Naše programové spojení socialismu s demokracií
u nás vytváří nebývalé
možnosti pro získávání nových
spojenců, a to především v těch
vrstvách obyvatel evropských států,
jejichž objektivní postavení a vývoj
směřují k socialismu.
Máme proto všechny předpoklady při praktické
aplikaci zásad mírového soužití
se účinněji než dosud podílet
na pozitivním vývoji v Evropě, vytvářet
podmínky pro sblížení evropského
východu a západu.
I československá zahraniční politika
je záležitostí všeho lidu. Věříme
proto, že právě tak jako ve všech oblastech
společenského života se na její tvorbě
i provádění budou podstatně intenzivněji
podílet všechny organizace Národní fronty.
Jejich široká a tvůrčí spolupráce
je také jedinou správnou cestou, která vede
ke vzájemné důvěře mezi lidem
a jeho vládou.
Se zásadami programového prohlášení
projevují poslanci Čs. strany socialistické
souhlas. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda NS s. Smrkovský: Děkuji poslanci
Dohnalovi. Slovo má soudruh Toman.
Posl. Toman: Vážené Národní
shromáždění! Náš zdravotní
výbor a jeho sociální komise několikrát
v minulosti a prakticky po celé funkční období
zaujímaly stanoviska k úpravám sociálního
zabezpečení, kteréžto otázky
jsou předmětem vládního prohlášení
i akčního programu. My jsme právě
zde na této tribuně několikrát upozorňovali
na nutnost úpravy těch nejnižších
důchodů a doporučovali jsme dokonce, aby
se šlo cestou přerozdělení národního
důchodu. Proto jsme uvítali, že od 1. května
budou zvyšovány všechny nízké důchody,
které jsou jediným nebo hlavním zdrojem příjmu,
a to v zásadě na 400 Kčs měsíčně
u jednotlivce a 700 Kčs u manželských dvojic.
V té souvislosti navazuji na prohlášení
vlády o postavení nízkopříjmových
skupin obyvatelstva a doporučuji, aby vláda přezkoumala
skutečné sociální postavení
těchto skupin, zejména v těch případech,
kdy příjem na hlavu v rodině nedosahuje 400
Kčs měsíčně.
Zdravotní výbor totiž konstatoval, že
nejde o doporučení úpravy nízkých,
ale o úpravu nejnižších důchodů,
které jsou jediným zdrojem příjmů.
Výzkumný ústav sociálního zabezpečení
prověřil, že existenční minimum
činí u nás na jednu osobu 500 Kčs,
na dvě osoby 800 Kčs.
Zdravotní výbor dále doporučuje co
nejdříve zrušit dnešní omezení
u výdělků žen, které pobírají
vdovské důchody, dále perspektivně
zrušit krácení důchodu v případě
ústavní péče důchodce, revidovat
kategorie důchodců a daň z důchodu
a řešit urychleně důchodové zabezpečení
členů JZD.
Úprava všech důchodů byla rovněž
námi několikrát řešena. Zdravotní
výbor souhlasí s návrhem, aby od 1. ledna
1969 byla provedena jednorázová úprava všech
základních důchodů v průměru
o 8 %, ovšem s tím, aby bylo při současném
zvýhodnění příjmů nízkých
důchodů zajištěno udržení
zásluhového principu. Rovněž se doporučuje
provádět úpravy všech důchodů
každoročně v souladu s nárůstem
cen životních nákladů. Zde měl
náš výbor na mysli to, aby reálná
hodnota důchodů už neklesala.
Zvláštní pozornost zasluhuje úprava
důchodů příslušníků
odboje. Zdravotní výbor žádá,
aby byl urychleně vypracován návrh na úpravu
důchodů příslušníků
odboje a jejich rodinných příslušníků.
Rovněž se doporučuje uvážit změnu
zákonné normy, která by dávala příslušníkům
odboje zákonnou možnost odejít do důchodu
dříve, než je zákonná věková
hranice nutná k dosažení nároku na důchod.
Nutno řešit i zvýšení maximální
výše důchodů. Náš výbor
doporučuje úpravu zákonných předpisů
zajišťujících dosavadní maximální
výše důchodů dané absolutní
částkou důchodu pro osoby, které po
splnění podmínek pro nárok na starobní
důchod pokračují nadále v trvalé
pracovní činnosti. Doporučuje se však
posunout datum účinnosti této úpravy
až do doby vyřešení naléhavějších
úprav důchodů, zejména poživatelů
nízkých důchodů.
Stále bude pro nás platit zásada: vytvářet
materiální podmínky, společenskou
vážnost a úctu ke starým lidem a umožnit
jim důstojný a zasloužený odpočinek.
Všestranná péče o staré lidi
nebyla u nás doceněna. Tuto problematiku bude naše
sociální komise konkrétně řešit
16. května na společném zasedání
se sociální komisí hlavního města
Prahy.
Současně s přípravou těchto
opatření bude nutno přezkoumat také
oprávněnost některých dalších
opatření provedených v souvislosti s přestavbou
sociálního zabezpečení v roce 1964
a bude nutno pokračovat v koncepčních pracích,
které mají vyústit v ucelenou představu
jednotné a vyvážené soustavy sociálního
zabezpečení pro všechny obyvatele, již
by bylo dosavadní sociální zabezpečení
etapovitě přizpůsobováno. V těchto
postupných úpravách zásadního
rázu mělo by jít v souladu s rozvojem zdrojů
umožňujících růst životní
úrovně obyvatelstva zejména o dobudování
soustavy společenské pomoci rodinám s dětmi,
která by vytvářela předpoklady pro
zlepšení populačního vývoje,
dále by mělo jít o stanovení a zajištění
důstojného zabezpečení pro všechny
občany, kteří se nemohou podílet na
pracovním procesu, při současném respektování
jejich minulých pracovních zásluh, dále
i o zavedení systému soustavného přizpůsobování
výše peněžitých dávek sociálního
zabezpečení růstu pracovních příjmů
a tím i růstu životní úrovně
ekonomicky aktivní části obyvatelstva. Osobně
toto považuji za nejdůležitější
problematiku na tomto úseku. Tato problematika se vyjadřuje
poněkud rozdílně a alternativně ve
vládním prohlášení, které
mluví o přizpůsobování, resp.
periodických úpravách sociálních
příjmů v souladu s růstem životních
nákladů. Domnívám se, že to nestačí,
nemáme-li v průběhu doby dojít k neúměrným
rozdílům v životní úrovni aktivního
obyvatelstva a důchodců. Přizpůsobování
výše dávek růstu životních
nákladů znamená prosté udržení
reálné hodnoty těchto dávek. To je
třeba si uvědomit. Přizpůsobování
výše dávek růstu pracovních příjmů
ekonomicky aktivní části obyvatelstva znamená
zvyšování životní úrovně
poživatelů důchodových dávek.
Rozdíl vyplývá z toho, že růst
nominálních pracovních příjmů
je rychlejší než růst cen životních
potřeb.
Mělo by rovněž jít o dobudování
soustavy sociálních služeb pro občany
vyžadující zvláštní péče
společnosti, tj. děti, staré lidi, občany
se změněnou pracovní schopnosti, zdravotně
těžce postižené a různým
způsobem narušené občany. Naše
společnost by měla vytvořit předpoklady
pro prevenci vzniku sociálních problémů
v této oblasti. S tím souvisí opětné
dobudování a obnovení sítě
sociálních pracovníků na celém
území našeho státu. Tu bych chtěl
zdůraznit, že se domníváme, že
i socialistická společnost má svou sociální
problematiku. Mělo by se rovněž jednat o soustředění
všech činností sociální povahy,
které vykonávají různé resorty.
Jde o komplexní pohled a komplexní řešení,
na které náš zdravotní výbor
i sociální komise několikrát upozorňovaly.
Nelze samozřejmě předpokládat, že
mohou být v jednom resortu soustředěny všechny
takové činnosti, ale je třeba počítat
s tímto procesem soustřeďování
sociálních opatření. Při té
příležitosti je jistě namístě
pochybnost, proč do působnosti nového ministerstva
práce a sociálních věcí se
nepřevádí nemocenské pojištění
pracovníků v pracovním poměru.
Vždyť přece odborová organizace v novém
pojetí a v novém uspořádání
našich veřejných záležitostí
by neměla brát na sebe takovéto konkrétní
úkoly, ale naopak měla by uplatňovat své
právo na kontrolu této činnosti. Závěrem
bych chtěl zdůraznit, že problematika na úseku
sociálního zabezpečení by se dala
rozdělit do dvou zásadních úkolů.
1. Je to skupina úkolů, které volají
po naléhavém a okamžitém řešení.
Jsou to ty aktuální problémy našeho
sociálního zabezpečení, jako jsou
nízké důchody, problematika starodůchodců
a důsledky růstu cen apod.
2. Ve druhé etapě by to mělo být zpracování
dlouhodobé perspektivy na úseku sociálního
zabezpečení. Je nutno však řešit
i takové problémy na úseku sociálního
zabezpečení, které nevyžadují
žádných zvláštních legislativních
změn a prací a které také nevyžadují
žádných zvláštních finančních
náležitostí. Je to kupř. problematika
vedení a odbornosti různých kolektivních
orgánů. To se např. týká posudkových
komisí sociálního zabezpečení,
v jejichž čele dnes stojí laik bez zvláštní
aktivity, ačkoliv agenda těchto komisí je
vysoce odborná. Měli by proto podle mého
mínění stát v čele posudkoví
lékaři, na kterých stejně leží
největší váha činnosti. Tím
by se předešlo spoustě nepříjemností
a také by se ušetřila spousta peněz
a výdajů v tomto směru. Rovněž
urychleně by se měla změnit vyhláška
108/64, která pojednává o účinnosti
jednotlivých komisí na úseku sociálního
zabezpečení. Důvod je ten, že již
platí nový zákon o národních
výborech a že tyto komise mají mít charakter
správních komisí. Proto bychom měli
vládním usnesením nebo nějakým
jiným nařízením dostat komise na tuto
úroveň.
Vážené Národní shromáždění,
to bylo jen několik připomínek k vládnímu
prohlášení, pokud jde o úsek sociálního
zabezpečení, který je tak živou záležitostí
v životě všech našich občanů.
Věřím, že předložené
vládní prohlášení pomůže
tyto závažné úkoly na úseku naší
životní úrovně zdárně
vyřešit.
Předseda NS s. Smrkovský: Slovo má
poslanec Kopecký, potom bude hovořit posl. Závěta.
Posl. Kopecký: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci. Při dnešním projednávání
vládního prohlášení považuji
za svoji povinnost ukázat na příkladu Východočeského
kraje, jakou situaci může vytvořit direktivní
řízení. Tento problém byl již
projednáván na různých stupních,
na úrovni ONV, KNV, SPK, s. ministr stavebnictví
se těchto jednání také účastní.
Jedná se o problémy investiční výstavby
ve Východočeském kraji. Žádný
z našich poslanců nebyl ušetřen kritiky
a dotazů, kdy a jak se zlepší celková
situace v investiční výstavbě v našem
kraji. Dohodli jsme se tedy, že se sejdeme u zastupujícího
předsedy KNV s. Grösla, a byli jsme podrobně
seznámeni s celkovou velmi vážnou situací
na tomto úseku. Toto a všechna předchozí
jednání nás poslance Východočeského
kraje vede k tomu, že dnes předstupují před
Národní shromáždění s
touto interpelací a žádám vládu,
jmenovitě s. předsedu vlády ing. Černíka,
aby tuto problematiku řešil, poněvadž
nám způsobuje velmi vážné problémy,
o kterých se v další části interpelace
ještě zmíním.
Po podrobném projednání celé záležitosti
došli jsme k závěru, že situace v zajišťování
komplexní bytové a účelové
výstavby NV se v důsledku stavu kapacit pozemního
stavitelství v kraji stala neudržitelnou. Podniky
Pozemních staveb, působící v kraji,
vyvážejí značnou část
své kapacity mimo Východočeský kraj
a podobně vyvážejí značnou část
kapacity i podniky místního stavebnictví,
což ovlivňuje možnosti výstavby národních
výborů v kraji i stanovení objemů
prostředků na investiční výstavbu
národních výborů. Vývoz stavební
kapacity mimo kraj je přitom založen na zásadách
dřívějšího zaměření
ekonomiky ČSSR k rozvíjení a zabezpečování
palivové a metalurgické báze.
Východočeský kraj zaujímá významné
postavení v celostátní ekonomice. Přesto,
že v něm žije 8,6 % obyvatelstva ČSSR,
jeho průmyslová produkce představuje 10,4
% a zemědělská výroba dokonce 11,7
% z celostátního objemu. Přitom je kraj,
pokud jde o objem investic, řazen na jedno z posledních
míst v ČSSR, a to vzhledem ke struktuře jeho
průmyslové výroby tvořené převážně
spotřebním a chemickým průmyslem.
Uvedená struktura výroby je doprovázena jednou
z největších zaměstnaností žen
v ČSSR, přičemž okresy Semily a Náchod
mají podílem 65,4 % a 64,8 % celostátní
primát. Porovnáním údajů o
postavení krajů s vývojem investiční
výstavby došli jsme k závěru, že
Východočeský kraj byl a je diskriminován
jak v rozdělování investičních
prostředků, tak v kapacitním zajišťování
výstavby. To se týká všech částí
investiční výstavby, ať již se
jedná o komplexní bytovou výstavbu, účelovou
výstavbu NV i výstavbu státní silniční
sítě. Jen za situace zpracovaného režimu
komplexní bytové výstavby na léta
1968 až 1970 vyplývá, že z kapacitních
důvodů nejsou Pozemní stavby schopny převzít
téměř žádné akce občanské
vybavenosti, přes jasná ustanovení vládního
usnesení 426/67 o povinnosti realizovat bytovou výstavbu
se vším, co k ní v nutné míře
přísluší. Problém je po této
stránce ve Východočeském kraji o to
složitější, že již v minulých
letech vzniklo značné manko občanské
a technické vybavenosti, které organizace ministerstva
stavebnictví nejsou schopny do roku 1970 odstranit. Jen
v letech 1964-1967 činil skluz v plánované
občanské a technické vybavenosti 84,5 mil.
Kčs.
V posledních 10 letech nebyla v kraji realizována
téměř žádná větší
akce společenského charakteru. Ze zpracovaného
výrobního plánu Pozemních staveb vyplývá,
že do roku 1970 nedojde ke změně, neboť
v letech 1968-1970 nebude zahájena téměř
žádná účelová výstavba
národních výborů v kraji, ať
už se jedná o školy, předškolní
zařízení, obchodní jednotky, zařízení
městské dopravy, nemocnice a sociální
zařízení apod. Opakuje se situace z minulých
let, kdy se investiční výstavba omezovala
prakticky na výstavbu bytů, neboť vzhledem
ke stáří bytového fondu v kraji dosáhla
jeho degenerace neúnosných rozměrů.
Poukazujeme na havarijní stav historických jader
některých měst, jako Hradce Králové,
Havlíčkova Brodu, Vysokého Mýta, Hostinného
a Jičína.
Zajištění investiční výstavby
národních výborů ve Východočeském
kraji není pouze ekonomickou otázkou, ale vážným
politickým problémem. V současné předvolební
kampani voliči oprávněně poukazují
na neplnění volebních programů nejen
z r. 1964, ale i z mnohem dřívějších
dob, přičemž národní výbory
nemohou tento nepříznivý stav v současné
době vůbec ovlivnit. Uvádíme, že
přístavba nemocnice v Broumově, odsouhlasená
ministrem Plojharem nebude realizována do roku 1970, přestože
figuruje ve volebních programech již od r. 1949. Stejně
je tomu s výstavbou chirurgického pavilónu
ve Vrchlabí, určeného speciálně
pro léčbu návštěvníků
Krkonoš, jehož výstavba byla odsouhlasena a projednána
s místopředsedou vlády Šimůnkem,
ministrem Plojharem i náměstkem předsedy
SPK Matouškem.
Z dalších velkých akcí se situace vyvinula
obdobně u výstavby učňovské
školy v Trutnově a areálu učňovských
škol v Hradci Králové.
Žádáme vás, soudruhu předsedo,
aby vláda přijala opatření a závěry
k zabezpečení respektování vládních
usnesení č. 426 a 427 a dále k tomu, aby
byl prověřen na SPK, MF a na SKT způsob rozpisu
plánu investičních a finančních
prostředků do jednotlivých krajů a
kritérií používaných k rozpisu.
Žádáme rovněž o neprodlené
vyřešení kapacitního zajištění
režimu komplexní bytové výstavby na
léta 1968-1970 a vyřešení rozporu v
zajištění účelové výstavby
národních výborů Východočeského
kraje v tomto období.
V současné době činí hodnota
nepřevzatých akcí organizacemi Pozemních
staveb v občanské vybavenosti 56 mil. Kčs.,
v podmiňujících investicích 4,5 mil.
Kčs a v účelové výstavbě
cca 150 mil. Kčs.
Podle našeho názoru je dále nezbytné,
aby SPK zabezpečila a urychleně projednala s KNV
objektivně politická kritéria investiční
výstavby let 1971-1975 a dlouhodobého výhledu.
Na základě těchto uvedených skutečností
žádám o přizvání k jednání
všech uvedených poslanců a též
zástupců Měst NV, ONV a KNV našeho kraje,
poněvadž musíme společně na různých
schůzích vystoupit a říci otevřeně
pravdu, jak bude tato problematika řešena.
Tuto interpelaci podávají poslanci Východočeského
kraje, jmenovitě posl. Kopecký, Jägrmann, Zvára,
Jirásková, Pražák, Vondrouš, Kučera,
Pecha, Kobosilová, Marečková, Kozák
a Hejlová.
S předloženým programovým prohlášením
vlády souhlasím. (Potlesk.)
Předseda NS s. Smrkovský: Děkuji.
Slovo má posl. Závěta.
Posl. Závěta: Soudružky a soudruzi poslanci,
z pověření předsednictva ÚRO
mám za úkol seznámit plénum NS i vládu
s návrhem prohlášení ÚRO k programovému
prohlášení vlády, se kterým nás
seznámil ve svém projevu předseda vlády
s. inž. Černík.
ROH v duchu svých nejlepších tradic se přihlašuje
a připojuje veškerou svou vahou k obrodnému
procesu, který probíhá v současné
době v našich zemích. Tlumočíme
hlasy členů a funkcionářů našich
základních organizací, kteří
se ve všech okresech naší republiky postavili
v posledních týdnech plně za všechno
to zdravé, co vyvolala KSČ, u vědomí,
že veškeré naše společné úsilí
se musí soustředit nyní k rozvinutí
nového politického a ekonomického systému
socialismu, který bude odpovídat konkrétním
podmínkám a hlubokým demokratickým
tradicím Československa.
Program, se kterým předstupuje před celou
naši veřejnost nová vláda ČSSR,
budeme proto v odborech sledovat z tohoto výchozího
stanoviska. Přijímáme jej v přesvědčení,
že z hlediska daných možností zachycuje
bezprostřední cíle i konkrétní
zájmy všech pracujících sdružených
v ROH.
V tomto duchu formujeme v současné době s
přihlédnutím ke vznikajícím
novým podmínkám i politiku odborů
jako samostatné zájmové organizace dělnictva
a všech zaměstnaneckých vrstev pracujících,
která se musí stát závažnou politickou
silou při rozvíjení socialistické
společnosti, při řešení všech
otázek, do kterých se koncentrují základní
zájmy našeho lidu.