Daň z tohto omylu nech poslúži Bratislave.
A tak dnes, keď dávame veci na pravú mieru,
upútavame zvýšenú pozornosť celého
NZ i verejnosti na toto mesto. Rád by som využil preto
túto príležitosť a pohovoril o niektorých
dôsledkoch prijímaného zákona. Naša
minulá prax v Národnom zhromaždení totiž
neraz ukázala, že nie vždy sme vedeli zo strohých
paragrafov prijímaných zákonov domyslieť
dôsledky a dopad na prax, ktorú zákon vyvoláva.
Napr. jeden paragraf zákona o správnom konaní
zlikvidoval prakticky pri národných výboroch
(teda i v Bratislave) útvary hlavných architektov,
a to v dobe, kedy vláda v inej právnej norme doporučovala
takéto útvary zriaďovať. Keď sme
za tento zákon hlasovali, ne uvedomovali sme si jeho dopad.
Preto chcem teraz pohovoriť o niektorých dopadoch
prijímaných zákonov o Bratislave. Predovšetkým
sa budú dotýkať samotnej Bratislavy. Priznaním
funkcie hlavného mesta Slovenska a podriadením mesta
vláde, resp. SNR, sa otvára pred mestom nový,
širší priestor. Na NV mesta Bratislavy spočíva
teraz veľká úloha, ako budeme správne
a zodpovedne prezentovať toto mesto pred vládou, ústrednými
orgánmi, ako spravodlivo, presvedčivo, ale pritom
reálne bude formulovať vecné problémy.
Z takéhoto formulovania a vzájomného poznávania
problémov mesta v procese riešenia musí postupne
vznikať situácia, že mesto Bratislava vnikne
do vedomia centra, že sa vypestuje akýsi spoľahlivý
mechanizmus riešenia problémov, povedal by som návyky
k sústavnej starostlivosti i o toto mesto, v minulosti
ponechané na starosť jednému z krajov, ktorý
s jeho problémami ťažko zápasil.
Takéto vedomie z centra spôsobí, že nebudeme
musieť do budúca veci dramatizovať, že nebudeme
mať pocit, že sa natískame, alebo že sa
robíme dôležitejšími, než v
skutočnosti sme. Verte, že takýmito komplexmi
sme v Bratislave neraz trpeli a ľudia neznalí a necitliví
k našim problémom nás k takýmto pocitom
viedli.
Priznanie funkcie hlavného mesta Slovenska - centra jedného
z našich rovnoprávnych národov, zverením
starostlivosti o toto mesto vláde, resp. Slovenskej národnej
rade, znamená, že. osudy a prosperita Bratislavy sa
stávajú štátnym záujmom a že
tento záujem, obdobne ako u hlavného mesta republiky
Prahy, vyplýva zo starostlivosti o harmonický rozvoj
našich socialistických národov. Preto riešenie
vecných problémov Bratislavy nemožno chápať
iba ako požiadavky zdola, ale i obrátene, ako úlohy
zhora, z centra kladené na nás pri rozvoji Bratislavy
z hľadiska starostlivosti celej našej spoločnosti
o toto mesto. O takýto pohľad na Bratislavu sme dlho
usilovali a prijímané zákony. takýto
pohľad jednoznačne zakotvujú. je potrebné,
aby sme si i my, ktorí tieto zákony prijímame,
takýto praktický dopad zákonov uvedomili.
Súdružky a súdruhovia, predložené
zákony o postavení Bratislavy napravujú to,
čo som sám i iní poslanci pri prerokovávaní
zákona o národných výboroch vo výboroch
NZ vyčítali - že formálne sa Bratislava
dostávala v samostatnom paragrafe do vyššej polohy,
ale obsahove sa jej postavenie nezmenilo. Dnešnými
doplnkami sa dostáva do súladu i tento rozpor. Naplňuje
sa fakticky v prípade Bratislavy smernica XIII. sjazdu
o diferencovanom riadení našich národných
výborov podľa špecifických podmienok a
významu.
Preto budem o predložených návrhoch hlasovať
a verím, že i všetci poslanci, ktorí -
ako viem z vlastného poznania - majú úprimný
vzťah ku hlavnému mestu Slovenska - k Bratislave.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička.: Děkuji
posl. Hladkému. Promluví posl. Zedník.
Posl. Zedník: Soudružky a soudruzi poslanci,
právě teď, v období výročí
slavných únorových dnů, se velmi často
vracíme ve svých úvahách ke Košickému
vládnímu programu, který byl vlastně
prvním základním zákonem znovu obnoveného
státu, naší Československé republiky.
