Pro výstavbu sídlišť je důležitá
odpovědnost investorů, kteří zajišťují
zdroje tepla a vody pro sídliště, za včasnou
výstavbu těchto podmiňujících
investic. Mají povinnost na ně přednostně
vyčlenit prostředky. Současně se počítá
s tím, že pro výběrové řízení
budou stanovena nová kritéria k posuzování
staveb tepelných zdrojů. Dosavadní posuzování
nebralo v úvahu vztah těchto investic k úkolům
bytové výstavby.
Jak jsem již uvedl, základním problémem
při realizaci bytové výstavby i při
opravách, údržbě a modernizaci bytového
fondu jsou dodávky stavebního materiálu.
Za tím účelem byla přijata opatření
ve výrobě i v dovozu stavebních hmot. Potřeba
stavebních materiálů pro komplexní
bytovou výstavbu bude plně kryta a podstatně
budou zvýšeny i dodávky do tržních
fondů při určitém omezení dodávek
pro jiné spotřebitele.
Aby za tohoto stavu byla záruka, že nejdůležitější
stavební hmoty, materiály a výrobky budou
v potřebném množství dodávány
a využívány přednostně pro komplexní
bytovou výstavbu, uložila vláda dodavatelským
resortům zabezpečovat přednostně potřeby
komplexní bytové výstavby a znovu prověřit
možnosti a předpoklady zvýšení
zdrojů ještě v roce 1968 u těch položek,
v nichž není dostatečně zabezpečována
potřeba národního hospodářství.
Jaká je situace v základních materiálech?
Podstatné zlepšení zásobování
cementem, zdicími materiály, krytinou, keramickými
dlaždicemi a obkladačkami, lze očekávat
počínaje rokem 1970 v důsledku uvedení
plánovaných kapacit do provozu.
Pro rok 1968 bude realizován dovoz 500 tisíc tun
cementu. Část tohoto dovozu umožní další
výrobu 800 miliónů cihelných jednotek
nepálených tvárnic pro doplnění
dodávek pro vnitřní obchod. S tímto
dalším zdrojem zdících materiálů
se uvažuje i v letech 1969 a 1970.
Zvlášť obtížná situace trvá
v zásobování jehličnatým řezivem.
Při přednostním zabezpečení
bytová výstavba je však pokryta.
Potřeba drobných bytových armatur bude kryta
výrobou od roku 1969. Potřeba topných těles
z tuzemské výroby bude zajišťována
plně od roku 1970; fitinků a litinových kotlů
po roce 1970.
V základních materiálech chemického
průmyslu nebude možno zcela krýt požadavky
na podlahové krytiny, lepenku a umakart.
Uvedl jsem pouze nejdůležitější
druhy materiálů. Znovu zdůrazňuji,
že potřeba bytové výstavby je kryta,
což platí i o výstavbě rodinných
domků. Proto jsou dodávky některých
základních materiálů do tržních
fondů stanoveny jako závazné úkoly,
hlavně dodávky cementu, zdicích materiálů,
krytin, keramických výrobků a jehličnatého
řeziva. U některých důležitých
materiálů se dodávky do tržních
fondů značně zvyšují. V zájmu
hmotného zajištění komplexní
bytové výstavby v roce 1967 přijala vláda
opatření k poskytování dotace na vybrané
nedostatkové stavební hmoty, materiály a
výrobky ve výši 25 % z velkoobchodních
cen. Dotace se poskytuje na objem dodávek pro komplexní
bytovou výstavbu a dodávky do tržních
fondů, pokud převyšují skutečné
dodávky předchozího roku. Poskytování
této dotace schválila vláda i pro rok 1968.
Důležitým činitelem při realizaci
bytové výstavby je i zajištění
finanční, které úzce navazuje na jednotlivé
formy bytové výstavby. Jak jsem již uvedl,
dochází k přesunu ve prospěch forem
výstavby s účastí obyvatelstva a podniků.
