5. Zpráva předsednictva Národního
shromáždění o účinnosti
předsednictva a výborů Národního
shromáždění za dobu od poslední
schůze Národního shromáždění.
Zprávu máte v rukou písemně. Má
někdo ke zprávě dotaz nebo připomínku?
(Hlásí se posl. akad. Knapp.) Soudruh akademik
Knapp.
Posl. akademik Knapp: Soudružky a soudruzi, mám
tři poznámky, které se ne všechny týkají
toho, co je ve zprávě uvedeno, ale které
se týkají činnosti předsednictva NS,
a proto souvisejí s touto zprávou.
První poznámka, kterou chci učinit, se týká
závěru minulé plenární schůze
NS, o kterém - jak předpokládám -
předsednictvo NS také jednalo. Chtěl bych
touto poznámkou navázat na zprávu, která
o tom byla podána v rozhlase dne 23. února t. r.,
kde - a to bych chtěl říci především
soudruhům, kteří tuto zprávu neslyšeli
- se kritizuje skutečnost, že závěr
zpráv novin a rozhlasu byl tehdy po minulé schůzi
úředně upraven a že se veřejnost
dověděla jen polovinu pravdy. Na konci rozhlasové
zprávy se říká, že už by
se neměly stávat případy jako ten,
o kterém hovořím - to uváděl
zpravodaj - aby tisk z vyšší vůle řekl
místo pravdy jen polopravdu, nebo dokonce nepravdu. Já
se s tím naprosto ztotožňuji a v této
věci sdílím stanovisko rozhlasového
zpravodaje, jak bylo řečeno.
S jistým zklamáním jsem však nucen konstatovat,
že ani tato rozhlasová zpráva sama, která
kritizuje zpravodajství o naší schůzi
a která právem kritizuje NS, není sama úplně
pravdivá. Polopravda, která byla tehdy dána,
byla tak říkajíc rozšířena
na tři čtvrtiny pravdy. Jsou zde některé
věci, které nesouhlasí - a na ty chci upozornit.
Předně se ve zprávě říká,
že "náš parlament není připraven
na polemiky a konfliktní situace a jeho dosavadní
práce je příliš založena na vědomí,
že o nic nejde" - zkrátka, že je zvyklý
na jednomyslné rozhodování. To je ještě
to, s čím souhlasím. Dnes jsme znovu rozhodovali
hlasováním a šlo nám to lépe
než minule, což je jistě dobré znamení.
Zpravodaj rozhlasu podával takovéto vysvětlení
skončení minulé schůze: "Při
projednávání zákona došlo k pozměňovacím
návrhům a když se mělo hlasovat o tom,
zda předloženou novelu schválit, či
nikoliv, zjistil předseda NS, že parlament není
schopen se usnášet."
To je pravda, ale zpravodaj nedodává, že toto
zjištění bylo učiněno na základě
počtu odevzdaných hlasů a nikoliv na základě
počtu přítomných poslanců,
což je velký rozdíl. Jestliže toto není
dodáno, pak zpráva není pravdivá.
Dále se ve zprávě říká:
"Jako jedna z příčin je, že se
objevily značné mezery v jednacím a procedurálním
řádu, který s ničím podobným
nepočítá, který předpokládá
téměř stoprocentní účast
poslanců."
Nevím, odkud zpravodaj rozhlasu má tuto informaci,
zda ji má z vlastního poznání našeho
jednacího řádu, nebo zda mu to bylo někým
řečeno. Chtěl bych konstatovat, že tento
názor nesdílím. Myslím si, že
příčina nebyla v jednacím řádu.
Jednací řád má sice chyby, bylo by
dobré ho předělat, ale rozhodně to
nezpůsobil jen jednací řád. Nelze
to svádět na jednací řád nebo
nějaký procedurální pořádek.
Jednací řád úplně stačil
k tomu, aby plenární schůze byla ukončena
v pořádku.
Další poznámka: Na konci je rozhlasová
zpráva formulována tak -zčásti se
odvolávajíc na tajemníka předsednictva
NS s. dr. Kučeru - že když si to někdo
poslechne nebo přečte - má dojem, že
to, co se na závěr minulé schůze stalo
- a co bylo jistě nedobré - způsobili hlavně
poslanci tím, že tady nejsou, že jezdí
brzy domů atd. Nechci popírat, že účast
byla na minulé schůzi malá. Chtěl
bych však konstatovat to, že k nedobrému skončení
minulé schůze došlo proto, poněvadž
se dopustil procedurálního nedopatření
předseda Národního shromáždění,
který spočítal odevzdané hlasy a poněvadž
jich bylo méně než polovina, domníval
se, že není přítomen dostatečný
počet poslanců a tudíž není NS
způsobilé k usnášení. Toto zjištění
podle ústavy je však možno učinit toliko
a výlučně na základě sečtení
skutečně přítomných poslanců.
