Státní zkušebnictví není a nemůže
být jediným a všeobecným lékem
na zvyšování jakosti výrobků.
Kvalita je výsledkem mnoha činitelů a cílevědomého
úsilí všech pracovníků ve výrobě.
Péče o jakost musí být především
prvořadým úkolem výrobních
podniků, jejich vývojových a projekčních
útvarů, technologické přípravy
výroby, vlastních výrobních, ale i
skladovacích a expedičních složek. Bez
dobré práce všech zaměstnanců
výrobního podniku nemůže vzniknout jakostní
výrobek. Státní zkušebnictví
je nástrojem, který jakost této práce
nezaujatě poměří srovnáním
s obdobnými výrobky předních světových
producentů a vydá o nich svůj posudek. Upozorní,
v čem výrobky zaostávají, nebo naopak
v čem předčí průměrnou
světovou úroveň, popřípadě
dá objektivní podklady k uplatnění
technických i ekonomických opatření
ve výrobě.
Předkládaný návrh zákona se
opírá o poznatky a zkušenosti získané
ze socialistických a kapitalistických zemí
a zejména o poznatky získané z vlastní
ověřovací činnosti prováděné
podle zákonného opatření předsednictva
Národního shromáždění
z konce roku 1965. Několika vybranými zkušebnami,
které byly v tomto zkušebním období
pověřeny státní autorizací,
bylo za půl druhého roku zhodnoceno celkem asi 2000
výrobků, z toho 230 zařazeno do prvního
stupně jakosti, 1040 do druhého, a přes 300
do třetího stupně jakosti. K tomu pokládám
za nutné upozornit, že výběr výrobků
hodnocených v tomto zkušebním období
mohl postihnout zatím pouze omezený okruh výrobků
především spotřebního charakteru
a teprve ve druhé polovině letošního
roku a zejména pro příští rok
se hodnocení rozšiřuje na výrobky dalších
oborů, například ze stavebního a chemického
průmyslu, důležitých strojírenských
oborů, zejména výrobků široké
spotřeby a výrobků důležitých
pro zahraniční obchod. Výběr byl dán
zejména také přípravou a počtem
státních zkušeben. Do dnešního
dne bylo postupně autorizováno 26 státních
zkušeben. V příštím roce se uvažuje
s autorizací nejméně dalších
10. Celkově uvažujeme, že celý systém
zkušeben by měl mít okrouhle 50 státních
zkušeben.
Rozvoj a dobudování soustavy státního
zkušebnictví, která by pokryla většinu
významných oborů československého
národního hospodářství, si
vyžádá ještě značnou práci
a vláda poskytne této oblasti svoji plnou podporu.
Prosím i Národní shromáždění,
aby zejména při své kontrolní činnosti
napomohlo včas odstraňovat nedostatky, které
se v této oblasti vyskytnou, aby tak v krátké
době bylo dosaženo plné účinnosti
zákona.
Je také nutné počítat s tím,
že s prohlubováním ekonomické soustavy
národního hospodářství a s
měnícími se podmínkami zejména
v cenové tvorbě bude nutno modifikovat i některá
ekonomická opatření související
se státním zkušebnictvím tak, aby hodnocení
jakosti se výrazně projevovalo v ekonomických
výsledcích práce podniků.
V závěru bych chtěl znovu podtrhnout, že
svými důsledky a cíli je návrh zákona
o státním zkušebnictví v souladu se
závěry XIII. sjezdu KSČ a stává
se jedním z dalších článků
nových zásad řízení národního
hospodářství. Do předloženého
návrhu zákona byly promítnuty připomínky
všech čtyř výborů Národního
shromáždění, které vládní
návrh zákona velmi důkladně projednávaly
a jménem vlády doporučuji Národnímu
shromáždění, aby předložený
návrh zákona schválilo. (Potlesk).
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. ministru Vlasákovi. Zpravodajskou zprávu přednese
posl. Zeithaml.
Posl. Zeithaml: Vážení soudruzi poslanci,
Národní shromáždění má
dnes projednat vládní návrh zákona
o státním zkušebnictví.
S touto problematikou se setkáváme v orgánech
Národního shromáždění
potřetí.
Na podzim před dvěma lety projednávali jsme
vládní předlohu zákonného opatření
o jednotném řízení povinného
zkoušení a hodnocení výrobků,
které bylo pak v listopadu 1965 přijato předsednictvem
Národního shromáždění
jako zákonné opatření č. 102/1965
Sb.
To zmocňovalo Úřad pro normalizaci a měření
jako ústřední orgán k tomu, aby stanovil
výrobky podléhající povinnému
zkoušení a hodnocení, aby udílel zkušebním
organizacím oprávnění zkoušet
a hodnotit tyto výrobky a aby vydával zásady
pro provádění této činnosti.
