Prosím o stejnou podporu při realizaci plnění
státního rozpočtu v průběhu
roku 1968 a zejména, aby se nám to zejména
dařilo v naší práci i v práci
všech našich pracujících, závodů
i jednotlivých NV, abychom to, co obecně uznáváme,
dovedli také konkrétně prosazovat a uplatňovat
v naší každodenní práci i v naší
hospodářské a finanční politice.
Myslím, že je to o to závažnější,
že jsme na prahu jubilejního roku, na prahu dvou etap
voleb do našich zastupitelských orgánů
a že je to o to cennější, že lze
brát i tuto rozpravu a tuto přípravu jako
konkrétní součást přípravy
na tuto náročnou práci. Jestliže schvalujeme,
neboť se projednávání návrhu
státního rozpočtu chýlí ke
konci, myslím, že je třeba, abychom si ujasnili,
že pro nás v centrálních orgánech
samotná práce na realizaci začíná
a že jde o to, abychom i tam si nic neslevili, právě
proto, že jde o činnost programu konsolidace v duchu
XIII. sjezdu.
Znovu děkuji za tuto pomoc a znovu prosím s ohledem
na průběh celkové rozpravy, aby Národní
shromáždění schválilo návrh,
jak byl předložen. Děkuji vám. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
ministru Suchardovi a prosím soudruha Tymeše o závěr
rozpravy.
Zprav. posl. Tymeš: Soudružky a soudruzi, rozprava
v Národním shromáždění
podle mého soudu je v souladu s jednáním
výborů NS i s celkovou koncepcí zpravodajské
zprávy, i se závěry této zprávy.
Soudruh ministr Sucharda zde na závěr odpověděl
na některé kritické připomínky
a doporučení soudruhů diskutérů
a současně znovu potvrdil, že vláda
do 15. ledna dá své připomínky k těm
námětům, doporučením a návrhům,
které vzešly z jednání výborů
a že tato zpráva bude rozšířena
ještě o odpovědi na náměty a
návrhy z pléna NS.
Myslím, že v této rozpravě byly některé
závažné připomínky a náměty,
které, jak už říkal s. předseda
Národního shromáždění,
by měly velmi vážně projednat příslušné
výbory NS a některé připomínky
i předsednictvo NS.
Vzhledem k závěru soudruha ministra Suchardy a vzhledem
k tomu, že máme nedostatek času, mám
připomínky jen k některým diskusním
příspěvkům.
Především chci říci, že
námět soudruha posl. Voráče (vysvětlil
to i s. min. Sucharda) bude realizován také tím,
že příští plenární
schůze NS bude jednat o národních výborech.
Pochopitelně, bude to určitý vstup do volební
kampaně. Námět s. posl. Laciny, aby kontrola
státního rozpočtu se prováděla
v průběhu roku, bude realizován. Předsednictvo
NS, už když projednávalo plán ÚKLK
na r. 1968 (zatím předběžný)
a pochopitelně i své vlastní plány,
zařadilo do plánu kontrolu plnění
státního rozpočtu, zejména v předsednictvu
NS a ve výborech NS. (Předseda NS Laštovička:
Čtvrtletně.)
Snad ještě by bylo potřeba dát odpověď
s. dr. Vyskotovi, pokud jde o nové pojetí a zejména
obsah státního rozpočtu na rok 1968. To nelze
vytýkat jen vládě. My na tom máme
příslušný podíl. Z naší
iniciativy se konala porada v Národním shromáždění,
kde byli zástupci ministerstva financí, SPK i ÚKLK.
Zvažovali jsme, zda je lépe, budeme-li novelizovat
4. pětiletý plán a budeme-li samostatnou
zákonnou formou uvádět některé
fondy a ovšem i daňové povinnosti, a nakonec
po rozpravě, i když ne s velkou radostí, jsme
se shodli na tom, že bude lépe, když tyto věci
budou zařazeny do návrhu státního
rozpočtu na rok 1968.
Chci říci, že i na společné schůzi
výboru ústavně právního a výboru
pro plán a rozpočet, která se konala předevčírem,
někteří soudruzi (zrovna se na mne divá
s. dr. Němec) stejně tak argumentovali jako s. dr.
Vyskot. Nakonec společná schůze po vysvětlení
jednomyslně souhlasila s navrhovaným řešením.
Pochopitelně je možno mít na to různé
názory. Nám se toto řešení také
mnoho nezamlouvalo. Považovali jsme politicky za nevhodné,
abychom zvláštním zákonem prováděli
novelizaci zákona o 4. pětiletém plánu
jen pro úpravu sazby odvodů u vnitřního
obchodu.