Zamýšlíme-li se nad tímto historickým
dokumentem, pak nám nemůže ujít významná
pasáž Košického vládního
programu, která řeší otázky vztahů
Čechů a Slováků a jejich budoucí
spolupráci v novém státě. Jde tu o
řešení vážného problému,
který se osudně projevil i v životě
předmnichovské republiky. Vždyť léta
1938-1939 poučila přece nejen Slováky, ale
i nás, příslušníky českého
národa. Nechci se zde zabývat historií a
připomínat nebo oživovat dnes již zacelené
rány, i když nesmíme podceňovat stále
jitřené řeči o tzv. slovenském
nacionalismu nebo skutečné projevy nacionalismu
na straně opačné. Již společný
boj proti okupantům ukázal, že tu existuje
skutečné přání širokých
lidových vrstev obou národů, žít
a spolupracovat na budování nového státu.
Myslím, a to si musíme všichni uvědomit
a jsme tomu také všichni rádi, že se již
konečně přestalo v novém společenském
uspořádání hovořit o existenci
jen jednoho, československého národa. Teorie
čechoslovakismu zajišťovala kdysi existující,
hospodářsky i politicky silnější
československé buržoazii možnost vytvářet
co nejvíce výhod pro sebe. Na druhé straně
však vytvářela také příhodné
podmínky pro separatistické tendence slovenské
buržoazie, hodlající zajistit jen pro sebe
právo na sbírání zisků a vykořisťování
slovenského národa.
Byla to právě Komunistická strana Československa,
která bojovala od počátku za uskutečnění
zásady rovnoprávné existence dvou svobodných
národů ve společném státě.
Stála na stanovisku, že není možné
oddělovat otázku rovnoprávnosti obou národů
od problému širokého uplatnění
práv nejširších lidových mas.
Demokratická práva pro všechny pracující
jsou i zárukou vyřešení národnostní
otázky. Košický vládní program
tuto zásadu zakotvil, když v hlavě Vl. m.j.
stanovil - cituji:
"Vycházejíc z uznání Slováků
jako nacionálně svébytného národa,
bude se vláda od prvních svých kroků
důsledně snažit, aby v československém
poměru byla uskutečněna zásada rovný
s rovným."
A ne tedy, jak si dnes ještě někteří
občané věci zjednodušují: dvě
třetiny české národnosti a jedna třetina
slovenské - a podle těchto jednoduchých počtů
měřit i všechno ostatní.
Jde tedy - aby bylo jasno - o dva rovnoprávné národní
celky a myslím, že čím dříve
si tuto skutečnost uvědomíme, tím
lépe bude pro nás, pro oba národy. Protože
nad všechny národní zájmy české
by nemělo být většího zájmu
než pevnost této republiky, kterou si přece
bez Slováků nelze představit.
Právě proto, že jsme někdy tak nebo
podobně posuzovali tuto problematiku, se mohlo stát,
že jsme při projednávání socialistické
ústavy v roce 1960 nepostřehli značné
odchýlení od Košického vládního
programu, který mimo jiné stanovil v další
pasáži - cituji:
"...Slovenská národní rada je nejen
oprávněnou představitelkou samobytného
slovenského národa, nýbrž i nositelkou
státní moci na území Slovenska (moci
zákonodárné, vládní a výkonné).
Ve spolupráci s ní provádí vláda
veškerá opatření."
Poslední státoprávní úprava
v rozporu s touto zásadou však zúžila
košické uspořádání česko-slovenských
vztahů, zesílilo se centrální řízení,
což nám, jak jsme mnozí cítili, narůstalo
ve vážný problém politický.
Myslím, že jsme v posledních letech mohli postřehnout,
že ze strany Slováků jsou důvody a oprávněná
upozornění, signalizující nutnost
řešení některých zásadních
otázek týkajících se vztahů
obou našich národů a zejména denní
praxe jejich soužití.
Jsem přesvědčen, že mnozí z nás
se již dívali na Slovensko, jako by bylo v této
oblasti již všechno vyřešeno, a mnoho řečí
bylo vysloveno v tom smyslu, jakoby to s problémem ekonomického
vyrovnání s českými zeměmi
bylo všechno v naprostém pořádku.
Bohužel jsou mezi našimi občany i takoví,
kteří by chtěli dokazovat míru oběti
přinesených pro výstavbu Slovenska z české
strany. Tyto názory a tendence je třeba zamítnout
jako ničím nepodložené a neopodstatněné.
