Nejdříve bych chtěl vyzvednout do popředí
otázky poměru rozvoje oblasti s některými
otázkami rozvoje jednotlivých národních
výborů apod. Říkám to proto,
poněvadž to bude souviset s politickou prací
v roce 1968, kdy jsme před dvěma etapami voleb a
kdy tyto otázky zejména výrazně vystoupí
do popředí. Jestliže budu dnes na toto téma
hovořit, budu hovořit proto, že je zároveň
potřebí dokumentovat, že nelze otázku
rozvoje oblasti odtrhnout od rozvoje hospodářství
celé naši republiky, že nelze z rozvoje jednotlivých
podniků přes oblastní hlediska dělat
něco na způsob rozpočtových organizací.
Myslím, že v tom směru si budeme dobře
rozumět, protože jestliže se vláda několikrát
zabývala průběhem roku 1967 a v roce 1966
otázkami oblastního rozvoje, je to nesmírně
důležité pro zpětnou vazbu, pro rozvoj
jednotlivých oblastí. Chtěl bych uvést
to, co bylo uvedeno soudruhem Černíkem v jeho vystoupení,
pokud jde o některé korekce vlády k dosavadním
úlevám v otázkách oblastního
rozvoje. Bylo to možné proto, že za situace,
kdy se prosazuje v celém hospodářství
restriktivní politika jako základní směr
celé naší politiky, že výsledky
hospodaření umožnily některé
korekce a že vývoj ve tvorbě národního
důchodu umožnil za uplynulé dvouletí
posuzovat tyto otázky tak, jak je posuzovala vláda.
Uvádím to proto, že vláda nad rámec
úvodních úlev, které byly pro rozvoj
některých oblastí přijaty, přijala
opět řadu korekcí, kterými se dále
zvýhodňuje řada podniků pro rozvoj
některých konkrétních oblastí.
Některé úlevy byly uvedeny v zákoně
č. 63 Sb. a konečně to bylo i vládní
usnesení z 18. ledna 1967 i nyní při schvalování
návrhu plánu a státního rozpočtu
na rok 1968. Konkrétně je to usnesení z 8.
12. minulého roku.
Chtěl bych vás upozornit, a to pro vaší
další práci, že např. samotný
významný přínos je v tom, že
dochází v některých případech
ke zvýšení dosavadních oblastních
preferencí z 15 až na 40 % a že dochází
i k některému individuálnímu posouzení.
Chtěl bych uvést, že to jsou vcelku oblasti,
které byly uvedeny v průběhu diskuse. Např.
v Jihočeském kraji v okrese Prachatice je to Lenora
a Vimperk, v Západočeském kraji v okrese
Tachov je to Stříbro a Bor u Tachova, v Jihomoravském
kraji v okrese Břeclav Mikulov, v Západoslovenském
kraji v okrese Dun. Streda je to Dun. Streda, v okrese Komárno
Kolárovo, v okrese Nové Zámky samotné
Nové Zámky, ve Středoslovenském kraji
v okrese Zvolen Krupina, v okrese Čadca samotná
Čadca, v okrese Dolní Kubín Námestovo,
v okrese Rim. Sobota Šafarikovo, ve Východoslovenském
kraji v okrese Bardějov je to samotný Bardějov,
v okrese Rožňava Plešivec, v okrese Spišská
Nová Ves Levoča a Prakovce, v okrese Poprad Stará
Lubovňa, Kežmarok a Spišská Stará
Ves a v okrese Prešov Sabinov.
Uvádím to proto, aby bylo naprosto zřetelné,
že vláda nepřešla něco z připomínek,
které byly vzneseny ve výborech Národního
shromáždění a že jestliže
bylo možno přistoupit k některým těmto
korekcím, bylo to možno na základě toho,
jakých výsledků bylo možno dosáhnout
a jaké výsledky bylo možno očekávat
v průběhu minulého roku.
Chtěl bych říci docela nezakrytě,
že jestliže se národní důchod za
rok 1967 podstatně zvýšil, že to znamenalo
pro národní hospodářství lepši
konečné užitné hodnoty, které
plynou z vyšší tvorby národního
důchodu. A je třeba, abychom na tyto souvislosti
v politické práci naše pracující
velmi náročně upozorňovali. Uvádím
to proto, aby to nebylo odtrhováno od tvorby národního
důchodu, ale uváděno ve spojitosti s jeho
tvorbou, s tvorbou užitných hodnot, poněvadž
jinak by se stav vyvíjel tak, že půjdeme na
přísliby, které by měly za následek
politické a ekonomické škody.