Za velmi závažný - poněvadž se
týká především naší
práce a samozřejmě i práce vlády
- považuji diskusní příspěvek
soudruha Krejčího. Soudružky a soudruzi, domnívám
se, že právě nyní, kdy jsme na konci
volebního období, by bylo vhodné, abychom
si znovu ve všech výborech zhodnotili zkušenosti
z naši dosavadní práce při projednávání
státního rozpočtu. Vy víte, že
v minulosti jsme postupovali tak, že se nám předkládal
už hotový návrh vlády. Tehdy se argumentovalo
z našich řad tak, že jakmile už vláda
schválí návrh, je nesmírně
obtížné, abychom přicházeli s
dalšími doporučeními, anebo s některými
návrhy, které by celou koncepci státního
rozpočtu narušily. Navrhovalo se ze všech výborů,
abychom projednávali resortní kapitoly v tomto stavu,
kdy na nich pracuje resort, kdy vláda ani ministerstvo
financí ještě nerozhodly o konečném
návrhu, abychom tvorbu resortního rozpočtu
mohli ovlivnit. Já se stále domnívám,
že tento způsob je nejlepší, poněvadž
nejde jen o to, abychom se kriticky vyslovili o vládním
návrhu státního rozpočtu, je daleko
lepší, když my se můžeme přímo
na tvorbě návrhu podílet. Ovšem, záleží
na tom, abychom měli možnost se na tom podílet.
Pokud jde o rozpočty jednotlivých kapitol, nevidím
tam problém v časové tísni. Časová
tíseň je především tehdy, kdy
skončíme projednávání rozpočtů
jednotlivých kapitol. Za několik dní máme
na to provést hodnocení návrhů jednotlivých
výborů, prostudovat návrh státního
prováděcího plánu a státního
rozpočtu a vypracovat stanovisko k celkovému návrhu
státního rozpočtu. V tom je hlavní
problém. Toto budeme muset v budoucnosti především
řešit. Časové rozpětí
mezi projednáváním resortních kapitol
a projednáváním celkového návrhu
rozpočtu musí být delší.
Pokud jde o resortní rozpočty, je pravda, že
se těžko posuzuje členům příslušného
výboru, zda resortní rozpočet je opravdu
v souladu s celkovými možnostmi národního
hospodářství. To uznávám. Oni
pochopitelně vidí především ty
problémy, které má resort. Sami jste všichni
pozorně sledovali, když zde mluvili jednotliví
soudruzi, členové výborů, že
především mluvili o nedostatcích, které
znají z práce resortu, poněvadž jeho
rozpočtovou kapitolu ve výboru projednávají.
Je to pochopitelné. Každý mluví o tom,
co nejlépe zná. To je také v pořádku.
Jenže k čemu nás to svádí. Že
my všichni vlastně podporujeme stanoviska resortů,
jak už to tady řekl soudruh inž. Macho; on ví,
že požadavky chemie jsou oprávněné,
on podporuje stanovisko resortu, ovšem stanovisko resortu
se často při souhrnném zpracovávání
prováděcího plánu a státního
rozpočtu dostává do rozporu s možnostmi
celého národního hospodářství.
To je u chemie, u spotřebního průmyslu, u
potravinářského průmyslu, u zemědělství,
to jsou otázky pohraničí, méně
rozvinutých oblastí apod. Nakonec rozdíl,
který byl mezi požadavky resortů a mezi možnostmi,
jak je propočetli a odhadli na ministerstvu financí
a na Státní plánovací komisi, byl
skoro 31 mld Kčs. Ve státním rozpočtu
to je příliš velký rozpor. Nemůžeme
se dostat do situace, abychom měli tak nevyrovnaný
rozpočet, nehledě na to, že to přece
není jenom otázka peněz. Rozpočet
do určité míry navazuje na státní
plán, jehož některé úkoly má
financovat. Jde především o možnosti opatření
hmotných zdrojů. Proto bychom si měli důkladně
v klidu, věcně promyslet, jakou formu budeme volit,
aby projednávání státního rozpočtu
v NS nebylo formální.
Myslím, že by bylo třeba, aby v průběhu
jednání o rozpočtových kapitolách
buď předsednictvo NS, nebo některý výbor
mohl usměrňovat práci na projednávání
státního rozpočtu, aby se otázky mohly
vyjasňovat, abychom k stejné problematice se dopracovali
jednotného názoru a abychom pak opravdu odpovědně
mohli vypracovat své vlastní usnesení k návrhu,
který jménem vlády předkládá
ministr financí.
Soudružky a soudruzi, domnívám se, že
vystoupení soudruhů ministrů a všechny
projevy poslanců k návrhu rozpočtu byly vedeny
snahou, abychom opravdu vytvořili podmínky a předpoklady
pro to, aby naše národní hospodářství
se mohlo úspěšněji rozvíjet.