Toto zákonné opatření bylo holým
zmocňovacím předpisem a jako takové
bylo vědomě dočasným opatřením.
Vlastní činnost autorizovaných zkušeben
byla upravena Směrnicemi pro povinné zkoušení
a hodnocení vybraných výrobků ze dne
30. září 1965, vydanými bývalou
Státní komisí pro rozvoj a koordinaci vědy
a techniky, a doplňkem k těmto směrnicím,
vydaným Úřadem pro normalizaci a měření
začátkem roku 1966.
l tyto předpisy řešily tuto problematiku prozatímním
způsobem. Důvodová zpráva k uvedenému
zákonnému opatření č. 102/1965
Sb. uvádí, že vláda uložila Státní
komisi pro techniku a Úřadu pro normalizaci a měření
vypracovat v součinnosti se Státní plánovací
komisí a dalšími zainteresovanými orgány
návrh konečné zákonné úpravy
po zhodnocení zkušenosti z druhého pololetí
1965 a prvního pololetí 1966 a předložit
jej vládě do konce záři 1966.
Posláním tohoto zákona je vytvořit,
respektive právně upravit systém státních
zkušeben řízený jednotně Úřadem
pro normalizaci a měření jako ústředním
orgánem tohoto oboru státní správy,
jejichž úkolem je hodnotit jakost vybraných
rozhodujících výrobků a schvalovat
některé z nich před jejich uvedením
do oběhu, poskytnout výrobcům odbornou pomoc
při péči o jakost a ve spojení s ekonomickými
nástroji vyvíjet na výrobu tlak, aby zvyšovala
jakost, a tak byly vytvořeny pro uživatele výrobků
podmínky pro řádné a bezpečné
jejich užívání. Vytváření
státních orgánů pro kontrolu jakosti
je proces podmíněný vědeckotechnickou
revolucí, který probíhá nebo proběhl
jak v řadě kapitalistických průmyslově
vyspělých státech, tak i ve většině
socialistických zemí, jak se o tom zmínil
soudruh ministr Vlasák.
Novost a složitost řešení této
problematiky samotné a zároveň i okolnost,
že bylo toto řešení nutno sladit s jinými
předpisy a organizačními opatřeními
v rámci zavádění nové soustavy
řízení národního hospodářství,
způsobila, že teprve na jaře letošního
roku jsme se v našem výboru setkali znovu s touto
materií, když jsme projednávali zásady
zákona o státním zkušebnictví.
Zásadami tohoto zákona se zabývaly tyto výbory
Národního shromáždění:
výbor pro spotřební průmysl, služby,
obchod a spoje, průmyslový výbor pro hlavní
výrobní odvětví a dopravu, výbor
pro investiční výstavbu a stavebnictví
a ústavně právní výbor. Do
vládního návrhu zákona o státním
zkušebnictví byly v podstatě zapracovány
všechny připomínky podané při
projednávání zásad zákona ve
výborech Národního shromáždění.
Jen tři připomínky nebylo možno pojmout
do vládního návrhu zákona:
První žádala prozkoumat vztah budoucího
zákona k dosavadním právním normám
upravujícím schvalování nebo hodnocení
kvality výrobků. Výsledkem toho je zrušovací
ustanovení obsažené v § 36 předkládané
osnovy zákona, jímž se ruší 12
dosud platných právních předpisů,
jejichž obsah má být nově upraven zákonem
o státním zkušebnictví. Ve svých
připomínkách doporučovaly výbory
uvážit rovněž, zda by zákon neměl
upravovat schvalovací řízení obecně
bez ohledu na orgány, které je provádějí,
a to jak z hlediska materiálně právních
důsledků pro výrobce, tak i z hlediska finančního
zajištění schvalování. Tato připomínka
byla vládou zvažována a projednávána
v komisi pro koordinaci hospodářských právních
předpisů. Obecná úprava schvalovacího
řízení nebyla však po konečné
úvaze pojata do vládní osnovy zákona.
Tato osnova počítá však stejně
s tím, že téměř všechny
výrobky, které budou schvalovány orgánem
státní správy před svým uvedením
do oběhu, budou schvalovány některou státní
zkušebnou právě podle zákona o státním
zkušebnictví. Pokud vyjímečně
některé výrobky budou nadále schvalovány
jiným orgánem než státní zkušebnou
(např. výbušniny Ústředním
báňským úřadem, kotle ústředního
topení Ústředím státního
technického dozoru), bude se tak dít právě
pro zvláštní charakter těchto výrobků
souvisejících i se sférou a pracovní
náplní takového orgánu státní
správy. Specifičnost těchto výrobků
ovlivňuje však i nutnost specifické právní
úpravy materiálně právních
důsledků jejich schvalování.
