Rovněž vývoz spotřebního zboží
do zemí socialistického tábora a zvláště
pak do Sovětského svazu zdaleka nedosáhl
ještě toho objemu, kterého je možno dosáhnout.
Je třeba si uvědomit, že se Sovětský
svaz dostává na úroveň, která
dává daleko širší možnosti
prodeje spotřebního zboží, než
tomu bylo kdykoli dříve. Sovětský
svaz vytváří sice předpoklady pro
zásobování svého obyvatelstva rychlejším
rozvojem vlastních výrobních kapacit, bude
vsak vždy ke zpestření svého sortimentu
potřebovat značná množství spotřebního
zboží z dovozu. I když vývoz výrobků
našeho spotřebního průmyslu do Sovětského
svazu je velmi rozsáhlý, předběžná
jednání ukazují, že bychom jej mohli
ještě podstatně zvýšit.
To všechno dokazuje, že rozvoj spotřebního
průmyslu by měl být již ve 4. pětiletce
co nejvíce urychlen, abychom nepřišli, jak
se lidově říká, s křížkem
po funusu. Význam jeho modernizace vystupuje do popředí
nejen z hlediska potřeb národního hospodářství,
ale i proto, že nebyl po dlouhá léta přiměřeně
obnovován, a tak má ještě dnes v provozu
více než třetinu strojů zcela opotřebovaných,
které měly být již dávno vyměněny
a nahrazeny výkonnějšími, jak na to
správně poukazovala soudružka poslankyně
Holatová. To pochopitelně znamená nejen nižší
produktivitu práce ve srovnání s vyspělými
průmyslovými zeměmi, ale je také příčinou
nižších prodejních cen našich výrobků
na zahraničních trzích.
Přestože ve spotřebním průmyslu
pracují převážně ženy, je
většina jeho kapacit využívána
na dvě směny. Všechny tyto okolnosti nás
vedly k tomu, že jsme již loni zpracovali a předložili
vládě a předsednictvu ústředního
výboru strany návrh na urychlení modernizace
a rekonstrukce spotřebního průmyslu ještě
v této pětiletce. Ačkoli byl návrh
přijat, celková situace v našem národním
hospodářství bohužel způsobila,
že se nenašly možnosti jeho plného uskutečnění,
ani vyhlídky do roku 1970 nejsou růžové.
Mám však slib s. ing. Černíka, že
Státní plánovací komise bude ruku
v ruce se spotřebním průmyslem hledat možnost
ke zrychlení modernizace spotřebního průmyslu,
neboť jinak dojde ke zpomalení vývoje i hospodárnosti
výroby. A navíc nebudeme s to do roku 1970, ani
v 5. pětiletce zvýšit objem vývozu spotřebního
zboží a jeho podíl na našem zahraničním
obratu, zvláště pak vývoz do Sovětského
svazu, který je pro naše národní hospodářství
životně důležitým činitelem,
bude stagnovat. Mezitím nastoupí na naše místo
jiní.
Se všemi těmito problémy jsem při jednání
o plánu a rozpočtu na rok 1968 podrobně seznámila
příslušný výbor Národního
shromáždění, který k řešení
situace přijal velmi rozumná a prospěšná
doporučení. Také většina odborných
orgánů vlády s námi souhlasí,
takže není názorových rozdílů.
Problém však spočívá v možnostech
uskutečnit tyto návrhy včas. Věříme,
že společným úsilím se nám
podaří, i když ne všechny, tedy alespoň
podstatnou část našich záměrů
splnit. Vždyť naše závody dodávají
již dnes na domácí trh zhruba 40 % svého
průmyslového zboží, více jak
třetinu činí dodávky do ostatních
resortů a na export jde přes 16 % celkového
obratu.
Zrychlení rozvoje spotřebního průmyslu
je tedy nezbytnou podmínkou vytvoření rovnovážného
stavu na domácím trhu i v zahraničním
obchodě. Podmínky k takovému rozvoji bude
nutno vytvářet nejen správným uplatněním
ekonomických nástrojů, zejména správnou
cenovou politikou, ale také nezbytným rozvojem těch
odvětví, která vybavují stroji naše
závody a dodávají nám materiál.
