Z uvedených důvodů doporučuji plenárnímu
zasedání Národního shromáždění
přijetí vládního návrhu zákona
o státním zkušebnictví se změnami
navrhovanými ve společné zprávě
výborů, jak jsem je citoval, neboť tato právní
norma je počátečním článkem
řady právních opatření, která
mají zajistit cestu ke zkvalitnění naší
výroby ve všech odvětvích národního
hospodářství. Sám budu pro přijetí
tohoto zákona hlasovat. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Zeithamlovi. Zahajuji rozpravu. Přihlášeni
jsou poslanci: Klas, Závodská a Jiránek.
Dávám slovo posl. Klasovi.
Posl. Klas: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci, významný přelom v naší
ekonomice, který zabezpečuje cestu intenzívního
rozvoje našeho národního hospodářství
v naší praktické činnosti, znamená,
že budeme důsledně podporovat a rozvíjet
kvalitativní prvky ve všech oblastech naší
společnosti. Tato cesta musí být nastoupena
především ve sféře materiální
výroby, která tvoří základ
bohatství naší společnosti. V podmínkách,
kdy u nás byla v minulosti zanedbána kvalitativní
stránka výroby, kdy v zostřené mezinárodní
konkurenci musíme tvrdě zápasit o přístup
na světové trhy, kdy plněním exportních
úkolů musíme vytvářet nezbytné
podmínky pro dovoz surovin pro náš průmysl
a kdy zákonitě a oprávněně
stoupají náročné požadavky našich
domácích spotřebitelů, musí
nám být všem jasné, že zabezpečení
znamenité značky "Made in Czechoslovakia"
musí být naším prvořadým
úkolem a k jeho zabezpečení musí směřovat
celá řada komplexních opatření.
Zákon o zkušebnictví, který nyní
projednáváme, je důležitým článkem
v úsilí o zvýšení kvality výroby.
Podléhali bychom však iluzím, kdybychom se
domnívali, že zákon o zkušebnictví
je hlavním nástrojem péče o kvalitu
výrobků. Těžiště péče
o kvalitu výrobků je a musí být nadále
posilováno na závodech, to znamená ve výrobě.
Jedině chozrasčotní sféra ve svém
organizačním rámci je schopna a musí
zajišťovat komplexní řízení
jakosti tak, jak je chápeme na základě nejnovějších
poznatků, to je s použitím vědeckých
metod, vědeckých zásad organizace a řízení,
spolu s využitím matematické statistiky a nejnovější
měřicí, regulační a výpočetní
techniky. V této oblasti a s použitím nejnovějších
vědeckých poznatků o problémech jakosti
se musí odehrát rozhodující boj o
zlepšení kvality našich výrobků
a práce celé naší výroby.
Je samozřejmé, že nová ekonomická
soustava ve svém celkovém pojeti musí vytvořit
vhodné klima pro to, aby výše důchodů
podniků byla v co největší míře
závislá na kvalitativní stránce výroby,
aby ekonomické nástroje působily na urychlování
technického rozvoje, na zrychlování a efektivnost
investičního cyklu a na celkovou racionalizaci a
modernizaci naší výroby.
Pro pochopení a dokreslení faktu, že těžiště
celkové péče o jakost výrobků
musí být soustředěno na podnicích
a že tlak na efektivnost výroby, který by vyústil
v lepší kvalitu, by měl být vytvořen
v rámci podmínek nové ekonomické soustavy,
chtěl bych uvést jen dva údaje. Podle zahraničních
poznatků asi 20 % zmetků je zaviněno přímo
dělníkem. Zbývajících 80 %
je zaviněno chybami řídící
činností při nedostatečném
zajištění výroby na různých
stupních řízení od mistra počínaje
výše. Tyto dva údaje ukazují, že
hlavní odpovědnost za péči o jakost
přechází postupně přes samostatného
dělníka, mistra, oddělení technické
kontroly, do rukou moderních útvarů pro řízení
jakosti ve smyslu komplexní řídící
činnosti.
Řešení otázek kvality našich výrobků
je podle mého názoru spojeno ještě s
dalším důležitým problémem,
a to s problémem československých státních
norem. Je známo, že asi 70 % našich technických
norem má přímý vztah ke kvalitě
výroby. Za současného stavu existuje u nás
určitá monopolizace, v oblasti technické
normalizace, která má za následek, že
naše technické normy jsou velmi konzervativní,
že jsou v nich stanoveny minimální požadavky
na kvalitu bez ohledu na světovou úroveň.
Výrobci - v převážné míře
jako tvůrci návrhů státních
norem - dávali do těchto norem takové ukazatele,
které ve výrobě nevytvářely
žádné zvláštní obtíže
při jejich dodržování. Jinými
slovy, československé státní normy
doposud působí spíše jako brzda technického
pokroku, konzervují nízkou úroveň
kvality výrobků a nesehrávají významnější
úlohu, pokud jde o přizpůsobení našich
výrobků světové úrovni.
V souvislosti s projednáváním zásad
zákona o státním zkušebnictví
jsme se otázkou tvorby československých státních
norem zabývali ve výboru pro investiční
výstavbu a stavebnictví. Na rozdíl od současné
praxe, podle které technické normy představují
určitou minimalizaci parametrů výrobků
podle možnosti výrobců, byl stanoven požadavek,
aby kvalitativní hlediska byla v normě stanovena
podle potřeb národního hospodářství
a požadavky odběratelů byly v normách
stanoveny podle užitné hodnoty, to znamená
z hlediska vlastní funkce výrobků a z hlediska
estetického vzhledu.
V současné době připravuje Úřad
pro normalizaci a měření novelizaci zákona
o technické normalizaci, ve kterém se v plné
míře obrazí dopad vlivu zkušebnictví
na tvorbu a revizi norem. Tím bude podle mého názoru
vytvořen další předpoklad pro vytváření
komplexních podmínek pro zvyšování
kvality naší výroby.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
projednávání návrhu zákona
o státním zkušebnictví v orgánech
NS předchází proti jiným předlohám
zákonů určitá zkušenost. Tato
zkušenost spočívá v tom, že jsme
mohli ještě před projednáváním
definitivního návrhu zákona v plenární
schůzi zhodnotit určitou etapu, kdy byla částečně
uplatněna působnost tohoto příštího
zákona, a to na základě zákonného
opatření předsednictva NS č. 102/Sb.
o jednotném řízení péče
o jakost výrobků.
Ve výboru jsme věnovali kontrole působnosti
tohoto zákonného opatření velkou pozornost,
abychom si ověřili klady i nedostatky nové
zákonné úpravy. Dovolte mi proto v této
souvislosti přednést několik připomínek.
Podle zákonného opatření i návrhu
zákona. jsou výrobci, jejichž výrobky
byly zařazeny do třetí jakostní třídy,
ekonomicky postihováni pětiprocentním, případně
až dvacetiprocentním odvodem dodatkové daně
z velkoobchodní ceny prodaných výrobků.
V roce 1966, to je v prvním roce působení
zákonného opatření, odvedly podniky
za nekvalitní výrobky na dodatkovém odvodu
daně pouze ve výši 1 800 000 Kčs. Jde
tedy o úplně zanedbatelnou částku,
která neovlivnila důchodovou situaci podniků.
Výše tohoto odvodu současně ukazuje,
že v roce 1966 se pouze vytvářely organizační
a materiální předpoklady pro působení
zákonného opatření.
Zkušenosti z roku 1967 naznačují, že státní
zkušebny sehrají v působení na zvyšování
jakosti a úrovně výrobků, jakož
i v potlačování negativních monopolistických
tendencí významnější úlohu.
Řada podniků pod tlakem toho, že jejich výrobky
budou zařazeny do třetího stupně jakosti,
nebo pod tlakem ekonomické sankce provedla ve velmi krátké
době opatření k odstranění
zjištěných nedostatků, které
vedly ke zlepšení jakosti jejich výroby. Jsou
však bohužel i takoví výrobci, kteří
hledají a zdůvodňují nedostatečnou
jakost svých výrobků tzv. objektivními
příčinami a hledají cesty, jak uniknout
z ekonomického postihu. Celkově lze však říci,
že vývoj je pozitivní, protože - když
srovnáme finanční efekt postihu roku 1966
s rokem 1967 - vidíme, že např. jen hrozící
ekonomický postih u jednoho národního podniku,
který nechci z tohoto fóra jmenovat, je desetinásobně
vyšší než celkový odvod dodatkové
daně v celém národním hospodářství
za rok 1966.
Chování bezprostředních výrobců
nekvalitních výrobků je vcelku vysvětlitelné
a pochopitelné. V průběhu hodnocení
se však také ukazuje, že tzv. objektivní
důvody, pro které nelze zabezpečovat výrobu
v požadované jakosti, docházejí ohlasu
i podpory na vyšších řídících
stupních některých resortů a dokonce
i u organizací podniků zahraničního
obchodu. A to je, podle mého názoru soudružky
a soudruzi, nesprávné a nezdravé, protože
tento postup vyvolává nálady, podle kterých
jsou nedostatky výroby, projevující se v
kvalitě, nadále vysvětlitelné a omluvitelné.
Jsem přesvědčen, že otázky kvality
výroby jsou v našem národním hospodářství
prvořadé a neměli bychom proto ustupovat
před určitými obtížemi, které
vznikají pak na zahraničním nebo domácím
trhu, a opatření, která jsou prováděna
Úřadem pro normalizaci a měření
z titulu zákona o zkušebnictví, by měla
nalézt plnou podporu všech resortů bez výjimky.
Považuji za určitý nedostatek předloženého
návrhu zákona, že z něho nevyplývá
bezprostřední ochrana zájmů spotřebitelů.
l když je daňový postih uplatněn, nepromítá
se přímo do maloobchodní ceny a po celou
dobu, než výrobce odstraní na výrobě
závady, je tento nekvalitní výrobek dodáván
na trh za nezměněnou cenu.
O tomto problému jsme diskutovali ve výboru pro
investiční výstavbu a stavebnictví
a doporučili jsme, aby v souladu s principy nové
ekonomické soustavy bylo znovu prozkoumáno, zda
ekonomický postih výrobců, kteří
dodávají na trh nekvalitní výrobky,
nelze pružněji uplatňovat v cenové politice.
Tento námět byl znovu posouzen Státní
komisi pro finance, ceny a mzdy, která zastává
stanovisko, že v současné době není
možno realizovat dopad hodnocení jakosti výrobku
přímo do cenové sféry, a to pro současnou
komplikovanost naší cenové problematiky. Nevylučuje
se však možnost pozdější realizace
tohoto námětu, tj. přímých
cenových dopadů podle výsledků hodnocení
výrobků orgány státního zkušebnictví.
Doporučuji proto, aby tato otázka byla příslušnými
centrálními orgány dále sledována,
protože bezprostředněji zabezpečuje
ochranu spotřebitelům a i lépe odpovídá
funkci ceny a funkci trhu v novém pojeti ekonomické
reformy.
Nedostatkem dosavadního hodnocení a schvalování
výrobků bylo, že státní autorizované
zkušebny se jen z menší části zaměřily
na výrobky nejdůležitější
pro naše národní hospodářství,
na sortiment, který je důležitý pro
zahraniční trh nebo na výrobky široké
spotřeby pro obyvatelstvo. Např. Strojírenský
zkušební ústav v Brně, který
má předpoklady pro to, aby prováděl
hodnocení ložisek, obráběcích
strojů, čerpadel a dalších podobných
výrobků, prováděl v r. 1966 širší
hodnocení různých druhů nožů
a méně významného zboží.
V potravinářském průmyslu výběr
výrobků pro povinné hodnocení byl
proveden tak, že pro hodnocení byla určena
celá řada výrobků, které splňuji
vysoké nároky na jakost a jsou řadu let úspěšně
exportovány, tzn., že byla předem známa
skutečnost, že budou zařazeny do vyšších
jakostních tříd. Tento nedostatek je již
odstraňován a např. z pozice Státní
komise pro techniku byl ovlivňován seznam výrobků,
které byly nebo budou hodnoceny ve II. pololetí
1967 a v r. 1968 tak, aby to odpovídalo potřebám
našeho národního hospodářství.