Příliš mnoho zde zůstává
nevyjasněno i v oblasti ekonomického rozvoje, jehož
řešení má přece prospět
především celému národnímu
hospodářství.
Můžeme vysoce kladně hodnotit, že právě
výbor Národního shromáždění
pro plán a rozpočet napomáhá svou
prací k objektivizaci skutečného stavu ekonomického
rozvoje slovenských oblastí, například
okresů Dolní Kubín, Rimavská Sobota
a další. Jak známe, je ještě opravdu
co dohánět, co vyrovnávat a narovnávat.
Prosincové a lednové zasedání ÚV
KSČ otevřelo dveře i k řešení
těchto specificky slovenských, ale svým celým
dopadem celospolečenských otázek. Mnohé
dozrály a řeší se dnes v předložených
návrzích zákonů, ale mnohé
musíme další legislativní úpravou
v co nejkratší době dořešit.
Musí nás k tomu vést společný
zájem na skutečné vnitřní jednotě
republiky. Vyžaduje to, abychom vycházeli z osvědčených
tradic vzešlých ze společného osvobozeneckého
protifašistického boje a abychom řešili
záležitosti našich vztahů v zájmu
moderního socialistického společenství.
Veden těmito zájmy a cíli budu i já
pro předložené legislativní návrhy
hlasovat. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Zedníkovi. Promluví posl. Pacner.
Posl. Pacner: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, k návrhu ústavního zákona
o doplnění článku 91 ústavy
bych chtěl připomenout, že to není ani
první a zdá se že ani ne poslední změna
naší ústavy. Podobnou nutnou změnu si
vyvolal i zákon o hlavním městě Praze
a i zde se jeví tato změna ústavy jako nutná
podmínka k tomu, aby Slovenská národní
rada mohla vydat obdobný zákon o hlavním
městě Slovenska - Bratislavě.
My jsme v ústavně právním výboru
vždy dbali, aby naše ústava, která byla
zpracována tak, aby jako základní pilíř
právního řádu působila po řadu
let do budoucna, nebyla měněna, pokud to není
bezpodmínečně nutné.
Ovšem tyto změny jsou opravdu nutné a mám
vážné obavy, že bude muset dojít
i k dalším postupem času. To proto, že
zákonodárce tenkrát předpokládal
snad rychlejší společenskoekonomický
vývoj a některé existující
postuláty pominul. Tak např. není již
v ústavě zafixována existence druhých
politických stran, s jejichž činností
ale později vydávané zákony počítají.
Jsou tam zahrnuty jen v rámci společenských
organizací. Tak např. zákon o volbách
č. 114 z loňského roku v § 26 odst.
2 apod.
Já jsem, soudružky a soudruzi, obhajoval vydání
zákona o hlavním městě Praze a tenkráte
jsme v prvé fázi jednání odmítli
změnit ústavu v ústavně právním
výboru s tím, že bude nutné hledat jinou
legislativní úpravu, která by si nevyžadovala
tuto změnu. Jiná cesta se však nenašla,
a tak tedy ke změně muselo dojít.
Změna ústavy tak, jak je navrhována, je i
tu nutnou. Bohatá je historie tohoto největšího
slovenského města, o němž jako o městu
můžeme hovořit již v první polovině
XIII. století. Uvědomme si, že král
Ladislav IV. v r. 1288 jej nazývá "městem
naším královským". Už tenkrát
byla Bratislava městem. Má tedy Bratislava nejen
svým stářím, tradicí, historií,
velikostí, ale především kulturním
a politickým působením značný
vliv na vývoj celého Slovenska již proto, že
dlouhou dobu působí jako centrum všeho slovenského
lidu.
Soudružky a soudruzi, je tedy zcela přirozené,
že rozvoj tohoto velkého československého
a hlavního slovenského města vyžaduje
mimořádné pozornosti nejen Slovenské
národní rady, ale i vlády a všeho československého
lidu.
Ani nám zde v Čechách nemůže
být lhostejný další rozvoj hlavního
slovenského města Bratislavy, právě
tak, jako nám není lhostejný rozvoj celého
Slovenska - jeho industrializace.
Já si vůbec myslím, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, že my, jak Češi
tak Slováci, bychom měli toho ještě
mnoho udělat pro to, abychom se všichni jak v Praze,
tak v Bratislavě cítili opravdu jako doma, i když
za poslední dobu se v tomto směru mnohé udělalo.
Má-li být pro mne Bratislava a Slovensko druhým
domovem právě tak jako pro Slováka Praha
a Čechy a Morava, pak se o toto druhé město
a o tuto zemi musím jako o svůj druhý domov
starat.
