Není dnes také ojedinělou skutečností,
že ti, kdož dokazovali před časem, že
hospodářské podmínky jsou příliš
tvrdě, dokazují dnes, že není účelné
v krátkém období měnit a upravovat
"pravidla hry". Jsem téhož mínění,
ale současně jsem přesvědčen
o tom, že není možno nechat někoho beztrestně
využívat některých pravidel pod záštitou
všeobecné neznalosti skutečného stavu
o nákladech, kalkulacích apod. Zde je rovněž
nutno si uvědomit, že prozatím z větší
části za takto upravené ceny nakupují
socialistické organizace, ale chtěl bych tvrdit,
že tato úprava bude mít a musí mít
dříve či později přímý
vliv na ceny maloobchodní. Samozřejmě s různým
stupněm ovlivnění státními
zásahy. Stav, kdy existuje pohyb velkoobchodních
cen při konstantních maloobchodních cenách,
považuji za neudržitelný s ohledem na to, že
ve státním rozpočtu nebylo možno vytvořit
rezervy.
A tady právě si musíme uvědomit všichni,
že nejsme pouze výrobci, ale současně
i spotřebiteli. Mohlo by se nám tedy velmi brzy
stát, že za zvýšené výdělky,
jimž neodpovídá růst hodnoty výrobků,
budeme velmi draho nakupovat.
Na zváženou jsou i disproporce v plnění
plánu a koneckonců i v rozpočtu jednotlivými
výrobními odvětvími. Jestliže
dochází k tak zásadním odchylkám
v plnění plánu vůči původním
návrhům, pak je na zváženou postoj vedoucích
pracovníků těchto organizací. Buď
tedy autoři těchto návrhů nemají
potřebnou odbornou kvalifikaci, anebo vědomě
klamou centrální orgány. Obojí je
však povážlivé.
Chtěli jsme uplatněním nové soustavy
hospodaření paralyzovat některé negativní
jevy plynoucí z direktivního způsobu řízení.
Vzpomínám, jak předseda SPK s. ing. Černík
uváděl, že jedním z pozitivních
rysů bude i regulace požadavků na investiční
výstavbu ze strany podniků. Současná
skutečnost však tomu nenasvědčuje, podle
informací jsou požadavky na novou investiční
výstavbu v současné době dvakrát
vyšší, než je možné pokrýt
kapacitou stavebních podniků.
V souladu s uvedenými skutečnostmi bych chtěl
vyslovit požadavek neodkladné přípravy
vývoje naši finanční politiky do roku
1970 a v souladu s tím přehodnotit způsoby
jejího provádění v současné
době. Přitom se domnívám, že
je nutno daleko rychleji přecházet od restriktivních
způsobů k aktivní finanční
politice. Mimoto považuji za velmi naléhavé
okamžité přehodnocení stávajícího
povýšení velkoobchodních cen v celé
souvislosti dopadů na všechna odvětví
národního hospodářství, které
jsou už dnes známé.
Jedním z momentů, který mi dává
možnost hlasovat pro navržený státní
rozpočet s plnou odpovědnosti, je skutečnost,
že se byť zčásti řeší
i potřeby nevýrobní sféry a výrobních
odvětví, která nebyla dosud privilegovanými.
Mám zde především na mysli potřeby
potravinářského průmyslu. Domnívám
se, že z tohoto místa není nutné rozebírat
jeho současnou situaci, hovořili o tom soudruzi
ministři, soudruh dr. Sucharda a ministr zemědělství,
ale chci říci jen tolik, že tento průmysl
za současného stavu není schopen zpracovat
celou rostoucí produkcí zemědělské
výroby beze ztrát, kvalitně a vyrobit z ní
nezávadné potraviny. Pracovníci tohoto průmyslu
za velmi obtížných podmínek a popravdě
řečeno za ne zcela odpovídajících
odměn vyrábějí jedny z nedůležitějších
výrobků. Chtěl bych uvést k ilustraci:
např. jatečná zvířata, která
jsou z Východočeského kraje dopravována
ke zpracování do jiných krajů, bývají
často na cestě až 105 hodin. Že přitom
vznikají vážné ztráty, je jasné.