Při projednávání zákonů
v poslední době v orgánech Národního
shromáždění stále více
se zabýváme otázkou, jak jsou vytvářeny
reálné předpoklady pro působení
zákonů.
Z hlediska zabezpečení působnosti zákona
o státním zkušebnictví je třeba
upozornit, že v průběhu let 1966 a 1967 je
práce autorizovaných státních zkušeben
spojena s určitými potížemi. Zkušebny
si jen s velkými obtížemi zabezpečují
dokonalé informace o zahraničních výrobcích,
i když je třeba přiznat, že jsou zatím
nedostatečně využívány stávající
zdroje technicko-ekonomických informací, např.
vedoucích oborových pracovišť technického
rozvoje a středisek vědecko-technických a
ekonomických informací. Je ovšem také
pravdou, že získávání nových
poznatků ze zahraničí brzdí nedostatek
devizových prostředků jak pro nákup
zahraničních vzorků, tak i pro studijní
cesty pracovníků státních zkušeben
do zahraničí, zvláště do vyspělých
kapitalistických států.
Chtěl bych dále připomenout, že zkušebnictví
bylo a doposud je jako technický odbor činnosti
celkově značně nedoceňováno
a zanedbáváno ke škodě úrovně
a kvality výroby a výrobků našeho průmyslu.
Investice pro rozvoj zkoušení, měření
a rozborové činnosti v pojetí komplexního
řízení jakosti nebyly ani na úrovni
státní správy, ani v samotném průmyslu
dostatečné. Zkušebnictví nebylo svěřováno
pracovníkům s dostatečnou kvalifikaci, zajišťující
nejen odbornou úroveň, ale současně
i iniciativní účast na soustavném
rozvoji této činnosti. Vážnou překážkou
rozvoje této činnosti je značná mzdová
nivelizace na tomto úseku. V důsledku zaostávání
našeho zkušebnictví a měřící
techniky se doposud stává, že zahraniční
zákazníci mají v tomto oboru vyšší
úroveň a modernější a přesnější
vybavení než výrobní podniky. To vede
také k cenovému znehodnocování dodávaných
výrobků, k poškozování dobrého
jména naší výroby a ke ztrátě
důvěry v československou značku, což
je to nejzávažnější. Doporučuji
proto, aby těmto otázkám byla v návrzích
plánu i v praktickém řízení
státního zkušebnictví věnována
mimořádná pozornost.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
ve výboru Národního shromáždění
pro investiční výstavbu a stavebnictví
jsme od počátku věnovali zvýšenou
pozornost projednávání zásad zákona
o státním zkušebnictví i definitivním
návrhu zákona. Dělali jsme to proto, že
jsme si všichni uvědomovali, že v oblasti kvality
naší výroby a dobrého jména našich
výrobků je třeba udělat rozhodné
kroky ke zlepšení současného neuspokojivého
stavu.
Využil jsem svého vystoupení k tomu, abych
ukázal na některé vážné
problémy související s uplatněním
a působností zákona o státním
zkušebnictví.
Závěrem bych chtěl říci, že
považujeme zákon o státním zkušebnictví
za důležitý předpoklad pro zvýšení
úrovně naší průmyslové
výroby, a doporučuji proto zákon ke schválení
plenární schůzí Národního
shromáždění. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuj
i poslanci Klasovi. Dále promluví posl. Závacká.
Posl. Závacká: Soudruhu předsedo,
soudružky a soudruzi poslanci, dnes projednávaný
vládní návrh zákona o státním
zkušebnictví právem vyvolal velký zájem
u široké veřejnosti zejména u technicko-hospodářských
pracovníků průmyslových podniků
a závodů, kteří se do značné
míry podílejí na tvorbě každého
výrobku. Mnozí tito pracovníci uplatnili
své podněty a připomínky již
při projednávání osnovy zákona
a některé z nich byly do tohoto zákona zakotveny
tak, aby v něm bylo vyjádřeno, jak spravedlivě
uplatnit míru odměny za vynikající
výrobky s vysokými technickými parametry
a kvalitou, ale také i postih za nekvalitní výrobky,
v těch podnicích, kde těmto stránkám
výroby se příliš nevěnují
a jejichž výrobky nemají potřebnou technickou
a kvalitativní úroveň.