Mám na mysli zejména rozvoj výroby chemických,
zvláště pak syntetických vláken,
dále plastických usní a také strojů
a zařízení o vysokých výkonech.
Totéž se týká rozvoje stavební
výroby.
Výsledky všech našich nynějších
rozvojových opatření se však projeví
převážně až po roce 1970, takže
plánované úkoly příštího
roku budeme zabezpečovat ještě v dosavadních
podmínkách výroby. Nelze proto očekávat,
že k podstatným změnám dojde v nejbližší
době. Přesto však usměrňujeme
v souladu se státním plánem naše podniky
na zvýšení dodávek vnitřnímu
trhu v roce 1968 asi o 1300 mil. Kčs. Se zvýšením
dodávek se počítá hlavně v
textilních, konfekčních a sklářských
oborech. Nemůžeme však zcela odstranit nedostatek
některých našich výrobků, např.
nábytku, pro nedostatek kapacit a materiálu. Chceme
však, aby i za daných podmínek naše podniky
zajistily další zlepšení domácího
trhu co do množství, bohatosti a pestrosti sortimentu
a především zlepšením jakosti výrobků.
Letošní plán počítá také
s dalším růstem vývozu našich výrobků,
a to více jak o 5 %. Tento úkol je pro naše
podniky v současné kapacitní a materiálové
situaci velice náročný a obtížný.
Musíme proto vytvářet předpoklady
k zabezpečení plánovaných úkolů.
Nemálo úsilí bude třeba věnovat
splnění našeho současného programu
výstavby, aby nové závody byly uváděny
do provozu ve stanovených lhůtách, pokud
možno i v předstihu. Přitom nesmíme
zanedbat práci na programu budoucí výstavby,
aby nové investiční akce byly včas
projekčně připraveny, aby pro ně byla
zabezpečena vysoce výkonná technika a nejnovějším
vědeckým poznatkům odpovídající
organizace výroby. l když se nám letos, soudružky
a soudruzi, podařilo přes velké úsilí,
pochopení a podporu všech příslušných
orgánů nastoupit jen na začátek cesty
k našim cílovým úkolům, jsem
přesvědčena, že v dalších
letech budeme daleko rychleji než dosud rozvíjet spotřební
průmysl a že ještě dále zvýšíme
jeho příspěvek k vyrovnanosti našeho
národního hospodářství.
Nyní bych se, soudružky a soudruzi, chtěla
ještě vyjádřit k tomu, co zde včera
v diskusním příspěvku, i když
jsme nebyli uvedeni, uváděl s. posl. Ircing. V plánu
naší investiční výstavby byla
ještě před zavedením nové soustavy
řízení výstavba pětietážové
budovy v Bardějově, v Partyzánském
a desetietážové budovy v Gottwaldově.
Výstavba byla rok od roku pro nedostatek finančních
prostředků odsouvána, tak jako ostatně
výstavba celé řady akci v našem resortu.
V červnu roku 1965, jak to ostatně uvádím
ve své odpovědi s. poslanci, resort schválil
úvodní projekt s tím, že se výstavbou,
která měla stát 58 mil. Kčs, zvýší
kapacita závodu o 4 mil. párů obuvi ročně
a stav zaměstnanců o 2111 pracovníků.
Mezitím bylo rozhodnuto o změnách ve financování
investic a národní podnik byl nucen přehodnotit
svou důchodovou situaci; proto stavbu dočasně
zastavil a po přehodnocení došel k závěru,
že při nejvyšší hospodárnosti,
jak to ostatně nová soustava předpokládá
a jak s tím i vy všichni souhlasíte, může
za 38 mil. Kčs stát získat 4-5 mil. párů
obuvi.
Považujeme toto rozhodnutí národního
podniku za rozumné, neboť za menší objem
vynaložených prostředků a s menším
počtem pracovníků získá o jeden
milión párů obuvi více.