Dále výbory Národního shromáždění
doporučily, aby zákon stanovil, že odvolání
proti rozhodnutí ve věci státního
zkušebnictví je zpoplatněno, ale otázku
výše poplatku aby sám zákon neřešil
a ponechal její stanovení poplatkovým předpisům.
Toto řešení by však vyžadovalo změnu,
respektive doplnění těchto předpisů,
které nepodrobují odvolací řízení
obecně správním poplatkům. Vzhledem
k tomu však, že odvolací řízení
ve věcech státního zkušebnictví
je spojeno s nutností provádět znovu mnohdy
náročné a nákladné technické
zkoušky a účastník může
mít zájem na protahování řízení,
byla vláda nucena zvolit zvláštní řešení
úhrady za odvolací řízení.
Je proto stanoveno v § 30 osnovy, že orgánům
státního zkušebnictví při hodnocení
a při schvalování výrobků,
a to i v odvolacím řízení, přísluší
úhrada, kterou platí výrobce, případně
jiný přihlašovatel. Ve zmocňovací
klauzuli § 35 se pak stanoví, že Úřad
pro normalizaci a měření vydá předpisy,
které mimo jiné stanoví i výši
úhrady za výkon státního zkušebnictví.
Všechny ostatní připomínky výborů
Národního shromáždění
k zásadám zákona byly pojaty do vládní
osnovy zákona, která byla jinak zpracována
podle projednaných zásad.
Předpokládaná osnova zákona byla projednána
se všemi ústředními orgány, krajskými
národními výbory, v komisi pro koordinaci
předpisů v oblasti správního práva
a v komisi pro koordinaci hospodářských právních
předpisů a posléze ve vládě.
Návrh zákona byl však projednáván
i na aktivech hospodářských pracovníků
různých odvětví, např.
2. 11. | Kolín | pracovníci textilního průmyslu |
2. 11. | Železná Ruda | aktiv pracovního odboru péče jakost ZVIL Plzeň |
14. 11. | Kolín | MSP textilní průmysl |
23. 11. | Praha | pracovníci resortu ministerstva dopravy |
24. 11. | Strakonice | MSP obuvnický, dřevařský, polygrafický průmysl |
30. 11. | Kbely u Prahy | pracovníci textilního průmyslu MSP |
1. 12. | Brno | MSP bavlnářský, lnářský a textilní průmysl |
12. 12. | Brno | těžký průmysl, ředitelé podniku Zbrojovka |
13. 12. | Deštná | MTP pracovníci Nářadí n. p. |
14. 12. | Kolín | MSP pracovníci dřevařského průmyslu VHJ |
15. 12. | Brno | MSP pletařské podniky |
l na těchto aktivech se návrh zákona setkal
s kladným ohlasem.
Všeobecně je totiž pociťován význam
boje za zvýšení kvality výroby, která
je jedním z elementárních problémů
našeho národního hospodářství.
Rychlejší rozvoj kvality naší průmyslové
výroby je však i jedním z hlavních našich
současných problémů obecně
politických.
Naším úkolem je ochrana zájmů
spotřebitele. Spotřebitele je tu ovšem nutno
chápat co nejšířeji, tedy nejen spotřebitelů
jako občanstva, ale i výroby samotné, jejíž
každé odvětví je spotřebitelem
široké palety výrobků, zrovna tak jako
spotřebitelem nejrůznějších výrobků
je i náš zahraniční obchod.
K tomuto cíli předpokládá návrh
zákona užití hlavně ekonomických
nástrojů v podobě dodatkového odvodu
při zařazení výrobků do třetího
stupně, kdežto při zařazení výrobků
do prvního stupně jakosti naopak v podobě
současného zařazení výrobků
do sféry volných cen. Použití těchto
ekonomických nástrojů není ovšem
řešeno v předkládané osnově
zákona o státním zkušebnictví,
nýbrž je upraveno ve vyhlášce Státní
komise pro finance, ceny a mzdy č. 47/1967 Sb., o cenách,
a bude popřípadě v jednotlivostech měněno
s postupným vývojem zavádění
nové soustavy a vývojem hospodářské
situace.
Jen v některých případech počítá
osnova zákona se zásahem správním
podle § 29 o pořádkových opatřeních,
kdy zájem spotřebitele výrobku je nutno chránit
státně mocenskými prostředky z hlediska
ochrany života a zdraví uživatele a z hlediska
ochrany před hospodářskými škodami
velkého rozsahu, tak jak to předpokládá
ustanovení § 20 odst. 2, resp. § 22 odst. 4 a
5, nebo z hlediska ochrany spotřebitele před výrobky,
které vykazují hrubé závady v užitné
hodnotě a funkčních vlastnostech, jak to
předpokládá § 16 odst. 2, resp. §
18 odst. 3.