S ohledem na tuto skutečnost bude nutno urychleně
provádět rekonstrukci stávajících
závodů a budování nových. Jinak
si budeme vědomě sami znehodnocovat suroviny, produkty
našeho zemědělství, které se
v současné době stávají nejdůležitějším
zbožím na světových trzích.
S povděkem můžeme přivítat vytváření
státních fondů - prozatím pouze tří.
Myslím, že diskusi o silničním fondu
bylo již tolik, že jeho vytvoření sebou
přináší zavedení odvodů
z motorových vozidel a nákladních přívěsů
pro státní hospodářské organizace.
Bude ovšem nutno pečlivě sledovat, jak se tato
opatření odrazí ve vztahu ke spotřebiteli.
Mám na mysli cenu služeb, do niž se jistě
budou promítat tyto zvýšené náklady.
Ve vytváření státních fondů,
tedy účelově vázaných prostředků,
bude nutno pokračovat a již dnes je nutno uvažovat
o vytvoření sociálního fondu, zejména
ve vztahu k nutnosti daleko více se zabývat důchodovou
politikou. Hovořila zde o tom přede mnou soudružka
poslankyně Procházková.
Diskuse ve volebních obvodech i interpelace na poslance
všech stupňů v otázkách sociálních
signalizují, že se budeme muset sociální
politikou zabývat daleko více než dosud, nechceme-li,
aby tyto. problémy přerostly ve velmi závažné
rozpory.
Jsem přesvědčen, že odpovědnějším
přístupem k rozpracování plánu
a rozpočtu na rok 1968 ve všech odvětvích
národního hospodářství se podaří
za dané situace docílit další stabilizace
ve všech oblastech finančních vztahů.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuj
i posl. dr. Lacinovi. Promluví posl. Vítězslav
Krejčí.
Posl. Vítězslav Krejčí: Soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté! Ve
svém trochu kritičtějším vystoupení
chci ke schválení státního rozpočtu
říci toto své otevřené stanovisko.
Jsme v etapě přestavby a konsolidace národního
hospodářství. V minulém roce pozdě
schválený rozpočet nakonec dobře vyšel
a dal jeho tvůrcům za pravdu, že nová
soustava se začíná uplatňovat a zákonitě
nastupují kladné rysy jejich opěrných
myšlenek a cílů.
V ročním plánu 1968 i v pětiletém
se říká, že rozhodujícím
odvětvím v národním hospodářství
je průmyslová výroba. Souhlasím. Ano
je a natrvalo zůstane. Půjde nám však
všem o to, aby to nebyla lecjaká průmyslová
výroba. Aby nebyla těžkopádná,
drahá a nemoderní. Poněvadž strana a
trochu zúženě řečeno my, poslanci,
odpovídáme lidu za vysvětlení škod,
nedostatků, drahoty řízení, nepružnosti
atd. A já chci ještě jednou při konečném
projednávání rozpočtu znovu podtrhnout
tato zásadní hlediska. Lidé dole znají
přednosti našeho socialistického průmyslu.
Šilhají po něm i naši nepřátelé,
a proto chceme od něho více. Přesvědčeni
tedy jsme, ale ve srovnání výsledků
je to horší. Ba právě si myslím,
že v rozhodujícím srovnávání
už neobstojí tuny - procentní plnění,
zacož se dalo letos schovat, ale rozhodující
v této etapě je, "co stojí průmyslová
výroba a jednotlivé výrobky", a tyto
ukazatele při racionalizaci musí stát na
prvním místě. A v druhé řadě
k výrobě bude patřit, jak umíme výrobky
prodat. O tvrdosti racionalizačních opatření
zde nemůže být ani řeči. Národní
důchod přece vždycky budeme rozdělovat
nejen s vědomím pro závod, ale pro potřeby
celého národa. Když si vše toto složité
odmyslíme, to nás ale učí ekonomové,
měl by náš průmysl ještě
progresívněji být tím, co od něho,
všichni očekáváme. Je to prostě
řečeno, ale jsou v něm, znovu opakuji slova
kvality, vysoká technická úroveň,
dostupná cena výrobků pro široké
vrstvy našich pracujících, jakož i dostatek
různého náhradního i výběrového
zboží. Soudruzi, kladu si stále otázku,
proč jde vše u nás na dlouhé lokty,
když ústřední výbor dal směrnice?