V rámci všech úlev z hlediska oblastního
rozvoje byly provedeny vážné úpravy
v tom smyslu, že např. se vytváří
zvláštní fond z přirážek
ke stabilizačním odvodům z okresů
nebo oblastí, kde je vysoké překrvení
z hlediska zaměstnanosti a kde je žádoucí,
aby došlo k úlevě v zaměstnanosti, kde
je třeba orientovat náš průmysl na novou
techniku, na prosazování vědeckotechnické
revoluce a přejít od slov k činům.
Počítáme z těchto prostředků
s částkou 2 % a že bychom z těchto centralizovaných
zdrojů mohli získat některé prostředky
pro rozvoj některých oblastí, o kterých
jsem právě hovořil.
Nebudu rozvádět další podrobnosti o
těchto usneseních už také z praktických
důvodů, z hlediska času, chci jen říci,
že jsem v průběhu jednání dal
dispozice, aby se vládní usnesení, o kterých
jsem tu hovořil, dostala do tiskové zprávy,
abyste je měli k dispozici a mohli se o ně opřít
ve své práci.
Soudružky a soudruzi, rád bych to doplnil aspoň
těmito třemi poznámkami: jestliže se
zabývám otázkou oblastního rozvoje,
rozvoje jednotlivých oblastí, je potřebí,
abychom velmi citlivě dbali na to, jak formujeme tvar rozvoje
naši republiky. Má to být tvář,
která bude odpovídat přirozeným podmínkám
naši republiky, základním znalostem jejího
lidu, jeho zkušenostem, možnostem atd. Ale nesmíme
zapomínat také na to, jaká bude koncepce
z hlediska dalšího rozvoje našeho průmyslově
vyspělého státu, kterým naše
socialistická republika je. Po té stránce
nemůžeme přejít skutečnost, že
řada lidí, kteří myslí o těchto
otázkách v ostatních průmyslově
vyspělých státech, uvažují, že
zaměstnanost z hlediska rozvoje v podmínkách
uplatňování vědeckotechnické
revoluce bude vypadat v budoucnosti zcela jinak, než jak
se na tento stav díváme dnes.
Chtěl bych tu obrátit vaší pozornost
na č. 26 Nové mysli, kde jsou některé
myšlenky filosofa Fourestié, který uvádí
jako reálný odhad strukturu vyspělé
průmyslové společnosti kolem roku 2000-2020,
že zemědělství bude mít zhruba
5 % obyvatelstva, průmysl, kde se uplatní intenzívně
vědeckotechnická revoluce, bude mít zhruba
10 % obyvatelstva a zbytek, přes 80 % obyvatelstva bude
ve službách. Je přirozené a jasné,
jak zde včera ukazoval soudruh ministr zemědělství
Mestek na některé možnosti v oblasti zemědělství
a jeho intenzifikace, že bez ohromného zázemí
z hlediska služeb není myslitelné, aby došlo
k prudkému růstu produktivity práce, jakou
by naše společnost potřebovala. A co platí
pro tuto oblast, to platí i pro oblasti ostatní.
Uvádím to proto, abychom při jednáních
o těchto otázkách nezakládali v našich
myslích a v myslích našich pracujících
mylné představy ztrnulosti z hlediska pracovních
sil, nýbrž naopak, abychom viděli naprostou
nezbytnost z hlediska budoucího vývoje v otázkách
mobility pracovních sil, která bude odpovídat
potřebnému dynamickému rozvoji našeho
hospodářství.
A po této stránce myslím, že je potřebí
velmi citlivě přistupovat i k tomu, co rozumíme
i rozmístěním výrobních sil
z hlediska efektivnosti, z hlediska optimality i z hlediska dalšího
formování celkové tváře efektivnosti
naší republiky.
Chtěl bych připojit ještě další
poznámku, že my přirozeně nemůžeme
opomenout ani to, že jsme v etapě, kdy máme
společně plnit úkoly XIII. sjezdu, které
jsou zaměřeny na konsolidaci rozvoje našeho
hospodářství. V tom směru máme
ohromný dluh například z hlediska využití
současných kapacit našeho průmyslu.
Myslím, že nemůžeme přejít
ani fakt, že směnnost v našem průmyslu
rok co rok klesá včetně roku 1967 a my bychom
odtrhli slova od činů, kdybychom z toho nevyvodili
konkrétní závěry v naši hospodářské
politice.