Podniková výstavba, trvale určená
pro ubytování pracovníků organizace,
postupně nahrazuje stabilizační družstevní
výstavbu a je finančně zajišťována
z volných prostředků podniků, případně
investičním úvěrem, poskytovaným
bankou až na 30 let při úrokové sazbě
2-4 %. Nový způsob finančního hospodaření
podniků umožňuje, aby ve větším
rozsahu než dříve podniky projevily zájem
o bytovou výstavbu. Podniky mají možnost i
nad rámec, s nímž počítá
plán, stavět podnikové byty v dohodě
s krajskými národními výbory za předpokladu
vlastního financování i technické
vybavenosti a příslušné části
občanské vybavenosti a především
pod podmínkou, že výstavba bude výrobně
i materiálově zajištěna.
Podnikové výstavbě má napomoci i navrhovaná
úprava zákona o hospodaření s byty,
podle niž podniky v dohodě se závodními
výbory ROH budou přenechávat byty do užívání
svým pracovníkům bez přidělování
národního výboru. V důsledku toho
místní národní výbor může
odmítnout přidělit náhradní
byt za byt podnikový, jestliže mu organizace takový
byt nenavrhne k přidělení. Rovněž
zrušení užívacího práva
z důvodů nadměrnosti provede místní
národní výbor jen na návrh organizace.
Takový režim hospodaření s podnikovými
byty se bude vztahovat nejen na byty v domech, které již
nyní podniky spravují nebo které z vlastních
zdrojů vystaví, ale také na byty v domech,
které na základě dohod budou na podniky převedeny.
Půjde zpravidla o domy, které nyní spravuje
národní výbor, resp. jejich bytové
organizace a které na ně byly převedeny v
rámci takzvaného soustřeďování
správy bytového majetku. Podmínkou převodu
bude, že domy jsou zcela nebo převážně
užívány pracovníky organizace a že
jsou předpoklady pro řádnou správu
a údržbu. Tyto převody musí být
náležitě zváženy a vzata v úvahu
i skutečnost, že organizace národních
výborů v mnohých případech
si vybudovaly údržbářské složky
a údržbu bytového fondu zlepšily. Nemáme
samozřejmě zájem, abychom převodem
bytového majetku činnost bytových organizací,
pokud by nepřinesl žádný prospěch,
narušovali. Kritériem má být zlepšení
hospodaření a péče o bytový
fond.
Hlavní formou bytové výstavby bude i nadále
družstevní bytová výstavba, na níž
se zákon o hospodaření s byty nevztahuje.
Podle zásad vydaných Ústřední
radou družstev se má přihlédnout při
přidělování družstevních
bytů i k délce členství v družstvu.
Forma družstevní bytové výstavby umožňuje
sladit zájem jednotlivých družstevníků
se zájmem společnosti na bytové výstavbě.
Národní výbory mohou dohodnout, že určitý
počet družstevních bytů bude vyhrazen
pro dnešní uživatele bytů v rodinných
domcích, pokud projeví zájem, aby se tím
umožnilo nastěhování vlastníků
do rodinných domků. Obdobně se má
postupovat u uživatelů bytů v podnikových
domech, kteří v podnicích již nepracují
a uživatelů bytů v domech, které mají
být asanovány. Činí se opatření
družstevní bytovou výstavbou umožnit získání
bytů mladým lidem vhodnou úpravou spoření.
Dosavadní způsob financování družstevní
bytové výstavby zůstává v zásadě
nezměněn, tj. náklady na družstevní
bytovou výstavbu jsou kryty i nadále člensky
mi podíly, státním příspěvkem
a dlouhodobým bankovním úvěrem.
Z důvodu zvýšení velkoobchodních
cen k 1. lednu 1967 bylo učiněno opatření,
které bude platit i pro rok 1968, aby družstevníkům
byl uhrazen rozdíl mezi přeceněnými
a původními náklady na výstavbu poskytnutím
zvýšeného státního příspěvku.
Ekonomická situace družstevníků se tím
nemění. K 1. lednu 1968 dosavadní státní
bytová výstavba je nahrazena bytovou výstavbou
komunální. Jde o důležitou změnu.
Stát subvencuje ve výši 100 % náklady
na tuto bytovou výstavbu v počtu bytů uvedeném
ve státním plánu. Kromě toho však
mohou národní výbory zajistit výstavbu
dalších bytů z vlastních prostředků
za předpokladu krytí stavebními kapacitami.