Navrhovaná konečná právní úprava
problematiky kontroly jakosti je ve vládní osnově
zákona o státním zkušebnictví
pojata na širším podkladě než v dosavadních
předpisech, jež nutně měly provizorní
charakter, a to jak po stránce věcné, tak
i po stránce formální, neboť je i sladěna
s novým zákonem č. 71/l967 Sb., o správním
řízení.
Pokud se týká připomínek výborů
Národního shromáždění
k zásadám zákona, o kterých jsem se
zmínil, že nebyly zapracovány do předpokládaného
návrhu zákona, domnívám se, že
uvedené důvody, proč se tak nestalo, je možno
považovat za dostatečné a vzít je na
vědomí.
Předložený vládní návrh
zákona o státním zkušebnictví
projednaly v říjnu a v listopadu 1967 tyto výbory
Národního shromáždění:
ústavně právní, průmyslový
pro hlavní výrobní odvětví
a dopravu, pro spotřební průmysl, služby,
obchod a spoje, pro investiční výstavbu a
stavebnictví. Při této příležitosti
je možno s uspokojením kvitovat, že návrh
zákona byl výborům předložen
již s připomínkovými návrhy prováděcích
předpisů. Uvedené výbory Národního
shromáždění se po projednání
vládního návrhu zákona o státním
zkušebnictví usnesly doporučit jej Národnímu
shromáždění ke schválení
s těmito změnami:
1. V ust. § 1 písm. b) ve třetím řádku
vypustit slovo "uživatele", ve čtvrtém
řádku vypustit slovo "mu" a v pátém
a šestém řádku vypustit slova "aniž
se může o tomto nebezpečí předem
přesvědčit".
2. V ust. § 4 ve třetím řádku
vypustit slova "(dále jen Úřad)".
3. V ust. §§ 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 17, 20, 21,
24, 25, 27, 29, 30, 32, 34, 35 místo užívané
legislativní zkratky "Úřad" všude
používat plného označení "Úřad
pro normalizaci a měření".
4. V ust. § 5 odst. 2 písm. b) formulovat nově
takto: "b) koordinovat činnost státních
zkušeben na poli mezinárodní spolupráce;"
5. V ust. § 11 odst. 3 vypustit poslední větu
začínající slovy "Slibuji dále,...".
6. V ust. § 14 odst. 1 formulovat druhou větu nově
takto: "Jiné výrobky může státní
zkušebna hodnotit jen na návrh jejich výrobce
(nepovinné hodnocení)".
7. V ust. § 14 odst. 2 v předposledním řádku
vypustit slovo "jiné".
8. V ust. § 16 odst. 1 písm. b) ve třetím
řádku vypustit slovo "příslušnou".
9. V ust. § 16 odst. 3 slova "Výrobku zařazenému"
nahradit slovy "Pro výrobek zařazený."
10. Ust. § 17 odst. 3 formulovat nově takto:
"(3) Státní zkušebna rozhodne
s přihlédnutím k tomuto doporučení
o zařazení výrobku do odpovídajícího
stupně jakosti. Nesouhlasí-li státní
zkušebna s doporučením hodnotitelské
komise na zařazení výrobku do stupně
jakosti, předloží věc k rozhodnutí
Úřadu pro normalizaci a měření,
který rozhodne ve věci samé nebo vrátí
věc státní zkušebně k novému
projednání a rozhodnutí."
11. V ust. § 20 odst. 2 písm. a) ve třetím
řádku za slovo "okolí" vsunout
slova "aniž se uživatel o tomto nebezpečí
může předem přesvědčit".
12. V ust. § 22 odst. 5 v posledním řádku
slovo "příslušného" nahradit
slovem "takového".
13. V ust. § 26 odst. 1 v první větě
slova "(dále jen přihlašovatel)"
přesunout na konec věty za slovo "schválení".
14. V ust. § 26 odst. 1 poslední větu upravit
takto: "Jde-li o dovážené výrobky,
má tuto povinnost dovozce".
15. V ust. § 26 odst. 2 ve třetím řádku
vypustit slova "termín a".
16. V ust. § 26 odst. 3 v pátém řádku
vypustit slovo "hodnoceného".
17. V ust. § 27 odst. 1 první větu formulovat
nově takto "(1) Orgány státního
zkušebnictví zjišťují vlastnosti
výrobku samy nebo mohou zadat toto zjištění
jiným organizacím".
18. Ustanovení § 28 odst. 2 formulovat nově
takto: "(2) Pracovníci státního
zkušebnictví a členové hodnotitelských
komisí jsou povinni zachovávat mlčenlivost.
. . ".
19. V ust. § 28 odst. 3 formulovat nově takto:
"(3) Změny ve výrobě, schopné
ovlivnit vlastnosti hodnoceného nebo schváleného
výrobku nebo předání výroby
jiné organizaci, je výrobce povinen hlásit
neprodleně, nejpozději však do dne, kdy ke
změně dochází, státní
zkušebně."
20. V ust. § 37 upravit takto: