Ide o to, čo napokon sčasti podotkol aj posl. Hladký
vo svojom diskusnom vystúpení, že poslanci
vo viacerých výboroch NZ, i v priemyselnom výbore
pre hlavné výrobné odvetvia, ktorý
tu nebol citovaný, v súvislosti so zákonom
o NV tiež navrhovali zmeny, ktoré sa mohli už
vtedy vyriešiť.
Čiže, aby súdruh minister konkrétne
odpovedal, prečo nebolo možné pripomienky,
ktoré poslanci predniesli, tie správne návrhy,
ktoré sme už včera realizovali svojím
prijatím, koncipovať u národných výborov.
- Myslím, že pokiaľ by si súdruh minister
nemohol spomenúť, že by mu mohla pomôcť
podpredsedníčka NZ dr. Leflerová, ktorá
bola zpravodajkyňou k tomuto zákonu. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Macho. Ještě si přeje někdo vystoupit
v rozpravě? - Nikdo další.
Soudružky a soudruzi, přerušuji schůzi
na 20 minut.
Předseda NS s. Laštovička (zvoní):
Soudružky a soudruzi, pokračujeme v přerušené
schůzi.
Do rozpravy se již nikdo nehlásil. Je předložen
pozměňovací návrh posl. Macho, aby
v textu vládního návrhu byla v článku
1, odst. 2 provedena změna, a to tak, že na místo
dosavadního znění odstavce "státní
obchodní inspekci řídí ministr vnitřního
obchodu", bylo uvedeno "státní obchodní
inspekci řídí předseda Ústřední
komise lidové kontroly."
Soudružky a soudruzi, přeje si někdo z pléna
poslanců zaujmout stanovisko k tomuto návrhu dříve,
než dám slovo ministru vnitřního obchodu
Uhrovi, pak zpravodaji a pak dám hlasovat? Hlásí
se posl. Zedník.
Posl. Zedník: Soudružky a soudruzi poslanci!
Vzhledem k tomu, že v legislativním programu vlády
i Národního shromáždění
je předložena racionalizace celého kontrolního
systému a že také důvodová zpráva
předložené novelizace zákona hovoří
o tom, že se počítá s tím, že
se upraví zákon č. 112, doporučuji,
abychom přijali vládní návrh zákona
v původním znění, abychom jej tedy
zatím neměnili.
Předseda NS s. Laštovička: Dále
promluví posl. Kalkus.
Posl. Kalkus: Soudružky a soudruzi poslanci, já
se domnívám, že bude správné,
když přijmeme návrh v původním
znění, abychom tedy původní návrh
zákona neměnili. Ze zkušenosti zejména
potravinářské a zemědělské
inspekce vidím, že obě tyto inspekce nepracují
špatně, pracují velmi dobře, zejména
zemědělská inspekce v našem kraji udělala
již mnoho dobrého pro zemědělce a pomohla
také k tomu, aby zemědělci sami se naučili
hlídat otázky cenové, zpeněžování
dobytka atd. Jenom v loňském roce zemědělská
inspekce v našem kraji provedla desítky a desítky
různých pohovorů a také různých
školení, při nichž pracovníci zemědělské
inspekce správně učí družstevníky
i pracovníky státních statků, jak
zpeněžovat dobytek, jak se bránit některým
přehmatům ze strany výkupních organizací
masného průmyslu atd. Tato inspekce se tedy plně
osvědčila i v této formě, a proto
doporučuji, abychom návrh neměnili.
Předseda NS s. Laštovička: Promluví
posl. Knapp.
Akad. posl. Knapp: Soudružky a soudruzi, já
nesdílím názor soudruhů, kteří
právě teď hovořili a uvažuji takto:
Protinávrh, který byl podán, byl celkem rozumný
a byl přesvědčivě odůvodněn.
Je to velmi vážné rozhodnutí a domnívám
se, že máme zase jiné zkušenosti než
ty, o kterých zde byla řeč, máme v
Národním shromáždění zkušenosti,
a to velmi špatné, z rozhodování o protinávrzích
bez rozmýšlení na místě. Domnívám
se, že sotva by bylo možné protinávrh,
který byl podán, bez dalšího přijmout,
přijmout jej tak, jak byl podán. Na druhé
straně protinávrh, i když se mi zdá
přesvědčivý, kdyby byl v této
chvíli bez podrobnějšího zkoumání
přijat, je takový, že je těžko
domyslet všechny souvislosti a důsledky, které
by to mělo.
Navrhuji, na čem jsme se již jednou dohadovali, že
je dobré, není-li nebezpečí v prodlení,
zachovat se podle pořekadla dvakrát měř
a jednou řež. Proto navrhuji, aby o návrhu
se dnes nehlasovalo a aby bylo vyžádáno stanovisko
také těch orgánů, kterých se
návrh dotýká, to je stanovisko ústavně
právního výboru a Ústřední
komise lidové kontroly.
Posl. inž. Macho: Vážené súdružky
a súdruhovia, v podstate súhlasím s tým,
čo povedal s. akad. Knapp. Avšak bolí ma jedna
vec, že tým odložením sa nebude môcť
realizovať ten veľmi správny návrh, ktorý
je v predloženom návrhu v ods. 3, že krajské
národné výbory sú oprávnené
ukladať inšpektorátom Štátnej obchodnej
inšpekcie v krajoch úkoly k uplatneniu ochrany záujmov
spotrebiteľov atď. Som len kvôli tomuto, úprimne
povedané, v hrozných rozpakoch, pretože takýto
zákon, ako je predložený, kríva aspoň
na 3 nohy. Ale súhlasil by som v krajnom prípade
s tým, že by sme to schválili ako opravdivé
provizórium (prejavy nesúhlasu z pléna),
alebo odložili. Ale v žiadnom prípade, myslím,
že by sme nemohli byť spokojní, aby to bol nejaký
definitívny zákon, pretože sa domnievam, že
otázky najrznejších inšpekcií a
kontrol okrem ÚKĽK, ktorá je v podstate zákonom
vyriešená, ale ešte ďalších
kontrol, ktoré sú v štátnom aparáte
a pod., v rôznych organizáciách, aby sa opravdu
celý systém inšpekcií a kontrol seriózne
doriešil a podľa možností zjednotil. Pretože
to veľké množstvo kontrol nepridáva nijako
na kvalite, na zodpovednosti týchto kontrol za svoju prácu.
Pretože za kvalitu, za predražovanie a pod. nenesú
väčšiu zodpovednosť. Čiže je
treba sa touto otázkou seriózne zaoberať, tak
aby nastal obrat k lepšiemu.
Předseda NS s. Laštovička: Máme
tomu rozumět tedy tak, že původní návrh
odvoláváš a navrhuješ ve shodě
s akad. Knappem vrátit to zpět výborům?
(Posl. Macho: Ano).
Posl. Kuropka: Vážené súdružky
a súdruhovia, ja som jeden z tých, čo v pléne
Národného zhromaždenia som navrhoval a obhajoval
nový prístup k riešeniu komplexnej kontroly
kvality, množstva, ceny v súlade s pôsobením
novej sústavy, pôsobením tržného
mechanizmu. Napriek tomu všetkému vidím, že
tieto otázky nemožno teraz komplexne doriešiť,
že ich ešte bude riešiť v súlade s
plánom, ako už s. Zedník zdôraznil, vláda
s plánom národného hospodárstva komplexne
tie otázky väzby, že tu dôjde k zásadným
prehodnoteniam psobenia plánu v organizačnej väzbe
a tam bude možné komplexne posúdiť i otázku
kontroly v súlade, v súvislosti s finančnou
kontrolou cien a pôsobením na trhu. Čiže
ja som toho názoru, že do tej doby, keby sme to odložili,
že práve kvalita tohto návrhu, že národné
výbory môžu ovplyvňovať i za tohto
stavu, a to je v dôvodovej zpráve jasne povedané,
že to by sme tým obmedzili. Myslím, že
nie je nijako na škodu, že do tej doby, než sa
zodpovedné orgány k tomu vrátia, že
bude mať táto dôležitá podriadenosť
práve tej inšpekcie účinný dosah
práve vo vzťahu k naším obyvateľom
a národným výborom. To som chcel zdôrazniť.
Posl. inž. Malecká: Stotožňujem
sa s návrhom s. Kuropku a ešte mám jednu pripomienku.