Říkám to proto, že my v centru budeme
postaveni před úkol, jak naopak hledat cesty, stimuly
morální, hmotné, abychom podpořili
v určitém směru mobilitu pracujících
k lepšímu využití základních
fondů tam, kde se jedná o koncentraci efektivnosti
a intenzifikace našeho rozvoje. S tím souvisí
i otázka, a promiňte, že na ni znovu upozorňuji,
ale bude důležitá také pro naší
společnou práci v nejbližším období,
že jsou zároveň velmi závažné
úkoly i z hlediska, jak hospodařit s pracovními
silami. Uvádím to proto, že bych mohl já
i vy uvést desítky případů,
kdy máme postaveny kapacity v okresech, pro které
nemáme pracovní sily. Myslím, že tomu
bude dobře rozuměno, jestliže dodám,
že tato otázka se netýká jen českých
krajů, ale i některých slovenských
míst. Prosím velmi snažně, abychom při
všech našich jednáních velmi intenzívně
orientovali pozornost k odpovědnosti při vybírání
míst pro všechny naše další investiční
záměry.
Poslední má prosba v této souvislosti je,
abychom při posuzování oblastního
rozvoje, a nemám na mysli jen Slovensko, ale i pohraniční
a některé jiné oblasti, kde počítáme
s centrálními dotacemi, rozhodně nepřipustili
odtržení těchto celků a dalších
investičních záměrů od normální
podnikatelské kalkulace, měřené přirozeně
potřebným hlediskem celospolečenského
zájmu, tzn. zaměřených na oblastní
rozvoj. Kalkulace tam ale musíme brát v úvahu,
protože jinak si budeme dodatečně stěžovat
a budeme se divit, že se nám nedaří
rozvoj intenzifikace přesto, že vynakládáme
veliké prostředky do naší investiční
činnosti. Proto velmi prosím, aby byla stavěna
do rozpornosti otázka rozvoje oblasti s hledisky kalkulace,
s hledisky podnikání, s hledisky toho, co znamená
i vazbu na řešení základních
článků našeho rozvoje a konsolidace,
jako je např. platební bilance. Soudruzi zde například
mluvili o dřevařském průmyslu a o
nedocenění možností například
dřevotřískových desek apod. To dokazuje,
jaké jsou ohromné možnosti pro rozvoj naší
republiky. Myslím, že soudruh Rudolf a Vyskot mluvili
na téma některých subvencí, konkrétně
o Kremnici. Opakuji to, co jsem řekl v Žiaru n. Hronom,
že je pravda, že např. v okrese Žiar n.
Hronom je omyl myslet si, že zlaté doly jsou nyní
v Kremnici, ale že je potřeba si zvyknout na to, že
z hlediska perspektivy jsou zlaté doly v Žiarnovcích.
Abychom si dobře rozuměli. Tam spojíme obě
stránky celého rozvoje a je to, co potom velmi účinně
spojí potřeby společenského rozvoje
jak z hlediska oblastí, tak z hlediska efektivnosti a řešení
problému konsolidace.
To souvisí s druhou mou poznámkou, která
se týká některých diskusi, které
se vztahovaly k tomu, jak chápat naši současnou
finanční politiku a zejména to, že jde
o restriktivní finanční politiku. Někteří
soudruzi naznačovali výrazněji, jiní
méně výrazně, že to je pasívní
politika, že by měla být aktivnější.
Chci vás ubezpečit, že je naším
velkým přáním, aby to byla skutečně
aktivní politika. O přestávce jsme si např.
se s. Vyskotem ujasňovali, co je třeba rozumět
pod pojmem aktivní nebo pasivní finanční
politika. Soudruh Vyskot mi velmi správně řekl:
to všechno je pravda, ale moc dlouho to trvá. S tím
plně souhlasím. Jestliže to ale dlouho trvá,
pak jde o to, abychom také zvažovali v konkrétních
případech to, co uznáváme obecně,
abychom od toho obecného se stejnou intenzitou prosazovali
i jednotlivé konkrétní případy,
abychom tak, jako dovedeme velmi prosazovat ono obecné,
dokázali potom trpět a vysvětlovat konkrétní
případy.