Přitom má národní výbor možnost
sdružit prostředky při této výstavbě
s jinými organizacemi.
Je pochopitelné, že z této komunální
bytové výstavby bude možno uspokojit užší
okruh žadatelů o byt, než tomu bylo dříve
při daleko, větším rozsahu státní
bytové výstavby. Proto národní výbory
z komunální bytové výstavby budou
uspokojovat bytovou potřebu zejména rodin s nižšími
příjmy a větším počtem
dětí, jako náhradu za byty v objektech asanovaných
a demolovaných a kromě toho ve společenském
zájmu osobám, na jejichž ubytování
má národní výbor zvláštní
zájem, jako jsou lékaři, školští
pracovníci atd. Byty z komunální bytové
výstavby mají být též přidělovány
zasloužilým účastníkům
národního boje za osvobození a pozůstalým
po nich.
Pokud nepůjde o přidělení bytu ze
společenského zájmu, národní
výbor zapíše do seznamu uchazečů
jen toho, kdo nemůže prokazatelně uspokojit
bytovou potřebu z vlastních zdrojů. Zákon
sám nestanoví hlediska pro posouzení této
důležité okolnosti. Národní výbory
budou muset důkladně zvážit situaci
žadatele do seznamu uchazečů, odpovědně
rozhodnout a přitom vycházet z místních
možností a podmínek. Jako směrnice pro
toto rozhodnutí jim budou sloužit zásady, které
stanoví okresní národní výbor
v dohodě s okresní odborovou radou.
Toto nové ustanovení zákona nejvíce
dokumentuje změněnou úlohu národních
výborů. Poněvadž rozsah komunální
výstavby ve srovnání s ostatními formami
bytové výstavby bude menši, je samozřejmé,
že národní výbory nebudou moci z bytového
fondu, kterým hospodaří, uspokojit bytovou
potřebu kteréhokoli zájemce o byt. Vždyť
rozsahem největší družstevní bytová
výstavba je zcela vyňata z působnosti zákona
a rovněž dispozice s podnikovými byty bude
téměř výlučně záležitostí
podniků a závodních výborů
ROH.
K zajištění bytové výstavby pro
pracovníky v zemědělské a lesní
výrobě se počítá ve čtvrtém
pětiletém plánu s výstavbou bytů
ve formě družstevní, podnikové a individuální
bytové výstavby. Na všechny tyto formy se poskytuje
státní příspěvek.
Významné místo v řešení
bytového problému má výstavba rodinných
domků, jejíž těžiště
je především na Slovensku. V dosavadním
bytovém fondu ČSSR činí podíl
bytů v rodinných domcích 53,4 %. Formou individuální
bytové výstavby jich má být ve čtvrtém
pětiletém plánu postaveno 24,2 % z celkové
bytové výstavby. Převážná
většina domků se staví na vesnici. Soustřeďování
bytové výstavby do vybraných sídlišť
a měst se zatím plně nedaří.
Finanční i pracovní účast stavebníků
rodinných domků je při řešení
bytového problému mnohem vyšší
než u občanů, kteří získávají
byty z jiných forem výstavby. Při ekonomickém
hodnocení nelze však přehlédnout, že
stavebníci rodinných domků získávají
výstavbou v penězích realizovatelný
majetek. V posledních letech výstavba rodinných
domků stagnovala a projevila se klesající
tendence. Zatímco v roce 1961 byla ještě zahájena
výstavba 21 371 bytů v rodinných domcích,
klesl počet těchto bytů, jejichž výstavba
byla zahájena v roce 1964, na 16 740. Proto vláda
schválila opatření k podpoře individuální
výstavby rodinných domků. Podle nich mohou
podniky a národní výbory poskytovat stavebníkům
pomoc formou bezúročných, podmínečně
nenávratných půjček. Tato opatření
podpořila zájem o tuto výstavbu, takže
v roce 1966 stouplo zahájení výstavby bytů
v rodinných domcích na 23 833. Finanční
pomoc vlastníkům rodinných domků se
poskytuje též formou úvěru od státních
spořitelen, který je úrokován sazbou
2,7 % se splatností nejdéle do 30 let. Stavebník
může dostat i návratnou půjčku
z fondu kulturních a sociálních potřeb
podniku.