Bylo by třeba je asi ještě jednou zopakovat.
Rovněž zbytečné mezičlánky
a čas od času rodící se nové
mezičlánky v zásadě odmítáme.
Podpora veřejnosti je na straně ÚV u všech
těch, kteří by raději tyto mezičlánky
dali do výroby, nebo jsme je dali předčasně
do důchodu.
Občané rovněž souhlasí s patřičným
přísným potrestáním těch
řídících pracovníků,
kteří se nečestně postavili k potřebám
národního hospodářství při
přestavbě velkoobchodních cen a přehodnocení
zásob, sledovali jen své osobní cíle
a ambice nebo lehčí řízení
a práci v závodě.
Vážení soudruzi! Před rokem jsme ve
výborech hovořili o složitosti obratové
daně. Naše správná kritika však
začíná zabírat až letos. Na ministerstvu
financí se přesvědčili, kde směrnice
vymysleli, že tak složitá problematika je asi
dražší než kontrolní orgány,
které na kontrolu složitých a přitom
zbytečných vyhlášek a předpisů
musíme platit. Tyto se sice upravují, ale chci znovu
říci: nebojte se, ještě více
soudruzi zjednodušit celý ten systém, zlepšíte
tím celý náš život. Právě
ve složitých a těžkopádných
údajích a požadavcích jsou největší
nesrovnalosti. Přece jsme si řekli a myslím,
že stále platí, že socialismu je nepřítelem
č. 1 byrokracie a zbytečnosti. A jestli to platí,
je naší povinností toto všude plnit. Ten,
kdo dělá něco jiného, buď tomu
nerozumí, nebo záměrně škodí,
otravuje s určitým cílem - dobrému
jménu řádně pracujících
Čechů a Slováků.
Napadá mně myšlenka několikrát
rovněž opakovaná ve výborech i při
konečném schvalování rozpočtu
ve výboru pro plán a rozpočet, že naše
ukvapenost i dnes je nepřítelem dobrých myšlenek,
plánů našeho státního rozpočtu
ještě i pro tento rok. Uznává-li se,
že je potřeba znát stanovisko nejvyššího
schvalovacího orgánu v republice, Národního
shromáždění, je nutné brát
jeho připomínky víc než vážně.
Hlavně při předkládání
dvou nebo více variant plánu. Nemusí to být
podrobné, stačí přehledné údaje.
Jsme tedy v podivné situaci, kdy nemohu říci,
že tento plán je jediné řešení,
že je správný. Doporučoval bych, aby
zodpovědní soudruzi se zabývali metodikou
projednávání plánu a rozpočtu
v orgánech Národního shromáždění.
Stav je, soudruzi, takový, že ve výborech projednáváme
resortní návrhy, celkové souvislosti neznáme
a když přijde k projednávání
rozpočtu v plénu, zabýváme se již
jinými čísly. Jednání o návrhu
rozpočtu je tedy ve výborech formální.
A já myslím, že je na čase, abychom
s podobnou formálnosti všude přestali a musíme
tedy začít v první řadě u nás.
Máme povinnost pozorovat, posoudit, aby plán a rozpočet
byl co nejpřehlednější a nejvhodnější
v této etapě vývoje naší republiky.
Toto je naše vrcholná povinnost, protože leckdo
nám soudruzi dává cítit, ať přímo
nebo nepřímo, že jednomyslnost i malá
kritika plánů a úkolů i výsledků
naší společné práce je dnes brzdou
cesty vpřed.
Druhá, neméně závažná
otázka je, co se napraví i po správné
kritice. Je skoro nepochopitelné, že problémy
kritizované poslanci jako by vždy zapadly do moře
problémů a starostí.