Ve fyzice ukázal Einstein jednotu mezi prostorem, hmotou
a časem, ale platí to i pro ekonomii a také
pro hospodářskou politiku. Jednota tady je. Jestliže
skutečně chceme urychlit konsolidační
proces, musíme v konkrétních případech
samozřejmě konkrétní rozhodnutí
podřídit otázkám ekonomické
úvahy a ekonomické kalkulace. Zároveň
ovsem nesmíme přehlédnout, jak v jednotlivých
případech hospodaříme. Byly zde připomínky
toho druhu, že například na některé
věci by mělo být dáváno více
prostředků. Myslím, že celá diskuse
ukázala, že je krajně naléhavé
skutečně obecné uznávání
restriktivní finanční politiky důsledně
prosazovat, protože jinak bychom šli druhou cestou,
kterou bychom fakticky zeslabovali proces konsolidace.
Jestliže jsem například včera uváděl
ve svém výkladu, a je to také prolnuto jako
červená nit v celém plánu i rozpočtu
na rok 1968, že se dává nepoměrně
více už v roce 1968 do terciární sféry,
do oblasti nevýrobní sféry, nejde jen o to
mít radost, že jsme už dokázali to udělat,
ale jde o to, abychom investice nejen postavili, prostředky
proinvestovali, ale abychom měli celospolečenskou
jistotu, že tyto prostředky byly proinvestovány
hospodárně.
Říkám to proto, abychom se vyzbrojili i pro
jednání, která máme před sebou
ve dvou kolech voleb. Např. v rozpočtových
organizacích nám za několik měsíců
měla klesnout rozestavěnost zhruba z 12 mld na 10
mld korun, ale rozestavěnost v rozpočtových
organizacích nám stoupla z 12 mld na 14 mld korun.
Jediná investice v rozpočtových organizacích
v podstatě nejde mimo oblast našich národních
výborů. Jde o to, abychom si uvědomili, že
to, co hlásáme, to co chceme, musí být
také v našich silách a v našem konkrétním
programu. Jinak nám lidé nebudou rozumět
a plným právem nás budou obviňovat,
že hlásáme vodu, ale pijeme víno. To
rozhodně by republiku přišlo nesmírně
draho.
Pokud jde o rozpočtové organizace, podle údajů
za tři čtvrtletí byla situace taková,
že ze 14 000 nově zahájených akci bylo
jen 8 až 9 uzavřených. Nejde jen o obrovské
rozptylování investičních akcí,
ale zároveň i o rozptýlení stanovených
terminů, stavebních prostředků s větším
rizikem rozkrádání stavebních hmot,
což suma sumárum znamená zdražení
celé naší investiční výstavby.
Proto moje prosba směřuje k tomu, abychom při
projednávání všech těchto otázek
viděli spojitost s tím, o čem jsme hovořili
ve výborech NS, co je zakotveno ve finanční
politice vlády pro rok 1968 a nejbližší
období, přísný režim dotací,
kde počítáme s tím, že budeme
uzavírat dohody na jednotlivé akce, kde budeme žádat
konkrétní osobní odpovědnost, konkrétní
parametry z hlediska času i technickoekonomických
ukazatelů atd., kde to půjde "na tělo",
kde to bude vytvářet řadu různých
rozporností, kde se to sice obecně bude uznávat,
ale konkrétně to bude vyvolávat mnoho nelibosti.
Proto vás prosím, kdybyste nás v této
práci v průběhu roku velmi podporovali.
Chci to doplnit ještě tím, abyste také
zároveň rozuměli našemu záměru,
který jsme projednávali ve výborech NS i
ve vládě, a to je přechod např. od
dotací k úvěrovým akcím, přechod
od některých stoprocentních dotací
na snížení této částky
a na určitou část vlastních prostředků
jednotlivých organizací. Chci to uvést i
v souvislosti s melioracemi. Jestliže např. budeme
v průběhu i pololetí s ministrem zemědělství
a výživy s. Mestkem projednávat to, že
na kostry, kam dáváme dosud stoprocentní
dotaci, bychom měli alespoň symbolicky zabezpečit
účast našich zemědělských
organizaci, není to jen úzce fiskální
zájem. Jde o zájem, abychom získali pozornost
našich zemědělských hospodářů
k tomu, jak se hospodaří s pracovními silami,
s materiálem, s půdou, co se tam dělá,
jaké jsou a budou výsledky, kdy meliorace bude uzavřena
a jaké přinese výsledky pro konkrétní
podnik. Prosím vás, abyste to pojímali skutečně
jako výraz aktivního přínosu, abychom
měli jistotu, že lidé nebudou za státní
peníze roztrpčeni, ale že za státní
peníze budeme v našem hospodářství
organizovat program konsolidace podle usnesení XIII. sjezdu
strany, a tím bude spokojenost našich občanů.