Myslím, že návrh, který byl předložen
vládou, byl předložen po zralé úvaze
a že dává možnosti zrychlení tempa
rozvoje naši ekonomiky, ke splnění všech
těch úkolů, o nichž jsme jak ve výborech,
tak také zde v plénu Národního shromáždění
velmi podrobně hovořili.
V diskusi nedoporučovali soudružky a soudruzi poslanci
nějaké změny, ani pásemně jsem
žádný pozměňovací návrh
nedostal.
Opakuji proto návrh ústavně právního
výboru a výboru pro plán a rozpočet,
aby Národní shromáždění
schválilo vládní návrh zákona
o státním rozpočtu na rok 1968 (tisk 157)
se změnami, které doporučuje společná
zpráva výboru ústavně právního
a výboru pro plán a rozpočet (tisk 160).
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
soudruhu Tymešovi.
Soudružky a soudruzi, tím je skončeno projednávání
návrhu státního rozpočtu na rok 1968,
v jehož průběhu vystoupilo 29 poslanců
a poslankyň v rozpravě. Můžeme tedy
přistoupit k hlasování. Kdo souhlasí
s návrhem zákona o státním rozpočtu
na rok 1968, jak je v souhrnných cifrách v přílohách
1 a 2 návrhu tohoto zákona, ve znění
podle společné zprávy výboru ústavně
právního a výboru pro plán a rozpočet,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo se nehlásil.) Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo se nehlásil.)
Také nikdo.
Návrh zákona o státním rozpočtu
na rok 1968 ve znění podle společné
zprávy výboru ústavně právního
a výboru pro plán a rozpočet schválilo
Národní shromáždění jednomyslně.
(Potlesk.)
Přerušuji nyní schůzi do 14 hodin 30
minut.
Předseda NS s. Laštovička: Zvoní.
Soudružky a soudruzi, zahájíme přerušenou
schůzi. Přistupujeme k třetímu bodu
pořadu, kterým je
3. Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
41/1964 Sb. o hospodaření s byty a společná
zpráva výhoru ústavně právního,
výboru pra národní výhory, výboru
pro plán a rozpočet, výboru pro spotřební
průmysl, služby, obchod a spoje, výboru pro
investiční výstavbu a stavebnictví
a výboru zdravotního.
Návrh odůvodní ministr vnitra s. Kudrna.
Prosím .s. Kudrnu, aby se ujal slova.
Ministr s. Kudrna: Soudružky a soudruzi poslanci,
vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje. zákon č.
41/1964 Sb. o hospodaření s byty, je jedním
z opatření pro řešení bytového
problému. Změny a doplňky zákona o
hospodaření s byty považuje vláda za
nezbytné proto, že v souladu s usnesením XIII.
sjezdu KSČ byla provedena a připravuji se opatření,
která mají urychlit řešení bytového
problému, především bytovou výstavbu,
a že nový přístup k řešení
bytového problému je nutno promítnout i do
předpisů o hospodaření s byty.
Strana i vláda považují řešení
situace a zlepšení bydlení za prvořadý
úkol v obasti životní úrovně.
Věnuji proto soustavně mimořádnou
pozornost nové bytové výstavbě, vybavenosti
sídlišť a také zlepšení oprav
a údržby bytového fondu a jeho modernizaci.
Dovolte mi proto, abych se v souvislosti s projednáváním
vládního návrhu zákona zmínil
i o některých aspektech bytové politiky vlády,
zejména v oblasti bytové výstavby a oprav
a údržby bytového fondu.
Je vám známo, že usnesením ÚV
KSČ ze 4. a 5. března 1959 byl stanoven cíl
do roku 1970 vyřešit bytový problém
výstavbou 1 200 000 bytů. Vývoj národního
hospodářství v letech 1959-1965 však
nevytvořil předpoklady, aby tohoto cíle do
roku 1970 bylo dosaženo. V období let 1959-1960 se
postavilo 141 tisíc bytů, v období 3. pětiletého
plánu 408 tisíc bytů ve všech formách
bytové výstavby. Při zvážení
všech možností, které dává
naše ekonomika do roku 1970, stanovili jsme si cíl
postavit ve 4. pětiletce 460 tisíc bytů,
takže dohromady v letech 1959-1970 má být postaveno
1 009 000 bytů, tj. o 191 tisíc bytů méně
než se původně předpokládalo.
Při této úvaze o rozvoji nové bytové
výstavby ve 4. pětiletce je nutno přihlédnout
také ke skutečnosti, že v minulých letech
se nová výstavba bytů prosazovala na úkor
vybavení sídlišť nebo údržby
a kompletace existujícího bytového fondu.
Plánovaný objem bytové výstavby ve
4. pětiletce je v souladu s usnesením XIII. sjezdu,
který na základě vyhodnocení dosavadního
vývoje a reálných možností pro
další rozvoj bytové výstavby stanovil,
aby byly v širší míře vytvořeny
materiální a organizační předpoklady
pro účast obyvatelstva, podniků a závodů
při správě, údržbě a další
výstavbě bytů a pro rozšeření
přímého podílu obyvatelstva při
uspokojování jeho bytových potřeb.
