákladní dopravě podle
všech účelových vozidel.
Návrh zákona státního rozpočtu
na rok 1968 obsahuje v § 2 a 4 ustanovení o odvodech
z motorových vozidel do silničního fondu.
Nebylo by správné, abychom si zakrývali špatný
stav silniční sítě, který je
do značné míry způsoben i tím,
že problematika financování její výstavby
a údržby nebyla dosud uspokojivě řešena.
Lze proto jen uvítat, že jeden ze zdrojů silničního
fondu, a to jistě zdroj nemalý, se uvádí
v život zákonnou formou. Zejména je třeba
si též uvědomit, že výstavba dálnice,
pro niž bude silniční fond do roku 1970 převážně
sloužit, by byla velmi těžko dosavadním
způsobem financování realizovatelná.
Další hledisko, které je nutno jistě
uvítat, je skutečnost, že se prostřednictvím
Silničního fondu vymezuje pro potřeby financování
dálnice a případných subvencí
na vybranou silniční siť samostatný
ekonomicky uzavřený okruh příjmů
a výdajů, který bude relativně nezávislý
na státním rozpočtu.
Vedle silniční sítě budou další
léta velmi náročná na splnění
plánovaného rozsahu výstavby celého
komplexu dopravních investic v Praze, souvisejících
s výstavbou metra, jež mají rozsáhlý
dopad na životní podmínky obyvatelstva hlavního
města.
Soudružky a soudruzi, na závěr bych chtěl
připomenout, že náročné úkoly
r. 1968 všechny pracovníky dopravy zavazují,
aby důsledným zabezpečováním
směrnic vlády, odkrýváním reserv
a zdrojů spatřovali svůj hlavní podíl
k dalšímu zprogresívnění rozvoje
všech oborů naší dopravy.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
soudruhu poslanci Zímovi. Nyní promluví s.
ministr Kudrna.
S. ministr Kudrna: Soudružky a soudruzi, vzdávám
se slova a prosím, aby mého diskusního příspěvku
bylo použito pro informaci poslanců. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. ministru Kudrnovi, nyní promluví poslanec Galaba.
Posl. Galaba: Vážené súdružky,
vážení súdruhovia! Analýza doterajšieho
vývoja nášho národného hospodárstva
za predchádzajúce obdobie ukazuje, že hlavné
nedostatky sa kumulujú do nevyrovnaných pomerov
v oblasti investičnej výstavby, vnútorného
a zahraničného obchodu. Výbor Národného
zhromaždenia pre investičnú výstavbu
a stavebníctvo sa od zahájenia činnosti veľmi
podrobne zaoberal problematikou investičnej výstavby
a stavebníctva. Za rozhodujúcí článok
na tomto úseku považoval riešenie nadmernej rozostavanosti,
k čomu prijal v predchádzajúcom období
celý rad uznesení, z ktorých vyplývajú
úlohy a doporučenia pre zainteresované rezorty
a centrálne hospodárske orgány. Na svojich
zasadnutiach okrem iného prerokovával otázky
bytovej výstavby, životného prostredia, ďalšieho
rozvoja výroby stavebných hmôt atď. V
tejto súvislosti treba konštatovať zhodne s Výborom
pre plán a rozpočet, že uznesenia neboli vždy
v plnej miere a dostatočne realizované. Poslanci
nášho výboru zo skúsenosti z volebných
obvodov, z prieskumov a mnohých konzultácii s odborníkmi
a zástupcami centrálnych hospodárskych orgánov
dospeli k záverom, že nedostatky v investičnej
výstavbe pramenia v jej plánovaní, príprave
a realizácii. V posledných rokoch, t. j. v roku
1967, i v nedostatočných ekonomických nástrojoch.
Vo svojom vystúpení by som sa chcel v krátkosti
zaoberať realizáciou investičnej výstavby,
najmä problematikou stavebníctva. Prostredníctvom
investičnej výstavby, ktorú zabezpečuje
stavebníctvo, chceme urýchliť proces štrukturálnych
zmien v národnom hospodárstve, tempo výstavby,
znížiť nadmernú rozostavanosť a tým
skrátiť dobu návratnosti vložených
prostriedkov na investičnú výstavbu. Jedným
slovom stavebníctvo má zabezpečiť ciele
centra v oblasti zefektívnenia národného
hospodárstva. Nazdávam sa, že tento význam
a túto úlohu stavebníctva treba na všetkých
objektívnych orgánoch vlády podporovať.
Stavebníctvo od oslobodenia vykonalo veľký
kus práce v našom národnom hospodárstve.