Slovo, dobře myšlená kritika zanikne a podruhé
už si moslime, že je nesprávné o tom znovu
hovořit. Pravda, vše se dá zdůvodnit
a vysvětlit - viz poslední vystoupení s.
poslance Manďáka. Nakonec ovšem vše vyzní
ještě tak, že soudruh Manďák je škůdcem
dobrého jména kritizovaného úseku
- a to přinejmenším mrzí. Mrzí
to zvláště při srovnání,
že jsme volení zástupci, veřejní
tlumočníci špatného i dobrého
v republice.
Domnívám se však, že naše slova i
kritika by měla být účinnější
ve vlastním našem zájmu než opatření
a kritika, která se zatím jeví jako nejúčelnější
v rozhlase, televizi, filmu a částečně
i v novinách. Vypadá vše tak groteskně,
jakoby pracovníci těchto státních
zařízení měli větší
zájem o dění ve státě než
o nápady, jak jít vpřed.
Když posloucháme narážky, vtipy i humor
na naši ztrnulost a těžkopádnost, je mi
smutno, soudruzi, že se vše děje takto zastřeným
a mnohdy rafinovaným způsobem - ne věci prospět,
ale - to už člověk ani nesmí domýšlet
konec.
Já přece mohou zde v parlamentě říci,
že jsme poslanci s otevřenýma očima,
že bychom chtěli dát ve prospěch společnosti
a občanů více než dosud, dělat
to, co poslancům náleží. To znamená,
obrátíme-li stránku, aby rozhlas, televize,
film a noviny dostaly zajímavé zdroje k diskusi
od nás a tak zvětšovaly vážnost
a oprávněnost úkolů Národního
shromáždění a cílů národního
hospodářství. Vytrženě řešené
otázky vypadají dnes ovšem tak, jako bychom
všechno špatné dělali jenom my a rozhlas,
televize a někteří umělci jen to dobré.
A to přece není pravda, i když televize, rozhlas
a film mají dostatečné prostředky,
a národní výbory, poslanci a NS jen všeobecnou
odpovědnost a možností minimum.
Vrátím se, soudruzi, ke státnímu rozpočtu.
Státní rozpočet - toť zkouška umu
ústředních orgánů, jak dokáží
vše připravit a vysvětlit. Projednávání
a schválení státního rozpočtu
je přece důvěra ke straně a vládě.
Jsem si toho plně vědom a pro tyto zájmy
jsem otevřel tyto své myšlenky. Pravda i sebevíc
nepříjemná je a zůstane pravdou. Dohady
a nejasnosti nám neslouží a nebudou sloužit
ke cti. Jinak to nejde a musí se s tím počítat.
Soudružky a soudruzi poslanci, nemějte mi za zlé,
že jsem takto otevřeně řekl tyto své
názory i zde v plénu NS. S námi se život
nemaluje. My mnohdy zajišťujeme za takových tvrdých
podmínek zemědělskou výrobu, že
některý citlivější i vzdělanější
člověk jde pracovat jinam než do špatného
zemědělského závodu. Ale lidé
tam přesto také chtějí žít.
I za tak těžkých podmínek vytváříme
za pochodu dobré, prospěšné výrobky
k denní potřebě nás všech, samozřejmě
spolu s dobrou politickou situací a láskou k socialistické
vlasti.
A přitom všichni chceme, abychom to i v zemědělství
dělali jinak, aby úloha stabilizátora národního
hospodářství byla rozvíjena dál
bez uvedených problémů. Vyžadují
to povinnosti zvyšovat zemědělskou výrobu,
ale při snižování výrobních
a vlastních nákladů.
V porovnání vlastních nedostatků si
říkáme, že se však prosazuje nezdravý
rys monopolistických tendenci, např. u nákupních
závodů a jinde, které bude nutno brzdit.