Domnívám se, že jsme našemu česko-slovenskému
soudružství a bratrství zůstali ještě
hodně dlužni. Já mám někdy pocit,
jakoby mezi Moravou a Slovenskem byla nějaká hranice,
kterou je obtížné překročit.
Uvažujte se mnou - kdyby existovala statistika toho, kolik
Slováků jezdí do českých zemí
a kolik Čechů na Slovensko, pak by to asi Slováci
vyhráli, třebaže je jich méně.
Alespoň Národní shromáždění
je toho příkladem, to proto, že zasedá
v Praze. Ovšem soudím, že bychom my, čeští
poslanci, měli více jezdit na Slovensko při
práci v terénu, organizovat více společná
zasedání komisí s komisemi SNR zásadně
na Slovensku tak, jako to několikrát učinil
zdravotní výbor, s cílem pomáhat slovenským
poslancům přímo tam na místě
řešit jejich problémy.
Věřte, že zcela jinak se jeví věc
při pohledu odtud z Prahy a jinak bude vypadat například
výstavba průmyslového závodu nebo
problémy práce některého městského
národního výboru přímo na místě.
Mám takovou světlou vzpomínku z minulého
týdne, kdy předsednictvo Československého
výboru obránců míru bylo svoláno
do Bratislavy na společné zasedání
se slovenskými obránci míru. Musím
přiznat, ze po dlouhé době jsem se dostal
na Slovensko, ač jezdím jinak dosti často
po světě, do zahraničí, a byla pro
mne tato návštěva velice vzácná
a velice milá.
Měli bychom tedy hledat více příležitostí
k návštěvám Slovenska a Bratislavy,
abychom ještě více poznávali slovenský
lid, zemi a utužovali společenské i osobní
přátelství. Myslím, že na své
si přijdou v současné době i sportovní
fanoušci.
Jsem přesvědčen, že zvláštní
postavení Bratislavy jako hlavního města
Slovenska, náš srdečný zájem
o ně, přispěje právě k utužení
vzájemných vztahů mezi naším
lidem, k uplatnění zásady rovnosti mezi našimi
národy Čechů a Slováků. Z těchto
důvodů bude proto zcela na místě,
aby došlo k právní úpravě pravomoci
a vztahů orgánů národních výborů,
které upraví zákon SNR, a k vydání
zákona o některých změnách
v souvislosti s postavením Národního výboru
hlavního města Bratislavy.
Tak, jak jsem tyto návrhy konzultoval s některými
poslanci, tj. s členy stranické skupiny Čs.
strany lidové, plně s návrhy souhlasíme
a budeme pro ně hlasovat.
Máme v tomto směru už řadu dobrých
poznatků z Prahy a je zcela správné uplatnit
je i v Bratislavě. (Potlesk).
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Pacnerovi. Do rozpravy jsou přihlášeni
další dva soudruzi poslanci, Vaculík a Němec.
Dávám slovo posl. Vaculíkovi. Dále
se přihlašuje posl. Kučera a Žiak.
Posl. Vaculík: Soudružky a soudruzi poslanci,
chci z hlediska Prahy, z hlediska hlavního města
naší vlasti, podpořit vládní
návrh zákona na doplnění 91. článku
ústavy i vládní návrh o změnách
některých zákonů v souvislosti s úpravou
postavení Národního výboru města
Bratislavy.
Základní zdůvodnění přednesl
zde ministr vnitra soudruh Kudrna a zpravodaj posl. s. Garaj.
Chci být proto stručný.
Jednání posledních plén ústředního
výboru naší strany znamenala mezi jiným
i kritické posouzení vzájemných vztahů
Čechů a Slováků a problémů
národnostní otázky vůbec. Progresívní
úsilí slovenského národa o vlastní
všestrannou seberealizaci bylo často nesprávně
a jednostranně posuzováno pouze jako projev nacionalistických
tendencí.
Jednání zmíněných plén
ukázala, že v řešení národnostní
otázky jsme se poněkud jednostranně orientovali
pouze na její ekonomickou stránku, v níž
jsme dosáhli jistě evidentních úspěchů,
a podcenili její ideologické aspekty, především
státoprávní uspořádání
a postavení slovenských národních
orgánů.
Z leninského pojetí národnostní politiky
vyplývá naprostá rovnoprávnost ve
vztazích Čechů a Slováků. Jen
na tomto principu, na principu rovnoprávnosti a vzájemné
úcty může být upevňována
a rozvíjena trvalá jednota obou našich národů.