Myslím si, ak by sme schválili zákon alebo
doplnok zákona v tom pôvodnom znení, že
treba ešte opraviť § 1 ods. 2, kto vlastne riadi,
aby to formálne bolo splnené, kto vlastne riadi
Štátnu inšpekciu akosti poľnohospodárskych
výrobkov, pretože tu je ešte uvedená Ústredná
správa nákupu a je tu ešte uvedené Ministerstvo
potravinárskeho priemyslu, ktoré už neexistuje,
a pritom v doplnkoch nemáme túto zmenu uvedenú.
Předseda NS s. Laštovička: Žádám
s. min. Uhra, aby odpověděl na rozpravu.
Soudruh ministr Uher: Soudružky a soudruzi poslanci,
ve svém úvodním slově jsem řekl,
že jde o rozšíření práv
KNV v souvislosti s otázkou státní obchodní
inspekce, která má celou škálu širokých
úkolů, nejen kontrolovat otázku poctivosti,
ale i řadu provozních a ostatních věcí,
které jsou bezprostředně jednotné
a potřebné pro celý státní
obchod.
Otázka rozšíření práv,
tak jak byla ve třech výborech projednána
a shodně i předložena, znamenala částečnou
úpravu tohoto úseku, pojednávajícího
o obchodní inspekci. To, co zde navrhl posl. Macho, bylo
nesčíslněkrát projednáváno,
a to v souvislosti s otázkou ústřední
kontroly, jejího začlenění a volby;
současně i právo a nutnost resortní
inspekce a resortní kontroly.
Chtěl bych říci, že přesně
v souladu jak s rozhodnutím vlády, tak i s rozhodnutím
a hledisky parlamentu bylo postupováno v souvislosti s
tím, aby ten, kdo řídí, také
kontroloval, aby mohl tedy také zodpovídat. l KNV
zčásti řídí určité
úseky. Mám na mysli Restaurace a jídelny,
Uhelné sklady. Jako orgány státní
moci zodpovídají i lidu. Proto tato rozšířená
pravomoc krajským národním výborům.
Právě proto, že tato otázka byla nesčíslněkrát
projednávána a je v souladu s tím, co řekl
posl. Zedník, že otázka legislativních
úprav a některých věcí má
být ještě během t. r. projednávána,
myslím, že není na závadu, jestliže
se návrh tak, jak byl předložen, schválí.
Dojde-li pak v otázce zjednodušení při
slučování k jiným názorům
proti těm, které zde byly do určité
míry usneseny, a podle nichž se tudíž
bude řídit inspekce jednotlivých úseků,
ať potravinářského, zemědělského
nebo obchodního, nebude to na závadu toho, o čem
hovořil posl. Knapp či posl. Macho. Jde zde o to,
jak rozšířit a co nejdříve uplatnit
pravomoc KNV v ovlivňování práce Státní
obchodní inspekce.
Proto navrhuji, aby o návrhu bylo hlasováno podle
toho, jak se k němu shodně ve své zprávě
vyjádřily tři výbory NS - ústavně
právní, pro spotřební průmysl,
služby, obchod a spoje a pro NV.
Předseda NS. s. Laštovička: Prosím
zprav. posl. Rejnarta o závěr jednání.
Zprav. posl. Rejnart: Soudružky a soudruzi poslanci,
já se vcelku připojuji k návrhu a názoru
s. ministra, a to z toho pochopitelného důvodu,
jak to zdůvodňoval posl. Zedník. Nejde jen
o kontrolu. Jde o celý komplex otázek. Tady přece
není jen kontrola, je zde otázka zásobování,
otázka výchovy kádrů. O tom se hovoří
i v návrhu v § 1, myslím odst. c), podle kterého
zodpovídá sám ministr a ministerstvo i za
výchovu kádrů a jejich přípravu
pro tento obor.
Mám za to, že i všechny tři výbory
- ústavně právní, pro národní
výbory a pro spotřební průmysl, služby,
obchod a spoje - dostatečně zvážily
všechny otázky, týkající se tohoto
návrhu. Proto navrhuji, v souladu s tím, co říkal
posl. Zedník a soudruh ministr, aby bylo hlasováno
o tomto návrhu zákona.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji.
Přistoupíme tedy k hlasování, nejprve
o pozměňovacím návrhu, tzn. o návrhu
posl. akademika Knappa, aby byl předložený
návrh zákona vrácen k opětnému
projednání ve výborech, které dosud
o návrhu jednaly. Předsednictvo by případně
mohlo přidělit návrh dalším výborům,
jelikož o tento zákon je projevován široký
zájem.
Prosím, aby pro případ, že bude značné
rozdělení hlasů, se připravili ověřovatelé,
a to soudruzi Bubník, Červinka, Holáň
a dr. Hrabal, dále posl. Lukačovič a posl.
Petrusová, jednak pro sčítání
hlasů - první čtyři - jednak pro konečné
sčítání výsledků.
Konstatuji, že v této chvíli je přítomno
v zasedací síni 202 poslanců. Národní
shromáždění je tedy usnášení
schopné.
Přistoupíme nyní k hlasování.
Kdo je pro návrh posl. akad. Knappa, podporovaný
poslancem Macho, aby návrh zákona byl vrácen
k projednání výborům Národního
shromáždění a znovu pak předložen
plénu Národního shromáždění,
nechť zvedne ruku! (Děje se.) Prosím,
aby ověřovatelé sečetli hlasy pro
tento návrh.
Padesát šest hlasů je pro návrh akademika
Knappa.
Kdo je proti tomuto návrhu, nechť zvedne ruku! (Děje
se.) Prosím ověřovatele, aby sečetli
hlasy. (Děje se).
135 hlasů je proti.
Kdo se zdržel hlasování? (Dva poslanci.)
Dva.
Vyhlašuji výsledky hlasování: pro návrh
akad. Knappa se vyslovilo 56 poslanců, proti se vyslovilo
135 poslanců, hlasování se zdrželi 2
poslanci.
Počet hlasů proti představuje tedy většinu
hlasů, tudíž konstatuji, že návrh
akad. Knappa, podporovaný poslancem Macho, nebyl schválen.
Přikročíme nyní k hlasování
o návrhu zpravodaje, aby předložený
návrh byl schválen podle návrhu zpravodaje,
tj. v takovém znění, v jakém byl předložen.
Kdo je pro přijetí, nechť zvedne ruku! (Děje
se.) Děkuji.
Kdo je proti? (Hlasuje se.) To je zřejmě
menšina.
Kdo se zdržel hlasování? (Tři poslanci.)
Tři.
Konstatuji tedy, že vládní návrh zákona
o Státní zemědělské, potravinářské
a obchodní inspekci je schválen ve znění
podle společné zprávy výborů
ústavně právního, pro národní
výbory a pro spotřební průmysl, služby,
obchod a spoje.
Přikročíme ke čtvrtému bodu
pořadu, kterým je
4. Zpráva předsedy Národního shromáždění
podle článku 60 odst. 2 ústavy o vydaném
opatření předsednictva Národního
shromáždění.
Prosím soudružku Leflerovou, aby přednesla
zprávu.
Místopředsedkyně NS dr. Leflerová:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci!
Předsednictvo Národního shromáždění
projednalo dne 6. února t. r. návrh ministra spravedlnosti,
který doporučoval vyhovět žádosti
tří soudců z povolání vojenských
soudů o zproštění funkcí.
Žádost o zproštění ze soudcovské
funkce vojenského soudu podal major JUDr. Václav
Mikuška, který odejde do civilní služby,
podplukovník JUDr. inž. Karel Samec, který
bude přemístěn k ministerstvu národní
obrany, a major Josef Skalka, promovaný právník,
který přejde do vojenské akademie v Brně.
Po zvážení všech důvodů
zprostilo předsednictvo Národního shromáždění
podle článku 60 odst. 2 ústavy dr. Václava
Mikušku, dr. inž. Karla Samce a Josefa Skalku soudcovských
funkcí.
Podle článku 60 odst. 2 ústavy předkládá
předsednictvo Národního shromáždění
uvedené opatření Národnímu
shromáždění ke schválení.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Leflerové.
Má někdo dotaz nebo připomínku k předloženému
návrhu? (Nikdo se nehlásil.) Nikdo nemá.
Dám tedy hlasovat. Kdo souhlasí s opatřením
předsednictva Národního shromáždění,
kterým k návrhu ministra spravedlnosti byli zproštěni
funkcí soudců z povolání vojenských
soudů soudruzi major dr. Mikuška, podplukovník
dr. inž. Samec a major Skalka, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo se nehlásil.)
Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo
se nehlásil.) Nikdo.
Návrh je tedy schválen.