Pokud jde o nižší počet pracovníků,
sehrál zde bezesporu roli i stabilizační
odvod. Pokud v dopise uvádím, že po dalším
jednání s veřejnými i politickými
místy na Slovensku rozhodlo se generální
ředitelství ve stavbě dříve
zastavené pokračovat v omezeném rozsahu (tříetážová
budova místo pětietážové), bylo
toto jeho rozhodnuti umožněno příslibem
krajského národního výboru, že
k řešení situace pracovních sil v Bardějově
přispěje na tuto stavbu 12 mil. korun, což
umožnilo, aby národní podnik mohl tuto akci
vůbec zahájit.
Podobně jsem se po své návštěvě
ve Spišské Staré Vsi dohodla s předsedou
krajského národního výboru, že
KNV tam svými prostředky. postaví lehkou
halu, kterou resort vybaví zařízením,
čímž budou rozšířeny pracovní
příležitosti v této oblasti. Toto jsem
dopisem, který zde s. poslanec citoval, sdělila
jako odpověď na jeho interpelaci a ani po jeho opětovném
přezkoumání nevidím důvodu
formulovat ji na základě objektivní situace
v národním podniku i na generálním
ředitelství jinak.
Chápu, že situace v pracovních příležitostech
v mnohých místech na Slovensku není růžová,
ale ministerstvo spotřebního průmyslu kromě
dvou až tří případů, které
ještě po dohodě se Slovenskou národní
radou sledujeme, ji řešit v této pětiletce
nemůže.
Zmínila jsem se již o tom, že jsme předložili
vládě i předsednictvu ústředního
výboru materiál o modernizaci a rekonstrukci spotřebního
průmyslu, ve kterém jsme počítali
s limitem na investiční akce 2,4 mld korun. Dostali
jsme však pouze 1,7 mld korun a celá řada akcí
velmi naléhavých a havarijních tím
vypadla z plánu. To je druhý důvod, proč
nemohou stavět ani ty národní podniky, které
prostředky na výstavbu mají. Prosím
soudruha poslance, aby toto stanovisko našeho resortu vzal
laskavě na vědomí.
Soudruzi a soudružky, vaše podpora při projednávání
plánů v minulých letech i na letošní
rok potvrzovala správnost našich závěrů,
přesvědčila nás o nutnosti prosazovat
urychlení rozvoje spotřebního průmyslu
a pomáhala nám přesvědčit o
správnosti naši koncepce širší okruh
hospodářských i politických míst.
Obracím se proto i dnes na vás s prosbou, abyste
nám i napříště věnovali
zejména ve svých volebních obvodech svou
pozornost, pomáhali nám i nadále, i našim
podnikům a závodům při řešení
jejich místních problémů a upozorňovali
nás na nedostatky, které brání našim
závodům a národním podnikům,
aby lépe uspokojovaly potřeby našeho lidu.
Děkuji. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
soudružce ministryni Machačové. přerušuji
naše jednání na 25 minut.
Předseda NS s. Laštovička (zvoní):
Soudružky a soudruzi, pokračujeme v jednání
rozpravou k druhému bodu pořadu. Slovo má
posl. Antal.
Posl. Antal: Vážené Národné
zhromaždenie, súdružky a súdruhovia poslanci!
Predložený návrh štátneho rozpočtu
a plánu rozvoja národného hospodárstva
na rok 1968 rieši základné úlohy a problémy.
Vytvára možnosti lepšieho využitia základných
fondov a rezerv a smelšie uplatňovanie socialistickej
podnikavosti.
V súvislosti s prerokovávaním národohospodárskeho
plánu a rozpočtu na rok 1968 dovoľte mi informovať
Národné zhromaždenie o niektorých naliehavých
a doteraz neriešených problémoch lesného
hospodárstva.
Lesné hospodárstvo v ČSSR plnilo v roku 1967
svoje úlohy úspešne. Celkove boli dosiahnuté
dobré výsledky pri zabezpečovaní úloh
plánu vo výkonových a ekonomických
ukazovateľoch v celoštátnom meradle. V zásobovaní
národného hospodárstva drevnou surovinou
nemáme žiadne dlhy, naopak, boli by sme schopní
najmä na Slovensku dodať listnatej drevnej suroviny
viac, keby pre jej spracovanie boli vytvorené dostatočné
kapacity v drevárskom a chemickom priemysle.