Jeho produkcia od roku 1954 vzrástla štyrikrát,
zdokonalila sa technológia výstavby, zabezpečuje
sa spriemyselnenie výstavby a zlepšila sa celková
organizácia v stavebníctve. Napriek týmto
výsledkom nie sú vyčerpané všetky
rezervy v stavebníctve a v ďalšom období
ich treba poznávať a využívať. Do
roku 1962 bol vývoj v stavebníctve rovnomerný.
V tomto roku došlo k rapídnemu poklesu investičnej
výstavby, čo sa odrazilo v poklese stavebných
kapacít (odchod asi 15 000 pracovníkov zo stavebníctva)
a v poklese výroby stavebných hmôt. Táto
stagnácia trvala aj v roku 1963 a od roku 1964 hlavne v
dôsledku uznesenia, prijatého Predsedníctvom
ÚV KSČ v decembri 1964, nastupuje v stavebníctve
konsolidačný proces.
Výsledky plnení plánu v roku 1967 majú
sčasti pozitívny a sčasti negatívny
charakter. Pozitívny je v tom, že objem stavebných
prác prevádzaných vlastnými pracovníkmi
bude prekročený oproti plánu cca o 3,8 %
pri raste o 8 % proti roku 1966 a ďalej, že sa zabezpečil
plán dodávateľskej bytovej výstavby.
Tieto výsledky sa dosiahli zvýšením
zamestnanosti o 2 %, zvýšením výroby
a dodávok stavebných materiálov a úsporou
ich mernej spotreby, ako aj priaznivými klimatickými
podmienkami v roku 1967.
Negatívny je zasa v tom, že sa nepodarilo urýchliť
tempo pri dokončovaní stavieb, dodržať
potrebnú štruktúru stavebných kapacít
a nezabezpečilo sa i napriek vysokému prekročeniu
stavebných prác celkom vecné plnenie plánu
na veľkých stavbách, kde sa odhaduje schodok
cca 1 mld Kčs. Nezabezpečil sa pokles rozostavanosti
celkom v takom rozsahu ako sa o tom uvažovalo a aké
boli predstavy centra. Obdobné dobré výsledky
sa dosiahli aj vo výrobe stavebných hmôt.
Z tejto východiskovej základne, z potrieb investorov
a z celkovej situácie v zásobovaní stavebných
materiálov vychádzal návrh štátneho
plánu a rozpočtu Ministerstva stavebníctva
na rok 1968 a prevodu 4. päťročného plánu
na nové ekonomické podmienky.
Výboru NZ pre investičnú výstavbu
a stavebníctvo bol predložený nedopracovaný
plán, v ktorom bolo veľa nejasnosti a najmä rozdielne
stanoviská na objem výroby stavebných prác
medzi VHJ, MSv, ŠPK a MF. V budúcnosti bude potrebné,
aby do výboru boli predkladané dokonalejšie
dopracované návrhy - nemám na mysli bezrozporové
- s podstatne hlbšie doloženými stanoviskami.
Od doby prejednania návrhu vo výbore väčšina
časti plánu a rozpočtu Ministerstva stavebníctva
na rok 1968 sa upresnila a názory centrálnych orgánov
Ministerstva stavebníctva a VHJ sa ujednotili.
Poslanci výboru zdôraznili, že celkový
objem stavebných prác rezortu Ministerstva stavebníctva
musí byť v súlade s cieľmi znižovania
rozostavanosti, s materiálno-technickým zásobovaním
a štruktúrou stavebných kapacít, a to
preto, aby sme pri bilancovaní roku 1968 sa nestretli s
tým, že stavebníctvo opäť celkové
objemy stavebných prác splnilo, ale nezabezpečilo
zrýchlenie tempa výstavby, rozostavanosť nepoklesla
podľa predstáv centra a že na dôležitých
stavbách sa nezabezpečilo vecné plnenie.
Dnes je známe, že stavebníctvo má dostatok
kapacít, ale limitujúcim činiteľom pre
investičnú výstavbu sú dodávky
stavebných materiálov nielen vlastného rezortu,
ale aj ostatných rezortov zúčastňujúcich
sa na investičnej výstavbe. Treba konštatovať,
že ani prechod na posilnenie investičnej výstavby
pre nevýrobnú sféru nie je plne v súlade
so štruktúrou stavebných kapacít. Je
známe, že stavebníctvo má prebytok kapacít
pre zahajovacie fázy výstavby a naopak trvalý
nedostatok pre dokončovacie fázy. V tomto smere
bude musieť stavebníctvo veľmi rýchle
a operatívne orientovať svoju činnosť
na posilnenie kapacít pre dokončovacie fázy,
ak má zvládnuť úlohy roku 1968 a ďalších
rokov 4. päťročnice.