(Stává se přece, že někteří
poslanci jsou přítomni, ale nehlasují.)
Soudružky a soudruzi, to jsem chtěl konstatovat. Opakuji
na adresu rozhlasu, že souhlasím s kritikou, ovšem
sám kritizuji, že i tato zpráva je nepřesná,
i když vítám, že už se kritické
zprávy podávají.
Na adresu předsednictva NS bych chtěl říci,
že jsem považoval za nemožné, abychom se
dnes rozešli a o tom slovo neřekli, protože o
tom se ví, každý o tom mluví. Na adresu
předsednictva NS říkám tedy tímto
svoji kritiku.
Druhá poznámka se týká některých
interpelací a stanoviska předsednictva NS k nim.
Mám na mysli interpelaci některých poslanců,
mne v to počítaje - ve věci strahovské
demonstrace studentů a opatření Veřejné
bezpečnosti proti studentům. V této záležitosti
dnes došla odpověď soudruha ministra školství,
která je na prvý pohled zcela uspokojivá.
Jsou ovšem ještě některé otázky,
které se týkají ministerstva vnitra.
V souvislosti se zprávou předsednictva NS o tom
hovořím proto, že v této věci
byla plénu NS podána zpráva, a to podle mého
názoru zpráva, která mohla sloužit jako
výchozí, kterou zde přednášel
soudruh ministr školství. Tehdy - pamatuji se dobře
- nebyla k této zprávě připuštěna
diskuse, nýbrž soudruh předseda vyzval k dotazům
a potom sdělil, že diskuse se nebude konat, protože
Národnímu shromáždění
bude podána zpráva závěrečná,
která bude předmětem diskuse.
Jsem si plně vědom toho, že tato věc
je několik měsíců stará, a
že veřejná zpráva o ukončení
této věci byla mezitím podána. Nicméně
připomínám předsednictvu NS, že
plénu NS bylo slíbeno podání, což
se zatím nestalo, a že by bylo třeba i zde
k tomu říci konečné slovo a stanovisko.
To je druhá poznámka.
Třetí a závěrečná poznámka
je ta, že v podstatě přijímám
zprávu o činnosti NS, jak byla podána. Zejména
bych v ní chtěl podtrhnout a zdůraznit jeden
důležitý odstavec na straně 3, kde se
říká, že "půjde o to, shrnout
zkušenosti orgánů NS ze čtyřleté
práce a na tomto podkladě vyjádřit
tendence, jak dále rozvíjet principy socialistické
demokracie a plně uplatňovat ústavní
funkce NS."
Toto je velmi důležité, protože zejména
nyní půjde o to, abychom ze zkušeností
z dosavadní činnosti NS, které přirozeně
nebyly vždy špatné (zejména ve výborech),
vyvodili důsledky pro činnost příští.
Bylo by dobré, aby se NS samo zabývalo, jak je předsednictvem
NS k tomu vybízeno, tím, jak zlepšit metody
své práce. Mám na mysli výbory NS,
ale zejména je třeba, aby se našla náležitá
funkce pléna NS, jak konečně už dnes
i na minulé schůzi toho byly náznaky v naší
parlamentní praxi. Děkuji.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. akad. Knappovi. Hlásí se posl. Němec.
Posl. dr. Němec: Soudružky a soudruzi, využívám
tohoto bodu programu k tomu, abych upozornil na jeden nedostatek
v procedurálním postupu našeho dnešního
zasedání.
Podle § 10, odst. 4 zákona o jednacím řádu
NS mají poslanci právo přednést pozměňovací
návrhy. K zákonu, který byl před chvílí
schválen, přednesla pozměňovací
návrh s. posl. Malecká v tom smyslu, aby byl §
1, odst. 2 zákona č. 122 z 28. prosince 1962 novelizován
proto, poněvadž jsou tam uvedeny ještě
staré názvy ústředních úřadů,
Ústřední správy nákupu zemědělských
výrobků, Státní inspekce potravinářského
průmyslu při MPP.
O tomto návrhu nebylo hlasováno, což je v pořádku,
ale nebylo vysvětleno, proč. Byl bych nerad, aby
posl. Malecká odešla ze schůze s dojmem, že
nemohla uplatnit své právo, chci konstatovat, že
podle čl. 47 ústavy, podle kterého NS zřizuje
zákonem ministerstva a ostatní ústřední
orgány NS, zákonem zřídilo ministerstvo
zemědělství a výživy a tím
už provedlo novelizaci, kterou zde posl. Malecká navrhovala.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. dr. Němcovi.
Kdo si ještě přeje slovo? (Nikdo.)
Ke stanovisku posl. akad. Knappa pokud jde o závěr
poslední plenární schůze NS. V §
10, čl. 4 je stanoven postup při hlasování:
"hlasuje se zpravidla zdvižením ruky, přitom
se nejprve hlasuje o pozměňovacích a doplňovacích
návrzích. Předseda dá sečíst
hlasy, není-li výsledek hlasování
zjevný bez jejich sečtení. Při zjišťování
výsledků hlasování pomáhají
ověřovatelé."
Souhlasím s posl. akad. Knappem, že je správné
a lepší zjišťovat také počet
přítomných. Ovšem v jednacím
řádu nic o tom není. Formálně
jednací řád stanoví pouze sečítání
hlasů s předpokladem, že součet hlasů
pro, proti a zdržení se dává obraz o
úhrnném počtu poslanců přítomných
na zasedání. Kromě toho jsem na poslední
plenární schůzi NS dvakrát vyzýval
poslance, kteří se zdržovali hlasování,
aby všichni zdvihli ruku. Ovšem poslanec není
povinen uposlechnout této výzvy. Je to jeden z důkazů
nedokonalosti našeho jednacího řádu.
Je zcela myslitelné, že mi může každý
vytknout zcela oprávněně, pokud překračuji
ustanovení jednacího řádu a provádíme
jiná opatření, že nepostupuji podle
jednacího řádu.
Logika věci ovšem vyžaduje, a já s tím
souhlasím a také jsem to řekl na schůzi
předsednictva NS, že pokládám výtku
za oprávněnou a bude správnější
vždycky zjišťovat počet hlasů buď
tak, jako to děláme nyní před zasedáním,
nebo že se sečtou hlasy, jestliže je nebezpečí
eventuelního nedostatečného počtu
poslanců na zasedání a v důsledku
toho také neschopnosti usnášení. Ovšem
v našem jednacím řádu nejsou tato přesná
pravidla na rozdíl od jednacích řádů
jiných parlamentů zahrnuta.
Moje stanovisko je známo také ostatním členům
NS. Pokládám za správné, abychom do
budoucna překonali všechny nedostatky, které
se zde objevují tím, že budeme zjišťovat
hlasy, že budeme zjišťovat přesně
počet přítomných, schopnost usnášení
a zejména, je-li riziko, že mohou být pochyby
o schopnosti usnášení, a i tak postupovat podle
jednacího řádu a pokud jednací řád
tyto věci neřeší dostatečně,
uchylovat se k tomu, že se kolektivně poradíme
o dalším postupu buď v předsednictvu NS,
nebo přerušíme schůzi a požádáme
o vyjádření výbory NS apod. Takovým
způsobem musíme překlenout jeho nedostatky
do doby, než jednací řád bude zcela
jasný.
Pokud jde o připomínku posl. akademika Knappa, adresovanou
předsednictvu NS, bude nutné ji projednat v předsednictvu,
protože v této chvíli nejsem zmocněn
jménem předsednictva odpovědět. V
příští zprávě bude podána
odpověď na druhou část připomínky
akademika Knappa.
Pokud jde o strahovskou demonstraci, řekli jsme, že
to bude znovu projednáváno, tzn. jakmile bude vydána
konečná zpráva. Tato připomínka
bude znovu v předsednictvu NS projednána a vynasnažíme
se, aby bylo učiněno zadost připomínce
posl. akademika Knappa.
Pokud jde o připomínku posl. dr. Němce. Zpravodaj
nezaujal stanovisko k připomínce posl. Malecké.
Tato připomínka byla předložena v souvislosti
s projednáváním pozměňovacího
návrhu, který byl přednesen na změnu
článku 1, odst. 2 návrhu zákona o
Státní obchodní inspekci. Protože v
úhrnu nebylo doporučeno tento článek
změnit a změna tohoto článku byla
odmítnuta, bylo tím možno rozumět, že
plénum NS si nepřeje změnu odst. 2, čl.
1 návrhu zákona, a mám zato, že se tím
stalo bezpředmětné dát hlasovat.
Návrh posl. dr. Němce bude předložen
k projednání předsednictvu NS. Vyslovil jsem
zde osobní názor a bude pak tlumočeno stanovisko
předsednictva NS.
Posl. dr. Němec: Soudružky a soudruzi, mám
pocit, že soudruh předseda mi vůbec nerozuměl.