Aj ekonomické ukazovatele sme plnili úspešne.
Plán hrubého dôchodku, ktorý za Štátne
lesy na Slovensku predstavoval 946 mil. Kčs, sa čiastočne
prekročil a tým i do štátneho rozpočtu
bolo odvedené viac prostriedkov ako sa pôvodne plánovalo.
Tieto hospodárske výsledky boli dosiahnuté
za podmienok pevných veľkoobchodných cien za
drevo. K zvýšeniu cien u podnikov Štátnych
lesov v priebehu roku nedošlo. Pritom sa úlohy lesného
hospodárstva plnili za sťažených podmienok,
ktoré vyplynuli najmä z likvidácie rozsiahlej
kalamity.
Ak by sme podľa týchto výsledkov chceli posudzovať
účinok novej sústavy riadenia, mohli by sme
ju hodnotiť kladne. Treba však povedať, že
je tu celý rad negatívnych rysov, ktoré nová
sústava nedoriešila a ktoré bude treba postupne
odstraňovať. Ide najmä o problémy súvisiace
s investičnou výstavbou a technickým rozvojom
lesného hospodárstva, ďalej o problémy
koncepcie mzdového vývoja a otázky súvisiace
s rozdielnosťami výrobných a ekonomických
podmienok a z toho vyplývajúce ekonomické
dopady.
Ak máme hodnotiť pôsobenie novej sústavy
na rozvoj základných fondov, t. j. na možnosť
reprodukcie základných prostriedkov a technický
rozvoj, musíme konštatovať, že v tejto oblasti
nová sústava pôsobí v našom odvetví,
a to najmä na Slovensku, nepriaznivo. Ide totiž o to,
že podniky Štátnych lesov na Slovensku nemajú
možnosť vyprodukovať dostatok vlastných
zdrojov na zabezpečenie investičnej výstavby
a technického rozvoja a z toho dôvodu sa dostáva
lesné hospodárstvo do ťažkosti, ktoré
ani v budúcich rokoch pri existujúcej investičnej
politike sú neriešiteľné. Vlastné
zdroje lesného hospodárstva na Slovensku predstavujú
necelých 30 miliónov Kčs, čo je s
ohľadom na výšku hrubého dôchodku,
ktorý je temer 1 miliarda Kčs, i na veľký
objem pestovateľskej činnosti úplne nedostatočné
a nemožno nikdy zabezpečiť ani jednoduchú
reprodukciu základných prostriedkov. Pritom treba
povedať, že investičnú výstavbu
v lesnom hospodárstve možno. len v minimálnej
miere zabezpečovať cestou investičného
úveru, lebo sa jedná väčšinou o
akcie, u ktorých potrebná ekonomická efektívnosť
nie je preukázateľná (napr. výstavba
lesovne, hájovni a niektoré stroje, ktoré
síce uľahčujú prácu, ale neprinášajú
patričný efekt a pod.). Pritom tiež uplatnenie
vládneho uznesenia č. 225/67 možnosť poskytovania
úverov podstatne obmedzilo.
Z uvedených skutočností vyplýva potreba
riešiť problém investičnej politiky v
lesnom hospodárstve osobitnými opatreniami. Medzi
tieto opatrenia patri najmä návrh, aby lesné
hospodárstvo bolo do roku 1980 oslobodené od splátok
zostatkovej ceny základných prostriedkov (od odvodov
z odpisov), resp. aby bola predĺžená doba splatnosti
zostatkovej ceny základných prostriedkov. Potrebné
je tiež riešiť formou výnimky nepriaznivé
dopady vládneho uznesenia č. 225/67 v oblasti investičnej
výstavby a to tak, aby lesné hospodárstvo
malo väčšiu možnosť využívať
investičné úvery.
Treba poznamenať, že v lesnom hospodárstve je
ťažko podstatnejšie zvyšovať plánovaný
hrubý dôchodok s ohľadom na to, že hrubý
dôchodok je v zásade imitovaný predpísanými
únosnými ťažbami. Preto aj možnosť
získať vlastné zdroje z nerozdeleného
hrubého dôchodku je veľmi obmedzená.