Proto vláda přijala zásadní opatření
v oblasti bydlení, spočívající
zejména v určení forem bytové výstavby
a jejího financování a zvýšení
aktivity obyvatel i podniků na řešení
bytového problému.
Pro porovnání vývoje forem bytové
výstavby, zejména podílu státu na
této výstavbě, uvádím, že
až do r. 1958 jsme prováděli bytovou výstavbu
téměř výlučně ze státních
prostředků a v menším rozsahu individuální
výstavbu rodinných domků, zejména
na Slovensku. Teprve po roce 1958 se začala rozvíjet
družstevní bytová výstavba, v níž
bylo v období let 1961-1965 vystavěno 27,1 %, ve
státní bytové výstavbě 36,7
%, v soukromé výstavbě rodinných domků
29,4 %, v podnikové bytové výstavbě
5,3 % bytů a ostatní ve výstavbě JZD
a družstevní svépomocí.
Jak je patrno, v tomto období ještě značná
část nákladů na bytovou výstavbu
byla financována ze státních prostředků,
současně však stoupl podíl účasti
obyvatelstva.
Naproti tomu ve 4. pětiletce má být z celkového
objemu bytové výstavby postaveno již 52,4 %
bytů formou družstevní bytové výstavby,
7,8 % podnikové, 24,2 % bytů formou individuální
bytové výstavby a 15,6 % bytů ve státní
komunální bytové výstavbě.
Podniková výstavba se plně uplatní
v roce 1969, zatímco v roce 1968 bude ještě
dokončována dosavadní družstevní
stabilizační výstavba.
Zajištění bytové výstavby vyžaduje
účinná opatření zejména
v oblasti dodavatelských kapacit stavebními organizacemi,
výroby a dodávek stavebních materiálů
i finančního krytí. Takových opatření
je tím více třeba, že dosavadní
výsledky za rok 1966 a očekávané výsledky
za rok 1967 ukazují, že bude zhruba za uvedené
dva roky postaveno o 12 000-13 000 bytů méně,
nežli jsme plánovali.
Proto provádíme k zabezpečení bytové
výstavby pro léta 1968-1970 příslušná
opatření, aby celkového úkolu ve 4.
pětiletce vystavět 460 tisíc bytů
bylo dosaženo.
V plánu investic se posiluje bytová výstavba
tak, aby se vyrovnal schodek z let 1966-1967. Posiluje se také
technická a občanská vybavenost sídlišť
a technická vybavenost rodinných domků.
Hlavní úkol v zabezpečení bytové
výstavby připadá stavebním organizacím.
Pro léta 1968-1970 je stanoven závazný úkol
pro stavební organizace dokončit 194 700 bytů,
z toho organizacemi ministerstva stavebnictví 184 000 bytů.
Kromě toho se vytvářejí předpoklady
ve stavební výrobě i v materiálně
technickém zabezpečení pro výstavbu
dalších 3 tisíc bytů, financovaných
z vlastních prostředků podniků, a
to mimo rámec závazných úkolů
a mimo plán krajských národních výborů.
Stavební organizace se budou podílet též
na dodávkách pro svépomocnou družstevní
bytovou výstavbu v objemu 600 miliónů Kčs
a ve stejném objemu na technické vybavenosti pro
výstavbu rodinných domků.
Důležitým opatřením vlády
je, že stavební organizace provádějí
bytovou výstavbu jako závazný úkol
a nesmějí napříště převzít
do svého výrobního plánu žádné
jiné účelové investice, pokud nezabezpečí
plně komplexní bytovou výstavbu a optimální
rozestavěnost pro její realizaci po roce 1970. Toto
opatření se však nevztahuje na ty účelové
investice, které mají zabezpečit rozvoj výrobně
technické základny a rozšíření
výroby stavebních hmot, materiálů
a výrobků.
Kromě uložení závazných úkolů
stavebním organizacím je nutno současně
povzbuzovat jejich zájem na bytové výstavbě
ekonomickými nástroji.
Proto vláda uložila ministru financí vypracovat
způsob provádění odvodu do státního
rozpočtu od stavebních organizací. Tento
odvod má být stanoven procentními sazbami
z odbytových cen stavebních prací tak, aby
ovlivňoval strukturu nabídky stavebních prací
především k preferenci prací na bytové
a občanské výstavbě. Aby bylo umožněno
včasné zahajování stavebních
prací je stanoveno, že projekty mají být
stavebním organizacím předávány
nejméně 4 měsíce před zahájením
stavebních prací a v projektech sídlišť
má být vytvářeno 20 % rezerv.