Stavebníci rodinných domků narážejí
na řadu potíží, které se postupně
odstraňují. Byly zjednodušeny předpisy
pro výstavbu rodinných domků. Podpoře
výstavby rodinných domků bude sloužit
i osvobození od domovní daně nových
domků na dobu 15 let od předání do
užívání, a to počínajíc
1. lednem 1968.
Stále je velmi živým problémem, jak
umožnit nastěhování vlastníků
rodinných domků a jejich blízkých
příbuzných do rodinných domků.
Přes úsilí národních výborů
pomoci vlastníkům rodinných domků,
zůstává značný počet,
podle odhadu asi 40 tisíc, vlastníků rodinných
domků neuspokojených. Hlavní příčinou
je nedostatek náhradních bytů. Návrh
zákona rozšiřuje oprávnění
vlastníků rodinných domků tím,
že jim dává možnost, aby se nastěhovali
při splnění v zákoně stanovených
podmínek do druhého bytu v rodinném domku
a aby sami určili uživatele bytu v rodinném
domku z místního seznamu uchazečů
o byt. Nastěhování se umožňuje
také tím, že při zrušení
užívacího práva v rodinném domku
se nemusí přidělit byt přiměřený,
jestliže uživatel v rodinném domku v takovém
bytě již bydlí. Takový náhradní
byt se může přidělit i uživateli
bytu v rodinném domku, který si může
v dohledné době uspokojit svojí bytovou potřebu
z vlastních zdrojů. Důležité
je i ustanovení, že místní národní
výbor není povinen přidělit náhradní
byt ani náhradní ubytování dřívějšímu
vlastníku rodinného domku, který převedl
vlastnictví na jiného, nevyhradil si smluvně
byt v domku dále užívat a v důsledku
toho se má z bytu vystěhovat.
V souvislosti s problematikou vlastníků rodinných
domků bych chtěl upozornit na zcela nové
ustanovení, týkající se vlastníků
těch soukromých domů, které plní
účel rodinných domků, tj. mají
nejvýše čtyři byty, zpravidla užívané
vlastníkem, jeho dětmi nebo dalšími
spoluvlastníky. Má se jim umožnit nastěhovat
se do těchto domů, jestliže se v nich uvolní
byt, a tím zvýšit jejich zájem o opravu
a údržbu domu. Tohoto práva mohou použít
také ve prospěch svých vdaných nebo
ženatých dětí nebo rodičů.
Jinak se kromě vynětí z ustanovení
o nadměrnosti jiná ustanovení o rodinných
domcích na tyto domy v soukromém vlastnictví
a na jejich vlastníky nevztahují; zejména
nemají tito vlastníci právo požadovat
na národním výboru zrušení užívacího
práva uživatelům bytů v těchto
domech.
Nové je i ustanovení návrhu zákona
o rekreačních domcích, které na základě
rozhodnutí místního národního
výboru mohou být natrvalo vyňaty z působnosti
zákona o hospodaření s byty. Sleduje cil,
aby bytový majetek byl zachován v obyvatelném
stavu a vlastníkům se dostalo záruky, že
byty v takových domcích jim nebudou odňaty.
Zákon sám neobsahuje kritéria pro posouzení
pojmu rekreační domek. O tom rozhodne místní
národní výbor. Jde zejména o domky,
které v pohraničí byly přiděleny
jako konfiskáty a jsou používány k rekreaci,
dále domky v jiných obcích, které
vlastník, resp. jeho předchůdce získal
k rekreaci, poněvadž nikdo jiný o ně
neprojevil zájem pro trvalé bydlení, domky
byly případně adaptovány a jsou dále
udržovány.
Návrh zákona provádí některé
změny při hospodaření s armádním
bytovým fondem, který tvoři součást
materiální základny československé
lidové armády. Stanoví, že s vojenskými
byty hospodaří orgány vojenské správy,
tzn., že takové byty také přidělují
podle zásad stanovených v zákoně.
Místní národní výbory přidělí
náhradní byty za vojenské byty, jsou-li jim
takové byty dány k dispozici orgány vojenské
správy.