Ako som uviedol, limitujúcim činiteľom pre
investičnú výstavbu je v súčasnom
období výroba stavebných hmôt a ostatných
kompletujúcich stavebných materiálov. Touto
problematikou sa náš výbor trvale zaoberal
a na základe jeho doporučenia, ako aj uznesenia
Predsedníctva ÚV KSČ zo dňa 14. decembra
1966, bol schválený program urýchleného
rozvoja výroby stavebných hmôt. Tento program
v súčasnom období Ministerstvo stavebníctva
cez VHJ postupne zabezpečuje, avšak pre rôzne
prieťahy v príprave a financovaní nových
výrobných kapacít, ako aj zaistenie dodávok
technologických zariadení z tuzemska a zo zahraničia,
je čiastočne časove posunutý.
Treba konštatovať, že aj v roku 1968 pri posilnení
dodávok pre tržné fondy bude zásobovanie
v stavebníctve veľmi napäté a najhoršia
situácia bude opäť v dodávkach cementu,
tehál, krytiny, keramických obkladačiek,
fitinkov, ohrievacích telies, podlahovín z PVC,
armatúr atď. Treba vidieť, že konečný
efekt urýchleného rozvoja výroby stavebných
hmôt sa prejaví až na konci roku 1970 a začiatkom
roku 1971. Tento nedostatok materiálu bude trvať i
napriek sústavnému rastu výroby stavebných
hmôt do roku 1970.
Záverom chcem poznamenať, že zlepšenie celkovej
situácie v stavebníctve v posledných rokoch,
a najmä v roku 1967, je dôsledkom zvýšenej
starostlivosti centrálnych hospodárskych a politických
orgánov štátu, ako aj samotného Ministerstva
stavebníctva. Nedostatky, ktoré sa prejavili v predchádzajúcom
období, súvisia s podcenením a podhodnotením
úlohy stavebníctva v rokoch 1960-1965, kedy pre
tento rezort na jeho rozvoj bolo investovaných len 40 %
z investícií preinvestovaných v rokoch 1955-1960.
Tým v stavebníctve nebola zabezpečená
ani prostá reprodukcia a základné prostriedky
sa stali morálne a technicky zastaralými.
Pomoc, ktorú v súčasnej dobe poskytujú
stavebníctvu centrálne hospodárske a politické
orgány, prichádza v hodine dvanástej, avšak
pri jej 100 % zabezpečení dáva reálne
predpoklady, že stavebníctvo v roku 1968 a v ďalších
rokoch plánované úlohy plne zabezpečí.
Nakoľko v pláne a rozpočte na rok 1968 sa prejavujú
pozitívne prvky pre konsolidáciu pomerov jednak
v celom národnom hospodárstve, jednak aj v samotnom
stavebníctve, bude Výbor NZ pre investičnú
výstavbu a stavebníctvo doporučovať
- aj ja osobne doporučujem - aby štátny plán
a rozpočet na rok 1968 bol schválený.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Galabovi. Promluví poslankyně Machačová,
ministryně spotřebního průmyslu.
Ministryně spotřebního průmyslu s.
Macháčová-Dostálová:
Vážené soudružky a soudruzi, jak vyplývá
ze zprávy ministra financí s. ing. Suchardy, pokračoval
i v minulém roce příznivý vývoj
osobní spotřeby, což znamená, že
dále trvala poptávka i po výrobcích
spotřebního průmyslu.
S tímto vývojem jsme počítali a podařilo
se nám nejen splnit plán dodávek pro vnitřní
trh, ale překročili jsme jej a dodali našim
spotřebitelům o 1,1 mld korun více zboží
než v předchozím roce. Předpokládáme,
že i v příštích letech poroste
v souladu s růstem životní úrovně
poptávka po spotřebním zboží.
I když je nesporné, že rychleji poroste především
spotřeba výrobků dlouhodobé spotřeby,
jako jsou automobily, nábytek, chaty apod., ukazuje se,
že i nadále musíme počítat s
tím, že naši občané budou kupovat
více kvalitnějšího prádla, oděvů,
obuvi a ostatních výrobků. V tomto směru
jsme však stále ještě dosti dlužní
našim spotřebitelům nejen ve výběru
zboží, ale i v dostatečném množství
módních novinek.
Ukazuje se také, že i mezinárodní směna
zboží by mohla být podstatně lepší,
jako je tomu ve většině vyspělých
průmyslových státech, které docilovaly
bohatosti sortimentu módního zboží na
domácích trzích několikanásobně
vyšším podílem dováženého
zboží, než je tomu u nás.
Zvýšit podíl dováženého
zboží bude však možné jen tehdy,
když se nám podaří zvýšit
vývoz obdobných výrobků z naší
výroby. Postupné zvyšování dovozu
z kapitalistických zemí by nám také
otevřelo cestu ke zvýšení vývozu
našich výroků do kapitalistických států
a při správné obchodní politice by
se nám otevřela cesta i k podstatnému rozšíření
vzájemné směny zboží.