Jednací řád říká, že
o pozměňovacím návrhu se hlasuje napřed
bez ohledu na to, jestli se k němu vyjádří
kladně nebo záporně zpravodaj, a bez ohledu
na to, jestli se k němu kladně nebo záporně
vyjádří resortní ministr (čl.
10, odst. 4 zákona o jednacím řádu).
Každý poslanec má právo, aby o jeho
pozměňovacím návrhu bylo přednostně
hlasováno.
Žádnou připomínku nemám, není
třeba ji předkládat předsednictvu
NS a mně odpovídat. Konstatoval jsem jenom, že
posl. Malecká zde předložila pozměňovací
návrh a nebylo jí vysvětleno, proč
se o něm nehlasuje a proč nepřipadá
v úvahu pro hlasování. V úvahu pro
hlasování nepřipadá proto, že
jsme už zákonem schválili zřízení
ministerstva zemědělství a výživy
a tedy už dříve provedli novelizaci, kterou
posl. Malecká žádala. Vystoupil jsem jenom
proto, abych jí to vysvětlil, aby nemohla odejít
s dojmem, že předložila pozměňovací
návrh a že jí byla odmítnuta možnost
o tomto návrhu hlasovat. Od předsednictva NS nežádám
vysvětlení.
Předseda NS s. Laštovička: Soudružky
a soudruzi, já jsem však chápal, že se
jedná o změny v odst. 2, čl. 1, o kterém
bylo hlasováno na základě pozměňovacího
návrhu.
Posl. akademik Knapp: Soudružky a soudruzi, když
jsem nyní šel k řečništi, volal
na mě jeden poslanec, abych mu zaplatil oběd. To
bych nerad, budu proto maximálně stručný.
Chtěl bych říci jen jednu věc, že
se totiž nemohu ztotožnit s výkladem stanov jednacího
řádu, který podal soudruh předseda,
protože bez jakékoliv pochybnosti vyplývá
z ústavy, že potřebný počet přítomných
poslanců k tomu, aby se mohlo jednat, aby bylo NS schopné
usnášení, se nemůže nikdy zjišťovat
podle počtu odevzdaných hlasů, nýbrž
výlučně podle počtu skutečně
přítomných poslanců. Pokud by o tom
měly být pochybnosti, pak by nebylo dobré
to diskutovat v plénu, nýbrž by bylo dobré
to přikázat ústavně právnímu
výboru, aby se k tomu vyjádřil.
Předseda NS posl. Laštovička: Přeje
si ještě posl. inž. Malecká promluvit?
(Posl. inž. Malecká: Nikoli.)
Má ještě někdo nějakou připomínku?
- Nemá.
Dám tedy hlasovat. Kdo souhlasí, aby byla vzata
na vědomí zpráva předsednictva NS
o činnosti předsednictva a výborů
NS za dobu od poslední schůze, nechť zvedne
ruku! (Děje se.) Děkuji.
Je někdo proti? Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.
Národní shromáždění vzalo
tím na vědomí zprávu předsednictva
NS o činnosti předsednictva a výboru za dobu
od poslední schůze.
Přistoupíme k šestému bodu, kterým
je
6. Doplňovací volba členů výborů
Národního shromáždění.
Prosím místopředsedkyni NS posl. Leflerovou,
aby přednesla návrh.
Místopředsedkyně NS posl. dr. Leflerová:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
předkládám Národnímu shromáždění
návrh, aby poslanci Jiří Burian a Vratislav
Krutina byli zvoleni členy výboru pro plán
a rozpočet a posl. Tesař členem průmyslového
výboru pro hlavní výrobní odvětví
a dopravu.
Poslanci Burian a Krutina nebyli dosud vzhledem k tomu, že
zastávali funkce ministrů, členy žádného
výboru. Jejich zkušenosti a odborné znalosti
jsou předpokladem pro jejich úspěšnou
činnost v práci výboru pro plán a
rozpočet. Posl. Tesař, jak víte, složil
slib v 18. schůzi NS a projevil zájem o práci
v průmyslovém výboru pro hlavní výrobní
odvětví a dopravu.
Doporučuji, aby NS schválilo zařazení
jmenovaných poslanců podle návrhu.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
soudružce Leflerové za přednesení návrhu
na zařazení poslanců do výborů.
Má někdo nějakou připomínku?
- Nikdo.
Kdo tedy souhlasí s tímto návrhem? (Hlasuje
se.) - Děkuji, to je většina. Národní
shromáždění zvolilo poslance Františka
Tesaře za člena průmyslového výboru
pro hlavní výrobní odvětví
a dopravu a poslance Jiřího Buriana a Vratislava
Krutinu za členy výboru pro plán a rozpočet.