Všichni dobře víme, že v minulých
letech rychlý rozvoj průmyslové výroby
byl v celé řadě podniků často
doprovázen nižší kvalitou výrobků.
Rovněž víme, že zejména v posledních
letech v odbytu průmyslových výrobků
stále větší úlohu má kvalita
výrobků, jejich technicko-ekonomická úroveň,
jejich výkon i účinnost, spolehlivost i estetická
úroveň. Chceme-li obstát v konkurenci na
světovém trhu, nutnou snahou musí být,
jak již zde uvedl s. ministr Vlasák, aby co nejvíce
našich výrobků dosahovalo takové kvality
i technických parametrů, aby dobře obstály
při srovnávání s jinými výrobky
vyráběnými ve vyspělých průmyslových
zemích.
Chtěla bych však při této příležitosti
zde uvést několik připomínek, které
by bylo možno uplatnit v rámci předloženého
návrhu zákona o státním zkušebnictví.
1. Ekonomický tlak na zlepšení kvality je nutný,
protože jinak nedojde ke zlepšení kvality zboží.
Není však správně řešen
v tomto případě, kdy podnik za špatnou
jakost, když výrobek nebude odpovídat minimálně
druhému stupni jakosti, bude hradit jako dodatečný
odvod státu 5% i více ze svého hrubého
důchodu, což je stanoveno jako povinnost. Na druhé
straně za lepší kvalitu má právo
teprve jednat o možnosti zvýšení ceny
výrobků. Při dosavadní praxi, kdy
zkoušky ve státní autorizované zkušebně
trvají mnohdy 3 měsíce i více, je
u spotřebního zboží nemožné,
aby bylo využito výborné jakosti také
někdy výhodně pro podnik, protože se
tím prodlužuje doba uvedení výrobku
na trh.
Tím je prakticky podnik vystaven jenom tlaku za špatnou
jakost a není mu dána rovnocenná možnost
zlepšit si svůj výsledek i dosáhnout
lepší jakosti. Na druhé straně špatnou
jakost zaplatí pracující podniku a lepší
jakost zase spotřebitel, a to tím způsobem,
že jsou zvýšeny maloobchodní ceny.
Doporučují, aby u spotřebního zboží,
zejména u kusových výrobků textilu
byla volena tato forma ekonomické pobídky. Pokud
podnik nedodrží jakost, byl nucen odvádět
dodatkový odvod, ale pokud získá lepší
jakost, byla mu udělena mimořádná
prémie, jednorázová, podle velikosti dodávek
u uvedeného druhu nebo i společenské potřeby
uvedeného výrobku. Tyto jednorázové
prémie by měly být dotovány právě
z prostředků, které podniky za špatnou
jakost odvedou státu.
2. Zkoušení a hodnocení výrobků
je zpracováno z hlediska potřeb strojírenské
výroby a výrobky textilního průmyslu
jsou potom podle této šablony hodnoceny, což
považujeme za nesprávné.
Uvedu příklad: zkušebna provede zkoušku
5 kusů svetrů a těmto přizná
prvý stupeň jakosti. Výroba dalších
kusů svetrů však již nemusí dosáhnout
stejné kvality, protože co výrobek, to je vlastně
samostatná tvůrčí práce. Protože
co kus, to jiná vlastnost, to je srážlivost
úpletu, vypracování apod. Přidělení
značky zachycuje tedy výrobek pouze v určitém
stupni a ani následná kontrola, která je
prováděna, již nezajistí stejnou úroveň
výrobku, jak byl výrobek první. Při
hodnocení a následné kontrole se potom vůbec
nesledují ukazatelé, které jsou rozhodující
pro zařazení výrobku do příslušné
jakostní třídy. Tím se stává
toto hodnocení do jisté míry samoúčelné.