V průběhu diskuse soudruzi také poukázali
na to, že nyní před volbami by bylo třeba
mít jistotu, jak to bude dále po roce 1970, tzn.
v letech 1971 a 1972. Nezakrytě říkám,
že v této otázce vyznívá skryté
nebezpečí, a jednal bych velmi nepoctivě,
kdybych o tom neřekl, tj. linie, kolik dáte. Je
správné, že se musí počítat
s dotacemi ze státního rozpočtu, ale naše
aktivita, budoucnost a perspektiva musí být opřena
o to, kolik si vyděláme. Říkám
to proto, abychom tímto směrem také orientovali
pozornost ve všech rozpravách, kterých se budeme
v průběhu dalších měsíců
účastnit. Jde totiž o to, aby nevznikly nějaké
volební přísliby, které by byly v
rozporu s tím, co jinak jsme povinní společně
plnit z hlediska XIII. sjezdu KSČ, programu konsolidace
i z hlediska nové soustavy řízení.
Vláda uložila vypracovat zvláštní
zásady, jak přistoupit k přípravě
volebních programů pro volby do NV. Je technickým
nedostatkem, že jste zatím tyto zásady ještě
nedostali. Zásady jsou připraveny k vytištění
a jakmile budou vytištěny, dostanete je jako součást
vašeho pracovního materiálu.
Chtěl bych vás jen předběžně
informovat, že v těchto zásadách počítáme
s tím, že po roce 1970, tzn. v letech 1971 a 1972,
mohou národní výbory zatím zhruba
počítat s režimem, se kterým se dnes
pracuje, tzn. aby měly jako minimální předpoklady
pro další práci, mají už tyto zásady
a tuto oporu. Myslím, že posl. Voráč
na toto téma diskutoval. Budete uspokojeni a budeme se
starat, aby informace v tomto smyslu pro vás přišla
co možná nejdříve.
Poslední moje poznámka směřuje k tomu,
co bylo předmětem několika vystoupení,
tj. jak dále vůbec v otázkách sestavování
návrhu státního rozpočtu počínaje
už přípravou rozpočtu na rok 1969. Shodně
s vámi nás vůbec netěší
časový tlak, kterému jste vystaveni a kterému
je nakonec vystaven i celý centrální aparát,
který se na těchto pracích podílí.
Domníváme se, že je třeba skutečně
promyslet různé varianty, které by oprostily
váš orgán od rizika formálnosti, tak
jak jste na toto téma diskutovali, ale které by
také zabránily formálnosti i v naší
práci, kde by bylo zabezpečeno větší
časové rozpětí. Připravíme
v tom směru i návrhy, jaké varianty jsou
možné pro přípravu rozpočtu,
počínaje přípravou pro rok 1969.
Počítáme s tím, že první
variantu bychom mohli připravit na základě
poznatků vývoje v průběhu roku 1968,
na základě záměrů pětiletého
plánu a jednotlivých jeho rozvrhů na jednotlivá
léta, odhadů celkového vývoje v roce
1968 tak, že bychom předstoupili po projednání
ve vládě před vás již během
měsíce června, případně
července. Říkám to proto, že
mezi variantami, které budeme nyní předkládat
k posouzení jednak vládě, jednak předsednictvu
NS, bude i varianta, která by vyústila nakonec v
to, že na základě našeho návrhu
by bylo možno počítat s projednáním
návrhu státního rozpočtu ve výborech
v září a říjnu a začátkem
listopadu by mohlo státní rozpočet projednat
plenární zasedání NS. Uvádím
tuto variantu zejména proto, že počítá
s tím, že by ještě toto Národní
shromáždění se zabývalo přípravou
plánu a rozpočtu na rok 1969. Domnívám
se, že by to bylo velmi užitečné a prospěšné,
protože by to přispělo i k přímé
aktivizaci a poznání problematiky pro samotnou přípravu
voleb a jednání s voliči.
Závěrem mi soudružky a soudruzi poslanci dovolte,
abych vám znovu poděkoval za vaši aktivní
účast v průběhu celého náročného
projednávání státního rozpočtu
a chci vás ubezpečit, že nic nechceme nechat
stranou. Je přirozené, že nad rámec
toho, co jsem uvedl včera v expozé, že do 15.
ledna se mají zpracovat jednotlivé připomínky
z výborů NS, bude třeba počítat
ještě se zpracováním připomínek,
které vyplynuly pro jednotlivé resorty z vaší
rozpravy nyní na plenární schůzi.