Ovšem shora! Přece nám nebude nikdo tvrdit,
že je vše v pořádku ve výrobě
a produkci krmných směsí, že je nutné
překupovat živočišnou výrobu a
jiné výrobky, když to jde udělat jinak
- bez mezičlánků nebo ku prospěchu
věci. Řeknu jen, co škod je pácháno
s našim světoznámým sladovnickým
ječmenem. To jsou přece problémy, které
musí znát veřejnost, aby silou zdravého
rozumu se zjednala náprava.
A copak něco jiného je v potravinářském
průmyslu? My zemědělci - prvovýroba
víme, co je naši povinnosti, ale pochopi to i ostatní?
Je přednostně potřeba pomoci a dostat zaostalé
potravináře na světovou úroveň.
Bude třeba nebýt nedůtklivými a dát
do řešení více čestného
soudružství - a půjde to.
Na závěr, soudružky a soudruzi, svého
vystoupení chci znovu podpořit vše kladné,
co náš rozpočet přináší.
Zároveň jako předseda sloučeného
družstva prohlašuji, že uděláme v
našem závodě a okrese ještě více
pro zvládnutí obilního problému republiky
v tomto roce. Už na podzim jsme svědomitě připravili
půdu a zaseli nové progresívní odrůdy
pšenice s přesvědčením, že
také naše píle se nám vrátí
v tomto roce v ještě větší a bohatší
úrodě, než tomu bylo loni.
My družstevní rolníci jsme si plně vědomi
odpovědnosti a vážnosti našeho hospodářství
pro potřeby republiky. Byla nám dána větší
důvěra. My ji nezklamali loni a budeme o ni, soudružky
a soudruzi, bojovat i v tomto jubilejním roce 1968. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Krejčímu.
Jako poslední přihlášený do rozpravy
je posl. Zselenák, který na přihlášku
napsal, že se vzdává slova. Žádá,
aby jeho příspěvek byl zaprotokolován
a na jeho podněty dána písemná odpověď.
V jeho písemném příspěvku se
jedná o problémy Východoslovenské
nížiny, problémy zavodňování,
dopravy a jiné problémy. Příspěvek
bude postoupen příslušným ústředním
úřadům, avšak před tím
projednán v příslušných výborech
NS.
Dovolte, abych reagoval na návrh posl. Zemanové,
která žádala, aby plénum NS se usneslo,
že SPK má projednat věci, které navrhovala.
V předsednictvu NS jsme se usnesli a doporučujeme
plénu, že všechny podněty, připomínky,
návrhy a náměty, které vycházejí
z diskuse pléna NS, budou roztříděny
podle kompetence jednotlivých výborů NS a
ve výborech projednány. Výbor NS podle ústavy
má právo vyžádat si ke každému
podnětu odpověď příslušného
resortu. Pokud shledá za potřebné, postoupí
dotyčný problém předsednictvu NS k
dalšímu jednání s vládou. Proto
prosím poslankyni Zemanovou, zda by se spokojila s takovým
postupem, který bychom uplatňovali generelně
se všemi podněty, návrhy a připomínkami.
(Souhlas.) Děkuji.
Přeje si, soudružky a soudruzi, ještě
někdo vystoupit v rozpravě k druhému bodu
pořadu? (Nikdo se nehlásil.) Nikdo se nehlásí.
Prosím proto soudruha ministra Suchardu, aby odpověděl
na rozpravu.
Ministr financí s. ing. Sucharda: Vážené
Národní shromáždění, vážené
soudružky a soudruzi, myslím, že je potřeba
velmi ocenit pozornost, kterou jste ve své diskusi věnovali
návrhu státního rozpočtu na rok 1968.
Jestliže se nebudu věnovat všem podnětům,
myslím, že budete se mnou souhlasit, že to není
výraz toho, že bych je nedoceňoval, nýbrž
že je to věc, která má být ponechána
normálnímu projednání a vyřízení
tak, jak se mezi centrálními orgány a Národním
shromážděním pracuje. Jistě budete
souhlasit s tím, abych se omezil pouze na některé
základní otázky, které jste v diskusi
přednesli a které se dotýkají bezprostřední
vaší práce. Uvádím to proto,
abyste se nenechali odradit balíkem dokumentace, který
jsem si vzal s sebou k této tribuně.