Druhým významným problémom, ktorý
nová sústava v lesnom hospodárstve riešila
nedôsledne, je otázka ekonomických dopadov,
vyplývajúcich z rôznorodých výrobných
a ekonomických podmienok jednotlivých podnikov i
celých výrobnohospodárskych jednotiek.
V súčasnej dobe sa rieši toto vyrovnávanie
formou redistribúcie hrubého dôchodku medzi
jednotlivými podnikmi a výrobnohospodárskymi
jednotkami. Štátne lesy na Slovensku síce vykazujú
neveľkú rentabilitu (za rok 1967 plánovaný
hrubý zisk vo výške 135 miliónov Kčs).
Hrubý zisk však nestačí na pokrytie
povinných odvodov do štátneho rozpočtu
a do podnikových fondov mimo fondu pracujúcich.
Z tohto dôvodu je potrebné formou redistribúcie
hrubého dôchodku zabezpečiť dotáciou
pre podniky na Slovensku vo výške 147 mil. Kčs,
a to od podnikov v rámci odborového riaditeľstva
Štátnych lesov Praha, ktoré hospodária
za výhodnejších ekonomických podmienok.
K podobnej redistribúcii dochádza i medzi jednotlivými
podnikmi v rámci Odborového riaditeľstva Štátnych
lesov Bratislava.
Keďže s odstránením disproporcie vo výrobných
a ekonomických podmienkach medzi jednotlivými podnikmi
a výrobnohospodárskymi jednotkami nemožno v
dohľadnej dobe počítať, treba naďalej
uvažovať i s určitou formou redistribúcie.
Ide však o to, aby táto forma pôsobila mobilizačne,
aby dotácie boli zároveň stimulom pre rozvoj
výroby a zvyšovanie realizácie. V súčasnej
dobe tomu tak nie je. Dotácie sa prideľujú
na základe plánu, pričom plnenie objemu výkonov
nie je záväzné.
Domnievam sa, že tento systém bude potrebné
zlepšiť, pričom by v úvahu prichádzali
tri možnosti riešenia:
1. Odčerpať formou dane zlepšené hospodárske
výsledky podnikov hospodáriacich vo výhodnejších
ekonomických podmienkach a na druhej strane poskytovať
všetkým podnikom úľavy v povinných
odvodoch do štátneho rozpočtu. Do úvahy
by prichádzala daň z realizácie ihličnatého
dreva, pretože tu je vplyv výhodných ekonomických
podmienok najvýraznejší.
2. Zaviesť systém dvojitých cien dreva: podnikových
nákladových a realizačných. Rozdiel
na základe realizácie vykryť redistribúciou.
3. Zaviesť dotácie (odvody) na realizovanú
produkciu. Keďže všetky uvedené metódy
sú zložité, žiada sa ich dôkladné
premyslenie a prepracovanie.
Veľmi vážnym problémom lesného
hospodárstva je postupné vyrovnávanie mzdovej
úrovne lesných robotníkov na úroveň
pracovníkov v iných odvetviach, najmä v priemysle
a stavebníctve. V súčasnej dobe úroveň
miezd a platov našich pracovníkov je podstatne nižšia
ako úroveň zárobkov v priemysle a táto
skutočnosť negatívne ovplyvňuje stabilizáciu
pracovníkov a ich priemerný vek. Pritom je známe,
že práca lesných robotníkov je mimoriadne
namáhavá, kaloricky náročná
a z hľadiska bezpečnosti práce veľmi riziková,
pričom ju sťažujú rôzne povetrnostné
vplyvy, dochádzka na pracovisko a pod.
Na dosiahnutie únosnej realizácie medzi zárobkami
pracovníkov lesného hospodárstva a iných
odvetví je potrebné zabezpečiť nasledujúci
vývoj priemerných mesačných miezd
v lesníckej činnosti. Uvediem skutočnosť
za rok 1966 a 1967, kedy bol skutočný priemerný
zárobok 1471 Kčs v roku 1966 a 1499 Kčs v
roku 1967; plán počíta v roku 1968 s 1550
Kčs, v roku 1969 s 1597 Kčs a v roku 1970 1647 Kčs.