Zkušenosti z aplikace dosavadního zákona o
hospodaření s byty byly podnětem k úpravě
některých dalších otázek. Ukázalo
se potřebné zrušit některá ustanovení,
která neodpovídají zákonu o správním
řízení a provést i menší
změnu v občanském zákoníku.
Neméně důležitým úkolem
jako je nová bytová výstavba a její
formy, které byly hlavním důvodem pro úpravu
zákona o hospodaření s byty, je i péče
o stávající bytový fond, zajišťování
jeho oprav, údržby a jeho modernizace.
Opravy a údržba bytového fondu byly po dlouhá
léta - od roku 1939 - značně zanedbávány
a obrat nenastal ani po roce 1959, kdy soustředěné
úsilí bylo věnováno především
nové bytové výstavbě. O stavu našeho
bytového fondu svědčí skutečnost,
že jeho převážná část
byla postavena před rokem 1939 a cca 32 % před rokem
1900. Zastaralé vybavení značné části
bytového fondu vyžaduje naléhavě modernizace
rekonstrukcemi či asanacemi a novou výstavbou.
Vycházejíc z této situace, stanovila vláda.
zásadu, že opravy a údržbu bytového
fondu je nutno považovat za nedílnou součást
řešení bytového problému. Objem
prostředků, s nimiž se v období 1966-1970
počítá na opravy a údržbu bytového
fondu, činí více než dvojnásobek
prostředků vynaložených v období
3. pětiletého plánu. Rozsah zanedbaných
oprav, který činí zhruba 5 miliard Kčs,
může však být vyrovnán nejdříve
po roce 1970, kdy je také možno počítat
s modernizací bytového fondu ve větším
rozsahu.
Na plnění úkolů v opravách
a údržbě bytového fondu se podílí
řada organizací a značná část
prací se provádí i svépomocí
obyvatelstva. Rozhodující část oprav
zajišťují dodavatelsky stavební organizace,
hlavně okresní stavební podniky a údržbářské
čety bytových organizací. Neméně
důležité je i materiálové zajištění
oprav a vyřešení dalších otázek,
jako je získávání pracovníků
a jejich odměňování.
Vláda se již několikrát zabývala
problematikou oprav a údržby bytového fondu.
Výsledky přijatých opatření
nelze považovat za zcela uspokojující, přesto
však lze zaznamenat určitý pokrok. Tak kupř.
podíl oprav domovního majetku zajišťovaný
okresními stavebními podniky stoupl ze 17 % v roce
1961 asi na 23 % v roce 1967. Pro rok 1968 se předpokládá
26,4 %.
Na bytovém majetku spravovaném bytovými organizacemi
národních výborů bylo provedeno v
roce 1961 celkem oprav za 654 mil. Kčs, z toho vlastními
údržbářskými četami 52,4
mil. Kčs, tj. 8 %, v roce 1966 již za 1,595 mil. Kčs,
z toho vlastními údržbářskými
četami 413,7 mil. Kčs, tj. cca 25 %. Značný
vzestup počtu údržbářů
nastal zejména v letech 1964-1965. V roce 1964 namísto
plánovaných 7000 údržbářů
bylo dosaženo stavu 11 587 a v l. pololetí 1967 se
zvýšil stav na 14 777 údržbářů,
tj. 72,9 bytů na 1 údržbáře,
zatímco původní směrnice stanovila
100 bytů na 1 údržbáře. Tento
vzestup umožnilo opatření přijaté
vládou pro získání pracovníků
z doplňkových zdrojů a další
potřebná mzdově politická opatření.
Těchto několik údajů svědčí
o zlepšující se tendenci. Přesto vsak
zůstává řada nedostatků, zejména
v hospodárném využívání
vynaložených prostředků, kvalitě
a pohotovosti prováděných prací. Provádění
prací je brzděno nedostatkem vhodného kvalitního
materiálu, chybí stále pracovníci
některých důležitých profesí,
jako jsou pokrývači, klempíři, zedníci.
Nelze také často získat kvalifikované
techniky, kteří by zajistili zejména kvalitní
kontrolu prováděných prací.